♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر در سوره #معارج : چک ليست افراد مطلوب از نظر قران،شامل چه رفتارهايی است؟ #عروج ملائكه يعنی چه؟( بخش اول)
1⃣ از آیه های ۲-۱ چنین بر می آید که یکی از کفار به پیامبر(ص) گفته باشد که «اگر راست می گوئی آن عذابی را که ادعا می کنی بر من فرود بیاور» که چنین جواب یافت که :«کافران نمی توانندآن عذاب را از خود دفع کنند ، اما وقوع آن ،در روزی خواهد بود که...» و اینطور نیست که خداوند از روش خود (شرایط و ظرف زمانی و مکانی خاص آن) عدول کند .
2⃣ منظور از تعرج الملائكه و الروح در سوره معارج چيست؟
بطور کلی آیه ۴ می خواهد این را بگوید:
«ملائکه» (= کارگزاران همه چیز) و «روح» (= کارگزاران زندگی، وحی و چیزهای عالی) در مدتی که بنظر ما بسیار طولانی می آید بطرف «مرجع» خـویش می روند،
«رفتن» چه به ذهن ما می آورد؟
۱ – مبدا
۲ – مسافت
۳ – مقصد
یا اینطور بگوئیم:
۱- ملائکه و روح
۲ – مسافت
۳– خداوند
ملاحظه میکنید؟
تقسیمات سه گانه مبدا و مسافت و مقصد فقط به درد انسان میخورد و وقتیکه ملائکه و خداوند مطرح باشد موضوع بکلی فرق میکند، زیرا نه خداوند محدود به پایگاه و جایگاهی است که «رفتن بسوی» او معنی داشته باشد، و نه ملائکه راه سپردنشان مانند ما است که بیتوانیم قوانین رفتاری خویش را بر آنها هم تطبیق دهیم.
اگر با این نگاه به آیه ۴ نگاه کنیم، در می یابیم که«رفتن»ی که در باره آنها مورد نظر است نمیتواند«فیزیکی» باشد، بلکه میتواند«تکاملی» باشد، به عبارت دیگر، آیه میخواهد بگوید غیر از شما ها که تکامل دارید ملائکه و روح نیز تکامل دارند و ظرف زمانی تکامل آنها هم بسیار طولانی است، بطوریکه همه چیزش در ابعاد بسیار بسیار بزرگ است که ذهن هیچکس کشش آن را ندارد.
خلاصه از تفسیر آقای جمال گنجه ای
http://yon.ir/Qp8635
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است👇👇
✅ اگر #مردي،متوجه #زناي_همسرش با مرد ديگر شد،چه بايد بكند؟ - #قتل در فراش:ایا شوهر میتواند مرد #زناکننده با همسرش را بکشد؟
✴️پاسخ آخر
در کتاب شرایع الاسلام و در مسائل ملحق به احکام زنا نیز این حکم بیان شده و بعد از آن بسیاری از فقها همین حکم را بیان کرده اند.
نهایت آنکه، شهید اول در کتاب دروس خود به ذکر روایت مرسله ای که صریحا جواز قتل را میرساند پرداخته است و این روایت پس از او مورد استناد بسیاری از فقها قرار گرفته است.از میان فقهای متأخر، صاحب جواهر در کتاب حدود به بیان این موضوع پرداخته است. ایشان پس از ذکر عقاید مختلف فقها میگوید که ممکن است تجویز قتل در بیان حکم واقعی امر باشد، اگر چه گناهی بین او و خدای او نباشد؛ولی از نظر ظاهر، قصاص بر قاتل(شوهر)ثابت است، مگر آنکه وی بینهای بر ادعای خود اقامه کند یا ولی دم او را تصدیق کند و دراین باره به پاسخ امیرالمؤمنین(ع) به ابوموسی اشعری اشاره میکند که آن حضرت فقط اقامه چهار شاهد توسط شوهر را رافع قصاص دانستهاند.
شهید ثانی نیز این حکم را مشهور بین اصحاب دانسته و معتقد است که مخالفی در مورد این حکم وجود ندارد و ادامه میدهد:اگر مردی، بیگانهای را با همسرش در حال زنا مشاهده کند، میتواند هر دو را بکشد و به خاطر این قتل گناهی بر او نیست؛گرچه استیفای حد در غیر این مورد منوط و متوقف بر اذن حاکم شرع است.
مرحوم آیة الله خویی در بررسی مستندات مذکور، برخی از روایات را از لحاظ سند مخدوش و برخی دیگر را ناظر به مورد دفاع میداند و نتیجه میگیرد که هیچیک از روایات باب دفاع بر نظر مشهور دلالت ندارد.همچنین در مورد روایت مرسله شهید اول نیز ایشان معتقدند که چون قبل از شهید کسی این روایت را ذکر نکرده است، نمیتوان قائل به استناد قول مشهور به روایت مزبور شد؛بلکه ضعف این روایت به لحاظ مرسله بودن با عمل مشهور جبران شده است.
ایشان در مسأله 89 کتاب خود، قول مشهور را خالی از اشکال ندانسته بلکه موضوع میداند و از دادن فتوی به جواز قتل خودداری میکند. فقهای دیگري نیز مستندات و روایات مربوط به جواز قتل را قویا رد کرده، از دادن فتوا به جواز قتل خودداری کرده اند.
به هر حال میتوان گفت علت وضع حکم ماده 630 ق.م.ا.قول مشهور فقهاست که به تبع شیخ طوسی و محقق حلی بدین طریق فتوی داده اند.با نگاهی به مسأله 28 کتاب دفاع از تحریرالوسیله امام خمینی(ره)و مقایسه آن با متن ماده 630 قانون مذکور در مییابیم که عبارت قانون، ترجمه عبارت مذکور است که ایشان صریحا چنین قتلی را تجویز کرده اند؛هر چند که معتقدند چنین اجازه ای بنا بر واقع و نفس الامر است؛اما در ظاهر قاضی بر اساس موازین شرعی قضاوت میکند و چنانچه شوهر بینهای در تأیید گفتارش اقامه نکند به قصاص محکوم میشود
از مجموع نظریات فقهای اهل سنت نیز این گونه برداشت میشود که نظر اکثر ایشان بر این است که اگر شوهر، مردی را در حال زنا با همسر خود ببیند و او را به قتل برساند و زنای محصنه وی را اثبات کند، قصاص نخواهد شد و برخی دیگر احصان را شرط ندانسته اند و در صورت اثبات موضوع، شوهر را از قصاص معاف میدانند.البته در عدد شهود لازم برای اثبات موضوع اختلاف نظر وجود دارد
بخشهايي از مقاله قتل در فراش ،نویسنده :محمد جعفرحبیب زاده، حسین باباییرگرفته از http://portalefegh.persianblog.ir/post/83/
http://yon.ir/Qp1618
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن اپلیکیشن #تنزیل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ دانلود #رایگان تنزيل،همراه با پرداخت درون برنامه ای لطفا براي سايرعلاقه مندان #فوروارد كنيد
هدایت شده از قران پویان
در #جشنواره وب و موبايل ايران،راي خود را به #اپليكيشن_تنزيل،از لينك زير ثبت كنيد. پس از ورود به ربات مورد نظر،و انتخاب گروه مذهبي با جستجوي نام تنزيل #راي شما ثبت خواهد شد.
https://profile.iwmf.ir/app/24930
#قرآنچهمیگوید؟
آیات و جملات #قصار
✅ جملات حکیمانه از قرآن کریم
#خصوصیات_بندگان_خاص
وَعِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا
بندگان خاص خداوند رحمان، كسانى هستند كه با #آرامش و #بىتكبّر بر زمين راه مى روند؛ و هنگامى كه جاهلان آنها را مخاطب سازند [و سخنان نابخردانه گويند]، به #ملايمت پاسخ مى دهند.
فرقان آيه/۶۳
http://yon.ir/Qp2836
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
۞ وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ ۖ
🔸 و چهرهها براى آن [خداى] زنده پاينده خضوع مىکنند، (111)سوره طه ✨✨🍃
🔸🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر در سوره #معارج : چک ليست افراد مطلوب از نظر قران،شامل چه رفتارهايی است؟ #عروج ملائكه يعنی چه؟( بخش آخر)
3⃣ صفاتی که در آیات ۳۵-۲۲ ذکر شده ، نیز جدید است و در سوره هایی قبلی به این وضوح و روشنی دیده نشده است.
صفات مذکور، صفاتی است که چنان دقیق تعریف شده که شخصِ علاقمند می تواند آنها را لیست کرده و خودش را دائماً در رابطه با آنها چِک کند و به عبارت دیگر می توان آنها را «چک لیست» نامید.
از آیات فوق اینطور فهمیده میشود مسلمانان در مقطع نزول این سوره گاهی نماز میخواندند و گاهی هم نمیخواندند، و نیز کمک به فقرا نظم خاصی نداشت (الان همچنین است) تکیه و تاکید و تکرار در سه آیه ۲۶ تا ۲۸ حاکی از آن است که حتی آن مسلمانان هم قیامت را چندان جدی نمیگرفتند، هم چنین از آیات ۲۹ تا ۳۱ فهمیده میشود آن مسلمانان راجع به حلال و حرام در امور جنسی نیز چندان مقید نبودند، همچنین از سه آیه ۳۲ و ۳۳ و ۳۴ فهمیده میشود آنها هم (مانند ما) راجع به عهد و امانت و نیز بذل توجه به اوقات نماز و درست ادا کردنِ آن لاقید بودند.
اگر بخواهیم چک لیست مذکور را طبقه بندی کنیم به نتیجه خلاصه ذیل می-رسیم:
۱- از لحاظ فکری، اهمیت دادن به قیامت.
۲- از لحاظ اخلاقی، سلامت جنسی، رعایت امانت و عهد، واقامه شهادات.
۳- از لحاظ اعمال، دوام نماز، حفاظت از نماز (متوجه وقت بودن، درستیِ ارکان، درستی قرائت ها، وغیره)، اعطای ثابت صدقات.
4⃣ از آیه ۳۶ چنان فهمیده می شود که کافران موردنظر بطور تام و تمام سخن پیامبر(ص) را شنیده اند و نمی توانند بگویند «ما نمی دانستیم»، و «اطلاع نداشتیم»، و امثال این بهانه ها را بیاورند.
از آیه ۳۷ فهمیده می شود آنها علیرغم اینکه حجت بر آنها تمام بود، بطور آگاهانه و مختارانه انحراف از راه صحیح را برمی گزیدند.
از آیه ۳۸ فهمیده می شود آنها چیزی را می خواهند که استحقاقش را ندارند و این فقط وقتی اتفاق می افتد که آدمی یا از لحاظ مشاعر ضعیف باشد، یا درباره خویش اشتباه کند و خود را بسیار بیش از آنچه که هست بپندارد.
بعبارت دیگر، آنها به بیماری خود بزرگ بینی دچار بودند که خود را در مقابل حجت مطلق حق، چیزی حساب می کردند و پس از اینکه سخن حق را بطور کامل در می یافتند، باز هم باطل خود را ترجیح، و به همان ادامه می دادند.
💢ترجمه تفسیریِ آزاد
ای پیامبر! اين كفار چشان است كه جلوی روي تو هستند و از تو چشم بر نمي دارند؟ (۳۶)
اما از چپ و راسـت در ميروند و به تعالیمت نمیگروند؟ (۳۷)
آيا تك تك آنها طمع دارند كه بدون ورود به وادی ایمان به بهشتي پر نعمت داخل شوند؟ (۳۸)
نه! البته که پندارشان باطل است ، زیرا ميدانند آنها را از چه آفريده ايم و می باید این مقدار را فهمیده باشند که صِرف آن جثه شان وقتی که ایمان داخلش نشده باشد لایق ورود به آنجا نیست (۳۹)
قسم به پروردگاری مشرق ها و مغرب ها كه توانا هستيم (۴۰)
كه بهتر از آنها را جايگزينشان كنيم و كسي از ما جلو نخواهد افتاد (۴۱)
پس، ای پیامبر! آنها را بحال خودشان واگذار، كه به باطل فرو روند و بازي كنند تا اينكه به روز موعودشان برسند (۴۲)
همان روزي كه با سرعت از قبورشان خارج گشته و همه شان گوئي که به سوي علامت نصب شده اي روانند (۴۳)
چشمهاشان فرو افتاده وسرافکندگي آنها را فرا گرفته ، اين است آن روزي كه به آنان وعده داده شده است (۴۴)
خلاصه از تفسیر آقای جمال گنجه ای
http://yon.ir/Qp8635
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بيان خلاصه كتاب "مباني و روش مطالعه و #فهم ساده قرآن" از منظر استاد بهجت پور،در مراسم عصرانه قراني در #كتابخانه_ملي https://t.me/fahmequran
هدایت شده از قران پویان
آغاز عرضه چاپ جديد كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از #امروز 22 دي. جهت سفارش اينترنتي كتاب از لينك زير
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/37101
و جهت دانلود نسخه #ديجيتال كتاب بصورت فايل pdf از لينك زير https://idpay.ir/quranpuyan3/file/14964 اطلاعات بيشتر و #فهرست مطالب كتاب را در كانال مخصوص كتاب مشاهده نماييد. https://t.me/fahmequran
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عملبه یک دستور قرانی
هفته #دهم روز چهار شنبه : موضوع #زخم زبان
تمرین شماره 6 پرهیز از #سرزنش که نوعی #زخم زبان است.
🔹پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله :
◀آدمی را همین عیب بس که عیبی را در مردم ببیند و در خود نبیند و مردم را به خاطر کاری سرزنش کند که خود نمی تواند آن را ترک کند و همنشین خویش را با چیزهای نامربوط و بیهوده بیازارد.🍁
⭐دوستان قرآنی عزیز ، میثاق ببندیم که با همه انسانها رابطه رحمانی برقرار کنیم و با پاره ای از آنها رابطه رحیمی.⭐
🍃🌼🍃🌼🍃
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن (کریم ) درپیام رسان ایتا
در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است👇👇
#معیارهای_موسیقی_حلال_حرام چیست؟ - #منظور_از_غنا_موسیقی_مطرب_لهو و #لعب چیست؟
⬅️یکی از موضوعاتی که در جامعه ما مطرح است بحث موسیقی مجاز یا حلال و حرام است.
👈آیا در قران راجع به حرمت موسیقی و خوانندگی زنان،آیه ای داریم؟علت عقلی و معیار حرمت موسیقی چیست؟
👈آیا برگزاری ارکستر در برخی شهر ها ممنوع و در برخی شهرها مجاز است؟
👈تعریف #غنا و #لهو و #لعب در قرآن چیست؟
🔶پاسخ اول
اگر چه ما حکم شرعی را بیان می کنیم ولی با توجه به سوال شما به برخی دلائل حرام بودن موسیقی (مطرب و لهوی ) اشاره می کنم:
علّت تحريم موسيقى و غناي حرام اين است که ،غنا و موسيقيهاي شهوت زا انسان را به لهو و لعب و عيّاشى و دور شدن از خداوند سوق ميدهد که مخالف فلسفه خلقت انسان است ، نيز باعث تزلزل اعتقادات مذهبى ميشود، از اين رو از رسول گرامى اسلام(ص) نقل شده: 👇👇
🔺«سه چيز قلب انسان را پر قساوت ميکند: شنيدن و گوش دادن بهصداها و گفتارهاى لهو؛ دنبال صيد رفتن براى خوشگذراني؛ به دربار شاهان رفت و آمد كردن».
🔺همو فرمود: «چهار چيز قلب را فاسد ميكند و موجب نفاق قلبى ميشود:
گوش دادن به لهويات؛ فحّاشيكردن؛ به دربار سلاطين رفت و آمد كردن و دنبال صيد رفتن».
🔺امام صادق(ع) فرمود:
«زن آوازه خوان (مغنيّه) ملعون است .
هر كس او را به منزل دعوت كند و به او پولبدهد، ملعون است».
🔺علي(ع) فرمود: «پولى كه به آوازه خوان هرزه داده ميشود، حرام است».
يكى از اصحاب رسول خدا از جايى عبور ميكرد. صداي موسيقى شنيد. انگشتهايش را در گوشش كرد تا صدا را نشنود و سپس گفت: با پيامبر از جايى ميگذشتيم كه چنين بود. پيامبر با دستهايش گوشش را گرفت تا صدا را نشنود».
باز رسول الله فرمود: «غنا و آوازهاى لهوى (ترانه) باعث نفاق در قلب ميشود». و فرمود: «از شنيدنچنگ و غنا دورى كنيد. آن ها در قلب شما نفاق ايجاد ميكند»؛ يعنى كم كم طورى ميشويد كه ظاهراً مسلمانهستيد، ولى در عمل و كردار اسلام را قبول نداريد.
⬅️آثار بد موسيقى بر فرد و جامعه:
🔰🔰
✅1 ـ اعتياد به موسيقي: يكى از آثار سوء موسيقى اين است كه نوازنده يا شنونده را معتاد ميكند و اين اعتياد پيامدهاي بدى دارد.
✅2 ـ سر و صداى زياد براى دستگاه شنوايى زيان آور است.
✅3 ـ تأثير سر و صداى زياد بر روح و روان انسان نيز يكى از آثار بد موسيقى قلمداد ميشود.
سر و صداى زياد حساسيت را نسبت به حمله ويروسها زياد ميكند و ناراحتيها كليوي، زخم معده و فساد دندانها را در پي دارد.
✅4 ـ تأثير موسيقى بر معده: بر اساس آزمايشهايى كه پرفسور «لودويگ دوملينگ» درباره موسيقيهاى شبكوتاه، موزارت، سمفوني، سرنوشت بتهون، موزيك بيت، آوازهاى پاپ يعنى موزيك مدرن نسل جوان انجامداده و آزمايشهاي مكررّ انجام گرفته، ترشح عصاره گوارشى معده و اسيد كلريدريك در كسانى كه به موزيكپاپ گوش كرده بودند، پيش از سائرين تقليل و كاهش يافته بود.
✅5 ـ تأثير منفى موسيقى در عمر در بررسيهايى كه محققّان كردهاند، از بين 46 نفر موسيقيدان و نوازندگانايتاليايي، فرانسوي، انگليسي، آلمانى و غيره، متوسط عمر آنان 47 سال بوده است.
👈بنابراين موسيقى مخصوصاً موسيقيهاى هيجان آور باعث بروز مفاسدى در افراد و جامعه ميشود كه قابلچشم پوشى نيست . زمينه ساز مفاسدي از قبيل فسادهاى اخلاقي، بزهكاري، لااباليگري، شهوت رانيهايمضرّ ميشود. از اين رو از نظر اسلام ممنوع گرديده است.
🖋زهرا سادات ابوترابی
✨✨پاسخها و نظرات مختلف در روزهای آینده ارائه میشود✨✨
http://yon.ir/Qp2767
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان نقاط تمایز و امکانات #منحصربفرد اپلیکیشن #تنزیل در گفتگوی آقای فرهنگ با برنامه رصد،شبکه قران سیما،15 مهر97
هدایت شده از قران پویان
در #جشنواره وب و موبايل ايران،راي خود را به #اپليكيشن_تنزيل،از لينك زير ثبت كنيد. پس از ورود به ربات مورد نظر،و انتخاب گروه مذهبي با جستجوي نام تنزيل #راي شما ثبت خواهد شد.
https://profile.iwmf.ir/app/24930
لينك #دانلود:https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
با #فوروارد اين پيام در گسترش استفاده از مفاهيم قراني،شريك شويد.
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✴️ هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نميكشد، بجز... آیه ٢۵ سوره نحل
همه ،جمله معروف زیر را که آیه ۱۵ سوره اسراء در قرآن کریم است شنیده اید
وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى
هيچكس بار گناه ديگري را به دوش نميكشد،
اما در سوره نحل آیه ٢۵ یک تکمله برای این عبارت بیان شده است.یعنی برخی افراد ،علاوه بر بار گناه خودشان ،در گناه دیگران هم شریک هستند.
اینها کسانی اند که بدون داشتن آگاهی و دانش کافی به یک موضوع،صحبت کرده یا می نویسند و موجبات انحراف و گمراهی دیگران را فراهم میکنند:
لِيَحْمِلُواْ أَوْزَارَهُمْ كَامِلَةً يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَمِنْ أَوْزَارِ الَّذِينَ يُضِلُّونَهُم بِغَيْرِ عِلْمٍ أَلاَ سَاء مَا يَزِرُونَ ﴿۲۵﴾
فولادوند: تا روز قيامت بار گناهان خود را تمام بردارند و [نيز] بخشى از بار گناهان كسانى را كه ندانسته آنان را گمراه مى كنند آگاه باشيد چه بد بارى را مى كشند
http://yon.ir/Qpt229
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :
تدبر در سوره #معارج
بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيمِ به نام خداوند رحمتگر مهربان
سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ {1}
پرسندهاى از عذاب واقع شوندهاى پرسيد
{لِّلْكَافِرينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ {2}
(عذابی) برای کافران [و] آن را بازدارندهاى نيست
مِّنَ اللَّهِ ذِي الْمَعَارِجِ {3}
[و] از جانب خداونداست که مقصد عروجهاست
تَعْرُجُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ إِلَيْهِ فِي يَوْمٍ كَانَ مِقْدَارُهُ خَمْسِينَ أَلْفَ سَنَةٍ {4}
فرشتگان و روح در روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است به سوى او بالا مىروند
فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلًا {5}
پس صبر كن صبرى نيكو
إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا {6}
آنان [عذاب] را دور مى بينند
وَنَرَاهُ قَرِيبًا {7}
و [ما] نزديكش مىبينيم
💢عصاره فراز آیات(7-1)عذاب اخروی مورد انکار و بعید از نظرکافران،واقع شدنی است اما درزمانیکه خدا مقدر کرده است.(نه به درخواست شما)
💠نکات:
1⃣شرح آیات :
عذاب مورد اشاره در ایه 1،چه عذابی است؟عذاب اخروی است یا دنیوی؟این عذاب ،مختص چه کسانی است؟
👈الف)در سوره قبلی(سوره نبا) ضمن تاکید بر حق بودن یوم الفصل و ناسازگاری مردم با پذیرش این خبر مهم،به عذاب فزاینده طاغین که اعتقادی به حساب اخروی نداشتند، اشاره شد اخرین آیه سوره نیز با انذار از عذاب قریب و خسران و ندامت کافران به پایان رسید.
إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا {40}سوره نبا
ما شما را از عذابى نزديك هشدار داديم روزى كه آدمى آنچه را با دستخويش پيش فرستاده است بنگرد و كافر گويد كاش من خاك بودم {40}
لذا با توجه به آیه 1 سوره معارج ،میتوان برداشت کرد که پس از نزول سوره نبا و مخصوصا ایه آخرش،فردی از منکران و ناباوران معاد، از پیامبر خواسته که اگر این گفته های خدا و پیامبر،درست است،این عذاب را در همین دنیا نازل کند تا با عدم نزول این عذاب درخواستی، اصل ان را نفی و پیامبر را تحقیر و مغلوب کند.
خداوند هم پاسخ میدهد که این عذاب برای قیامت مقدر شده که البته از نظر او نزدیک است(همانطور که در سوره نازعات اشاره شد،تنها نیم روز پس از مرگ است) و ان روز شرایط خاص خودش را دارد و با درخواستها و آرزوهای شما،این برنامه تغییر نمیکند پس ای پیامبر صبر کن در برابر این گفتارهای ازاردهنده و باستهزاگیرنده.
👈ب)سیر ظهور کلمه #عذاب در سوره های قبلی:
کلمه عذاب از انتهای سوره های مرحله دوم در سوره های قران بکار رفته است در سوره غاشیه کسانی که از پیام رسول الله رومیگردانند و عامدانه تکذیب میکننداز عذاب اکبر ( الا من تولی و کفر فَيُعَذِّبُهُ اللَّهُ الْعَذَابَ الْأَكْبَرَ ) انذار شده اند در سوره فجر به سه نمونه از اقوام گذشته (عاد،ثمود و فرعون)که طغیان کردند و به عذاب دنیوی دچار شدند،اشاره شده است(فصب علیهم ربک سوط عذاب).در انتهای سوره نیز به عذاب بی مانند اخروی اشاره شده است.(فَيَوْمَئِذٍ لَّا يُعَذِّبُ عَذَابَهُ أَحَدٌ)
سپس در سوره انشقاق مجددا #مکذبان و منکران معاد به عذابی دردناک بشارت داده شده اند.(بَلِ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُكَذِّبُونَ.. فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ)
در سوره نبا نیز به عذاب اخروی و جهنمی برای طاغین و کافران #معاد اشاره شد.
لذا تا اینجا غالبا صحبت از عذاب اخروی و آن هم برای طاغین و مکذبان است در ایات ابتدای سوره معارج هم صحبت از عذاب در قیامت است و برای کافران.
هم چنین آیات انتهای سوره نیز بصراحت بر عذاب،پس از خروج از قبرها اشاره دارد.
2⃣ در همه آيات قران از نزول و ارسال ملايكه و روح صحبت شده است.تنها در اين سوره است كه از عروج و بازگشت ملايكه و روح به سمت خداوند خبر ميدهد.
و آن مصادف با اتمام زندگي در اين دنيا و برپايي قيامت است.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8635
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عملبه یک دستور قرانی
هفته #مکذبان دهم روز پنجشنبه : موضوع #زخم زبان
تمرین شماره 6 پرهیز از #سرزنش که نوعی #زخم زبان است.
🔹عیسی علیه السلام :
🔍ای بندگان بد! مردم را بر اساس گمان سرزنش می کنید و با یقینی که به بدیها و عیبهای خود دارید خویشتن را
سرزنش نمی کنید؟
🔹پیامبر اکرم (ص)فرمودند:
🚫هر کس بنده مومنی را بیازارد مرا آزرده است.
🔹ان شا الله باهیچیک از انواع #زخم زبان، موجب رنجش مومنان و رسول اکرم (ص ) نشویم .
🍃🌼🍃🌼🍃
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن (کریم ) درپیام رسان ایتا
در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
کانالِ قرآنپویان:
پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است👇👇
#معیارهای_موسیقی_حلال_حرام چیست؟ - #منظور_از_غنا_موسیقی_مطرب_لهو و #لعب چیست؟
⬅️یکی از موضوعاتی که در جامعه ما مطرح است بحث موسیقی مجاز یا حلال و حرام است.
👈آیا در قران راجع به حرمت موسیقی و خوانندگی زنان،آیه ای داریم؟علت عقلی و معیار حرمت موسیقی چیست؟
👈آیا برگزاری ارکستر در برخی شهر ها ممنوع و در برخی شهرها مجاز است؟
👈تعریف #غنا و #لهو و #لعب در قرآن چیست؟
سفارش کردن به موسیقی یعنی حلال کردن کلّی آن و این کار انبیاءنیست زیرا موسیقی اشکال گوناگونی دارد.
یاد خدا در هر اوضاعی ممکن است و غفلت از خدا هم همینطور.
امامان هم فقیه زمان خودشان بودند.
آیا میتوان هنرمندانی را که با پرداختن به هنرشان، پاک از یاد خداوند غافل شده اند را به پرداختن به موسیقی سفارش کرد؟
آیا میتوان مردمی را که کسب و کارشان آنها را پاک از یاد خدا غافل ساخته به کسب و کار تشویق کرد؟
نمیشود کسی مانند سلیمان نبی ثروتمند باشد و بیاد خدا هم باشد؟
نمیشود کسی الحان و اصوات موسیقی را بشناسد و بیاد خدا هم باشد؟
ایراد کار در حرام کردن مطلق و حلال کردن مطلق است.
آیا کسی که قرآن را وسیلهٔ کسب و کار خود کرده، پرداختن به قرآن بر او حرام شده؟
گفته میشود رقص زن برای همسرش اشکالی ندارد.
امّا این را نمیداند که برای رقصیدن ،حداقل باید آهنگی را بخاطر آورد.
انبیاء نیامدند تا به مردم هنر و صنعت و ورزش و اختراعات علمی بیاموزند. آنها آمدند تا همه چیز را در راستای امر و نهی خداوند قرار دهند
🖋حمید باقری
جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp2767
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
اللَّهُمَّ ثَبِّتْنِي عَلَىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِي، وَ لا تُزِغْ قَلْبِي بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِي، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً، إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
خدايا! تا زنده ام مرا بر دين خود ثابت بدار، و دلم را پس از آنكه به نور هدايت روشن نمودی گمراه مكن، و از نزد خود رحمتی بر من ببخش چرا كه تنها تو بخشاينده ای
بخشی از دعای روز جمعه
https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لذت خواندن سوره ها به ترتیب نزول با اپلیکیشن #تنزیل،ویدئوی مشروح گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی را درلینک زیر مشاهده نمایید. http://www.irna.ir/fa/video/3632884
هدایت شده از قران پویان
در #جشنواره وب و موبايل ايران،راي خود را به #اپليكيشن_تنزيل،از لينك زير ثبت كنيد. پس از ورود به ربات مورد نظر،و انتخاب گروه مذهبي با جستجوي نام تنزيل #راي شما ثبت خواهد شد.
https://profile.iwmf.ir/app/24930
👈👈چکیده سخنرانی دکتر #فیرحی با موضوع " قران و حکومت"
در نشست دوفصلی قران پویان ،مورخ 4 خرداد 96
بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن و حکومت
- قرآن تصویر روشن و کاملی از یک نظام سیاسی ارائه نداده است؛
- قران ،آیاتی دارد که ناظر به مسئلۀ حکمرانی و البته مبانی مشروعیت است.
- همچنین برخی اصول و ارزش های کلی که فراتر از حکومت اند و البته برحکومت نیز اثر دارند؛ مثل نظم، عدالت، وفای به عهد و ... .
- تصویر حکومت بیشتر از احادیث ، اخبار، عقل متشرعه /استدلال از ماهیت و فلسفه احکام شرعی به ضرورت حکومت شرعی، و بویژه نظام استدلال کلامی- فقهی مذاهب زاده و تولید شده است.
مفسران و فقها تاکنون دو رویکرد اصلی (اقتدارگرایانه و مردم سالار) به حکومت داشته اند که هر کدام به دو آیه قران استناد کرده اند.
1-دو آیه مهم در رویکرد نخست ؛
آیه اطاعت؛ سوره نساء
- إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها وَ إِذا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ سَميعاً بَصيراً (58) آیه امانت
- يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْويلاً (59) آیه اولی الامر
2- دو ایه مهم در رویکرد دوم
آیه شوری؛
- وَ الَّذينَ اسْتَجابُوا لِرَبِّهِمْ وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ (38/شوری)؛ نظریه عمومی شورا
- فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنْتَ فَظًّا غَليظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ
فَإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ (159/آل عمران)؛
ادرس کانال استاد فیرحی در تلگرام:
@Davood_Feirahi
https://t.me/quranpuyan