94-37.mp3
10.37M
🎙صوت تفسیر قرآن
🔺 جلسه مقدماتی ۳۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
🆔 @tafsire_tasnim1
📇#تفسیر قرآن، #مقدمات_تفسیر
📆 شماره جلسه: ۳۷
📚 مفسر: علامه جوادی آملی
♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️♻️
🔰 گفتیم برخی شبهه کرده اند که کتابی مفید قطعیّت است که یا به #معصوم منتهی شود(خبر واحد محفوف به قراین قطعیه) یا #متواتر باشد. حال قرآن نه به معصوم منتهی میشود و نه متواتر است.
1⃣جوابهای مختلفی برای این شبهه وجود دارد. یکی اینکه این تحلیل، «تاریخی» است لذا نه خبر واحد قطعی است و نه متواتر است که گفته شود جمع آوری قرآن دقیقا به همین صورت است و زیدبن ثابت یا ... در فلان سال این کار را کرده است.
2⃣جواب دوم اینکه زمانی میتوان به این تحلیل تمسک کرد که هم از منع داخلی و هم از معارض خارجی مصون باشد و نقض هم نتوان نمود. دلیلش اینست که ابطال یک قضیه منطقی با سه راه «منع و نقض و معارضه» قابل تحقق است.
❌#منع: یعنی این مقدمه که صغری یا کبری است ممنوع است.
#نقض: یعنی تخلف مدلول از دلیل در مثالی دیگر
#معارضه: یعنی در عرض دلیل مستدل، دلیل دیگری اقامه شود.
https://eitaa.com/quraanalkarim
💢ادامه مطلب
✅«جواب اول» این بود که استدلال شما هم نه منتهی به معصوم است نه متواتر.
«جواب دوم» این بود که اینکه خیلیها در جمع آوری قرآن سهیم بودند اما معنیش حفظ قرآن در سینه نیست چون تعداد آنها بسیار زیاد بودند بلکه منظور کسانیند که قرآن را در جایی جمع کردند و اینها از عدد انگشتان دست بیشتر نمیشدند.
3⃣«جواب سوم» اینکه دلیل تاریخیِ شما این بود که جمع آوری قرآن در جاهای مختلف بوده و سبب کم و زیاد میشود. در عرض این دلیل، دلایل دیگری هست که معارض آن است و گوید افراد مختلف جمع نکرده اند و قرآن یکی است چون خود قرآن می فرماید: اگر میگویید قرآن تحریف شده یک «سوره» مثل آن بیاورید! پس همه سوره ها مشخص بوده و قرآن گوید مثل این سوره هایی که همگی در دستانتان است بیاورید. نهایتا یک سوره در دست محمد بوده و یکی در دست زید و ... نه اینکه بخشی از یک سوره در دست یکی و دیگری در دست دیگری باشد.
4⃣همچنین معارض دیگر، #حدیث_ثقلین است که پیامبر گوید کتاب خدا را در کنار اهل بیت در میان شما گذاشتم پس کتاب و یک مجموعه گرد هم آمده وجود داشته نه اینکه آیات یا سور تکه تکه باشد.
5⃣جواب بعدی اینکه ظنی السند بودن قرآن، مخالف اجماع فقها است. گفتیم که اجماع در حد خبر واحد است و تنها دلالتی شرعی است نه اینکه بحثی علمی باشد. اما اینکه بگوییم کم شده و زیاد نشده خلاف عقل است، از کجا مشخص است که کم نشده است؟ اما همگان قبول دارند که کم نشدن موافق اجماع همه علمای اسلام است پس نمیتوان بیجهت در مورد کم نشدن، اجماع داشت اما در مورد زیاد نشدن اختلاف.
6⃣همچین باید گفت اهتمامی که پیامبر و مسلمین به قرآن داشتند که پیامبر قبل از هر چیز قرآن یاد میداد و مردم هم قبل از هر چیز قرآن یاد میگرفتند این اهتمام نشان این است که پیامبر، قرآن را پراکنده رها نکرد و مردم هم نمیگذاشتند پراکنده بماند.
7⃣منظور از جمع آوری قرآن در زمان عثمان این است که آن قرآن جمع آوری شده که در اثر اختلاف قرائتها میرفت مسلمین را مختلف و پراکنده کند عثمان گفت که همه مسلمانان باید این قرآنی که جمع میکنیم را قرائت کنید و بقیه قرآنها را سوزاند یا در آب ریخت.
🔺در آن زمان، مسلمانها را بجای تفسیر، به قرائت قرآن مشغول کرده بودند چنانکه علی (ع) را در ردیف دیگر قاریان به حساب میاوردند و میگفتند فلانی به فتحه قرائت کرده و علی به کسره، بجای اینکه از معارف جهان از علی بپرسند شأنش اینقدر پایین آمده بود! جوابهای دیگر هم در جلسات بعد بررسی خواهد شد.
https://eitaa.com/quraanalkarim
🛑📸 #تلاوت روزانه قرآن کریم
📖 #صفحه١۴
ختم قرآن با توکل بر خدا
🛑 دور اول ختم قرآن کریم
🔹تلاوت روزانه یک صفحه از قرآن کریم همراه با ترجمه، با همراهی اعضای کانال
#لطفا اول قرائت کنید
و بعد #ترجمه و تفسیر را با دقت بخوانید.
📖تلاوت صفحه ١۴
https://eitaa.com/quraanalkarim
ترجمه صفحه ۱۴
یادآوری داستانهای بنی اسرائیل
https://eitaa.com/quraanalkarim
این داستانهارا با دقت بشنوید
در محضر قرآن کریم
✅#تفسیر_سوره #بقره ♦️مفسر: علامه جوادی آملی ♦️موضوع: یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة 👌اقامه نماز و ان
بحث اقامه نماز و ایتاء زکات بررسی شد و اینک به صفات دیگر متقین می پردازیم👇👇
https://eitaa.com/quraanalkarim
✅#تفسیر سوره #بقره
♦️مفسر: علامه جوادی آملی
♦️موضوع: و ممّا رزقناهم ینفقون
🔰انفاق شامل #مال و #جان می شود. خداوند می فرماید «و ممّا رزقناهم ینفقون» یعنی تو از مال خودت چیزی نمی دهی بلکه از روزی های ما انفاق می کنی. لذا تنها مال حلال را می توان انفاق کرد زیرا خداوند مال حرام را روزی نمی دهد و نمی توان مال حرام را به خدا نسبت داد. حرام، رزقِ غیر است.
#انفاق فی سبیل الله 💸 یعنی انسان هر چیزی را که خدا به او نعمت داده است از مال و جان و علم و غیره همه را در راهی که خدا می خواهد صرف کند.
📝 پیامبر فرمود یکی از مصادیق انفاقِ رزق، آموزاندن علمی است که شخص آموخته است.
💦 انفاق مانند برداشتن یک مشت آب از یک چشمه یا نهر روان است لذا جایش خالی نمی ماند بلکه سریعاً خدا جایش را پر می کند یعنی در #خزانه_الهی پر می شود اما اینکه چه زمانی آنرا به انسان بدهد خود می داند.
💠 وقتی انسان جان و مال خود را به خدا فروخت دیگر مالک جان و مال خود نیست بلکه می شود #خلیفه_الله و جانشین تصرف خدا در جان و مال خود می شود «و انفِقوا ممّا جعلکم مُستخلَفینَ فیه» [حدید، 7] و برای تصرف در این جان و مال باید از مالکش که خداست اجازه بگیرد و خدا گفته آنها را در راه من مصرف کن. یا اینکه در آیه 39 سبا فرمود: «و ما اَنفقتُم مِن شیءٍ فهو یُخلِفُه» هر آنچه را که انفاق کردید خدا فوراً خلف و جایگزین آن مال را می فرستد.
https://eitaa.com/quraanalkarim
💢ادامه مطلب :
✅مومن انفاق را #غنیمت می داند.
آیه 68 توبه این بحث را تشریح می کند که «و مِن الاعراب من یتَّخِذ ما یُنفِقُ مَغرَم» برخی اعراب انفاق را غرامت و کم شدن مال می دانستند. اما «و مِن الأعرابِ مَن یؤمِنُ بِاللّهِ وَ الیَومِ الآخَرِ وَ يَتَّخِذُ مَا یُنفقُ قرباتٌ عِندَ اللهِ وَ صَلَواتِ الرَّسولِ» مومنان، انفاق را عامل رضایت خدا و دعای خیر پیامبر که آرامش حقیقی برای اطرافیان پیامبر بود می دانستند.
🍃و اینکه خدا انفاق را برای تثبیت وجود خود انسان می داند نه برای رشد دیگری «مثل الّذین ینفقون اموالهم ابتغاءَ مرضات الله و تثبیتاً من انفسهم کمثل الجنّه» اگرچه انفاق به دیگری می رسد اما آن اصل نیست. مانند اینکه درختی کاشته شود و دیگری از سایه اش استفاده کند که استفاده اصلی برای کسیست که درخت را کاشته و میوه را بر می دارد. پس انفاق، شروع افزایش نعمتهاست نه کاهش دارایی.
#بقره3
والله اعلم
https://eitaa.com/quraanalkarim