#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_194
❇️#آیه43توبه
💠عفا الله عنک لم اذنت لهم حتی یتبین لک الذین صدقوا و تعلم الکاذبین 43/توبه
🌱خدا از تو در گذرد، چرا پیش از آنکه راستگویان برایت آشکار شوندو دروغگویان را بشناسی ، به آنان اجازه دادی ؟
👈 جمله اول دعاء به جان پیامبر(ص ) است و نشانگر ظهور نفاق ، منافقان است نه اینکه کاشف از تقصیر وکوتاهی پیامبر(ص ) باشد و مقصود از (اذن )اجازه دادن به آنها در تخلف از جنگ و تقاعد است و چون حالت استفهام ، حالتی انکاری یا توبیخی است ، لذا معناچنین است که : نباید به هیچ وجه به آنها اجازه می دادی که از دستورت تخلف کنند و اگر اجازه نمی دادی دروغ و رسوائیشان کشف می شد، یعنی آیه در مقام این است که ادعا کند، نفاق و دروغگویی متخلفان ظاهر است و با مختصرامتحانی رسوا می شوند، در واقع مخاطب (یعنی پیامبر) باعث شده که حیثیت آنهامحفوظ بماند و رسوا نشوند و حاشا از جناب رسول (ص ) که سوء تدبیری دراحیاء امر الهی نموده باشد، بلکه آیه می خواهد بفرماید که اگر پیامبر(ص ) به آنان اجازه نمی داد زودتر مخالفت و دروغگویشان ظاهر می شد و رسوا می شدند.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_194
❇️#آیه45توبه
💠إِنَّما يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ ارْتابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ (۴۵/توبه)
🌱تنها كسانی از تو اجازه میگيرند (به جبهه نروند،) كه به خدا و روز قيامت ايمان ندارند و دلهايشان مرددّ گشته است، پس آنان در شك و ترديدشان سرگردانند.
🔹جنگ، ميدان آزمونی برای باورها و اعتقادات است. «يَسْتَأْذِنُكَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ»
🔹منافقان چون ايمان به هدف ندارند، در پی بهانه و فرار و اجازهی مرخّصی هستند. «لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ»
🔹عامل اصلی حضور در جبهه يا فرار از جنگ، بود و نبود ايمان است. «يُؤْمِنُونَ، لا يُؤْمِنُونَ»
🔹بدتر از ترديد، استمرار وباقی ماندن در شكّ است. «فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
إِلَهِی هَبْ لِی کَمَالَ الِانْقِطَاعِ إِلَیْکَ
خدایا! کمال جدایى از مخلوقات را، براى رسیدن کامل به خودت به من ارزانى کن
"بخشی از مناجات شعبانیه"
@quranpuyan
💠 #فلسفه_خاص_اسلام درباره #حقوق_خانوادگی:
🛑قسمت سی و نهم :
#طلاق در قرآن.
چرا #اسلام_طلاق را منع و حرام نکرد؟
⭕آنچه #بنیان_خانوادگی را استوار می سازد بیش از #تساوی است
👈آنچه دنیای غرب در حال حاضر خود را فریفته ی آن نشان می دهد «تساوی» است، غافل از آنكه مسأله ی تساوی را در چهارده قرن پیش اسلام حل كرده است. در مسائل خانوادگی كه نظام خاصی دارد چیزی بالاتر از «تساوی» وجود دارد.
💢طبیعت در اجتماع مدنی فقط قانون #تساوی را وضع كرده و گذشته، ولی در اجتماع خانوادگی جز تساوی قوانین دیگری نیز وضع كرده است. تساوی به تنهایی كافی نیست كه روابط خانوادگی را تنظیم كند، سایر قوانین طبیعت را در اجتماع خانوادگی باید شناخت.
#تساوی_در_فساد
💢متأسفانه كلمه ی «تساوی» به واسطه ی تكرار و تلقین زیاد خاصیت اصلی خودش را از دست داده است. كمتر فكر می كنند كه مقصود از #تساوی، تساوی در #حقوق است؛ خیال می كنند همین قدر كه مفهوم «تساوی» در یك موردی صدق كرد كار تمام است. به عقیده ی این ها، در گذشته مردها به زنها زور می گفتند اما امروز چون آنها نیز به مردها زور می گویند پس همه چیز درست شد زیرا تساوی در زورگویی برقرار شده است. در گذشته در حدود ده درصد ازدواجها از ناحیه ی مردها منجر به #طلاق و جدایی می شد، اما حالا در بعضی نقاط جهان چهل درصد ازدواجها منجر به طلاق می شود و نیمی از این طلاقها را زنها به وجود می آورند، پس جشن بگیریم و شادی كنیم زیرا «تساوی» كامل حكمفرماست. در گذشته فقط مردها بودند كه به زنها خیانت می كردند، مردها بودند كه پابند عفت و تقوا نبودند؛ امروز بحمداللّه زنها نیز خیانت می كنند، پابند عفت و تقوا نیستند، چه از این بهتر؟ !
♦♦این است كه به جای درمان دردهای بی پایان اجتماع و به جای اصلاح نقاط ضعف مردان و زنان و استوار ساختن كانون خانوادگی، روز به روز پایه ی كانون خانوادگی را سست تر و متزلزل تر می كنیم. در عوض رقص و پایكوبی می كنیم كه بحمداللّه هرچه هست به سوی تساوی می رویم، بلكه تدریجاً زنها در فساد و انحراف و قساوت و بیرحمی از مردان گوی سبقت می ربایند.
👈از آنچه گفته شد معلوم شد كه چرا اسلام با اینكه طلاق را مبغوض و منفور می داند مانع قانونی در جلو آن قرار نمی دهد. معلوم شد معنی #حلال_مبغوض چیست؛ چطور می شود یك چیز هم حلال باشد و هم بی نهایت منفور و مبغوض.
اسلام انواع تدابیر اخلاقی و اجتماعی برای حفظ این كانون از خطر انحلال به كار برده است، برای جلوگیری از وقوع طلاق به هر وسیله ای متوسل شده و از هر سلاحی استفاده كرده است جز وسیله ی زور و سلاح قانون. اسلام با این جهت كه از زور و سلاح قانون برای جلوگیری مرد از طلاق استفاده شود و زن با زور قانون در خانه ی مرد بماند مخالف است؛ آن را با مقام و موقعی كه زن باید در محیط خانواده داشته باشد مغایر می داند، زیرا ركن اساسی زندگی خانوادگی احساسات و #عواطف است و آن كس كه باید احساسات و عواطف زناشویی را دریافت و جذب كند تا بتواند به نوبه ی خود به فرزندان خود مهر و محبت بپاشد زن است. بی مهری شوهر و خاموش شدن شعله ی احساسات شوهری او نسبت به زن، محیط خانوادگی را سرد و تاریك می كند
📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج19، ص: 271
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 48 تا 54
📄#صفحـہ_195
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan