قرآن استان کرمانشاه
فرازی معروف که عامه مردم بسیار از قاب تلویزیون شنیده اند ، اما شاید به نام تلاوت کننده آن توجه نکرده
تفسیر آیه ۹ سوره الإسراء
إِنَّ هَٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ وَيُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِيرًا
ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻮﺍﺭﺗﺮﻳﻦ ﺁﻳﻴﻦ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﻭ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ، ﻣﮋﺩﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .(٩)
ﻔﺴﻴﺮ: ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﺭﺍﻩ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﻰ
ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺳﺨﻦ ﺍﺯ ﺑﻨﻰ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻴﺸﺎﻥ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﻭ ﺗﺨﻠﻔﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺍﻟﻬﻰ ﻭ ﻛﻴﻔﺮﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﻮﺩ.
ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺤﺚ ﺑﻪ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﻴﺪ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ ﻣﺴﻠﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﺣﻠﻘﻪ ﻛﺘﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ ﻣﻨﺘﻘﻞ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ:" ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﺋﻴﻨﻰ ﻛﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎﺗﺮﻳﻦ ﺁﺋﻴﻨﻬﺎ ﺍﺳﺖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ" (ﺇِﻥَّ ﻫﺬَﺍ ﺍﻟْﻘُﺮْﺁﻥَ ﻳَﻬْﺪِﻯ ﻟِﻠَّﺘِﻰ ﻫِﻰَ ﺃَﻗْﻮَمُ).
" ﺍﻗﻮم" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﻗﻴﺎم" ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﭘﻰ ﮔﻴﺮﻯ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﻫﺪ ﻗﻴﺎم ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﻣﻰ ﭘﺮﺩﺍﺯﺩ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺮ ﻗﻴﺎم ﻛﻨﺎﻳﻪ ﺍﺯ ﺣﺴﻦ ﺍﻧﺠﺎم ﺍﻣﻮﺭ ﻭ ﺁﻣﺎﺩﮔﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﺿﻤﻨﺎ" ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ" ﻛﻪ ﺍﺯ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﺎﺩﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ" ﻗﻴﻢ" ﻛﻪ ﺁﻧﻬﻢ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺻﺎﻑ ﻭ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﻭ ﭘﺎ ﺑﺮ ﺟﺎ ﺍﺳﺖ.
ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ" ﺍﻗﻮم" ﺻﻴﻐﻪ" ﺍﻓﻌﻞ ﺗﻔﻀﻴﻞ" ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﺻﺎﻓﺘﺮ ﻭ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺗﺮ ﻭ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎﺗﺮ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ، ﻣﻔﻬﻮم ﺁﻳﻪ ﻓﻮﻕ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ" ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﺻﺎﻓﺘﺮﻳﻦ ﻭ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎﺗﺮﻳﻦ ﻃﺮﻕ ﺍﺳﺖ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ".
ﺻﺎﻑ ﻭ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻋﻘﺎﺋﺪﻯ ﻛﻪ ﻋﺮﺿﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻋﻘﺎﺋﺪﻯ ﺭﻭﺷﻦ، ﻗﺎﺑﻞ ﺩﺭﻙ ﺧﺎﻟﻰ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﺑﻬﺎم ﻭ ﺧﺮﺍﻓﺎﺕ، ﻋﻘﺎﺋﺪﻯ ﻛﻪ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺩﺍﺭﺩ، ﻧﻴﺮﻭﻫﺎﻯ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺞ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﻋﺎﻟﻢ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻰ ﺑﺮﻗﺮﺍﺭ ﻣﻰ ﺳﺎﺯﺩ.
ﺻﺎﻓﺘﺮ ﻭ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺮ ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻇﺎﻫﺮ ﻭ ﺑﺎﻃﻦ، ﻋﻘﻴﺪﻩ ﻭ ﻋﻤﻞ، ﺗﻔﻜﺮ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ، ﻫﻤﮕﻮﻧﻰ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ" ﺍﻟﻠَّﻪ" ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ.
ﺻﺎﻓﺘﺮ ﻭ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻰ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻯ ﻭ ﻧﻈﺎﻣﺎﺕ ﺳﻴﺎﺳﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻰ ﺣﻜﻢ ﻓﺮﻣﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎﻯ ﻣﻌﻨﻮﻯ ﺭﺍ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﺎﺩﻯ، ﺗﻜﺎﻣﻞ ﺁﻓﺮﻳﻦ ﺍﺳﺖ.
ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﻂ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﺍﺧﻠﺎﻗﻰ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﻁ ﻭ ﺗﻔﺮﻳﻂ ﻭ ﺁﺯ ﻭ ﺣﺮﺹ ﻭ ﻃﻤﻊ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﻑ ﻭ ﺗﺒﺬﻳﺮ ﻭ ﺑﺨﻞ ﻭ ﺣﺴﺪ ﻭ ﺿﻌﻒ ﻭ ﺍﺳﺘﻜﺒﺎﺭ ﺭﻫﺎﻳﻰ ﻣﻰ ﺑﺨﺸﺪ.
ﻭ ﺑﺎﻟﺁﺧﺮﻩ ﺻﺎﻓﺘﺮ ﻭ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺗﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻧﻈﺎم ﺣﻜﻮﻣﺘﻰ ﻛﻪ ﺑﺮﭘﺎﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﻋﺪﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺭﻫﻢ ﻛﻮﺑﻨﺪﻩ ﺳﺘﻢ ﻭ ﺳﺘﻤﮕﺮﺍﻥ.
ﺁﺭﻯ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﻪ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﻭ ﺭﻭﺷﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻤﺎم ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎ ﺻﺎﻓﺘﺮﻳﻦ ﻭ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﺛﺎﺑﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﻃﺮﻳﻘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﭘﻴﺶ ﻣﻰ ﺁﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﻔﻬﻮم" ﺍﻓﻌﻞ ﺗﻔﻀﻴﻞ"، ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﻭ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﻗﻮﺍم ﺩﻳﮕﺮ، ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭ ﻋﺪﺍﻟﺖ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻭﻟﻰ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﻧﻜﺘﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺍﻳﻦ ﺳﺆﺍﻝ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﺯﻳﺮﺍ:
ﺍﻭﻟﺎ ﺍﮔﺮ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺍﺩﻳﺎﻥ ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺪﻭﻥ ﺷﻚ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﺩﺭ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻋﺼﺮ ﺧﻮﺩ ﺁﺋﻴﻨﻰ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﻭ ﺻﺎﻑ ﻭ ﭘﺎ ﺑﺮ ﺟﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭﻟﻰ ﻃﺒﻖ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺗﻜﺎﻣﻞ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻧﻬﺎﻳﻰ ﻳﻌﻨﻰ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺧﺎﺗﻤﻴﺖ ﺑﺮﺳﻴﻢ، ﺁﺋﻴﻨﻰ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﺻﺎﻓﺘﺮﻳﻦ ﻭ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎﺗﺮﻳﻦ ﺍﺳﺖ.
ﺛﺎﻧﻴﺎ ﺍﮔﺮ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻏﻴﺮ ﻣﺬﺍﻫﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺍﻓﻌﻞ ﺗﻔﻀﻴﻞ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﻣﻔﻬﻮم ﺩﺍﺭﺩ ﺯﻳﺮﺍ ﻣﻜﺘﺒﻬﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻰ ﻛﻮﺷﻨﺪ ﻛﻪ ﺳﻬﻤﻰ ﺍﺯ ﺍﺳﺘﻘﺎﻣﺖ ﻭ ﺻﺎﻓﻰ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭﻟﻰ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﺎﺗﺸﺎﻥ ﻭ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻣﺠﻤﻮﻉ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺎ ﻗﺮﺁﻥ ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﺋﻴﻦ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺗﺮ ﻭ ﺻﺎﻓﺘﺮ ﻭ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺭﻭﺡ ﻭ ﺟﺴﻢ ﻭ ﺟﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﺘﺮ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ:
ﺛﺎﻟﺜﺎ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺳﺎﺑﻘﺎ ﻫﻢ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﻢ،" ﺍﻓﻌﻞ ﺗﻔﻀﻴﻞ"، ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ، ﺣﺘﻤﺎ ﺳﻬﻤﻰ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﻔﻬﻮم ﺭﺍ ﺩﺍﺭﺍ ﺍﺳﺖ، ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﻴﺪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ ﺃَ ﻓَﻤَﻦْ ﻳَﻬْﺪِﻯ ﺇِﻟَﻰ ﺍﻟْﺤَﻖِّ ﺃَﺣَﻖُّ ﺃَﻥْ ﻳُﺘَّﺒَﻊَ ﺃَﻣَّﻦْ ﻟﺎ ﻳَﻬِﺪِّﻯ ﺇِﻟَّﺎ ﺃَﻥْ ﻳُﻬْﺪﻯ :" ﺁﻳﺎ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺣﻖ ﺩﻋﻮﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺗﺮ ﺑﺮﺍﻯ ﺭﻫﺒﺮﻯ ﺍﺳﺖ ﻳﺎ ﺁﻥ ﻛﺲ ﻛﻪ ﺭﺍﻫﻰ ﺑﻪ ﺣﻖ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺭﻫﺒﺮﻯ ﻛﻨﻨﺪ" (ﻳﻮﻧﺲ- 35).
ﺿﻤﻨﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﻟﺎﺯم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﻰ ﻛﻪ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻣﻌﺎﻧﻰ" ﺍﻗﻮم" ﺛﺎﺑﺖ ﺗﺮ ﻭ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺑﺎ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺩﺭ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺫﻛﺮ ﻧﺸﺪﻩ ﻭ ﺑﻪ ﺍﺻﻄﻠﺎﺡ" ﺣﺬﻑ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺩﻟﻴﻞ ﺑﺮ ﻋﻤﻮم ﺍﺳﺖ" ﺭﻭﺷﻦ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺍﺯ ﺁﻳﺎﺗﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺍﻯ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺧﺎﺗﻤﻴﺖ ﺍﺳﻠﺎم ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﻴﺰ ﺩﺍﺭﺩ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺁﺋﻴﻦ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺁﺋﻴﻨﻬﺎ ﺛﺎﺑﺖ ﺗﺮ ﻭ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎﺗﺮ ﺍﺳﺖ (ﺩﻗﺖ ﻛﻨﻴﺪ).
ﺳﭙﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﻣﻮﺿﻊ ﮔﻴﺮﻳﻬﺎﻯ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ ﺍﻟﻬﻰ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﺳﺖ، ﺑﻪ ﺩﻭ ﻧﻮﻉ ﻣﻮﺿﻊ ﮔﻴﺮﻯ ﻣﺸﺨﺺ ﻭ ﻧﺘﺎﺋﺞ ﺁﻥ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:
" ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﻋﻤﻞ ﺻﺎﻟﺢ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﻣﮋﺩﻩ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﺍﺳﺖ (ﻭَ ﻳُﺒَﺸِّﺮُ ﺍﻟْﻤُﺆْﻣِﻨِﻴﻦَ ﺍﻟَّﺬِﻳﻦَ ﻳَﻌْﻤَﻠُﻮﻥَ ﺍﻟﺼَّﺎﻟِﺤﺎﺕِ ﺃَﻥَّ ﻟَﻬُﻢْ ﺃَﺟْﺮﺍً ﻛَﺒِﻴﺮﺍً).
قرآن استان کرمانشاه
@qurankermanshah
💠 اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی(فینال) چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم
🔻بخش برادران
۱.آقای امین عبدی رشته قرائت تحقیق
۲. آقای مسعود غلامی رشته دعاخوانی
🔻بخش خواهران
۱. خانم فرشته مرادی رشته قرائت ترتیل
۲.خانم زهرا سهرابی رشته قرائت تحقیق
۳. خانم ستایش شریفی پور قرائت تحقیق
۴. خانم طاهره ایرانی رشته دعاخوانی
❗️این مرحله از مسابقات از ۱۲ لغایت ۳۰ آذر در تبریز برگزار می شود که زمانبندی هر کدام از رشته ها و نوبت تلاوت افراد راه یافته متعاقبا اعلام می گردد.
آرزوی موفقیت برای راه یافتگان به فینال مسابقات 🤲🤲
قرآن استان کرمانشاه
@qurankermanshah
قرآن استان کرمانشاه
💠 اسامی راه یافتگان به مرحله نهایی(فینال) چهل و هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم 🔻بخش برادران ۱.آقای
مسابقات قرآن ملاک رتبه بندی استان ها.
جریان تلاوت قرآن استان کرمانشاه به خصوص بعد از انقلاب اسلامی ایران ، همواره یکی از قطب های فنی تلاوت در کشور محسوب گردیده ، و دیارمان از دیرباز مورد احترام همه قرآنیان کشور به دلیل استعدادهای بالقوه و بالفعل که شاید به سبب جغرافیای خاص منطقه و یا به دلیل اهمیت بزرگان از قدیم به این هنر مقدس و یا ژنتیک یا هزاران دلیل دیگر به هر حال جایگاه ویژه و به خصوصی داشته و هم اکنون دارد . امروزه تقریبا همه متخصصان فن قرائت و تلاوت این هنر الهی را یک علم می دانند ، یعنی اینطور نیست یک قاری با گوش دادن صرف و یا تقلید صرف و بدون توجه به زوایای این علم بتواند به تمام موضوعات آن تبحر یابد . اگرچه برای تلاوت در یک محفل شاید کافی باشد اما تام و کمال موضوع محسوب نمی گردد ، اکنون ما درباره تلاوت مسابقه ای صحبت می کنیم ، اگرچه تلاوت اساتید بزرگ مصر هم بعنوان سرزمین مهد تلاوت ، بر اساس تحقیقات به دست آمده بر اساس دستیابی به تئوری و علم تلاوت و ریزه کاری های آن بوده است و نه فقط آموختن کلیاتی از این علم . لذا برای موفقیت و زنده نگه داشتن این جریان لازم است روش های تدریس هم از شیوه سنتی به نوین تبدیل گردد. لذا لازم است کارگاه های تخصصی هفتگی و مستمر همچون کارگاه صوت ، کارگاه تجوید ، کارگاه وقف و ابتدا و کارگاه لحن به صورت ویژه توسط موسسات نه یک یا چند موسسه بلکه همه جلسات و موسسات اختصاص یابد ، اگر چنین نشود همین ذخایر بزرگوار هم که اکنون نماینده استان ما هستند ، سال های بعد جایگزین نخواهند داشت ، براساس شناختی که ما از نمایندگان گرانقدر استان داریم ، بعضا متولدین دهه ۶۰ بوده که خداوند به ایشان طول عمر با عزت همراه با سلامتی بدهد ، که باز دست مریزاد به این بزرگواران که عرصه را خالی ننموده اند ، اما اکنون در فینال مسابقات کشوری بزرگسالان نمایندگان استان های دیگر متولدین دهه های ۷۰ ، ۸۰ هم حضور دارند . این به معنی ناامیدی نیست بلکه به معنای آن است به فکر آینده تلاوت استان باشیم .
سخن فراوان و زمان کوتاه ، برخی معتقدند مسابقات باید حذف شوند و محافل بسیار شوند که قرا با میدان دیدن پیشرفت نمایند ، اما ناگزیر مسابقات هست و باید این راه را رفت.
🌹🍀🌺🇮🇷🇮🇷🇮🇷🍀🌺🌹
قرآن استان کرمانشاه
@qurankermanshah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✈️ خلبان خطوط هوایی ترکیه در حین پرواز، آیات ۱۳ و ۱۴ سوره مبارکه #زخرف را به زیبایی میخواند!
🔷 سُبْحَانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنَا هَٰذَا وَمَا كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ
🔹 پاک و منزّه خدایی که این را مسخر ما گردانید. وگرنه ما هرگز قادر بر آن نبودیم.
🔷 وَ إِنَّا إِلَىٰ رَبِّنَا لَمُنْقَلِبُونَ
🔹 و یقیناً ما به سوی پروردگارمان باز میگردیم
💠
قرآن استان کرمانشاه
@qurankermanshah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندگی بدون ولایت فقیه ، بی معنیست .
فدای تو ای پسر زهرا سلام الله علیها .
خدا تو را تا ظهور مهدی موعود موجود ارواحنا فداه نگه دارد 🤲🤲🤲
قرآن استان کرمانشاه
@qurankermanshah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥فـرازی زیـبـا از تـلاوت استاد«عبـدالفـتـاح الـطـاروطـی» سوره مـبـارکـه بـقـره
✍«رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ ۚ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿١٢٩﴾
پروردگارا! در میان آنان پیامبری از خودشان برانگیز، که آیات تو را بر آنان بخواند، و آنان را کتاب و حکمت بیاموزد، و [از آلودگی های ظاهری و باطنی] پاکشان کند؛ زیرا تو توانای شکست ناپذیر و حکیمی. (۱۲۹)»
قرآن استان کرمانشاه
@qurankermanshah
قرآن استان کرمانشاه
🎥فـرازی زیـبـا از تـلاوت استاد«عبـدالفـتـاح الـطـاروطـی» سوره مـبـارکـه بـقـره ✍«رَبَّنَا وَابْعَ
تفسیر آیه ۱۲۹ سوره بقره
ﭘﻨﺠﻤﻴﻦ ﺗﻘﺎﺿﺎﻯ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ:" ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ! ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻯ ﺍﺯ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻣﺒﻌﻮﺙ ﻛﻦ" (ﺭَﺑَّﻨﺎ ﻭَ ﺍﺑْﻌَﺚْ ﻓِﻴﻬِﻢْ ﺭَﺳُﻮﻟًﺎ ﻣِﻨْﻬُﻢْ).
" ﺗﺎ ﺁﻳﺎﺕ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﺨﻮﺍﻧﺪ ﻭ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯﺩ ﻭ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﻛﻨﺪ" (ﻳَﺘْﻠُﻮﺍ ﻋَﻠَﻴْﻬِﻢْ ﺁﻳﺎﺗِﻚَ ﻭَ ﻳُﻌَﻠِّﻤُﻬُﻢُ ﺍﻟْﻜِﺘﺎﺏَ ﻭَ ﺍﻟْﺤِﻜْﻤَﺔَ ﻭَ ﻳُﺰَﻛِّﻴﻬِﻢْ).
" ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺗﻮﺍﻧﺎ ﻫﺴﺘﻰ ﻭ ﺑﺮ ﺗﻤﺎم ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺭﻯ" (ﺇِﻧَّﻚَ ﺃَﻧْﺖَ ﺍﻟْﻌَﺰِﻳﺰُ ﺍﻟْﺤَﻜِﻴﻢُ).
ﻧﻜﺘﻪ ﻫﺎ:
1- ﻫﺪﻑ ﺑﻌﺜﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ
ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻓﻮﻕ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ ﺗﻘﺎﺿﺎﻯ ﻇﻬﻮﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﺳﻠﺎم ﺭﺍ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺳﻪ ﻫﺪﻑ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﻌﺜﺖ ﺍﻭ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ:
ﻧﺨﺴﺖ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻣﺮﺩم، ﺍﻳﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻫﺎ ﺩﺭ ﭘﺮﺗﻮ ﺁﻳﺎﺕ ﮔﻴﺮﺍ ﻭ ﺟﺬﺍﺏ ﻭ ﻛﻮﺑﻨﺪﻩ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﺠﺮﺍﻯ ﻭﺣﻰ ﺑﺮ ﻗﻠﺐ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺹ ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺁﻥ، ﺍﺭﻭﺍﺡ ﺧﻔﺘﻪ ﺭﺍ ﺑﻴﺪﺍﺭ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ.
" ﻳﺘﻠﻮﺍ" ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ" ﺗﻠﺎﻭﺕ" ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﭘﻰ ﺩﺭ ﭘﻰ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻋﺒﺎﺭﺍﺗﻰ ﺭﺍ ﭘﺸﺖ ﺳﺮ ﻫﻢ ﻭ ﺭﻭﻯ ﻧﻈﺎم ﺻﺤﻴﺤﻰ ﺑﺨﻮﺍﻧﻨﺪ، ﻋﺮﺏ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﺑﻪ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺗﻠﺎﻭﺕ ﻣﻨﻈﻢ ﻭ ﭘﻰ ﺩﺭ ﭘﻰ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﺑﻴﺪﺍﺭﻯ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺁﻣﺎﺩﮔﻰ، ﺑﺮﺍﻯ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺖ.
ﺳﭙﺲ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﺣﻜﻤﺖ ﺭﺍ ﻫﺪﻑ ﺩﻭم ﻣﻰ ﺷﻤﺮﺩ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺗﺎ ﺁﮔﺎﻫﻰ ﺣﺎﺻﻞ ﻧﺸﻮﺩ، ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻛﻪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺳﻮم ﺍﺳﺖ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﺩ.
ﺗﻔﺎﻭﺕ" ﻛﺘﺎﺏ" ﻭ" ﺣﻜﻤﺖ" ﻣﻤﻜﻦ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻛﺘﺐ ﺁﺳﻤﺎﻧﻰ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺍﻣﺎ ﺣﻜﻤﺖ، ﻋﻠﻮم ﻭ ﺩﺍﻧﺸﻬﺎ ﻭ ﺍﺳﺮﺍﺭ ﻭ ﻋﻠﻞ ﻭ ﻧﺘﺎﺋﺞ ﺍﺣﻜﺎم ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ.
ﺑﻌﺪ ﺁﺧﺮﻳﻦ ﻫﺪﻑ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪ" ﺗﺰﻛﻴﻪ" ﺍﺳﺖ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ.
" ﺗﺰﻛﻴﻪ" ﺩﺭ ﻟﻐﺖ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﻧﻤﻮ ﺩﺍﺩﻥ، ﻭ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﻰ ﭘﺎﻛﺴﺎﺯﻯ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎﻯ" ﻋﻠﻤﻰ" ﻭ" ﻋﻤﻠﻰ" ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻫﺪﻑ ﻧﻬﺎﻳﻰ ﺑﻌﺜﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ، ﻣﻌﺮﻓﻰ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﻣﺨﺼﻮﺻﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻪ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻋﻠﻮم ﺑﺸﺮ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺁﻣﻴﺨﺘﻪ ﺑﺎ ﻫﺰﺍﺭﺍﻥ ﻧﻘﻄﻪ ﺍﺑﻬﺎم ﻭ ﺧﻄﺎﻫﺎﻯ ﻓﺮﺍﻭﺍﻥ، ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﻫﻢ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ﮔﺎﻫﻰ ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﻗﻴﻘﺎ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺧﻄﺎﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ، ﺑﺎ ﻋﻠﻮم ﺭﺍﺳﺘﻴﻦ ﻭ ﺧﺎﻟﻰ ﺍﺯ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﺧﻄﺎ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﺒﺪء ﻭﺣﻰ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺮﺩم ﺑﻴﺎﻳﻨﺪ، ﺧﻄﺎﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻃﺮﻑ ﺳﺎﺯﻧﺪ، ﺁﻧﺠﺎ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻧﻤﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻴﺎﻣﻮﺯﻧﺪ ﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﺧﺎﻃﺮ ﺩﻫﻨﺪ.
ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻟﺎﺯم ﺑﻪ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻯ ﺍﺳﺖ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻴﻤﻰ ﺍﺯ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻣﺎ ﺭﺍ" ﻋﻘﻞ ﻭ ﺧﺮﺩ" ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻧﻴﻤﻰ ﺭﺍ" ﻏﺮﺍﺋﺰ ﻭ ﺍﻣﻴﺎﻝ"، ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﺎ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﻛﻪ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ" ﺗﻌﻠﻴﻢ" ﺩﺍﺭﻳﻢ، ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ" ﺗﺮﺑﻴﺖ" ﻫﻢ ﺩﺍﺭﻳﻢ، ﻫﻢ ﺧﺮﺩ ﻣﺎ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻜﺎﻣﻞ ﻳﺎﺑﺪ ﻭ ﻫﻢ ﻏﺮﺍﺋﺰ ﺩﺭﻭﻧﻰ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﻫﺪﻑ ﺻﺤﻴﺤﻰ ﺭﻫﺒﺮﻯ ﺷﻮﻧﺪ.
ﻟﺬﺍ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻫﻢ ﻣﻌﻠﻤﻨﺪ، ﻫﻢ ﻣﺮﺑﻰ، ﻫﻢ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺩﻫﻨﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻫﻢ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﻫﻨﺪﻩ.
2-" ﺗﻌﻠﻴﻢ" ﻣﻘﺪم ﺍﺳﺖ ﻳﺎ" ﺗﺮﺑﻴﺖ"؟
- ﺟﺎﻟﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﭼﻬﺎﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﺯ ﻗﺮﺁﻥ ﻣﺠﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﻭ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﻫﺪﻑ ﺍﻧﺒﻴﺎء ﺑﺎ ﻫﻢ ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺳﻪ ﻣﻮﺭﺩ" ﺗﺮﺑﻴﺖ" ﺑﺮ" ﺗﻌﻠﻴﻢ" ﻣﻘﺪم ﺷﻤﺮﺩﻩ ﺷﺪﻩ (ﺳﻮﺭﻩ ﺑﻘﺮﻩ ﺁﻳﻪ 151- ﺁﻝ ﻋﻤﺮﺍﻥ 164- ﺟﻤﻌﻪ 2) ﻭ ﺗﻨﻬﺎ ﺩﺭ ﻳﻚ ﻣﻮﺭﺩ" ﺗﻌﻠﻴﻢ" ﺑﺮ" ﺗﺮﺑﻴﺖ" ﻣﻘﺪم ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ (ﺁﻳﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ) ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﻢ ﻣﻌﻤﻮﻟﺎ ﺗﺎ ﺗﻌﻠﻴﻤﻰ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺗﺮﺑﻴﺘﻰ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﺩ.
ﺑﻨﺎ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺁﻧﺠﺎ ﻛﻪ ﺗﻌﻠﻴﻢ ﺑﺮ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻘﺪم ﺷﺪﻩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻭﺿﻊ ﻃﺒﻴﻌﻰ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺩﺭ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺑﻴﺸﺘﺮﻯ ﻛﻪ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻘﺪم ﺫﻛﺮ ﺷﺪﻩ ﮔﻮﻳﺎ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﻣﺴﺎﻟﻪ ﻫﺪﻑ ﺑﻮﺩﻥ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﻫﺪﻑ ﺍﺻﻠﻰ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻘﻴﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ.
3- ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻯ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﻬﺎ
ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻛﻠﻤﻪ" ﻣﻨﻬﻢ" ﺩﺭ ﺁﻳﺎﺕ ﻓﻮﻕ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﻫﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﻣﺮﺑﻴﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﻧﻮﻉ ﺧﻮﺩ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻥ ﺻﻔﺎﺕ ﻭ ﻏﺮﺍﺋﺰ ﺑﺸﺮﻯ، ﺗﺎ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺟﻨﺒﻪ ﻫﺎﻯ ﻋﻤﻠﻰ، ﺳﺮﻣﺸﻘﻬﺎﻯ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻯ ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﺑﺪﻳﻬﻰ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﺍﺯ ﻏﻴﺮ ﺟﻨﺲ ﺑﺸﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻧﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺩﺭﺩﻫﺎ ﻧﻴﺎﺯﻫﺎ، ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ، ﻭ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻳﻬﺎﻯ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺩﺭﻙ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺮﻣﺸﻖ ﺑﮕﻴﺮﻧﺪ.
قرآن استان کرمانشاه
@qurankermanshah
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن استان کرمانشاه
@qurankermanshah
قرآن استان کرمانشاه
قرآن استان کرمانشاه @qurankermanshah
اول صبح را با این فرازهای زیبای مرحوم شحات انور از آیه ۲۰ سوره مزمل با قدرت آغاز کنیم .
المزمل
إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَىٰ مِن ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَكَ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَن لَّن تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ .
ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﻮ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺍﻧﺪ ، ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺑﻪ ﺩﻭ ﺳﻮم ﺷﺐ ﻭ ﮔﺎﻫﻲ ﻧﻴﻤﻰ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻳﻚ ﺳﻮﻣﺶ ﺭﺍ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﻗﺮﺁﻥ ]ﺑﺮﻣﻰ ﺧﻴﺰﺩ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﺐ ﻭ ﺭﻭﺯ ﺭﺍ [ ﺩﻗﻴﻖ ﻭ ﻣﻨﻈﻢ ] ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﮔﻴﺮﻱ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ .
قرآن استان کرمانشاه
@qurankermanshah
عزیزانی که در حوزه کار رسانه ای فعال هستند ، می توانند آثار خود را به جشنواره رسانه ای ابوذر ارسال فرمایند .
آخرین فرصت ارسال آثار پایان آذر ماه سال جاری
لینک عضویت در کانال اطلاع رسانی
https://eitaa.com/aboozar8kermanshah
لینک ارسال آثار
@jamshidi_aboozar_kermanshah
قرآن استان کرمانشاه
@qurankermanshah
انواع تلاوت ترتیل :
برخی انواع ترتیل قرآن را ۳ نوع تعریف نموده اند. .
۱. تلاوت تحقیق : تلاوت با سرعت کند که همان تلاوت مجلسی یا محفلی است و به اصطلاح عوام که به اشتباه می گویند فلانی با صوت می خواند ، در حالیکه صوت یکی از ابزارهای تلاوت است .
۲. تلاوت ترتیل یا تدویر : تلاوت با سرعت متوسط .
۳. تلاوت تحدیر: تلاوت با سرعت بسیار زیاد ، که در ایران استاد معتز آقایی کل قرآن کریم را به روش تحدیر تلاوت نموده اند .
اگر شما یک جز قرآن را تلاوت تحقیق بخوانید زمان آن را به دلیل ابتکار و اختیار قاری نمی توان به درستی تشخیص داد.
اگر شما یک جز قرآن را به روش ترتیل یا تدویر بخوانید به مدت ۱ ساعت می توانید آن را به اتمام رساند.
اگر شما یک جز قرآن را به روش تحدیر بخوانید میتوان به مدت نیم ساعت آن را به اتمام رساند .
نکته مهم اینجاست همه این تلاوت ها باید با رعایت اصول و قواعد و بدون اشکال تلاوت گردد. شاید به جرائت بتوان گفت کسی که تلاوت با سرعت تحدیر را بدون اشکال تلاوت می کند ، در خواندن سایر تلاوت ها با چالش کمتری رو به روست . سر فرصت مثال های تلاوت های فوق را به استحضار شما خواهیم رساند.
قرآن استان کرمانشاه
@qurankermanshah