eitaa logo
قران پویان
486 دنبال‌کننده
6هزار عکس
708 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 120 تا 126 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
تنها راه ، راه وحی است نه پيروی از تمايلات اين و آن 💠وَ لَنْ تَرْضی‌ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لا النَّصاری‌ حَتَّی تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَی اللَّـهِ هُوَ الْهُدی‌ وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَكَ مِنَ اللَّـهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ (۱۲۰/بقره) 🌱‏(ای پيامبر!) هرگز يهود و نصاری از تو راضی نخواهند شد تا (آنكه تسليم خواسته آنان شوی و) از آئين آنان پيروی كنی. بگو: هدايت تنها هدايت الهی است، و اگر از هوی و هوسهای آنها پيروی كنی، بعد از آنكه علم (وحی الهی) نزد تو آمد، هيچ سرور و ياوری از ناحيه خداوند برای تو نخواهد بود. 🔹در اينجا باز بعد از سخن از مشركين، دوباره بفراز قبلی كه سخن از يهود و نصاری می‌كرد، برگشته و در حقيقت خواسته است دامن گفتار را كه پراكنده شد جمع و جور كند، پس كانه بعد از آن خطابها و توبيخ‌ها كه از يهود و نصاری كرد، روی سخن برسول خود كرده كه اين يهوديان و مسيحيان كه تا كنون در باره آنها سخن می‌گفتيم و دامنه سخنان ما به مناسبت بكفار و مشركين كشيده شد، هرگز از تو راضی نميشوند مگر وقتی كه تو به دين آنان درآيی، دينی كه خودشان به پيروی از هوی و هوسشان تراشيده و با آراء خود درست كرده‌اند. 🔹‏و لذا در رد اين توقع بيجای آنان، دستور ميدهد بايشان بگو: (إِنَّ هُدَی اللَّـهِ هُوَ الْهُدی‌) هدايت خدا هدايت است، نه من درآوری‌های شما، می‌خواهد بفرمايد: پيروی ديگران كردن، بخاطر هدايت است و هدايتی بغير هدايت خدا نيست، و حقی بجز حق خدا نيست تا پيروی شود و غير هدايت خدا- يعنی اين كيش و آئين شما- هدايت نيست، بلكه هواهای نفسانی خود شماست كه لباس دين بر تنش كرده‌ايد و نام دين بر آن نهاده‌ايد. 🔹‏پس در جمله: (قُلْ إِنَّ هُدَی اللَّـهِ) الخ، هدايت را كنايه از قرآن گرفته و آن گاه آن را بخدا نسبت داده و هدايت خدايش معرفی كرده، و در نتيجه بطريق قصر قلب صحت انحصار- غير از هدايت خدا هدايتی نيست- را افاده كرده است و با اين انحصار فهمانده كه پس ملت و دين آنان خالی از هدايت است، از اينهم نتيجه گرفته كه پس دين آنان هوی و هوسهای خودشان است، نه دستورات آسمانی. 🔹‏لازمه اين نتيجه‌ها اينست كه پس آنچه نزد رسول خدا (ص) است، علم است و آنچه نزد خود آنان است، جهل و چون سخن بدينجا كشيد، ميدان برای اين تهديد باز شد كه بفرمايد: (اگر بعد از اين علمی كه بتو نازل شده، هواهای آنان را پيروی كنی، آن گاه از ناحيه خدا نه سرپرستی خواهی داشت و نه ياوری. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
  ❇️ ، چشم اميد و مردم 💠 وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا ( بقره:125) 🌱و (به يادآور) هنگامى كه خانه (ى كعبه) را محل رجوع و اجتماع و مركز امن براى مردم قرار داديم 👈و [به ياد آر] آنگاه كه آن خانه [=كعبه] را بازگشتگاهي براي مردمان [دور شده از حق،] و پناهگاه امني قرار داديم __ 🔹« مَثَابَه» را اسم مكانِ ثواب گفته‌اند و «ثواب» در اصل رجوع و بازگشت به مكان يا هدف اصلي است. [مثل بازگشت از سفر به خانه]. و نيز نتيجة خير يا شرّ عملي است كه به انسان باز مي‌گردد. كعبه را در اين آيه « مَثَابَه» ناميده است؛ مكاني كه قرن‌هاست مؤمنيني به آن رفت و آمد مي‌كنند و خانة اميدي است كه به آن با توبه بازمي‌گردند. 📚تفسير بازرگان 🕋 كعبه از نعمتهايي است كه خداي سبحان خواهان يادآوري آن است. ، وطن اصلي و مرجع مكرر مردم و داراي امنيتي ويژه و مطلق است؛ آن‌گونه كه احدي نمي‌تواند ملحدانه نسبت به آن قصد سوء كند. 🔹رجوع به 👈مثاب و مرجع جايي است كه انسان از آنجا آمده و به آن بازمي‌گردد. از اينكه كعبه، مرجع مكرر مردم معرفي شده؛ 🔹 ﴿و إذ جعلنا البيت مثابة للناس﴾ معلوم مي‌شود كه ملجأ و وطن اصلي مردم، كعبه است و كسي كه خود را رو به كعبه قرار مي‌دهد يا به سوي آن مي‌رود به اصل خود رجوع مي‌كند. اين رجوع، گاه از نزديك و به صورت حج و زيارت انجام مي‌گيرد و گاه از راه دور و در دعا و نماز و ديگر حالات رويكرد به كعبه محقق مي‌شود؛ پس حالت اصلي انسانها رجوع به كعبه است و كسي كه از كعبه منصرف است، از حالت اصلي خود برگشته است؛ زيرا كعبه مظهر فطرت توحيدي انسان است؛ ازاين‌رو مرجع عمومي است و علاقه و اشتياق دلهاي مردم به آن به گونه‌اي است كه حتي پس از بارها تشرّف همچنان علاقه‌مند به بازگشت به آنجا هستند. 📚تفسير تسنیم 👌 مثابه شدن این خانه هم نفوس مستعدی را به سوی آن می کشاند تا در گیر و دار زندگی ،  از دور و نزدیک به سوی آن روی آرند و به آنجا رفت و آمد کنند تا اندک اندک حق و کلمات او که در عموم مردم- نه مانند ابراهیم- به کمال و تمام نمی رسد ، حاکم شود و نفوس از کشمکشها و تشویشها و جاذبه های مختلف و نگرانیهایی که از خودبینی و سود اندیشی و برتری جویی برمی آید ، برهند و به آرامش وامنیت خدایی ( وامناً) گرایند.» 📚ایت الله طالقانی: پرتوی از قرآن، ج۱ ص ۲۹۷ http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19172_trykhchh-w-fDyl-khnh-khd--khbh--Hrm-mn-lhy.aspx#post19172 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شده خورشیدسیمای امام عسکری تابان. پدر هادی. پسرمهدی. بحق ,نامش حسن آمد. حسن آمد,حسن آمد.   میلادمسعود حضرت امام حسن عسکری)ع بر فرزندبرومندش حضرت مهدی عج و شما دوستان مبارکباد @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۹-۱۶ سوره نمل از تفسیر نور ۱- علوم و امکانات خود را از خدا بدانیم،نه از خود. «عُلِّمْنا - أُوتِینا» ۲- ایمان و توکّل،با داشتن امکانات،منافاتی ندارد. «وَ أُوتِینا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ» ۳- نعمت ها را از فضل او بدانیم نه از لیاقت خود. «إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ» ۴- انسان دارای قدرتی است که می تواند جنّ و پرنده را(به اذن خداوند)تحت فرمان خود درآورد. «وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ وَ الطَّیْرِ» ۵- برخی انبیا حکومت داشتند. «حُشِرَ لِسُلَیْمانَ جُنُودُهُ» ۶- تمرین وآموزش و آماده باش،برای لشکر الهی یک ضرورت است. وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ ... یُوزَعُونَ ۷-علم ودانش سلیمان وسیله ومقدّمه ی دست یابی به آن همه امکانات وتسخیر نیروها شد. وَ لَقَدْ آتَیْنا داوُدَ وَ سُلَیْمانَ ... أُوتِینا مِنْ کُلِّ شَیْءٍ ... وَ حُشِرَ لِسُلَیْمانَ ... ۸- گفتگو و امر ونهی در میان حیوانات نیز وجود دارد. «قالَتْ نَمْلَهٌ یا أَیُّهَا النَّمْلُ» ۹- در میان مورچگان،هم فرماندهی و هم اطلاع رسانی و هم فرمان بری وجود دارد. قالَتْ نَمْلَهٌ ... اُدْخُلُوا ۱۰- حیوانات شعور دارند و مفاسد و ضررها را می شناسند و به یکدیگر هشدار می دهند. «ادْخُلُوا مَساکِنَکُمْ» ۱۱-غریزه دفع ضرر احتمالی،در حیوانات نیز وجود دارد. اُدْخُلُوا ... لا یَحْطِمَنَّکُمْ ۱۲-انبیا در امور عادّی خود،مثل دیگران زندگی می کردند. «لا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمانُ» ۱۳- فساد رهبر،مقدّمه ی فساد مردم است. «لا یَحْطِمَنَّکُمْ سُلَیْمانُ وَ جُنُودُهُ» ۱۴- مورچه،افراد انسان ها،بلکه شغل آنها را هم می شناسد. «سُلَیْمانُ وَ جُنُودُهُ» ۱۵- انتقاد وحرف حقّ را از هر کس بشنوید و از آن استقبال کنید.(سلیمان سخن مورچه را پسندید) «فَتَبَسَّمَ» انتقادپذیری،یک ارزش است. ۱۶- خداوند اولیای خود را تحت تربیت مخصوص خود قرار می دهد. «وَ هُمْ لا یَشْعُرُونَ - فَتَبَسَّمَ» خداوند،سلیمان را با آن مقام و سلطنتش گرفتار حرف یک مورچه می کند تا بدین وسیله در وجود او تعادل برقرار کند. ۱۷- دعا،مخصوص هنگام اضطرار نیست؛انبیا در اوج عظمت و قدرت دعا می کردند. «رَبِّ» ۱۸-توفیق شکرگزاری را از خدا بخواهیم. «رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ» ۱۹- انسان در برابر نعمت هایی که تاکنون به او رسیده باید شکر کند و در برابر مسئولیّت آینده باید به فکر عمل صالح و جلب رضای خدا و ملحق شدن به نیکان باشد. أَشْکُرَ - أَعْمَلَ صالِحاً ... ۲۰- فرزندان،هم باید در مقابل نعمت هایی که خداوند به آنان داده شکر کنند و هم در مقابل نعمت هایی که به والدین آنان داده است. «عَلَیَّ وَ عَلی والِدَیَّ» ۲۱- شکر خدا تنها با زبان نیست،عمل صالح و استفاده ی صحیح از نعمت ها نیز شکر الهی است. أَشْکُرَ ... أَعْمَلَ صالِحاً ۲۲- دعا وتلاش حاکمان باید برای انجام کار خوب باشد. «أَعْمَلَ صالِحاً» ۲۳- کار نیکی ارزش دارد که رضای خدا را جلب کند،نه فقط رضای مردم را. «صالِحاً تَرْضاهُ» ۲۴- زندگی در جامعه صالح ارزش است،نه زندگی در میان مردم ناصالح،آن هم به خاطر رفاه یا درآمد و لذّت. أَدْخِلْنِی ... فِی عِبادِکَ الصّالِحِینَ ۲۵- برخورداری از امکانات،و قدرت امروز خود را نشانه ی رسیدن به رحمت الهی ندانید و برای رشد و تعالی خود دعا کنید. «وَ أَدْخِلْنِی» ۲۶- امکانات انسان،نتیجه ی کار او نیست بلکه از رحمت الهی سرچشمه می گیرد. «بِرَحْمَتِکَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌱🌱جايگاه والاي به مردم 🌴امام عسکری (ع): فرد نزد خداوند کسی است که به برادرانش آشناتر , و در رعایت آنها کوشاتر باشد. 📖الاحتجاج , ج٢ ,ص٥١٧ ↩️ابوهاشم می گوید: روزی در محضر امام عسکری علیه السلام بودم، آن حضرت فرمود: «یکی از درهای بهشت، «بابُ المعروف» است. از آن در کسی داخل بهشت نمی شود مگر این که در دنیا کارهای نیک انجام داده و به مردم کمک و خدمت نماید». 🌱تا این را از حضرت شنیدم، خدا را سپاس گفتم و بسی خشنود گردیدم؛ زیرا یکی از برنامه های زندگی من، خدمت رسانی به مردم و رفع نیاز پابرهنگان و محرومان بود. تا این مطلب در دلم گذشت، حضرت به من نگاه کرد و فرمود: «بله، کسانی که در این جهان به مردم کمک می کنند، در جهان دیگر نیز سربلند و جایگاه آنان برجسته است. ای ابوهاشم! خدا تو را از این گروه قرار دهد، خدای تو را رحمت کند» 📚مجمع البحرین443/1. 📚اصول کافی ؛ ج۱ ؛ ص ۵۰۳ 🌺 🌺 میلاد امام حسن عسکری علیه السلام مبارکباد 🌺 🌺 @quranpuyan
🌸🤲  یا سَتّارَ الْعُیُوبِ وَ یا عَلاّمَ الْغُیُوبِ وَ یا كاشِفَ الْكُرُوبِ اِغْفِرْ ذُنُوبى كُلَّها بِحُرْمَةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ یا غَفّارُ یا غَفّارُ یا غَفّارُ بِرَحْمَتِكَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ 🌸💞ای پرده‌پوش عیب‌ها. ای دانای نهان‌ها، ای برطرف‌کننده غم‌ها، همه گناهان مرا بیامرز، به احترام محمّد و خاندان محمّد، ای آمرزنده، ای آمرزنده، ای آمرزنده به مهربانی‌ات، ای مهربان‌ترین مهربانان. @quranpuyan