eitaa logo
قران پویان
493 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
708 ویدیو
631 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
🌐📋 تاريخ و تولد ( عج ) ❓ سوالی که برخی مطرح میکنند این است که آیا ولادت امام زمان علیه السلام دلیل تاریخی هم دارد ؟ 🔴 در پاسخ به این سوال در ابتدا باید مفهومی دقیق و مختصر از تاریخ داشته باشیم که آن عبارت است از این که تاریخ علم به احوال و وقایع گذشته و گذشتگان از طریق نقل افراد دیگر میباشد 📌 پس تنها راه دسترسی به تاریخ نقل افرادی میباشد که آن واقعه ی تاریخی را دیده یا شنیده اند ( شنیدن یا به صورت مستقیم از خود نقل کننده میباشد یا از طریق نوشته ها و کتبی میباشد که آن مطالب تاریخی را از نقل کننده ی آن ها در نوشته و کتبشان آورده اند) 👈اکنون با این تعاریف به چند دلیل تاریخی که به ولادت وجود مقدس امام عصر حضرت حجت بن الحسن علیهما السلام تصریح کرده اند اشاره میکنیم 👇🔻 🔴 اولین دلیل تاریخی بر ولادت امام عصر علیه السلام : روایتی میباشد که جناب شیخ صدوق در کتاب کمال الدین ، چاپ ایران ، 1395 ق ، ج 2 ، صص 424 - 433 و جناب علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار ، چاپ ایران 1393 ق ، ج 51 ، ص 13-28 نقل کرده اند 👈 نکته ی اول این که این روایت در کتب متعدد دیگری از کتب علمای شیعه نقل شده است 👈 این روایت شریف از حضرت حکیمه خاتون سلام الله علیها که عمه ی بزرگوار حضرت امام حسن عسکری علیه السلام میباشند نقل شده است و نکته ی حائز اهمیت این است که طبیعی میباشد که تولد نوزاد یا به شهادت زنان خانواده و یا به شهادت قابله ای که در تولد نقش موثر داشته است ثابت میشود و حضرت حکیمه خاتون عمه ی امام عسکری علیه السلام میباشند و در تولد حضرت مهدی علیه السلام حاضر و تمام مراحل را در آن شب شاهد بودند که در این روایت وقایع تولد امام زمان علیه السلام به طور مفصل از زبان ایشان نقل شده است( کسانی که مایل به مطالعه ی این روایت شریف هستند به کتاب الامام المهدی من المهد الی الظهور نوشته ی عالم بزرگوار سید محمد کاظم قزوینی میتوانند رجوع کنند ) 👈 این یکی از دلایل تاریخی بسیار محکمی میباشد که در کتب شیعه آمده است اکنون به برخی از دلایل تاریخی دیگر که علمای اهل سنت به آن تصریح کرده اند اشاره میکنیم🔻👇 🔴 دوم: محمد بن طلحه شافعی در کتاب خود به نام مطالب السؤول في مناقب آل الرسول ، چاپ ایران ، 1287 ق ، ص 88 چنین میگوید : (( باب دوازدهم درباره ی ابوالقاسم محمد بن الحسن ... مهدی حجت خلف صالح منتظر است ... مکان تولدش در سری من رای ( سامراء) است )) 🔴 سوم: محمد بن یوسف گنجی شافعی در کتاب خود به نام البیان فی اخبار صاحب الزمان ص 336 گوید : (( همانا مهدی پسر حسن عسکری است ، او زنده و موجود است ، و از زمان غایب شدنش تا کنون باقی است )) 🔴 چهارم: محمد بن احمد مالکی معروف به ابن صباغ در کتاب الفصول المهمه ص 273 در باب دوازدهم می گوید : (( ابوالقاسم محمد حجت فرزند ( امام) حسن الخاص ، در سامراء در نیمه ی شعبان سال 255 هجری به دنیا آمد ...)) 🔴 پنجم: احمد بن حجر در کتابش الصواعق المحرقه ، چاپ مصر ، 1308 ق ، ص 127 وقتی شرح حالات حضرت عسکری علیه السلام را ذکر میکند می گوید : (( جز فرزندش ابوالقاسم محمد حجت ، کسی را باقی نگذارد که عمرش به هنگام وفات پدر پنج سال بود . خدای تعالی به وی حکمت عطا فرموده بود...)) 🔴ششم: عبدالوهاب شعرانی در کتاب الیواقیت و الجواهر ، چاپ مصر ، 1307 ق ، ص 145 علامات نزدیکی قیامت را ذکر کرده و می گوید : (( از جمله نزدیک شدن علائم قیامت ، خروج مهدی است . آنگاه گوید : او از فرزندان امام حسن عسکری علیه السلام است . هنگام تولد او شب نیمه شعبان سال 255 می باشد . او باقی است تا با عیسی بن مریم علیه السلام دیدار کند ... )) 🔴 هفتم: شبلنجی شافعی در کتاب خویش نور الابصار ، چاپ بیروت ، 1398 ق ، ص 185 گوید : (( وفات حضرت ابو محمد حسن بن علی در روز جمعه هشتم ربیع الاول سال 260 هجری اتفاق افتاد . او فرزندی به نام محمد از خود باقی گذاشت...)) 📌👈 این ها هفت دلیل کاملا تاریخی و واضح بر ولادت امام عصر حضرت حجت بن الحسن علیهما السلام میباشد که ما در این متن به آن ها اشاره کردیم ( دلیل اول در کتب علمای بزرگ شیعه و شش دلیل دیگر در کتب علمای بزرگ اهل سنت آمده است ) 🔴 دلایل تاریخی فراوان دیگری هم برای ولادت علیه السلام وجود دارد که به خوانندگان این متن توصیه میشود به کتاب های منتخب الاثر نوشته دانشمند معاصر آقای شیخ لطف الله صافی گلپایگانی و کتاب الامام المهدی من المهد الی الظهور نوشته ی عالم جلیل القدر سید محمدکاظم قزوینی رجوع کنند 🎙علامه جعفری @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🤲 إِلَهِی كَيْفَ آيَسُ مِنْ حُسْنِ نَظَرِكَ لِي بَعْدَ مَمَاتِي وَ أَنْتَ لَمْ تُوَلِّنِي (تُولِنِي) إِلاَّ الْجَمِيلَ فِي حَيَاتِي‏ إِلَهِي تَوَلَّ مِنْ أَمْرِي مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ عُدْ عَلَيَّ بِفَضْلِكَ عَلَى مُذْنِبٍ قَدْ غَمَرَهُ جَهْلُهُ‏ 💫اى خدا چگونه مايوس از احسانت بعد مردنم شوم و حال آنكه تو در تمام عمرم با من جز نيكى و احسان نكردى. اى خدا با من آن كن كه تو را شايد (نه آنجه مرا بايد) و باز هم به فضل و كرم بر گنهكارى كه در لجه گناه از جهل و نادانى فرو رفته ترحم فرما. 💫مناجات شعبانیه @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 11 تا 21 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حقيقت و ؟ 💠فَاعْبُدُوا ما شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ أَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَلا ذلِكَ هُوَ الْخُسْرانُ الْمُبِينُ (۱۵/زمر) 🌱پس شما جز او هر چه را می‌خواهيد بپرستيد». بگو: «همانا زيانكاران (واقعی) كسانی هستند كه سرمايه‌ی وجودی خويش و بستگانشان را در قيامت از كف داده باشند، آگاه باش، اين همان زيان آشكار است». 🔷خسران- چنان كه" راغب" در" مفردات" می‌گويد در اصل به معنی از دست دادن سرمايه و كمبود آن است كه گاه به انسان نسبت داده می‌شود و گفته می‌شود" فلان كس زيان كرد" و گاه به خود عمل نسبت می‌دهند و می‌گويند:" تجارتش زيان كرد". از سوی ديگر گاه" خسران" در مورد سرمايه‌های ظاهر به كار می‌رود مانند مال و مقام دنيوی، و گاه در سرمايه‌های معنوی مانند صحت و سلامت و عقل و ايمان و ثواب، و اين همان چيزی است كه خداوند آن را" خسران مبين" نام نهاده است ... و هر خسرانی كه خداوند در قرآن بيان كرده اشاره به معنی دوم است نه آنچه مربوط به سرمايه‌های دنيوی و تجارتهای معمولی است‌. 🔷‏قرآن در حقيقت انسانها را به تجارت‌پيشگانی تشبيه كرده كه با سرمايه‌های سنگين قدم به تجارتخانه اين جهان می‌گذارند، بعضی سود كلانی می‌برند، و گروهی سخت زيان می‌بينند. ‏آيات زيادی در قرآن مجيد است كه اين تعبير و تشبيه در آن منعكس می‌باشد، و در واقع بيانگر اين حقيقت است كه برای نجات در قيامت نبايد در انتظار اين و آن نشست تنها راه آن، بهره‌گيری از سرمايه‌های موجود، و تلاش و كوشش در اين تجارت بزرگ است كه در آنجا" همه چيز را به بها می‌دهند، به بهانه نمی‌دهند"! و اما چرا زيان مشركان و گنهكاران را" خسران مبين" توصيف كرده؟ برای اينكه 👈اولا آنها برترين سرمايه يعنی سرمايه عمر و عقل و خرد و عواطف و زندگانی را از دست داده‌اند بی‌آنكه در مقابل آن چيزی به دست آورند. 👈‏ثانيا: اگر فقط اين سرمايه را از دست داده بودند بی‌آنكه عذاب و مجازاتی خريداری كنند باز مطلبی بود، بدبختی اينجاست كه در برابر از دست دادن اين سرمايه‌های عظيم سخت‌ترين و دردناكترين عذاب را برای خود فراهم ساخته‌اند. 👈‏ثالثا: اين خسرانی است كه قابل جبران نمی‌باشد، و اين از همه دردناكتر است، آری اين است" خسران مبين". 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan