#تدبر_در قرآن2
به نام خدا
خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن (۹۹/۴/۲۳)
موضوع: سوره مبارکه واقعه
دورنمایی از سوره:
مجموعه اول؛ آیات ۱ تا ۵۶: توصیف روز قیامت و حال انسانها در آن روز.
مجموعه دوم؛ آیات ۵۷ تا ۷۴: توبیخ مکذبان معاد و اثبات قدرت خدا.
مجموعه سوم؛ آیات ۷۵ تا ۸۲: تاکید بر الهی بودن قرآن در راستای مقابله با مکذبان قیامت.
مجموعه چهارم؛ آیات ۸۳ تا ۹۶: تاکید بر حقانیت معاد و توصیف حال انسانها در عالم برزخ.
آیات ۱ - ۶:
اذا وقعت الواقعه ... : در ابتدای سوره، خداوند قیامت را توصیف میکند. حادثهای که حتما واقع خواهد شد و در آن دروغی نیست. قیامت، نظام کنونی دنیا را زیر و رو میکند؛ هم عالم هستی را و هم انسانها و ملاکهای ارزشی آنها را. آن هنگامی که زمین با لرزشی سخت لرزانده شود و کوهها به شدت متلاشی و همچون غباری پراکنده گردند.
آیات ۷ - ۱۰:
و کنتم ازواجا ثلاثه ... : و شما ای انسانها سه گروه میشوید: انسانهای سعادتمند که همنشینان یُمن و برکت و سعادت هستند، انسانهای شقاوتمند که همنشین شومی هستند و کسانی که در دنیا در مسیر تقرب به خدا از همه سبقت گرفتند و از اصحاب الیمین هم بالاتر هستند.
آیات ۱۱ - ۱۴:
اولئک المقربون ... : انسانهایی که در تقرب به درگاه خدا خیلی جلو رفتهاند، اولاً مقربون هستند و خیلی به خدا نزدیک شدهاند و ثانیاً در باغهای پرنعمت جای دارند. فراوانی مقربان در بهشت به این صورت است که گروهی انبوه از امتهای پیشین و گروهی اندک هم از امت اسلام هستند.
آیات ۱۵ - ۱۷:
علی سرر موضونه ... : آنان بر تختهایی کنار هم چیده شده، قرار دارند و روبروی یکدیگر، با کمال الفت بر تختها تکیه زدهاند. در بهشت پسرانی همواره نوجوان و شاداب با جامهایی پر از شراب طهور در اطراف بهشتیان طواف میکنند.
آیات ۱۸ - ۲۱:
باکواب و اباریق و ... : این نوجوانان زیبا با قدحها و کوزهها و جامهایی پر از شراب طهور که از نهرهای جاری بهشتی برداشته شده اطراف آنها میگردند و سیرابشان میکنند. نوشیدنی بهشتیان نه آنها را سردرد میکند و نه مست میکند به طوری که عقل خود را از دست بدهند. نوجوانان بهشتی هر نوع میوهای که بهشتیان اختیار کنند و هر گوشت پرندهای که بخواهند به آنها تقدیم میکنند.
به این دلیل میوه بر گوشت مقدم شده است که از نظر تغذیه بهتر است میوه قبل از غذا صرف شود.
آیات ۲۲ - ۲۴:
و حور عین ... : نعمت بعدی بهشتیان این است که در بهشت همسرانی پاک و زیبا دارند. همسرانی که همچون مروارید در صدف پنهان هستند. همنشینان بهشتیان چهرهای دارند که بهشتیان از دیدن آنها لذت میبرند. بعد از ذکر این شش موهبت جسمانی و مادی، میفرماید: اینها همه پاداشی است که خداوند به سبب عمل صالح پیوسته به آنها عنایت کرده است.
آیات ۲۵ - ۲۶:
لایسمعون فیها لغوا و ... : هفتمین و آخرین نعمت بهشتیان، جنبه معنوی دارد: در آنجا نه سخن لغو و بیهوده میشنوند و نه سخنان گناهآلود. تنها چیزی که میشنوند سلام است سلام. این سلام هم میتواند سلام و درود خدا باشد هم سلام ملائکه مقرب او و هم سلام خود بهشتیان به یکدیگر.
🆔@quranlive
#درسهایی از_صحیفه سجادیه
به نام خدا
➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖
خلاصه مباحث کرسی درسهایی از صحیفه سجادیه (۹۹/۴/۲۴)
موضوع: سند شناسی صحیفه سجادیه
➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖ ➖
اگر بخواهیم در مکتب تشیع، دو اثر مهم و جاودان را به عنوان بازوی قرآن و شرح و تفسیر آن نام ببریم نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است.
تعبیر اخ القرآن (برادر قرآن) و اخت القرآن (خواهر قرآن) برای نهجالبلاغه و صحیفه سجادیه نشان میدهد، این دو کتاب ارزشمند، یک وابستگی و شباهت ذاتی با قرآن کریم داشته و بهترین تفسیر برای قرآن کریم هستند.
🔸عناوین صحیفه سجادیه:
در طی تاریخ در کتابهای حدیثی و رجالی عناوین مختلفی درباره صحیفه آمده است:
دعاء الکامل؛
دعاء الصحیفه؛
انجیل اهلبیت (علیهمالسلام)؛
زبور آل محمد (علیهمالسلام)؛
الصحیفه الکامله.
🔸صحیفههای دیگر:
صحیفههای دیگری هم در طول تاریخ نوشته شده است که دعاهای دیگری که در صحیفه سجادیه نیست را در آنها جمع آوری کردهاند:
الصحیفه السجادیه الثانیه: شیخ حر عاملی؛
الصحیفه السجادیه الثالثه: میرزا عبدالله افندی؛
الصحیفه السجادیه الرابعه: میرزا حسین نوری؛
الصحیفه السجادیه الخامسه: سید محسن امین.
🔸سند صحیفه سجادیه:
بین عالمان شیعی و غیر شیعی مشهور است که امام زین العابدین (علیهالسلام) صحیفه را به دو تن از فرزندانشان، امام باقر (علیهالسلام) و زید بن علی انشاء کردند و بعد امام صادق (علیهالسلام) و یحیی بن زید آن را از پدرانشان نقل کردند. سپس شخصی به نام متوکل بن هارون، صحیفه را از امام صادق (علیهالسلام) و یحیی بن زید دریافت کرد که فرزند او عمیر بن متوکل نیز آن را نقل کرده است. پس از عمیر بن متوکل، شش نفر از عالمان آن زمان نقل صحیفه کردهاند. تا اینکه از طریق شیخ بهائی، آن صحیفه مشهور، به ما رسیده است.
بنابراین دو سند برای صحیفه وجود دارد:
۱. سند صحیفه از امام سجاد (علیهالسلام) که به امام باقر (علیهالسلام) دادند و امام صادق (علیهالسلام) از پدرشان نقل میکنند؛
۲. سند صحیفه از امام سجاد (علیهالسلام) که به فرزندشان زید بن علی دادند و یحیی بن زید از پدرش نقل میکند.
🔸متن سند صحیفه:
داستان دیدار متوکل بن هارون که فرزندش آن را نقل میکند با یحیی بن زید در بازگشت از سفر حج و صحبتهایی که آنجا رد و بدل شد، از این قرار است که ... (به فایل صوتی مراجعه شود.)
🔸جایگاه صحیفه نزد عالمان و بزرگان:
علمای بزرگ شیعه اهتمام به نقل صحیفه داشتند و درباره صحیفه به عظمت یاد کردهاند.
۱. ابن ادریس حلی: بزرگترین نسخه شفابخشی که متعبدان برای درمان خویش از آن کمک میگیرند صحیفه نقل شده از امام سجاد (علیهالسلام) است.
۲. علامه محمد تقی مجلسی (مجلسی اول): هیچ شک و تردیدی نیست که صحیفه کامله سجادیه از امام سجاد (علیهالسلام) است.
۳. علامه محمد حسن نجفی (معروف به صاحب جواهر): واضح و آشکار است که صحیفه سجادیه از امام سجاد (علیهالسلام) است.
📝نکته:
نقلی که اکنون از صحیفه در اختیار شیعه است را مرحوم شیخ بهایی نقل میکند.
🆔@quranlive
خانواده قرآنی(۲),تربیت دینی(بارآوردن دینی،تربیت دینی).mp3
7.18M
🔈 صوت:#خانواده قرآنی_جلسه4
#موضوع: تربیت دینی
👤سخنران: حجه الاسلام#فیض آبادی
🆔@quranlive
#خانواده_قرآنی
به نام خدا
➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿
خلاصه مباحث کرسی خانواده قرآنی ۲ (۹۹/۴/۲۵)
موضوع: تربیت دینی یا بار آوردن دینی
➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿➖➿
♦️ تفاوت تربیت دینی با غیر دینی:
در تربیت دینی مبنا خدا است ولی در تربیت غیر دینی مبنا خدا نیست. در تربیت غیر دینی به دنبال این هستند که استعدادهای کودک را در زمینههای گوناگون رشد بدهند؛ مثلا میخواهند کودک ورزشکار و قهرمان شود و سالم باشد؛ اما در تربیت دینی زمانیکه بحث ورزش مطرح میشود، میخواهیم کودکی تربیت کنیم که قدرت بدنی را برای خدمت به خلق و خدمت به خدا استفاده کند.
♦️ تربیت دینی یا بار آوردن دینی:
تربیت دینی بر اساس اصول قرآنی است ولی در بارآوردن دینی، فرد متدین است و میخواهد فرزند را دینی تربیت کند؛ اما تربیت کردن را بلد نیست.
📝 نکته:
ما یک خانواده دینی داریم، یک خانواده متظاهر به دین. خانواده دینی خانوادهای است که تمام رفتارهایش دینی است؛ اما خانوادههایی که تظاهر به دین میکنند، خیلی از رفتارهایشان دینی نیست.
♦️ تفاوت تربیت دینی و بار آوردن دینی:
۱. در تربیت دینی دنبال این هستیم که بنده خدا تربیت کنیم در حالیکه در بار آوردن دینی، پدر و مادر دنبال این هستند که برده برای خودشان تربیت کنند.
۲. در بار آوردن دینی، غالباً پدر و مادر دنبال بمباران اطلاعات هستند؛ در حالیکه در تربیت دینی، بمباران اطلاعات جواب نمیدهد؛ بلکه باید قدرت تفکر را بالا برد. قرآن کریم نیز هر جا مسالهای را مطرح میکند، در کنارش دلیل آن را هم میآورد و با استدلال حرف میزند.
۳. معمولاً در بار آوردن دینی فقط حرف میزنیم؛ در حالیکه در تربیت دینی باید رفتارها خوب باشد.
🔺 در اینجا دو سوال مطرح میشود:
❓سوال ۱:
ما رفتارهایمان در حضور فرزندانمان خوب است ولی چرا فرزندانمان خوب تربیت نشدهاند؟
📋 پاسخ:
اگر میخواهید رفتارها تاثیرگذار باشد، رفتار شما مهم نیست، برداشتی که فرزند شما دارد، مهم است. نوع رفتار پدر و مادر با فرزند، نوع رفتار آنها با خودشان، نوع رفتار پدر با مادر و رفتار مادر با پدر و نیز نوع رفتارشان با دیگران مهم است.
❓سوال ۲:
چه کنیم تا برای فرزندانمان الگو باشیم؟
📋 پاسخ:
جواب، یک کلمه است: "لقد آتینا لقمان الحکمه ان اشکر لی"؛ ما به لقمان حکمت دادیم که نعمتهای ما را شکر کن.
✍️ انسان:
اگر حکیم باشد، حرفها و رفتارهایش روی فرزندانش تاثیر زیادی دارد و فرزندان او را قبول دارند. و شکرگذار باشد (شکر قلبی، زبانی، عملی)؛ این که قلباً از زندگی خود راضی باشد، مثبت حرف بزند، از تمام نعمتهایی که خدا به او داده درست استفاده کند.
۴. در بار آوردن دینی معمولاً از اجبار استفاده میکنند؛ در حالیکه در تربیت دینی، اجبار اصلاً جواب نمیدهد.
۵. در تربیت دینی باید انگیزه، اراده و باور ایمانی را ایجاد کرد: "من اراد الاخره و سعی لها سعیها و هو مومن"؛ کسی که دنبال آخرت است، تلاش هم میکند و باور هم دارد.
🆔@quranlive
نهج البلاغه _صفات مردانه و زنانه (online-audio-converter.com).mp3
19.68M
🎙صوت:#درسهایی از_نهج البلاغه_جلسه20
#موضوع:صفات مردانه و زنانه
👤سخنران: حجه الاسلام#حسینی
🆔@quranlive
#درسهایی از_نهج البلاغه
به نام خدا
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
خلاصه مباحث کرسی درسهایی از نهج البلاغه
🗓 تاریخ: ۹۹/۴/۲۹
موضوع: صفات مردانه و زنانه
➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖➰➖
📕 حکمت ۲۳۴:
خیار خصال النساء شرار خصال الرجال، الزهو و الجبن و البخل ... : بهترین خصلتهای زنان، بدترین خصلتهای مردان است. تکبر و ترس و بخل. زمانیکه زن تکبر داشته باشد، کسی را به حریم خودش راه نمیدهد و زمانیکه بخل داشته باشد، از مال خود و همسرش محافظت میکند و اگر در وجودش ترس باشد، از هر چه به او روی آورد دوری میکند.
✅ تکبر: ابراز خود برتر بینی است. مرد مومن خاضع و متواضع است؛ اما زن در مقابل مرد نامحرم نباید متواضع و فروتن باشد؛ بلکه باید محکم، با ابهت و نفوذ ناپذیر جلوه کند و این رفتار، دو نتیجه را به دنبال دارد:
۱. مرد نامحرم جرات نمیکند به این زن نزدیک شود؛
۲. حتی اگر مرد، پای را از گلیم خود فراتر گذاشت، این زن است که از بیرون، مورد تحسین قرار میگیرد.
✅ ترس: مرد به دلیل اینکه باید تکیهگاه باشد، از جمله ویژگیهایی که او را محبوب دیگران میکند، شجاعت و ترس نداشتن او است.
✅ بخل: مرد مومن بخیل نیست؛ زیرا کار میکند اما خدا را روزیرسان میداند. صدقه میدهد اما میداند که خدا جای آن را پُر میکند.
📝 نکته ۱:
خدای متعال زنان و مردان را متفاوت خلق کرده است. پس باید تفاوت زن و مرد را پذیرفت.
📝 نکته ۲:
نمیشود به طور کلی گفت یک ویژگی برای تمام انسانها خوب یا بد است. ممکن است یک ویژگی در یک مرد، او را به یک انسان بسیار بد تبدیل کرده باشد و همین ویژگی در زن، یکی از خصلتهای گمشده او باشد.
مثلا نمیشود گفت هر بخلی در هر شخصی حرام است. اول باید پرسید مرد است یا زن و بعد اینکه بخل او نسبت به چه چیزی است.
📚 معرفی کتاب:
زن در آیینه جمال و جلال اثر آیت الله علامه جوادی آملی.
🆔@quranlive
#تدبر در قرآن2
به نام خدا
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
◀️ خلاصه مباحث کرسی تدبر در قرآن
🗓 تاریخ: ۹۹/۴/۳۰
⏺ موضوع: سوره مبارکه واقعه
〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖〰️➖
✍️ آیات ۲۷ تا ۴۰: سرنوشت اخروی اصحاب الیمین
🔹 آیات ۲۷ - ۳۳:
و اصحاب الیمین ما اصحاب الیمین ... : و انسانهای همنشین خیر و برکت، انسانهای مبارک. چه سرنوشت زیبایی دارند! اولین موهبت آنان این است که در سایه درخت سدر بدون خار قرار میگیرند و در زیر سایه درختان موز متراکم (پُرمیوه و پُربرگ). سومین نعمت، سایه کشیده و گسترده است. بهشتیان در کنار آبهایی آبشار مانند هستند و انواع میوهها را نیز دارند که نه قطع میشود و نه ممنوع است (هم فراوان است و هم ممنوع نیست).
🔹 آیات ۳۴ - ۴۰:
و فرش مرفوعه ... : بهشتیان در بهشت دارای همسرانی بسیار گران قیمت هستند. ما آنها را آفرینش نوینی بخشیدهایم. همگی در نهایت جوانی و جمال و کمال که نسبت به همسرانشان بسیار عشقورز هستند و همسن و سال با همسرانشان. اینها همه برای اصحاب یمین است که گروهی از امتهای نخستین هستند و گروهی از امت اسلام.
✍️ آیات ۴۱ تا ۵۶: سرنوشت اخروی اصحاب الشمال و عوامل جهنمی شدن آنها
🔹 آیات ۴۱ - ۴۴:
و اصحاب الشمال ما اصحاب الشمال ... : و اما انسانهای بدبخت و شوم که از هرگونه خیر و برکتی محروم هستند. آنها در میان بادهای کشنده و آب سوزان قرار دارند. در سایه دودی شدید و آتشزا که نه برودتی دارد و نه فایدهای.
🔹 آیات ۴۵ - ۴۸:
انهم کانوا قبل ذلک مترفین ... : عوامل جهنمی شدن آنها سه عامل مهم در دنیا بود: ۱. در دنیا سرمست و مغرور در نعمت بودند؛ ۲. بر انجام گناهان اصرار داشتند؛ ۳. در دنیا پیوسته میگفتند آیا پس از مرگ که چند استخوان پوسیده شدیم، دوباره برمیگردیم؟! آیا پدران نخستین ما هم که نابود شدهاند، برانگیخته میشوند؟!
🔹 آیات ۴۹ - ۵۰:
قل ان الاولین و الآخرین ... : ای پیامبر، به آنها بگو: قطعا هم مردم نخستین و هم آیندگان همه برای موعد معینی که نزد خدا مشخص است، گردآوری خواهند شد.
🔹 آیات ۵۱ - ۵۶:
ثم انکم ایها الضالون المکذبون ... : سپس قطعا شما ای انسانهای گمراه مکذب که هم در رفتار منحرف بودید و هم در تفکر، منکر قیامت بودید، شما از درخت زقوم خواهید خورد و شکمهایتان را از آن پُر خواهید کرد. آشامیدنی شما از آب جوش خواهد بود و آن آب جوشان را همچون نوشیدن شتران تشنه میآشامید. این پذیرایی شما در روز قیامت خواهد بود.
♻️ جمعبندی آیات ۱ تا ۵۶ سوره مبارکه واقعه:
تاکید بر وقوع قیامت و بیان سرنوشت اصناف سهگانه انسانها در روز قیامت و بیان عوامل جهنمی شدن آنها در دنیا برای هشدار به مکذبان قیامت.
🆔@quranlive