eitaa logo
آشنایی با قرآن و سبک زندگی قرآنی
529 دنبال‌کننده
20.9هزار عکس
8هزار ویدیو
884 فایل
راه سعادت و خوشبختی و دستیابی به آرامش . مطالب کاملا #کاربردی و #مستند جهت زندگی ایده آل را در کانال مشاهده خواهید کرد . بیان نظرات شما و ارتباط با مدیر کانال https://eitaa.com/mohammaditalab
مشاهده در ایتا
دانلود
آشنایی با سوره‌ی / ۳ ✅ ۸۵ آیه‌ی سوره غافر در هفت سیاق جای می‌گیرد که در هر سیاق، چند دسته آیات وجود دارد که در تصویر بالا، مشاهده می‌کنید: ▫️سیاق اول) آیات ۱ تا ۶ ▫️سیاق دوم) آیات ۷ تا ۱۲ ▫️سیاق سوم) آیات ۱۳ تا ۲۲ ▫️سیاق چهارم) آیات ۲۳ تا ۵۴ ▫️سیاق پنجم) آیات ۵۵ تا ۶۸ ▫️سیاق ششم) آیات ۶۹ تا ۷۸ ▫️سیاق هفتم) آیات ۷۹ تا ۸۵ 🔸در سیاق آغازین بیان می‌کند که اگر کسی آیات الهی را پذیرفت، هدایت می‌یابد ولی اگر حق را زیر پا گذاشت، به عذاب دنیوی و اخروی گرفتار می‌شود. 🔸در سیاق دوم؛ همین هشدار به گونه‌ی دیگری ذکر گردیده و به اقسام انسان‌ها در برخورد و مواجهه با آیات قرآن اشاره می‌شود: گروهی در برابر قرآن مجادله نموده، به عذاب دنیا و آخرت گرفتار می‌شوند و افرادی به قرآن ایمان آورده و به سعادت دنیا و آخرت می‌رسند. 🔸در سیاق سوم؛ به مجادله کنندگان در برابر انذار رسولان الهی، هشدار سومی می‌دهد. تفاوت این هشدار با سیاق اول در این است که در سیاق نخست، محور قرآن است، ولی در این سیاق، بی‌اعتنایی به رسولان الهی مطرح شده است. 🔸در سیاق چهارم؛ به نمونه‌هایی از مجادله‌ی کافران با انذار رسولان اشاره کرده و از عاقبت آن، با تبیین سیره‌ی حضرت موسی (ع) و مجادله‌ی فرعون، هامان و قارون و دفاعی که مؤمن آل‌‌فرعون در مقابل این مجادله‌ها دارد، سخن به میان می‌آورد. 🔸در سیاق پنجم؛ جدال با آیات الهی را ریشه‌یابی و منشاء جدال با آیات الهی را، کبر معرفی می‌کند. سپس تأکید می‌کند اگر افرادی در برابر آیات الهی جبهه گرفته و جدال می‌کنند، به آیات الهی مربوط نیست، بلکه مشکل اصلی، کبر آنان است. از سویی ربوبیت مطلقه‌ی الهی نیز، راه پذیرش دعوت خالصانه‌ی انبیا به آیات الهی معرفی شده است. 🔸در دو سیاق پایانی؛ از دو رویکرد سخن می‌گوید: یکی با پیامبر الهی و دیگری با مجادله کنندگان. در رویکرد با پیامبر(ص)، دعوت حضرت به صبر آمده است زیرا به یقین، خداوند با مجادله کنندگان برخورد خواهد کرد. سپس در رویکرد دوم، به مجادله کنندگان هشدار می‌دهد، که عذاب الهی عاقبت انکار بی‌پایه‌ی آیات الهی است و در آن زمان، ایمان آوردن هیچ سودی نخواهد داشت. ⬅️ آغاز تا پایان این سوره، هشدار به مجادله‌ی کفرآمیز مشرکان است، زیرا آیات الهی، حقانیتش بسیار آشکار است و تنها راه برخورد با آیات الهی، پذیرش آنهاست. هر کس این آیات را انکار نماید، نشانه‌ای آشکار از کفر اوست و اگر این انکار حق تکرار شود سبب نزول عذاب خواهد شد، پس جهت هدایتی سوره این چنین است: «هشدار به انسان‌ها در باره‌ی مجادله‌ی کفر آمیز در برابر آیات الهی» https://eitaa.com/quran_lifestyle
آشنایی با سوره‌ی / ۴ ✅ بسم الله الرحمن الرحیم. حم. تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْعَلِيمِ. غَافِرِ الذَّنبِ وَ قَابِلِ التَّوْبِ شَدِيدِ الْعِقَابِ ذِى الطَّوْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ (۱-۳) 🔹به‌نام الله رحمان رحیم. حا، میم. نزول كتاب از طرف خداوند عزیز علیم است. آمرزنده‌ى گناه، پذیرنده‌ى توبه، سخت كیفر و صاحب عطاى فراوان. هیچ معبودى جز او نیست. بازگشت (همه) به سوى اوست. 🔸در آیات اول تا سوم سوره غافر(مؤمن) با اشاره به حروف مقطعه و نزول قرآن، هشت صفت خداوند را بیان می‌کند. عزّت خدا، موجب شده، قرآنی بفرستد که شکست ناپذیر است و علم خدا، محتوای قرآن را به کمال علمی رسانده است. قرآن جلوه‌ای از عزت و علم خداست. با دقّت در این آیات، می‌بینیم شدید العقاب بودن خدا، میان چند صفت امیدبخش قرار دارد، به تعبیر دیگر، لطف و رحمت و نعمتش بر غضب او پیشی گرفته است و از جهتی، داشتن خوف و رجا را مطرح می‌کند. بازگشت همه انسان‌ها، بلکه همه امور فقط به سوی خداست و به سوی او باز می‌گردد. مصیر با (ص)، از صیرورت به معنی، شدن و به فعلیت رسیدن است. «ذى الطول» دو معنا دارد: صاحب فضل و عطا، كه رمز مهر الهى است و صاحب قدرت، كه رمز قهر الهى است. 🔸آیاتى كه با «تنزیل الكتاب» آغاز گشته، نام خدا را همراه با اوصافى ذكر كرده است از جمله: ▫️«تنزیل الكتاب من اللّه العزیز الحكیم»(زمر/۱) ▫️«تنزیل الكتاب من اللّه العزیز العلیم»(غافر/۲) ▫️«تنزیل الكتاب من الرّحمن الرّحیم»(فصّلت/۳) ▫️«تنزیل العزیز الرّحیم»(یس/۵) ▫️«تنزیل من حكیم حمید»(فصلّت/۴۲) ▫️«تنزیل من ربّ العالمین»(واقعه/۸۰) 🔸بنابر این، سرچشمه‌‏ى وحى، صاحب قدرت، حكمت، رحمت، ربوبیّت و شایسته‌‏ى حمد و ستایش است. 🔸در قرآن كریم، عواملى براى مغفرت بیان شده‌است از جمله: ▫️ایمان: «آمنّا بربّنا لیغفر لنا»(طه/۷۳) ▫️تقوى: «اِن تتّقوا اللّه... یغفر لكم»(انفال/۲۹) ▫️پیروى از انبیا: «فاتّبعونى... یغفر لكم»(آل‌عمران/۳۱) ▫️عفو و گذشت از مردم: «و لیعفوا.... یغفراللّه لكم»(نور/۲۲) ▫️انفاق به مردم: «ان تقرضوا اللّه... یغفر لكم»(تغابن/۱۷) ▫️جهاد: «تجاهدون فى سبیل اللّه... یغفر لكم»(صف/۱۱,۱۲) ▫️عبادت: «أنِ اعبدوا اللّه... یغفر لكم»(نوح/۳,۴) ▫️پرهیز از گناهان كبیره: « اِن تجتنبوا كبائر.... نكفّر عنكم سیّئاتكم »(نساء/۳۱) ▫️دعا و استغفار و انابه خود انسان: « ظلمتُ نفسى... فغفر له »(قصص/۱۶) ▫️دعاى اولیاى خدا براى انسان: «یا أبانا استغفر لنا...»(یوسف/۹۷) https://eitaa.com/quran_lifestyle
انسان شناسی ۱۸۶.mp3
11.42M
❇️ انسان‌شناسی / ۱۸۶ 🔸یک راه کوتاه، هست برای تبدیلِ رذیله‌های درونی به کمالات و قدرتهای روحی! 🔸میانبری که یکی یکی سیاهی‌های درون را پاک می‌کند و یکی یکی جایش نور می‌کارد! ⬅️ بیاموز، سخت نگیر و انجام بده ... https://eitaa.com/quran_lifestyle
آشنایی با سوره‌ی / ۵ ❇️ از پيام‌های آیات ۱ تا ۳ ▫️شیوه‌ى نو در بیان مطلب، انگیزه‌اى براى شنیدن است. «حم تنزیل» ▫️قرآن به تدریج نازل شده است. («تنزیل» به معناى نزول تدریجى است). ▫️عظمت گوینده، نباید مانع نزول سخن در سطح فهم مخاطب شود. (خداوند عزیز، سخن خود را نازل مى‌كند.) «تنزیل... من اللّه العزیز» ▫️سخن خداوندِ عزیز نیز عزیز و نفوذناپذیر است و هیچ منطقى آن را نمى‌شكند. «تنزیل الكتاب... العزیز» ▫️قرآن، جلوه‌ى عزّت و علم خداوند است. «تنزیل الكتاب من اللّه العزیز العلیم» ▫️قرآن، وسیله‌ى عزّت مسلمانان و آگاهى آنان است. «تنزیل الكتاب من اللّه العزیز العلیم» ▫️نزول كتاب و بیان مغفرت و هشدار الهى، همه در مسیر كمال انسان و رسیدن به خداست. «تنزیل - غافر - شدید - الیه المصیر» ▫️نزول كتاب براى شناخت مبدأ و معاد است. «تنزیل الكتاب ... لا اله الّا هو الیه المصیر» ▫️برخوردارى از الطاف الهى، در سایه‌ى كتاب آسمانى است. «تنزیل الكتاب - غافر الذنب» ▫️هم كتاب و قانون لازم است، هم حسابرسى، هم بخشش یا مجازات در جاى خود. «تنزیل - غافر الذنب - شدید العقاب» ▫️بخشش از سوى افراد قدرتمند و پیروز، زیباست. (عفو با بزرگان است). «العزیز العلیم غافر الذنب» ▫️هیچ‌كس نمى‌تواند مانع نزول وحى شود، زیرا او نفوذناپذیر است، «من اللّه العزیز» و مى‌داند بر چه كسى نازل كند. «العلیم» ▫️مسیرى كه اسلام معرّفى مى‌كند از خدا و به سوى خداست. «من اللّه العزیز... الیه المصیر» ▫️رحمت خداوند بر غضبش سبقت دارد. «غافر الذنب... شدید العقاب» ▫️گناه، گاهى به وسیله‌ى عمل صالح بخشیده مى‌شود. «غافر الذنب»، نظیر آیه‌ى « انّ الحسنات یذهبن السیئات » (هود/۱۱۴) و گاهى از طریق توبه. «قابل التوب» ▫️مؤمن باید بین خوف و رجا باشد، زیرا خداوند هم آمرزنده است و هم كیفر دهنده. «غافر الذنب... شدید العقاب» ▫️مهر و قهر الهى را باید در كنار هم دید، تا نه یأس پیش آید و نه غرور. «غافر الذنب... شدید العقاب» ▫️عذاب الهى به خاطر عملكرد خود ماست وگرنه خداوند پیوسته لطف دارد. «شدید العقاب ذى الطول» ▫️لطف خدا دائمى است. «ذى الطول» https://eitaa.com/quran_lifestyle
🛍️ ثبت سفارش از طریق @mohammaditalab ☎️ شماره تماس 09123250835 📍فروش حضوری با هماهنگی آدرس ما در پیام رسان ایتا👇 http://eitaa.com/MEHRTA_SCARF •--------••♧♧••--------• آدرس ما در پیام رسان تلگرام 👇 https://t.me/mehrta_scarf •--------••♧♧••--------• لینک سایت مهرتا👇 https://mehrtascarf.ir •--------••♧♧••--------• آدرس ما در پیام رسان اینستاگرام 👇 https://instagram.com/mehrta_scarf?igshid=YmMyMTA2M2Y= روسری🧕و چادر نماز با تنوع و کیفیت عالی 📥ارسال با پست پیشتاز وپیک🚴‍♂ ⚜️مهرتا برای عزیزان شیک و خاص ⚜️ @MEHRTA_SCARF
حضرت عباس در آینه ی روایات https://eitaa.com/quran_lifestyle
در محضر آیات ۶۹ و ۷۰ سوره نساء قرآن کریم ✅ وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولَِئكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِّنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّديقِينَ وَ الشُّهَدَآءِ وَ الصَّٰلِحِينَ وَ حَسُنَ أُوْلئَِكَ رَفِيقاً. ذَلِكَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَ كَفَى بِاللَّهِ عَلِيماً (نساء/۶۹-۷۰) 🔹و هر كس كه از خدا و پیامبر اطاعت كند، پس آنان (در قیامت) با كسانى همدم خواهند بود كه خداوند بر آنان نعمت داده است، مانند پیامبران، صدّیقان، شهیدان و صالحان و اینان چه همدم‌هاى خوبى هستند. این همه تفضّل از سوى خداست و خداوند براى آگاه بودن، بس است. 🔸در سوره‌ى حمد در كنار صراط مستقیم، گروه «انعمت علیهم» آمده بود، و این بار دوّم است كه در كنار آیه‌ى صراط مستقیم، گروه «انعم اللّه علیهم» مطرح است. گویا غیر از انبیا و شهدا و صدّیقان و صالحان، دیگران بیراهه مى‌روند و راه مسقیم، منحصراً راه یكى از این چهار گروه است. در روایات، بهترین نمونه‌ى صدّیقان؛ امامان معصوم علیهم السلام و حضرت صدیقه فاطمه‌ى زهرا علیها السلام معرّفى شده است. مراد از «شهدا»؛ یا كشتگان میدان جهادند یا گواهان اعمال در قیامت. همنشینى با انبیا در دنیا براى همه‌ى پیروان واقعى امكان ندارد، بنابر این مراد آیه، همنشینى در آخرت است. ❇️ از پيام‌های آیات ▫️قرار گرفتن در راه انبیا و شهدا و داشتن رفقاى خوب، جز با اطاعت از فرمان خدا و رسول به دست نمى‌آید. «و من یطع اللّه و الرسول، فاولئک ...» ▫️رفیق خوب؛ انبیا، شهدا، صدّیقان و صالحانند. رفقاى دنیایى را هم باید با همین خصلت‌ها گزینش كرد. «حَسُن اولئک رفیقاً» ▫️اطاعت از رسول، پرتوى از اطاعت خدا و در طول آن است، پس با توحید، منافاتى ندارد. «من یطع اللّه و الرسول» ▫️پاداش اطاعت از پیامبر(ص)، همجوارى با همه‌ى انبیاست. چون همه یک نورند و یک هدف دارند و اطاعت از یكى، همراه شدن با همه است. «من یطع اللَّه و الرسول... مع... النّبیین» ▫️آگاه بودن خدا، بهترین عامل تشویق براى انجام وظیفه است. «باللّه علیماً» ▫️مقام نبوّت از مقام صدّیقین و شهدا و صالحین بالاتر است (چون نام انبیا قبل از آنها برده شده است) «من النّبیین و الصدّیقین...» https://eitaa.com/quran_lifestyle