eitaa logo
قران پویان
495 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
708 ویدیو
632 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 61 تا 83 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در عين است‌ 💠وَ إِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ 🌱و قطعاً این پروردگار توست که شکست‌ناپذیر و بسیار مهربان است. شعراء - ۶۸ 🔷‏اين نكته نيز قابل دقت است آخرين آيه مورد بحث كه يك نوع نتيجه‌گيری از مجموع كار موسی و فرعون و پيروزی لشكر حق و نابودی لشكر باطل است خداوند را به" عزت" و" رحمت" توصيف می‌كند، اولی اشاره به شكست‌ناپذيری قدرت او است و دومی وسعت رحمتش را نسبت به همه بندگان می‌رساند، و مخصوصا" عزيز" را بر" رحيم" مقدم داشته، تا اين توهم پيش نيايد كه رحمتش از موضع ضعف است، بلكه در عين قدرت رحيم است. 🔷‏البته بعضی از مفسران معتقدند كه توصيف به عزت اشاره به شكست دشمنان و توصيف به رحمت اشاره به پيروزی دوستان او است، ولی هيچ مانعی ندارد كه هر دو صفت شامل هر دو گروه گردد، چرا كه همه از رحمتش استفاده می‌كنند حتی گناهكاران و همه از سطوتش بيمناكند حتی نيكوكاران! 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏رَبِّ هَبْ لِي حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ (۸۳/شعراء) 🌱‏(ابراهيم در ادامه‌ی سخن خود گفت:) پروردگارا! به من حكمت و دانش مرحمت فرما و مرا به صالحان ملحق كن! ‏🔹انسان برای رسيدن به كمالات بايد از خداوند استمداد كند. رَبِّ هَبْ لِي‌ ... 🔹استمداد از نام «ربّ»، در استجابت‌دعا مؤثّر است. «رَبِّ» ‏🔹حكمت و بينش همراه با عمل، هديه‌ی الهی است. «هَبْ لِي حُكْماً» ‏🔹قبل از درخواست جديد از خداوند، از نعمت‌های قبلی نامی ببريد و از او تشكّر كنيد. خَلَقَنِي‌- يَهْدِينِ‌- يَشْفِينِ‌- يَسْقِينِ‌- وَ ... رَبِّ هَبْ لِي‌ ‏🔹اگر حكمت باشد، ولی دوستان انسان نااهل باشند، حكمت كارايی ندارد. ‏«هَبْ لِي حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي» ‏🔹اگر ديد و بينش و تفكّر صحيح بود، رفتار و گفتار و نيّت هم صحيح می‌شود. ‏(حكمت به معنای ديد و فهم و نظر صحيح است). «حُكْماً» ‏🔹حكمت نظری، به تنهايی مفيد و نجات‌بخش نيست. حكمت بايد با عمل همراه باشد. «هَبْ لِي حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» ‏🔹برخورداری از حكمت و معرفت در درون و زندگی در جامعه‌ی صالحان و صالح بودن، بالاترين درجه‌ی سعادت است. «حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» ‏🔹حكمت وشناخت وبينش، بر عمل مقدّم است. «هَبْ لِي حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي» ‏🔹بهترين دعا را از بهترين افراد بياموزيم. (بهترين افراد، انبيا هستند و يكی از بزرگ‌ترين انبيا حضرت ابراهيم عليه السلام است كه در دعا از خداوند مغفرت، حكمت، نام نيك و حسن عاقبت می‌خواهد و در آيات ديگر از خداوند، فرزندان خوب و پيروان مسلمان درخواست می‌كند). ‏🔹حكومت‌خواهی برای انجام احكام الهی، مطلوب است. «هَبْ لِي حُكْماً»۲ ‏🔹هم انزوا ممنوع است و هم جذب نااهلان شدن. «أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» ‏🔹پيش كسوتان صالح را ارج نهيم. «أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» (نفرمود: از صالحين باشم، بلكه فرمود: به آنان ملحق شوم. زيرا مقام سابقين برتر است). ‏🔹جامعه‌ای ارزش دارد كه افرادش صالح باشند. «أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» ‏🔹انسان به رفيق خوب محتاج است. «وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» ‏📚تفسير نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣3⃣ تدبر در سوره نكات و پرسشهای تفسيری سوره كهف از اشتباه فرد صاحب باغ در سوره كهف چه بود؟ توبيخى كه در آيه به وى شده ، اين است كه وى دچار مبادى شرك شده بود، يعنى در نتيجه نسيان پروردگار معتقد به استقلال خود و استقلال اسباب ظاهرى شده بود كه همين خود مستلزم عزل خداى تعالى از ربوبيت و زمام ملك و تدبير را به دست غير او دانستن است ، و اين خود ريشه و اصلى است كه هر فساد ديگرى از آن سر مى زند، حال چه اينكه چنين شخصى به زبان موحد باشد و يا منكر آن ، ومعتقد به الوهيت آلهه هم باشد. زمخشرى در ذيل جمله ((قال ما اظن ان تبيد هذه ابدا)) گفته - وچه خوب هم گفته : بيشتر اغنياء و توانگران از مسلمين را مى بينى كه اگر به زبان اقرار به شرك نمى كنند بارى زبان حالشان گوياى اين حقيقت است كه در دل ايمانى به خداى يگانه ندارند. معنای اينكه ولايت تنها از آن خداست چيست؟ حق مطلب - و خدا داناتر است - اين است كه : كه معنايى عمومى است ، و در تمامى مشتقات اين كلمه جريان دارد كه بيانش در تفسير آيه ((انما وليكم اللّه و رسوله (( گذشت . ترجمه تفسير الميزان جلد ۱۳ صفحه : ۴۴۱ و بنابراين ، معناى آيه اين مى شود كه : در هنگام احاطه هلاكت و از كار افتادن اسباب نجات از سببيت و تأثير و روشن گشتن عجز و زبونى انسانى كه خود را مستقل و مستغنى از خدا مى پنداشت كاملا روشن مى شود كه ولايت همه امور انسانها و هر موجود ديگرى و ملك تدبير آن تنها از آن خدا است ، چون او يگانه معبود حق است ، و معبود حق است كه تمامى تدابير و تأثيراتش همه بر اساس حق و واقع است ، و ساير اسباب ظاهرى كه بشر گمراه آنها را شركاى خدا در مسأله تدبير و تأثير مى پندارند، در ناحيه ذات خودشان باطلند و مالك هيچ اثرى از آثار خود نيستند. تنها آن اثرى را دارا هستند واز خود بروز مى دهند كه خداى سبحان اذن داده باشد، و تمليكشان كرده باشد. و از استقلال جز اسمى كه بشر از آن برايش توهم كرده ندارد، پس هر سببى از ناحيه خودش باطل و به وسيله خدا حق است ، و خدا در ناحيه ذاتش حق و مستقل و غنى بالذات است . https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛