فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🥀 ❓ أَيْنَ الطَّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاءَ ؟ أَيْنَ الْمَنْصُورُ عَلَىٰ مَنِ اعْتَدىٰ عَلَيْهِ وَافْتَرىٰ ؟ أَيْنَ الْمُضْطَرُّ الَّذِي يُجابُ إِذا دَعا ؟ أَيْنَ صَدْرُ الْخَلائِقِ ذُو الْبِرِّ وَالتَّقْوىٰ ؟
🥀🍁 کجاست خواهنده خون کشته در کربلا، کجاست آن پیروز شده بر هر که به او ستم کرد و بهتان زد، کجاست آن مضطّری که اجابت شود هنگامی که دعا کند، کجاست سرسلسله مخلوقات، دارای نیکی و تقوا، کجاست.؟
💫فرازی از دعای ندبه
@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🎙دکتر داود فیرحی:
بحث درباره #فساد و #اصلاح در نهضت عاشوراست. در نهضت عاشورا کلمه اصلاح زیاد استفاده می شود و بعضا این کلمات در طول زمان معنایش تغییر میکند .
🔺هر جامعه ای معیار خودش را دارد و فسادی که رخ می دهد در تغییر آن معیار است.
🔹معیار حسین بن علی که نگران تغییر آن بود و فساد را تغییر آن می دانست، سنت پیامبر بود و فساد از نظر امام حسین، یعنی کم و زیاد شدن سنت پیامبر و اصلاح از نگاه ایشان یعنی بازگشت به سنت پیامبر.
🔹در سالهای پس از پیامبر دو چیز تغییر کرد: یکی تفسیر وحی عوض شد و دیگری سیره پیامبر را تحریف کردند.
🔹 از نظر امیرمومنان، فساد یعنی از جادرآمدن سنت و سیره پیامبر.
🔹نظم اجتماعی که پیامبر ایجاد کرده بود مبتنی بود بر انسان آزاد مومن، این انسان جامعه را به درستی می سازد.
🔹زمان خلیفه دوم، عمر گفت اگر من کج رفتم چه می کنید؟ گفتند با شمشیر راستت می کنیم؛
یعنی معیار و شاقول مشخص بود و آن سیره و سنت بود.
🔹در زمان پیامبر انسانها آزاد بودند.
🔹 پیامبر دولت را براساس توافق و قرارداد و جامعه مدنی شکل داده بود و دولت کوچک در کنار جامعه بزرگ را شکل می داد.
🔹 اما بنی امیه جامعه را لاغر و حقوق مردم و آزادی انسانها را کاهش و دولت را فربه و مطلقه می کنند
سیدالشهدا در خطبه ای که در مکه قبل از سفر به کربلا یا سال قبل بیان می کند، تفسیر و تصویر دقیقی از جامعه نشان می دهد.
🔺در این خطبه که در منا بیان شده است، می فرماید:
شما ای نخبگان دینی و اجتماعی کاری کردید که هیبت جامعه شکسته شد و بازی را باختید. همه چیز در اختیار حکومت قرار گرفته و دین را طوری که می خواهد ارائه می دهد.
اعتبارتان را از دست ندادید جز به خاطر اختلافتان در حق و سنت پیامبر که موجب گم شدن سیره و راه درست شد.
🔺در هرکشوری چهار وضعیت ممکن است بوجود بیاید:
۱. جامعه قوی و دولت قوی، که هر کدام کار خود را می کند مثل دولتهای اروپایی.
۲. جامعه ضعیف و دولت ضعیف، نه جامعه می تواند دولت را تغییر دهد و نه دولت جامعه را مثل یمن.
۳. جامعه قوی و دولت ضعیف، که جامعه، دولت را سرنگون می کند.
۴. دولت قوی و جامعه ضعیف که دولت همه فضای فرهنگی، دینی آزادی و حرکتهای اجتماعی را تصرف می کند، دولت هم قانونگذار است و هم مفسر و جامعه را لاغر می کند و به اصطلاح خون جامعه را می مکد.
🔸 در این شرایط مردم چاره ای جز چاپلوسی دولت ندارند تا باقی بمانند.
نخبگان جامعه در چنین شرایطی رو به سوءاستفاده می روند.
نخبگان و #علمای دین شرایط دین را تحریف می کنند تا با سلیقه حکومت تطبیق پیدا کند.
🔹حضرت می فرماید:
جامعه توانش را از دست داد و تبدیل به #مستضعفانی شد که در برابر اربابان مطیعند و بخاطر نان شب، کمر خم کردند.
🔺🔺مستضعف یعنی کسی که توسط قدرت و حکومت ضعیف شده و جامعه را لاغر و ضعیف کردند تا در حکمرانی هر تقلبی که بخواهند بکنند و حقایق را وارونه کنند و هر خط و سیاستی که می خواهند می گذارند. هرکس شرورتر و زورگوتر استوارتر. به هر شهری بروی، منبرهایی وجود دارد که با صدای بلند استبداد را توجیه می کنند.
دین در واقع وسیله حکومت شده و بی اعتمادی مردم به نخبگان دینی به دین سرایت می کند و اعتقاد مردم به خدا از دست می رود.
🔺 در متن مدینه هم که بعنوان وصیت نامه امام است شرایط مدینه هم تشریح شده است.
چون راه خروج بر امام بسته شده است، ایشان ناگهانی و بصورت پوششی از مدینه و مکه خارج می شود و می فرمایید من بی دلیل یا از سر خوشی خروج نکردم بلکه می خواهم به سیره جدم باز گردم.
🔹 می فرماید من در این مسیر نظرم را خواهم گفت هرکس خواست بپذیرد هرکس خواست رد کند و من صبر می کنم تا تقدیر الهی رخ دهد.
🔹این به اصطلاح تغییر دی ان ای جامعه است
🔺در کوفه نیز شاهد متنی هستیم.
کوفیان به دلیل ترس از شام به امام حسین تمایل داشتند اما جرات میدانداری را نداشتند به همین دلیل فرزدق به امام می گوید: قلوب کوفیان با توست اما شمشیرهایشان با امویان است.
@quranpuyan
دکتر فیرحی.aac
35.84M
''مفهوم #فساد و #اصلاح در نهضت عاشورا''
🔹 مرحوم داود فیرحی
🚩شب هشتم محرم
کانون توحید تهران
🆔@quranpuyan
قران پویان
مروری بر مسئولیت مردم و #علما در برابر حکومت ظالم در
#خطبه_امامحسین ( ع) در منا
🌴✴فراز هشتم(آخر) :
💫🤲فَاللَّهُ الْحَاكِمُ فِيمَا فِيهِ تَنَازَعْنَا وَ الْقَاضِي بِحُكْمِهِ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَنَا
اللَّهُمَّ إِنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُساً فِي سُلْطَانٍ وَ لَا الْتِمَاساً مِن فُضُولِ الْحُطَامِ وَ لَكِنْ لِنُرِيَ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ وَ نُظْهِرَ الْإِصْلَاحَ فِي بِلَادِكَ وَ يَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ وَ يُعْمَلَ بِفَرَائِضِكَ وَ سُنَّتِكَ وَ أَحْكَامِكَ فَإِنَّكُمْ إِلَّا تَنْصُرُونَا وَ تُنْصِفُونَا قَوِيَ الظَّلَمَةُ عَلَيْكُمْ وَ عَمِلُوا فِي إِطْفَاءِ نُورِ نَبِيِّكُمْ وَ حَسْبُنَا اللَّهُ وَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْنا وَ إِلَيْهِ أَنَبْنَا وَ إِلَيْهِ الْمَصِير
.
💮 پس خدا در آنچه ما کشمکش داریم حاکم است و در آنچه اختلاف داریم داوری میکند.
خدایا! تو میدانی که آنچه از ما سرزد، برای رقابت در فرمانروایی و نیز دسترسی به مال بیارزش دنیا نبود، بلکه از آن روست که نشانههای آیین تو را بنمایانیم و سروسامانبخشی را در سرزمینهایت آشکار سازیم تا بندگان ستمدیده تو آسوده گردند و به فرایض و سنن و احکام تو عمل کنند.
و شما (ای مردم!) اگر ما را [در این راه مقدس] یاری نرسانید و در خدمت ما نباشید، ستمگران [بیش از پیش] بر شما نیرو گیرند و در خاموش کردن نور پیامبر شما بکوشند. خدا ما را بس است و بر او توکل داریم و به سوی او بازمیگردیم و سرانجام به سوی اوست.
💫شرح فراز هشتم در ادامه👇👇
.
@quranpuyan
.📝🖊شرح فرازهشتم. #خطبه_امام_حسین ع در منا.
💢 .بخش اول
.
🌴👈امام در پایان همین منبر میگویند: «خدایا، تو میدانی که این قیام ما، لهله زدن برای سلطنت، تنافس در قدرت و گدایی دنیا و شهرت نیست، بلکه تنها برای سرپا کردن نشانههای دین تو قیام کردهایم. این علامتهای راهنمایی و تابلوهای راه را انداختهاند و من میخواهم دوباره این تابلوها را - که راه #دین را نشان میدهد - بر پا کنم. قیام من برای این است که مردم گیج و گمراه شدهاند و باید آگاه شوند و باید خونمان را به صورت این خوابزدهها بپاشیم تا بیدار شوند.»
🌱💢ضرورت #اصلاح_علنی
در زیارت شهدای کربلا هم آمده است که مردم اینک در حیرت و ضلالتند و دیگر تحلیلی از اوضاع ندارند که چه به چه است و خون شما، تحلیل شفافی از اوضاع به مردم ارائه کرد و مردم از حیرت و ابهام خارج شدند. حسین(ع) میگوید: «من میخواهم دوباره مردم بفهمند که چه خبر است، ولو خون من ریخته شود. خدایا، من برای دوباره سرپا کردن نشانههای دین تو و اصلاح علنی در سرزمین تو قیام کردهام.»
🌹🌹امام(ع) به «اصلاح علنی» اشاره میکند؛ یعنی اصلاح یواشکی و قابل تحریف نه، بلکه اصلاح علنی و ظاهر میکنیم تا #بندگان_مظلوم تو #امنیت پیدا کنند، مردم امنیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بیایند و به حدود، احکام و قوانین تو و سنت پیامبر تو در حکومت، عمل بشود که اکنون عمل نمیشود. و خطاب به اصحاب فرمود: «بعد از همه این حرفها اگر شما حضار و همپیمانان و هوادارانتان یاریمان نکنید، بدانید که این ستمگران پیش از این بر شما مسلط خواهند شد و آنقدر پیش میروند تا نور پیامبر(ص) را به کلی خاموش کنند.»
💮👈در هر صورت، اگر به ما نپیوندید، خدا ما را بس است (حسبناالله و نعم الوکیل) من با شما اتمام حجت کردم؛ حال آنکه میدانم نمیآیید. گفتم و میدانم که شما جهاد نخواهید کرد.😔🍁
🎙استادحسن رحیم پور ازغدی
.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
از صد نسیم گلشن فردوس خوشترست
بادی که می وزد ز گلستان صبحگاه
#شیخ_عراقی🌹
صبح بخیــــر🍃
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات 84تا88
📄#صفحـہ_13
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
..#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_13
#ایه86
.ـ🌸💮 برنامه اى براى #زنده_ماندن_ملت ها
💮🔶أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۖ فَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنصَرُونَ
🔸آنها کسانى هستند که زندگى دنیا را با (از دست دادن) آخرت خریده اند. از این رو از عذاب آنها کاسته نمى شود. و (به هیچ صورت) یارى نخواهند شد.
(بقره/86)
🌱🔶این آیات، اگر چه درباره بنى اسرائیل نازل شده، ولى یک سلسله قوانین کلى براى همه ملل دنیا در بر دارد، عوامل زنده ماندن، بقاء و سرفرازى ملت ها و رمز شکست آنان را یادآور مى شود:
🌱الف ـ از دیدگاه قرآن، برقرارى و سربلندى ملت ها در صورتى است که خود را به بزرگ ترین نیروها و قدرت ها متکى سازند، و در همه حال از او مدد بگیرند، به قدرتى تکیه کنند که فنا و زوال در او راه ندارد، و تنها در برابر او سر تعظیم فرود آورند، که اگر چنین کنند از هیچ کس ترس و وحشتى نخواهند داشت و پیدا است چنین مبدئى جز آفریدگار بزرگ نمى تواند باشد، آرى این تکیه گاه خداوند است (لاتَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّه).
🌱ب ـ و از طرف دیگر، براى بقاء و جاویدان ماندن ملت ها همبستگى خاصى بین افراد آنها لازم است، این عمل در صورتى امکان دارد که هر کس نسبت به پدر و مادر خود که شعاع بستگى آنها نسبت به وى نزدیک تر است، و در مرحله بعد نسبت به خویشاوندان، و بعد از آنها نسبت به تمام افراد اجتماع نیکى به خرج دهد تا همه بال و پر یکدیگر باشند مخصوصاً افراد ضعیف را تحت حمایت قرار دهند تا در دامان دشمن نیفتند (وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً وَ ذِی الْقُرْبى... وَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسْناً).
🌱ج ـ تقویت بنیه مالى هر ملت، و از بین بردن فاصله طبقاتى نیز در زنده نگاه داشتن روح آن ملت، سهم فراوانى دارد که یک رکن آن پرداختن #زکاة است (وَ آتُوا الزَّکاةَ)
🔴 #عوامل_سقوط:
الف ـ قرآن رمز شکست و فناى ملت ها را در به هم خوردن این همبستگى و پدید آمدن کشمکش ها و جنگ هاى داخلى مى داند، ملتى که در برابر هم صف آرائى کنند و سنگ تفرقه در میانشان انداخته شود، و به جاى کمک به یکدیگر به جان هم بیفتند و در پى تصرف اموال و سرزمین هاى هم بر آیند، و براى ریختن خون یکدیگر آستین ها را بالا زنند و هر دسته براى آواره ساختن دیگرى قد برافرازند، دیر یا زود نابود ،و کشورشان ویران مى گردد. (لاتَسْفِکُونَ دِماءَکُمْ وَ لاتُخْرِجُونَ أَنْفُسَکُمْ مِنْ دِیارِکُمْ...).
🔻ب ـ یکى دیگر از عوامل سقوط ملت ها همان تبعیض در اجراى قوانین است، که هر قانونى حافظ منافع شخصى شان باشد اجراء کنند و آنچه به سود جامعه است فراموش نمایند (أَ فَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْکِتابِ وَ تَکْفُرُونَ بِبَعْض).
💢👈و این است علل رشد و شکست ملت ها از دیدگاه #قرآن.
💫تفسیر نمونه
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣1⃣ تدبر در سوره #کوثر
🔹پیام های سوره کوثر از تفسیر نور
۱- خداوند به وعده های خود عمل می کند.در سوره ضحی،خداوند وعده ی عطا به پیامبر داده بود: «وَ لَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضی[41]پروردگارت در آینده عطائی خواهد کرد که تو راضی شوی.در این سوره می فرماید:ما به آن وعده عمل کردیم. «إِنّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ»
۲- فرزند و نسل عطیّه الهی است. «إِنّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ»
۳- نعمت ها حتّی برای پیامبر اسلام مسئولیّت آور است. «أَعْطَیْناکَ ... فَصَلِّ»
۴- در قرآن به نماز یا سجده شکر سفارش شده است. «فَصَلِّ»
۵- تشکّر باید فوری باشد. «فَصَلِّ» (حرف فاء برای تسریع است)
۶- در نعمت ها و شادی ها خداوند را فراموش نکنیم. «أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ فَصَلِّ»
۷- آنچه می تواند به عنوان تشکّر از کوثر قرار گیرد،نماز است. «فَصَلِّ»
(نماز جامع ترین و کامل ترین نوع عبادت است که در آن هم قلب باید حضور داشته باشد با قصد قربت و هم زبان با تلاوت حمد و سوره و هم بدن با رکوع و سجود.مسح سر و پا نیز شاید اشاره به آن باشد که انسان از سر تا پا بنده اوست.در نماز بلندترین نقطه بدن که پیشانی است،روزی سی و چهار بار بر زمین ساییده می شود تا در انسان تکبّری باقی نماند.حضرت زهرا علیها السلام در خطبه معروف خود فرمود:فلسفه و دلیل نماز پاک شدن روح از تکبر است.
«تنزیهاً لکم من الکبر»)
۸- دستورات دینی،مطابق عقل و فطرت است.عقل تشکّر از نعمت را لازم می داند،دین هم به همان فرمان می دهد. «فَصَلِّ لِرَبِّکَ»
۹- چون عطا از اوست: «إِنّا أَعْطَیْناکَ» تشکّر هم باید برای او باشد. «فَصَلِّ لِرَبِّکَ»
۱۰- قربانی کردن،یکی از راههای تشکّر از نعمت های الهی است.(زیرا محرومان به نوایی می رسند.) «وَ انْحَرْ»
۱۱- هر که بامش بیش برفش بیشتر.کسی که کوثر دارد،ذبح گوسفند کافی نیست باید شتر نحر کند و بزرگ ترین حیوان اهلی را فدا کند. «وَ انْحَرْ»
۱۲- رابطه با خداوند بر رابطه با خلق مقدّم است. فَصَلِّ ... وَ انْحَرْ
۱۳- انفاقی ارزش دارد که در کنار ایمان و عبادت باشد. «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ»
۱۴- شکرِ عطا گرفتن از خدا،عطا کردن به مردم است. أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ ... وَ انْحَرْ
۱۵- نمازی ارزش دارد که خالصانه باشد، «لِرَبِّکَ» و انفاقی ارزش دارد که سخاوت مندانه باشد. «وَ انْحَرْ»
۱۶- دشمنان پیامبر و مکتب او ناکام هستند.(کلمه شانِئ اسم فاعل است و شامل هر دشمنی در گذشته و حال و آینده می شود.اگر می گفت: «من شانک هو الابتر» تنها کسانی را که در گذشته دشمنی کرده اند شامل می شد و اگر می گفت: «من یشونک هو الابتر» تنها دشمنان آینده را در برمی گرفت. «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» .)
۱۷- توهین به مقدّسات،توبیخ و تهدید سخت دارد. «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ»
۱۸- زود قضاوت نکنیم و تنها به آمار و محاسبات تکیه نکنیم که همه چیز به اراده خداوند است.(مخالفان،با مرگ پسر پیامبر و داشتن پسران متعدّد برای خود،قضاوت کردند که پیامبر ابتر است،ولی همه چیز برعکس شد.) إِنّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ ... إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
قران پویان
✴️مروری بر مسئولیت مردم و #علما در برابر حکومت ظالم در
#خطبه_امامحسین ( ع) در منا
🔖شرح فراز هشتم
🔴خطبهی اباعبدالله الحسین(ع) با سه محور دربارهی #حاکمان_جائر، #عالمان_ناشایسته و #مردم_محروم_و_مظلوم بهپایان رسید. امام حسین(ع) این خطبه را در جهت تبیین وضع جامعهی اسلامی و تحلیل علل و عوامل انحطاط جامعه بیان فرمودند. در پایان این خطبه، حضرت در چند جملهی کوتاه به موضوع دیگری میپردازند و آن مسألهی امامت و اختلافی است که بین حضرت و دستگاه حاکمه وجود دارد و اهدافی که امام(ع) در مبارزات اجتماعی و سیاسی خود دنبال میکنند
✅ حاکم و قاضی خداست!
مطلب اولی که اباعبدالله (ع) در اینجا مطرح فرمودند، این است که اختلافی بین ما و دستگاه حاکمه در موضوع امامت وجود دارد. رسیدگی به این اختلاف و نزاع، در عالم آخرت اتفاق میافتد و خداوند دراینباره حکم خواهد فرمود: «فَاللَّهُ الْحَاکِمُ فِیمَا فِیهِ تَنَازَعْنَا وَ الْقَاضِی بِحُکْمِهِ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَنَا»
حضرت در مسألهی ظلم و تعدی به حقوق مردم بهصراحت به میدان میآیند و اعتراض دارند و به علماء سوء هم نسبت به سکوت آنها در برابر این ظلم اعتراض میکنند و در این جایی که پای حقوق مردم است، حضرت صریح هستند و مخالفت آشکار دارند اما آنجایی که پای حق شخص خود و امامت حضرت در میان است، حضرت بهصورت صریح و آشکار آن را مطرح نمیکنند و به یک اشاره اکتفا میکنند و بهصورت ضمنی اشاره میکنند که ما هم حقی داریم و این حق تضییع شده است (ولی به فردای قیامت محول میشود). حضرت با این اشاره میفهمانند که من در این اعتراض و انتقاد به دستگاه حکومت، از زاویهی حق خودم سخن نمیگویم و درصدد احقاق حق خودم نیستم بلکه از زاویهی حق مردم و دفاع از مردم مظلوم سخن گفتم و آنچه مربوط به خودم هست را مسکوت میگذارم و محول به عالم آخرت میکنم.
✅ دفع یک اشکال!آیا همه اختلافات را به خدا واگذار کنیم؟
البته این بهمعنای آن نیست که ما بیتفاوت باشیم باتوجه به فرمایش امام حسین(ع) که: «فَاللَّهُ الْحَاکِمُ فِیمَا فِیهِ تَنَازَعْنَا وَ الْقَاضِی بِحُکْمِهِ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَنَا»، صحبت از این است که چه اختلافاتی به عالم آخرت محول میشود تا بهعکس معلوم شود چه اختلافاتی باید در عالم دنیا تکلیفش معلوم شود چون همهی اختلافات مربوط به عالم آخرت نیست و یکسری اختلافات هست که در عالم دنیا باید حکم آن مشخص شود.
✅ جرایم پنهان
قسم دوم از اختلافاتی که باز محول به عالم آخرت میشود، آن جرائمی است که در پنهانی اتفاق افتاده است. برخی از جرائم، جرائم آشکار است. جرم مشهود در محکمه بهاثبات میرسد و بعد مجازاتی که برای آن مقرر شده اعمال میشود ولی برخی از جرائم مشهود نیست. آیا حکومت موظف است از جرائم مخفی و غیرمشهودی که اتفاق میافتد تحقیق و تجسس کند، مخصوصاً وقتیکه مربوط به تضییع حقوق مردم نباشد؟ اگر کسی شرب خمر کرد (که یک جرم است ولی تضییع حق دیگری نشده است) یا اگر کسی روزهخواری کرد، آیا حکومت باید مأمور بگذارد و تجسس کند تا اگر اثبات شد مجرم را مجازات کند؟ نه!
امیرالمؤمنین علی(ع) به مالک میفرمایند: مالک آنچه که علنی و آشکارست، باید رسیدگی کنی و حکومت موظف به ان است و آنچه که مخفی اتفاق میافتد، مربوط به خداست. خدا خواست مجازات میکند، نخواست مجازات نمیکند و بههرحال مربوط به شما نمیشود. جملهی حضرت در عهدنامه مالک اشتر این است؛ «فَلاَتَکْشِفَنَّ عَمَّا غَابَ عَنْک مِنْهَا» جناب مالک درصدد کشف آن گناه و معاصی که از تو پنهان است، برنیا، مأمور نگذار، شنود نگذار، دوربین مخفی نگذار و بعد که در اثر تجسس و شنود، این اطلاعات را کشف کردی، اینها را برملا نکن و در تلویزیون و رادیو نشان نده. هرچه که در پنهان اتفاق افتاده است، باید پردهی حجب و حیاء بر آن باشد. اما مسئولیت حکومت این است؛ «فَإِنَّمَا عَلَیک تَطْهِیرُ مَا ظَهَرَ لَک» آن فساد و گناهی که علنی و آشکار است را پاک کند. نگو من میخواهم مردم را به بهشت ببرم و لازمهی به بهشت بردن، این است که در خفاء هم مرتکب گناه نشوند. یکی از پیامدها و تالیفاسدهای به بهشت بردن مردم، این است که چون بهشت صرفاً مربوط به اعمال ظاهری انسان نمیشود، اگر کسی میخواهد به بهشت ببرد، هم باید ظاهر را درست کند و هم باطن را. ولی حضرت میفرمایند: نه، اینها ربطی به تو ندارد و تو فقط و فقط نسبت به ظاهر، مسئولیت داری. اصلاً سؤال و پرسش اینکه تو در خلوت خودت چه ارتباطی داشتهای و چه کار کردی، این سؤال هم حرام است و مشمول «و لاتجسّسوا»(سوره حجرات، آیه۱۲) قرار میگیرد. خداوند است که به این امور مخفی زندگی بشر خودش حکم میکند: «وَ اللهُ یحْکمُ عَلَی مَا غَابَ عَنْک» و حکم در این زمینه را به حاکمان در عالم دنیا واگذار نکرده است.
🎙استاد سروش محلاتي
.
ادامه در 👇👇
@quranpuyan
قران پویان
✴️مروری بر مسئولیت مردم و #علما در برابر حکومت ظالم در #خطبه_امامحسین ( ع) در منا 🔖شرح فراز هشتم
💫👈ادامه شرح فراز هشتم #خطبه_امام حسين در منا
✅ برخی اختلافات دینی، سیاسی و اجتماعی
برخی از اختلافات دنیوی، سیاسی و اجتماعی است که زمان آن گذشته و طرح این اختلافات، برای جامعه اثر مفیدی ندارد و باید اغماض کرد و به آینده واگذار کرد. اختلاف دنیایی است، تضییع حقی هم صورت گرفته است و قاعدتاً باید در دنیا این مسأله پیگیری شود ولی پیگیری این اختلافات، مفاسدی در جامعه دارد و از اتفاقی که افتاده است باید غمض عین کرد تا اینکه حقیقت در عالم آخرت مشخص شود و کسیکه ظلم و تعدی کرده است، آنجا مشخص و محکوم شود. این هم یک قاعده است که کسی که ذیحق است و برای دفاع از خود و احقاق و پیگیری حق خود حق دارد، درعینحال باید مواظب باشد این احقاق حق چه آثاری در جامعه بهجا میگذارد.
✅مساله زنده امام حسین(ع)، #ظلم_حاکمان و #سکوت_عالمان، نه حق خویش
👈مسألهی زنده برای امام حسین(ع) هم این حاکمان زندهاند و حضرت صریح با آنها صحبت میکنند. مسألهی زنده برای امام حسین(ع) این عالمان بیعمل و ناشایسته و این وعاظ السلاطین هستند که در حواشی حاکمان جور قرار گرفتند و آنها را با سکوت خودشان تقویت میکنند. دردها و محرومیتهای مردم برای امام حسین(ع) مهم است و آن را هم مطرح کردند. اینها را باید مطرح کرد و حضرت هم مطرح کردند و بهصراحت نظر دادند که آنچه مربوط به دستگاه خلافت و فساد و ظلم آنهاست، بگویید، آنچه را که مربوط به عالمان سوء است، بگویید، آنچه که مربوط به مظلومیت و محرومیت مردم است، بگویید اما یک مسائلی هم ما بهعنوان شخص داریم، حضرت اینها را با اشاره عبور کردند: «فَاللَّهُ الْحَاکِمُ فِیمَا فِیهِ تَنَازَعْنَا وَ الْقَاضِی بِحُکْمِهِ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَنَا».
🔺👈 متأسفانه عدهای از این مسیر منحرف میشوند. مثلاً دنبال این میگردند که امیرالمؤمنین(ع) در دوران حکومت خودشان (بهخصوص) و همینطور قبل از آن، چندبار به حادثهی #غدیر یا آیه ولایت یا آیه مباهله استناد فرمودند؟❓ مشکلشان این است! دنبال این هستند که شخصیت علی بن ابیطالب(ع) را از این راه بشناسند که اگر حضرت به حادثهی غدیر زیاد استناد کرده باشند معلوم میشود که خیلی مهم است. نه عزیز من! واقعهی غدیر در جای خود درست است و حرفی در آن نیست. اما اهمیت و عظمت امیرالمؤمنین(ع) به این نیست که به واقعهی غدیر استناد کرده است یا نه،
↩️بنده میخواهم عرض کنم که عظمت و امتیاز امیرالمؤمنین(ع) این است که براساس این مبنا (که بدست آوریم)، فراتر از این مسائل فکر میکند و عمل میکند. افق فکر او و مطالبات او، افق بالاتری است. اینکه افراد، اختلافات و تضییع حقوقشان را در سینههای خودشان نگه میدارند و هرگاه سخن میگویند، آثار آن کینهها و اختلافات درونی دائماً در مسائل مختلف ظهور و بروز میکند، نشاندهندهی ضعف نفس آنهاست. اگر کسی هم این مسائل را مطرح میکرد، حضرت علی(ع) دنبال نمیکردند و کمتر به این مسائل میپرداختند و در حد اینکه اصل حقیقت فی الجمله باقی بماند و کسانیکه میخواهند با حقایق آشنا شوند حضرت گاهی میفرمودند. اما نه اینکه آن را بهصورت مسأله در جامعه درآورد و ذهن مردم را درگیر کرد و طبقات مختلف، جناحها، گروهها، اقشار مختلف را با همدیگر به اختلاف انداخت، بگو مگو در جامعه بهوجود آورد.
🎙استاد سروش محلاتي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
الْحَمْدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ كُلِّ نِعْمَةٍ كانَتْ أَوْ هِيَ كائِنَةٌ.
خدا را ستایش بر هر نعمتی که بوده یا خواهد بود.
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سورہ_مبارڪـہ_بقره آیات89 تا 93
📄#صفحـہ_14
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan