#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_562
❇️هيچ #نقصی در #جهان هستی نمیبينی
💠الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ طِباقاً ما تَرى فِي خَلْقِ الرَّحْمنِ مِنْ تَفاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَ هَلْ تَرى مِنْ فُطُورٍ (۳) ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسِيرٌ (۴/ملک)
🌱همو که هفت آسمانِ روی هم را آفرید. در آفرینش (خدای) رحمان، هیچ ناهماهنگیای نمیبینی. پس دوباره ببین؛ آیا هیچ بینظمی و خللی میبینی؟ (۳) باز دوباره بنگر تا نگاهت که (از به دست آوردن هر نقصی) خسته شده، با نومیدی و ذلت نزدت بازگردد. (۴)
ملك [۳-۴]
🔹در آيه بعد برای تاكيد همين معنی میافزايد:" بار ديگر ديده خود را باز كن، و دو مرتبه به عالم هستی بنگر، سرانجام چشمانت به سوی تو باز میگردد در حالی كه خسته و ناتوان شده، و در جستجوی خلل و نقصان در اين عالم بزرگ ناكام مانده است"! (ثُمَّ ارْجِعِ الْبَصَرَ كَرَّتَيْنِ يَنْقَلِبْ إِلَيْكَ الْبَصَرُ خاسِئاً وَ هُوَ حَسِيرٌ).
🔹" كرتين" از ماده" كر" (بر وزن شر) به معنی توجه و بازگشت به چيزی است، و" كرة" به معنی تكرار و" كرتين" تثنيه آن است، ولی بعضی از مفسران گفتهاند كه منظور از" كرتين" در اينجا معنی تثنيه نيست، بلكه منظور توجهای مكرر و پی در پی و متعدد است.
🔹بنا بر اين حد اقل قرآن در اين آيات دستور به مردم میدهد كه سه بار در عالم هستی بنگرند، و اسرار آفرينش را مطالعه كنند، و به يك معنی بارها و بارها دقيق شوند و هنگامی كه نتوانستند كمترين خلل و نقصانی در اين نظام عجيب بيابند به آفريننده اين دستگاه و خالق اين جهان و علم و قدرت بیپايان آشناتر شوند.
🔹" خاسئ" از ماده" خسا" و" خسوء" (بر وزن مدح و خشوع) هر گاه در مورد چشم به كار رود به معنی خسته و ناتوان شدن است، و هر گاه در مورد" سگ" به كار رود به معنی دور كردن آن است.
🔹" حسير" از ماده" حسر" (بر وزن قصر) به معنی برهنه كردن است، و از آنجا كه انسان به هنگام خستگی تاب و توان خود را از دست میدهد و گويی برهنه از نيروهای خود میشود به معنی خستگی و ناتوانی آمده است، بنا بر اين" خاسئ" و" حسير" در آيه فوق هر دو به يك معنی و برای تاكيد در موضوع درماندگی و ناتوانی چشم از ديدن نقصانی در نظام عالم هستی است.
بعضی ميان اين دو چنين فرق گذاشتهاند" خاسئ" به معنی ناكام و" حسير" به معنی ناتوان است.
🔹به هر حال از اين آيات دو نتيجه مهم میتوان گرفت:
👈نخست اينكه قرآن به همه رهروان راه حق، دستور مؤكد میدهد كه هر چه میتوانند در اسرار عالم هستی و شگفتيهای جهان آفرينش بيشتر مطالعه و دقت كنند، و به يك بار و دو بار قناعت ننمايد، چه بسيار اسراری كه در نگاه اول و دوم خود را نشان نمیدهد، ديدههای تيزبين لازم است كه بعد از چندين نگاه آنها را بيابد.
👈ديگر اينكه هر قدر انسان در اين نظام دقيقتر و باريكتر شود انسجام آن را بهتر درك میكند، انسجامی خالی از هر گونه نقص و خلل و كژی و اعوجاج.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_562
❇️اگر #گوش_شنوا و فكر بيدار داشتيم در #دوزخ نبوديم!
💠قالُوا بَلی قَدْ جاءَنا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنا وَ قُلْنا ما نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ إِنْ أَنْتُمْ إِلاَّ فِي ضَلالٍ كَبِيرٍ (۹) وَ قالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ (۱۰) فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ فَسُحْقاً لِأَصْحابِ السَّعِيرِ (۱۱/ملک)
🌱گويند: چرا، همانا هشداردهنده به سراغ ما آمد، ولی ما تكذيب كرديم و گفتيم:
خداوند چيزی نازل نكرده است و شما جز در گمراهی بزرگی نيستيد. و گويند:
اگر ما (حق را) میشنيديم يا تعقل میكرديم، در زمره اهل آتش نبوديم. پس به گناه خود اعتراف نمايند، پس لعنت بر اهل آتش باد.
🔹خداوند كه هدفش تكامل معنوی انسان است، بايد رهبر آسمانی بفرستد وگرنه اين هدف عملی نمیشود. «قالُوا بَلی قَدْ جاءَنا نَذِيرٌ»
🔹نتيجه انكار عمدی و آگاهانه دين دوزخ است. أُلْقُوا فِيها ... جاءَنا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنا
🔹خلافكار كار خود را توجيه میكند. (كافران برای توجيه تكذيب خود میگفتند: اصلًا خدا چيزی نازل نكرده است.) «فَكَذَّبْنا وَ قُلْنا ما نَزَّلَ اللَّهُ مِنْ شَيْءٍ»
🔹ريشه تكذيب، عدم تعقّل است. فَكَذَّبْنا ... لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ (تعاليم اسلام مطابق با عقل است، اگر تعقل میكرديم مؤمن میشديم.)
🔹عقل واقعی آن است كه انسان حق را بشنود، بپذيرد و پيروی كند تا از قهر الهی خود را نجات دهد. «لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ ما كُنَّا فِي أَصْحابِ السَّعِيرِ»
🔹روحيه لجاجت به جايی میرسد كه گمراهان، به پيامبران الهی نسبت گمراهی میدهند، آنهم گمراهی بزرگ! «إِنْ أَنْتُمْ إِلَّا فِي ضَلالٍ كَبِيرٍ»
🔹اعتراف به گناه در دنيا ممكن است سبب عفو شود، ولی در آخرت هرگز.
فَاعْتَرَفُوا بِذَنْبِهِمْ ... لِأَصْحابِ السَّعِيرِ
🔹كفّار در قيامت هم شكنجه جسمی میشوند: «اصحاب السعير»، هم شكنجه روحی. «سحقا» (دور بودن از رحمت الهی)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣4⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۶۱-۵۸ سوره قصص از تفسیر نور
۱- گاه ثروت و رفاه نه تنها مایه ی سعادت نیست که باعث غرور،طغیان و هلاکت است. کَمْ أَهْلَکْنا ... بَطِرَتْ مَعِیشَتَها
۲- سرنوشت افراد و جوامع،در گرو اعمال خود آنهاست. کَمْ أَهْلَکْنا ... بَطِرَتْ مَعِیشَتَها
۳- خرابه ها وبقایای تمدّن های گذشته،بهترین پندآموز نسل های بعدی است.
«فَتِلْکَ مَساکِنُهُمْ» (از جمله برنامه های تربیتی،بازدید از همین اماکن است.)
۴- مرفّهان،اموال خود را رها کرده و خواهند رفت.پس هدایت وسعادت ابدی را با رفاه زودگذر دنیوی معامله نکنیم. «نَحْنُ الْوارِثِینَ»
۵- از مهم ترین وظایف انبیا،تلاوت آیات الهی بر مردم است. «یَتْلُوا عَلَیْهِمْ»
۶- جوامع ستمگر در معرض قهر الهی هستند. رَبُّکَ مُهْلِکَ الْقُری ...
۷- تا اتمام حجّت نشود،قهری از جانب خدا نازل نمی شود. «ما کانَ رَبُّکَ مُهْلِکَ الْقُری حَتّی یَبْعَثَ فِی أُمِّها رَسُولاً»
۸- هلاکت ستمگران در دنیا،سنّت وبرنامه ی الهی است. مُهْلِکِی الْقُری ... أَهْلُها ظالِمُونَ
۹- ثروت و دارایی خود را محصول تلاش و زرنگی خویش نپنداریم که هر چه هست از خداوند است. «ما أُوتِیتُمْ»
۱۰- نعمت های دنیوی،محدود است؛ «مِنْ شَیْءٍ» ولی پاداش الهی،نامحدود و غیر قابل تصوّر است. «ما عِنْدَ اللّهِ خَیْرٌ وَ أَبْقی»
۱۱- هرکس باقی را فدای فانی،و بهره ی ناب را با لذّات آمیخته با مشکلات عوض کند،در حقیقت عاقل نیست. «أَ فَلا تَعْقِلُونَ»
۱۲- وعده های الهی و پاداش های اخروی،هم بزرگ است و هم نیکو. «وَعْداً حَسَناً» (کلمه «وَعْداً» که با تنوین آمده،اشاره به بزرگی امر و کلمه «حَسَناً» نشان از نیکویی دارد.)
۱۳- توفیق بهره گیری از متاع دنیا نیز به دست خداست. «مَتَّعْناهُ»
۱۴- کامیابی دنیوی،نشانه ی آسودگی اخروی نیست. مَتَّعْناهُ ... مِنَ الْمُحْضَرِینَ
۱۵- بهره مندی های دنیوی،حساب و کتاب دارد. مَتَّعْناهُ ... مِنَ الْمُحْضَرِینَ
حضرت علی علیه السلام می فرماید:«فی حلالها حساب و فی حرامها عقاب» در حلال دنیا حساب و در حرام آن عقاب است.
۱۶- کامیابی غافلانه،احضار ذلیلانه ی اخروی در پی دارد. «مِنَ الْمُحْضَرِینَ» آری در لذّتی که پایانش آتش است،خیری نیست.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🚩🚩
#جلوه_های_اخلاق در سرزمین #حسین(ع)
✴️قسمت هفتم :
9⃣1⃣-🍁 زيباترين جلوه هاي صبر و ادب در لحظه هاي حتي پر از مرگ
•💔🥀 حضرت زينب(س) ، به سبب سرشت اخلاقي ايماني خود و سفارش برادرش امام(ع) در مقام صبر و رضا ، در هيچ مرحله اي از عاشورا و بعد از آن نه به فريادي متوسل شدند و نه سخن سبكي كه حاكي از ضعف و حقارت باشد مي كنند .
😭👈يكي از زيباترين نمونه هاي آن ، لحظه مشاهده در خون غلتاندن برادرش امام است كه در حالي كه شمر و سربازان آنها ، امام را دوره كرده تا آخرين ضربه ها را وارد كرده و سر از بدنش جدا كنند ، بسوي او رفته و عمر سعد را نه به توهين و يا نفرين ، كه با لحني حاكي از نهايت تحقير اوست خطاب مي كند :
😭" اى عمر ! ابوعبدالله کشته می شود و تو نگاه مىکنى؟ "
🍁و اينجاست كه عمر سعد را چنان در هم مي شكند كه از شرم ، اشكهايش بر گونه و ريشهايش سرازير مي شود و اولين فردي مي شود كه بر اين همه خباثت ، مي گريد . «31»
💔• وقتي كه ياران امام به ملكوت پيوسته و او يكه و تنها به رزم شجاعانه خود ادامه مي دادند ، هر از چند گاهي بازگشتي بسوي خيمه ها مي كردند و آخرين حمايتهاي خود را از آنها به عمل مي آوردند .
در يكي از اين بازگشتها در حالي كه كنار خيمه اي مي نشينند تا لحظه اي آرام گيرند و خانواده را در آغوش گرفته به صبر بخوانند ، كودكش عبدالله ( علي اصغر ) را روي زانوي او نشان ده در آغوش مي گيرد .
در اين حالست كه تيري به او پرتاب و بر گلويش مي نشيند .
💔😭امام دست خود را زير گلوي كودك گرفته و خون را بر زمين ريخته و بي هيچگونه سخني حاكي از ضعف ، چنين دعا مي كنند :
"خداوندا ! اگر فيروزي آسمان را از ما گرفته اي ، چنان كن كه به سبب خير باشد و انتقام ما را از اين ستمگران بگير . "« 32»
💔😭• با اتمام جنگ و شهادت امام و همه ياران همراه ، حمله به خيمه ها آغاز شد . دريكي از اين يورشها ، شمر و سربازانش به سوي خيمه امام سجاد(ع) كه در آن زمان هم نوجواني بيش نبودند و هم بيمار ، تاختند و شمر فرياد كرد: " چرا اين را نكشيم ؟ "
📝حميد بن مسلم كه از كاتبان وقايع در لشگر عمر سعد بود ، فرياد كرد : " سبحان الله ، كودكان را هم مي كشيم ؟ اين كودك است ".
🍂🛣و چنان ايستادگي كرد تا رييس او ، عمر سعد رسيد و سربازان را از ادامه جناياتشان در حمله به خيمه ها باز داشت ، هر چند ربوده شده ها را كسي باز نگرداند .
در اينجا بود كه امام(ع) بدون هيچگونه بغض و كينه اي ، حميد بن مسلم را دعا مي كنند كه :
" پاداش خير يابي ، خداي به گفتار تو شري از من دور كرد . "« 33»
زيرنويسها : 👎👎
31- قال: فو الله إنه لكذلك إذ خرجت زينب ابنة فاطمة أخته، وكأني أنظر إِلَى قرطها يجول بين أذنيها وعاتقها وَهِيَ تقول: ليت السماء تطابقت عَلَى الأرض! وَقَدْ دنا عُمَر بن سَعْد من حُسَيْن، فَقَالَتْ: يَا عُمَر بن سَعْدٍ، أيقتل أَبُو عَبْد اللَّهِ وأنت تنظر إِلَيْهِ! قَالَ: فكأني أنظر إِلَى دموع عمر وَهِيَ تسيل عَلَى خديه ولحيته، قَالَ: وصرف بوجهه عنها. - الطبری ، ج 5 ص 452 ( ترجمه ج7 الكترونيكي ص 3060 )
32- قَالَ: أتي الْحُسَيْن بصبي لَهُ، فهو فِي حجره، إذ رماه أحدكم يَا بني أسد بسهم فذبحه، فتلقى الْحُسَيْن دمه، فلما ملأ كفيه صبه فِي الأرض ثُمَّ قَالَ: رب إن تك حبست عنا النصر من السماء فاجعل ذَلِكَ لما هُوَ خير، و انتقم لنا من هَؤُلاءِ الظالمين، الطبری ج 5 ص 446 ( ج 7 ترجمه الکترونیکی ص 3055 ) - الارشاد ج2 ص 108
33- قالَ، انتهيت إِلَى عَلِيّ بن الْحُسَيْن بن علي الأصغر وَ هُوَ منبسط عَلَى فراش لَهُ ، وَ هُوَ مريض، وإذا شمر بن ذي الجوشن فِي رجالة مَعَهُ يقولون: أَلا نقتل هَذَا؟ قَالَ: فقلت: سبحان اللَّه! أنقتل الصبيان! إنما هَذَا صبي، قَالَ: فما زال ذَلِكَ دأبي أدفع عنه كل من جَاءَ حَتَّى جَاءَ عُمَر بن سَعْد، فَقَالَ:
أَلا لا يدخلن بيت هَؤُلاءِ النسوة أحد، وَ لا يعرضن لهذا الغلام المريض، ومن أخذ من متاعهم شَيْئًا فليرده عليهم قال: فو الله مَا رد أحد شَيْئًا، قَالَ: [فَقَالَ عَلِيّ بن الحسين: جزيت من رجل خيرا! فو الله لقد دفع اللَّه عني بمقالتك شرا - الطبری ، ج 5 ص 454 ( ترجمه ج7 الكترونيكي ص 3062 ) – تذكر : حميد بن مسلم بعدا يكي از راويان كربلاشد .
📝🖊تحقیق : محمد صالحی – 20/7/95
💫کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#دعاهای_روزانه
🌸🤲 اللّٰهُمَّ وَنَحْنُ عَبِيدُكَ التَّائِقُونَ إِلىٰ وَلِيِّكَ الْمُذَكِّرِ بِكَ وَبِنَبِيِّكَ، خَلَقْتَهُ لَنا عِصْمَةً وَمَلاذاً، وَأَقَمْتَهُ لَنا قِواماً وَمَعاذاً، وَجَعَلْتَهُ لِلْمُؤْمِنِينَ مِنَّا إِماماً، فَبَلِّغْهُ مِنَّا تَحِيَّةً وَسَلاماً وَزِدْنا بِذٰلِكَ يَا رَبِّ إِكْراماً؛
خدایا، ما بندگان به شدّت مشتاق به سوی ولی تو هستیم، آنکه مردم را به یاد تو و پیامبرت اندازد و تو او را برای ما نگهبان و پناهگاه آفریدی و او را قوم و امان ما قرار دادی و او را پیشوای اهل ایمان از گروه ما گرداندی، از جانب ما به او درود و سلام برسان و به این وسیله رأفت و محبت بر ما را ای پروردگار بیفزا؛
💫فرازی از دعای ندبه
📍کانال قرآن پویان
┏━━━🍃═🌸━━━┓
@quranpuyan
┗━━━🌸═🍃━━━┛
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5915553332608373831.mp3
18.28M
⭕️امام حسین(ع) و #بزرگترین_منکر
استاد محمد سروش محلاتی
🔹🔷شب عاشورای ۱۴۰۲_کانون توحید. تهران
@quranpuyan
قران پویان
⭕️امام حسین(ع) و #بزرگترین_منکر استاد محمد سروش محلاتی 🔹🔷شب عاشورای ۱۴۰۲_کانون توحید. تهران
#بزرگترین_منکر چیست؟
🔻 از نظر امیرالمومنین اهمیت نهی از منکر در امر و #نهی_قدرت است که جلوی به قدرت رسیدن اشرار را می گیرد.
♦ امام حسین،منکر بزرگ و اصلی را به نقل از پیامبر، #سلطان_جائر (حاکم ظالم) عنوان می کند."
🔻ریشه شکل گیری منکر در جامعه، #حکومت_فاسد است
یکی از علل اصلی خروج و شهادت امام حسین امر به معروف و نهی از منکر بوده است، اما..❓ مهمترین معروفها و منکرها کدامند؟
از نظر معیار کمی، بزرگترین منکرها، منکرها در حوزه حکومت و قدرت است، چون در سطح کل جامعه شیوع پیدا می کند. از نظر کیفی هم مهمترین منکرها در حوزه قدرت و حکومت است؛ چون بصورت لایه بندی در جامعه عمق پیدا می کند.
🔹قرآن میفرماید: ظاهر و #باطن اثم (گناه و منکر) را رها کنید. به تعبیر امام صادق هرچه گناه در جامعه شیوع پیدا کند، ظاهر منکر است و علت و ریشه شکل گیری منکر، باطن اثم است و آن ریشه، #حکومت_فاسد است.
🔹حالا سوال این است که از نظر امام حسین بزرگترین و مهمترین منکر کدام بود؟ طبیعتا در آن جامعه ترک نماز و روزه و دروغ و کم فروشی و مشروب خواری وجود داشته است، اما امام حسین، به این منکرها اشاره نمی کند و #منکر_بزرگ و اصلی را به نقل از پیامبر، #سلطان_جائر (حاکم ظالم) عنوان می کند.
🔹 در دوران پیامبر مسیر امر به معروف و نهی از منکر حکومت کاملا باز بود و حتی در زمان خلیفه اول و دوم هم مسدود نشد .
▫️در وصیت حضرت علی تصریح شده که مبادا امر به معروف ونهی از منکر را ترک کنید که بدترین افراد بر شما مسلط میشوند.
امام علی ع در جای دیگر میفرماید: تمام کارهای خیر (نماز و روزه وجهاد و...) در برابر امر به معروف ونهی از منکر، مانند یک قطره در برابر دریایی عمیق است و 👈👈 برترین امر به معروف ونهی از منکر، سخن حق در برابر سلطان جائر و حاکم ظالم است
🔹پس نهی از منکر و #نقد_حکومت هم از همه دین و هم از همه مصادیق امر به معروف و نهی از منکر، اهمیت بالاتری دارد.
🔹حضرت امیر از اعتراض مردم مصر نسبت به ظلم حکومت خلیفه سوم تقدیر و آن را تایید می کند.
▫️وقتی ابوذر را نزد خلیفه سوم آوردند، عثمان او را متهم به کارهایی کرد، ابوذر گفت: من نصیحت برای خیرخواهی کردم، عثمان به او گفت: نه! تو دنبال #فتنه ای نه نصیحت، مردم شام را علیه من شورانده ای.
ابوذر گفت: تو همان روش خلفای اول و دوم را ادامه بده، ما مشکلی نداریم عثمان گفت: بی مادر! این مسایل به تو ربطی ندارد 👈👈هرطور بخواهم حکومت می کنم
▫️ابوذر پاسخ داد: من وظیفه امر به معروف و نهی از منکر دارم . نمی توانستند بگویند: چرا امر به معروف و نهی از منکر می کنی؟ گفتند: #فتنه می کنی.
ابوذر هر روز در مقابل کاخ معاویه می ایستاد و فریاد می زد: خدایا لعنت کن کسی که اهل منکر است و دیگران را نهی از منکر می کند.
🔻در نامه امام حسین به معاویه آمده: تو قاتل حجر بن عدی و یارانش نیستی؟ اینها که اهل عبادت و امر به معروف و نهی از منکر بودند.
👈👈پس امر به معروف و نهی از منکر ابتدا سلاح و ابزاری در اختیار #مردم نسبت به حکومت بود.
⭕️پس دو جریان داریم: یک جریان اهل امر به معروف و نهی از منکر حکومت است؛ از ابوذر گرفته تا حجر بن عدی و یک جریان مخالف امر به معروف ونهی از منکر حکومت، مثل عبدالملک مروان رسما گفت: از امروز اگر کسی من را نهی از منکر و دعوت به تقوا کند، گردن او را خواهم زد!
🔸البته بعدها، زیرکانه تر این کار را کردند و بجای مخالفت آشکار با امر به معروف ونهی از منکر گفتند، خودمان سیستم امر به معروف ونهی از منکر ایجاد می کنیم تا این مساله دست حکومت و قدرت باشد و نهی از منکر را ابزار قدرت کردند.
🔸در دوره عباسی، روش مدیریت امر به معروف ونهی از منکر به ایجاد دستگاه #حسبه انجامید
🔻نهی از منکر اصلی #نظارت_بر_حکومت است، اما عباسیان آن را ابزار قدرت کردند
🔸حسبه دستگاهی است که ماموریتش #تجسس در زندگی مردم و #مجازات مرتکبین منکر است که هیچ کدام در فقه شیعه جایز نیست و فقهای شیعه هم تجسس را حرام می دانند و هم به مامورین اجازه تعزیر و مجازات مردم را نمی دهند، برخورد فیزیکی و مجازات فقط در اختیار دادگاه است.
🔸ترجمه امروز «حسبه» میشود گشت ارشاد، گشت یعنی تجسس. امیرمومنان هم در بازار گشت میزد و کنترل می کرد اما برای اینکه به مردم اجحاف نشود، نه اینکه مردم را مجازات کند.
🔻سال ۱۳۴۸ امام خمینی در نجف در بحث ولایت فقیه خود با انتقاد از نهی از منکر نسبت به گناهان فردی، گفتند: «امر به معروف ونهی از منکر را در دایره کوچکی که ضررش به خود فرد میرسد، محصور کرده ایم و به منکرات بزرگ توجه نداریم»
استاد سروش محلاتی، عاشورای 1402
@quranpuyan
🚩🏴ضمن تسلیت شهادت امام علی بن الحسین (سجاد)علیه السلام ، بزرگترین حافظ پیام کربلا .
💮نامه #امام_سجاد علیه السلام به #عالِم_درباری
🔷✨محمد بن مسلم زهری، یکی از مشهورترین عالمان دینی عصر خود بود که به پادشاهان ظالم اُمَوی خدمت میکرد.
امام سجاد علیه السلام درباره همین مورد، نامهای به او نوشتند:
✍((...خداوند در قرآن کریم از #عُلمای دین، پیمان گرفته است که حقایق قرآن را برای مردم بیان کنند و آن را نپوشانند.
اما تو، ترس و وحشتی را که ظالم باید از عواقب ستم کردن داشته باشد را پوشاندهای و راه ستم را برای او هموار کردهای؛ آنها تو را محور آسیای ظلمشان میکنند.
آیا تو را همچون پُلی برای رسیدن به اهداف خویش قرار ندادند؟
آیا تو نردبان گمراهی آنها نشدهای که به وسیله تو جاهلان سادهلوح را به دام میکشند؟
به وسیلۀ تو عالمان واقعی را مشکوک میسازند و مردم گمان میکنند، همۀ عالمان، مانند تو هستند و اینگونه به همه عالمان بدبین میشوند!
آن ظالمان در برابر این همه خدمت، چه چیزی به تو پرداختند؟ هر چه به تو بدهند، در برابر آن چه که از تو میگیرند بی ارزش است!))
📚تحف العقول، صفحه ۲۷۴
📚الطبقات الکبری، جلد ۵، صفحه ۳۴۸
📚تاریخ یعقوبی ، جلد ۲ ، صفحه ۳۰۹
┄═
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺ ۞﷽۞
🌺 اغاز دور جدید فعالیت گروههای #تقرب در #واتساپ
✨از مهر ماه سال 99 در واتساپ، تلاوت روزانه يك صفحه از قرآن را با ترجمه در گروه #تقرب آغاز كرديم كه بلطف خدا و همراهي و استقبال عالی اعضای عزیز گروهها، پس از حدود دو و نيم سال، موفق به يك ختم قرآن شديم.
هرچند فيلتر كردن غيرموجه واتساپ و تداوم ان موجب توقف کوتاهی در اجراي اين برنامه در واتساپ شد، اما بدليل تقاضاي دوستان علاقمند، مجددا برقرار گرديد.
خوشبختانه اين برنامه مورد استقبال مخاطبان عزيز قرار گرفته بود كه در پيام رسانهاي تلگرام و ايتا و بله نيز تداوم يافته است.
✨اميد است كه اين برنامه زمينه آشنايي بيشتر ما با مفاهيم قرآن و عمل به انها را فراهم نموده باشد.
🛑اكنون با پايان يافتن اين دور از ختم قران، و با توجه به نظرسنجی انجام شده از اعضای محترم، برنامه گروه تقرب 1 و تقرب 2 بشرح زیر اعلام میشود:
🔹🔹گروه #تقرب_یک:
مطالعه روزانه یک صفحه از قران همراه با ترتیل، ترجمه و توضیح صوتی، تفسیر صوتی و متنی ایات منتخب
از شنبه 21 مرداد ماه
لینک گروه:
https://chat.whatsapp.com/Kbhf7Ywu2cw9Ry83l5oi2g
♦♦گروه #تقرب_دو:
مطالعه یک روز درمیان یک سوره یا یک صفحه از قران کریم به #ترتیب_نزول_سورهها همراه با ترتیل، ترجمه و توضیح صوتی، تفسیر صوتی اقایان جوادی املی، قرائتی و بازرگان و نکات تفسیری آیات منتخب از تفاسیر و قران پژوهان مختلف
از یکشنبه 22 مردادماه
لینک گروه:
https://chat.whatsapp.com/FPegBnOL5JZ43TKDukEVP0
از همه علاقمندان به فهم بهتر قران دعوت بعمل می آید.🌺🌺
#دعاهای_روزانه
امام زين العابدين عليه السّلام:
( إِلَهِي) أَنْتَ الْمُحْسِنُ، وَ نَحْنُ الْمُسِيئُونَ، فَتَجَاوَزْ يَا رَبِّ عَنْ قَبِيحِ مَا عِنْدَنَا بِجَمِيلِ مَا عِنْدَكَ
(خدایا) تو نيكوكاري، و ما بدكارانيم، به زيبايي آنچه نزد توست از زشتي آنچه پيش ماست درگذر
از دعای ابوحمزه ثمالی
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_ملک آیات 13 تا 26
📄#صفحه_563
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_563
❇️خداوند، #زمين را رام ساخته تا امكان تلاش و كوشش بشر بر روی آن فراهم باشد.
💠هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولاً فَامْشُوا فِي مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ وَ إِلَيْهِ النُّشُورُ (۱۵/ملک)
🌱اوست كه زمين را برای شما رام ساخت، پس در شانههای آن رفت و آمد كنيد و از رزق الهی بخوريد (و بدانيد كه) برانگيخته شدن فقط به سوی اوست.
🔹شانه زمين، يعنی قسمتهايی از زمين كه بار رزق شما بر آن است. زمين رام انسان است و با وجود چند نوع حركت مختلف، آرام است. اگر به طور دائم زمين گرفتار زلزله يا آتشفشان بود، يا فاصله زمين با خورشيد دورتر و يا نزديكتر بود و يا هريك از محاسبات موجود برزمين حاكم نبود، زمين برای انسان رام نبود. «جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا»
🔹خداوند، زمين را رام ساخته تا امكان تلاش و كوشش بشر بر روی آن فراهم باشد. «جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَناكِبِها»
🔹رزق از سوی خداوند است، ولی برای به دست آوردن آن تلاش لازم است.
«فَامْشُوا فِي مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ»
🔹هستی در حال حركت و رو به تكامل است:
طبيعت برای انسان. «جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا»
انسان برای تلاش. «فَامْشُوا فِي مَناكِبِها»
تلاش برای رزق. «كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ»
دنيا برای آخرت. «إِلَيْهِ النُّشُورُ»
🔹كاميابیهای دنيا نبايد سبب غفلت از قيامت شود. كُلُوا ... وَ إِلَيْهِ النُّشُورُ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan