✳بررسی #الزام_حجاب_بانوان در حکومت دینی:
🔴قسمت پانزدهم:
با گرامیداشت سالگرد درگذشت ایت الله #منتظری، بخشي از ديدگاههاي ایشان راجع به حجاب و نهي از منكر را مرور می کنیم:
▫️اول انقلاب وقتی که تصمیم بر اجرای تدریجی قانون حجاب شد، تیر ۱۳۵۹ پله اول بود که این قانون را در ادارات الزامی میکرد. از جمله افرادی که نقش موثری در رسمیت پیدا کردن این قانون داشت، آیت الله منتظری بود که در سخنرانیهای عمومی، مردم را به مطالبه این امر دعوت کرد و مطابق نقل روزنامه کیهان در ۱۴ تیر ۱۳۵۹ صراحتاً گفت: «حجاب دستور خداست و باید اجرا شود.» اما بعدها نظر ایشان تغییر کرد.
♦از جمله اموری که معمولاً الزام حجاب با آن توجیه میشود، مساله «نهی از منکر» است که بعد از آنکه وظیفه مومنین انکار با قلب و تذکر زبانی دانسته شده، مرحله سوم، اجبار شخص گناهکار به ترک گناه یا انجام عمل واجب است. بسیاری از فقها اجبار در حد کتک زدن و...را از اختیارات عامه مردم خارج کردهاند، اما حکومت را مجاز به آن دانستهاند.
▫️این مساله معمولاً با این سوال مواجه میشود که اگر چنین اختیاراتی تحت عنوان نهی از منکر وجود دارد، پس چگونه است که در قرآن گفته شده: لا اکراه فی الدین؟
♦آیت الله منتظری در هر دو مطلب یعنی نهی از منکر و لا اکراه فی الدین، نظر متفاوتی پیدا کرد. مثلاً او درباره معنای #منکر گفت:
⏪«برخی #معروف و منکر را در ردیف احکام #واجب و #حرام تصور کرده و گمان کردهاند که امر به معروف و نهی از منکر بیان احکام و الزام مردم به احکام است. معروف در جامعه باید به نحوی باشد که همه مردم خوب بودنش را بشناسند، لذا در جایی که حکم به این مرحله نرسیده، باید زمینه آشنایی و آگاهی مردم را فراهم کرد.» (اسلام دین فطرت، ص۶۴۳)
▫️ در شماره ۱۲۵ مجله چشم انداز ایران ، از وی سوال میشود: «اگر فرض کنیم مردم مسلمان، بخشی از احکامی که فقها فکر میکند جزو شرع است و واقعا هم هست را نخواهند در حکومت دینی اجرا شود، تکلیف حاکم اسلامی چیست؟»
⭕⭕آقای منتظری در جواب میگوید: «در این صورت هیچ کاری نمیتوان کرد، لا اکراه فی الدین...مثلا مردم گفتند ما نمیخواهیم زنانمان محجبه باشند، آیا با زور می شود حجاب را بر آنها تحمیل کنید؟ با #زور نمیشود.»
✳✳ از وی میپرسند: «پس نظر اکثریت را می توان #ملاک_اجرا، نه ملاک حق، قرار داد، هر چند غلط باشد؟» و او جواب میدهد: «بله، نظر #اکثریت ملاک اجراست. اصلا غیر این نمیشود و حاکمیت زور، دوام ندارد و دین هم با زور محقق نمیشود. دین بایستی با اختیار مردم باشد و حاکمیت هم باید در اختیار مردم و اکثریت مردم باشد.»
با این حال منتقدان این دیدگاه میگویند مرز و حد این مطلب چیست؟ نمیتوان با هر دیدگاهی که خلاف موازین اسلامی است ولی اکثریت جامعه با آن مشکلی ندارند، همراهی کرد."
نقل از کانال مدرسه علوم انسانی
❇"وقتی از ایشان سؤال میشود که آیا دولت اسلامی مجاز است حجاب را اجباری و به مردم تحمیل کند؟ آیا مسلمانها در انتخاب نوع پوشش خود آزاد هستند یا خیر؟
میگویند: «اصل حجاب و پوشش زن از احکام ضروری اسلام است و این هم در رابطه با ظرافت زن و ارزش والای اوست که مورد طمع و تجاوز ناپاکان قرار نگیرد. البته #چادر خصوصیت ندارد بلکه نوع و شکل پوشش به اختیار و انتخاب خود زن وابسته است و کسی حق ندارد شکل خاصی را به او تحمیل نماید. و دولت اسلامی باید نسبت به کسانی که حجاب را رعایت نمیکنند با تبلیغات صحیح و اقدامات فرهنگی، آنها را به رعایت حجاب اسلامی ترغیب نماید و اقدامات خشونت آمیز و #رفتارهای_پلیسی در این گونه موارد معمولاً اثر معکوس داشته است». (کتاب پاسخ به پرسشهای دینی ص ۳۶۴)
⭕ایشان همچنین در پاسخ به پرسشی در مورد برخورد حکومت دینی با تکالیف فردی از قبیل ترک نماز، روزه و حتی امور فرهنگی و اجتماعی همچون حجاب، چگونه باید باشد؟ گفتند:
⏪«همان طور که #اجبار در عقیده و استفاده از زور برای پذیرش عقیده ممکن و جایز نیست، اگر کسی بخواهد جامعهای را متدین و مقید به تکالیف دینی کند نمیتواند مردم را به زور و اجبار متدین کند و ارزشی ندارد. حکومت دینی میتواند برنامهریزی کند تا مردم با #اشتیاق به عبادت و دعا بپردازند، نماز بخوانند و روزه بگیرند، اما حق اجبار و اکراه آنان را ندارد».
ایشان در صفحهی ۷۸ جلد دوم دیدگاهها چنین گفتهاند: «دین – اعم از اصول، فروع و اخلاق – قابل تحمیل نیست و اصولاً #دین_تحمیلی در هر یک از امور ذکر شده ارزشی ندارد؛ بلکه باید با منطق و استدلال و موعظهی حسنه و عمل صحیح، دین را تبلیغ نمود تا افراد از روی اعتماد و رغبت به دین روی آورند»."
🖌زهرا رباني املشي، برگرفته از سايت انصاف نيوز
💫مشروح ديدگاهاي مختلف را در لينك زير مطالعه نماييد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5547_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st.aspx
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
📖 السَّلامُ عَلَيْكَ يا غَوْثَ الْمَلْهُوفينَ...
🌱سلام بر تو ای امید دلهای رنجور؛
تنها آرزوی ظهور توست که امید را در این قلب های خسته زنده نگاه می دارد.
📚 صحیفه مهدیه، زیارت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه در سختیها، ص ۵۷۸.
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5767195378269033494.mp3
13.04M
⚫️ #فاطمه و دعوت به #نافرمانی
(نقد نظریه #اطاعت_مطلق )
✅قلمرو اطاعت از حاکمان غیر معصوم، #مقید است نه مطلق.
اطاعت مطلق از غیر معصوم، یعنی ترجیح غیر خدا بر خدا در جاییکه حکم حاکم با امر خدا مغایر است
💢حتی امام علی ع هم که از نظر ماشیعیان معصوم است، در هنگام #بیعت با مردم، اطاعت از خود را غیر مطلق میداند.
💢💢باید به روحانیونی که مردم را به اطاعت مطلق فرا میخوانند، گفت حتی خلفای اول و دوم و #معاویه هم اینگونه نبودند و حداقل در ظاهر از مردم میخواستند که در موارد مخالف با حکم خدا و سنت، اطاعت نکنند.
✅حضرت زهرا اولین کسی در تاریخ اسلام است که مردم را به #نافرمانی_مدنی دعوت کرد.
اگر امروز کسی بخشهایی از این خطبه را در تریبونهای عمومی بخواند، به جرم تشویش و تحریک اذهان عمومی علیه حاکمیت، محکومیت طولانی میگیرد
▪️جامعه اسلامی دندانپزشکان
استاد سروش محلاتی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
اهمیت #رضایت_عمومی در چگونگی حکمرانی
" #حکومت باید بکوشد تا مجموعه ی رفتارش به #رضایت_عمومی منجر شود و در این راه از قوانین رسمی تجاوز نکند.
امام علی (علیه السلام ) در عهدنامه خود به مالک اشتر آورده است:
🔸: "وليكن احب الامور اليك اوسطها في الحق و اعمها في العدل و اجمعها لرضي الرعية، فان سخط العامة يجحف برضي الخاصة و ان سخط الخاصة يغتفر مع رضي العامة ... و انما عماد الدين و جماع المسلمين و العدة للا عداء، العامة من الامة، فليكن صغوك لهم و ميلك معهم"
🔻"بايد محبوب ترين امور نزد تو متعادل ترين آن نسبت به حق و عمومي ترين آن در جهت #عدل و #انصاف و جامع ترين آن در جهت كسب رضايت مردم باشد; چرا كه ناراحتي و #نارضايتي #عموم_مردم به #رضايت_خواص نيز ضربه ميزند; در حالي كه نارضايتي خواص در برابر رضايت عمومي بخشوده و قابل تحمل است ... همانا تكيه گاه دين و اتحاد و اجتماع مسلمين و نيروي قوي در برابر دشمنان، عموم و اكثريت امت هستند; پس بايد به عموم و اكثريت متمايل باشي و خواست تو با خواست آنان همراه باشد."
🔻👈در مقبوله عمربن حنظلة درباره دو روايت مختلف از معصومين (ع) از امام صادق (ع) سؤال شده و امام (ع) فرموده است : "روايت مورد نظر اكثريت اصحاب و نظر مشهور مورد عمل قرار گيرد و روايتي كه عده كمي آن را پذيرفته اند و نزد اكثريت مردم و اصحاب مشهور نيست رها شود، چرا كه در روايت مورد نظر اكثريت و مشهور نزد اصحاب ترديدي نيست ."
🔻مقصود امام صادق (ع) اين نيست كه روايت مشهور از نظر منطقي هيچ گونه ترديدي در صحت و حقانيتش نيست، بلكه مقصود اين است كه از نظر آرامش و اطمينان عرفي و اجتماعي بسيار مطمئن تر از روايت غيرمشهور است ; و لذا در حدي است كه مردم بدون ترديد به آن اعتماد ميكنند.
👈👈وقتي درباره اصل حكم خدا در يك مسأله چنين ملاكي پذيرفته شده است، درباره برداشت مردم از رفتار حكومت چنين منطقي پذيرفتني است و هر گونه رفتار برخلاف برداشت عمومي انديشمندان و عرف عقلا امري غيرمنطقي است .
🔻اين ملاك در اولويت بندي مسائل اجتماعي نيز پذيرفتني است، كه #مسؤولان_حكومت بايد پس از اطلاع رساني دقيق به مردم، نتيجه مورد نظر ايشان را به كار بندند تا اختلافي ميان حكومت و مردم پديد نيايد.
از اين رو با توجه به پيشرفت امكانات ارتباطي، حكومت ها بايد رفتار خويش را در واكنش هاي مثبت يا منفي مردم ارزيابي كنند 👈👈و از #تقابل با آمال و آرزوهاي مشروع و قانوني مردم پرهيز كنند.
👈 البته ممكن است برخي نظريات كارشناسان و دانشمندان با مخالفت ابتدايي اكثريت غير متخصص روبرو شود ولي اكثر متخصصان با آن موافق باشند. در اين صورت وظيفه ابتدايي #حكومت، توجيه و تشريح مطلب به گونه اي است كه عموم مردم متوجه فوايد و ضررهاي تصميماتشان بشوند و سپس به اجراي طرحها و نظريات كارشناسي اقدام كنند; چرا كه در محيط نا امن و مواجه با رويارويي عمومي، هيچ طرحي موفق نمي شود.
💢💢در هر حال لازم است در اموري كه به سرنوشت مردم مربوط ميشود، تنها مطابق نظر آنان عمل كنند; زيرا زيان #استبداد و #تحميل_آرا و ديدگاههاي حاكمان بر مردم - هرچند آن ديدگاهها صحيح باشند - به مراتب بيشتر از آن است كه مردم بر اساس ديدگاه خود راهي را بپيمايند و آنگاه به اشتباه خود پي ببرند. در صورت اخير مردم در مسير رشد و بالندگي گام برداشته اند، اما در فرض نخست از اين مسير بازمانده اند.
📚نام کتاب : اسلام دين فطرت
🖌نویسنده : ایت الله حسینعلی منتظري، جلد : 1 صفحه : 626
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از گودرزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ما هنوز شیرینی انس و تدبر در #قران را نچشیدیم!
🔹خدا که به همه فرموده در قران تدبر کنید، صاحبخانه ایست که میداند درختش را هرقدر تکان دهید، برای همه چه مفسر چه مرجع چه چه فیلسوف و چه مردم عادی میوه دارد.
👈در حوزه ها هم باید انقلابی صورت گیرد تا سهم قران زیاد شود
🎙حجتالاسلام والمسلمین #قرائتی
💫زیست قرآنی
https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
┏━━🍃═🌸━━┓
@zistequrani
┗━━🌸═🍃━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
💐💐مژده به علاقمندان فراگيري روش #تدبر قران
💢💢💢آغاز ثبت نام #هفدهمین_دوره_آموزشی
"روش مطالعه و #فهم_بهتر قرآن "
، پيرو استقبال و رضايت علاقمندان به فهم بهتر سورههاي قرآن از دوره هاي قبلي، بدينوسيله آغاز ثبت نام دوره جديد روش تدبر بصورت #مجازي اعلام ميگردد:
💢زمان ثبت نام:از شنبه 2 دی
لغايت 4 شنبه 13 دی ماه همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا س
🔴 چه امكانات و خدماتي در اختيار قران اموزان قرار ميگيرد؟
✅عضويت در گروه مجازي دوره اموزشي (در #ايتا) و حل تمرين با حضور مدرس دوره
و تمرين عملي #تدبر بر دو يا سه سوره
و جلسات رفع اشكال آنلاين در برنامه #اسكايپ
✅دريافت فايلهاي #صوتي و كليپهاي دوره حضوري (با تدريس آقایان مرحوم مهندس جمال گنجه ای و سيدكاظم فرهنگ) بصورت افلاين
✅دريافت يك جلد #كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران" از طريق پست
✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها در گروه ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند.
♻اين دوره سالي دو بار برگزار ميگردد. دوره بعدي به خواست خداوند، در تابستان سال اتی خواهد بود
👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ، و اطلاعات بیشتر ثبت نام به لينكهاي زير مراجعه نماييد
✳ https://b2n.ir/a02388
در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحيم
وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ
و به او از جایی که گمان نَبَرد روزی عطا کند ، و هر که بر خدا توکل کند خدا او را کفایت خواهد کرد که خدا امرش را نافذ و روان میسازد.
🌸 سوره طلاق ، آیه ۳
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 154 تا 157
📄#صفحه_70
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_70
❇️ريشه #ارامش يا عدم ارامش در #افكار و #باورهاي ماست
💠ثُمَّ أَنزَلَ عَلَيْكُم مِّن بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُّعَاسًا يَغْشَى طَائِفَةً مِّنكُمْ وَطَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنفُسُهُمْ يَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِيَّةِ ال عمران:154
🌱سپس بعد از آن غم [پي در پي]، آرامشي بر شما نازل كرد؛ خوابي سبك كه گروهي از شما را فرا گرفت و گروهي ديگر، [حفظ] جانشان آنها را به خود مشغول داشته بود و به گونه پندارهاي [معيارهاي دوران] جاهليت، گمان ناحقي به خدا ميبردند؛
🔷شب بعد از جنگ احد، شب دردناک و پر اضطرابی بود، مسلمانان پیش بینی میکردند که سربازان فاتح قریش بار دیگر به مدینه باز گردند. در این میان مجاهدان راستین و توبه کنندگانی که از فرار احد پشیمان شده بودند، به لطف پروردگار اعتماد داشتند و به وعدههای پیغمبر دلگرم بودند آیه مورد بحث ماجرای آن شب را تشریح میکند و میگوید: «سپس بعد از آن همه غم و اندوه روز احد، آرامش را بر شما نازل کرد» (ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً).
👈«این آرامش همان خواب سبکی بود که جمعی از شما را فرا گرفت، اما جمع دیگری بودند که تنها به فکر جان خود بودند و به چیزی جز نجات خویش نمیاندیشدند و به همین جهت آرامش را بکلی از دست داده بودند» (نُعاساً یَغْشی طائِفَةً مِنْکُمْ وَ طائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ).
📚تفسير نمونه
🔷پس از ضعفها و پراکندگی و هراس و غمها سپاهیان قریش در پی تاریکی شامگاه و دنباله های آن رفتند و میدان خالی و آرام شدو پیامبر از میان حوادث خونین، زنده و توانا سربرآورد و مسلمانان را به اطراف خود جذب کرد.عنایت خداوند که با امنیت و آرامش پیش آمد و خوابی را درپی داشت برشما نازل کرد.آنها را امنیتی خواب آور یکسر فرا گرفت که مایه ایمانی روشنگر و چشم به لطف و امداد خدا و صبح فردا داشتند.از این رو هیجانها و حوادث از چشم و گوششان نیز پوشیده شد و امنیت یافتند .امنیتی که در زمینه وجدان ایمانی و توجه خداوند برایشان رخ داد .آن امنیت و نعاس گروهی را فرا گرفت که زمینه پذیرش فراگیر آن را داشتند
👈و گروهی را که زمینه نداشتند و مانند اجسام عایق بودند، فرانگرفت.و اینهاکسانی بودندکه نفوسشان آنان راگرایش به خود کرده و مقصدشان تأمین و ابقای زندگی خودشان بود.به عکس گروه نخست که از خود گذشته و خودیشان حجاب دیدنشان نشده بودوتسلیم حق شده بودند و آرامش یافتند . این شکست،شکستهایی و این طوفان طوفانهایی در پی دارد.آن طایفه در میان اندیشه ها و گمان های ناحق در باره خدا،ازاین رو به آن رو و از این پهلو به آن پهلو می گشتند و به اندیشه های جاهلیت و بد گمانیهای آن کشانده می شدند .
📚تفسير پرتوي از قران ايت اله طالقاني
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_70
❇️نگوييد " اگر #فلان_کار_را_نمیکردند *،* #نمی مردند"
💠يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ كَفَرُوا وَقَالُوا لِإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُوا فِي الْأَرْضِ أَوْ كَانُوا غُزًّى لَّوْ كَانُوا عِندَنَا مَا مَاتُوا وَمَا قُتِلُوا ال عمران:156
*🔷* اي كساني كه ايمان آوردهايد، شما مانند كساني نباشيد كه كفر ورزيدند و دربارة برادرانشان كه به سفر [=مأموريت يا تبليغ دين] رفته، [و در راه مردند] يا عازم جنگ شده [و كشته شدند]، گفتند: اگر نزد ما ميماندند، نميمردند و كشته نميشدند.
🔹تفکر" اگر فلان کار را نمیکردند، نمی مردند" آنقدر ریشه دار و فراگیر بوده وهست که خداوند پس از توضیح ها مختصر و پاسخ به آن در آیه 154،رو به مسلمانان همه زمانها کرده و می گوید مبادا شما هم تلاش و جهاد دیگران را پس از مرگشان نکوهش کنید و بگویید اگر نمی رفتند،کشته نمی شدند.
خانه نشینان و جان دوستان، خود شان که حرکت نمیکنند ،فعالان را هم بخاطر حرکتشان نکوهش میکنند.
👈این آیه اصلی کلی برای مخاطبان قرآن است که هیچ گاه #ترس_از_مرگ ،شما را از حرکات و تصمیمات صحیح تان باز ندارد.
مفهوم این سخن آن نیست که خود را بی محابا در آغوش مرگ بیاندازید بلکه می گوید اگر عزم بر سفر کردید برای جهاد،تحصیل،صله رحم،سیاحت یا زیارت و .... بخاطر ترس از مرگ آنرا متوقف نکنید .چرا که مرگ و زندگی در دست خداست نه شما.پس با تدابیر لازم و احتیاطهای عقلانی خود ،اراده خود را محقق کنید.واین موفقیت و تحرک شما ،حسرتی است در دل بی تحرکان و #مرگ_گریزان *.*
📚سيدكاظم فرهنگ
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
0⃣7⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹فراز آیات ۸۱-۷۶ سوره نمل
إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَقُصُّ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَكْثَرَ الَّذِي هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ {76}
بىگمان اين قرآن بر فرزندان اسرائيل بيشتر آنچه را كه در آن (از عقاید و رفتار مذهبی شان و نیز داستان انبیای قبل) اختلاف دارند حكايت مىكند {76}
وَإِنَّهُ لَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ {77}
و به راستى كه آن ( کل قران یا همان بخش بیان اختلافات ) رهنمود و رحمتى براى مؤمنان است {77}
إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِي بَيْنَهُم بِحُكْمِهِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْعَلِيمُ {78}
در حقيقت پروردگار تو با حكم خود آنان(مشرکان و مکذبان) را داورى مىكند( وکارشان را پایان میدهد) و اوست شكست ناپذير دانا {78}
فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّكَ عَلَى الْحَقِّ الْمُبِينِ {79}
پس بر خدا توكل كن كه تو واقعا بر حق آشكارى {79}
إِنَّكَ لَا تُسْمِعُ الْمَوْتَى وَلَا تُسْمِعُ الصُّمَّ الدُّعَاء إِذَا وَلَّوْا مُدْبِرِينَ {80}
البته تو مردگان را شنوا نمىگردانى و اين ندا را به كران چون پشت بگردانند نمىتوانى بشنوانى {80}
وَمَا أَنتَ بِهَادِي الْعُمْيِ عَن ضَلَالَتِهِمْ إِن تُسْمِعُ إِلَّا مَن يُؤْمِنُ بِآيَاتِنَا فَهُم مُّسْلِمُونَ {81}
و تو راهبر كوران [و بازگرداننده] از گمراهىشان نيستى تو جز كسانى را كه ( در دل)به نشانههاى ما ايمان آورده و تسلیم (حق) هستند، نمىتوانى بشنوانى {81}
♻️ آیات ۸۱-۷۶ : قرآن مایه هدایت و رحمت برای اهل ایمان و مبین اختلافات مذهبی بنی اسراییل است. تو هم بر حق هستی پس با توکل بر خدا به کار خود ادامه بده و از روگردانی اینها از پیامهای هدایتگرت نگران نباش چرا که خدا در مورد انها حکم میکند.کسانی که تسلیم حق هستند،ایمان میاورند.
آقای سید کاظم فرهنگ
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
✅ منتخب نظرات قرآن آموزان 16 دوره اموزش #روش_ساده_فهم_قرآن
بخش اول
✳ همیشه موقعی که قران رامطالعه میکردم احساس #فهم_پراکنده داشتم لذا این روش برایم جالب و #لذتبخش بود چون انسجام وهدفمندی سوره ها رابهتر متوجه میشدم .
✳ احساس بسیار خوبی دارم.این دوره برای من بسیار پر برکت و #ماندگار بود . تدبر، در واقع کتاب اسمانی ما را از دور دست ها آورده و قابل دسترسی برای ما کرده .حالا دیگه بعد از عمری قران خواندن فهمیدیم که باید بدانیم محتوای کلی یا درس سوره چیست؟ .
✳ همیشه موقع تلاوت سوره واسم سوال بود چرا اینقدر مطالب پراکنده هست به قول معروف از این شاخه به اون شاخه شده متاسفانه راه برقراری ارتباط بین مطالب را بلد نبودم و این دلسرد کننده بود
ولی اکنون با شیوه اموزشی این دوره تونستم تا حدود قابل رضایت خودم راه های ارتباط دهی ایات یک سوره وبرداشت پیام سوره قدم بردارم. خیلی #روش_ساده ودر عین حال #موثری بود و #جذاب.
✳ روش درک و فهم بهتر آیات یک نگاهی نو بود که #شیرینی و لذت آن را با تمام وجود احساس کردم
✳ دوره ای بسیار جالب و مفید بود چرا که نگاه تازه و نو آورانه ای به کلام خدا داشت و این اعتماد به نفس رو به ما داد که ما هم می توانیم با مقداری مطالعه ، تفکر و سعی و تلاش با قرآن ارتباط برقرار کنيم
✳واقعا،کار #بسیار_شیرینی هست، واینکه ایات را با توجه به معنا وقتی در کنار همدیگه قرار میدهیم ،واقعا فهم ایات برامون خیلی عالی میشود. این حقیر به عنوان ،خادم قران ،خیلی خوشحال هستم که میتوانم ،تلاوتهای معنی محور با توجه به معنای ایات داشته باشم
✳ در این روش نه تنها از قرائت آیات کریمه قرآن لذت بردم که با تدبر و تامل در این آیات نورانی و درک بهتر از زمان و موقعیت نزول آیات ، #لذت_فهم آن برایم دوچندان شده است . روشی که هرکس به اندازه غور خود در این آیات میتواند ، به درک مقصود حضرت حق نزدیک شود و خود را مخاطب خداوند عزّوجلّ احساس کند و شیرینی این مصاحبت را با تمام وجود حس کند
✳ بنده با وجود داشتن کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث و مطالعه بسیاری از متون تاریخی، تفسیری و روشی در حوزه های گوناگون قرآنی عرض میکنم که این روش بسیار عالی جواب میدهد. روشی بسیار خوب برای فهم سریع و دقیق و مبتنی بر دانش و آگاهی فرد و باصطلاح درونی شده. روشی ساده و #مفید برای تحلیل #محتوای_سوره ها. تفاوت عمده این دوره، جایگزینی نگاه " #جامع، کل نگر و #سیستمیک از طریق دیدن ارتباط بین آیات، فرازها و سوره ها" با روش ترجمه صرف آیه به آیه است
✳ قبل از آشنايي با اين طرح، خودم آيات را با توجه به موضوعاتشان دسته بندي ميكردم اما بدون هدف و روش صحيح. و گويا سالها در ذهنم يك روش گمشده اي داشتم براي فهم بهتر قران كه با گذراندن اين دوره ، به اين مهم دست يافتم. و همواره در طول تدريس #مترجمی_زبان_قران ، به قران آموزان عزيزم فراگيري اين دوره مفيد و كاربردي را توصيه خواهم كرد
اين روش باعث ميشود كه ايات در #حافظه دراز مدت ثبت شود كه اين امر هم براي #عمل به قران و هم براي فراموش نكردن ترجمه آيات مفيد است.
✳ فوائد این دوره بیشمار هست ونوع ارتباط با قران وفهم آن بااین شیوه بسیار عالی ومفید است .قبلا قران را برای #ثواب می خواندم و فقط کتابی مقدس وقابل احترام بود ولی الان در هربار مراجعه به قران در واقع انگار هر روز به عنوان یک دانشجو به دانشگاهی وارد میشم، #روشنایی ونوری تمام نشدنی در ذهنم احساس میکنم
✅جزئیات بیشتر دوره و نظرات قران اموزان دوره هاي قبل در
ایتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan
واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
http://quranpuyan.com/yaf_postst2825_nZrt-qrn-mwzn-dwrh-hy-HDwry-w-mjzy-qrn-pwyn.aspx
✳بررسی #الزام_حجاب_بانوان در حکومت دینی:
🔴قسمت شانزدهم: بررسی و پاسخ به دلایل مخالفان #حق_قانونگذاری برای #حجاب
❇ دیدگاهی مطرح است که حجاب قابلیت تبدیل شدن به قانون را ندارد. نقطه محوری استدلال بر اجتماعی نبودن حجاب و عدم قابلیت برای قانونی شدن آن دراین شبهه این است که چون شارع پوشش سر و گردن را بر دو گروه «زنان غیر مسلمان» و نیز بر «کنیزان» واجب نکرده است، از یک سو نمیتوان قانونی عام برای همه زنان گذراند و از سوی دیگر محدود ساختن قانون به زنان مسلمان آزاد قابلیت اجرایی ندارد؛نقطه ثقل این شبهه این است که اگر شارع میخواست اجرای حجاب سر و گردن بر عهده دولت باشد، نباید وجوب آن را محدود به زنان مسلمان و آزاد میکرد.
از سوی دیگر، #مصلحت الزامآور در جواز الزام فرد غیر مسلمان به این پوشش چیست؟ که به این موارد پاسخ می دهیم:
✅نقد منع دولت از قانونگذاری در حجاب
1- ماهیت اجتماعی حجاب:
اجتماعی بودن و نبودن یک موضوع امری عرفی است که شارع آن را موضوع حکم خود قرار میدهد و تعریف شرعی ندارد. حجاب شرعی و به طور کلی موضوع پوشش، یک امر عمومی و اجتماعی است.
2- عدم تلازم میان جواز #نگاه و عدم وجوب پوشش:
از آنجا که دلیل مستقیمی بر جواز عدم پوشش سر در #زنان_غیرمسلمان در دست نیست، در این شبهه، به ناچار به ملازمه میان جواز نگاه و عدم وجوب پوشش استناد میشود و در نتیجه الزام زنان غیر مسلمان به پوشش سر و گردن جلوگیری از یک «حق دینی» به شمار میرود.
اما این ملازمه کلیت ندارد؛ چنان که در روایات استثنا از حرمت، نگاه به زنان بادیهنشین و اهل تهامه و برخی افراد بیمبالات (علوج) نیز استثنا شدهاند، با ذکر این علت که این زنان با توجه به نوع و سطح فرهنگ خود، وقتی هم از این کار بازداشته شوند، اطاعت نمیکنند (اذا نُهین لا ینتهین) و برخی فقهاء این استثنا را به زنان «متهتّک» نیز گسترش دادهاند؛ در حالی که این گروه زنان بادیهنشین و مانند آن، شامل زنان مسلمان نیز میشوند یا اساسا موضوع آن، زنان مسلمان بیمبالات هستند و هیچ فقیهی نگفته است که پوشش سر بر اینان واجب نیست، زیرا استثنای یادشده در فرض عصیان و تنها در محدوده شخص ناظر است.
3- امکان الزام زنان غیر مسلمان: امروزه میتوان حاکمیت قوانین موجود و لزوم پایبندی شهروندان به آن را سطحی از تعهدات متقابلی شمرد که دولت و مردم دارند و اقلیتهای دینی نیز به جز آنچه در چارچوب احوال شخصی، مانند احکام ازدواج و طلاق و ارث قرار میگیرد، باید پایبند آن باشند
4- ضعف استناد به پوشش #کنیزان:
آیا عدم وجوب پوشش سر در کنیزان میتواند شاهد شبهه مورد بحث باشد؛ به ویژه که برخی فقهاء پوشش سر را برای آنان حرام شمردهاند؟
به نظر ما اما این استناد نیز ناتمام است؛ از جمله به این دلیل که روایات مورد استناد در حکم پوشش سر در کنیزان، همان گونه که سیاق آنها نشان میدهد، برای جلوگیری از یک نوع سوء استفاده هر چند ناخواسته آنان از موقعیت زنان آزاده در جامعه بود که به روشنی نوعی تشخّص اجتماعی به شمار میرفت و کنیزان چنین جایگاهی نداشتند و ندارند. طبعا در صورت لزوم میتوان راههای دیگری، برای تمایز کنیزان جایگزین ساخت.
از سوی دیگر، استناد به کار برخی خلفای نخست، در جلوگیری کنیزان از پوشش سر نیز ناتمام است و همین امر نشاندهنده آن است که آنان دخالت در پوشش را در حوزه مسئولیت و اختیار خود میدانستهاند.
5⃣ ملاک محدوده قابلیت الزام:
در شبهه مورد بحث، میان پوشش #سرو_گردن با سایر قسمتهای بدن فرق گذاشته میشود و الزام به پوشش سر و گردن مایه محروم شدن آنان به شمار میرود؛ اما برای ما به درستی معلوم نیست که ملاک این تفاوت چیست؟
اگر ملاک تفاوت الزامات دینی خود #اقلیتهاست، خوب روشن است که چنین تمایزی در همه آنان وجود ندارد و در حالی که یهودیان همه یا بخشی از آنان پوشش سر را نیز واجب میدانند، در میان مسیحیان عدم پوشش محدود به قسمت سر و گردن نیست و به هر حال باید بر اساس باورهای دینی خود آنان عمل شود و نه یک حکم کلی برای همه، و اگر با این ملاک است که زنان غیر مسلمان که خود این وضع را برای خود میپسندند، حرمت و جایگاه زنان مسلمان را ندارند و نگاه به سر و دست آنان مجاز است، طبعا این امر محدود به سر و گردن نخواهدبود.به عبارت دیگر، دیدگاه مخالف دخالت دولت، باید پاسخ دهد که به چه دلیل پوشش سایر قسمتها و مشخصاً از گردن به پایین و از ساق به بالا بر زنان غیر مسلمان همانند زنان مسلمان واجب است تا قابلیت قانونی شدن را داشته باشد؟
💫ادامه دارد
بخشهایی از مقاله "حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری"
ایت اله سیدضیاء مرتضوی
جهت مطالعه مشروح دلایل و نیز آرای دیگر محققان به لینک زیر مراجعه نمایید
http://B2n.ir/f20689
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
اللّهُمَّ اَفْرِشْنی مهادَ کَرامَتِک
پروردگارا؛ مرا بر خوان کرامت خود مهمان کن
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 158 تا 165
📄#صفحه_71
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan