eitaa logo
قران پویان
477 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 19 تا 27 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآياتِهِ إِنَّهُ لا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ (۲۱/انعام) 🌱‏و كيست ستمكارتر از آن كس كه به خداوند دروغ بندد، يا آيات الهی را تكذيب كند؟ همانا ستمگران رستگار نمی‌شوند. 🔷✨‏در قرآن پانزده مرتبه تعبير «مَنْ أَظْلَمُ» آمده كه در مورد افترا بر خدا، بازداشتن مردم از مسجد و كتمان شهادت و حقّ است. اين می‌رساند كه ظلم فرهنگی و بازداشتن مردم از رشد و فهم، بدترين ظلم به جامعه است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹هر چيز كه عزيزتر و مقدّس‌تر باشد، خطر ظلم درباره‌ی آن بيشتر است. از اين رو ظلم به خدا و افترا بر ذات مقدس الهی، بدترين ظلم‌هاست. «وَ مَنْ أَظْلَمُ» ‏🔹ظلم به تفكر و فرهنگ انسان‌ها، بدترين ستم‌هاست. شرك، افترا به خدا، ادّعای نبوّت دروغين، بدعت، تفسير به رأی، همه نمونه‌ای از اين گونه ظلم‌هاست. «وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآياتِهِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَ جَعَلْنا عَلى‏ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً وَ إِنْ يَرَوْا كُلَّ آيَةٍ لا يُؤْمِنُوا بِها حَتَّى إِذا جاؤُكَ يُجادِلُونَكَ يَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هذا إِلاَّ أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ 🌱برخی از آنان، به (قرآن خواندن) تو گوش می‌کنند، و ما (به سبب کفر و لجاجتشان،) بر دل‌های آنان پرده‌هایی افکنده‌ایم تا مبادا آن را بفهمند، و در گوش‌هایشان سنگینی (قرار دادیم)؛ و اگر تمام نشانه‌ها را ببینند، به آن‌ها ایمان نمی‌آورند. پس هنگامی ‌که نزدت بیایند، با تو بحث و جدل می‌کنند. کافران می‌گویند: «این فقط افسانه‌های باطل پیشینیان است.» أنعام - ۲۵ 🔷✨‏در اين آيه اشاره به وضع روانی بعضی از مشركان شده كه در برابر شنيدن حقائق كمترين انعطاف از خود نشان نمی‌دهند- سهل است- به دشمنی با آن نيز برمی‌خيزند و با وصله‌های تهمت خود و ديگران را از آن دور نگاه می‌دارند، درباره اينها چنين می‌گويد:" بعضی از آنان به سوی تو گوش می‌دهند ولی بر دلهای آنها پرده‌هايی افكنده‌ايم تا آن را درك نكنند و در گوشهای آنها سنگينی ايجاد كرده‌ايم تا آن را نشنوند"! (وَ مِنْهُمْ مَنْ يَسْتَمِعُ إِلَيْكَ وَ جَعَلْنا عَلی‌ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَ فِي آذانِهِمْ وَقْراً). 🔷✨‏در حقيقت تعصبهای كوركورانه جاهلی، و فرو رفتن در منافع مادی، و پيروی از هوا و هوسها، آن چنان بر عقل و هوش آنها چيره شده كه گويا در زير سرپوش و پرده‌ای قرار گرفته است نه حقيقتی را می‌شنوند و نه درك صحيح از مسائل دارند. 👈‏شايد كرارا گفته‌ايم كه اگر اين گونه مسائل نسبت به خدا داده می‌شود در حقيقت اشاره به قانون" عليت" و خاصيت" عمل" است، يعنی ادامه در كجروی و اصرار در لجاجت و بدبينی، اثرش اين است كه روح و روان آدمی را به شكل خود در می‌آورند و آن را همانند آئينه كج و معوجی می‌كنند كه قيافه همه چيز را كج و معوج نشان می‌دهد. تجربه اين حقيقت را ثابت كرده است كه افراد بدكار و گناهكار در آغاز از كار خود احساس ناراحتی می‌كنند، اما تدريجا به آن خو گرفته و شايد روزی فرا رسد كه اعمال زشت خود را واجب و لازم بشمرند و به تعبير ديگر اين يكی از مجازاتهای اصرار و پافشاری در گناه و مخالفت با حق است كه دامان گناهكاران لجوج را می‌گيرد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۸-۲۶ سوره اسراء از تفسیر نور ۱- دستورات دینی با فطرت هماهنگ است.انسان به طور فطری در درجه اوّل به والدین و سپس به نزدیکان علاقه دارد،دستور ادای حقّ در اسلام نیز بر این اساس است.با توجّه به آیات قبل و «آتِ ذَا الْقُرْبی حَقَّهُ وَ الْمِسْکِینَ وَ ابْنَ السَّبِیلِ» ۲- در انفاق،باید اولویّت ها را در نظر گرفت.اوّل والدین،سپس فامیل،بعداً فقرا و ابن السبیل. آتِ ذَا الْقُرْبی ... ۳- در انفاق باید اعتدال را رعایت کنیم و از حد نگذریم. آتِ ... وَ لا تُبَذِّرْ ۴- ریخت و پاش و مصرف بی مورد مال،حرام است. «وَ لا تُبَذِّرْ» ۵- انسان در مصرف مال و ثروت خود به هر شکلی آزاد نیست. «وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِیراً» ۶- مصرف مال و دارایی در غیر مورد آن،کاری شیطانی ونوعی ناسپاسی است. اَلْمُبَذِّرِینَ ... إِخْوانَ الشَّیاطِینِ ۷- مبذّر و اهل ریخت و پاش باید تحقیر شود،نه آنکه مورد تقدیر و احترام قرار گیرد. «إِخْوانَ الشَّیاطِینِ» ۸- مؤمن با مؤمن برادر است، «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ»[60]و اسرافکار با شیطان. إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ ... إِخْوانَ الشَّیاطِینِ ۹- تبذیر،نشانه ی کفران و ناسپاسی است،نه نشانه ی سخاوت و بخشندگی. اَلْمُبَذِّرِینَ ... لِرَبِّهِ کَفُوراً ۱۰- ما از خدا طلبکار نیستیم،آنچه هم بدهد از رحمت اوست. «رَحْمَهٍ مِنْ رَبِّکَ» ۱۱- تلاش وامید باید در کنار هم باشد وهیچکدام به تنهایی کافی نیست. اِبْتِغاءَ ... تَرْجُوها ۱۲- نداشتن،عذر پذیرفته ای برای ترک انفاق و کمک نکردن است. تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغاءَ ... ۱۳- اگر نیاز مالی کسی را برطرف نکردیم،لااقل دل او را با سخن شایسته به دست آوریم. «فَقُلْ لَهُمْ قَوْلاً مَیْسُوراً» ۱۴- به فقرا وعده ای بدهید که بتوانید عمل کنید و مشکل زا نباشد. «فَقُلْ لَهُمْ قَوْلاً مَیْسُوراً» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا