فاطمه و وارونگی نهضت.mp3
15.67M
فاطمه، در اعتراض به #وارونگی_نهضت
✅برخي گمان ميكنند كه حضرت زهرا فقط نسبت به ظلم به خودش و علي ع هشدار داده اما ايشان نسبت به اينده امت پيامبر هم هشدار دادند. و اساس ان هم همين ايه بود كه:وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ.. أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ" هرچند ايه در جنگ احد نازل شد اما پيامبر در اخرين لحظات عمرشان هم،انرا خواندند.
#برگشت_به_عقب امت، ارتداد و كفر نيست. بلكه انحراف در قالب و اسم اسلام است. اين همان #فتنه است. که در خطبه 156 نهج البلاغه امده است:
پيامبر فرمود: «يا على، به زودى امتم پس از من دچار #فتنه مى شوند. به زودى مسلمانان #حرام او را #حلال شمارند.. و #رشوه را به عنوان #هديه، و #ربا را به نام تجارت حلال دانند.»
👈بنابراين #فتنه و عقبگرد امت پيامبر، تغيير در ماهيت دين به اسم دين است. #هتك_حرمت افراد را جايز و حتي واجب شمردن، #شكنجه را مجاز كردن و اعمال خشونت به اسم نهي از منكر هم از اين باب است.
شهيد مطهري هم از #وارونگي در جدول ارزشها انتقاد كرده است كه مثلا يك ارزش اولويت پايين مثل #زيارت به اولويت اول جامعه تبديل ميشود.
استاد سروش محلاتي
@quranpuyan
💐💐لیست #پربازدید ترین موضوعات ارسالی در تالار گفتگوهای #قرآن_پویان از ابتدا تاکنون به شرح زیر می باشد.👇👇
🌸مطالب زیبا با آیات - آيات زیبا و جملات آموزنده قرآن كريم .
https://www.quranpuyan.com/yaf_postst2641_mTlb-zyb-b-yt.aspx
🌸ایه 59 سوره احزاب(حجاب):زنان مسلمان،جلباب(روپوش) رابه بدن خود نزدیک کنند تا مورد اذیت قرار نگیرند - تفسير خلاصه و مشروح آیات سوره احزاب .
http://www.quranpuyan.com/yaf_postsm3639_yh-59-swrh-Hzb-Hjb--znn-mslmn-jlbb-rwpwsh--rbh-bdn-khwd-nzdykh-khnnd-t-mwrd-dhyt-qrr-ngyrnd.aspx
🌸آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند و زناشویی با آنها اشکال ندارد .
https://www.quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx
🌸اوقات نماز های یومیه در قران - نماز و احكام آن در قرآن -
https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm17016findunread_wqt-nmz-hy-ywmyh-dr-qrn.aspx#post17016
══💠 ⃟⃟ ⃟❀❀ ⃟⃟ ❀ ⃟⃟ ❀ ⃟⃟ ⃟💠══
💐💐لیست #پربازدید ترین موضوعات ارسالی سه ماه گذشته،
در تالار گفتگوهای #قرآن_پویان به شرح زیر می باشد.
🌸 تفاوت میان خشیت و خوف چیست؟
https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5626_tfwt-myn-khshyt-w-khwf-chyst.aspx
🌸منظور از اينكه همه موجودات خدا را تسبيح ميكنند، چيست؟ ايا تسبيح موجودات، گفتاري است يا عملي؟
https://quranpuyan.com/yaf_postst5624findunread_mnZwr-z-ynkh-hmh-mwjwdt-khd-r-tsbyH-myknnd--chyst--y-tsbyH-mwjwdt--gftry-st-y-mly.aspx
🌸قرآن كريم سراسر كتاب توحيد است هيچ بحثي نيست كه سخن از خدا نباشد
https://www.quranpuyan.com/yaf_postst5625_qrn-krym-srsr-ktb-twHyd-st--hych-bHthy-nyst-kh-skhn-z-khd-nbshd.aspx
🌸تقيه به چه معناست؟ آيا تقيه در قران ذكر شده است؟ مفهوم درست ان چيست؟
https://www.quranpuyan.com/yaf_postsm19933findlastpost_tqyh-bh-chh-mnst--y-tqyh-dr-qrn-dhkr-shdh-st--mfhwm-drst-n-chyst.aspx#post19948
✅✅ شما هم میتوانید با کلیک بر روی لینکهای بالا موضوعات فوق را مطالعه نمایید.
@quranpuyan
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ وَإِنْ
يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ
بَعْدِهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
اگر خدا شما را يارى كند هيچ كس بر شما
غالب نخواهد شد و اگر دست از يارى شما
بردارد چه كسى بعد از او شما را يارى خواهد
كرد و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند.
🌺 سوره آل عمران آیه ۱۶۰
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_نساء آیات 24 تا 26
📄#صفحه_82
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_82
❇️استثناي #زن_شوهردار چيست؟ايا اسيران جنگي است؟
💠وَ الْمُحْصَناتُ مِنَ النِّساءِ إِلَّا ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ كِتابَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ أُحِلَّ لَكُمْ ما وَراءَ ذلِكُمْ أَن تَبْتَغُوا بِأَمْوَالِكُم مُّحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ 24 نساء
🌱و (ازدواج با) زنان شوهردار (نيز بر شما حرام شده است،) مگر آنان كه ( در جنگ با كفّار) مالك شدهايد. (اين احكام،) نوشته و قانون خدا بر شماست. و جز اينها (كه گفته شد،) براى شما حلال است كه (زنان ديگر را) با اموال خود به قصد پاكدامنى و نكاح، نه به قصد زنا، طلب كني
🔹تفسیر المیزان در این ایه،ما ملکت ایمانکم را به کل کنیزان تفسیر کرده است.
راههای بهره مندی از زنان در جاهلیت شامل :
۱ - نکاح ،۲ - خزیدن کنیز،۳ -زنا،بی عفتی بود
در این آیه راه حلال را منحصر به دو راه ۱ - نکاح ،۲ -خرید کنیز نموده و علت تأکید بر اموال آنست که دو راه نامبرده جز با مال عملی نیست.
جمله : (الا ما ملكت ايمانكم ) در اين مقام خواهد بود كه حكم منعى كه در محصنات بود از كنيزان محصنه بردارد، يعنى بفرمايد زنانى كه ازدواج كرده اند، و يا بگو شوهر دارند، ازدواج با آنها حرام است به استثناى كنيزان كه در عين اينكه شوهر دارند ازدواج با آنها حلال است به اين معنا كه صاحب كنيز كه او را شوهر داده مى تواند بين كنيز و شوهرش حائل شود، و در مدت استبرا نگذارد با شوهرش تماس بگيرد، و آنگاه خودش با او همخوابگى نموده، دوباره به شوهرش تحويل دهد، كه سنت هم بر اين معنا وارد شده است.
🔹تفسير ديگرى كه كرده اند و ذيلا از نظر خواننده مى گذرد درست نيست، و آن اين است كه گفته اند مراد از جمله : (ما ملكت ايمانكم ) زنان جوانى است كه شوهر كافر دارند، ولى در جنگ اسير مسلمانان شده اند، (و آيه شريفه مى خواهد بفرمايد بطور كلى زن شوهردار حرام است، الا چنين زنى كه با اينكه شوهر دارد، از آنجا كه جزء غنائم جنگى مسلمين شده براى مسلمان تمتع از او حلال است )، و اين تفسير را با روايت زير تاءييد كرده اند كه ابى سعيد خدرى گفته : اين آيه درباره اسير شدن اوطاس نازل شد، كه مسلمانان زنان مشركين را اسير گرفتند و با اينكه در دارالحرب شوهرانى مشرك داشتند با اين همه به حكم اين آيه حلال شدند و منادى رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله ) ندا درداد كه هر كس كنيزى از اين زنان نصيبش شده، اگر كنيزش حامله است با او همخوابگى نكند، تا وضع حمل كند و آنها هم كه كنيزشان حامله نيست صبر كنند تا مدت استبرا تمام شود.
🔹وجه نادرستى اين تفسير اين است كه عبارت (ما ملكت ايمانكم ) مطلق است، هم شامل اسراى جنگى شوهردار مى شود، و هم شامل غير آنان، و روايت نامبرده به خاطر اينكه سندش ضعيف است، و قدرت آن را ندارد كه اطلاق قرآن را مقيد كند"
🔹مؤلف قدس سره : در اين تفسير مكرر خاطرنشان كرديم كه امثال اين حوادث كه در روايات به عنوان شان نزول نقل شده، و مخصوصا حوادثى كه مربوط به بعضى از جملات يك آيه و به اجزاى آن مى باشد، صرف تطبيق هايى است كه راويان كرده، حوادث را با آيات تطبيق نموده اند نه اينكه سبب حقيقى نزول آيه اى باشد.
🔹رواياتى در ذيل آيه (والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم)
و در كافى و تفسير عياشى از محمد بن مسلم روايت شده كه گفت : من از امام باقر (عليه السلام ) از معناى كلام خداى عزوجل پرسيدم، كه فرمود: (والمحصنات من النساء الا ما ملكت ايمانكم )، فرمود: به اينكه انسان به برده خود كه كنيزش همسر او است بگويد: از همسر خودت كناره گيرى كن، و ديگر با او نزديكى نكن، آنگاه خود او كنيزش را از دسترس غلام دور نگه بدارد، تا حيض شود بعد از آن كه پاك شد خودش با او نزديكى كند، سپس اگر خواست دوباره او را در اختيار غلام بگذارد، بعد از آنكه حيض شد او را به غلام برمى گرداند، بدون اينكه حاجت به عقد نكاح داشته باشد.
🔹و در تفسير عياشى از ابن مسكان از ابى بصير از يكى از دو امام باقر و صادق (عليهما السلام ) روايت كرده كه در معناى آيه : (و المحصنات من النساء الا ما ملكت ) فرموده : منظور از محصنات زنان شوهردار است، كه ازدواج با آنان حرام است، به جز زنى كه كنيز تو باشد، و تو او را به غلام خودت شوهر دادى هر وقت بخواهى مى توانى او را از شوهرش جدا كنى، و خودت از او بهره بگيرى، ابى بصير مى گويد: عرضه داشتم : حال اگر كنيزش را به غير غلامش شوهر داده چطور؟ فرمود: او نمى تواند بين اين زن و شوهر جدائى بيندازد، مگر آنكه كنيز خود را بفروشد، آنگاه ديگر ناموس كنيز ملك مشترى مى شود، و مشترى اگر خواست زناشوئى كنيزش با غلام غير را باقى مى گذارد، و اگر خواست مى تواند بين آن دو جدائى اندازد.
📚تفسیر المیزان.
https://www.quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_82
❇️نكاتي از #ازدواج با زنان با ايمان
🌱مهريه زنان را در حد متعارف به خودشان دهيد.
و هر كس از شما، كه توانايى مالى ندارد تا با زنان آزادِ باايمان ازدواج كند، پس از كنيزانِ با ايمانى كه شما مالك آنيد، (به زنى بگيرد) و خدا به ايمان شما داناتر است. همه از يكديگريد، پس با اذن صاحبانشان آنها را به همسرى درآوريد و مهريه نيكو و بهطور شايسته به آنان بدهيد، به شرط آنكه پاكدامن باشند، نه اهل فحشاي اشكار و پنهان. پس آنگاه كه كنيزان، صاحب همسر شدند، اگر مرتكب زنا شوند، كيفرشان نصف كيفر زنانِ آزاد است. 25 نساء
🔷كسانى كه مالك كنيز مىشوند، بدون آنكه نيازى به عقدِ ازدواج باشد، حقّ آميزش با او را دارند. لذا مراد از ازدواج با كنيزان كه در اين آيه مطرح شده است، ازدواج با كنيز ديگران است كه بايد با اجازهى صاحبان آنها باشد.
🔹قانونگذار بايد به نيازهاى طبيعى افراد جامعه از يكسو و فشارهاى اقتصادى آنان از سوى ديگر توجّه داشته باشد. وَ مَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ ...
🔹از ازدواج با زن آزاد مىتوان صرف نظر كرد، ولى از شرط ايمان نمىتوان گذشت. «فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ»
🔹ايمان، شرط اساسى هر ازدواجى است. «الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ، فَتَياتِكُمُ الْمُؤْمِناتِ»
🔹ايمان ظاهرى براى ازدواج كافى است، ما مأمور به باطن نيستيم. «وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِيمانِكُمْ»
در سنجش ايمان آنان سختگيري نكنيد
🔹رضايتِ مالك كنيز در ازدواج، مانند اذن پدرِ دختر، شرط است. «بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ»
🔹مهريه را به خود زن بدهيد. «آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ»
🔹ميزان مهريه بايد بر اساس عُرف و شئون زن باشد. «بالمعروف»
🔹مجازات زن بدكار اگر كنيز باشد، به خاطر كنيز بودن و محروميّتهاى آن، به نصف كاهش مىيابد. «فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ ما عَلَى الْمُحْصَناتِ»
🔹هر مجازاتي متناسب با ميزان اطلاع و آگاهي است. مسلماً انتظاري كه از يك زن آزادة تربيت شده در يك خانوادة مسلمان ميرود، مساوي انتظار از يك زن تازه مسلمان كه در ميان مشركان و محيطي شركزده رشد يافته نيست.
📚تفاسير نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣8⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹سئوالاتی از آيات آخر سوره نمل
۱- در آيه ۸۲ كه خروج دابه من الارض اشاره شده، به چه زماني اشاره دارد؟انتهای زندگی دنيوی در زمين است يا در عرصه محشر؟
مصداق وقع القول عليهم چيست؟ مرگ است يا عذاب دنيوي يا عذاب اخروي؟
۲- آيه ۸۳ كه به حشر فوجي از مكذبين اشاره كرده، به چه زماني مربوط است؟ قبل از قيامت و حشر همگاني اموات يا بعد از ان؟
۳- وقع القول آيه ۸۵ آيا متفاوت از آيه ۸۲ است؟
۴- آيه ۸۷ به نفخ صور اول اشاره دارد يا نفخه دوم؟
۵- در آيه ۸۸ تري الجبال تحسبها جامده ايا به ديدن وضع فعلي كوهها اشاره دارد يا وضع كوهها در قيامت را بيان ميكند؟
پاسخ ۲
بخش اول
۱ و ۲- آيات (۸۲) تا (۸۷) اين آيات گزارشى است بس شگفت انگيز از سه جريان در آخر زمان:
نخست حيوانى كه خدا او را از زمين برون مى آورد; و با گمراهان اين گونه سخنى مى گويد: كه اين مردمان به نشانه هاى ربانى ايمان نمى آورده اند، و اين كه يك حيوان با مردم سخن گويد به خواست خدا و اعجاز است.
دوم مكذبان هر امتى از امت هاى جهان را خدا گرد مى آورد، همان گونه كه صالحان درجه اول را نيز زنده مى سازد، اين ويژگى در دو بعدش دليلى روشن است بر اين كه آن روز روز رستاخيز جهانى نيست، بلكه روز رجعت است كه پيش از رستاخيز و در زمان دولت جهان شمول مهدوى (عج) است،
در هر صورت جاى شك نيست كه اين «دابة» يك حيوان است و طبعاً اين حيوان آن چنان بزرگ نيست كه به پهناى كره زمين باشد، بلكه حيوانى معمولى است كه سخنى نامعمول مى گويد، و گروهى كه بايد آن را بشنوند به هر ترتيب ممكن مى شنوند، و اين حيوان همچون دستگاه فرستنده جهان شمول حجت عينى عليه اين كافران است كه در آن هنگامه "وقع القول عليهم": امر تعذيبشان از جانب پروردگار صادر گشته، با اين گونه حجت ها و آيات ربانى پيش از تحقق عذاب روبرو خواهند شد، و پيامد همين روز است كه آيه (۸۳) بيان گر آن مى باشد.
۳- و اين گردآورى تكذيب كنندگان در طول تاريخ در آن زمان ـ و نه گردآورى همگان ـ دليلى روشن است بر اين كه آن روز رستاخيز كلى جهان نيست، چون رستاخيز يوم الجمع است، كه همه مكلفان و بلكه همه جانداران در آن روز براى پاداش زشت و زيباى اعمال شان محشور خواهند شد، و چنان كه در آيه (۸۵) وارد است "وقع القول عليهم" به معناى تحقق بخشيدن همان كلمه عذاب است، كه در آيه (۸۲) نسبت به آنان گذشت، پس اين دو روز يك روز است، گرچه آغازش سخنگويى حيوانى است و انجامش عذاب اين بدتر از حيوان ها،و گواه ديگر بر اين كه اين روز رستاخيز جهان نيست آيه (۸۷) "يوم ينفخ فى الصور" است.
۳- جهان آخرين داراى دو بعد است: نخست مرگ همگان به جز "من شاء الله" و سپس زنده شدن آنان، اين جا از اين مرگ تعبير به «فزع» شده، و در آيه ديگر به «صعقة» به معناى بى هوشى كلى، و اين بى هوشى كلى طبعاً از مرگ فراتر است، و در عين آن كه جان ها و ارواح در اصل همچنان زنده اند ولكن در اين بى هوشى هيچ ادراكى بالفعل ندارند، مانند عضو كِرِخ شده انسان كه هيچ احساسى ندارد ولى زنده است، در آن هنگام ارواح كرخ مى گردند و نه آن كه به كلى نابود گردند. زيرا نابود شدنشان پيامد ثواب عقاب را از آنان بر مى دارد چرا كه آنان كه با زشت و زيباى اعمالشان مرده اند، اكنون رفته اند و ديگر چه و كه جايگزين آنها خواهد بود؟!
تفسیر فرقان
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠 #ملت_امام_حسین زير بار #ظلم نميرود.
☑ "در مراسم سالار شهیدان دو جمله گفته می شود:
1️⃣ یکی اینکه «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجوركم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ»، که این درخواست اجر و مسئلت پاداش برای #مصیبت_زدههاست که ما هم مصیبت دیده ایم.
2️⃣ بخش دوم دعا و درخواست است که ذات أقدس الهی ما را خواهان خون بهای حسین بن علی قرار بدهد: «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ». این جمله دوم ابدی است؛
🔸 حضرت سید الشهدا نفرمود ما با #یزید بیعت نمیکنم؛ فرمود: «مِثْلِی لَا یبَایعُ مِثْلَ یزید بن معاویة»؛
❌❌فرمود هر کس #آزاد_اندیش است، حسینی فکر می کند؛ مثل من فکر می کند، #زیر_بار_ظلم نمی رود. امروز هم همین طور است،
بیان حسین بن علی همین طور است.
🔹 اگر حضرت فرموده بود من با یزید بیعت نمی کنم شاید فکر می کردند که مخصوص خود اوست.
حضرت فرمود: «مِثْلِی لَا یبَایعُ مِثْلَ یزید بن معاویة»، تا ظهور حضرت این #اصل حاکم است؛ یعنی کسی که حسینی فکر می کند زیر بار ظلم نمی رود. این است که امام (رضوان الله علیه) فرمود: انقلاب مدیون کربلاست، پیروزی این نهضت به #برکت_کربلا و قیام حسین بن علی بن ابیطالب است، همین است."
آیت الله جوادی آملی
⚫ "این دومین حادثه است که در مراسم #شهید_سليماني تکرار می شود؛ بار اول در روز تشییع پیکر آن مرحوم که در ازدحام جمعیت بیش از شصت نفر جان باختند و غریبانه هم به خاک سپرده شدند، و این هم دومین حادثه دردناک است که در مسیر عزاداران در گلزار شهدای کرمان دو بمب منفجر شد و بیش از سیصد زن و مرد و کودک کشته و مجروح شدند!
⁉با این که نیروهای #امنیتی کشور آن قدر تسلط و قدرت دارند که بتوانند با احتمال هر خطر ریز و درشتی را بلافاصله و در اسرع وقت خنثی کنند، پس چه شده که برخی از حوادث بزرگ و دلخراش مثل حادثه تروریستی شاه چراغ در شیراز، فاجعه دلخراش حمله به ارتشیان در اهواز و یا حمله به مجلس شورای اسلامی و نیز همین حادثه جدید در کرمان از چشم آن ها دور می ماند؟!
☑امید است هر چه زودتر عامل یا عاملین ظاهری و پشت پرده این بمب گذاری شناسایی و به ملت شریف و بزرگوار ایران معرفی و به کیفر اعمال خود برسند تا بيگانگاني که قصد ضربه زدن به ملت و مردم ایران را دارند جرات تکرار چنین جنایات هولناکی در سر نپرورانند."
ايت الله ناظم زاده قمی
🏴ضمن #محکومیت این حادثه #تروریستی، به خانواده های درگذشتگان تسلیت عرض می نماييم.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🤲 أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ
آمرزش مى طلبم از خدا كه جز او خدايى نيست جز او كه زنده و پاينده است و من به درگاهش به توبه باز مى گرد🍃
(تعقیبات مشترک نمازها)
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_نساء آیات 27 تا 33
📄#صفحه_83
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_83
❇️#اراده_خدا براي #انسان_ضعيف در چه زمينه هايي است؟
💠يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الْإِنسَانُ ضَعِيفًا نساء:28
🌱خدا ميخواهد [با تبيين حدود ازدواج و تسهيلات آن] بر شما آسان گيرد و [ميداند كه] انسان [در مهار غريزة جنسي] ضعيف آفريده شده است.
🔷در اين سه آيهى اخير، گوشهاى از الطاف خداوند در امر ازدواج پى در پى نقل شده است.
خداوند احكام را براى شما بيان مىكند، «لِيُبَيِّنَ لَكُمْ» راه نشان مىدهد، «يَهْدِيَكُمْ» لطف خود را به شما برمىگرداند، «يَتُوبَ عَلَيْكُمْ» و بر شما آسان مىگيرد، «يُخَفِّفَ عَنْكُمْ» و اين همه به خاطر آن است كه انسان در برابر طوفان غرايز، ناتوان، و قدرت صبر و خوددارى او اندك است.
🔷در ضمن در اين آيه و آية قبل، 3 بار از ارادة خدا (يُرِيدُ اللهُ) و يكبار از ارادة مردمان شهوتران سخن گفته است. ارادة خدا بر 4 پايه:
☑️تبيين (راهنمايي)
☑️هدايت (رهبري)
☑️توبهپذيري (بازگشت به رحمت)،
☑️تخفيف (ايجاد تسهيلات)
استوار است و ارادة پيروان شهوات بر منحرف ساختن مؤمنين و كشاندنشان به محافل مفسدهآميز خود.
🔷در اين آيه از ضعف ذاتي انسان در برابر غريزه جنسي، در آية 37 سورة انبياء (21:37) از عجول بودن او (در بُعد زمان)، و بالاخره در آية 19 سوره معارج (70:19) از هلوع (كم ظرفيت بودن) او در سرد و گرم (خير و شرّ) روزگار نشانه آورده است. بديهي است به نيروي ارادة ايماني ميتوان به تدريج و با تمرين و تمركز بر اين ناتوانيها به طور نسبي غلبه كرد. استثناي «إِلاَّ الْمُصَلِّين» در آية 22 معارج (70:22) نيز بر همين توانايي تصريح ميكند.
📚تفاسير نور و بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_83
❇️#عدالت *يا* #تساوي، تفاوتهاي افراد زمينه #رشد است
💠وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلى بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيماً «32»نساء
🌱و آنچه را كه خداوند سبب برترى بعضى از شما بر بعضى ديگر قرار داده آرزو نكنيد. براى مردان از آنچه بدست آوردهاند بهرهاى است و براى زنان نيز از آنچه كسب كردهاند بهرهاى مىباشد و (به جاى آرزو و حسادت) از فضل خداوند بخواهيد، كه خداوند به هر چيزى داناست.
🔷آيات قبل، از حرام خوارى نهى فرمود، اين آيه به ريشهى حرامخوارى اشاره مىكند كه طمع، آرزو و رقابت است.
عدالت، غير از تساوى است. عدالت همه جا ارزش است، ولى تساوى گاهى ارزش وگاهى ظلم است. مثلًا اگر پزشك به همه مريضها يك نوع دارو بدهد، يا معلّم به همه شاگردان يك نوع نمره بدهد، تساوى هست، امّا عدالت نيست. عدالت، آن است كه به هركس بر اساس استحقاقش بدهيم، گرچه تفاوت باشد، زيرا تفاوت گذاشتن بر اساس لياقتها و كمالات حقّ است، امّا تبعيض باطل است. تبعيض آن است كه بدون دليل و براساس هواى نفس يكى را بر ديگرى ترجيح دهيم، ولى تفاوت آن است كه بر اساس معيارها يكى را بر ديگرى ترجيح دهيم. بنابراين بايد آرزوى عدالت داشت، ولى تمنّاى يكسان بودن همه چيز و همه كس نابجاست.
🔷اعضاى يك بدن و اجزاى يك ماشين از نظر جنس و شكل و كارايى متفاوتند، امّا تفاوت آنها حكيمانه است. اگر خداوند، همه را يكسان نيافريده، طبق حكمت اوست. بنابراين در امورى كه به دست ما نيست، مثل جنسيّت، زيبايى، استعداد، بيان، هوش، عمر و ... بايد به تقسيم و تقدير الهى راضى بود. ما كه خدا را عادل و حكيم مىدانيم، اگر در جايى هم دليل و حكمت چيزى را نفهميديم نبايد قضاوت عجولانه و جاهلانه همراه با سوءظن يا توقّع نابجا به خداوند حكيم داشته باشيم و يا بر دارندگان اين نعمتها حسد ورزيم، چرا كه با فزونى هر نعمتى، مسئوليّت بيشتر مىشود و آمدن هر نعمتى، با غم از دست دادنش همراه است. اين حقيقت را در نهجالبلاغه مىخوانيم.
🔷در موارد اختيارى، بايد با كوشش و تلاش و پرهيز از كسالت و تنبلى، در رقابتى سالم به قوّت و كثرت و استقلال رسيد و اجازهى استثمار و استعمار به ديگران نداد و در مواردى كه بدست ما نيست، بايد تفاوتها را دليل رشد و آزمايش و تحرك و تعاون و پيوستگى جامعه دانست، زيرا كه اگر همه مردم داراى امكانات يكسان باشند، صفات انسانى از قبيل:
سخاوت، شجاعت و ايثار در انسان رشد نمىكند. انسان در لابلاى فراز و نشيبها خود را نشان مىدهد، حركت مىكند و با ديگران به خاطر نيازش پيوند مىخورد.
🔷تفاوت سهم ارث مردان و زنان برای جمعی از مسلمانان به صورت یک سؤال درآمده بود، آنها گویا توجه نداشتند که این تفاوت به خاطر آن است که هزینه زندگی، عموما بر دوش مردان میباشد، و زنان از آن معافند، به علاوه هزینه خود آنها نیز بر دوش مردان است، و همان طور که سابقا اشاره شد سهمیه زنان عملا دو برابر مردان خواهد بود، لذا آیه شریفه میگوید: «برتریهایی را که خداوند برای بعضی از شما نسبت به بعضی دیگر قائل شده هرگز آرزو نکنید» (وَ لا تَتَمَنَّوا ما فَضَّلَ اللّهُ بِهِ بَعضَکم عَلی بَعضٍ). زیرا این تفاوتها هر کدام اسراری دارد که از شما پوشیده و پنهان است.
🔹 به دادههاى الهى راضى باشيم و حسودانه، آرزوى برتريهاى ديگران را نداشته باشيم. «وَ لا تَتَمَنَّوْا»
🔹 تفاوتهاى زن و مرد از نظر خلقت و طبيعت، از نمونههاى برترى دادن خداوند در آفرينش است. فَضَّلَ اللَّهُ ... لِلرِّجالِ ... لِلنِّساءِ
🔹 به جاى تمنّاى آنچه ديگران دارند، در پى كسب وتلاش باشيم. نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا ...
🔹 به خصلتها جهت صحيح بدهيم. آرزو در انسان هست، امّا جهت اين آرزو را درخواست نعمت از خدا قرار دهيم، نه سلب نعمت از ديگران. لا تَتَمَنَّوْا ... وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ
📚تفاسير نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_83
❇️#اقتصاد_ناسالم بستر #خودكشي و #ديگركشي
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحِيماً نسا «29»
🌱اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اموال يكديگر را در ميان خود به باطل نخوريد، مگر اينكه تجارتى با رضايت يكديگر باشد. و خود (و يكديگر) را نكشيد، همانا خداوند نسبت به شما همواره مهربان بوده است.
🔹رمز اينكه نهى از قتل، «لا تَقْتُلُوا» بدنبال نهى از حرامخورى، «لا تَأْكُلُوا» آمده است، شايد آن باشد كه سيستم اقتصادى ناسالم، زمينهى قيام محرومان عليه زراندوزان و بروزدرگيرىها و پيدايش قتل و هلاكت جامعه است.
👈در حقیقت قرآن با ذکر این دو حکم پشت سر هم اشاره به یک نکته مهم اجتماعی کرده است و آن این که اگر روابط مالی مردم بر اساس صحیح استوار نباشد و اقتصاد جامعه به صورت سالم پیش نرود و در اموال یکدیگر به ناحق تصرف کنند، جامعه گرفتار یک نوع خودکشی و انتحار خواهد شد، و علاوه بر این که انتحارهای شخصی افزایش خواهد یافت، انتحار اجتماعی هم از آثار ضمنی آن است
🔹رسول خدا صلى الله عليه و آله درباره وضو و غسل با آب سرد، آنجا كه خطر جانى دارد فرمود: «وَ لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُمْ رَحِيماً».
🔹امام صادق عليه السلام فرمود: اگر مسلمانى به تنهايى وارد منطقهى كفّار شد و كشته شد، خودكشى كرده است.
🔹كشتن رهبران معصوم يكى از مصاديق خودكشى و به هلاكت انداختن جامعه است، امام صادق عليه السلام دربارهى «لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ» فرمودند: يعنى اهلبيت پيامبر خود را نكشيد.
🔹جان انسان محترم است، لذا خودكشى ويا ديگركشى حرام است. «لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ»
📚تفاسير نور و نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan