eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قران پویان
سلام بر مخاطبان گرامي از دوستاني که به فعالیت در مسلط هستند و و مايلند در رونق صفحه قران پویان به ما کمک کند تقاضا داريم به آيدي زير پيام دهند @farpuy instagram.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 5 پرهیز از که از بین برنده ایمان است. ◀ امام صادق علیه السلام می فرمایند: ایمان را در دل آب میکند همچنان که نمک در اب حل میشود . 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅ در و چیست؟آیا باید را ؟؟ آیه ۳۱ سوره نور به مؤمنان بگو چشمهای خود را [از الودگی جنسی] فروگیرند، و دامان خود را [از ارتکاب فحشاء] حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است! و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را فروگیرند، و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را – جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و خِمار خود را بر سینه خود افکنند (تا سینه با آن پوشانده شود)، و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان‌]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود. و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید!» این آیات مهمترین آیات پوشش در قرآن کریم است. مردان به دو تکلیف موظف شده اند: بهداشت چشم و پرهیز از نگاههای آلوده و پاکدامنی یا پوشانیدن شرمگاه. زنان نیز عینا به همین دو تکلیف موظف شده اند. اما زنان به دلیل ویژگی های بدنی علاوه بر آن دو تکلیف اضافی نیز دارند: اول آشکار نکردن زینتهای غیرمتعارف و دوم پوشانیدن سینه و گریبان با خِمار. زینت آشکار و پنهان 👈نکته اول. در مورد زینت سه بار در آیه بحث شده است: ✔️یکم. زنان مومنه زینتهایشان – جز زینتهای آشکار- را ظاهر نکنند. ✔️دوم. این زینتهای متعارف را جز بر گروه خاصی از زنان و مردان و کودکان – محارم – خویش ظاهر نسازند. سوم به گونه ای راه نروند که زینتهای پنهانشان آشکار شود. مراد از زینت در آیه زینت طبیعی یعنی اعضای بدن زن یا تن و پیکر زیباست. زینتهای عارضی و الحاقی (آرایش و زیور) در قرآن با واژه «تبرّج» یادشده است. زینت به دو دسته تقسیم شده: اول متعارف و آشکار (معاری)، دوم پنهان و غیرمتعارف (عورت). زینتهای متعارف و آشکار نیازی به پوشش ندارد. زینتهای غیرمتعارف و پنهان تنها می تواند بر افراد خاصی که در آیه مشخص شده اند آشکار شود و در مقابل دیگران باید پوشیده بماند. «ماظهر منها» یعنی آنچه از بدن زن آشکار بوده است در عصر نزول ساعد، ساق، صورت، گردن و مو بوده است. این مقدار از پوشش امری عقلایی و در اغلب جوامع متعارف همین مقدار بوده است. اعراب حجاز همین مقدار را نیز به دلایلی که گذشت درست نمی پوشانیدند.  آیه در مقام بیان لزوم پوشش آن است، همان که در آیه ۵۹ احزاب هم مورد تاکید قرار گرفت. «لایبدین زینتهن» عدم ابداء زینت یعنی مواظبت بر آشکار نشدن زینت پنهانی و اعضای بدن است که با لباس پوشانیده می شود از سینه تا زانو، بالاخص با لباسهای یکپارچه و ندوخته آن دوران. زنان آن عصر نسبت به حفظ اعضای اصلی بدن (عورت: از سینه تا زانو و بازو) مقید نبودند.  قرآن در این آیه زنان مومنه را از آشکار کردن این مواضع – جز دربرابر محارم - نهی اکید می کند. پیام اصلی آیه نهی از برهنگی است. درآوردن لباس در برابر نامحرمان مجاز نیست. پوشانیدن جیوب با خِمار نکته دوم. درباره «ولیضربن بخمرهنّ علی جیوبهنّ» است. خُمُر جمع خِمار پوشاکی است با سه معنی یکم. روسری یا سرانداز، دوم. رداء (پارچه ای برای پوشاندن نیم تنه بالا) و سوم. إزار و لنگ (پارچه ای برای پوشاندن نیم تنه پائین). با توجه به معانی مختلف خِمار قدر متیقن آن «پوشاک و پوشیدنی» است و دلالت آن به روسری و مقنعه نیازمند قرینه است. جُیوب جمع جَیب به معنی شکاف است. مراد از شکاف سه مورد می تواند باشد: اول شکاف حاصل از جدایی طرفین لباس که در آن دوران بشدت رایج بوده است. ناحیه سینه زنان و بالاخره اشاره به شرمگاه. احتمال اول تاکیدی بر «لایبدین زینتهن الا ماظهر منها» ست و سخن تازه ای نیست. احتمال سوم نیز بیان دیگری از حفظ فرج است که در آیه‌ی قبل آمده است. مراد اظهر از جیوب شکاف ناحیه سینه است.  این احتمال که هر سه مورد را شامل شود و مطلق شکاف و بستن دریچه های محتمل شهوترانی اراده شده باشد نیز بعید نیست. ضرب خِمار بر جیوب به معنای پوشاندن سینه ها با خِمار است. از زیر گردن تا زانو و بازو – عورت و زینت – باید پوشیده می شد،بخش شکاف سینه به دلیل رواج برهنگی آن صریحا مورد تاکید قرآن کریم قرار گرفته است و زنان مومنه را از آشکار کردن آن موضع نهی کرده است. 🖌حجت الاسلام محسن کدیور ادامه دارد... 🌺🌺جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp1478 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 💫خدایا! به حق قرآن قلبهایمان را نورانی بفرما کانال قرآن پویان تدبر در قرآن، تعقل در شریعت https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✅ آيا مردان بر زنان برتري دارند.وَ لِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ :در آيه ۲۲۸ سوره بقره يعني چه؟ در سوره بقره در آياتی كه به احكام عده وطلاق اشاره كرده، دو جمله زير هم آمده است: وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ كه مفسران در تفسير آن نظرات مختلفي دارند.واقعا بهترين ترجمه سازگار با متن آيات چيست؟ وَالْمُطَلَّقَاتُ يَتَرَبَّصْنَ بِأَنْفُسِهِنَّ ثَلَاثَةَ قُرُوءٍ وَلَا يَحِلُّ لَهُنَّ أَنْ يَكْتُمْنَ مَا خَلَقَ اللَّهُ فِي أَرْحَامِهِنَّ إِنْ كُنَّ يُؤْمِنَّ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ  وَبُعُولَتُهُنَّ أَحَقُّ بِرَدِّهِنَّ فِي ذَلِكَ إِنْ أَرَادُوا إِصْلَاحًا وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۲۸﴾ مکارم شیرازی: زنان مطلقه، بايد به مدت سه مرتبه عادت ماهانه ديدن (و پاك شدن) انتظار بكشند! ( عده نگهدارند)  و اگر به خدا و روز رستاخيز، ايمان دارند براي آنها حلال نيست كه آنچه را خدا در رحمهايشان آفريده، كتمان كنند.  و همسرانشان، براي باز گرداندن آنها (و از سر گرفتن زندگي زناشويي) در اين مدت، (از ديگران) سزاوارترند، در صورتي كه (به راستي) خواهان اصلاح باشند.  و براي زنان، همانند وظايفي كه بر دوش آنهاست، حقوق شايسته اي قرار داده شده، و مردان بر آنان برتري دارند، و خداوند توانا و حكيم است. 👈👈آيت الله صادقي تهراني در تفسير فرقان ،اين گونه نظر داده است: " در هر صورت" و بعولتهن أحق بردهنّ فى ذلك" حق شوهرانشان براى رجوع در اين مدت بيش از ديگران است، كه هم از حق زن بيشتر است و هم از مردانى ديگر كه انتظار ازدواج با آن زن مطلقه را مى كشند، گرچه ديگران مادامى كه عده اين زن تمام نشده هيچ گونه حقى را در ازدواج با او ندارند، ولى اين زن هم در عين حق زوجيت در برابر شوهر چنان حقى را در برگشت به او ندارد، كه اين «احق» درباره شوهر برترى است  و لهن مثل الذى عليهن بالمعروف" بيان گر مماثلت و همسانى حقوق طرفينى است، و درجه و امتيازى كه براى مرد است اين جا تنها حق طلاق و همين حق رجوع با شرط اصلاح است، و بالجمله اين همسانى در كل جريانات زناشويى وجود دارد، كه در طول اين زندگى مشترك چنان كه مرد نسبت به همسرش حقوقى دارد، مانند همين حقوق را همسرش نيز نسبت به او دارد، 👈در هر صورت «درجة» به معناى فضيلت معنوى مرد نسبت به زن نيست، بلكه اين فضليت لازمه رجوليت است مانند رجوع در عده رجعيه، و افزون بودن خون بهاى مرد و ... كه اينها مقتضاى رجوليت اوست، و نه فضيلتش.  وانگهى برخى از حقوق به ظاهر ناهمسان، از نظر عدالت فيمابين جبران پذير است، مانند ميراث مرد كه بيشتر از ميراث زن است كه با نفقه و مهريه و ساير پرداختى هاى واجب مرد جبران مى گردد." http://yon.ir/Qp3611 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۖ إِنَّكَ عَلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ✨ پس بر خدا توکل کن که تو واقعاً بر حق آشکاری(79)سوره نمل✨✨🍃 So rely upon Allah; indeed, you are upon the clear truth. 🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره 👈آیات ۴۰-۳۱ تفسیر و تدبر آیات فراز آخر سوره نباء: منظور از چیست؟ 👈ذلک الیوم الحق  یوم الحق (= روز حق) یعنی روزی که حق ظاهر می شود ، یعنی در این دنیای ما حق و باطل مخلوط است ولی در آن روز مشخص میشود و این موضوع را در سوره انفطار ذیل «والامر یؤمئذلله» عرض کردیم . ملائکه و روح که در آیه ۳۸ آمده دو رشته از مخلوقات هستند که از هم متمایزند، ملائکه کارگزاران امور فیزیکی جهانند و روح کارگزاران امور معنوی (مانند وحی و امثال آن) «صف»ی که در آیه ۳۸ آمده «به زبان مخاطب» گفته شده و معنی آن «در آمادگی کامل و بطور منظم قرار داشتن» است. «لایملکون منه خطابا» درآیه ۳۷ یعنی نمی توانند بدون اجازه خداوند، به اوچیزی بگویند. این پاراگراف حاوی چه رهنمودی برای بشر قرن بیست و یکمی است؟ امروز ببینید برای فرار از شرایط نامطلوب (مثلا نا امنی و شرایطِ بدِ اقلیمی و زیستی وغیره) و نیز برای بدست آوردن شرایط خوب اقلیمی و اجتماعی و رفاهی وغیره چقدر از کسان چه زحمت هائی برای مهاجرت میکشند و چه مبالغی صرف میکنند و چه خطراتی به جان میخرند، تا مگر کمی شرایط شان مطلوب تر شود. آنچه این پاراگراف میگوید این است: ۱ – یکطرف شرایطی است چنانکه آیات ۲۲ تا ۲۵ میگویند ۲ – طرف دیگر چنان است که آیات ۳۲ تا ۳۶ میگویند ❓آدم عاقل چه میکند؟ 👌آدم عاقل اولا بهترین کوشش خویش را میکند که ببیند این حرفها چقدر درست است بعدش اگر احراز کرد که این حرفها میتواند درست باشد خود را با چیزهایی که به شرایط خوب میرساند همسو میکند! 👈دختر بچه های همسال مفهوم فوق که در آیه ۳۳ آمده، شبیه مفهوم «ولدان مخلدون» (= بچه هایی که به همان حالت بچه سالی می مانند که لااقل در دو موضع در قرآن آمده) می باشد، و جزء نعمت ها و یکی از نشانه های رفاه مطلق است ،و مانند سایر عناصر این پاراگراف (باغ های مجزا و جام های پر، ...) نشان از ثروت سرشار و باب میل بودن همه عناصر زندگی است، و با این تفاصیل «دخترکان تازه پستان در آورده همسال» به معنی همسر و مصاحب نیست، بلکه باید به معنی خدمه و امثال آن محسوب شود. تازه باید این نکته را باز هم بیاد بیاورید که همه این مطالب «به زبان مخاطب» گفته شده و زبان، «زبان مَثَل» است. 🖌از تفسیر آقای جمال گنجه ای http://yon.ir/Qp331 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 5 پرهیز از که از بین برنده ایمان و حرمت است. ◀ امام صادق علیه السلام می فرمایند: ان کس که به برادر دینی خودش بزند ،بین ان دو حرمتی باقی نمی ماند. 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅ در و چیست؟آیا باید را ؟؟ پیراهنهای زنانه (دِرع) و خِمار (سربند) به گونه ای نبوده است که جیوب (گریبان، شکاف سینه) را بپوشاند. مفاد آیه این است که دو طرف خِمار رابه گونه ای استعمال کنید که سینه هایتان کاملا پوشیده باشد. خِمار (اگر به معنی سرانداز است) را آویزان رها نکنید یا پشت سرتان گره نزنید و اگر به معنی رداء (شال و پارچه نیم تنه بالاست) جمع و جور استفاده کنید تا یقینا سینه تان پوشیده بماند. ناگفته نماند اگر خِمار به معنی سرانداز هم باشد به عمامه عربی نزدیکتر است تا به روسری شرعیِ ساتر ِمو. در هر صورت آیه نه صریحا و نه التزاما دلالتی بر پوشش مو و سر ندارد. دلالت مطابقی آن پوشش بالای سینه است. از آنجا که از واژه خِمار از حیث اینکه کدامیک از معنی سه گانه (سرانداز، رداء و ازار) اراده شده مبهم است و با توجه به احتمال شبه عمامه در معنای سرانداز نسبت دادن روسری ساتر مو به آن نیازمند قرائنی است که در آیه موجود نیست. بعلاوه قرائن قطعی در عصر نزول از قبیل میزان پوشش زنان آن دوران چنین احتمالی را جدّاْ مستبعد می سازد. حاصل بحث نتیجه اینکه مستفاد از این آیات و دیگر آیات قران کریم این است که مردان و زنان مومن موظف به پاکدامنی و دور نگاه داشتن نگاههایشان از آلودگی هستند. زنان مومنه علاوه بر این دو تکلیف ایمانی، شرعا موظفند بدنشان را که زینت طبیعی است در برابر افراد نامحرم حفظ کنند و اجازه ندهند از گردن تا زانو و بازویشان در هیچ شرائطی در معرض نگاه افراد نامحرم قرار گیرد. بویژه موظفند سینه خود را با پوشاک مناسب از دیده ها پنهان نمایند . در مورد پوشش ساق پا، ساعد دست، گردن، صورت و مو دلیل قرآنی در دست نیست. و عبارت «ماظهر منها» در عصر نزول بر این مواضع دلالت می کرده است. اینکه در فتاوای فقهی «ماظهر منها» منحصر در وجه (گردی صورت) و کفین (دستها از مچ به پایین) و قدمین (از قوزک پا به پایین) شده است، یقینا مستند قرانی ندارد و برخاسته از مفاد روایات است.  اصولا از قرآن نیز انتظار نمی رود در این جزئیات وارد شود. به نظر می رسد این حداقل از پوشش بدن زن مؤمنه (گردن تا زانو و بازو) که عقلایی نیز هست از احکام ثابت دینی است و با شرائط متفاوت زمانی مکانی کاهش نمی یابد. پوشش بیش از آن البته به چنین شرائطی بستگی دارد. والله عالم. نیازی به ذکر نیست که بحث حجاب شرعی برای عمل، با قرآن تمام نیست و نیاز به بررسی روایات مرتبط و سنت پیامبر (ص) و سیره ائمه (ع) است. 🖌حجت الاسلام محسن کدیور 🌺🌺جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp1478 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اسْتَخْلِفْهُ فی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِه پروردگارااو را جانشين خود روى زمين گردان چنان كه پاكان پيش از او را جانشين خويش قرار دادى @quranpuyan
ان الله وملائكته يصلون على النبي يا ايها الذين امنوا صلوا عليه وسلموا تسليما." خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مىفرستد; اى كسانى كه ايمان آوردهايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملا تسليم (فرمان او) باشيد. (56)سوره احزاب✨✨🍃 God and His angels send blessings on the Prophet: O ye that believe! Send ye blessings on him, and salute him with all respect. 🔸🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
4_5811923502697022835.mp3
6.26M
📣 سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم 🔰دکتر سید محسن میرباقری 🗓مراحل تحول انسان از تا https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
♻️💢نذورات و کمکهای فرهنگي و قراني خود براي مشاركت در #توليد_محتواي_قرآني را ميتوانيد از لینک زیر به #صندوق_قران_پويان واريز نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan1
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 5 پرهیز از ◀️رسول خدا صلی علیه واله می فرمایند : 🔸مَن بَهَتَ مُؤمِناً أَو مُؤمِنَةً أَو قَالَ فِيهِ مَا لَيسَ فِيهِ أقَامَهُ اللهُ تَعَالي يَومَ القِيَامَةِ عَلَي تَلٍّ مِن نَّارٍ، حَتَّي يَخرُجَ مِمَّا قَالَهُ فِيهِ. 🔸هر كس به مرد يا زن مؤمن بهتان زند يا درباره او چيزي بگويد كه از آن مبراست، خداوند متعال در روز رستاخيز او را بر تلّي از آتش نگه دارد تا از حرف خود درباره آن مومن برگردد.🍂🍂 📗عيون الاخبار الرضا - عليه السلام -، جلد 2، صفحه 33 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌺🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
با نصب #رايگان تنزيل،قران با ترجمه فارسي را بصورت #افلاين استفاده كنيد.با فعالسازي #علاقه‌منديها ميتوانيد، #دسته‌بنديهاي مختلف موضوعي ايجاد نموده و ايات هر دسته را به ترتيب نزول سوره‌هامشاهده نماييد. http://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
یا رب! ازپنجره‌روزگار به درخت عمر که‌مينگرم خوشتر از ياد‌ونام زیبایت ثمری‌نيست یا ارحم الراحمین روزمان را با نام و ذکرت آغاز میکنیم به امیدخودت ای مهربانترین مهربانان سلام صبح بخیر https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 ✅ قرآن،کتاب هدایت قرآن کریم کتاب هدایت است. یَهدِی بِهِ الله مَنِ اتَّبعَ رِضوَانَهُ سُبُلَ السَّلامِ(مائده ۱۶) قرآن کتاب هدایت انسان است،هدایت به تمامی راههای خیر و سلامت،سلامت و سعادت دنیا و آخرت.قرآن در این آیه شریفه، چهار محور هدایت را نشان داده است: 1⃣ هدایت کننده،که خدای رحمان است.(یهَدیِ بِه الله). 2⃣ وسیله هدایت،که قرآن است.(یَهدِی بِه). 3⃣ هدایت شونده،و آن،کسی است که در پی رضوان و خشنودی خداوند باشد.(مَنِ اتَّبعَ رِضوَانَه). 4⃣ مقصود هدایت،که دستیابی به راههای سلامت است.(سُبلُ السَّلامِ). پس خدای رحمان چشم هر انسانی را که با قرآن سر به راز دارد و در جستجوی رضایت و خشنودی خداوند است،به رههای امن و سلام می گشاید و در طول زندگی راه حق را بدو می نمایاند و او را از گمراهی می رهاند. (برگرفته از سایتwww.mirbagheri.ir) دکتر سید محسن میرباقری http://yon.ir/NK0XU 💢✨💢✨💢✨💢✨💢✨💢 https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ✨ " ستايش خدايى را که پروردگار جهانيان است ،(2)سوره حمد ✨✨🍃 praise is due to Allah  the lord of the worlds 🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره پرسش و پاسخ از تفسیر سوره : منظور از روح در یوم یقوم الروح و الملائکه چیست؟مراد از لایملکون منه خطابا چیست؟ لایتکلمون منه خطابا  مراد از خطابي که فرموده مالک آن نيستند اعتراض به حکم و رفتار او نيست ، بلکه تنها همان مساله شفاعت و ساير وسائل تخلص از شر است ، نظير عدل ، بيع ، دوستي ، دعاء و درخواست ، که در جاي ديگر هم فرموده : من قبل ان ياتي يوم لا بيع فيه و لا خلة و لا شفاعة و نيز فرموده : و لا يقبل منها عدل و لا تنفعها شفاعة ، و نيز فرموده : يوم يات لا تکلم نفس الا باذنه .  ضمير فاعل در يملکون به تمامي حاضران در يوم الفصل بر ميگردد ، چه ملائکه ، چه روح ، چه انس و چه جن ، چون سياق آيه سياق حکايت از عظمت و کبريايي خداي تعالي است ، و در چنين سياقي همه مشمولند نه خصوص ملائکه و روح ، و نه خصوص طاغيان .  علاوه بر اين ملائکه و روح قبلا نامشان به ميان نيامده بود تا ضمير به آنان برگردد ، و طاغيان هم هر چند نامشان برده شده ، ولي فاصله طولاني اجازه نميدهد ضمير به آنان برگردد ، پس ضمير به همه بر ميگردد ، و به دليلي که گفته شد منظور از خطاب ، شفاعت و يا شبيه به آن است .  و کلمه يوم ظرف است براي جمله لا يملکون .  بعضي گفته اند : ظرف است براي جمله لا يتکلمون ولي با اينکه لا يملکون جلوتر از يوم واقع شده ، بعيد است که يوم ظرف باشد براي يتکلمون که بعد از ظرف قرار گرفته .  و مراد از روح مخلوقي امري است که آيه قل الروح من امر ربي به آن اشاره دارد .  ❓مراد از در یوم یقوم الروح و الملائکه چیست؟ 👈در قرآن کريم کلمه روح - که متبادر از آن مبدأ حيات است - مکرر آمده ، و آن را منحصر در انسان و يا انسان و حيوان به تنهايي ندانسته ، بلکه در مورد غير اين دو طايفه نيز اثبات کرده ، مثلا در آيه فارسلنا اليها روحنا ، و در آيه و کذلک أوحينا اليک روحا من امرنا ، و در آياتي ديگر در غير مورد انسان و حيوان استعمال کرده پس معلوم ميشود روح يک مصداق در انسان دارد ، و مصداقي ديگر در غير انسان . و خداي تعالي هر چند اين کلمه را در اغلب موارد کلامش با اضافه و قيد ذکر کرده ، مثلا فرموده : و نفخت فيه من روحي ، و يا فرمود : و نفخ فيه من روحه ، و يا فرموده : فارسلنا اليها روحنا ، و يا فرموده : و روح منه ، و يا فرموده : و ايدناه بروح القدس ، و آياتي ديگر ( که در آنها تعبير کرده به روحم ، روح خود ، روحمان ، روحي از او ، روح القدس و غيره ). 👈ليکن در بعضي از موارد هم بدون قيد ذکر کرده ، مثلا فرموده : تنزل الملئکة و الروح فيها باذن ربهم من کل امر ، که از ظاهر آن بر ميآيد روح موجودي مستقل و مخلوقي آسماني و غير ملائکه است .  و نظير اين آيه به وجهي آيه زير است که ميفرمايد : تعرج الملئکة و الروح اليه في يوم کان مقداره خمسين الف سنة .  و اما روحي که متعلق به انسان ميشود از آن تعبير کرده به من روحي - از روح خودم و يا من روحه - از روح خودش ، و در اين تعبير کلمه من را آورده که بر مبدئيت دلالت دارد ، و نيز از تعلق آن به بدن انسان تعبير به نفخ کرده ، و از روحي که مخصوص به مؤمنينش کرده به مثل آيه و ايدهم بروح منه و يا تعبير نموده و در آن حرف باء را بکار برده که بر سببيت دلالت دارد ، و روح را تاييد و تقويت خوانده ، و از روحي که خاص انبيائش کرده به مثل جمله و ايدناه بروح القدس ، تعبير نموده ، روح را به کلمه قدس اضافه نموده که به معناي نزاهت و طهارت است ، و اين را هم تاييد انبياء خوانده روح مراتب مختلفي دارد ، يک مرحله از روح آن مرحله اي است که در گياهان سبز هست ، و اثرش اين است که گياه و درخت را رشد ميدهد ، و آيات داله بر اينکه زمين مرده بود ، و ما آن را زنده کرديم در باره اين روح سخن ميگويد .  👈مرحله اي ديگر از روح آن روحي است که به وسيله آن انبيا تاييد ميشوند ، و جمله و ايدناه بروح القدس از آن خبر ميدهد ، و سياق آيات دلالت دارد بر اينکه اين روح شريفتر است و مرتبه اي عاليتر از روح انسان دارد .  و اما آيه يلقي الروح من أمره علي من يشاء من عباده لينذر يوم التلاق ، و آيه و کذلک اوحينا اليک روحا من امرنا ، هم ميتواند با روح ايمان تطبيق شود ، و هم با روح القدس  از تفسیرالمیزان http://yon.ir/Qp331 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین یک دستور قرانی هفته : موضوع تمرین شماره 6 پرهیز از 🚫 زبان چیست؟ عادت زشتی است،که برخی ، باکنایه واشاره نکات ضعف طرف مقابل را به رخ او کشیده وبزرگنمایی و یا مسخره میکنند.در حالیکه در قران کریم و روایات به شدت این رفتار نهی شده است. ◀خداوند متعال درسوره مبارک همزه آیه 1 می فرماید : وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ🔥 ﻭﺍﻯ ﺑﺮ ﻫﺮ ﺑﺪﮔﻮﻯ ﻋﻴﺒﺠﻮﻳﻰ، 🍃🌸 🍃 تهیه شده توسط گروه درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
تاملی در دیدگاههای استاد شهید شماره پانصدو سی و هفت تفسیر سوره قسمتپانزدهم از جلد پنجم کتاب ✅فراموش كردن «خود» عزیز كریم واقعی خداست؛ العزیز اوست و الكریم اوست. كسی در مقابل خدا خودش را عزیز و كریم بداند این همان عصیان در مقابل حق و تكبر بر ذات پروردگار است؛ آخرین نتیجه اش همین است كه قرآن ذكر می كند: 🔰🔰🔰 «إِنَّ شَجَرَةَ اَلزَّقُّومِ. طَعامُ اَلْأَثِیمِ. كَالْمُهْلِ یَغْلِی فِی اَلْبُطُونِ. كَغَلْیِ اَلْحَمِیمِ. خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلی سَواءِ اَلْجَحِیمِ. ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذابِ اَلْحَمِیمِ. ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ اَلْعَزِیزُ اَلْكَرِیمُ » . ❇️خدا موجودی جدا از انسان نیست كه انسان بگوید من خودم را حفظ می كنم در مقابل او؛ او را طرد می كنم خودم را حفظ می كنم. «خود» انسان با خدا حفظ می شود. در آیات دیگر قرآن خوانده ایم:👇👇 «وَ لاتَكونوا كَالَّذینَ نَسوُا اللّهَ فَاَنْسیهُمْ اَنْفُسَهُمْ» 🌺 آدمی كه خدا را فراموش كند خودش را فراموش كرده، نه اینكه خودش را دریافته و خدا را فراموش كرده؛ آن كه خدا را از دست بدهد خودش را از دست داده. 🌺 🔺«قُلْ اِنَّ الْخاسِرینَ الَّذینَ خَسِروا اَنْفُسَهُمْ» . اشتباه اینها این است؛ می گویند انسان خودش را بازیابد و بازیافتن انسان خودش را به این است كه همه چیز را طرد كند. پس همه چیز را طرد كند حتی خودش را! خداوند غایت كمال انسان است. یك موجود [اگر] آن غایت كمال خودش را بجوید خودش را جستجو كرده است نه اینكه یك بیگانه از خودش را جستجو كرده است. یك رباعی به شیخ اشراق نسبت می دهند، خیلی رباعی خوبی است: 🔺هان تا سر رشته ی خرد گم نكنی 🔺خود را ز برای نیك و بد گم نكنی 🔺رهرو تویی و راه تویی منزل تو 🔺هشدار كه راهِ «خود» به «خود» گم نكنی خیلی حرف عجیبی است! می گوید آدمی كه به سوی خدا می رود در واقع به سوی خود واقعی خودش می رود، در واقع به یك معنا از «ناخود» به «خود» می رود. آن خودی را كه باید رها كند آن خود «ناخود» است، خودِ عوضی است؛ انسان از آن خود موهوم خیالی به سوی خود واقعی خودش می رود. آنگاه به این متكبر علی اللّه، به این مدعی خدایی می گویند: «ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ اَلْعَزِیزُ اَلْكَرِیمُ » [بچش ] ای كسی كه مدعی خدایی بودی  👈«اِنَّ هذا ما كُنْتُمْ بِهِ تَمْتَرونَ» این همان چیزی است كه شما در دنیا قبولش نداشتید، آنهایی را كه در دنیا قبول نداشتید حالا واقعیتش را می بینید. 👈«اِنَّ الْمُتَّقینَ فی مَقامٍ اَمینٍ» اما متقیان، پرهیزكاران در قرارگاهی امن [به سر می برند. ] برای آنها (بدكاران) 👈«كَالْمُهْلِ یَغْلی فِی الْبُطون» بود، غلیان و جوشش بود، و گفتیم كه همیشه كار خیر و كار حق امنیت آور است، و آن امن و امانی كه متقیان در آنجا دارند نتیجه ی امن و امان دنیاست كه 👈«اَلا بِذِكْرِاللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلوبُ»  «فی جَنّاتٍ وَ عُیونٍ» در باغها، در بهشتها و در میان چشمه ها «یَلْبَسونَ مِنْ سُنْدُسٍ وَ اِسْتَبْرَقٍ مُتَقابِلینَ» از انواع جامه های دیبا، نازك و ستبر می پوشند، روبروی هم می نشینند و از مجالست با یكدیگر لذت می برند. «كَذلِكَ» اینچنین «وَ زَوَّجْناهُمْ بِحورٍ عینٍ» و جفت و قرین قرار می دهیم آنها را به سیاه چشمان خوش چشمی، كه ممكن است مقصود همان زوجات دنیاشان باشد كه شامل حورالعین آخرت هم می شود (در آیات پیش این طور خواندیم) . 👈 «یَدْعونَ فیها بِكُلِّ فاكِهَةٍ امِنینَ» می خواهند و می خوانند هر نوع میوه ای را. تكرار می كند: در نهایت امن و امان و آرامش به سر می برند. 👈«لا یَذوقونَ فیهَا الْمَوْتَ اِلَّا الْمَوْتَةَ الْاُولی وَ وَقیهُمْ عَذابَ الْجَحیم» در آنجا دیگر مرگ وجود ندارد، دیگر مرگی نمی چشند. برای اهل بهشت تصور اینكه وجود داشته باشد نهایت ناراحتی است؛ برای اهل جهنم تصور اینكه مرگی وجود داشته باشد نهایت بشارت است. به اینها وقتی می گویند مرگی نیست، این بزرگترین عذابهاست؛ به آنها وقتی می گویند دیگر مرگی نیست بزرگترین بشارتهاست. 👈 «وَ وَقیهُمْ عَذابَ الْجَحیم» خدای آنها آنان را از عذاب جحیم نگهداری كرده است. (از متقین شروع شد كه از ماده ی «تقوا» و «وَقْو» و «وَقْی» و نگهداری است و تقریباً به اینجا ختم می شود كه «وَ وَقیهُمْ» خدا هم آنها را نگهداری كرده است. ) انسان تا در دنیا خودش را از آنچه كه موجب جهنم است نگه ندارد در آخرت از جهنم نگهداری نمی شود. «فَضْلاً مِنْ رَبِّكَ» همه ی اینها تفضلات پروردگار توست. اهل بهشت هر چه را كه دارند فضل پروردگار می بینند «ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ» و رستگاری بزرگ این است 🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘🌸☘ https://telegram.me/quranpuyan
#دعاهای_روزانه اللّهُمَّ اجْعَلْ غَدى وَ ما بَعْدَهُ اَفْضَلَ مِنْ ساعَتى وَ یَوْمى پروردگارا فرداى من و مابعد آنرا بهتر از این ساعت و امروزم قرارده " فرازی از دعای روز یکشنبه " https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✴️ همگان تسبیح گوی دلدار سَبَّحَ لِلّهِ ما فِی السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِی الاَرضِ وَ هُوَ العَزیزُ الحَکیمُ آن چه در آسمان ها و آنچه در زمین است، برای خدا تسبیح می کنند و اوست عزیز حکیم. حشر/۱ بعضی گفته اند مراد از تسبیح موجودات، تسبیح تکوینی است، نه تشریعی، یعنی همه موجودات به زبان حال، نه زبان قال، خدا را تسبیح و تنزیه می کنند... اما به نظر می رسد مراد قرآن از تسبیح موجودات، تسبیح با زبان باشد، زیرا : اگر آفرینش حکیمانه موجودات نشانه تسبیح باشد، ما این نشانه را می فهمیم،  در حالی که خداوند در آیه ای دیگر (اسراء/۴۴) می فرماید: «شما تسبیح موجودات را نمی فهمید» تفسیر نور/ج۱۱/ص۵۳۳ http://yon.ir/Qpsm214 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
"ویبقی وجه ربک ذو الجلال والاکرام."✨ و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می‌ماند!(27)سوره الرحمن ✨✨🍃 And there will remain the Face of your Lord, Owner of Majesty and Honor. 🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره نکته هایی از تفسیر نور( بخش اول) ◀️ شروع سخن با طرح سؤال،در تأثیر کلام مؤثّر است. «عَمَّ یَتَساءَلُونَ» ◀️ اگر سوال طبیعی بود باید جواب داد:یسئلونک...قل ولی اگر شیطنت بود. برخورد لازم است. «کَلاّ سَیَعْلَمُونَ» ◀️ در برابر طعنه و کنایه به مقدّسات و باورهای قطعی،با قاطعیّت باید سخن گفت. «کَلاّ» ◀️ در برابر تردید،باید حرف حق را تکرار کرد. کَلاّ سَیَعْلَمُونَ ... کَلاّ سَیَعْلَمُونَ ◀️ انسان در دادگاه عقل و وجدان خدا پرست است و می توان از وجدان او درباره قدرت الهی سوال کرد. «أَ لَمْ نَجْعَلِ» ◀️ پس از طرد افکار باطل،بر عقاید حقتان استدلال کنید. کَلاّ سَیَعْلَمُونَ ... أَ لَمْ نَجْعَلِ ◀️ اگر روحیه لجاجت نباشد،انسان از همین زمین و زمان و خواب و خوراک می تواند درس بگیرد. اَلْأَرْضَ ... اَللَّیْلَ ... اَلنَّهارَ ... ◀️ قدرت و حکمت الهی در آفرینش ما و هستی،دلیل آن است که ما را با مرگ رها نخواهد کرد. خَلَقْناکُمْ أَزْواجاً ... نَوْمَکُمْ سُباتاً ... اَلنَّهارَ مَعاشاً ◀️ خداوند اداره هستی را بر اساس یک نظام مشخص(نظام سببیّت و علّت و معلول)قرار داده است.(نور و حرارت خورشید همراه با ابر و باران،عامل تولید دانه و گیاه می شود.) سِراجاً وَهّاجاً ... ماءً ثَجّاجاً لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَ نَباتاً ◀️ قرآن،شعر نیست،امّا از آهنگ و موسیقی خاصّی برخوردار است. «وَهّاجاً ، ثَجّاجاً ، نَباتاً» ◀️ خداوندی که زمین مرده را با نزول باران به صورت بوستانی پر درخت در می آورد،از زنده کردن مردگان عاجز نیست. لِنُخْرِجَ بِهِ ... جَنّاتٍ أَلْفافاً 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan