eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 چیست؟ و چیست؟ ⬅️یکی از موضوعاتی که در جامعه ما مطرح است بحث موسیقی مجاز یا حلال و حرام است. 👈آیا در قران راجع به حرمت موسیقی و خوانندگی زنان،آیه ای داریم؟علت عقلی و معیار حرمت موسیقی چیست؟ 👈تعریف و و در قرآن 👈در رساله ايت الله صادقي تهراني،در خصوص موسيقي و آواز چنين آمده است:👇👇 ♦️ و و و .  مسأله ی 930- رقص، موسيقى، آواز و ... در صورتى كه- با احتمالى عقلانى- مستلزم باشد و يا انسان را در انجام واجب و يا ترك حرام سست كند، لهو و حرام است، و تشخيص آن با عرف سالم ايمانى است.  مسأله ی 931- رقص مرد براى زن نامحرم و بالعكس مطلقاً حرام است. مسأله ی 932- «لَهْو» داراى دو بعد است، كه باز داشتن از واجبات زندگى، و بازداشتن از واجبات عبادتى، كه هر دو در بازدارى و لاابالى كردن انسان در انجام وظايف الهى همآهنگ اند، خصوصاً مجالس عيش و عشرت و طرب كه توأم با رقص و ساز و آواز است، و بالاخص كه با شركت زنان در ميان مردان باشد، اين گونه مجالس قدر مسلم لهو و حرامِ چند بعدى است. مسأله ی 933- «لهوالحديث» و يا هرگونه لهوى كه در آياتى چند تحريم شده است به طور كلى سخن و يا كارى را دربر مى گيرد كه داراى اين دوگونه انحراف و يا يكى از آن ها باشد  مثلًا در آيه ى (6) لقمان كه «وَ مِنَ النّاسِ مَنْ يَشْتَرى لَهْوَ الْحَديثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمِ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً» (سوره ى لقمان، آيه ى 6)، «بعضى از مردم لهو را طالب و خريدارند تا اين كه (مردم را) از راه خدا گمراه كنند «بِغَيرِعِلْمٍ» يعنى به سبب نادانى و جهالتشان (و همين ها كسانى هستند كه) راه خدا را به مسخره و (شوخى) مى گيرند» كه اين جا آن چه محور اصلى گناه مى باشد «لهوالحديث» و گمراه كردن و گمراه شدن و سبك گرفتن راه خداست كه مثلًا به قصه هاى پوچ و پوك دلداده و در نتيجه از دلبستگى به سخنان حق دور شود.  مسأله ی 934- روى اين اصل مى توان گفت علوم رايج حوزه هاى اسلامى كه بر محور قرآن نيست، بلكه دانشجويان علوم اسلامى را از علوم قرآن دور كرده و سد راه دريافت معارف قرآنى شده اند همه از نمونه هاى «لهوالحديث» بوده، و دلبستگى به آن ها گناه و بيراهه رفتن است، و جاى انكار هم نيست كه قرآن در حوزه هاى ما هم چون كتابى اجنبى است كه اگر هم به كار گرفته شود از دروس جنبى و حاشيه اى است، و در مواردى هم كه با خيالات و اصطلاحات علوم حوزه اى برخورد داشته باشد مورد تأويل باطل قرارش مى دهند و يا بانظرات اين و آن آيه ى شريفه را از كار مى اندازند و برخلاف نص و يا ظاهرش نظر داده و عمل مى نمايند!  مسأله ی 935- «لهو» در كل كار يا سخنى است كه دل آدمى را مى گيرد و آن را مى ميراند و روح ايمان را در آن كشته و يا آغشته به شهوت مى نمايد بنابراين مى بينى كه در واجباتش سست و يا از آن ها روى گردان مى شود، يا در ترك محرمات سست و بدتر كه به آن ها رو مى آورد، اينها كلًا حرام است، و اين لهو در موسيقى و رقص و آواز و خوانندگى گاه چهار بعدى است كه زنى زيبا و رعنا و دلربا هم برقصد و هم بخواند و هم چيزى را كه مى خواند لهو باشد و سازى هم بزند كه جملگى لهو است و حرام، و بالاخره گاه اين حرمت ابعاد وسيعى پيدا مى كند تا آن جا كه در دو و يا سه يا چهار بعد لهو و حرام مى گردد.  مسأله ی 936- گاه خواننده آن چه را مى خواند از نظر معنى نه تنها دل را نمى گيرد و نمى ميراند كه زنده هم مى كند، ولى از نظر وزن طرب آور و لهو است كه چون اهانت به اين معناى مقدس است فقط در اين بعد حرام است مگر اين كه چون با معناى شايسته و تذكر دهنده اى كه هم آهنگ گشته حالت لهوى وزنش در اين ميان محو و ناچيز گردد و اهانت هم نباشد، در اين صورت حرام نخواهد بود، مانند صداى دلنواز قرآن و مرثيه و مانند آن ها و نيز صداهاى دلنوازى كه اختصاص به حالت لهو ندارند.  مسأله ی 937- گاهى هم خوانندگى به عكس است كه صدا به خودى خود لهو نيست ولى مطلبى را كه مى خواند لهو است و اين جا به حساب لهو بودن معنى حرام است، مانند صداى ناپسندى كه به خودى خود لهو نيست ولى چيزى را كه مى خواند از نظر معنى لهو است، و بالاخره هر جايى لهوى پيش آيد كه از نظر موسيقى و يا آواز و يا رقص و يا هر چيز بى معنى و منحرف كننده اى باشد، در چنان مواردى حرام است.  مسأله ی 938- «لهو» در تمامى ابعاد انجام دادنش و بهره گيرى از آن و يا تنها حضور در مجلسش گرچه چشم و گوشش را هم ببندد در حالى كه اين لهو در حضور فرد و يا گروهى ديگر انجام گيرد باز هم حرام است و ماندن در چنان مجلسى نيز دو بعدى حرام است." ادامه دارد... جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp2767 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي مِنْ جُنْدِكَ فَإِنَّ جُنْدَكَ هُمُ الْغَالِبُونَ، وَ اجْعَلْنِي مِنْ حِزْبِكَ فَإِنَّ حِزْبَكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ خدايا مرا از سپاهيانت قرار ده، چرا كه همانا تنها سپاه تو پيروز است، و مرا از حزب خود قرار ده كه تنها حزب تو رستگار است. بخشی از دعای روز سه‌شنبه https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ ✳️ سئوالی که پاسخ آن شما را ناراحت می کند،نپرسید در ایه ۱۰۱ سوره ،نکته جالبی بیان شده و از مومنان خواسته که کار را برخود سخت نکنند و در مواردی که شارع سکوت کرده و حکمی صادر نشده ،سئوال نکنند و نکنند که کارشان خواهد شد. 💠 يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَسْأَلُواْ عَنْ أَشْيَاء إِن تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ وَإِن تَسْأَلُواْ عَنْهَا حِينَ يُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَكُمْ عَفَا اللّهُ عَنْهَا وَاللّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ ﴿۱۰۱﴾ 🔸فولادوند: اى كسانى كه ايمان آورده ايد از چيزهايى كه اگر براى شما آشكار گردد شما را اندوهناك مى كند مپرسيد و اگر هنگامى كه قرآن نازل مى شود در باره آنها سؤال كنيد براى شما روشن مى شود خدا از آن [پرسشهاى بيجا] گذشت و خداوند آمرزنده بردبار است. https://goo.gl/ZiBX5E 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر و فهم سوره : فَمَالِ الَّذِينَ كَفَرُوا قِبَلَكَ مُهْطِعِينَ {36} چه شده است كه آنان كه کافرند( به این ایات) به سوى تو با حالت خیره شده عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ عِزِينَ {37} گروه گروه از راست و از چپ [هجوم میاورند]  أَيَطْمَعُ كُلُّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ أَن يُدْخَلَ جَنَّةَ نَعِيمٍ {38} آيا هريك از آنان طمع دارد كه در بهشت پر نعمت درآورده شود؟ كَلَّا إِنَّا خَلَقْنَاهُم مِّمَّا يَعْلَمُونَ {39} نه چنين است ما آنان را از آنچه [خود] مىدانند(آبی بی ارزش) آفريديم  فَلَا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشَارِقِ وَالْمَغَارِبِ إِنَّا لَقَادِرُونَ {40} [هرگز] به پروردگار خاوران و باختران سوگند ياد مىكنم كه ما تواناييم  عَلَى أَن نُّبَدِّلَ خَيْرًا مِّنْهُمْ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِينَ {41} كه به جاى آنان بهتر از ايشان را بياوريم و بر ما پيشى نتوانند جست  💠نکات: 1)شرح ایات (41-36 )معارج در ایات قبل سه محور مهم تاکید شد: الف)عذاب کافران در قیامت ،قطعی و تابع اراده خداست نه درخواست شما ب)مجرمین و مالدوستان منکر معاد،قطعا در اتش جهنم هستند ج) بهشت مخصوص مصلین (با ان توصیفات) است. لذا خداوند،کافرین به این موضوع (که بهشت و جهنم تابع اراده و ملاکهای خداست)که خیره و متعجب دور پیامبر را گرفته اند،میپرسد انتظار دارید که شماها وارد بهشت شوید؟فکر می کنید با درخواست شما برای امدن عذاب در دنیا و نیامدن آن ،میتوانید اصل جهنم و عذاب اخروی را نفی کنید؟شما که اصل عذاب اخروی را قبول ندارید و رفتارهایتان بر افراد جهنمی منطبق است نه بهشتیان،چگونه خود را مستحق بهشت میدانید؟مگر ملاکهای بهشت و جهنم را شما تعیین میکنید؟ایا میخواهید بر اراده و مشیت خدا غلبه کنید؟ خدایی که خود خالق بهشت و جهنم و تعیین کننده زمان وقوع قیامت است خیر،چنین نیست اینها که از آبی بی ارزش توسط خدا خلق شده اند،قادر به غلبه و سبقت بر خدا نیستند .خداوندی که شما را افریده و رب این جهان است،قادر است که شما را ببرد و افرادی بهتر از شما پدیدآورد که شایسته بهشت باشند.و شما در هیچ کدام از این امور،نمیتوانید بر خدا سبقت گیرید و مانع تحقق اراده او شوید. 💢عصاره فراز آیات( 41-36 )ورود به بهشت و جهنم تابع اراده و مشیت خداست نه تصورات شما. 2)کافرین مورد نظر در این سوره (آیات 1 و 36) چه کسانی هستند؟منکران معاد یا منافقان؟ با توجه به الف )توضیحات ذکر شده در نکات فراز اول ب)توضیح صفات مجرمین در سوره های قبل در ذیل فراز دوم  ج)تاکید بر تصدیق یوم الدین توسط مصلین در فراز سوم د)ارتباط داشتن کل سوره با یکدیگر از جمله فراز اول که به درخواست عذاب توسط یکی از کافران اشاره میکند ه)توجه به ترتیب و زمان نزول سوره و مشابهت مفهومی و لفظی ان با سوره های خطاب به مکذبان معاد کافران مورد اشاره در این سوره نیز همان منکران یوم الحساب و کافران به ایات این سوره (که عذاب قطعی است و ملاک ورود به اتش و بهشت توسط خداوند تعیین میشود) هستند. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
بسته اموزشي ،شامل مباني روش ساده فهم قران به همراه فيلم جلسات دوره اموزشي حضوري روش فهم قران با تدريس آقايان گنجه اي و فرهنگ را با 25 درصدي، تنها تا 13 بهمن، درب منزل خود تحويل بگيريد. لينك سفارش و پرداخت اينترنتي : https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
: هر هفته تمرین به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 8: کردن و گرفتن برای ورود به حریم خصوصی دیگران ♦️حرمت ورود و نفوذ به حریم خصوصی دیگران: 💫✨ای مسلمانها وارد خانه و هر گونه حریم خصوصی دیگران نشوید مگر اینکه آشنایی دهید (خود را معرفی کنید وسلام دهید) تا اهل خانه اطمینان و سکون یابند و به شما اجازه ورود دهند. (27)سوره نور 💫✨پس اگر جوابی ندادند یا کسی در خانه نبود،داخل نشوید.اگر هم پاسخ منفی دادند حتما برگردید.(28)سوره نور 🔶این ایه زشتی و حرمت هر گونه ورود به حریم خصوصی دیگران بدون اجازه و رضایت انها را تاکید میکند. 🔷با تعمیم مفهوم کلمه" بیوت"به هر گونه حریم خصوصی افراد و منحصر نکردن "لا تدخلوا"به داخل شدن توسط پا بلکه نفوذ دادن هر عضوی از بدن از جمله چشم وگوش به حریم دیگران، 🔶این ایه در عصر نزول که خانه ها در نداشتند منحصر نمی ماند و در عصر فناوری های دیجیتال نیز مصون بودن حریم خصوصی افراد (چون ایمیل،گوشی،حافظه رایانه،مکالمات،اتاق های پرو و ....)را از تعرض و ورود بدون اجازه سایر چشم وگوش های طبیعی و مصنوعی تایید می کند. 🔶🔶 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دكترحري در مراسم بررسي كتاب"مباني و روش فهم ساده قران":اين كتاب چون حاصل جلسات اموزشي است،كاملا كاربردي و مطالب و اصول اكادميك را بسيار ساده سازي كرده است. https://t.me/fahmequran
هدایت شده از قران پویان
به علاقه مندان فهم قران: عرضه بسته اموزشي با 25 درصدي،شامل كتاب روش ساده فهم قران به همراه دي وي دي فيلم جلسات دوره اموزشي حضوري، جهت سفارش و پرداخت اينترنتي لينك زير را كليك نماييد. https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
تا "خدا" هست، هیچ لحظه ای آنقدر سخت نمیشود که نشود تحملش کرد شدنی ها را انجام بده... و نشدنی ها را به "خداوند" بسپار سلام عزیزان صبحتان متبرک به نگاه پر مهر خدا https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن کریم 📜دستور العمل چهار ماده ای برای چگونگی صرف مال در دنیا: ⚖(توازن بین دنیا و آخرت) : ✨آیه ۷۷سوره قصص که خطاب به قارون بیان شده،در واقع دستورالعملی کلی برای همه انسانهاست. 💫وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ و در آنچه خدا به تو داده ۱-)سرای آخرت را بطلب ۲-)بهره‌ات را از دنیا فراموش مکن ۳-)همان‌گونه که خدا به تو نیکی کرده نیکی کن ۴-) هرگز در زمین در جستجوی فساد مباش، که خدا مفسدان را دوست ندارد! https://goo.gl/4d6SUy 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
۞ وَعَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ ۖ 🔸 و چهره‌ها براى آن [خداى‌] زنده پاينده خضوع مى‌کنند، (111)سوره طه ✨✨🍃 🔸🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر و فهم سوره : فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا وَيَلْعَبُوا حَتَّى يُلَاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي يُوعَدُونَ {42} (ای پیامبر)پس بگذارشان ياوه گويند (و مسخره کنند این آیات را) وبازى كنند تا روزى را كه وعده داده شدهاند ملاقات نمايند  يَوْمَ يَخْرُجُونَ مِنَ الْأَجْدَاثِ سِرَاعًا كَأَنَّهُمْ إِلَى نُصُبٍ يُوفِضُونَ {43} روزى كه از گورها[ى خود] شتابان برآيند گويى كه آنان(مانند تیر)به سوى علامتها مى دوند  خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ذَلِكَ الْيَوْمُ الَّذِي كَانُوا يُوعَدُونَ {44} ديدگانشان فرو افتاده [غبار] مذلت آنان را فرو گرفته است اين است همان روزى كه به ايشان وعده داده میشد  💢عصاره فراز آیات (44-42)ای پیامبر،این کافران و منکران عذاب را به حال خود واگذار تا عذاب ذلت بار موعود را در قیامت بچشند. مرور عصاره فرازهاي سوره 💢عصاره فراز آیات(7-1)عذاب اخروی مورد انکار و بعید از نظرکافران،واقع شدنی است اما درزمانیکه خدا مقدر کرده است.(نه به درخواست شما) 💢عصاره فراز آیات( 14-8)در روز قیامت مجرمین هیچ راه گریزی از عذاب (مانند فدیه دادن) ندارند. 💢عصاره فراز آیات (18-15)آتش سوزان جهنم جایگاه مالدوستان پشت کننده به کلام خدا (و موضوع معاد) است. 💢عصاره فراز آیات (35-19)نوع انسان آزمند است مگر افرادی که رفتارها و باورهای(مصلین) را داشته باشند که در آخرت در بهشت خواهند بود. 💢عصاره فراز آیات (41-36)ورود به بهشت و جهنم تابع اراده و مشیت خداست نه تصورات شما. 💢عصاره فراز آیات( 44-42)ای پیامبر،این کافران و منکران عذاب را به حال خود واگذار تا عذاب ذلت بار موعود را در قیامت بچشند. 📚درس سوره:عذاب مجرمین(مال دوستان منکر معاد)در آخرت براساس مشیت خداوند قطعی و ناگزیر است.بجای انکار،به صفات مصلین متصف شوید تا دربهشت باشید. 🖌آقای سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 8: کردن و گرفتن برای ورود به حریم خصوصی دیگران ♦️اجازه برای ورود : علاوه بر ورود به سایر خانه ها و مکان ها ، مواردی هست که افراد با هم رفت و امد متعارف دارند .مثل فرزندان یا خدمتکاران که در اتاق های متعدد در یک خانه زندگی می کنند.ایا باید برای هر بار ورود ،اجازه بگیرند؟ 🔶اسلام برای فرزندان خردسال سه وقت برای اجازه مشخص نموده است .و بزرگسالان که برای هر بار ورود باید اجازه بگیرند.(به نوعی خبر بدهند.) ◀️خداوند متعال در ایات 58و59 سوره مبارک نور می فرماید : ◀️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ وَالَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنكُمْ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ مِّن قَبْلِ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَحِينَ تَضَعُونَ ثِيَابَكُم مِّنَ الظَّهِيرَةِ وَمِن بَعْدِ صَلَاةِ الْعِشَاءِ ثَلَاثُ عَوْرَاتٍ لَّكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَلَا عَلَيْهِمْ جُنَاحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُم بَعْضُكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ 💫✨ﺍﻯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﻏﻠﺎم ﻭ ﻛﻨﻴﺰﻫﺎﻯ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻛﻪ ﺑﻪ [ﺳﻦ ] ﺑﻠﻮﻍ ﻧﺮﺳﻴﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﺳﻪ ﺑﺎﺭ [ﺩﺭ ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺭﻭﺯ] ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻛﺴﺐ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻛﻨﻨﺪ: ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺎﻣﺪﺍﺩ، ﻭ ﻧﻴﻤﺮﻭﺯ ﻛﻪ ﺟﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻳﺪ، ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﻧﻤﺎﺯ ﺷﺎﻣﮕﺎﻫﺎﻥ. [ﺍﻳﻦ،] ﺳﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺑﺮﻫﻨﮕﻰ ﺷﻤﺎﺳﺖ، ﻧﻪ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻧﻪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻨﺎﻫﻰ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻏﻴﺮ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ [ﺳﻪ ﻫﻨﮕﺎم ] ﮔﺮﺩ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺑﭽﺮﺧﻴﺪ [ﻭ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻌﺎﺷﺮﺕ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ]. ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺁﻳﺎﺕ [ﺧﻮﺩ] ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺩﺍﻧﺎﻯ ﺳﻨﺠﻴﺪﻩ ﻛﺎﺭ ﺍﺳﺖ.(58)سوره نور ◀️ وَإِذَا بَلَغَ الْأَطْفَالُ مِنكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ ۸ 💫✨ﻭ ﭼﻮﻥ ﻛﻮﺩﻛﺎﻥ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ [ﺳﻦ ] ﺑﻠﻮﻍ ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻛﺴﺐ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻛﻨﻨﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻛﺴﺐ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﻛﺮﺩﻧﺪ. ﺧﺪﺍ ﺁﻳﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻳﻦ ﮔﻮﻧﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺩﺍﻧﺎﻯ ﺳﻨﺠﻴﺪﻩ ﻛﺎﺭ ﺍﺳﺖ.(59) سوره نور 🍃🌼🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید . 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 چیست؟ - و چیست؟ ⬅️یکی از موضوعاتی که در جامعه ما مطرح است بحث موسیقی مجاز یا حلال و حرام است. 👈آیا در قران راجع به حرمت موسیقی و خوانندگی زنان،آیه ای داریم؟علت عقلی و معیار حرمت موسیقی چیست؟ 👈آیا برگزاری ارکستر در برخی شهر ها ممنوع و در برخی شهرها مجاز است؟ 👈تعریف و و در قرآن چیست؟ ✨آیت الله صادقی تهرانی در پاسخ به استفتائي راجع به صداي زنان اين گونه پاسخ داده اند:👇👇 🔷اگر با شنيدن صدای زنی احساس آرامش و تسکين کنيم البته اگر آن صدا مهيج کننده ی قوای جنسی نباشد آيا گوش کردن به آن صدا جايز است؟ 🔶پاسخ:شنيدنِ صدای آرامش دهنده در مفروض مسأله حرام نيست، به شرط تضمينی واقعی و نه خيالی که پی آمدِ شهوانی را در بر نداشته باشد. 💠آيا شنيدن صدای زن در مجامع فرهنگی و هنری به صورت سخنرانی يا سرود و يا مرثيه اگر مفسده نداشته باشد و تهييجِ نوعی، هم نداشته باشد يعنی به وسيله صدايش بخواهد تاثيری روی افکار يا عواطف افراد حاضر بگذارد و مسائل شهوی و جنسی دخيل نباشد آيا جايز است؟ 💠مفروض اين مسأله حرام نيست ولی عدم مفسده هم قابل تضمين نيست مگر در مواردی مانند مرثيه به شرطی که مرثيه خوان جوان و زيبا نباشد زيرا گريه کردنش هم احياناً مفسده دارد و يا شهوت انگيز است، و بالاخره تضمينی برای عدم تحريک شهوت، ندارد. 💥💥💥💥💥💥⚡️⚡️⚡️⚡️ 🌐هنر و موسيقي در اسلام  مرحوم شهيد مطهري در كتاب تعلیم و تربیت در اسلام" در فصل استعدادهاي‌روح انسان ،مطلبي با عنوان  اسلام و هنر دارد كه به موسيقي و غنا نيز اشاره شده است: "مسئله موسیقی و غنا مسئله مهمی است، اگرچه غنا حدودش روشن نیست. ولی البته قدر مسلّمی در غنا هست و آن این است كه آوازهایی كه موجب خفت‌عقل می شود، یعنی شهوات را آنچنان تهییج می كند كه عقل به طور موقت از حكومت ساقط می شود و همان خاصیتی را دارد كه شراب یا قمار داراست [غنا محسوب می گردد. ]  تعبیر «خفّت عقل» هم تعبیر فقها و از جمله شیخ انصاری است.  👈👈آنچه مسلّم است این است كه اسلام خواسته است از عقل انسان حفاظت و حراست كند، و عمل هم نشان داده كه مطلب از همین قبیل است. پایان🍂🍂🍂 جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp2767 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 💫رَبَّنا عَلَیْکَ تَوکَّلْنا وَ اِلَیْکَ اَنَبْنا وَ اِلَیْکَ الْمَصیُر 💫پروردگارا در هر کار به تو توکل می‌کنیم و از تو استعانت می‌جوییم که بازگشت همه ما به سوی توست. https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ “وَ ثِیابَکَ فَطَهِّر” ( جامه ات را پاکیزه کن). این جامه، فقط لباسی از جنس پارچه نیست تا صرفا به آن مشغول شوی، بلکه در وجهی سالکانه، هر کالبدی از تو را شامل می شود. تو پیچیده در کالبدهای مختلفی. کالبدهای جسمی، احساسی، ذهنی و روحی از این جمله اند. برای نیل به “حقیقت”، باید تمامی این کالبدهایت که هر کدام به مثابه جامه ای تو را پوشانده اند، پاکیزه گردند. زیرا این یک هجرت از ناپاکی به پاکی، از ظلمت به نور، و از جهل به آگاهی است. در این روند، باید احساسات ناپاک، ذهنیات مخرّب و بی اساس، و روحِ آلوده به مادیات، تطهیر شوند. چه جز این تطهیر سالکانه، راهی به عروج نخواهد بود. برگرفته از سایت مسعود ریاعی https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر و فهم سوره : 💢💢توضیحی در مورد مشارق ومغارب  خداوند (مشارق ) و (مغارب ) در آيات قرآن مجيد گاهى تعبير (مشرق ) و (مغرب ) به صورت (مفرد) آمده است مـانـنـد آيه ۱۱۵ بقره و لله المشرق و المغرب : (مشرق و مغرب از آن خدا است ) و گاه به صورت (تثنيه ) آمده است ، مانند آيه ۱۷ سوره رحمن رب المشرقين و رب المغربين : (پروردگار دو مشرق و پروردگار دو مغرب ) و گاه به صورت (جمع ) المشارق و المغارب مانند آيه مورد بحث . بعضى كوته نظران اين تعبيرات را متضاد پنداشته اند، در حالى كه همگى هماهنگ ، و هر يك اشاره به نكته اى است ، توضيح اينكه خورشيد هر روز از نقطه تازه اى طلوع ، و در نـقـطـه تـازه اى غـروب مـى كـنـد، بـنـابـرايـن بـه تـعـداد روزهـاى سـال مـشـرق و مـغـرب داريـم ، و از سوى ديگر در ميان اينهمه مشرق و مغرب دو مشرق و دو مغرب در ميان آنها ممتاز است كه يكى در آغاز تابستان ، يعنى حداكثر اوج خورشيد در مدار شمالى ، و يكى در آغاز زمستان يعنى حداقل پائين آمدن خورشيد در مدار جنوبى است (كه از يـكـى تـعبير به مدار رأ س السرطان و از ديگرى تعبير به مدار رأ س الجدى مى كنند) و چـون ايـن دو كـامـلا مـشخص است روى آن تكيه شده است ، علاوه بر اين دو مشرق و دو مغرب ديـگـر كـه آنـهـا را مـشـرق و مـغـرب اعـتـدالى مـى نـامـنـد (در اول بـهـار و اول پـائيـز هـنـگامى كه شب و روز در تمام دنيا برابر است ) نيز مشخص مى بـاشـد كـه بـعـضـى رب المشرقين و رب المغربين را اشاره به آن گرفته اند و آن نيز قابل توجه است . امـا آنـجـا كـه بـه صـورت (مـفـرد) ذكـر شـده مـعـنـى جـنـس را دارد كه توجه تنها روى اصـل مـشرق و مغرب است بى آنكه نظر به افراد داشته باشد، به اين ترتيب تعبيرات مـخـتـلف بالا هر يك نكته اى دارد و انسان را متوجه تغييرات مختلف طلوع و غروب آفتاب و تغيير منظم مدارات شمس مى كند. تفسیر نمونه ادامه دارد.... http://yon.ir/Qp8635 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته تمرین شماره 8: کردن و گرفتن برای ورود به حریم خصوصی دیگران ♦️حفظ حریم ها : مومن باید وجودش موجب امنیت باشد .حریم های شخصی افراد را حفظ کنیم همان گونه که دوست داریم حریم های شخصی مان حفظ شود. ◀ نهی از وارد شدن . 🔹پیامبر اکرم (ص ) در آداب سفر ، می فرمایند: اگر در سفر بودید . به خانه خود بر نگردید. مگر ان که از قبل اعلام کرده باشید .(به گونه ای قبل از ورود، باز گشت خود را به افراد خانه خبر بدهید . ) 🍃🌼🍃 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید . 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
بسته اموزشي ،شامل مباني روش ساده فهم قران به همراه فيلم جلسات دوره اموزشي حضوري روش فهم قران با تدريس آقايان گنجه اي و فرهنگ را با 25 درصدي، تنها تا 13 بهمن، درب منزل خود تحويل بگيريد. لينك سفارش و پرداخت اينترنتي : https://idpay.ir/quranpuyan/shop/74803
پرسش و قرآنی ❓❓❓❓❓❓❓❓ سوال این است👇👇 ✅منظور از چيست؟ تفسيري متفاوت از - كجاست؟ چيست؟ در قران كريم در ايات و سوره هاي متعدد از لفظ سبع سماوات" يا "سماوات السبع" استفاده شده است. دربارۀ هفت آسمان، نظرات گوناگونی بیان شده است. هنگامی که این نظرات را به آیات قرآن کریم بازگردانیم، هیچ کدام نمیتواند با همۀ آیات منطبق باشد؛ جز یک نظر که امکان هماهنگی آن با آیات قرآن وجود دارد.  ابتدا به طور خلاصه به مسئلۀ »سماء« و »سبع سماوات« میپردازیم.  الف) معنای سماء  سماء در لغت عرب به معنای بالا است و قرآن کریم هم آن را در همین معنا به کار برده است؛ چنانکه که دربارۀ شجرۀ طیبه (خرما) می فرماید:  ....أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ(ابراهیم/24) ریشۀ آن پابرجا و شاخه های آن در آسمان است.  و نیز میفرماید:  وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ رِزْقاً لَکُمْ (ابراهیم/32 و بقره/22) آبی را از آسمان نازل کرد و بدان آب باران، میوه ها و دانهها برآورد تا روزی شما باشد.  ب) هفت آسمان  منظور از هفت آسمان، هفت چیزی است که در بالای سر ما قرار دارد.  دربارۀ هفت آسمان، نظرات گوناگونی بیان شده است. هنگامی که این نظرات را به آیات قرآن کریم بازگردانیم، هیچ کدام نمیتواند با همۀ آیات منطبق باشد؛ جز یک نظر که امکان هماهنگی آن با آیات قرآن وجود دارد. در اینجا تنها به این نظریه اشاره میکنیم  میدانیم که در فضا بالا و پايین وجود ندارد؛ مگر اینکه ما نسبتی را در نظر بگیریم و یا مرکز یتی را قرارداد کنیم. پیش از بیان مسئله، به نکاتی دربارۀ هفت آسمان از متن قرآن اشاره میکنیم. قرآن کریم میفرماید:  قُلْ أَ إِنَّکُمْ لَتَکْفُرُونَ بِالَّذي خَلَقَ الْأَرْضَ في يَوْمَيْنِ وَ تَجْعَلُونَ لَهُ أَنْداداً ذلِکَ رَبُّ الْعالَمينَ9وَ جَعَلَ فيها رَواسِيَ مِنْ فَوْقِها وَ بارَکَ فيها وَ قَدَّرَ فيها أَقْواتَها في أَرْبَعَةِ أَيَّامٍ سَواءً لِلسَّائِلينَ10ثُمَّ اسْتَوي إِلَي السَّماءِ  وَ هِيَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِيا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قالَتا أَتَيْنا طائِعينَ11فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ في يَوْمَيْنِ وَ أَوْحي في کُلِّ سَماءٍ أَمْرَها وَ زَيَّنَّا السَّماءَ الدُّنْيا بِمَصابيحَ وَ حِفْظاً ذلِکَ تَقْديرُ الْعَزيزِ الْعَليمِ12(فصلت/12-9) بگو: آیا به آن خدايی کافر میشوید که کرۀ خاک را ظرف دو روز آفرید؟ آیا برای او همتا میتراشید، همان که پروردگار عالمیان است؟ و در این ـ کرۀ خاکی ـ کوههای پا برجا از بالای آن قرار داد و در این ـ کره ـ برکت و آبادانی نهاد و خوراکیهای آن را در همان مقدر فرمود، ظرف چهار روز تمام؛ پاسخی یکسان برای همگان. سپس به سوی آسمان استوا یافت و آسمان تودهای بود از دود و گاز. خداوند به آن دود و به زمین گفت: »با من بیايید خواه و ناخواه«. گفتند: »میآيیم خواهان«. پس خداوند آن دودها را به هفت آسمان بیاراست، در دو روز، و وظیفۀ هر آسمانی را به آن وحی کرد و پیام داد؛ و آسمان نزدیکتر را با چراغهای شبتاب زینت بخشیدیم و در حفاظت قرار دادیم .این است تقدیر خدای عزتمند دانا 🖋دکتر محسن میر باقری ادامه دارد... پاسخها و نظرات مختلف در روزهای آینده ارسال میشود http://yon.ir/Qp2707 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه 💫اللَّهُمَّ اجْعَلْ لَهُ مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانا نَصِيرا ✨پروردگارا از پيش خود براى او سلطنتى پيروزى آفرين قرار ده. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
4_5953910843715355770.mp3
2.17M
روایات جعلی در زیاد است.مثلا سوره . ملاک ارزیابی روایات،خود قرآن است. حجت الاسلام صبوحی
4_5953910843715355771.mp3
435.2K
روایات را باخود قرآن باید شناخت. سوره . ارتباطی با اسب های مجاهدین اسلام ندارد. حجت الاسلام صبوحی
بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته :✏️حسابرسی و ارزیابی تمرین های گذشته در طول يازده هفته گذشته ،با ارايه آيات و روايات مختلف در موضوعات اخلاقي، بر ان بوديم كه عمل به ايات قران و ترك رذايل اخلاقي را بيشتر تمرين كنيم. موضوعات و تمرين ها بشرح زير بود: 1) در نیکی ها 2)پرهیزاز سخنان بیهوده و 3)پرهیز از 4)پرهیز از 5)پرهیز از 6)پرهیز از جویی و زبان 7)پرهيز از انتشار اخبار و فوروارد پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم 8) گرفتن برای ورود به حریم خصوصی دیگران ❓آيا،موضوعات انتخاب شده،كاربردي بود؟ ❓آيا محتواهاي ارايه شده راجع به موضوعات،مناسب و انگيزاننده بود؟ ❓ایا در ارزیابی رفتار ، از بهبود عملکرد خود در اين موضوعات،راضی هستید؟ ❓چه موضوعات ديگري را پيشنهاد مي كنيد؟ نظرات و پاسخ هاي خود را به نام كاربري زير ارسال نماييد @Nooronar33 تهیه شده توسط گروه (کریم ) درپیام رسان ایتا در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan