eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️انواع 💠 فَآمَنَ لَهُ لُوطٌ وَقَالَ إِنِّي مُهَاجِرٌ إِلَى رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ 26/عنکبوت 🌱 و لوط به او ایمان آورد، و (ابراهیم) گفت: «من بسوی پروردگارم هجرت می‌کنم که او صاحب قدرت و حکیم است!» 🔹۱- هجرت برای فراگیری دانش:(آیه ۱۲۲سوره توبه) 🔹۲- هجرت از دست ظلم ظالمان:(آیه ۴۱سوره نحل) 🔹۳- هجرت به سوی خدا:(آیه ۲۶ عنکبوت) 🔹۴- هجرت برای حفظ دین: پیامبر اکرم می فرمایند :  کسی که برای حفظ دین و آئین خود از سرزمینی به سرزمین دیگر هجرت کند، استحقاق بهشت می یابد . 🔹۵- هجرت از گناه (هجرت درونی):اصولا روح هجرت مقدس همان فرار از «ظلمت » به «نور» و از کفر به ایمان، از گناه و نافرمانی به اطاعت خدا است. 💞حضرت علی (ع) میفرمایند : 💠 کسی می گوید مهاجرت کردم در حالی که مهاجرت واقعی نکرده است، مهاجران [واقعی] آنها هستند که از گناهان هجرت کنند و مرتکب آن نشوند . 🔹با یاد الطاف الهى، روحیه‌ى هجرت را در خود تقویت كنیم. به عبارت دیگر ، اتّصال به خداى عزیز، غربت‌ها را جبران مى‌كند. 📚برگرفته از ڪانال نڪات تفسیرے ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️بلای ! 💠أَ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجالَ وَ تَقْطَعُونَ السَّبِيلَ وَ تَأْتُونَ فِي نادِيكُمُ الْمُنْكَرَ فَما كانَ جَوابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَنْ قالُوا ائْتِنا بِعَذابِ اللَّـهِ إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ (۲۹/عنکبوت) 🌱‏شما به سراغ مردها می‌رويد و راه (طبيعی زناشويی) را قطع می‌كنيد و در مجالس خود (آشكارا و بی‌پرده) اعمال ناپسند انجام می‌دهيد؟ پس قومش پاسخی ندادند جز اين كه گفتند: اگر تو (در ادّعای پيامبری) از راستگويانی، عذاب خدا را برای ما بياور. ‏ 🔷‏" همجنس‌گرايی" چه در ميان مردان باشد (لواط) و چه در ميان زنان (مساحقه) از بدترين انحرافات اخلاقی است كه سرچشمه مفاسد زيادی در جامعه خواهد بود. ‏اصولا طبيعت زن و مرد آن چنان آفريده شده است كه آرامش و اشباع سالم خود را در علاقه به جنس مخالف (از طريق ازدواج سالم) می‌بينند، و هر گونه تمايلات جنسی در غير اين صورت، انحراف از طبع سالم انسانی و يك نوع بيماری روانی است كه اگر به آن ادامه داده شود روز به روز تشديد می‌گردد و نتيجه‌اش بی‌ميلی به" جنس مخالف" و اشباع ناسالم از طريق" جنس موافق" است. 🔷‏اين گونه روابط نامشروع در ارگانيسم بدن انسان و حتی در سلسله اعصاب و روح اثرات ويرانگری دارد: مرد را از يك مرد كامل بودن، و زن را از يك زن كامل بودن ساقط می‌كند، بطوری كه چنين زنان و مردان همجنس‌باز، گرفتار ضعف جنسی شديد می‌شوند و قادر نيستند پدر و مادر خوبی برای فرزندان آينده خود باشند و گاه قدرت بر توليد فرزند را به كلی از دست می‌دهند. 🔷‏افراد" همجنس‌گرا" تدريجا به انزوا و بيگانگی از اجتماع و سپس بيگانگی از خويشتن رو می‌آورند، و گرفتار تضاد پيچيده روانی می‌شوند، و اگر به اصلاح خويش نپردازند ممكن است به بيماريهای جسمی و روانی مختلفی گرفتار شوند. 👈‏به همين دليل و به دلائل اخلاقی و اجتماعی ديگر، اسلام شديدا همجنس گرايی را در هر شكل و صورت تحريم كرده، و برای آن مجازاتی شديد كه گاه به سرحد اعدام می‌رسد قرار داده است. 🔷‏موضوع مهم اين است كه بی بند و باری و تنوع‌طلبی بيمارگونه دنيای متمدن مادی، بسياری از پسران و دختران را به سوی اين انحراف بزرگ می‌كشاند، نخست پسران را تشويق به لباسهای جلف و زنانه و خودآرايی مخصوص و دختران را به لباسهای پسرانه دعوت می‌كند، و از اينجا انحراف و همجنس گرايی شروع می‌شود تا جايی كه به وقيحترين اعمال در اين زمينه، شكل قانونی می‌دهند و از هر گونه پيگرد و مجازات بركنار می‌دانند كه قلم از شرح و وصف آن شرم دارد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻💐 اگر شما هم هميشه وقت خواندن قرآن، آرزو داشتين كه آيات را بفهميد اما فرصت يا حوصله شركت در كلاسهاي حضوري تدبر يا دوره هاي طولاني تفسير ترتيبي يا شركت در جلسات مختلف قرآني را نداشتين،و يا اگر مسلط نبودن به زبان عربي يا روخواني قرآن، مانع شما بوده يا فكر مي كرديد كه تحصيلات حوزوي براي اين كار نياز است، 👇👇👇👇👇👇👇 ♦ از موانع ذهني بالا فرار كنيد و فرصت امسال را براي تجربه معنوي فهم آيات و سوره‌ها مغتنم بدانيد و در طي 8 هفته را بطور همراه با تمرين عملي فرابگيريد. 🟡🟢نظرات قرآن آموزان دوره‌ قبلي روش ساده دوره چهاردهم، تابستان 1401 ♻ قسمت دوم ✅سلام استاد خدارو شاکرم توفیق شرکت در این دوره را نصیبم کرد. چنان وصف ناپذیر و مشتاق تلاوت قرآن شدم گویی آیات الان نازل شدن و مخاطب اصلی آیات خودم هستم. 🔸 شما به خوبی راه را نشانمون دادین طوری که ترسی از تدبر در سوره های دیگر را ندارم. هزاااااران بار شکر که باشما آشنا شدم. نگاهی نو و متفاوت و سرشار از شعف بخاطر بررسی سوره وکشف مقاصد سوره و حس انس بیشتر باکلام وحی در من ايجاد شد. من قبلا دوره تدبر استاد ... را شركت كردم. مثل کلاس درس دانش آموزیست یعنی دقیقاً همان مطالب را بدون کم و کاست باید حفظ کنیم که این اصلأ با روحیات من سازگار نیست ولی روش شما مثل استاد و دانشجوست راه را نشان می دین و فرصت میدین دانشجو خودش به نتیجه برسه که همین امر باعث ذوق و شوق و عطش بیشتر میشه سركار خانم اميني ✅👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد https://b2n.ir/a02388 https://www.aparat.com/quranpuyan/videos در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan 🔹لينك ثبت نام https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۹۸-۸۹ سوره کهف از تفسیر نور ۱- آنچه مهم است؛هدایت و خدمت به مردم است،چه درشرق باشد چه در غرب. ثُمَّ أَتْبَعَ سَبَباً ... ۲- هر حرکت و هدف و سفری،وسیله ای خاص نیاز دارد.جمله ی «أَتْبَعَ سَبَباً» برای هر حرکت و سفری تکرار شده است. ۳- خدمت به محرومان یک ارزش است،چه با فرهنگ باشند یا نباشند. «لا یَکادُونَ یَفْقَهُونَ» ۴- نیاز به امنیّت بیش از مسکن ولباس است. نَجْعَلُ لَکَ خَرْجاً عَلی أَنْ تَجْعَلَ ... سَدًّا (مردمی که در برابر خورشید،سایه بان ولباس نداشتند،از ذوالقرنین امنیّت خواستند،نه پوشش.) ۵- از دیدگاه اولیای الهی،همه ی امکانات از خداست. «ما مَکَّنِّی فِیهِ رَبِّی» ۶- پیامبران برای رسالت و هدایت مردم،درخواست پول و مادیات از آنان نداشتند. «ما مَکَّنِّی فِیهِ رَبِّی خَیْرٌ» ۷- امکانات مردمی را در راه مصالح آنان باید به کار گرفت. «فَأَعِینُونِی» ۸- ترکیب آهن و مس(آلیاژ سازی)،ابتکار انبیاست. آتُونِی زُبَرَ الْحَدِیدِ ... قِطْراً (امروزه از نظر علمی،اهمیّت این ترکیب ثابت شده است.) ۹- در حلّ مشکلات اجتماعی،همیاری مردمی که صاحبان درد هستند،لازم است.(زیرا نشاط کاری بیشتر می شود،ارزش زحمات را می دانند و کم کاری نمی کنند.) فَأَعِینُونِی ... فَمَا اسْطاعُوا ... ۱۰- رهبران لایق،به کمک علم،هنر،سوز و تعاون،از ساده ترین افراد و ابزار، بهترین کارها را تولید می کنند،بنابراین اگر مدیر لایق باشد،کارگران ساده مهم ترین پروژه ها را انجام دهند. فَأَعِینُونِی ... فَمَا اسْطاعُوا ... ۱۱- مردان الهی،توفیقات خویش را از رحمت خداوند می دانند،و هرگز مغرور نمی شوند. «رَحْمَهٌ مِنْ رَبِّی» ۱۲- با تأمین امنیّتِ مردم،بهتر می توان تبلیغ و ارشاد کرد و زمینه ی کارهای دیگر فراهم می شود. رَحْمَهِ رَبِّی ... وَعْدُ رَبِّی حَقًّا ذوالقرنین بعد از اتمام سدّ،مردم را با مبدأ و معاد آشنا کرد. ۱۳- هم باید کارهای دنیایی را بی خلل و استوار انجام داد،هم باید متذکّر قدرت الهی و پوچی قدرت خود شد. فَمَا اسْطاعُوا ... کانَ وَعْدُ رَبِّی حَقًّا ۱۴- رهبران الهی،هم دنیای مردم را آباد می کنند و هم آخرت آنان را متذکّر می شوند. فَمَا اسْطاعُوا ... کانَ وَعْدُ رَبِّی حَقًّا کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠💢برخی تنها به درد دعای کمیل می خورند ولی توان اداره یک منطقه را ندارند! 👈ريشه قران سوزي ها دو چیز است: عدم سواد فعلی و امید آینده 🔹 دو چیز مملکت را نگه می دارد؛ یکی و دیگری که مسئولین باید تلاش کنند این دو امر از دستشان در نرود، اگر سواد فعلی و امید آینده بود، نتیجه اش پایداری مردم در جنگ هشت ساله علیه نظام اسلامی است، اما اگر نه سواد فعلی بود و نه امید به آینده، هم فرار مغزها خواهد بود و هم مشکلات اقتصادی در ازدواج و اشتغال و مسکن جوانان و هم این ها و مسجد سوزی ها. 🔹 ما دو وظیفه داریم، یکی به درگاه خداست که از دعاهای سحر نباید غافل شد و دیگری است. 🛑نباید مسئولیت اجرایی را به آدم های و یا داد حضرت امیر علیه السلام، کمیل را مسئول منطقه ای نمود، سربازان اموی به این منطقه حمله بردند و آنجا را غارت کردند، حضرت نامه ای به کمیل نوشته که در نهج البلاغه آمده، مضمون آن این است که 👈برخی تنها به درد دعای کمیل می خورند ولی توان اداره یک منطقه را ندارند! لذا باید از واگذاری مسئولیت به آدم های در کشور جلوگیری شود و همچنین جلوی آدم های نیز گرفته شود. 🔹 ما بالاتر از امیرالمومنین که نداریم، اگر مدیران و کارگزاران با عرضه وجود نداشته باشد و مردم در صحنه نباشند، قطعی است! اگر ضعف در مدیریت داشته باشیم خداوند نظر خود را از ما بر می گرداند، امیرالمومنین علیه السلام می فرماید «من وجد ماء و تراباً فافتقر فابعده الله» کشوری که آب دارد، خاک دارد، نتواند خود را اداره کند و نیازمند به دیگران باشد خدا او را از رحمت دور کند! 🔹 امیدواریم تا خداوند به حرمت خون های پاک این شهداء کشور را حفظ کند، اما باید بدانیم که اگر درست رفتار نکنیم خداوند ما را خواهد برد و به وسیله قوم دیگری دینش را حفظ خواهد کرد؛ در ادعیه ماه مبارک رمضان می خوانیم که خدایا تو که دینت را حفظ خواهی کرد، چرا ما حافظ دین تو نباشیم أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیْرِی چرا ما نباشیم؟! چرا ما دین خدا را حفظ نکنیم؟! 🔶 آخرین حرف این است که باشیم، مبادا از حرف ما، گفتار ما، سوء استفاده شود، هم حوزویان، هم دانشگاهیان و هم مسئولین وهمه و . 🎙آیت الله جوادی آملی در ديدار امروز با رييس مجلس. @quranpuyan
💫پروردگارا نور علم و ایمان را برای ما تمام گردان و ما را بیامرز که تو بر هر چیز قادر و توانایی. 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 31 تا 38 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ لَمَّا أَنْ جاءَتْ رُسُلُنا لُوطاً سِي‌ءَ بِهِمْ وَ ضاقَ بِهِمْ ذَرْعاً وَ قالُوا لا تَخَفْ وَ لا تَحْزَنْ إِنَّا مُنَجُّوكَ وَ أَهْلَكَ إِلاَّ امْرَأَتَكَ كانَتْ مِنَ الْغابِرِينَ (۳۳/عنکبوت) 🌱‏و هنگامی كه فرستادگان ما نزد لوط آمدند، از آمدنشان بد حال شد و دستش (از حمايت آنان در برابر بدكاران) كوتاه گرديد؛ (فرشتگان) گفتند: ‏نترس و غمگين مباش، ما تو و خانواده‌ات را نجات می‌دهيم، مگر همسرت كه از باقی ماندگان (در عذاب) است. 🔹در جامعه‌ی فاسد، مردان خدا در تنگنا قرار می‌گيرند و حتّی در مورد حفظ مهمان و ذرّيه‌ی خود نيز نگرانند. «سِي‌ءَ بِهِمْ» 🔹شيوع فساد، نبايد ما را بی‌تفاوت كند. «سِي‌ءَ بِهِمْ وَ ضاقَ بِهِمْ» (غيرت دينی لازمه‌ی ايمان است.) «سِي‌ءَ بِهِمْ» 🔹بسياری از نگرانی‌ها، به خاطر بی‌خبری از آينده است. «ضاقَ بِهِمْ ذَرْعاً وَ قالُوا لا تَخَفْ وَ لا تَحْزَنْ» 🔹نگرانی درونی، در چهره اثر می‌گذارد. فرشتگان با ديدن آثار نگرانی از سيمای حضرت لوط، به او گفتند: «لا تَخَفْ وَ لا تَحْزَنْ» ‏ 🔹مؤمنان را با وعده‌های حقّ و آرام‌بخش، از دلهره و اضطراب نجات دهيم. ‏«لا تَخَفْ وَ لا تَحْزَنْ إِنَّا مُنَجُّوكَ» ‏ 🔹در بيان حقايق، ابتدا نقاط مثبت را بگوييم. «إِنَّا مُنَجُّوكَ» ‏ 🔹خداوند، اوليای خود را حفظ می‌كند. «إِنَّا مُنَجُّوكَ» ‏🔹پيوند خانوادگی، انسان را نجات نمی‌دهد، ايمان و عمل صالح كليد نجات است. «إِلَّا امْرَأَتَكَ» ‏🔹زن، دارای شخصيّتی مستقل است و می‌تواند در برابر نظام فرهنگی و اقتصادی خانواده يا جامعه مقاومت كند. «إِلَّا امْرَأَتَكَ» ‏ 🔹راهنمای فساد نيز مفسد است. «إِلَّا امْرَأَتَكَ» (همسر لوط به افراد فاسد اطلاع‌ می‌داد كه مهمان آمده، شما برای گناه به سراغش برويد.) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠وَ إِلی‌ مَدْيَنَ أَخاهُمْ شُعَيْباً فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ ارْجُوا الْيَوْمَ الْآخِرَ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ (۳۶/عنکبوت 🌱‏و به سوی (مردم) مَدين، برادرشان شعيب را (به رسالت فرستاديم)؛ پس گفت: ای قوم من! خدا را بپرستيد، و به روز قيامت اميدوار باشيد، و در زمين (فتنه‌انگيزی و) فساد نكنيد. 🔷شعيب" مانند ساير پيامبران بزرگ خدا دعوت خود را از اعتقاد 👈به مبدأ و معاد كه پايه و اساس هر دين و آئين است آغاز كرد،" گفت ای قوم من! خدا را بپرستيد و به روز قيامت اميدوار باشيد" (فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ ارْجُوا الْيَوْمَ الْآخِرَ). 🔷‏ايمان به مبدأ سبب می‌شود كه انسان احساس مراقبت دقيقی به طور دائم از ناحيه پروردگار بر اعمال خود داشته باشد، و ايمان به معاد انسان را به ياد دادگاه عظيمی می‌اندازد كه همه چيز بی كم و كاست در آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 🔷‏اعتقاد به اين دو اصل مسلما در تربيت و اصلاح انسان تاثير فوق العاده‌ای خواهد داشت. ‏دستور سوم" شعيب" يك دستور جامع عملی بود كه تمام برنامه‌های اجتماعی را در برمی‌گيرد گفت:" سعی در فساد در زمين مكنيد" (وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ‌). 🔷‏فساد مفهوم وسيعی دارد كه هر گونه نابسامانی و ويرانگری و انحراف و ظلم را در بر می‌گيرد و نقطه مقابل آن صلاح و اصلاح است كه تمام برنامه‌های سازنده در مفهوم آن جمع است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣6⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان کهف : ۷۸ قَالَ هَذَا فِرَاقُ بَيْنِي وَبَيْنِكَ سَأُنَبِّئُكَ بِتَأْوِيلِ مَا لَمْ تَسْتَطِع عَّلَيْهِ صَبْرًا  گفت: این [سومین نقض عهد، موجب] جدائی میان من و توست، ۹۳اینک به تأویل [=واقعیت پنهان] آنچه یارای تحملش را نداشتی آگاهت خواهم کرد. ۹۴ ۹۳- ذکر «هَذَا فِرَاقُ بَیْنِی وَبَیْنِكَ»، بیانگر تجربه آشکاری است از ضرورت تفکیک و جدایی «شریعت» با آنچه امروز «طریقت»اش مي‌نامند، و «فرق» میان پیروی از «کتاب الهی» و پیروی از مرشد و مرادی که در فرقه‌های صوفیه و مشابه آن تبلیغ و طلب مي‌گردد. اگر پیر و مرشدی به مقام خضر هم برسد، جز به صورت پنهانی و در پرده، آن هم به صورت فردی مجاز به تبلیغ فرقه‌ای شخصی نیست و هرگز نمي‌تواند دکانی در برابر شریعت الهی باز کند و داعیه رهبری ایمانی نماید. مگر آن که همان شریعت، نه مدعیات خود را، در دورانی که زُهدگرایان و مقدس مآبان به ظواهر دین پرداخته‌اند، با نگاهی از بطن و محتوا بیان نماید. ۹۸- «تَأْوِیلِ» از ریشة «اَوْل»، برگشت دادن و رجوع به حقیقت مطلبی است که هنوز وقوع خارجی پیدا نکرده است. مثل خوابی که یوسف در کودکی از سجده خورشید و ماه و یازده ستاره دید و تحقق عینی و حقیقت آن در دوران صدارتش در مصر برای دیگران روشن شد [یوسف 6 (12:6) و 21 (12:21) و 100 (12:100) و 101 (12:101) ]. کارهائی که آن بنده عالم مي‌کرد، صورت ظاهری داشت که دلیل واقعی آن برای موسی روشن نبود و نمي‌توانست در اموری که با معیارهای اهل شریعت تعارض دارد صبر کند. کهف : ۸۰ وَأَمَّا الْغُلَامُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينَا أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَانًا وَكُفْرًا  اما آن پسر بچه، پدر و مادرش مؤمن بودند، ترسیدیم ۹۵ که [این پسر] آنها را به طغیان و کفر بکشاند!  ۹۵- سوراخ کردن کِشتی را، آن عابد به تشخیص و «اراده خود» نسبت داد [آیه ۷۹- فَأَرَدْتُ أَنْ أَعِیبَهَا]، کُشتن آن کودک را به «اراده ما» [آیه ۸۱- فَأَرَدْنَا]!؟ و بالاخره تعمیر آن دیوار را به «اراده او» [فَأَرَادَ رَبُّكَ] و این سه نوع اراده، سه قلمرو شناخت آدمی را نشان مي‌دهد؛ آنچه خودش به تنهائی مي‌تواند بفهمد، آنچه با جستجو و کنجکاوی خود به کمک امدادهای غیبی، یعنی خدا و فرشتگان قابل درک و فهم است [ما]، و بالاخره آنچه در پرده غیب است و جز خدا، بشر به آن نمي‌تواند آگاهی پیدا کند [مثال گنج زیر خاک]. در مثال نخست، او با اِشراف به مسائل اجتماعی و پیگیری امور سیاسی و منازعات میان حکومت‌ها دریافته بود که پادشاه آن حوالی، کِشتیها را برای نبرد آینده مصادره خواهد کرد. این شناختی است که در قلمرو علوم ظاهری قابل درک همگان قرار دارد. در مثال دوم، او از حرکات و سکنات آن کودک و چه بسا شیطنت‌های او و آزاری که به همسالان خود مي‌رساند، به نابسامانی و اختلالی پی برده بود که امدادهای غیبی او را به مصلحتی که به نفع والدین و جامعه‌اش باشد هدایت کرد [وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا...- عنكبوت 69 (29:69) ]. این کاری بود که نه سر خود، بلکه در متن یک نظام و سیستم فراتر انجام داد و بالاخره در مثال سوم، به قلمروی اشاره کرد که غیب و ناپیداست. این سه قلمرو گرچه در ظاهر مستقل مي‌نمايد، اما در انتهای بحث [آیه ۸۱] آن بندة عابد تصریح مي‌کند: من این امور را به اراده خود نکردم، بلکه تماماً از رحمت پروردگار ناشی شده است. از این زاویه، ارادة فردی یا جمعی انسان‌ها و فرشتگان نیز ناشی از ارادة مطلق الهی است. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
نظرات 120نفر از قرآن اموزان دوره هاي روش مطالعه و فهم بهتر قرآن.pdf
3.01M
🌹🌹 ابراز رضايت 120نفر از قرآن آموزان 14 دوره مجازي و حضوري . ✴✴ شما هم ميتوانيد با و فراگيري اين روش در 8 هفته ،از فهم قران، بيشتري ببريد. اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد در کانال تلگرام وایتا👇 @tadabbor_quranpuyan تالارگفتگوهاي قرآن پويان ✳ https://b2n.ir/a02388 ⚛لينك ثبت نام https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
💠مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت پنجاه: 💢از دست دادن ، است 🔶وَ الْعَقْلُ حِفْظُ التَّجَارِبِ، وَ خَيْرُ مَا جَرَّبْتَ مَا وَعَظَكَ، بَادِرِ الْفُرْصَةَ قَبْلَ أَنْ تَكُونَ غُصَّةً، ، حفظ هاست، و بهترين چيزى كه تجربه كرده اى آن است كه تو را پند دهد. به جانب بشتاب پيش از آنكه غصه و حسرت گردد. 🖋ترجمه انصاریان 🌴امام در پانزدهمين توصيه مى فرمايد: «عقل، حفظ و نگهدارى هاست»; اشاره به اينکه هنگامى که تجربه ها جمع آورى شود با توجّه به اينکه «حُکْمُ الاْمْثالِ فيما يَجُوزُ وَفيما لايَجُوزُ واحِدٌ; حوادث مشابه نتيجه مشابه دارند» و حديث معروف «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لاَ يُلْدَغُ مِنْ جُحْر مَرَّتَيْنِ; انسان با ايمان از يک سوراخ دوبار گزيده نمى شود») سبب مى شود که انسان، راه صحيح را در برخورد با حوادث آينده پيدا کند و از تجربيات پيشينيان درس بگيرد و از زيان هاى ناشى از خطاها رهايى يابد. بسيارى از قواعد کلى عقلى از همين تجربيات جزئى برگرفته شده (طبق قاعده استقراى منطقى) البتّه اين تجربه ها گاه مربوط به خود انسان است و گاه از تجربه هاى ديگران استفاده مى کند در نامه 78 تعبير شديدترى در اين زمينه آمده است مى فرمايد: «فَإِنَّ الشَّقِيَّ مَنْ حُرِمَ نَفْعَ مَا أُوتِيَ مِنَ الْعَقْلِ وَالتَّجْرِبَة; کسى است که از عقل و تجربيات خود سود نبرد». ↩️در شانزدهمين توصيه مى فرمايد: «بهترين تجربه هاى تو آن است که به تو اندرز دهد»; (وَخَيْرُ مَا جَرَّبْتَ مَا وَعَظَکَ). اشاره به اينکه تجربه ها گاه سود مادى مى آورد و گاه سود معنوى و بهترين تجربه ها آن است که داراى سود معنوى باشد. در کلمات قصار امام(عليه السلام) آمده است: «لَمْ يَذْهَبْ مِنْ مَالِکَ مَا وَعَظَکَ; آنچه از مال تو از دست برود ولى باعث و بيدارى تو شود در واقع از دست نرفته است». ↩️در هفدهمين توصيه مى فرمايد: « را پيش از آنکه از دست برود و مايه اندوه گردد غنيمت بشمار»; (بَادِرِ الْفُرْصَةَ قَبْلَ أَنْ تَکُونَ غُصَّةً). فرصت به معناى فراهم بودن مقدمات براى رسيدن به يک مقصد است; گاه انسان مقصد مهمى دارد و مقدماتش فراهم نيست; ولى ناگهان در يک لحظه فراهم مى گردد که بايد بدون فوت وقت از آن لحظه استفاده کند و خود را به مقصد برساند که اگر غفلت کند و از دست برود چه بسا در آينده هرگز چنان شرايطى براى رسيدن به مقصد فراهم نگردد. در حديث مشهورى از پيامبر اکرم(صلى الله عليه وآله) مى خوانيم: «إِنَّ لِرَبِّکُمْ فِي أَيَّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحَات أَلاَ فَتَعَرَّضُوا لَهَا; (بدانيد) از سوى پروردگار شما در ايام زندگيتان نسيم هاى سعادتى مى وزد از آن استفاده کنيد و خود را در معرض آن قرار دهيد». 👈در حديث ديگرى از آن حضرت آمده: «مَنْ فُتح لَهُ بابٌ مِنَ الْخَيْرِ فَلْيَنْتَهِزْهُ فَإِنَّهُ لا يَدْرى مَتى يُغلَقُ عَنْهُ; کسى که درى از خير به روى او گشوده شود بايد برخيزد و از آن بهره گيرد، زيرا نمى داند چه زمانى اين در بسته مى شود». با حديثى از امير مؤمنان(عليه السلام) پايان مى دهيم فرمود: «أَشَدُّ الْغُصَصِ فَوْتُ الْفُرَصِ; شديدترين ها از دست رفتن فرصت هاست». 🖋شرح آیت آلله مکارم شیرازی. @quranpuyan