eitaa logo
سبک زندگی قرآنی
163 دنبال‌کننده
453 عکس
349 ویدیو
168 فایل
تبیین خط و مشی های زندگی به استناد قران و حدیث ارتباط با مدیر کانال
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺آیا دانش های کشف نشده بشری ، در گروه ««علم غیب» قرار می گیرند؟: ✅مفهوم «علم غیب» این واژۀ مرکب، از علم و غیب تشکیل شده است 🔵علم یعنی تصویر اشیا و مفاهیم در ذهن. 🔵غیب یعنی چيز نهفتهاى كه از حسّ و آنچه را كه از علم انسان پوشيده باشد. نقطه مقابل آن شهود(آشکار) اشت. انواع غیب پنهانی ناشی از موانع دنیوی مانند پرده و دیوار و.... ذلِكَ لِيَعْلَمَ أَنِّي لَمْ أَخُنْهُ بِالْغَيْب(یوسف/52) پنهانی مطلق از چشم بشر عادی مانند قیامت ,… الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْب(بقره/3) که در مباحث کلامی و فلسفی این نوع مد نظر است ترکیب «علم غیب»عینا سوره نجم بکار رفته و به همان معنی کلامی است . أَعِنْدَهُ عِلْمُ الْغَيْبِ فَهُوَ يَرى)نجم/35) 🔵نتیجه دانش های کشف نشده بشری ، به اعتبار معنی اول غیب(موانع دنیوی) جزو علم غیب است. ولی با عنایت به معنای کلامی ««علم غیب» ، دانش های کشف نشده بشری در این ردیف قرار نمیگیرند تدوین و تحقیق : صیدی
شکل صحیح برای تلقی غیبی بودن «دانش ها و مكتشفات علمي بشر» کشفیات بشری که بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام می گیرد؛علم به غیب، به معنای مصطح کلامی نیست. ولی حضرات معصومین(ع) و آیات قرآن، 1440سال پیش خبر از حوادثی آینده وخبر از گزاره های پیچیده علمی میدهد که برای انسان های عصرنزول، قابل درک نبوده است. این آیات و روایات به عنوان اعجاز و خبر از غیب، به معنای کلامی است که پس گذشت از سال ها روشن می گردد. مانند نحوه خلقت جهان که در خطبه1 نهج البلاغه و آیه 30 سوره نسا«ا أَنَّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ كانَتا رَتْقاً فَفَتَقْناهُما» و... گرچه – خود دانش بشری دارای نقص مطلق و نسبی است- نتیجه کشفیات بشری که بر اساس مطالعات و تحقیقات (شواهد و مدارک)انجام می گیرد؛ علم به غیب، به معنای مصطح کلامی نیست. چون هدفشان دست یابی به این غیب نبوده است. البته در موارد متعددی یافته های علمی و آزمایشگاهی دانشمندان با «غیب» مدنظر در آیات و روایات همخوانی داشته آن را روشن میکند، از این جهت-مجازا- میتوان گفت که آنان به غیب دست یافته اند. یکی از منابع مفید در این باره: آگاهي سوّم(علم غیب) اثر آیت الله العظمی جعفر سبحاني(از فقها و متکلمین معاصر) است.
⛔️منت کشی اروپا ، را بسویشان پرت کنید و بزنید. يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْيهَودَ وَ النَّصَارَى أَوْلِيَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ وَ مَن يَتَوَلهَّم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنهْمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالِمِين؛اى كسانى كه ايمان آوردهايد! يهود و نصارى را ولّى (و دوست و تكيهگاه خود،) انتخاب نكنيد! آنها اولياى يكديگرند و كسانى كه از شما با آنان دوستى كنند، از آنها هستند خداوند، جمعيّت ستمكار را هدايت نمىكند (مائده /51) فَترَى الَّذِينَ فىِ قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يُسَرِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نخَشىَ أَن تُصِيبَنَا دَائرَةٌ فَعَسىَ اللَّهُ أَن يَأْتىَِ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِّنْ عِندِهِ فَيُصْبِحُواْ عَلىَ مَا أَسرَّواْ فىِ أَنفُسِهِمْ نَادِمِين (ولى) كسانى را كه در دلهايشان بيمارى است مىبينى كه در (دوستى با آنان)، بر يكديگر پيشى مىگيرند، و مىگويند: «مىترسيم حادثهاى براى ما اتفاق بيفتد (و نياز به كمك آنها داشته باشيم!)» شايد خداوند پيروزى يا حادثه ديگرى از سوى خود (به نفع مسلمانان) پيش بياورد و اين دسته، از آنچه در دل پنهان داشتند، پشيمان گردند! (مائده /52). با وجود نص صریح این آیات قرآنی، برخی غربگرا ها و لیبرال های .... حدود 10ماه است که دنبال هستند که کاملا است. طبق آیه َ « إِمَّا تَخافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِم؛ اگر از گروهى بيمِ خيانت دارى [پيمانشان را] به سويشان بينداز! (انفال/58). آیا طبق فرمایش معظم انقلاب، وقت آن نرسیده که دیگر _اروپا را و ما ایرانیان را به بکشیم؟
🐰در شرایط کنونی که همه زورگویان جهان(آمریکا و طرفدارانشان) علیه ایران اسلامی بسیج شده به هرگونه تهدید وفشار (نظامی، و...) دست می زنند؛! از قرآن کریم، چه راهکار هایی و چه درس هایی می آموزیم؟ ✅جواب 👊👊قرآن کریم، توصیه می کند که از دشمن نترسید، مقاومت کنید، وبا حفظ وحدت، توانایی های داخلی خود را تقویت کنید تا دشمن ترسیده و عقب نشینی کند.... 🌷چند راهکار از قرآن کریم نقل می کنیم 1️⃣ از دشمن نترسید : فَلا تَخْشَوْهُمْ(بقره/150؛ مائده/3). 2️⃣ از تجهیزات و امکانات مادی دشمن شگفت زده نشوید(وحشت نکنید): !!! فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ(توبه/55؛بقره/85) 3️⃣اگر ایمان به خدا داشته و برد بار باشید، با تجهیزات و نیروهای اندک،بردشمن غلبه خواهید کرد: كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَليلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرينَ(بقره/249) 4️⃣وحدت و انسجام داشته باشید: وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاً وَ لا تَفَرَّقُوا(آلعمران/103) 5️⃣ توانمندی های داخلی خود راتقویت کنید تا دشمن ترسیده و عقب نشینی کند....: وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِباطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُم 6️⃣اگر به خدا ایمان داشته به فرامینش عمل کنید، همواره امداد های غیبی و نصرت الهی، شامل حال شما خواهد بود. قرآن کریم نمونه هایی از این خودش را نسبت به ذکر کرده است: 🌻این به چند صورت قابل تصور است👇👇 الف- ✅امداد نظامی توسط کشگریان نامرئی(فرشتگان وحوادث طبیعی نظیر باد و باران و...) (احزاب/9؛ آل‌عمران/123-125) ب-✅ خدا وند متعال، رعب و وحشت در دل دشمن انداخت(انفال/12؛حشر/2) ج-✅ خدا وند متعال، تعداد دشمن را در چشم مسلمین کم جلوه داد تا با آرامش خاطر مقابله کنند)انفال/43-44) د-✅ خدا وند متعال، در قلب پیامبر(ص) و مؤمنان آرامش ایجاد کرده روحیه آنها را برای مقابله با دشمن،تقویت نمود(آل عمران/ 126؛انفال/10؛توبه/26) 👊👊سرانجام، دشمن در این جنگ ها شکست خورد. 🌺 مسلمین ،هرگاه طبق قرآن پیش روند؛ پیروز خواهند شد🌺 ✍🏻علی اکبر صیدی
🌻پوشش طاهره(س) از منظر آقای و نقد آن- قسمت1 تدوین:علی اکبر صیدی 😈در صفحه777 کتاب« حجاب شرعی در عصرپیامبر ص» : پوشش حضرت صدیقه را – به استناد گزارش منقول از سلمان-چنین بیان میکند: جالسة و عليها قطعة عباء اذا خمرت رأسها انجلي ساقها و إذا غطّت ساقها انكشف رأسها!😈 🔵⏬جواب و نقد ✅آیا با عنایت به آیات حجاب و... این گزارش و اتهام باز بودن سر(بی پوشش) صحیح است؟ قطعا . زیرا: 🌹در گزارش های معتبر روایی-تاریخی، حضرت حتی در حضور نابینا خودش را می پوشاند. بحار الا نوار: ج 43، ص 91، ح 16.) 🌹وقتی در ماجرای فدک بیرون از خانه حرکت کردند: هم روسری و هم جلباب(چادر) داشتند لاتت [لَاثَتْ] خِمَارَهَا عَلَى رَأْسِهَا وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبَابِهَا (الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج1، ص: )98 و... ⛔چطور این بانوی بزرگ، سر یا ساقش را به نامحرم، آنهم صحابه برزگ سلمان نمایان کند؟ و سلمان بدون اذن وارد منزل حضرت شود که ایشان پوشش کامل نداشته باشد؟!!!!! ⏬🔵نتیجه مطالب ارایه شده در کتاب مذکور اهانتی است به ساحت قدسی حضرت صدیقه طاهره 🌻🌸🌹🌸🌻🌹🌻🌹🌸🌹🌻🌸سالروز میلادش مبارک
جسارت و به اکرم(ص) در کتاب« شرعی در عصر پیامبر» امیر حسین در صفحه 778 کتاب با صراحت می نویسد: 🙈«پيامبر شخصاً نيز در كنار زنان وضو ميگرفت.. قيس أم صبية الجهنية قالت اختلفت يدي و يد رسول الله(ص) في إناء واحد في الوضوء... اين گزارشات نشان ميدهد كه مواضع وضويِ زنان ،شامل: وجه، كف، قدم، مو و طبيعتاً گردن، ساعد و آرنج، و چه بسا مقداري از ساق، دست كم در حين وضو در مرئي و منظر مردان نمازگزار بود؛ و سكوت پيامبر در اين امر، خود امضائي بر جواز كشف است....»🙈 🌺نقد و رد این مطالب موید آن است که –نعوذ بالله- پیامبر اکرم(ص) و سایر مسلمین به مواضع وضوی زن نامحرم- که با عنایت به حرمت نگاه- نظر میکرده اند!!!! چون بصراحت گفته که پیامبر و زن نامحرم کنار هم در یک ظرف آب وضو می گرفتند!!!!!!! در حالیکه با عنایت به آیات: قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ… وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِن….(نور/31). َ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ… احزاب/59 کدام موضعِ نامحرم ، ازنگاه منع شده؟ آیا مواضع وضو نظیر قدم، مو و گردن، ساعد و آرنج، ساق پا ازمصادیق این آیه نیست؟ آیا این مواضع ِ خانمها برای نامحرم تحریک کننده نیست؟ نتیجه کتاب« شرعی در عصر پیامبر» تدوین ِامیر حسین اعتبار است. چون اکثر استناد های او به مطالب ِنادرست است. تحقیق: علی اکبر صیدی
🌸معانی #«اسلام» در قرآن🌻 در لغت از ماده سلم، به معنای تسلیم و گردن نهادن است و در اصطلاح قرآن، مسلمان به معنای تسلیم مطلق در برابر فرمان خدا و توحید کامل و خالص از هر گونه شرک و دو گانه پرستی است و به همین جهت است که قرآن کریم حضرت ابراهیم (ع) را مسلمان معرفی می کند. مشتقات این ماده اکثرا به این معنی در قرآن بکار رفته است اما در# 4_آیه (مائده/3؛ آل عمران/85 و 19/صف/7) بصورت اسم معرفه به الف و لام یعنی « » بکار رفته درسه مورد این آیات، کلمه اسلام با واژه«» نیز همراه بوده که منظور#«آیین خاص» یعنی آخرین پیامبر خدا،حضرت (ص) است. رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا (مائده/3) وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْه.....( آل عمران/85 ) هُوَ يُدْعى إِلَى الْإِسْلامِ (صف/7) إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلامُ ( آل عمران/19 ) تحقیق: علی اکبر صیدی
حكم رجم از مسلمات احكام اسلام ميباشد. اين حكم مستقيماً از قرآن كريم استفاده نميشود و دلالت آياتي كه براي اثبات حكم رجم به آنها استناد شده، تمام نيست و عمده ادله،روايات ميباشد. روايات در اين زمينه، فراوان از لحاظ سند معتبر و از لحاظ دلالت بر مدعا كاملاً روشن و واضحاند
معنی حدیث شقاوت و سعادت در شکم مادر، از زبان امام کاظم(ع) عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ ع عَنْ مَعْنَى قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص« الشَّقِيُ مَنْ شَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ وَ السَّعِيدُ مَنْ سَعِدَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ » فَقَالَ : الشَّقِيُّ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ وَ هُوَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعْمَلُ أَعْمَالَ الْأَشْقِيَاءِ وَ السَّعِيدُ مَنْ عَلِمَ اللَّهُ وَ هُوَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعْمَلُ أَعْمَالَ السُّعَدَاء محمد بن ابي عمير مي گويد: از امام موسي بن جعفر ـ عليه السلام ـ درباره معني اين قول رسول الله ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ پرسيدم حضرت فرمودند: منظور اين است كه خداوند به اين امر علم دارد آنكه در رحم مادر است توسط اعمالي كه در آينده، انجام خواهد داد، جزو اشقياء خواهد شد و نيز مي داند آنكه سعيد است به خاطر اعمالي كه انجام مي دهد به سعادت و خوشبختي مي رسد التوحيد (للصدوق)، ص: 357 بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج5، ص: 158
معرفی چند فصلنامه در اقتصاد اسلامی اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری انجمن اقتصاد اسلامی ایران https://www.noormags.ir/view/fa/magazine/154/ مطالعات اقتصاد اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) https://www.noormags.ir/view/fa/magazine/796/ معرفت اقتصاد اسلامی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (قدس‌سره) https://www.noormags.ir/view/fa/magazine/854/ بنا براین, اقتصاد اسلامی به عنوان یک علم، مورد قبول صاحب نظران بوده و مقالات و کتب ارزشمندی در این زمینه تدوین شده است.
سبک زندگی قرآنی
معرفی چند فصلنامه در اقتصاد اسلامی اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری انجمن ا
🔵علم اقتصاد : به تحلیل تولید، توزیع و مصرف کالاها و خدمات می‌پردازد. ✅اسلام در هریک از این4 محور حرفی برای گفتن دارد. 🔵نظام اقتصادی عبارت از مجموعه مرتبط و منظم عناصری است که به‌منظور ارزشیابی و انتخاب در زمینه تولید، توزیع و مصرف برای کسب بیشترین موفقیت فعالیت می‌کند. ◀️نهادهای اساسی یک - اقتصادی مهمترین نهادهای اساسی اقتصادی که باید در هر نظام تعریف شوند، عبارتند از: عدالت اقتصادی، آزادی اقتصادی، مالکیت ،حقوق عوامل تولید ✅اسلام در این موارد نیز حرفی برای گفتن دارد. 🔵مکتب اقتصادی قواعدی اساسی است که با عدالت اجتماعی ارتباط دارد و وظیغه آن، ارائه راه‌حل‌هایی است که با مفهوم عدالت‌خواهی سازگار است. مکتب اقتصادی جهت‌دهنده به‌علم اقتصاد است و با ارائه انگیزه‌ها، آرمان‌ها، قوانین، مقررات و بایدها و نبایدها، آن علم را هدایت می‌کند. تجلّی عینی و نمود خارجی مکتب، نظام است که رسالت آن، اجرای اهداف مکتب است. به‌عبارت دیگر، تنظیم و هدایت فعالیت‌های اقتصادی و تقسیم آن میان افراد، بر طبق رهنمودهای مکتب، هنری است که نظام اقتصادی آن‌را بر عهده دارد. ✅اسلام در این موارد نیز حرفی برای گفتن دارد.