eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋 و در قرآن ☸قسمت یازدهم : 💢♦️اطراف سه گانه را که دو تای دیگر در طول همین راه واقع است، سنگ اندازها پیوسته احاطه نموده، دستهاست که پی در پی بالا می رود و ریگ می اندازد، چون هفت عدد اصابت نماید، مانند کسی که از میدانِ جنگ، فاتح برگشته، خوشحال برمی گردند. اهل حجاز هر یک از این سه برج را شیطان می نامند؛ شیطان کبیر و شیطان صغیر. وقتی بخواهند منزل کسی را در آن نزدیکی نشان دهند، می گویند: نزدیک شیطان کبیر! این نام مطابق است با آنچه نقل می کنند که ابراهیم خلیل برای ذبح فرزندش اسماعیل، یا برای مشاهده مناسک، از این وادی عبور می نمود که شیطان در این سه مکان، سه بار ظاهر شد تا او را از انجام وظیفه باز دارد، ⭕️ابراهیم با مشتی سنگ وی را طرد کرد. بعضی می گویند اینجاها در زمان جاهلیت محل نصبِ سه بت بوده است. هر چه بوده؛ به حسب وظیفه اسلامی، این عمل آخرین مراحل حج و همراه با هر قربانی است. 🖋ایت الله طالقانی مسئله مهم در باب رمى جمرات اين است كه بدانيم «جمره» چيست، كه بايد سنگها را به سوى آن پرتاب كرد؟ ❓آيا جمره همين ستونهاست كه امروز به آن سنگ مىزنند؟ يا آن قطعه زمينى است كه اطراف ستونها قرار دارد؟ يا هر دو؟❓ يعنى سنگ به سوى هر كدام پرتاب شود كافى است؟. 💢بسيارى از فقها از شرح اين مطلب سكوت كردهاند و به سادگى از كنار آن گذشتهاند، ولى گروهى از آنها تعبيراتى دارند كه به خوبى نشان مىدهد «جمره» همان زمين اطراف ستونهاست; همان قطعه زمينى كه سنگريزهها به هنگام رمى در آن جمع مىشود. 👈دركتب ارباب لغت و روايات معصومين(عليهم السلام) نيز اشارات گويايى بر اين امر وجود دارد. بلكه قراين نشان مىدهد كه در عصر رسول الله(صلى الله عليه وآله) و ائمّه معصومين(عليهم السلام) ستونى در محلّ جمرات وجود نداشته و اگر ستونى در عصر بعضى از معصومين(عليهم السلام) بوده به عنوان نشانه و علامت براى گم نكردن آن محل بوده است و حاجيان سنگهاى خود را بر آن قطعه زمين مىانداختند و سنگها روى هم انباشته مىشد و بدين جهت آنرا جمره; يعنى «مجتمع الحصى» [=محل جمع شدن سنگريزهها] گفتهاند; بنابراين كار راحت مىشود و انداختن سنگ به اطراف ستونها كافى است 🖊ایت الله مکارم شیرازی 💢اولين عمل در سرزمين منا مى باشد. 💢💮 معناى سنگ زدن به آن است كه من هر شيطان و شيطنتى را رمى كردم، پس اگر انسانى خود جزو شياطين انسانى باشد هرگز قدرت و لياقت رمى را ندارد. 👈پس حاجى متوجه باشد كه آن جمره، شيطان نمى باشد و اين سنگ زدن رمى شيطان و راندن شيطان نيست و شيطان هرگز با هفت سنگ طرد نمى شود، تنها راه در امان ماندن از آسيب هاى شيطان پناه بردن به خداوند متعال مى باشد اما كسى كه غافل باشد از ياد خداوند متعال، شيطان قرين او مى شود و كسى كه شيطان قرين او شد هرگز نمى تواند شيطان را رد كند و چنين كسى حقيقتا اعمال را انجام نداده اگرچه ظاهرا انجام داده است و اين شخص به سر رمى جمرات نرسيده است. 📚جرعه اى از صهباى حج و عرفان حج آيت الله جوادى آملی. http://quranpuyan.com/yaf_postst5338_rmy-jmrt.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اگر خورشید بر یک حال بودی شعاع او به یک منوال بودی جهان جمله فروغ نور حق دان حق اندر وی ز پیدایی است پنهان خرد را نیست تاب نور آن روی برو از بهر او چشمی دگر جوی ( شیخ محمود شبستری، گلشن راز) سلام صبح آدینه پرخیر و برکت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_6032792513721404198.mp3
17.68M
🌹سخنرانی بمناسبت عید قربان 🔻موضوع: آیا کردن فعل اخلاقی است ؟ ♦️۲۹ تیر ماه ۱۴۰۰ استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋 در نگاه جلال آل احمد ☘🍃چهار و نيم صبح بوديم. ديشب هشت و نيم از مدينه راه افتاديم. ماشين يك اتوبوس بود كه سقفش را برداشته بودند. 🍃 را از مدينه پوشيده بوديم. و مراسم مسجد و بعد سوار شدن و آمدن و آمدن. سقف آسمان بر سر و ستاره‌ها چه پايين، و آسمان عجب نزديك. و من هيچ شبي چنان بيدار نبوده‌ام و چنان هشيار به هيچي زير سقف آن آسمان و آن ابديت، هر چه شعر كه از برداشتم خواندم ـ به زمزمه‌اي براي خويش ـ و هر چه دقيق‌تر كه توانستم در خود نگريستم تا سپيده دميد. و ديدم كه تنها «خسي» است و به «ميقات» آمده است و نه «كسي» و به «ميعادي». و ديدم كه «وقت» ‌ابديت است، 🍀 يعني اقيانوس زمان. و «ميقات» در هر لحظه‌اي. و هر جا. و تنها با خويش. چرا كه «ميعاد» جاي ديدار تست با ديگري. اما «ميقات» زمان همان ديدار است و تنها با «خويشتن». 🍃 و دانستم كه آن زنديق ديگر ميهنه‌اي يا بسطامي چه خوش گفت وقتي به آن زائر خانه خدا در دروازه نيشابور گفت كه كيسه‌هاي پول را بگذار و به دور من طواف كن و برگرد. 🍃 و ديدم كه سفر وسيله ديگري است براي خود را شناختن. اين كه «خود» را در آزمايشگاه اقليم‌هاي مختلف به ابزار واقعه‌ها و برخوردها سنجيدن و حدودش را به دست آوردن كه چه تنگ است و چه حقير است و چه پوچ و هيچ. 💮🍁و هر چه دقيق‌تر كه توانستم در خود نگريستم تا سپيده دميد. و ديدم كه تنها «خسي» است و به «ميقات» آمده است و نه «كسي» و به «ميعادي». و ديدم كه «وقت» ‌ابديت است، يعني اقيانوس زمان. و «ميقات» در هر لحظه‌اي. و هر جا. 📚«برگرفته از کتاب خسی در میقات» 🖊جلال آل احمد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ 💐💐با تبريك ايام و اعياد 💞به لطف خدا و استقبال كاربران از موضوع حج در قرآن، در جستجوي موضوعات زير در ، در صفحه نتایج جستجو قرار دارد. 🌸آیات در قرآن 💞آیات در قرآن 🌸فلسفه در قرآن 💞 و ٫تشریق در آیات قرآن 🌸 در آیات قرآن 💞تراشیدن سر و کردن در آیات قرآن 💞 حج در آیات قرآن 💮👈جهت مطالعه پستهای مربوط به عناوین فوق، به لینک زیر مراجعه فرمایید http://quranpuyan.com/yaf_topics17_Hj-dr-qrn.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا