#تدبر در قرآن2
به نام خدا
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
◀️ خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن
🗓 تاریخ: ۹۹/۴/۳۰
⏺ موضوع: سوره مبارکه واقعه
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
✍️ آیات ۲۷ تا ۴۰: سرنوشت اخروی اصحاب الیمین
🔹 آیات ۲۷ - ۳۳:
و اصحاب الیمین ما اصحاب الیمین ... : و انسانهای همنشین خیر و برکت، انسانهای مبارک. چه سرنوشت زیبایی دارند! اولین موهبت آنان این است که در سایه درخت سدر بدون خار قرار میگیرند و در زیر سایه درختان موز متراکم (پُرمیوه و پُربرگ). سومین نعمت، سایه کشیده و گسترده است. بهشتیان در کنار آبهایی آبشار مانند هستند و انواع میوهها را نیز دارند که نه قطع میشود و نه ممنوع است (هم فراوان است و هم ممنوع نیست).
🔹 آیات ۳۴ - ۴۰:
و فرش مرفوعه ... : بهشتیان در بهشت دارای همسرانی بسیار گران قیمت هستند. ما آنها را آفرینش نوینی بخشیدهایم. همگی در نهایت جوانی و جمال و کمال که نسبت به همسرانشان بسیار عشقورز هستند و همسن و سال با همسرانشان. اینها همه برای اصحاب یمین است که گروهی از امتهای نخستین هستند و گروهی از امت اسلام.
✍️ آیات ۴۱ تا ۵۶: سرنوشت اخروی اصحاب الشمال و عوامل جهنمی شدن آنها
🔹 آیات ۴۱ - ۴۴:
و اصحاب الشمال ما اصحاب الشمال ... : و اما انسانهای بدبخت و شوم که از هرگونه خیر و برکتی محروم هستند. آنها در میان بادهای کشنده و آب سوزان قرار دارند. در سایه دودی شدید و آتشزا که نه برودتی دارد و نه فایدهای.
🔹 آیات ۴۵ - ۴۸:
انهم کانوا قبل ذلک مترفین ... : عوامل جهنمی شدن آنها سه عامل مهم در دنیا بود: ۱. در دنیا سرمست و مغرور در نعمت بودند؛ ۲. بر انجام گناهان اصرار داشتند؛ ۳. در دنیا پیوسته میگفتند آیا پس از مرگ که چند استخوان پوسیده شدیم، دوباره برمیگردیم؟! آیا پدران نخستین ما هم که نابود شدهاند، برانگیخته میشوند؟!
🔹 آیات ۴۹ - ۵۰:
قل ان الاولین و الآخرین ... : ای پیامبر، به آنها بگو: قطعا هم مردم نخستین و هم آیندگان همه برای موعد معینی که نزد خدا مشخص است، گردآوری خواهند شد.
🔹 آیات ۵۱ - ۵۶:
ثم انکم ایها الضالون المکذبون ... : سپس قطعا شما ای انسانهای گمراه مکذب که هم در رفتار منحرف بودید و هم در تفکر، منکر قیامت بودید، شما از درخت زقوم خواهید خورد و شکمهایتان را از آن پُر خواهید کرد. آشامیدنی شما از آب جوش خواهد بود و آن آب جوشان را همچون نوشیدن شتران تشنه میآشامید. این پذیرایی شما در روز قیامت خواهد بود.
♻️ جمعبندی آیات ۱ تا ۵۶ سوره مبارکه واقعه:
تاکید بر وقوع قیامت و بیان سرنوشت اصناف سهگانه انسانها در روز قیامت و بیان عوامل جهنمی شدن آنها در دنیا برای هشدار به مکذبان قیامت.
🆔@quranlive
صدا ۰۹۶.m4a
28.62M
🎙صوت:#صحیفه_سجادیه_جلسه6
#موضوع:جایگاه صحیفه سجادیه
👤سخنران: حجه الاسلام#غفوری_منش
🆔@quranlive
#صحیفه سجادیه
به نام خدا
➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗
◀️ خلاصه مباحث کرسی درسهایی از صحیفه سجادیه
🗓 تاریخ: ۹۹/۴/۳۱
⏺ موضوع: مضامین، بلاغت و جایگاه صحیفه سجادیه
➗➖➗➖➗➖➗➗➖➗➖➗➖➗
✍️ نخستین عالمی که نسخه مشهور صحیفه سجادیه را به شکلی که اکنون در اختیار ما است، رواج داد شهید اول در قرن هشتم بود که دو بار صحیفه را کتابت کرد.
بعد از ایشان، شاگردانشان نیز تلاشهایی کردند. در سدههای بعد، شهید ثانی، شیخ بهائی، مجلسی اول و مجلسی دوم بودند که در نشر و توزیع صحیفه در بلاد اسلامی تلاش کردند.
🔸 جایگاه صحیفه سجادیه نزد بزرگان:
۱. علامه محمد تقی مجلسی (ره): شکی نیست که صحیفه کامله از مولای ما بزرگ سجدهکنندگان است که به تنهایی و به جهت فصاحت و بلاغت و اشتمال آن بر علوم الهی که از غیر معصوم آوردن آن ممکن نیست، در انتساب آن به حضرت سجاد (علیهالسلام) کافی است.
۲. سید علی خان مدنی (ره): بلاغت بیانی و فضیلت مضمونی صحیفه به گونهای است که ساحران سخن در برابر آن به سجده میافتند و بزرگان علم در برابر آن اعتراف به عجز میکنند.
۳. شهید صدر (ره): صحیفه سجادیه را باید بزرگترین عمل اجتماعی زمان و موقعیت امام معرفی کرد. این کتاب، یگانه میراث فرهنگ الهی، یک منبع بزرگ مکتبی، یک مشعل هدایت ربانی، یک مدرسه اخلاق و تربیت اسلامی است.
۴. ویلیام چیتینگ: تمدن اسلامی به طور کلی شبیه یک شهر مسلماننشین بیرونی است ... انسان راهی به درون باغهای پشت دیوار ندارد. مایلم بگویم کتابی مانند صحیفه بُعد درونی و داخلی اسلام را آشکار میکند.
۵. علامه طباطبایی (ره): هانری کُربَن (استاد شیعهشناس دانشگاه سوربُن) کراراً صحیفه سجادیه را میخواند و گریه میکرد. او مردی سلیم النفس و منصف بود ... .
۶. حضرت امام (ره): صحیفه سجادیه کتاب شریفی است که سبک بیان معارف الهیه اصحاب معرفت را چون سبک قرآن کریم بدون تکلف الفاظ در شیوه دعا و مناجات برای تشنگان معارف الهیه بیان میکند.
۷. صاحب تفسیر طنطاوی: از سوء بهره ما اینکه تاکنون به این اثر ارزشمند جاویدان از میراث پیامبر و اهل بیتش دسترسی پیدا نکرده بودیم و من هر زمان که در آن نظر میکنم، میبینم که این کلام، فوق کلام مخلوق و پایینتر از کلام خالق است.
🔸 دعای هشتم صحیفه سجادیه:
امام سجاد (علیهالسلام) در این دعا بخشی از رذایل اخلاقی و آسیبهای روح و روان انسان را بیان کرده و ابتدای دعا را اینگونه شروع میکنند: و کان من دعائه علیهالسلام فی الاستعاذه من المکاره و سیئ الاخلاق و مذام الافعال: از دعاهای حضرت است در پناه بردن به خداوند از مکاره و ناپسندیها و خویهای بد و کردارهای نکوهیده و ناشایست.
🔸 "استعاذه" در عنوان دعای هشتم:
استعاذه از ریشه "عوذ" به معنای اتصال و چسبیدن است. استعاذه یعنی به خداوند سبحان وابستگی، اتصال و پناه جستن؛ اینکه انسان از شرور و بدیها خودش را در پناه خدا قرار بدهد. قرآن این شرور را دو نوع میداند: شرور بیرونی (سوره فلق) و شرور درونی (سوره ناس).
استعاذه صرف گفتن به زبان نیست بلکه با دل و قلب و عمل و تلاش، باید خود را در پناه خدا قرار داد.
✍️ امام (علیهالسلام) بیش از ۳۰ مورد از رذایل را در این دعا مطرح میکنند و از آنها به خدا پناه میبرند.
🆔@quranlive