.
#آیههاینور
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللهِ يَهْدِ قَلْبَهُ
وَاللهُ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلِيمٌ
و هر که به خدا ايمان بیاورد ،
خدا قلبش را هدايت میكند ،
و خدا به همه چيز دانا است.
🌷 سوره تغابن ، آیه ۱۱
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 30 تا 37
📄#صفحه_54
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_54
❇️نشانه #دوست_داشتن_خدا چيست؟
💠قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
🌱بگو: اگر شما ال عمران:31چنينايد كه [واقعاً] خدا را دوست داريد، پس مرا پيروي كنيد تا خدا هم شما را دوست بدارد و [آثار و عوارض] گناهانتان را براي شما بيامرزد و خداوند آمرزندة مهربان است.
🔹به اتكاء اين آيه هيچ مسلماني نميتواند ادّعا كند عاشق خداست و فقط از كتاب او پيروي ميكند و كاري به پيامبر او، كه الگوي عملي و اسوة عمل به قرآن و دوري از شرك بود، نداشته باشد. نشانة #خدادوستي، #پيروي_از_رسول است. آنهم رسولي كه در افق اعلي و نهايت نزديكي به خدا بود [نجم 5 (53:5) تا 7].
🔹هر ادّعايى با عمل ثابت مىشود. «إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي»
كار با سعى است نى با ادّعا
ليس للانسان الّا ما سعى
🔹عمل، سخن و سكوت رسول خدا، حجّت و قابل پيروى است. «فَاتَّبِعُونِي»
🔹اگر مىخواهيد خداوند شما را دوست بدارد، بايد از رسول اللّه پيروى كنيد.
«فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ»
🔹اطاعت وپيروى از پيامبر، موجب دريافت عفو الهى است. «فَاتَّبِعُونِي ... يَغْفِرْ لَكُمْ.
📚 تفسیر نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_54
❇️#التماس_قبولی_اعمال_ودعاها
💠 فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا وَكَفَّلَهَا زَكَرِيَّا كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِندَهَا رِزْقًا قَالَ يَامَرْيَمُ أَنَّى لَكِ هَذَا قَالَتْ هُوَ مِنْ عِندِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ
"37/آلعمران"
🌱 پس [با عنايت به چنين دعاي خالصي]، پروردگارش او [=مريم] را به خوبي پذيرفت و [همچون نهالي نيكو] به رويشي شايسته روياند و [پيامبري همچون] زكريا را به سرپرستي او گماشت. هرگاه زكريا [براي تعليم و تربيت] به محراب بر مريم وارد ميشد، نزد او رزقي [شگفتآور] مييافت! [و مي]گفت: اي مريم! اين از كجا [=چگونه] بر تو حاصل شده است؟ [و مريم مي]گفت: اين از جانب خداست كه به راستي خدا هر كه را خواهد بيحساب [=بيشمار] روزي ميدهد.
🔷جملة «التماس دعا» درفرهنگ ديني ما بسيار معمول است، اما از «التماسِ قبول دعا» چندان خبري نيست!
🔹اولي از مردم براي اجابت دعاهاي مادّي است،
🔹دومي از خدا براي اجابت دعاهاي معنوي.
👈 در نوع اول ما كاري نميكنيم، التماس ميكنيم ديگران براي ما دعا كنند.
👈 در دومي ما كار خود را كردهايم، توفيق آن را از خدا التماس ميكنيم.
🔷در قرآن سه بار فعل "تَقَبّل» [قبول كن] كه در باب «تَفَعّل» شدّت آن را ميرساند، تكرار شده است و در هر سه مورد، بنده كار خود را با نهايت اخلاص انجام داده، فقط قبول خدا را آرزو ميكن.
🔹در مورد اول ابراهيم(ع) دعا ميكند خدا او و فرزندانش را از به پادارندگان نماز قرار دهد.
🔹مورد دوم نيز دعاي ابراهيم(ع) است؛ آن گاه كه با تجديد بناي كعبه به كمك اسمعيل، از خدا التماس ميكند تلاش آنها براي تأسيس اين كانون توحيد را قبول كند.
🔹و بالاخره سومين مورد هنگامي است كه مادر مريم فرزندي را كه در رحِم دارد نذر ميكند تا خادم عبادتگاه خدا باشد و با تمام وجود دعا ميكند پروردگارش اين هديه معصوم را بپذيرد.
📚تفسیر آقاے بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣5⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹تفسیر سوره نمل از عبدالعلی بازرگان
نمل : ۶۲
أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ
آنکه درمانده [=به بنبست رسيده] را، چون او را بخواند، پاسخ ميدهد ۷۸
و بدی را برطرف ميسازد و شما را جانشينان زمين [=وارث بر نظام ستمگر پيشين] ميسازد ۷۹
[شايسته پرستش است يا واسطهها؟] آيا معبودی با خدای يکتا هست؟ چه کم پند ميپذيرند!
۷۸- معنای «اجابت» خواستهها، رفع موانع و برآوردن حاجات است که منحصرا در اختيار خداست. ر.ک. به مقاله «اجابت دعا» در سه قسمت از همين قلم.
۷۹- برخی مترجمان جمله «وَیَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ» را مستقل از سخن قبل از آن [اجابت دعای درمانده] گرفته و به تداوم و جانشينی هر نسلی به جای نسل قبلی اشاره کردهاند، اما به نظر ميرسد [والله اعلم] که اين دو قسمت پيوند مستقيمی با هم دارند؛ مردمان مضطری که همه راههای نجات را بر روی خود بسته ميبينند، گويا همان ملتهائی باشند که تحت سلطه نظامهای سرکوبگر، امنيت و آزادی و اقتصاد خود را از دست داده و در حال ضرر و زيان [مضطر از ريشه ضرر] و باختن همه چيز، خدا را برای نجات ميخوانند.
آنگاه بنا به اراده هميشگی خدا که به ضعف و زبونی کشيدهشدگان توسط ستمگران را منت آزادی و رهائی ميبخشد [وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ- قصص ۵ (۲۸:۵) ] آنها را جانشين نظام حاکم و مسلط بر سرنوشت خويش ميسازد، و مگر تاريخ خود گواه فروپاشی نظامهای استبدادی و پیروزی ملتهای حقطلب نبوده، هر چند اين بازی باز هم تکرار شده باشد؟
نمل : ۶۳
أَمَّن يَهْدِيكُمْ فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَن يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ
آيا آنکه شما را در تاريکيهای خشکی و دريا به مقصد ميرساند ۸۰
و آنکه بادها را -پيشاپيش رحمتش- بشارت دهنده [به نزول باران] ميفرستد ۸۱
[شايسته پرستش است يا واسطهها؟]، آيا معبودی با خدای يکتا هست؟ خدای يکتا، برتر است از آنچه به او شرک ميورزند.
۸۰- معنای هدايت، نه راهنمائي، بلکه راهبری و ايصال به مقصد و مقصود است. ماه و ستارگان چراغهائی آسمانی هستند که از هزارههای پيشين، آدميان در پرتو نور ماه و نحوه قرار گرفتن ستارگان، طی مسير کرده و به مقصد ميرسيدند.
۸۱- تابش خورشيد بر پهنة اقيانوسها و جذب گرما، اختلاف درجه ميان آب و خشکی را پديد ميآورد، اين اختلاف موجب به هم خوردن تعادل هوا و ايجاد باد ميشود، باد نيز هوای رطوبت گرفته سطح اقيانوسها را به بالا ميبرد و ابرها را برميانگيزد و به سوی خشکيها سوق ميدهد. گرچه در جوامع متمدن امروز، مردم کاری به اين تحولات ندارند، اما در روزگار پيشين، در سرزمينهای محروم از بارانِ کافي، مثل عربستان، وقتی باد ميوزيد، همه خوشحال و اميدوار ميشدند بلکه بارانی ببارد. پس باد همواره بشارتی بوده است.
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛