eitaa logo
قران پویان
484 دنبال‌کننده
6هزار عکس
704 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مجازات : آيا اسلام با زنداني كردن مجرمان، موافق است يا مخالف؟ 🛑قسمت چهارم: 👈مجموعه آیات قرآن در مورد زندان را مى‏ توان در سه دسته موضوعى تنظیم کرد: 1⃣. زندان حربه مستبدان علیه مصلحان؛ 2⃣. زندان، مجازات مجرمان؛ 3⃣. زندان اخروى. 1⃣. زندان علیه : 👈این مبحث را در دو محور دنبال مى‏کنیم: ↩اول، حربه تهدید صالحان به زندان: دوم، : سوره یوسف آکنده از ظرایف اخلاقى و تربیتى است، در اینجا به امور مرتبط با مسأله حضرت ع در ضمن ده نکته مى‏پردازیم: 🔻1. یوسف به دلیل پاکدامنى، از سوى ملکه متهم مى‏شود (قالت ما جزاء من اراد بأهلک سوءالا ان یسجن او عذاب الیم؛ یوسف: 25). بحث زندان یوسف با یک «دروغ» از سوى ملکه آغاز مى‏شود. 🔺2. زنان شهر تصدیق مى ‏کنند که ملکه در دلباختن به جمال یوسف محق بوده است. یوسف به زندان «تهدید» مى‏شود که اگر از اوامر ملکه اطاعت نکند زندانى مى‏شود (لئن لم یفعل ما امره لیسجنن و لیکونا من الصاغرین)؛ 🔻3. یوسف در دوراهى آلودن دامن به گناه و زندانى «آگاهانه و مختارانه» زندان را برمى‏گزیند. نکته سوم همین عنصر آگاهى و اختیار یوسف است. این سرنوشت محتوم همه است که آگاهانه و آزادانه زندان را بر اطاعت از منویات ترجیح مى‏ دهند. 🔺4. یوسف زمانى به زندان افکنده مى‏شود که حقانیت و بى‏ گناهى او بر حاکمیت روشن است (ثم بدا لهم من بعد ما رأوا الآیات لیسجننه حتى حین)؛ 🔻5. او در زندان بیکار نیست بلکه به تبلیغ دین حق در بین زندانیان مشغول است (یا صاحبى السجن أرباب متفرقون خیر ام اللَّه الواحد القهار)؛ 🔺6. یوسف از طرق و وسایل مشروع براى رهایى از زندان غافل نیست. او هرگز از عزیز مصر تقاضاى عفو نمى‏ کند، آنچه او خواست، صرفاً یک یادآورى بود (اذکرنى عند ربک). یوسف با این تذکر دقیقاً خلاف نظر عزیز مصر عمل مى‏کند. این وظیفه همه صالحان خارج از زندان است که براى رهایى مصلحان از غل و زنجیر، با رعایت عزت زندانى اقدام کنند و کمترین خدمت، زنده نگاه داشتن یاد اوست. این درست برخلاف نظر ارباب قدرت است. 🔻7. یوسف بى‏ مزد و منت و بدون هیچ قید و شرطى خواب ملک را تعبیر مى‏کند. چرا اولاً فاجعه قحطى در راه بود و شفقت یوسف صدیق بر مردم اقتضا مى‏ کرد تا به سرعت به مصلحت آنان اقدام کند. مصلحان درخواست حکومتهاى جائر را تنها در امورى که مصلحت عمومى و خیر عامه بر آن است مى‏پذیرند؛ 🔺8 . عزیز مصر بلافاصله یوسف را آزاد مى‏کند. یوسف بر بى‏گناهى خود به ماجراى زنان مصر و بریدن دستشان استشهاد مى‏کند، و زنان به پاکى یوسف شهادت مى‏دهند و عزیز مصر نیز به گناه خود اعتراف مى‏کند؛ 🔻9. آنان که براى رضاى خدا رنج زندان را به خود خریده ‏اند رهایی شان از زندان را نیز از او مى‏ طلبند و از خداى خود خواسته‏ اند تا زمانى که زندان بودن آنان در استمرار دین مؤثر است، در زندان باشند (قد احسن بى اذ اخرجنى من السجن)؛ 🔺10. خداوند بلاى زندان یوسف را وسیله نیل به عزت و اقتدار قرار مى‏دهد. بدخواهان مى‏خواستند یاد یوسف را از دلها بزدایند اما خداوند بر یوسف منت نهاد و را طریق رسیدن به اریکه عزت و اقتدار کرد (کذالک مکنّا لیوسف فى الأرض...) 💫ادامه دارد 🗓منبع: بازتاب اندیشه 1379 شماره 7 🖋محسن کدیور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ لِكَيْلَا تَأْسَوْا عَلَى مَا فَاتَكُمْ وَلَا تَفْرَحُوا بِمَا آتَاكُمْ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ هرگز بر آنچه از دست شما رود دلتنگ نشوید و به آنچه به شما می‌دهد مغرور و دلشاد نگردید ، و خدا دوستدار هیچ متکبر خودستایی نیست. 🔸️سوره حديد ، آیه ۲۳ کـانال قـرآن پویان : 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 66 تا 74 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ از 👌ای کاش ما هم با مجاهدان بودیم و سهم بزرگی عاید ما میشد»(آرزوی منافقان) 💠وَ لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً «73»نساء 🌱واگر فضل وغنيمتى از سوى خداوند به شما برسد، آن‌چنان كه گويا ميان شما و او هرگز دوستى نبوده (تا نفع شما را نفع خود داند) خواهد گفت: اى كاش (در جهاد) با آنان بودم تا به رستگارى بزرگ (پيروزى و غنائم) مى‌رسيدم. 🔹پيروزى در جنگ و غنائم آن، از فضل خداست. «أَصابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ» 🔹به خاطر منافع دنيوى، منافقان عاطفه را از دست مى‌دهند. «كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ» 🔹آرزوهاى منافق، صادقانه نيست. لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ‌ ... يا لَيْتَنِي‌ 🔹منافق، نان به نرخ روز مى‌خورد. هنگام ناگواريها مى‌گويد: خدا لطف كرد كه ما نبوديم. «أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ» و هنگام فتح و غنيمت مى‌گويد: مى‌بوديم. «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ» 🔹آنكه در غم مؤمنان شريك نيست، ولى مى‌خواهد در بهره‌ها سهيم باشد، خصلتى از منافقان دارد. لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ‌ ... يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ‌ 🔹در نظر منافقان، رستگارى، رسيدن به دنياست. «فَوْزاً عَظِيماً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan