🌸باید اهل قرآن شد؛
🌾 تلاوت قرآن مقدمه است،
هدف نیست؛
👈هدف تخلق به اخلاق
قرآن است.
۹۴/۳/۲
@qurankermanshah
تفسیری از آیه ۱۳ سوره مبارک دهر یا انسان .
ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺗﺨﺘﻬﺎﻯ ﺯﻳﺒﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﻛﺮﺩﻩ، ﻧﻪ ﮔﺮﻣﻰ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ، ﻭ ﻧﻪ ﺳﺮﺩﻯ ﻫﻮﺍ ﺭﺍ" (ﻣُﺘَّﻜِﺌِﻴﻦَ ﻓِﻴﻬﺎ ﻋَﻠَﻰ ﺍﻟْﺄَﺭﺍﺋِﻚِ ﻟﺎ ﻳَﺮَﻭْﻥَ ﻓِﻴﻬﺎ ﺷَﻤْﺴﺎً ﻭَ ﻟﺎ ﺯَﻣْﻬَﺮِﻳﺮﺍً":
ﺫﻛﺮ ﺍﻳﻦ ﺣﺎﻟﺖ (ﺗﻜﻴﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺮ ﺗﺨﺘﻬﺎ) ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻭ ﺭﺍﺣﺘﻰ ﻛﺎﻣﻞ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺩﺭ ﭼﻨﻴﻦ ﺣﺎﻟﺘﻰ ﺑﻪ ﺳﺮ ﻣﻰ ﺑﺮﺩ، ﻭ ﺫﻳﻞ ﺁﻳﻪ ﻧﻴﺰ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﺪﺍﻝ ﻛﺎﻣﻞ ﻫﻮﺍﻯ ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺳﺖ.
ﻧﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻭ ﻣﺎﻩ ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﺗﺎﺑﺶ ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ، ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺳﺎﻳﻪ ﻫﺎﻯ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺑﻬﺸﺘﻰ.
" ﺯﻣﻬﺮﻳﺮ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﺯﻣﻬﺮ" ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺷﺪﺕ ﺳﺮﻣﺎ، ﻳﺎ ﺷﺪﺕ ﻏﻀﺐ، ﻳﺎ ﺳﺮﺥ ﺷﺪﻥ ﭼﺸﻢ ﺑﺮ ﺍﺛﺮ ﺧﺸﻢ، ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻌﻨﻰ ﺍﻭﻝ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﻨﻢ ﻧﻘﻄﻪ ﺍﻯ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺳﺮﻣﺎ ﺍﻋﻀﺎﻯ ﺑﺪﻥ ﺍﺯ ﻫﻢ ﻣﺘﻠﺎﺷﻰ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ .
" ﺍﺭﺍﺋﻚ" ﺟﻤﻊ" ﺍﺭﻳﻜﻪ" ﺩﺭ ﺍﺻﻞ ﺑﻪ ﺗﺨﺘﻬﺎﻳﻰ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺠﻠﻪ ﻋﺮﻭﺱ ﻣﻰ ﻧﻬﻨﺪ ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺗﺨﺘﻬﺎﻯ ﺯﻳﺒﺎ ﻭ ﻓﺎﺧﺮ ﺍﺳﺖ.
" ﺁﻟﻮﺳﻰ" ﻣﻔﺴﺮ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺩﺭ" ﺭﻭﺡ ﺍﻟﻤﻌﺎﻧﻰ" ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﺍﺯ ﺍﺑﻦ ﻋﺒﺎﺱ ﭼﻨﻴﻦ ﻧﻘﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ: ﺑﻴﻨﺎ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﺠﻨﺔ ﻓﻰ ﺍﻟﺠﻨﺔ ﺍﺫﺍ ﺭﺍﻭﺍ ﺿﻮءﺍ ﻛﻀﻮء ﺍﻟﺸﻤﺲ، ﻭ ﻗﺪ ﺍﺷﺮﻗﺖ ﺍﻟﺠﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﻓﻴﻘﻮﻝ ﺍﻫﻞ ﺍﻟﺠﻨﺔ ﻳﺎ ﺭﺿﻮﺍﻥ ﻣﺎ ﻫﺬﺍ؟
ﻭ ﻗﺪ ﻗﺎﻝ ﺭﺑﻨﺎ ﻟﺎ ﻳَﺮَﻭْﻥَ ﻓِﻴﻬﺎ ﺷَﻤْﺴﺎً ﻭَ ﻟﺎ ﺯَﻣْﻬَﺮِﻳﺮﺍً، ﻓﻴﻘﻮﻝ ﻟﻬﻢ ﺭﺿﻮﺍﻥ ﻟﻴﺲ ﻫﺬﺍ ﺑﺸﻤﺲ، ﻭ ﻟﺎ ﻗﻤﺮ، ﻭ ﻟﻜﻦ ﻋﻠﻰ (ﻉ) ﻭ ﻓﺎﻃﻤﺔ (ﻉ) ﺿﺤﻜﺎ، ﻭ ﺍﺷﺮﻗﺖ ﺍﻟﺠﻨﺎﻥ ﻣﻦ ﻧﻮﺭ ﺛﻐﺮﻳﻬﻤﺎ!:" ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻧﺎﮔﻬﺎﻥ ﻧﻮﺭﻯ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻧﻮﺭ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺻﺤﻨﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﺳﺎﺧﺘﻪ، ﺑﻬﺸﺘﻴﺎﻥ ﺑﻪ ﺭﺿﻮﺍﻥ (ﻓﺮﺷﺘﻪ ﻣﺎﻣﻮﺭ ﺑﻬﺸﺖ) ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ: ﺍﻳﻦ ﻧﻮﺭ ﭼﻴﺴﺖ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺎ ﻓﺮﻣﻮﺩﻩ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﻧﻪ ﺁﻓﺘﺎﺏ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺳﺮﻣﺎ ﺭﺍ؟! ﺍﻭ ﺩﺭ ﭘﺎﺳﺦ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:
ﺍﻳﻦ ﻧﻮﺭ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﻭ ﻣﺎﻩ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭﻟﻰ ﻋﻠﻰ ﻉ ﻭ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺱ ﺧﻨﺪﺍﻥ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻬﺸﺖ ﺍﺯ ﻧﻮﺭ ﺩﻧﺪﺍﻧﺸﺎﻥ ﺭﻭﺷﻦ ﮔﺸﺘﻪ ﺍﺳﺖ"!
@qurankermanshah
قرآن استان کرمانشاه
تفسیری از آیه ۱۳ سوره مبارک دهر یا انسان . ﺍﻳﻦ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺮ ﺗﺨﺘﻬﺎﻯ ﺯﻳﺒﺎ ﺗﻜﻴﻪ ﻛﺮﺩﻩ، ﻧﻪ ﮔﺮ
وقتی به تفسیر مراجعه می کنیم ، همه نکات قرآنی را در عین زیبایی می بینیم ، اما لاجرم برخی تفسیرها چون بیشتر به دلمان می نشیند ، اگر به اشتراک نگذاریم ، فقط به خودمان جفا کرده ایم. از اساتید آموخته ایم که تفسیر و فهم آیات تاثیر بسزایی حتی در مباحث فنی تلاوت دارد ، چه برسد برای خوب زیستن .
❌سید جلالالدین سادات آل احمد
✔ آخوندزاده بود، پسر آیت الله،
امام خمینی(ره) در مراسم ختم پدرش شرکت کرد!
از معدود کسانی که امام در ختم او حضور یافت پدر همین جلال بود.
به علاقه پدر با طلبگی در نجف آغاز کرد، اما جلال آدم حوزه نبود!
سال ۱۳۲۳ کتاب آیت الله سیدامین را از عربی به فارسی ترجمه کرد عنوان کتاب "عزاداری های نامشروع" بود. از همان زمان جلال منتقد برخی سبک های عزاداری بود. بازاریان متدین تهران کل جلدهای چاپ شده کتاب را خریداری کردند تا مردم مطالعه نکنند! جلال اینجا ناموفق بود.
بعدتر علاقه مند به #جریان_چپ و وارد #حزب_توده شد
به قول خودش با یک کراوات و یک دست لباس آمریکایی متجدد شده بود. از حزب توده هم بُرید! با دوست صمیمی ولی بی دین خودش #خلیل_ملکی نیروی سوم ایجاد کردند! اردیبهشت سال ۱۳۳۲ چند ماه پیش از #کودتا به طور کلی از سیاست زده و آن را کنار گذاشت نون و قلم را نوشت.
جلال مرد آرام جامعه ایرانی نبود
#غربزدگی را نوشت
برای #عوام هم نوشت
#ساواک گزارش داد این کتاب برای بدبین ساختن مردم به خدمات اعلیحضرت نوشته شده و ضدامنیت داخلی کشور است!
خیلی زود کتاب او ممنوع شد و زندان داشت. دانشجویان معمولاً جلد و صفحات اوّل را پاره می کردند تا کسی متوجه نشود کتاب جلال است!
نقطه اوج تغییر جلال، سفر حج بود. خسی در میقات محصول سفر حج اوست. نظریه جلال آنجاست.
به امام نامه ای نوشت.
توضیح داد در حج مردم کشورهای مختلف پیگیر کُشته های ۱۵ خرداد بودند.
بعدتر از نجف برای جلال کتاب "حکومت اسلامی" امام را فرستاند.
#جلال_هنوز_زنده_است
نه فقط با #غرب_زدگی
اولین کسی که #غرب_زدگی را در ایران مطرح کرد او نبود
سال ۱۲۷۰، پانزده سال پیش از مشروطه، شیخ حسن کربلایی رساله ای در نقد فرنگی مابی و وادادگی در برابر غرب نوشت بنام"تاریخ دخانیه" عجیب است! آن زمان فهمیده بودند!
برخی ساده دل، گمان می بُرند غرب زدگی ابداع علیه پهلوی بود
یا پس از انقلاب، نظام جدید بر آن دمید تا دشمن بسازد
#غرب_زدگی اختصاص به جغرافیای ایران نداشت
فقط ایران مورد هجوم نبود
بحران سایر جوامع نیز بود
بسیاری فوراً هضم شدند
پذیرفتند
در برخی جوامع واکنش نشان دادند.
جلال اگر امروز زنده بود
به جای غرب زدگی در دهه چهل، باید مفهوم جدیدتری می ساخت تا شدت غرب پرستی را توصیف کند!
✍#علیرضا_زادبر
📚#تاریخ_معاصر
@resalatir
@qurankermanshah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنى أُولئِكَ عَنْها مُبْعَدُونَ (۱۰۱)
🌷 اما انسانهای شایستهای که به آنها وعدۀ نیک دادهایم همهشان از این جهنمیان به دورند
🌹 لا يَسْمَعُونَ حَسِيسَها وَ هُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ (۱۰۲)
🌷 صدای آتش دوزخ را نمیشنوند [زیرا در جایگاه امنی قرار دارند] و هرچه بخواهند جاودانه برایشان مهیاست
📖 سوره انبیا آیات ۱۰۱ تا ۱۰۶
•┈•✾•🍃🌸🍃•✾•┈•
@qurankermanshah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸تندرو یا ثابت قدم؟!
▫️رفقا هر وقت برای از میدان به در کردنتان به شما برچسب " تندروی " زدند این سخنان نائب #امام_زمان را مرور کنید تا دلگرم شوید:
«از ادبیّات دشمن استفاده نکنید. دشمنان انقلاب از روز اوّل آمدند تعبیر ادبیّات تندرو و میانهرو را مطرح کردند؛ فلانی تندرو است، فلان جریان تندرو است، فلان جریان میانهرو است. آن روز، از همه تندروتر هم از نظر آن ها امام بزرگوار بود؛ امروز هم از همه تندروتر، به نظر آن ها این بندهی حقیر هستم». (بیانات در دیدار مردم نجفآباد، ۵ اسفند ۱۳۹۴)
🌼🍃🌸🍃🌼🍃🌸🍃
🌐 @qurankermanshah
تفسیر آیه ۸ و ۹ سوره مبارکه تکویر .
وَإِذَا الْمَوْءُودَةُ سُئِلَتْ
ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ [ ﺩﺧﺘﺮ ]ﺯﻧﺪﻩ ﺑﻪ ﮔﻮﺭ ﺑﭙﺮﺳﻨﺪ(٨)
(ﺑِﺄَﻯِّ ﺫَﻧْﺐٍ ﻗُﺘِﻠَﺖْ).(۹)
" ﺑﻪ ﻛﺪﺍﻣﻴﻦ ﮔﻨﺎﻩ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ"؟!
" ﻣﻮءﻭﺩﺓ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﻭﺃﺩ" (ﺑﺮ ﻭﺯﻥ ﻭﻋﺪ) ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺩﺧﺘﺮﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﺩﺭ ﺯﻳﺮ ﺧﺎﻙ ﺩﻓﻦ ﺷﺪﻩ، ﺑﻌﻀﻰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺭﻳﺸﻪ ﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺛﻘﻞ ﻭ ﺳﻨﮕﻴﻨﻰ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺍﻳﻦ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮔﻮﺭ ﺩﻓﻦ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺧﺎﻙ ﺑﻪ ﺭﻭﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻰ ﺭﻳﺰﻧﺪ، ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺩﺭ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺩﺍﺩﻩ ﺷﺪﻩ، ﺗﺎ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺷﺎﻣﻞ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﻗﻄﻊ ﺭﺣﻢ، ﻭ ﻳﺎ ﻗﻄﻊ ﻣﻮﺩﺕ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻉ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺜﻰ ﺍﺯ ﺍﻣﺎم ﺑﺎﻗﺮ ﻉ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺳﺆﺍﻝ ﺷﺪ ﻓﺮﻣﻮﺩ: ﻣﻦ ﻗﺘﻞ ﻓﻰ ﻣﻮﺩﺗﻨﺎ:" ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻃﺮﻳﻖ ﻣﺤﺒﺖ ﻭ ﺩﻭﺳﺘﻰ ﻣﺎ ﻛﺸﺘﻪ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ" .
ﺩﺭ ﺣﺪﻳﺚ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﺎﻫﺪ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺁﻳﻪ ﻗﺮﺑﻰ ﺍﺳﺖ ﻗُﻞْ ﻟﺎ ﺃَﺳْﺌَﻠُﻜُﻢْ ﻋَﻠَﻴْﻪِ ﺃَﺟْﺮﺍً ﺇِﻟَّﺎ ﺍﻟْﻤَﻮَﺩَّﺓَ ﻓِﻰ ﺍﻟْﻘُﺮْﺑﻰ :" ﺑﮕﻮ: ﻣﻦ ﻫﻴﭻ ﭘﺎﺩﺍﺷﻰ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻋﻮﺕ ﻧﺒﻮﺕ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻧﻤﻰ ﻃﻠﺒﻢ ﺟﺰ ﻣﺤﺒﺖ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺘﻢ" .
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻇﺎﻫﺮ ﺁﻳﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﻔﺴﻴﺮ ﺍﻭﻝ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻰ ﻣﻠﺎﻙ ﻭ ﻣﻔﻬﻮم ﺁﻥ ﻗﺎﺑﻞ ﭼﻨﻴﻦ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺍﻯ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ.
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
1- ﺯﻧﺪﻩ ﺑﻪ ﮔﻮﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ:
ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺩﺭﺩﻧﺎﻛﺘﺮﻳﻦ ﻭ ﻭﺣﺸﻴﺎﻧﻪ ﺗﺮﻳﻦ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻫﺎﻯ ﻋﺼﺮ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﻋﺮﺏ ﭘﺪﻳﺪﻩ" ﻭﺍﺩ" ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﻴﺪ ﻣﻜﺮﺭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ.
ﮔﺮﭼﻪ ﺑﻌﻀﻰ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺟﻨﺎﻳﺖ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﻗﺒﺎﺋﻞ ﻋﺮﺏ ﻋﻤﻮﻣﻴﺖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ، ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻗﺒﻴﻠﻪ" ﻛﻨﺪﻩ" (ﻳﺎ ﺑﻌﻀﻰ ﺍﺯ ﻗﺒﺎﺋﻞ ﺩﻳﮕﺮ) ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭﻟﻰ ﻣﺴﻠﻤﺎ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻧﺎﺩﺭﻯ ﻧﻴﺰ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻧﻤﻰ ﺷﺪﻩ، ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﺗﺎﻛﻴﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻣﻜﺮﺭ، ﺭﻭﻯ ﺁﻥ ﺻﺤﺒﺖ ﻧﻤﻰ ﻛﺮﺩ.
ﻭﻟﻰ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎﻝ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﻯ ﻭﺣﺸﺘﻨﺎﻙ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺘﻰ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﻧﺎﺩﺭ ﺁﻥ، ﻗﺎﺑﻞ ﺩﻗﺖ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﺍﺳﺖ.
ﻣﻔﺴﺮﺍﻥ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ: ﺩﺭ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﻋﺮﺏ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻭﻗﺖ ﻭﺿﻊ ﺣﻤﻞ ﺯﻥ ﻓﺮﺍ ﻣﻰ ﺭﺳﻴﺪ، ﺣﻔﺮﻩ ﺍﻯ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺣﻔﺮ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ ﻭ ﺑﺎﻟﺎﻯ ﺁﻥ ﻣﻰ ﻧﺸﺴﺖ، ﺍﮔﺮ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺩﺧﺘﺮ ﺑﻮﺩ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺣﻔﺮﻩ ﭘﺮﺗﺎﺏ ﻣﻰ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﭘﺴﺮ ﺑﻮﺩ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﻧﮕﺎﻩ ﻣﻰ ﺩﺍﺷﺖ، ﻟﺬﺍ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺷﻌﺮﺍﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺩﺭ ﻫﻤﻴﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺑﺎ ﻟﺤﻦ ﺍﻓﺘﺨﺎﺭ ﺁﻣﻴﺰﻯ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:
ﺳﻤﻴﺘﻬﺎ ﺍﺫﺍ ﻭﻟﺪﺕ ﺗﻤﻮﺕ ﻭ ﺍﻟﻘﺒﺮ ﺻﻬﺮ ﺿﺎﻣﻦ ﺫﻣﻴﺖ
" ﻧﺎم ﺁﻥ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺩﺧﺘﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺗﻮﻟﺪ" ﺗﻤﻮﺕ" (ﻳﻌﻨﻰ ﻣﻰ ﻣﻴﺮﺩ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻳﺤﻴﻰ ﻛﻪ ﻣﻔﻬﻮﻣﺶ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﻩ ﻣﻰ ﻣﺎﻧﺪ) ﮔﺬﺍﺷﺘﻢ! ﻭ ﻗﺒﺮ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ"! .
ﻋﺎﻣﻞ ﭘﻴﺪﺍﻳﺶ ﺍﻳﻦ ﺟﻨﺎﻳﺖ، ﺍﻣﻮﺭ ﻣﺨﺘﻠﻔﻰ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﺟﻤﻠﻪ:
ﻋﺪم ﺍﺭﺯﺵ ﺯﻥ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻳﻚ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺟﺎﻫﻠﻰ.
ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻓﻘﺮ ﺷﺪﻳﺪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺣﺎﻛﻢ ﺑﻮﺩﻩ، ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﭘﺴﺮﺍﻥ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﺮ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻯ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﻏﺎﺭﺗﮕﺮﻳﻬﺎ ﺷﺮﻛﺖ ﻧﺪﺍﺷﺘﻨﺪ.
ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﻳﻦ ﻓﻜﺮ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻨﮕﻬﺎﻯ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ ﻗﺒﻴﻠﻪ ﺍﻯ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ، ﻣﻤﻜﻦ ﺑﻮﺩ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺍﺳﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﺁﻳﻨﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺍﺻﻄﻠﺎﺡ ﻧﻮﺍﻣﻴﺲ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺑﻴﮕﺎﻧﮕﺎﻥ ﺑﻴﻔﺘﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﻟﻜﻪ ﻧﻨﮕﻰ ﺑﺮ ﺩﺍﻣﻨﺸﺎﻥ ﺑﻨﺸﻴﻨﺪ، ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺑﻰ ﺍﺛﺮ ﻧﺒﻮﺩ.
ﺍﻳﻦ ﻋﻮﺍﻣﻞ ﭼﻨﺪ ﮔﺎﻧﻪ ﺩﺳﺖ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻫﻢ ﺩﺍﺩ، ﻭ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻭﺣﺸﺘﻨﺎﻙ" ﻭﺍﺩ" ﻭ ﺯﻧﺪﻩ ﺑﻪ ﮔﻮﺭ ﻛﺮﺩﻥ ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩ.
ﺑﺎ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺗﺎﺳﻒ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺑﻪ ﺍﺷﻜﺎﻝ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺩﺭ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﻗﺮﻭﻥ ﺍﺧﻴﺮ ﻧﻴﺰ ﺧﻮﺩﻧﻤﺎﻳﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺩﺭ ﺷﻜﻞ ﺁﺯﺍﺩﻯ ﺳﻘﻂ ﺟﻨﻴﻦ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻗﺎﻧﻮﻧﻰ ﺩﺭ ﺑﺴﻴﺎﺭﻯ ﺍﺯ ﻛﺸﻮﺭﻫﺎﻯ ﺑﻪ ﺍﺻﻄﻠﺎﺡ ﻣﺘﻤﺪﻥ ﺭﻭﺍﺝ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﺍﮔﺮ ﻋﺮﺏ ﺟﺎﻫﻠﻰ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺗﻮﻟﺪ ﻧﻮﺯﺍﺩﺍﻥ ﺭﺍ ﻣﻰ ﻛﺸﺖ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﻯ ﻣﺘﻤﺪﻥ ﻋﺼﺮ ﻣﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﻜﻢ ﻣﺎﺩﺭ ﻣﻰ ﻛﺸﻨﺪ! ﺷﺮﺡ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺩﺭ ﺟﻠﺪ 11 ﺻﻔﺤﻪ 270 ﺗﺎ 274 ﻧﻮﺷﺘﻪ ﺍﻳﻢ (ﺫﻳﻞ ﺁﻳﻪ 59 ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺤﻞ).
2- ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﻴﺪ ﺑﻪ ﻗﺪﺭﻯ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺭﺍ ﺯﺷﺖ ﻭ ﻣﻨﻔﻮﺭ ﺷﻤﺮﺩﻩ، ﻭ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﻗﺎﻃﻊ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺣﺘﻰ ﺭﺳﻴﺪﮔﻰ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺭﺍ ﻣﻘﺪم ﺑﺮ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻧﺸﺮ ﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺩﺭ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﻭ ﺩﺍﺩﺧﻮﺍﻫﻰ ﺩﺭ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻰ ﺷﻤﺮﺩ، ﻭ ﺍﻳﻦ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺍﻫﺘﻤﺎم ﺍﺳﻠﺎم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎﻯ ﺑﻰ ﮔﻨﺎﻩ، ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﺭﺯﺵ ﺟﻨﺲ ﺯﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺍﺳﻠﺎم ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ.
3- ﻧﻜﺘﻪ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻛﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻧﻤﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﺍﺯ ﻗﺎﺗﻠﻴﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ. ﻣﻌﺼﻮم ﺳﺆﺍﻝ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﮔﻨﺎﻫﺸﺎﻥ ﭼﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﭼﻨﻴﻦ ﺑﻴﺮﺣﻤﺎﻧﻪ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ؟ ﮔﻮﻳﻰ ﻗﺎﺗﻠﻴﻦ ﺍﺭﺯﺵ ﺑﺎﺯﭘﺮﺳﻰ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ، ﺑﻌﻠﺎﻭﻩ ﺷﻬﺎﺩﺕ ﻭ ﮔﻮﺍﻫﻰ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺘﻮﻟﻴﻦ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﻰ ﻛﺎﻓﻰ است .
@qurankermanshah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥تداوم فعالیتهای قرآنی در غزه با وجود حملات مستمر رژیم صهیونیستی
🔹با وجود تداوم حملات سنگین رژیم صهیونیستی و تخریب گسترده زیرساختها در نوار غزه، حلقههای حفظ قرآن در این منطقه همچنان به فعالیت خود ادامه میدهند.
@qurankermanshah