💮🔶اشتباهات ما در #حجاب ❗
وضع #حجاب بانوان در جامعه ما مطلوب نیست و اینک کارشناسان بارها بدان اذعان داشته و در این باره آمارها ارائه میکنند ....
🔻طرح یک سوال
در شرایط کنونی یک سوُال هم این است که آیا ما از موضع فقه وحوزه چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟ بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند اشتباه وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیمتر و فربهتر معرفی شود و همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم:
🛑قسمت چهارم:
🔻5⃣ . #تعمیم_مفسده انگیزی
حجاب مانند هر حکم شرعی دیگر دارای مصلحت است ولی ما از میان همه مصالح ان بر یک مصلحت خاص اجتماعی در "جلو گیری از فساد" تاکید کرده ایم . این تاکید برای ان است که در دفاع از این حکم از منطق قوی تری برخوردار شده و بعلاوه اقدام دولت برای برخورد با بدحجابان را موجه بدانیم زیرا وظیفه دولت در مقابله با فساد یک اصل پذیرفته شده است .
♦️👈ولی این استدلال هم یکی از #اشتباهات ماست زیرا استثناءاتی که برای #حجاب وجود دارد مثل اینکه 👈کنیزان از پوشاندن سر و گردن معاف هستند نشان میدهد که ملاک دیگری برای این حکم وجود دارد ، چرا که اسلام هرگز فساد را برای هیچ کس و از ان جمله کنیزان نمیپذیرد و اگر در بی حجابی انان هم مفسده باشد باید انان را موظف به پوشش کرد .👈 چه اینکه اگر در عدم پوشش ارحام مانند عمه و خاله هم خوف وقوع فساد باشد انان هم باید رعایت حجاب در برابر برادرزاده و خواهرزاده خود کنند . زنان غیر مسلمان هم اگر بی حجابی شان مفسده انگیز باشد ، باید با حجاب مناسب خود جلوی فساد را بگیرند . فتوای ایه الله بهجت هم کاملا مطابق قاعده است که "الزام توریستها به حجاب در حد پیشگیری از زمینه فساد است" یعنی بدون در نظر گرفتن این عنوان (فساد) الزامی برای انان وجود ندارد .
🌱 پس حجاب یک مساله است و فساد مساله دیگر و ملازمه ای در کار نیست . در فقه موارد زیادی وجود دارد که فقها فعلی را برای زنان ذاتا حلال میدانند (مثل همخوانی و رقص و دوچرخه سواری و عکاسی و..) ولی اگر موجب فساد گردد از ان منع میکنند . لذا نمیتوان پوشش سر و گردن را (بدون تبرج) از باب ممانعت از فساد لازم دانست بخصوص که چنین ادعایی بر خلاف مشاهده و وجدان است .
💢👈بهر حال بر این اساس #پوشش بخشی از بدن زنان از باب پیشگیری از تحریک دیگران و جلوگیری از فساد لازم میشود و پوشش بخش دیگر (حتی صورت ) هم در صورت تبرج ضروری است و همان ملاک "جلوگیری از فساد" در این دو بخش وجود دارد ولی اصرار بر ملاک مفسده انکیز بودن "کشف راس" توجیهی ندارد و در اینجا لزوم پوشش صرفا با دلیل تعبدی اثبات میشود . لذا ورود حکومت در این بخش از باب "مقابله با فساد" موَجه نیست و برای اینگونه مداخلات ، به مبنای وظیفه دولت در مقابله با گناه و یا همان "مسدود کردن راه جهنم» نیاز است!❗️
🎙استاد سروش محلاتی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
صبح از پرده به در مى آيد
اثر آه سحر مى آيد
يا كسى مشك ختن مى بيزد
يا نسيم گل تر مى آيد
#شیخ_عطار
صبحتون بخير🍃
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
قرآن و #زندگی
🍃🍃🍃زندگی اصیل:باورها و رفتارهای مبتنی بر #دلیل
قسمت اول
✅ زندگی اصیل یعنی زندگی بر اساس فهم و تشخیص خود؛ بنابراین در این زندگی تقلید و تبعیت از افکار عمومی بدون تجزیه و تحلیل، تحت تاثیر هیجانات عمومی قرار گرفتن، تعبدهای بلادلیل، همرنگی با جماعت، کسب محبوبیت و رضای مردم به هر قیمتی و ... وجود ندارد؛ انسان فقط بر اساس #عقل و #وجدان اخلاقی خود زندگی می کند و هر چه را بر اساس این دو معیار، درست تشخیص داد به آن عمل می کند وگرنه آن را پس می زند.
🔻مواردی از قرآن کریم ذکر می کنم که بنا بر آنها گویی نظر قرآن کریم هم بر زندگی اصیل است. البته نمی خواهم بگویم نظر قرآن فلان است، بلکه می خواهم بگویم در قرآن هم آیات و شواهدی نزدیک به دیدگاه های ذکر شده وجود دارد
💢 مثلا آیه ای در مورد یهودیان و مسیحیان است که می گوید: «إتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَ رُهْبَانَهُمْ أَرْبَاباً مِنْ دُونِ اللهِ» [توبه: ۳۱]؛ می فرماید: اینان ــ یعنی مسیحیان و یهودیان ــ علمای دینی خود را، غیر از خدا یا علاوه بر خدا می پرستیدند.
🔻شخصی از امام باقر(ع) یا امام صادق(ع) می پرسد: آیا واقعاً اینها از مردم می خواستند که «ما را بپرستید؟» امام میفرماید: نه، هیچ وقت آنها چنین دعوتی نمی کردند. حتی اگر چنین دعوتی هم می کردند، کسی پاسخ مثبت نمی داد. صحابی می پرسد پس مقصود قرآن چیست؟ 👈حضرت میفرماید: این ها همان معامله ای را با علمای خود میکردند که تنها باید با خدا کرد. آن معامله این است که انسان فقط باید سخن خدا را بیچون و چرا قبول کند و از هر شخص دیگری برای سخنش دلیل بخواهد.چون این ها سخنان علمای خود را بیچون و چرا می پذیرفتند، در نتیجه، خداوند می فرماید که اینها علمای خود
را می پرستیدند؛ یک روز می گفتند یک ششم اموالتان را به عنوان وجوه شرعیه بپردازید، آنها هم می پرداختند. بعد از مدتی می گفتند: نه، باید یک هشتم بپردازید، آنها هم می گفتند: بفرما. نمی گفتند اگر الان یک هشتم راست است، پس یک ششم قبلی دروغ بوده و اگر یک ششم قبلی راست بوده پس الان دروغ می گویید. بدین ترتیب اینها فقط مقلّد بودند.
ادامه دارد ...
✳️ استاد #مصطفی_ملکیان - زندگی اصیل و مطالبه دلیل
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣5⃣تدبر در سوره #مریم
نكات تفسيري آيات ۷۱ و ۷۲ سوره مريم
❓سئوال:
جمع آیاتی که می گویند همه شما (اعم از مومن و کافر) وارد جهنم میشوید با آیاتی که میگویند مومنان از اتش جهنم دور هستند و حتی صدای شعله های اتش را نمی شنوند ،چگونه است.؟
وَإِن مِّنكُمْ إِلَّا وَارِدُهَا ۚ كَانَ عَلَىٰ رَبِّكَ حَتْمًا مَّقْضِيًّا
و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم مى شوید. این امر، نزد پروردگارت، حتمى و پایان یافته است.
(مریم/71)
ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوا وَّنَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيهَا جِثِيًّا
سپس کسانى را که تقوا پیشه کردند (از آن) رهایى مى بخشیم. و ستمکاران را- در حالى که به زانو درآمده اند ـ در آن رها مى سازیم.
(مریم/72)
إِنَّ الَّذِينَ سَبَقَتْ لَهُم مِّنَّا الْحُسْنَىٰ أُولَٰئِكَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ
(امّا) کسانى که (صالح بودند و) از قبل، وعده نیک از سوى ما به آنها داده شده از آن دور نگاهداشته مى شوند.
(انبیاء/101)
لَا يَسْمَعُونَ حَسِيسَهَا ۖ وَهُمْ فِي مَا اشْتَهَتْ أَنفُسُهُمْ خَالِدُونَ
آنها صداى آتش دوزخ را نمى شنوند. و در آنچه دلشان بخواهد، جاودانه خواهند بود.
(انبیاء/102)
https://b2n.ir/g52506
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✅ وقايع روز #دوممحرم سال ۶۱
🌴🥀كاروان امام پس از حركت و طي مسيري كوتاه به منطقهاي رملي كه با نخلستان و تپه ماهوري احاطه شده بود رسيد. وقتي به آن جا رسيدند، حضرت فرمود: نام اين زمين چيست؟
🕌 عرض شد: كربلا .
🛣🛣💔حضرت فرمود: پروردگارا! از اندوه و بلا به تو پناه ميبرم. سپس حضرت فرمود:
توقف كنيد و رحل اقامت بيفكنيد. به خدا اين جا محل خوابيدن شتران ما و جاي ريخته شدن خون ما و قتلگاه و مدفن ماست و به خدا در اين جا حريم حرمت ما شكسته ميشود و جدم همين را به من خبر داده است...
👈سپس اصحاب امام پياده شدند و حر و لشكرش هم در ناحيه ديگري مقابل امام پياده شدند. حضرت در گوشهاي نشست و به اصلاح شمشير خود پرداخت در حالي كه اين شعار را ميخواند:
💔اي روزگار! چه بسيار صبح و شام كه صاحب و طالب حق كشته گشته و روزگار بدل نميپذيرد و امور به خداي بزرگ بازميگردد و هر موجود زندهاي اين راه را كه من رفتم خواهد رفت.
🌧💔زنان حرم ناله سردادند... ام كلثوم صدا ميزد اي واي يا محمد، اي واي يا علي، اي وام مادرم، اي واي يا فاطمه، اي واي يا حسن، اي واي يا حسين، اي واي از بيچارگي بعد از تو يا اباعبدالله!
🥀هنگامي كه قافله كربلا به منزل رسيد و لشكر حر جلوي امام حسين (ع) و اصحابش را گرفت و خبر ميرسيد كه از كوفه لشكر آماده آمدن به كربلاست، جريان واضح گشت و معلوم شد كه حسين (ع) و ياران همراهش كشته ميشوند.
🥀🔶ابيعبدالله يارانش را جمع كرد و خطبهاي خواند و پس از حمدوثناي الهي فرمود: اما بعد اي اصحاب من، ميبينيد كه چه پيش آمده است. يعني صحبت از كشته شدن است.
خيلي مختصر ميفرمايد: از عمر ما به همين اندازه باقي مانده است.
از آن جمله فرمايشات امام حسين (ع) است كه ميفرمايد:
👈آيا نميبينيد كه كار به جايي رسيده كه حق پايمال شده و به آن عمل نميشود و باطل رواج يافته است و به #معروف عمل نميشود و از #منكر نهي نمي گردد جا دارد كه مومن آرزوي مرگ كند اما من مرگ را جز سعادت نميبينم و زندگي با اين #ظالمها جز ذلت نيست.
💢مقصود آن حضرت را اصحاب فهميدند و اعلام جان نثاري كردند. خورشيد خود را به معركه رسانده و گرماي طاقتفرسايش امان همه را ربوده بود و تشنگي بر هر دو سپاه غلبه كرده بود امام (ع) دستور داد كه به همه سپاه حر و اسبهاي آنان آب بدهند و آنان را سيراب كنند و امام (ع) و ياران هم آب نوشيدند.
🌴💮همچنين در اين روز #امام_حسين (ع) اولين خطبه خود براي سپاه #حر را خواندند. آفتاب به وسط آسمان رسيده بود هنگام نماز ظهر بود. امام به حجاج بن مسروق جعفر امر كرد اذان بگويد: سپس امام (ع) با عبا، ردا و نعلين بعد از حمد و سپاس خداوند چنين فرمود:
اي مردم، من از خداي شما و شما پوزش ميطلبم من پيش شما نيامدم مگر وقتیکه نامههایتان رسيد قبل از اينكه من شما را بيابم، نامههاي شما به من رسيد كه ما را امامي نيست، شايد خداوند ما را بر هدايت مجتمع كند اگر بر همان گفتار هستيد، من بهسوی شما آمدم اگر شما به عهدها و پیمانهای خود، آنگونه كه من اطمينان يابم، به من قول ميدهيد به سرزمين شما وارد ميشوم.
👈آنها ساكت بودند به مؤذن گفته شد اذان را بگويد امام (ع) به حر گفت تو با يارانت نماز بگزار، #حر گفت: نه شما بخوان ما نيز به همراه تو نماز ميخوانيم سپس امام با آنها نماز خواند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
🍃🌸🍃
𖤛࿐࿙࿚࿙࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅࿙࿚࿅࿙
✨﷽۞ فَاقرَؤا ما تَیَسَّرَ مِنَ القُرآن؛
آنچہ برای شما میسّر است قرآن بخوانید.
🍃بخوان آیات بس زیبای قرآن
کلام نغز و روح افزای قرآن
سحر گاهان تلاوت کن به اخلاص
سپس اندیشه در معنای قرآن🍃
💐💐پیرو پيشنهاد برخي مخاطبان و با هدف جامعيت بخشيدن به پستهاي كانال، از سالروز ميلاد فرخنده پيامبر اكرم ص (جمعه 24 آبان ماه 98)
از ابتداي قران، ارسال روزانه قرائت #ترتيل يك صفحه از قران كريم را به همراه ترجمه آن در كانال آغاز كرديم كه بلطف خدا و همراهي شما پس از حدود دو سال، به انتهاي قران رسيده ايم.
اكنون با پايان يافتن اين دور، و استقبال مخاطبان عزیز از تداوم آن، دوره جدید را
👈ازشنبہ 23 مرداد مصادف با پنجم #محرم از ابتداے قرآن (#سوره_حمد)
هر روز #تلاوت_ترتیل یک صفحه از قران کریم به همراه ترجمه و توضيح ساده #صوتي
و چند نكته تفسيري از صفحه
آغاز میڪنیم و انشالله بہ ترتیب ادامہ خواهد یافت.
🙏لطفا براے سایر علاقہ مندان هم #فوروارد نمایید.
کانال قرآن پویان
تدبر در قرآن،تفقه در دین
با عمومي سازي فهم و عمل به قرآن
https://t.me/quranpuyan
http://eitta.com/quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💮🔶اشتباهات ما در #حجاب ❗
🛑قسمت پنجم:
وضع #حجاب بانوان در جامعه ما مطلوب نیست و اینک کارشناسان بارها بدان اذعان داشته و در این باره آمارها ارائه میکنند ....
🔻طرح یک سوال
در شرایط کنونی یک سوُال هم این است که آیا ما از موضع فقه وحوزه چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟ بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند اشتباه وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیمتر و فربهتر معرفی شود و همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم:
🔻6⃣ . #قانون_انگاری
↩️ #احکام_شرعی برخی قابلیت برای "قانون شدن " دارند مثلا احکام تعدی به اموال دیگران و باب ضمان و مسئولیت مدنی چنین است ولی برخی از انها فاقد چنین ظرفیتی است مثل احکام عبادات . البته "تجاهر به فسق" میتواند به شکل قانون در امده و دولت بر طبق ان با متجاهران برخورد کند .
🧕👈ولی حجاب و پوشش زنان از موضوعاتی است که قابلیت قانون شدن ندارد و این هم یکی از خطاهای ماست زیرا شرع مقدس با تفاوت قائل شدن بین کنیزان و دیگران و با معاف کردن کنیزان از حجاب ، خود "راه تجاهر" به مکشوف بودن را باز کرده است این در حالی است که در مثل شرب خمر راه تجاهر را به روی همه شهروندان بسته وحتی اهل ذمه را اجازه شرب علنی نداده است و بهمین دلیل قانون "منع تجاهر" به شرب خمر معقول است . ولی در حجاب استثناءات علنی ، جلوی قانون شدن را میگیرد .
💢👈درست است که امروزه موضوعی به نام #کنیز وجود ندارد ولی اگاهی از حکم ان در شرع ، در فهم درست از حکم حجاب موُثر است . این استثنا و استثناءات دیگر مثل زنان غیر مسلمان نشان میدهد که اسلام حجاب را به عنوان یک قاعده عمومی و همگانی برای زنان قرار نداده ، و وقتی حکمی عمومی نباشد قهرا نمیتوان ان را در قالب قانون در آورد زیرا قانون ضرورتاُ باید عام و فراگیر باشد . ولی ما برای انکه حجاب را از "حکم شرعی" به "قانون حکومتی" ارتقاء بخشیم ، بناچار استثاءات ان را حذف کرده و حقیقت ان را دست کاری کرده ایم !
💢👈لازم به توضیح نیست که #حجاب در همان حدی که برای "همه زنان" لازم است و شرعا استثناء ناپذیر است ، میتواند --با توجه به مصالح اجتماعی-- جنبه قانونی پیدا کرده و اجرای ان بر عهده دولت قرار گیرد بخصوص که در این محدوده مستقیما به موضوع فساد مرتبط است . ولی در محدوه بیشتر از ان یک حکم شرعی است که ظرفیت قانون شدن ندارد .
🎙استاد سروش محلاتی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌿🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿
🌿🌿
🌿
💠 مناجات 💠
☆ الهی ای خالق بی مدد و ای واحد بیعدد،
ای اول بیهدایت و ای آخر بینهایت
ای ظاهر بیصورت و ای باطن بیسیرت،
ای حی بیذلت ای مُعطی بیفطرت و ای بخشندهی بیمنت،
ای دانندهی رازها،
ای شنوندهی آوازها،
ای بینندهی نمازها،
ای شناسندهی نامها،
ای رسانندهی گامها،
ای مبرا از عوایق،
ای مطلع بر حقایق،
ای مهربان بر خلایق
عذرهای ما بپذیر که تو غنی و ما فقیر و بر عیبهای ما مگیر که تو قوی و ما حقیر،
از بنده خطا آید و ذلت و از تو عطا آید و رحمت.
📙 مناجاتنامه خواجه عبدالله انصاری
@quranpuyan
🌿
🌿🌿
🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿
🌿🌿🌿🌿🌿
📖 #قرآنچهمیگوید؟
قرآن و #زندگی
🍃🍃🍃زندگی اصیل : باورها و رفتارهای مبتنی بر #دلیل
قسمت دوم
✅ آیه دیگر درباره اهل جهنم است که وقتی مورد خطاب قرار می گیرند یا خودشان مخاطبه می کنند و بر سر این موضوع بحث می کنند که چه چیزی ما را به اینجا کشانید، همه می گویند: 🌱«اِنَّا أطَعْنَا سَادَتَنَا وَ کُبَرائِنَا فَأضَلُونَا السَّبِیلاً» [احزاب: ۶۷]، یعنی ما از اکابر خودمان حرفشنوی داشتیم و آنها ما را به این راه ها کشانیدند.🌱
👈این یعنی زندگی عاریتی و حرفشنوی از کسی، با اینکه از درون ما چیز دیگری برمی خیزد.
🔹قرآن در مواردی، وقتی می خواهد از طرف مقابل حرفشنوی داشته باشد می گوید: از شما حرفشنوی می توانیم داشته باشیم، ولی #دلیلتان را بیاورید: 🍃«قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَکُمْ إنْ کُنْتُمْ صَادِقینَ » [بقره: ۱۱۱].🍃
در مورد پیامبر ما و برخی پیامبران دیگر آمده است که وقتی مردم را دعوت می کردند، مردم می گفتند: ما حرف شمای پیامبر را قبول نمی کنیم. چون روش پدران ما به گونهدیگری بوده است و ما هم همان روش را در پیش می گیریم: 🍃«إنَّا وَجَدنَا آباءَنَا عَلَی اُمَّه و إِنَّا عَلَی آثَارِهِمْ مُهْتَدُونَ» [زخرف: ۲۲].🍃
«اثر» یعنی ردّپا، یعنی ما پایمان را همان جایی که ردّپای پدرانمان است می گذاریم و درست همان راه را می رویم.
👌 قرآن می فرماید: حتی اگر پدرانشان هم شعور و فهم نداشتند، اینها باید تبعیت کنند؟ 🌱«أَوَلَوْ کَانَ آبَاؤُهُمْ لایعْقِلُونَ شَیئاً» [بقره: ۱۷۰].🌱
🔹نمونه دیگری که باز هم در مورد پیامبر(ص) ما و انبیای سلف مشترک است، این است که معمولاً آنها در مقابل افکار عمومی جامعه خودشان می ایستادند. 👈در قصص انبیا دائماً این هست که پیامبران چیزهایی می گفتندکه مردم قبول نداشتند، ولی آنان ایستادگی می کردند و نمی گفتند که خوب ما هم مثل افکار عمومی بگوییم.
من در جایی در مورد این آیه بحث می کردم، کسی گفت: خوب، بله شما پیامبر بشوید، بعد هم در مقابل، افکار عمومی بایستد. 👈به او گفتم: پیامبری پیامبر را دیگران قبول داشتند یا فقط خودش قبول داشت؟ طبعاً دیگران که قبول نداشتند اما برای خودش مطلب واضحی بود. حالا اگر مطلبی مانند آفتاب برای بنده وضوح داشت، چه شما موافق بنده باشید و چه نه، من از شما تبعیت نمی کنم. شکار سایه نمی کنم، خودم را رها نمی کنم تا به دنبال شما بروم. 👌پیامبری پیامبر هم برای او وضوح داشت، لذا می گفت: اگر در دست راستم خورشید و در دست چپم ماه را بگذارید من از عقیده خود برنمی گردم.
ادامه دارد ...
✳️ استاد #مصطفی_ملکیان، زندگی اصیل و مطالبه دلیل
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛