💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_نازعات آیات 16 تا 46
📄#صفحه_584
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_584
❇️بهترين راه #خداشناسی، توجّه به نعمتهای اوست
💠أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها (۲۷) رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّاها (۲۸) وَ أَغْطَشَ لَيْلَها وَ أَخْرَجَ ضُحاها (۲۹) وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها (۳۰) أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها (۳۱) وَ الْجِبالَ أَرْساها (۳۲) مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ (۳۳/نازعات)
🌱آيا آفرينش شما سختتر است يا آسمانی كه او بنا كرده؟ سقفش را برافراشت و آن را استوار ساخت. شبش را تيره و روزش را روشن گرداند. بعد از آن، زمين را گسترش داد. و از آن آب و چراگاه بيرون آورد. و كوهها را استوار و پابرجا گردانيد. تا وسيله برخورداری شما و چارپايان شما باشد.
🔹در تبليغ، شيوه سؤال بسيار مفيد است. «أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ»
🔹بهترين راه خداشناسی، توجّه به نعمتهای اوست. بايد از محسوسات برای پی بردن به معقولات استفاده كرد. «رَفَعَ سَمْكَها فَسَوَّاها»
🔹دنيا برای ماست، نه ما برای دنيا. «مَتاعاً لَكُمْ»
🔹در كاميابیهای مادی، انسان و چهارپا در كنار هم هستند. (آنچه مايه امتياز انسان است كمالات معنوی است.) «مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ»
🔹نعمتها برای بهرهگيری انسان است، تحريمها و رياضتهای نابجا بیمعنا است. «مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ»
🔹گسترش زمين و گردش آن در فضا، بعد از آفرينش آسمانها بوده است. «وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_584
❇️#مقام_رب" چيست؟
💠وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى
🌱امّا کسی که از مقام و منزلت مالک و صاحباختیارش ترسیده و نفس (خود) را از هوا و هوس باز داشته باشد،
نازعات - ۴۰
👈قابل توجه اينكه در آيات مورد بحث میفرمايد:" كسی كه از" مقام" پروردگارش بترسد" نمیفرمايد:" كسی كه از پروردگارش بترسد" در اينكه منظور از" مقام" چيست؟
در اينجا تفسيرهای متعددی است:
🔹نخست اينكه منظور" مواقف قيامت" است كه انسان در اين مقامات در پيشگاه خداوند برای حساب متوقف میشود (بنا بر اين تفسير،" مقام ربه" به معنی" مقامه عند ربه" يعنی ايستادن انسان در پيشگاه خدا است).
🔹منظور" علم خداوند و مقام مراقبت او" نسبت به همه انسانها است، همانطور كه در آيه ۳۳ رعد آمده است أَ فَمَنْ هُوَ قائِمٌ عَلی كُلِّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ:
" آيا كسی كه بالای سر همه ايستاده و مراقب اعمال همگان است همچون كسی است كه اين وصف را ندارد"؟! شاهد ديگری برای اين تفسير حديثی است كه از امام صادق ع نقل شده كه فرمود:
:" كسی كه میداند خدا او را میبيند و آنچه را میگويد، میشنود و از آنچه از خير و شر انجام میدهد آگاه است، و اين توجه او را از اعمال قبيح باز میدارد، او كسی است كه از مقام پروردگارش خائف است، و خود را از هوای نفس باز داشته".
👈منظور" مقام عدالت" او است، چرا كه ذات مقدس او مايه خوف نيست، خوف از عدالت او میباشد، و در حقيقت اين خوف از مقايسه اعمال خود با عدل او حاصل میشود، همانگونه كه مجرمان از ديدن يك قاضی عادل بر خود میلرزند، و از شنيدن نام محكمه و دادگاه وحشت میكنند، در حالی كه شخص بیگناه نه از آن ترسی دارد، و نه از اين وحشتی! در ميان اين تفسيرهای سه گانه تضادی نيست و ممكن است همه آنها در معنی آيه جمع باشد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣7⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹پیام های آیات ۸۸-۸۷ سوره قصص از تفسیر نور
۱- کوتاه آمدن در ابلاغ وحی،نوعی تقویت کفر است. «فَلا تَکُونَنَّ ظَهِیراً لِلْکافِرِینَ وَ لا یَصُدُّنَّکَ»
۲- دشمنان حتّی برای شخص پیامبر صلی الله علیه و آله نیز نقشه دارند. «لا یَصُدُّنَّکَ»
۳- رهبران آسمانی نیز به تذکّرات الهی نیازمندند. «لا یَصُدُّنَّکَ»
۴- رسالت باید همراه عزّت و قاطعیّت باشد. لا یَصُدُّنَّکَ ... بَعْدَ إِذْ أُنْزِلَتْ
۵- علم و آگاهی،مسئولیّت را سنگین تر می کند. «بَعْدَ إِذْ أُنْزِلَتْ إِلَیْکَ»
۶- کسی در دعوت به حقّ موفّق می شود که قاطع و نفوذناپذیر باشد. لا یَصُدُّنَّکَ ...
اُدْعُ إِلی رَبِّکَ»
۷- دعوت باید خالصانه باشد و هیچ مسئله ای را جز رضای خداوند در نظر نگیرد. «ادْعُ إِلی رَبِّکَ وَ لا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکِینَ» آری کسی که به خاطر ملاحظه دیگران دعوت به خدا نکند،در مدار شرک قرار گرفته است.
۸- دعوت باید به سوی خدا باشد،نه خود. «ادْعُ إِلی رَبِّکَ»
۹- شرک زدایی و مبارزه با کفر،سرلوحه ی فعالیّت پیامبران و از تأکیدات بسیار جدّی خداوند است. «لا تَکُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِکِینَ»
۱۰- موحّد واقعی کسی است که از همه ی معبودها،ابَرقدرت ها،ایسم ها وطاغوت ها آزاد باشد. «لا تَدْعُ مَعَ اللّهِ إِلهاً آخَرَ»
۱۱- به آنچه رفتنی است،دل نبندیم و خود را اسیر آنها نسازیم. «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلاّ وَجْهَهُ» چنانکه حضرت ابراهیم فرمود: «لا أُحِبُّ الْآفِلِینَ»
۱۲- حاکمیّت،مخصوص خداوند است. «لَهُ الْحُکْمُ»
۱۳- معبود واقعی چند شرط دارد:
الف:فناپذیر نباشد. «کُلُّ شَیْءٍ هالِکٌ إِلاّ وَجْهَهُ»
ب:بر هستی فرمانروا باشد. «لَهُ الْحُکْمُ»
ج:فرجام همه به دست او باشد. «إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»
۱۴- مرگ،نابودی نیست،بازگشت به مبدأ است. «إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
❇️پيام اصلي امام حسين ع: زیر بار #ظلم نرو
▪️برای #اربعین سالار شهیدان، صفوان از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) زیارت خاص نقل می كند كه فرمود وقتی روز اربعین رسید شما هنگامی كه آفتاب برآمد زیارت اربعین را بخوانید، بعد نماز زیارت را و سپس خواسته های خود را با خدا در میان بگذارید.[1]
در این زیارت عصاره سخنرانی های سالار شهیدان مطرح شده است.
▪️سالار شهیدان (سلام الله علیه) در بخش های وسیعی از خطبه ها, نامه ها، پیام ها و مناظره ها كه با مردم كار دارد با « #الناس» كار دارد، می خواهد بفرماید
⭕⭕مسلمان هستی باش, كافر هستی باش, مشرك هستی باش, زیر بار ظلم نرو!
«خُطَّ الْمَوْتُ عَلَى وُلْدِ آدَمَ مَخَطَّ الْقِلَادَةِ عَلَى جِیدِ الْفَتَاةِ»؛[2]
فرمود بالأخره انسان باید بمیرد, خب عزیزانه بمیرد! فرمود شما سعی كنید از ذلّت فاصله بگیرید.
من و خاندان من و دودمان من كسانی هستیم كه #ذلت اجازه ندارد به حضور ما بیاید، شما اگر به این مقام نرسیدید بگویید «هیهات مِن الذلّة»، من می گویم «هیهات مِنّا الذلّة»؛[3]
ذلّت از ما دور است، نه ما از ذلّت دوریم!
ذلّت اجازه ندارد به حضور ما بیاید!
اما شما اگر به اینجا نرسیدید كه نمی رسید، لااقل بگویید «هیهات مِن الذلّة» یعنی «بَعُدَ مِن الذلّة» ما از ذلّت دوریم.
فرمود برای من مرگی است, گرگان درنده ای هستند، من همه آن صحنهها را می بینم، من مشتاق به نیاكانم هستم همان اندازه كه یعقوب (سلام الله علیه) مشتاق لقای یوسف (علیه السلام) بود «وَ مَا أَوْلَهَنِی إِلَى أَسْلَافِی اشْتِیاقَ یعْقُوبَ إِلَى یوسُفَ».[4]
▪️ اینكه می بینید حسین بن علی (سلام الله علیهما) را جهان به عظمت می شناسد و همه برای او حرمت قائل اند چه مسلمان چه غیر مسلمان، برای آن #بخش_انسانی اوست كه وجود مباركش از صبغهٴ الهی به انسانیت بها داد.
--------------------------------
[1] . تهذیب الأحكام, ج6, ص113 و 114؛ «...عَنْ صَفْوَانَ بْنِ مِهْرَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: قَالَ لِی مَوْلَای الصَّادِقُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیهِ فِی زِیارَةِ الْأَرْبَعِینَ تَزُورُ عِنْدَ ارْتِفَاعِ النَّهَارِ وَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَى وَلِی اللَّهِ وَ حَبِیبِه...».
[2] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص60 و 61.
[3] . اللهوف, ص97.
[4] . كشف الغمّة, ج2, ص29; اللهوف, ص 61.
📚آیت الله جوادی آملی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
*السلام على الحسين
وعلى علي بن الحسين
وعلى اولادِ الحسين
وعلى اصحاب الحسين
****@quranpuyan*
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_عبس آیات 1 تا 42
📄#صفحه_585
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_585
❇️انسان بايد به #غذای خود بنگرد!
🔹نزديكترين اشياء خارجی به انسان غذای او است كه با يك دگرگونی جزء بافت وجود او میشود، و اگر به او نرسد به زودی راه فنا را پيش میگيرد، و به همين دليل قرآن از ميان تمام موجودات روی مواد غذايی آن هم موادی كه از طريق گياهان و درختان، عائد انسان میشود تكيه كرده است.
🔹روشن است كه منظور از" نگاه كردن" تماشای ظاهری نيست، بلكه نگاه به معنی دقت و انديشه در ساختمان اين مواد غذايی، و اجزاء حياتبخش آن، و تاثيرات شگرفی كه در وجود انسان دارد، و سپس انديشه در خالق آنها است.
🔹و اينكه بعضی احتمال دادهاند مراد نگاه ظاهری است، نگاهی كه باعث تحريك غدههای بزاقی دهن، میشود، در نتيجه كمك به هضم غذا میكند بسيار بعيد به نظر میرسد، زيرا آيه به قرينه آيات قبل و بعد اصلا در مقام بيان اينگونه مسائل نيست، منتها بعضی از دانشمندان غذاشناس كه قرآن را تنها از زاويه محدود مسائل شخصی خود مینگرند طبيعی است چنين پنداری درباره آيه فوق داشته باشند.
🔹بعضی نيز معتقدند كه منظور از نگاه كردن به مواد غذايی اين است كه انسان هنگامی كه بر سر سفره مینشيند دقيقا بنگرد كه آنها را از چه راهی تهيه كرده؟ حلال يا حرام؟ مشروع يا نامشروع؟ و به اين ترتيب جنبههای اخلاقی و تشريعی را مورد توجه قرار دهد.
🔹در بعضی از روايات كه از معصومين نقل شده نيز آمده است كه منظور از" طعام" در اينجا" علم و دانشی" است كه غذای روح انسان است، بايد بنگرد كه آن را از چه كسی گرفته؟
👈آری انسان بايد درست بنگرد كه سرچشمه اصلی علم و دانش او كه غذای روحانی او است كجا است مبادا از سرچشمه آلودهای تغذيه شود و روح و جان او را بيمار كند يا به هلاكت افكند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_585
❇️#قيامت، روز فرار!
💠فَإِذا جاءَتِ الصَّاخَّةُ (۳۳) يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ (۳۴) وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ (۳۵) وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ (۳۶) لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ (۳۷/عبس)
🌱پس زمانی كه آن صدای هولناك در آيد. روزی كه انسان از برادرش بگريزد و از مادر و پدرش و همسر و فرزندانش. در آن روز برای هر يك از آنان كار و گرفتاری است كه او را (از پرداختن به كار ديگران) بازدارد.
🔸«صاخه» به معنای صدای وحشتناكی است كه نزديك است گوش را كر كند. مراد از آن، يا صيحهی برپا شدن قيامت است و يا ناله و فرياد گوش خراش مردم در آن روز.
در آيات قبل، از معاش بحث شد و در اين آيات از معاد گفتگو میشود.
در باره انگيزه فرار انسان از برادر و مادر و پدر و همسر و فرزندان، مطالبی میتوان گفت، از جمله اينكه میگريزد تا مبادا برادرش از حقوق خود مطالبه كند و او را گرفتار سازد.
میگريزد تا مورد تقاضای ديگران قرار نگيرد. میگريزد تا رسوايی او را ديگران نفهمند.
میگريزد تا به كار خود برسد و تكليفش زودتر روشن شود. «لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ»
🔹قيامت، روز فرار است. فرار برادر از برادر، فرزند از پدر و مادر، مرد از همسر، پدر از پسر. فَإِذا جاءَتِ الصَّاخَّةُ يَوْمَ يَفِرُّ ...
🔹روابط خويشاوندی، در قيامت گسسته میشود. يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ وَ ...
🔹در قيامت، هركس به فكر نجات خويش است. لِكُلِّ امْرِئٍ ... شَأْنٌ يُغْنِيهِ
🔹در قيامت، فرصت برای پرداختن به كار ديگران نيست. «لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
#زیارت_اربعین🏴
اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ
اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ وَقَتیلِ الْعَبَراتِ اَللّهُمَّ اِنّى اَشْهَدُ
اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَابْنُ وَلِیِّکَ وَصَفِیُّکَ وَابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَحَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ
بِطیبِ الْوِلادَةِ وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَقآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَاَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ
وَجَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَمَنَحَ النُّصْحَ وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ
عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیْرَةِ الضَّلالَةِ وَقَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیا وَباعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى وَشَرى
آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ وَتَغَطْرَسَ وَتَرَدّى فى هَواهُ وَاَسْخَطَکَ وَاَسْخَطَ نَبِیَّکَ وَاَطاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ
الشِّقاقِ وَالنِّفاقِ وَحَمَلَةَ الاَوْزارِ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى
طاعَتِکَ دَمُهُ وَاسْتُبیحَ حَریمُهُ اَللّهُمَّ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَعَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ
اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاْوْصِیاَّءِ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَمَضَیْتَ حَمیداً
وَمُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً وَاَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَمُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَمُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ
وَاَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَجاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَلَعَنَ اللهُ مَنْ
ظَلَمَکَ وَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ اَللّهُمَّ اِنّى اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَعَدُوُّ لِمَنْ
عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَاُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاَصْلابِ الشّامِخَةِ وَالاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ
لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْجاسِها وَلَمْ تُلْبِسْکَ الْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها وَاَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ
وَاَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَمَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ وَاَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ
وَاَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَاَعْلامُ الْهُدى وَالْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَالْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا
وَاَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَبِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَخَواتیمِ عَمَلى وَقَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَاَمْرى
لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَنُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ
وَعلى اَرْواحِکُمْ وَاَجْسادِکُمْ وَشاهِدِکُمْ وَغاَّئِبِکُمْ وَظاهِرِکُمْ وَباطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ.
🏴
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛