eitaa logo
قران پویان
476 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حركت ! 💠أَ لَمْ تَرَ إِلى‏ رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَ لَوْ شاءَ لَجَعَلَهُ ساكِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلاً 🌱آیا به (آفرینش) پروردگارت نگاه نکردی که چگونه (در ابتدای روز) سایه را می‌گستراند؟؛ و (البته) اگر می‌خواست، قطعاً سایه را بی‌حرکت قرار می‌داد. و خورشید را، نشان‌دهنده‌ی سایه قرار دادیم (، و باوجود آن، سایه معنا پیدا می‌کند). فرقان - ۴۵ 🔷بدون شك اين قسمت از آيه اشاره‌ای است به اهميت نعمت سايه‌های گسترده و متحرك، سايه‌هايی كه يك نواخت باقی نمی‌ماند بلكه در حركت است و نقل مكان می‌دهد، ولی در اينكه منظور از اين سايه كدام يك از سايه‌ها است در ميان مفسران‌ گفتگو است: جمعی می‌گويند اين سايه كشيده و گسترده همان سايه‌ای است كه بعد از طلوع فجر و قبل از طلوع آفتاب بر زمين حكمفرما است و لذتبخش‌ترين سايه‌ها و ساعات همان است، اين نور كم رنگ و سايه‌گستر، از لحظه طلوع فجر شروع می‌شود و به هنگام طلوع آفتاب روشنايی جايگزين آن می‌گردد. 🔷‏بعضی ديگر گفته‌اند منظور تمام سايه شب است كه از لحظه غروب شروع می‌شود و به لحظه طلوع آفتاب منتهی می‌گردد، زيرا می‌دانيم شب در حقيقت سايه نيمكره زمين است كه در برابر آفتاب قرار گرفته، سايه‌ای است مخروطی كه در طرف مقابل در فضا گسترده می‌شود و اين سايه مخروطی دائما در حركت است و با طلوع آفتاب در يك منطقه پايان می‌گيرد و در منطقه ديگر تشكيل می‌شود. 🔷‏بعضی نيز گفته‌اند منظور سايه‌ای است كه بعد از ظهر برای اجسام پيدا می‌شود و تدريجا كشيده‌تر و گسترده‌تر می‌گردد. ‏البته اگر جمله‌های بعد نبود ما از اين جمله معنی وسيعی می‌فهميديم كه تمام سايه‌های گسترده را در برمی‌گرفت ولی ساير قرائنی كه به دنبال آن آمده نشان می‌دهد كه تفسير اول از همه مناسبتر است. 🔷گستردگی و طولانی شدن مدّت سايه به خاطر پرورش و رشد و شكوفايی است. رَبِّكَ‌ ... مَدَّ الظِّلَ‌ (اگر نور، مستقيم و يا سايه دائمی‌بود، يا همگی می‌سوختند و يا منجمد می‌شدند.) 🔷شناخت سايه با وجود خورشيد و نور ممكن است، زيرا هر چيزی با وجود ضدش شناخته می‌شود. «ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلًا» 📚تفاسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً (۵۲/فرقان) 🌱‏پس، از كافران پيروی نكن و به وسيله‌ی قرآن (يا ترك پيروی از آنان) با آنان به جهادی بزرگ بپرداز. 🔹‏برخورد ما با كفّار چند مرحله دارد: ✔️‏اوّل: عدم اطاعت از آنان. «فَلا تُطِعِ» ✔️‏دوّم: مبارزه و جهاد. «وَ جاهِدْهُمْ» 👈‏جهاد و مبارزه نيز چند قسم است: جهاد با شمشير كه جهاد اصغر است، جهاد علمی با منطق قرآن و پاسخ دادن به شبهات دشمنان كه جهاد كبير است. ‏🔹سازش با كفّار ممنوع است. «فَلا تُطِعِ» (هرگونه تقاضای انحرافی كفّاررا با قاطعيّت رد كنيد) ‏🔹زمانی می‌توانيد در برابر كفّار، مستقل و مقاوم و با صلابت باشيد كه متمركز باشيد. «لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ نَذِيراً- فَلا تُطِعِ» يعنی اكنون كه رهبری در وجود يك پيامبر متمركز است، شما نيرومنديد، پس سازش نكنيد. ‏🔹پيروی نكردن از كفّار كافی نيست، جهاد لازم است، آن هم جهادی بزرگ و همه‌جانبه. فَلا تُطِعِ‌ ... وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً ‏🔹مبارزه‌ی منفی، يكی از شيوه‌های مبارزه است. (با ترك اطاعت از كفّار، با آنان جهاد كن) فَلا تُطِعِ‌ ... وَ جاهِدْهُمْ‌ ‏🔹قرآن بهترين ابزار جهاد علمی و فرهنگی و نيرومندترين وسيله‌ی بحث و محاجّه با دشمنان اسلام است. «جاهِدْهُمْ بِهِ» ‏🔹دشمنان شما برای تهاجم فرهنگی و فكری تلاش‌ها دارند، شما هم بيكار نباشيد. «جاهِدْهُمْ» طرفينی است. ‏🔹جهاد علمی و منطقی عليه كفر و شرك، بزرگ‌ترين جهاد است. «جِهاداً كَبِيراً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤲أَنْتَ اللّٰهُ لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ رَبُّ الْعالَمِينَ، أَنْتَ الْخالِقُ وَأَنَا الْمَخْلُوقُ، وَأَنْتَ الْمَالِكُ وَأَنَا الْمَمْلُوكُ، وَأَنْتَ الرَّبُّ وَأَنَا الْعَبْدُ، وَأَنْتَ الرَّازِقُ وَأَنَا الْمَرْزُوقُ؛ وَأَنْتَ الْمُعْطِى وَأَنَا السَّائِلُ، وَأَنْتَ الْجَوادُ وَأَنَا الْبَخِيلُ، وَأَنْتَ الْقَوِىُّ وَأَنَا الضَّعِيفُ. 💞تویی خدا، معبودی جز تو نیست، پروردگار جهانیان، تویی آفریدگار و من آفریده و تویی مالک و من مملوک و تویی پروردگار و من بنده و تویی روزی‌دهنده و من روزی‌خوار؛ و تویی بخشنده و من گدا و تویی دارای سَخا و من بخیل و تویی توانمند و من ناتوان و تویی قدرتمند 💫فرازی از دعای یستشیر 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان کهف : ۳۲ وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلًا رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعًا  برای آنها [که شیفتة متاع دنیایی شده‌اند، داستان] دو مرد را مَثَل بزن که برای یکی از آنها دو باغ انگور قرار داده و پیرامون آن دو باغ را با نخل پوشانده بودیم و در فاصله دو باغ نیز کشتزاری نهاده بودیم. ۴۶  ۴۶- کلام خدا بي‌حکمت نیست و ذکر ويژگي‌هاي آن دو باغ، با جزئیات و به تفصیل، مسلماً دلیلی دارد؛ در ادامه داستان معلوم مي‌شود یکی از آن دو نفر، ثروتمند و دیگری نیازمند بود. آنکه ثروتی اندوخته بود، از هر آنچه [در حرفة باغداری و کشاورزی] ممکن بود، دو نمونه کامل داشت؛ دو باغستان انگور [میوه‌جات بوته‌ای]، هر دو احاطه شده با درخت خرما [میوه درختی] و در میان این دو باغ کشتزاری از انواع سبزیجات و حبوبات. اگر کشتزاری میان این دو باغ واقع نشده بود، یکی تلقی مي‌شدند، اما ذکر این ویژگیها نشان مي‌دهد که یک نفر از هر چیزی دو واحد، و دیگری هیچ نداشت. کهف : ۳۳ كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ آتَتْ أُكُلَهَا وَلَمْ تَظْلِم مِّنْهُ شَيْئًا وَفَجَّرْنَا خِلَالَهُمَا نَهَرًا  هر دو باغ بي‌هيچ کم و کاست [=بی نقص و آفتی، کاملا] میوه مي‌دادند ۴۷ و میان آن دو نهری جاری ساخته بودیم. ۴۸ ۴۷- در این آیه، کلمة «ظلم» معنای عمیق خود را آشکار مي‌سازد؛ درختی که مصرف کننده آب و خاک و کود و نور و حرارت خورشید است، باید نقش خود را در عرضه «میوه» به موجودات دیگر ایفا کند و اگر محصولی ندهد ظلم کرده است. آدمی نیز که خود مصرف‌کننده گیاهان و گوشت انواعی از حیوانات است، اگر نقشی در هستی از خود به جای نگذارد، به خود و به هستی ظلم کرده است. ۴۸- اگر فقط یکی از دو باغ میوه مي‌داد، و دومی باغی کهنه و فرسوده بود، ممکن بود ادعا کند فقط یک باغ قابل استفاده دارد و اگر نهر آب فقط از میان یکی از دو باغ جاری بود، باز هم ادعا مي‌کرد باغ بدون آب که باغ نمي‌شود! ذکر این نکات تصریح کننده این پیام است که فرد ثروتمند هیچ نیاز واقعی به داشتن دو نمونه از هر چیز نداشته است. کهف : ۳۴ وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنكَ مَالًا وَأَعَزُّ نَفَرًا  و ثمراتی [از آن دو باغ] در اختیارش بود، ۴۹ پس در حال گفتگو با دوستش [با احساسی از غرور] به او گفت: من [به راستی] از تو ثروتمندتر و به داشتن نفرات [=خدَم و حَشم] برترم. ۵۰  __ ۴۹- این آیه نشان مي‌دهد که فصل برداشت محصول بوده و میوه‌ها در اختیار صاحب باغ قرار داشته است و دارائی او «نقد» محسوب مي‌شده است، در حالی که اگر فصل پاییز یا زمستان بود، چنین احساسی کمتر دست مي‌داد. ۵۰- لُب کلام و جان سخن در همین نکته است که دست اندرکاری هزاران عوامل طبیعی را در به میوه نشستن درخت ندیدن و به حساب هنر و همّت خود گذاشتن، نهایت غفلت و خودبینی است. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
14.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چرا "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قرآن "را منتشر کردیم؟بخشی از سخنان مولف کتاب در مراسم رونمایی و بررسی کتاب در کتابخانه ملی
‍ 💐💐با سلام به قرآن‌دوستان گرامی همزمان با هفته و سالروز رحلت علامه طباطبايي علاقمندان به و در قرآن میتوانند محصولات قرانی زير را برای مطالعه خود یا به دیگران، تا تاريخ 27 آبان با ، از لینکهای زیر سفارش داده توسط پست دریافت نمایند. 1- بسته‌ آموزشي شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ با مقدمه اقای دکتر سیدمحسن میرباقری و دوره نخست آموزش روش فهم قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي با 10 درصد به مبلغ 45هزار تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803 2-كتاب " : 280 درس از 30 " :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن (كه در ساليان متوالي در ماه رمضان مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است) به همراه توضيح مختصر و تصاوير، با 10 درصد به مبلغ 36 هزار تومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454 3- شامل هر دو محصول فوق (كتاب روش ساده فهم قرآن+ كتاب باورها و رفتارهاي قراني+ دو سي دي اموزشي ) با به مبلغ 76 هزارتومان https://idpay.ir/quranpuyan/shop/366412 ✅ علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر و مطالعه فهرست كتاب ها و فصل اول آنها می‌توانند به کانال کتاب در پیام رسانهای ایتا و تلگرام و یا سایت قرآن پویان مراجعه کنند. https://t.me/raftarequrani https://t.me/fahmequran https://eitaa.com/raftarequrani https://b2n.ir/e96701