#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_575
❇️تلاوت #قرآن همراه با تفكر
💠إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنی مِنْ ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَ نِصْفَهُ وَ ثُلُثَهُ وَ طائِفَةٌ مِنَ الَّذِينَ مَعَكَ وَ اللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ عَلِمَ أَنْ لَنْ تُحْصُوهُ فَتابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَنْ سَيَكُونُ مِنْكُمْ مَرْضی وَ آخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِنْ فَضْلِ اللَّـهِ وَ آخَرُونَ يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنْهُ وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ وَ أَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً وَ ما تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّـهِ هُوَ خَيْراً وَ أَعْظَمَ أَجْراً وَ اسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۲۰/مزمل)
🌱پروردگارت میداند كه تو و گروهی از كسانی كه با تو هستند نزديك دو سوم از شب يا نصف يا ثلث آن را بپا میخيزيد، و خداوند شب و روز را اندازهگيری میكند، او میداند كه شما نمیتوانيد مقدار آن را (دقيقا) اندازهگيری كنيد، لذا شما را بخشيد اكنون آن مقدار از قرآن كه برای شما ميسر است تلاوت كنيد، او میداند به زودی گروهی از شما بيمار میشوند، و گروهی ديگر برای به دست آوردن فضل الهی (و كسب روزی) به سفر میروند، و گروهی ديگری در راه خدا جهاد میكنند، پس آن مقدار كه برای شما ممكن است از آن تلاوت كنيد، و نماز را بر پا داريد و زكات ادا كنيد، و به خدا قرض الحسنه دهيد، (در راه او انفاق نمائيد) و (بدانيد) آنچه را از كارهای خير برای خود از پيش میفرستيد نزد خدا به بهترين وجه و بزرگترين پاداش خواهيد يافت، و از خدا آمرزش بطلبيد كه خداوند غفور و رحيم است.
🔹در اينكه منظور از جمله" فاقرؤوا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ" آنچه از قرآن برای شما ميسر است بخوانيد" چيست؟ گفتگو بسيار است: جمعی آن را به نماز شب تفسير كردهاند كه در لابلای آن حتما آيات قرآن خوانده میشود، و بعضی گفتهاند منظور همان تلاوت قرآن است هر چند در اثناء نماز نباشد، سپس بعضی مقدار آن را به پنجاه آيه، و بعضی به يكصد آيه، و بعضی دويست آيه، تفسير كردهاند، ولی هيچيك از اين اعداد دليل خاصی ندارد، بلكه مفهوم آيه اين است كه هر مقداری كه انسان به زحمت نمیافتد از قرآن بخواند.
🔹بديهی است منظور از" تلاوت قرآن" در اينجا تلاوتی است به عنوان درس و فراگيری برای خودسازی و پرورش ايمان و تقوا.
🔹از روايات اسلامی به خوبی استفاده میشود فضيلت تلاوت قرآن در زياد خواندن آن نيست، بلكه در خوب خواندن و تدبر و انديشه در آن است.
🔹جالب اينكه در ذيل آيه فوق كه دستور میدهد آنچه از قرآن برای شما ميسر است بخوانيد" فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنْهُ" روايتی از امام علی بن موسی الرضا ع آمده است كه از جدش چنين نقل میفرمايد: ما تيسر منه لكم فيه خشوع القلب و صفاء السر!:" آن مقدار بخوانيد كه در آن خشوع قلب و صفای باطن و نشاط روحانی و معنوی باشد"!
چرا چنين نباشد در حالی كه هدف اصلی تلاوت، تعليم و تربيت است.
و روايات در اين زمينه بسيار است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_575
❇️معنای #تكبير و فرق آن با #تسبيح
💠وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ
🌱و پروردگارت را بزرگ دار؛
مدثر - ۳
🔹وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ" يعنی هم در باطن دل و مرحله اعتقاد، و هم در مرحله عمل و هم به زبان پروردگار خود را به عظمت و كبريا منسوب كن، و او را از اينكه معادل و يا ما فوقی داشته باشد منزه بدار، چون چيزی نيست كه شريك او و يا غالب بر او و يا مانع سر راه او باشد، و نقصی عارض بر او نمیشود، و هيچ وصفی از اوصاف، او را تحديد نمیكند.
🔹و لذا از ائمه معصومين (ع) وارد شده كه معنای تكبير (اللَّه اكبر) اين است كه خدا از اينكه در وصف بگنجد بزرگتر است، پس خدای تعالی از هر وصفی كه ما با آن توصيفش كنيم، و حتی از خود اين وصف بزرگتر است، و همين معنا با توحيد اسلامی مناسب است، چون توحيدی كه اسلام پيشنهاد كرده از هر توحيد ديگری كه در ساير شرايع دينی سراغ داريم بالاتر و مهمتر است.
🔹و اين معنايی كه ما برای تكبير ذكر كرديم فارق ميان دو كلمه تكبير و تسبيح (اللَّه اكبر و سبحان اللَّه) است، سبحان اللَّه منزه داشتن خدا از هر صفت عدمی است، كه چون مرگ و عجز و جهل و غيره نقص شمرده شود، و اما اللَّه اكبر منزه دانستن خدای تعالی است از هر وصفی كه ما برايش ذكر كنيم، چه وجودی و چه عدمی، و حتی منزه بودنش از اين تنزيه ما، برای اينكه هر صفتی كه ما برای خدا ذكر كنيم، محدود در چارچوبه خودش است، و شامل مفاهيم ديگر نمیشود، و خدای تعالی اين چنين نيست، چون به هيچ حدی محدود نمیگردد- دقت بفرماييد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣6⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات مهم تفسیری سوره قصص
آيه ۷۶ - «مفاتحه» به معناى درب هاى گنج هاى قارونى است ـ و نه كليد هايش ـ زيرا «مفاتح» جمع (مفتح) به معناى درب است و (مفاتيح) جمع (مفتاح) به معناى كليد مى باشد، و اين جا نوعاً مفسران و مترجمان قرآن جاى مفتاح را با مفتح عوض كرده و گمان كرده اند كه كليدهاى گنج هاى قارونى را بايستى دلير مردانى به سختى بركشند، كه اين معقول هم نيست، زيرا حمل كليدهاى هزاران گنج براى يك نفر هم ممكن است.
آيه ۸۳ ـ اين "لا يريدون علواً فى الارض" تنها اراده علو استكبارى را در زمينه تكليف سلب نموده چنان كه "و لا فساداً" اين حقيقت را تبيين مى كند، روى اين اصل اراده و تصميم رهبرى و علّو در زمين و زمينه تكليف نه تنها براى شايستگان حرام نيست بلكه واجب نيز هست. البته در غير معصومان مشروط به اين است كه خود را در اين سلطه كَم نكنند، چنان كه ره گم كردگان در ميان اينان در طول تاريخ مشاهده مى گردند. روى اين اصل براى اين شايستگان غير معصوم دو بعد سلب وايجاب توأمان است، ايجابش خواستار سلطه شرعى و سلبش فسادزدايى و نفى خود باختگى است كه بسيار هم دشوار و اندك است. چنان كه در "و يجعلكم خلفاء الارض" حتى اميرمؤمنان كه اين آيه را از حضرت اقدس رسول گرامى شنيد ـ پرسيد مقصود از خلفاء الارض كيانند ـ حضرت فرمود مانند تو يا على! على(عليه السلام) از نگرانى بى هوش شد و چون به هوش آمد رسول گرامى به وى فرمود خدا تو را در سلطه و خلافت از هر گونه انحراف و فساد نگهبان است.
"و العاقبة للمتقين" مراد از عاقبت دو عاقبت است: يكى در دولت جهان شمول مهدوى (عج) است كه مستضعفان با ايمان در طول تاريخ فرمانداران حضرت ولى امر (عج) خواهند بود، و ديگر عاقبت برزخ و قيامت است كه در اين دو زمان نيز از رستگارانند.
تفسیر فرقان
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مطهرات و #نجاسات
💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني
🛑قسمت هفتم:
⭕️فقط #خون_جهنده حيوانات نجس است. خون بعد از ذبح يا خون ازمايشگاهي پاك است
مسألهى 53- خون حيوانات حرام گوشت به طور كلى نجس و خوردنش حرام است، و خون غير حيوان به طور كلى پاك است و حلال مىباشد، و
تنها خون حيوانات حلال گوشتى كه #خون_جهنده دارند دو بخش است،
نخست خونى كه با كشتن شرعى و يا زخمى كردن حيوان بطور طبيعى و متعارف از بدنش خارج مىشود كه برحسب نص قرآن «دَماً مَسْفُوحاً» (سورهى انعام، آيهى 145): خونى است #ريخته_شده، كه نجس و خوردنش حرام مىباشد،
و دومى خونهايى كه پس از كشته شدن شرعى به طور معمول در بدن حيوان مى ماند كه هم پاك و هم #خوردنش حلال است، زيرا «دَماً مَسْفُوحاً» حرمت را در انحصار خون ريخته شده نهاده، امّا خونهاى ناريخته كه همچنان و بطور معمول در بدن حيوان مى مانند خوردنشان حلال و به طريق اولى پاك مىباشند،
👈و بالاخره ما هرگز دليلى از كتاب و سنت بر نجاست و يا حرمت هر خونى به طور عموم نداريم، و تنها حرمت و نجاست در انحصار «دَماً مَسْفُوحاً» است و بس.
🔰روى اين اصل خونى كه احياناً در #تخم_مرغ است #پاك و حلال است . زيرا خون ريخته شده ى حيوان نيست،
و تنها خون بودن هم كافى براى نجاست و يا حرمت نمىباشد، و بلكه اصلًا اين خون، خون حيوان نيست. و تمام خونهاى غير حيوانى هم پاك و حلال است مانند خونهايى كه در #آزمايشگاهها ساخته مىشود،
💠خونهاى درونى بدن هم محكوم به نجاست نيستند، بر اين مبنى چنانچه سوزن و يا آمپول وارد بدن انسان شود و بيرون آيد هرگز نجس نخواهد بود،
و خونى هم كه احياناً از دهان يا بن دندانها ريزش مى كند نيز پاك و حلال است .
📚رساله توضيح المسائل نوين، ص: 58
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤
يَا مَنْ ذِكْرُهُ حُلْوٌ
ای که ذکرش شیرین است
🌹 جوشن کبیر ، ۴۸
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_مدثر آیات 18 تا 47
📄#صفحه_576
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_576
❇️#قرآن، حتّی در نظر كافران، كلامی پر جاذبه و سحرآميز است.
💠فَقالَ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ يُؤْثَرُ (۲۴) إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ (۲۵)
🌱و بیدرنگ گفت: «این (گفتهها)، فقط جادویی ست که (توسط او از دیگران گرفته و برای ما) نقل میشود؛ (۲۴) این (گفتهها)، فقط سخن بشر است.» (۲۵)
مدثر [۲۴-۲۵]
🔹اين فقط قول بشر است" و هيچ ارتباطی با وحی آسمانی ندارد! (إِنْ هذا إِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِ).
و به اين ترتيب آخرين سخن خود را بعد از مطالعه مكرر و تفكر شيطانی و برای مبارزه با قرآن اظهار داشت، و با تمام شيطنتی كه اين مغز متفكر عصر جاهليت و شرك به خرج داد با اين سخنش مدح و تمجيد فوق العادهای از قرآن كرد بیآنكه خودش بداند.
🔹او نشان داد قرآن جاذبه فوق العادهای دارد كه قلب هر انسانی را تسخير میكند، و به گفته او تاثير سحرانگيزی در آن است كه دلها را مسحور میسازد، و از آنجا كه قرآن هيچ شباهتی به سحر ساحران نداشت، بلكه سخنانی بود منطقی و موزون و حساب شده اين خود دليل بر آن بود كه قول بشر نيست و از يك وحی آسمانی، از جهان ما وراء طبيعت، از علم بیپايان خداوند، سرچشمه گرفته، كه همه زيبائيها را توأم با انسجام و استحكام در خود جمع كرده است.
🔹به هر حال اين يك اعتراف ضمنی به اعجاز قرآن است، چرا كه قرآن هيچگونه شباهتی به كارهای خارق العاده ساحران ندارد، كلامی است متين و استوار، مملو از معنويت، و دارای جاذبه و نفوذ بیمانند كه اگر طبق گفته" وليد" قول بشر بود ديگران هم بايد بتوانند همانند آن را بياورند، در حالی كه میدانيم قرآن بارها دعوت به مقابله كرد، و احدی از دشمنان سرسخت كه در زبان عرب مهارت فوق العاده داشتند نتوانستند چيزی همسان آن بياورند و نه حتی كمتر از آن، و اين است معنی معجزه.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_576
❇️گاهی يك مطلب ساده، افرادی را #هدايت و گروهی را #گمراه میكند
💠وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلاَّ مَلائِكَةً وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ إِلاَّ فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ يَزْدادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيماناً وَ لا يَرْتابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْكافِرُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ وَ ما يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ وَ ما هِيَ إِلاَّ ذِكْری لِلْبَشَرِ (۳۱/مدثر)
🌱و نگهبانان آتش را جز از فرشتگان قرار نداديم و تعداد آنها را جز وسيله آزمايش برای كسانی كه كفر ورزيدند قرار نداديم، تا اهل كتاب يقين كنند (كه قرآن كتاب آسمانی است. زيرا همين عدد در تورات و انجيل نيز آمده است) و كسانی كه ايمان آوردهاند بر ايمان خود بيفزايند و اهل كتاب و مؤمنان، گرفتار شك و ترديد نشوند و (به علاوه، عدد ۱۹ سبب شد) تا كفّار و بيماردلان بگويند خدا از اين مثال چه ارادهای كرده است؟ اين گونه خداوند هركس را بخواهد گمراه میكند و هركه را بخواهد هدايت مینمايد و شمار لشگريان پروردگارت را كسی جز او نمیداند و اين جز تذكّری برای بشر نيست.
🔹مأموران دوزخ، فرشتگان هستند. «ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلَّا مَلائِكَةً»
🔹كسی میتواند مجری قوانين و دستورات الهی باشد كه خودش آلوده نباشد و به آنچه ديگران از آن نهی شدهاند، مبتلا نباشد. «وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلَّا مَلائِكَةً»
🔹ذكر تعداد نگهبانان دوزخ، برای آزمايش كفّار است. «إِلَّا فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا»
🔹در ميان اهل كتاب نيز افراد با انصافی وجود دارند كه با ديدن حقانيّت اسلام، ايمان میآورند. لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ ...
🔹قرآن از سخن بيماردلان بهانه گير در آينده خبر میدهد. وَ لِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ...
🔹گمراه كردن خداوند ابتدايی نيست، بلكه كيفر كافران است. (مانند دزدی كه وارد خانه شده و شما درب را به روی او میبنديد. در اينجا زندانی كردن سارق، جنبه كيفری دارد.) «يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ»
🔹كفّار و منافقان در دشمنی با اسلام و مسلمانان هماهنگ هستند. «وَ لِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْكافِرُونَ»
🔹گاهی يك مطلب ساده، افرادی را هدايت و گروهی را گمراه میكند. «ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلًا كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣6⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان
قصص : ۸۴
مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِّنْهَا وَمَن جَاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلَا يُجْزَى الَّذِينَ عَمِلُوا السَّيِّئَاتِ إِلَّا مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
هر کس نيکی آورد [=کار خيری کند]، پاداشی بهتر از آن خواهد داشت و هر کس بدی آورد، ۶۲
آنان که مرتکب زشتيها شدهاند، جز به آنچه [در دنيا] ميکردند کيفر نميبينند [و فقط پاداش خوبی بيش از نفس عمل است].
۶۲- در اين آيه به جای «من عَمِلَ» يا «من کَسَبَ» و مشابه آن، «مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ... وَمَنْ جَاءَ بِالسَّیِّئَةِ» گفته شده است که مفهوم پديد آوردن و عرضه کردن عمل دارد و بر ايجاد و آفرينش عمل تکيه ميکند.
قصص : ۸۵
إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ مَن جَاءَ بِالْهُدَى وَمَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ
بيگمان آن که [ابلاغ] قرآن را بر تو فريضه نهاد، حتما تو را به بازگشتگاهی [=مکه] ۶۳
برميگرداند [پس تسليم حکم او باش و آرام و متوکل در برابر انکار مخالفين] بگو: پروردگارم به کسی که هدايت را مطرح کرده و آنکه در گمراهی آشکاری است داناتر است.
۶۳- جملة: «لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ» [تو را به بازگشتگاهی برميگرداند] از جهاتي، به خصوص نکره آمدن کلمه معادٍ، دارای ابهام است، اما اگر اين آيه را به شيوة تفسير قرآن با قرآن، با آيه ۷ همين سوره در کنار هم قرار دهيم، به نظر ميرسد رفع ابهام گردد؛ در آيه ۷ خداوند مادر موسی را که از رها کردن طفل نوزادش به امواج رودخانة نيل سخت دل نگران و مضطرب بود، وعده ميدهد: «مترس و غصه مخور، ما او را به تو برميگردانيم... إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ]، در آيه ۸۵ نيز با ذکر همين فعل [لَرَادُّكَ] رسول، خود را که فرمان يافته از موطن خود، مکه و کانون توحيد [کعبه] هجرت نمايد و خود را به امواج خطرات بسپارد، وعده ميدهد، همان کسی که ابلاغ وحی را بر تو واجب کرده، مسلماً تو را به آغوش مام ميهنت، مکه باز ميگرداند. نکره آمدن کلمه معادٍ چه بسا دلالت بر پيروزمندانه برگشتن و عظمت و ابهت اين بازگشت نمايد. در ضمن به مصداق سوگند آغازين سوره بلد [لا أُقْسِمُ بِهَذَا الْبَلَدِ وَأَنْتَ حِلٌّ بِهَذَا الْبَلَدِ] پيوند مبارک پيامبر با مکه و حل شدن او در تاريخ اين شهر قابل فهم ميباشد.
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مطهرات و #نجاسات
💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني
🛑قسمت هشتم:
⭕️خون مار و ماهي و .. پاك است.
خون جراحت و زخم كه شستن ان سخت است براي نماز اشكالي ندارد
مسألهى 54- خون حيوانات حرام گوشتى كه خون جهنده ندارند، مانند #مار، مارمولك، پاك است زيرا از عنوان « #دما_مسفوحاً» بيرون است، و اگر حلال گوشت هم باشند مانند #ماهى اضافه بر پاكى حلال هم هست ولى خون حيوانات حرام گوشت همچون خود آنها حرام است.
مسألهى 55- از جمله احكام خونهاى نجس اين است كه- مانند تمامى نجاسات- اگر در بدن و يا لباسى كه به اندازه پوشش عورتين است باشد، بايستى براى نماز و احرام تطهير و يا كنار گذارده شود،
👈ولى خون اگر به اندازه ى يك درهم (كه در زمان ما تقريباً به اندازه ى يك سكه دو ريالى است)، باشد كلًا براى نماز اشكالى ندارد،
👈ساير #نجاسات هرگز استثنايى در اين مورد ندارند،
چنانكه ظاهراً در خون نجس العين و حيوانات حرام گوشت و خون حيض و نفاس و استحاضه نيز چنان استثنايى مسلم نيست،
و قاعده ى حرمت همراه داشتن نجاست در نماز و احرام شامل تمامى اينها مى باشد،
و تنها خون انسان و حيوانات حلال گوشت به اندازه ى يك درهم و خون زخم و جراحت بدن كلًا مستثنى است، گرچه قدر مسلم استثناى خون زخم و جراحت مادامى است كه بهبودى نيافته، و شستن آنها موجب مشقت و حرج باشد، كه در غير اين موارد همچنان ممنوع اند.
↩️مسألهى 56- #خونهايى كه در نماز ممنوع است تنها خونهايى است كه بر بدن باشد، و يا بر لباسى كه براى پوشيدن عورت كافى است، بنابراين مانند جوراب و دستمال كوچك و عرقچين و هر پارچه و مانندش كه براى پوشش عورتين كافى نيست اشكالى ندارد.
📚رساله توضيح المسائل نوين،
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
❤بسم الله الرحمن الرحیم❤
لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا
اندوهگین نباش که خدا با ماست
🌷سوره توبه ، آیه ۴۰
🍃
🌸🍃
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan