♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣9⃣ تدبر در سوره #اسراء
🔹منظور از دوبار افساد و سركشي يهوديان چيست؟
پاسخ سوم
بسم الله الرحمن الرحیم.
۱- نکته اول. درایه ان احسنتم ....این ایه درباره بنی اسرائیل است که دو فساد دارند وبعد ازفساد اول به قدرت می رسند ودولت اسرائل را تشکیل می دهند وبه قتل وجنایت می پردازند. بنا بر این غیر از معنائی که ذکر کردید ایه به صورت زیر هم می شود معنا شود.
شمابنی اسرائیل در زمان قدرت اگر کار خوبی انجام دهید ونرمش به خرج دهید برای خودتان است وفقط نفع خود را در نظر می گیرید(نه این که هدف انسانی داشته باشید) واگر هم بدی کنید وکشتار وخشونت به خرج دهید. بازهم فقط نفع خودتان را در نظر دارید.
۲- نکته دوم هم درباره بنی اسرائیل است که پس از فساد دوم به ذلت کشیده می شوند. وقران امید لطفی ازطرع خدا به ان ها می دهد ولی تهدید می کند که اگر به شرارت های خود برگردید خداوند هم به عقوبت شما در دنیا واخرت بر میگردد.
دكتر سيد محسن میرباقری
https://b2n.ir/m41693
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسشوپاسخقرآنی.
❓❓مجازات و حكم مرد و زن #زناكار در قرآن چيست؟ #شلاق، زندان يا سنگسار؟ آيا اجراي حد مرد و زن همسردار (محصنه) و مجرد تفاوت دارد؟ ايا در قران به #سنگسار اشاره شده است؟
🛑قسمت دهم :
و از زنان شما كسانى كه مرتكب زنا مى شوند چهار تن از ميان خود [مسلمانان] بر آنان گواه گيريد پس اگر شهادت دادند آنان [=زنان] را در خانه ها نگاه داريد تا مرگشان فرا رسد يا خدا راهى براى آنان قرار دهد 15 و آن دو نفرى از شما كه سراغ فحشا و زنا روند (زن يا مرد زناكار و بدون همسر) هر دو را آزار دهيد (و بر آنان حدّ جارى كنيد). پس اگر توبه كرده و خود را اصلاح كردند، از آنان درگذريد (زيرا) خداوند توبهپذيرِ مهربان است نسا 16
🌐مرحوم ایت الله طالقانی در تفسیر پرتوی از قران،ایات فوق را چنین تفسیر کرده است:
👈"ص 34 بعضی از مفسرین، چون ابو مسلم، مقصود از فاحشه را در این آیه، #مساحقه «اعمال جنسی زن با زن» دانستهاند، که هیچ دلیل لغوی و قرینهای در آیه نیست.
گر چه لغت فاحشه تعمیم دارد به هر کار زشتی، ولی موارد استعمال آن بیشتر در همان عمل زنا آمده است. و نیز متناسب با این حکم، اللتیان و ضمائر تثنیه است.
این حکم برای تطهیر بیوت از آلودگی و اختلاط ارحام، پس از آیات ارث و دیگر احکام آمده که همه آنها بر پایه و ریشه رحم است
🌐اما این آیه، چنان که ظاهر است، درباره زنان شوهردار «نسائکم» است، و امساک در بیوت که نگهداری در خانه خودشان است، راجع به مسئولیت شوهران و دیگر افراد خانواده میباشد، گر چه از جهت اشهاد و یا قدرت اجراء راجع به اولیاء عموم است. و آیه سوره نور، درباره زنان بی شوهر و یا به وصف «الزَّانِیَةُ وَ الزَّانِی» و متصفین به این صفت است که رهای از خانوادهاند و یا این عمل را پیشه خود کردهاند.
بنا بر این، «أَوْ یَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلًا» نباید همان ناظر به چنین #نسخی باشد، و ظاهر «سبیلا» که مطلق است، هر راهی است که آنها را از این بن بست دوام امساک برهاند، مانند توبه که در آیه بعد آمده است. و یا به کلی رها شدن و رانده شدن از محیط خانواده و اجتماع اسلامی است.
👈و بعضی سبیل را حکم رجم «سنگسار» که درباره زنای زن شوهردار است گرفتهاند. و چون #حکم_رجم در قرآن نیامده، باید حکم صریح و ظاهر در ابدیت قرآن به سنت نسخ شده باشد و حکم نسخ کتاب به سنت را محققین رد کردهاند و شاید حکم رجم در همین مورد به تشخیص امام و والی واگذار شده باشد که در شرائطی مثل آنکه کار فحشاء زن به رسوایی و بی بند و باری بکشد، اجراء گردد. و اینهم یکی از موارد «سبیل» است. و اینکه گویند این حکم امساک در بیوت هیچگاه اجراء نشده و یا خبرش نرسیده است، گویا از این جهت است که اگر موردی در محیط خانواده اسلامی پیش آمده بسیار پنهانی و اتفاقی بوده و اثبات آن با چهار شهود پیش نیامده و این حکم مثل دیگر احکام از آن پیشگیری کرده است
♦، آنان را در خانهها نگه دارید تا مرگشان فرا رسد و یا خداوند به سود آنان راه آسانی قرار دهد. راه نجات آسانی و به سود آنان را، بیشتر مفسران اشاره به آمدن حکم ناسخ «الزَّانِیَةُ وَ الزَّانِی» دانستهاند، با آنکه این حکم، صد #تازیانه زدن در ملأ عام، در مقابل نگهداری در خانه نه به سود آنان است نه راه آسان و نجاتی برای آنان.
🌐«أَوْ یَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلًا». اطلاق سبیلا، راه نجات نامعینی را میرساند، که از کشانده شدن به سوی فحشایشان برهاند: اگر دچار بحران غریزه شده، شاید دوره آن بگذرد و فروکش کند و اصلاح شود. و یا عواطف مادری و مسئولیت اولاد، او را به خود آرد. یا اگر گرفتار وسوسه و علاقه به مردی شده، آن شخص اصلاح یا منصرف شود یا بمیرد، و همچنین ... هر علتی که این زن را به فحشاء کشانده از میان برود، و در نهایت، بیدار شدن وجدان ایمانی و توبه و برگشت."
ايت الله طالقاني
💫ادامه دارد
www.quranpuyan.com/yaf_postsm6851findunread_Hkm-mjzt-zn-w-mrd-znkhr-dr-qrn-shlq-y-HSr-y-sngsr.aspx#post19096
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
وَاللهُ يَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا تَكْتُمُونَ
خداوند آنچه را آشكار می کنید و
آنچه را پنهان مى داريد، مى داند.
🌸 سوره نور ، آیه ۲۹
کانال قرآن
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_هود آیه 6 تا 12
📄#صفحـہ_222
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_222
❇️#طهارت_در_اخلاق
💠وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّـهِ رِزْقُها وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّها وَ مُسْتَوْدَعَها كُلٌّ فِي كِتابٍ مُبِينٍ
🌱هیچ جنبندهای در زمین وجود ندارد مگر اینکه روزیاش بر عهدهی خداست و (خدا) از محل اقامت اصلی و محل اقامت موقّتش آگاه است. همه در نوشتهای کامل (ثبت شده) است.
هود - ۶
🔷✨طهارت بر سه گونه است; چنانکه آلودگى هم بر سه قسم است. دو قسم آن در فقه مطرح شده که عبارت است از طهارت از «خبث» و طهارت از، «حدث». غسل یا شستن ظاهرعضو آلوده شده، طهارت خبثى، و وضو یا غسل، طهارت حدثى مىآورد; اما آنچه در اخلاق مطرح است این است که آلودگى گناه با وضو و غسل پاک نمىشود، بلکه با توبه و کفاره تطهیر مىگردد و احکام الهى براى تامین این طهارتهاست. با این توضیح معلوم مىشود خضوع مستمر انسان در برابر اوامر الهى او را از هر گناهى هم پاک مىکند، یعنى اگر گناهى دارد همین خضوع و توبه و انابه او را تطهیر مىکند و اگر گناهى ندارد همین خضوع مانع بزهکارى او مىشود، پس تاثیر خضوع براى دفع گناه یا رفع آن مؤثر است.
مهمترین قسم از اقسام طهارت، طهارت روح از مشاهده غیر خداست. توضیح این که: ذات اقدس اله، خود را رزاق و زمامدار کل هستى معرفى مىکند: «و ما من دابة فى الارض الا على الله رزقها» سوره هود، آیه 6.
«و ما من دابة الا هو اخذ بناصیتها» . سوره هود، آیه 56
این که مىفرماید: زمام هر جنبندهاى به دست خداست ، معنایش این نیست که فقط جانداران، داراى زمامند و زمام آنها به دستخداستبلکه به این معناست که آنچه بر روى زمین یا در زیر زمین است زمامى دارد و زمام آنها به دستخداست.
🔷✨قرآن کریم در باره راهیابى نهرهاى موجود در دل زمین مىفرماید:«الم تر ان الله انزل من السماء ماء فسلکه ینابیع فى الارض» : سوره زمر، آیه 21.
خداوند باران را از آسمان، نازل و راههاى زیرزمین را براى قناتها، چاهها و چشمهها مشخص کرده است که این آبهاى زیرزمین، از کجا شروع و چه مسیر را طى کنند و کجا به صورت چشمه و چاه و قنات، سربرآورند. پس زمام همه آبهاى زیرزمینى هم به دستخداست; چنانکه زمام موجودات آسمانى به دست اوست و مدبرات را او اداره مىکند: «و اوحى فى کل سماء امرها»
📚آیت الله جوادی آملی
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan