eitaa logo
قران پویان
476 دنبال‌کننده
6هزار عکس
702 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💮🔶اشتباهات ما در موضوع ❗ باز نشر سخنان دلسوزانه دوسال قبل (1400) استاد سروش محلاتي بمناسبت روز و حجاب 🛑 قسمت پنجم:: ⭕️ حساسيت فقط به زنان . 🔻طرح یک سوال دلایل نارضایتی از وضع چیست؟ در شرایط کنونی یک سوُال این است که آیا ما از موضع وحوزه، چارچوب حجاب را بدرستی تبیین کرده ایم؟ و یا بدلیل آنکه از آن کاسته یا بر آن افزوده ایم، در وقوع این نابسامانی بی تاثیر نیستیم؟ بنظر میرسد در تلقی کنونی از حجاب شرعی چند وجود دارد، اشتباهاتی که باعث شده حجاب از ابعاد شرعی آن حجیم‌تر و فربه‌تر معرفی شود و. 👌همانگونه که شهید مطهری هم متذکر شده، وقتی حجاب را افزایش داده و سنگین میکنیم، درحقیقت افراد باحجاب را کاهش داده و تقلیل میدهیم: 🔻7⃣. حکمی مربوط به مناسبات زنان و مردان است و این حکم برای زنان با حکم دیگری برای پیوند خورده است. از بانوان "پوشش" و از آقایان "عدم آزار" خواسته شده است. البته این دو دستور، دو حکم موازی و مستقل نیستند بلکه هر دو ناظر به یک غایتند و مقصود آن است که زنان از امنیت و آرامش برخوردار باشند: "یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلایوُذین"(احزاب/۵۹) در واقع، اسلام برای حفظ حریم زنان، فقط به منع مردان از و اذیت نسبت به آنان بسنده نکرده است بلکه علاوه بر آن، زنان را هم موظف کرده تا با رعایت پوشش، زمینه تهییج و اذیت مردان را کاهش دهند. ولی اشتباه ما این است که این تکلیف دوسویه را یک سویه کرده و تکلیف را به طرف زنان سوق داده ایم و مردان مزاحم را رها کرده ایم، به عکس آنچه در دنیای جدید اتفاق افتاده که تکلیف را بسوی مردان سوق داده و در حالیکه با مزاحمتهای آنان بشدت برخورد میکنند، زنان را در پوشش آزاد میگذارند. ✳ما در این مسئولیت دوگانه در حالی فشار تکلیف را بر زنان قرار داده و از مردان برداشته ایم که قرآن در آموزه های خود، بار مردان را سنگین‌تر قرار داده و گناه مزاحمت مردان را بسیار بزرگتر از بی حجابی زنان قلمداد کرده است. در همان سوره احزاب که پیامبر(ص) مأمور ابلاغ این وظیفه به زنان میشود، آیه حجاب با "ان الله کان غفورا رحیما » پایان میپذیرد و به زنان متخلف امید رحمت و غفران الهی میدهد ولی در آیه بعد که مربوط به مردان متخلف است، لحن آیه کاملا عوض شده و خداوند با شدت و تهدید با آنان سخن میگوید: که اگر این مزاحمان، دست از اذیت برندارند، 💮💢پیامبر را علیه آنان مأموریت داده و زندگی را بر آنان تنگ خواهیم کرد تا نتوانند در شهر بمانند: "لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لاَ يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلاَّ قَلِيلاً ". 👈در اینجا " الذین فی قلوبهم مرض" اشاره به همان مزاحمان خیابانی دارد که بدنبال زنان می افتند و در کنار --المرجفون فی المدینه -- یعنی عوامل نفوذی دشمن از آنان یاد شده است(مجمع البیان). 🧕💢بکار بردن تعبییر "فی قلوبهم مرض" هم فقط برای مردان مزاحم بکار رفته، نه زنان بدحجاب! چه اینکه از زنان خواسته با ناز و ادا سخن نگویند تا مردان "بیماردل" به ایشان طمع نورزند " فلاتخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه "(احزاب/۳۲) در اینجا هم هر چند از زن خواسته شده تا متانت در گفتار را در برابر مردان حفظ کند ولی تعبیر ملامت آمیزی درباره او بکار نرفته ولی متقابلا از مردانی که تحت تاثیر لحن لطیف او قرار گرفته و قصد سوء میکنند با "فی قلوبهم مرض"یاد شده است. 👈 بعلاوه این در حالی است که آن تهدیدهای سنگین دنیوی و اخروی هم فقط برای بیان شده و نه زنان لاابالی از نظر پوشش! 👈ولی ما در اثر دوری از فرهنگ اصیل اسلامی، همه این آموزه ها را معکوس فهمیده ایم و با این فهم وارونه --که متاسفانه به دین هم نسبت میدهیم -- توقع داریم دنیایمان اصلاح شود!! ♦️حساسیت یک طرفه ما نسبت به زنان و بی اعتنایی‌مان نسبت به مزاحمت های مردان، ادامه همان فرهنگ جاهلی است که علامه طباطبایی بدان اشاره کرده که "مسلمانان زنا را برای زن عار و ننگ میدانند حتی اگر توبه کند، ولی برای مرد ننگ نمیدانند حتی اگر اصرار بورزد در حالی که زانی و زانیه درمعصیت برابرند."(المیزان ج۲/ص۲۷۱) 👈شاید اگر زنان مسلمان ما در فضای اجتهادی فعال بودند، میتوانستند جلوی اینگونه یک سو نگری های دینی را بگیرند. 🎙استاد سروش محلاتی 💫پایان http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm4682_yh-59-swrh-Hzb-Hjb--znn-mslmn-jlbb-rwpwsh--rbh-bdn-khwd-nzdykh-khnnd-t-mwrd-dhyt-qrr-ngyrnd.aspx#post4682 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🍃 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم وَ إِذا سَأَلَکَ عِبادی عَنِّی فَإِنِّی قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ هر گاه بندگان من ، از تو در باره من بپرسند ، [ بگو ] من نزدیکم ، و دعای دعاکننده را به هنگامی که مرا بخواند اجابت می‌ کنم. 🌸 سوره بقره ، آیه ۱۸۶ 🍃 🌸🍃 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 25 تا 29 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️قلمرو" " و" "! 💠لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَيِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمِيزانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَ أَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ لِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَ رُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ (۲۵/حدید) 🌱‏همانا ما پيامبرانمان را با معجزات و دلايل آشكار فرستاديم و همراه آنان كتاب (آسمانی) و وسيله سنجش فرو فرستاديم تا مردم به دادگری برخيزند و آهن را كه در آن نيرويی شديد است و منافعی برای مردم دارد فرو آورديم (تا از آن بهره گيرند) و تا خداوند معلوم دارد چه كسی او و پيامبرانش را به ناديده و در نهان ياری می‌كند. همانا خداوند، قوی و شكست‌ناپذير است. 🔹‏آيه فوق ترسيم گويايی از چهره اسلام در زمينه تعليم و تربيت، و گسترش عدل و داد، و اجرای قسط در جامه انسانی است. 🔹‏نخست از" بينات" و دلائل روشن و" كتب آسمانی" و" معيار سنجش ارزشها، و بيان احكام و قوانين" كمك می‌گيرد، يعنی پايه را بر انقلاب فكری و فرهنگی می‌گذارد، و از عقل و منطق استمداد می‌جويد. 🔹‏اما اگر اينها مؤثر نيفتاد و كار به بن بست كشيد، يعنی زورمندان قلدری پيدا شدند كه نه در برابر بينات سر تسليم فرود می‌آورند و نه برای كتاب و ميزان ارزشی قائلند، در اينجا نوبت به" حديد" كه در آن" باس شديد" است می‌رسد، و با سلاح بر مغز اين گردنكشان می‌كوبند تا در برابر قسط و عدل تسليم شوند، و البته از ياری مردم با ايمان در اين مسير كمك گرفته می‌شود. 👈بنا بر اين رهبران الهی در يك دست كتب آسمانی، و در دست ديگر شمشير دارند، نخست مردم را با منطق به سوی حق و عدل دعوت می‌كنند، هر گاه زورگويانی تسليم منطق نشوند در برابر آنها به زور متوسل می‌شوند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️رابطه و 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۲۸/حدید) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! از خداوند پروا كنيد و به پيامبرش ايمان آوريد تا از رحمت خود، دو بهره به شما عطا كند و برای شما نوری قرار دهد كه به وسيله آن (در دنيا و آخرت) راه را طی كنيد، و گناهان شما را ببخشد و خداوند بسيار آمرزنده و مهربان است. 🔹لازمه ايمان به خدا، تقوا و پرهيزكاری است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ» 🔹همواره بايد ايمان خود را عميق‌تر كنيم. آمَنُوا ... آمَنُوا 🔹هر يك از ايمان وتقوا سهمی از رحمت است. آمَنُوا اتَّقُوا ... كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ‌ 🔹مؤمن متّقی، هرگز در بن‌بست قرار نمی‌گيرد. آمَنُوا اتَّقُوا ... يَجْعَلْ لَكُمْ نُوراً ... 🔹مؤمن، معصوم از گناه نيست، ولی متّقی است و با سپر تقوا به ميدان می‌آيد. ‏لذا خداوند خطاهای او را می‌بخشد. اتَّقُوا اللَّهَ‌ ... يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ ‏ 🔹در دريافت الطاف الهی، سنّ و نژاد و قبيله و ادعا ملاك نيست، ايمان و تقوا ملاك است. اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا ... يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan