💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 111 تا 118
📄#صفحـہ_142
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_142
❇️#وسوسههای_شيطانی
💠وَ كَذلِكَ جَعَلْنا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَياطِينَ الْإِنْسِ وَ الْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُوراً وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ
🌱اینچنین برای هر پیامبری، شیطانهای انس و جن را دشمن قرار دادیم؛ بهطوری که بعضی از آنان، به برخی دیگر، پنهانی سخنان خوشظاهر ولی بیپایه برای فریب القا میکنند، و اگر پروردگارت میخواست، چنین نمیکردند. بنابراین، آنان را با تهمتهایشان رها کن؛
أنعام - ۱۱۲
🔷✨در آيه فوق خداوند وجود شياطين انس و جن را در برابر انبياء به خود نسبت میدهد و میگويد وَ كَذلِكَ جَعَلْنا (ما اينچنين قرار داديم) و در معنی اين جمله در ميان مفسران گفتگو است، ولی همانطور كه در سابق نيز اشاره كرديم تمام اعمال انسانها را از يك نظر میتوان به خداوند نسبت داد، زيرا هر كسی هر چه دارد از او دارد، قدرتش از او است، هم چنان كه اختيار و آزادی ارادهاش نيز از او میباشد. اما مفهوم اينگونه تعبيرات هرگز، جبر و سلب اختيار نيست، كه خداوند عدهای را آن چنان آفريده كه به دشمنی در برابر انبياء برخيزند.
زيرا اگر چنين بود میبايست آنها در عداوت و دشمنی خود هيچگونه مسئوليتی نداشته باشند، بلكه كار آنها انجام يك رسالت محسوب شود، در حالی كه میدانيم چنين نيست.
البته انكار نمیتوان كرد كه وجود اينگونه دشمنان هر چند به اختيار خودشان بوده باشد میتواند برای مؤمنان به طور غير مستقيم اثر سازنده داشته باشد، و به تعبير بهتر مؤمنان راستين میتوانند از وجود هر گونه دشمن اثر مثبت بگيرند و او را وسيلهای برای بالا بردن سطح آگاهی و آمادگی و مقاومت خود قرار دهند، زيرا وجود دشمن باعث بسيج نيروهای انسان است.
🔷✨شياطين جمع شيطان معنی وسيعی دارد و به معنی هر موجود سركش و طغيانگر و موذی است، و لذا در قرآن به انسانهای پست و خبيث و طغيانگر نيز كلمه" شيطان" اطلاق شده است، همانطور كه در آيه فوق كلمه شيطان هم به شيطانهای انسانی و هم به شيطانهای غير انسانی كه از نظر ما پنهانند اطلاق شده، اما" ابليس" اسم خاص برای شيطانی است كه در برابر آدم ع قرار گرفت و در حقيقت رئيس همه شياطين است!
🔷✨تعبير به وحی در آيه بالا اشاره لطيفی است به اين حقيقت كه آنها در گفتار و اعمال شيطانی خود نقشههای اسرار آميز دارند كه محرمانه به يكديگر القاء میكنند، تا مردم از كار آنها آگاه نشوند، و طرحهای آنها كاملا پياده شود، زيرا يكی از معانی" وحی" در لغت سخنان آهسته و در گوشی است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_142
❇️#قرآن، پاسخگوی همهی نيازهای هدايتی جوامع بشری است
❇️وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلاً لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ (۱۱۵/انعام)
🌱و كلام پروردگارت، در صداقت و عدالت به حدّ كمال و تمام رسيد. هيچ تغييردهندهای برای كلمات او نيست و او شنوای داناست.
🔹مراد از «كلمت» در اين آيه، به دليل آيهی قبل، آيات قرآن است ولی واژهی «كلمة» در فرهنگ قرآن و روايات، گاهی به معنای وعدهی حتمی آمده است، «وَ تَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنی عَلی بَنِي إِسْرائِيلَ بِما صَبَرُوا» كه تحقّق وعدهی الهی را نسبت به بنیاسرائيل به خاطر صبرشان بيان میكند.
🔹گاهی به معنای دين آمده است، «كلمت اللّه» يعنی دين خدا، و گاهی به پيامبر و اوليای الهی اطلاق شده است، چنانكه دربارهی حضرت عيسی عليه السلام میخوانيم: «كَلِمَتُهُ أَلْقاها إِلی مَرْيَمَ»
🔹قرآن، آخرين كتاب آسمانی و اسلام، آخرين دين الهی است. «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ»
🔹قرآن، معجزهای كامل برای اثبات رسالت پيامبر اكرم است. «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ»
🔹قرآن، پاسخگوی همهی نيازهای هدايتی جوامع بشری است. «تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ»
🔹اسلام، مكمّل اديان گذشته است. تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ ...
🔹اتمام دين با بعثت رسول اكرم صلی الله عليه و آله، جلوهای از ربوبيّت خداوند است. «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ»
🔹مبنای قوانين و سنّتهای خداوند در نظام هستی، صدق و عدل است. «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا»
🔹اخبار قرآن، صادق و احكامش بر عدل استوار است. «وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ صِدْقاً وَ عَدْلًا» در آيهی ديگر میخوانيم: «وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثاً»۴
🔹در قرآن، تحريف راه ندارد. «لا مُبَدِّلَ لِكَلِماتِهِ»
🔹خداوند نيازها را بسيار خوب میداند و با توجّه به آن، قرآن را نازل كرده است. «وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣3⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان
حجر : ۳۹
قَالَ رَبِّ بِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ
گفت: پروردگارا، حال که مرا [از مسير رشد و کمال با اخراج از مقامي که داشتم] به تباهي سپردي، ۲۳
براي آنها [=بنيآدم؛ دنياپرستي را] در زمين حتماً خواهم آراست ۲۴
و بيترديد همگي آنان را به تباهي خواهم کشاند.
۲۳- «لاغوينهم» از ريشة «غَوَي»، و غواية به راه تباهي و هلاکت رفتن است، درست مقابل رشد که به راه سعادت منتهي شدن ميباشد. قرآن واژة «غوايه» را مقابل رشد قرار داده است. مثل: بقره ۲۵۶ (۲:۲۵۶) : لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ. [همچنين اعراف ۱۴۶ (۷:۱۴۶) ]. و اطاعت از حق، آدمي را به رشد ميرساند و عصيان در برابر آن، به غَي [وَعَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى- طه ۱۲۱ (۲۰:۱۲۱) ].
۲۴- نيکو جلوه کردن اعمال شخص نزد خود را قرآن گاهي به شيطان نسبت داده [انعام ۴۳ (۶:۴۳) ، انفال ۴۸ (۸:۴۸) ، نحل ۶۳ (۱۶:۶۳) ، نمل ۲۴ (۲۷:۲۴) ، عنکبوت ۳۸ (۲۹:۳۸) ]، گاهي به شرکاء شيطاني [فصلت ۲۵ (۴۱:۲۵) ، انعام ۱۳۷ (۴:۱۳۷) ]، گاهي به خدا [انعام ۱۰۸، نمل ۴ (۲۷:۴) ] ولي بيشتر به صورت ناشناخته، که ميتواند هر يک از موارد فوق باشد [انعام ۱۲۲ (۶:۱۲۲) ، توبه ۳۷ (۹:۳۷) ، يونس ۱۲ (۱۰:۱۲) ، رعد ۳۳ (۱۳:۳۳) ، فاطر ۸ (۳۵:۸) ، مؤمن ۳۷ (۲۳:۳۷) ، محمد ۱۴ (۴۷:۱۴) و فتح ۱۲ (۴۸:۱۲) ].
حجر : ۴۰
إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ
مگر بندگان اخلاص يافتهات از ايشان. ۲۵
۲۵- «خلوص» صاف شدن و اخلاص، صاف و پاک کردن خود از هر آلودگي و شرک است. مخلِص [اسم فاعل] کسي است که ميکوشد خود را پاک کند و مخلَص [اسم مفعول] کسي است که به توفيق الهي خلوص در بندگي يافته باشد.
در آية ۵۱ سوره مريم (۱۹:۵۱) ، موسي(ع) مخلَص ناميده شده است و در آيه ۲۴ سوره يوسف (۱۲:۲۴) ، يوسف. ابليس نيز سوگند خورده است که همة بندگان را گمراه ميکند، مگر مخلَصين را، و اين تهديد نشان ميدهد که جز با اخلاص در عبادت و پاک شدن از شرک نميتوان از گزند شيطان محفوظ ماند. واژه مخلصين ۵ بار نيز در سوره صافات آمده است [آيات: ۴۰، ۷۴، ۱۲۸، ۱۶۰، ۱۶۹].
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🎤💐 #صراحت_شيرين و #نرمش_بجا
💢دوستان گاهی #صراحت را با #صراحت_تلخ اشتباه میکنند و #صراحت_شیرین را هم با #مجامله و #مزاج_گویی عوض میکنند.
دوستان عزیز، ما باید #صریح باشیم و میتوانیم صریح باشیم اما لازم نیست این صراحت ما #تلخ باشد.
دوستان عزیز!
⏪صراحت داشتن غیر از صراحت تلخ داشتن است.
وقتی #خدا به #محمد (ص) میگوید:
🔸«فَبِمٰا رَحْمَةٍ مِنَ اَللّٰهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ اَلْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ» (آلعمران /۱۵۹)
«ای محمد با آن مِهری که خدا تو را با آن بار آورد، با آن #مهر_انسانیت، در برابر دیگران #نرمش بجا نشان دادی و اگر تو #خشن بودی همین دوستانت هم از کنارت پراکنده میشدند.»
وقتی به او این را میگوید دیگر بنده و شما چه میگوییم؟
محمد صریح نبود؟
مجاملهگو بود؟
نه، #صراحت داشت اما صراحتش را هم با #شیرینی ممکن به کار میبرد.
شهید مظلوم آیت الله دکتر #بهشتی
📚 کتاب (#اتحادیه_انجمن_های_اسلامی_دانشجویان_در_اروپا) ص۱۱۹-۱۱۸
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
پروردگارا
عطای امروزِ تو به ما مهربانی باشد
برایمان کافی ست
آنجا که دل باصفا باشد
انسانِ بی وفا نیست
معبودا
هدیه امروز تو به ما
تواضع و بخشش باشد
یادم هست گفتی
جایی که بخشش باشد
دشمنی و کینه وجود ندارد
ای یزدان پاڪ بی همتا
امروز را به ما عنایت کردی
پس توانایی شکر را نیز به ما عطا کن.
آمین🙏🌸
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انعام آیه 119 تا 124
📄#صفحـہ_143
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_143
❇️اسلام، هم به #طهارت_ظاهر توجّه دارد و هم #طهارت_باطن
💠وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ سَيُجْزَوْنَ بِما كانُوا يَقْتَرِفُونَ (۱۲۰/انعام)
🌱و گناه آشكار و پنهان را رها كنيد، همانا كسانی كه مرتكب گناه میشوند، به زودی كيفر كارهايی را كه مرتكب شدهاند، خواهند ديد.
👈چه در گذشته چه امروز، مردم تنها از گناه آشكار هراس داشته و دارند.
🔹گناه، جاذبه وكششی دارد كه بايد با ارادهای قاطع، از آن دل كند. «وَ ذَرُوا ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ»
🔹اسلام، هم به طهارت ظاهر توجّه دارد و هم طهارت باطن؛ هم بايد از گناهان عملی دوری كرد و هم از گناهان قلبی، مانند سوء ظنّ. «ظاهِرَ الْإِثْمِ وَ باطِنَهُ»
🔹كيفر الهی، برای گناهانی است كه با علم و عمد انجام میگيرد. «إِنَّ الَّذِينَ يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ»
🔹گرچه شيطان وسوسه میكند، امّا انسان با اراده گناه میكند. «يَكْسِبُونَ الْإِثْمَ»
🔹قيامت و كيفر آخرت، دور نيست. «سَيُجْزَوْنَ»
🔹كيفرهای الهی، نتيجهی عملكرد خود ماست. «بِما كانُوا يَقْتَرِفُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_143
❇️#ایمان و #روشن_بینى
💠أَ وَ مَنْ كانَ مَيْتاً فَأَحْيَيْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُماتِ لَيْسَ بِخارِجٍ مِنْها كَذلِكَ زُيِّنَ لِلْكافِرِينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ
🌱آیا کسی که (دل)مرده بود و ما او را (باایمان) زنده(دل) کردیم و برای او نوری قرار دادیم تا در پرتو آن در میان مردم حرکت کند، مانند کسی ست که وصفش (چنین است که) در تاریکیها به سر میبرد، (و به سبب گناهـانش)، از آن بیرون نمیآید؟ (آری،) اینچنین، کارهای (زشت) کافران برایشان آراسته شده است.
أنعام - ۱۲۲
🔷✨ارتباط این آیه و آیه بعد با آیات قبل از این نظر است که در آیات گذشته اشاره به دو دسته مؤمن خالص و کافر لجوج شده بود، در اینجا نیز با ذکر دو مثال جالب و روشن وضع این دو طایفه مجسم گردیده است.
🔹نخست این که افرادى را که در گمراهى بودند، سپس با پذیرش حق و ایمان تغییر مسیر دادهاند تشبیه به مردهاى مىکند که به اراده و فرمان خدا زنده شده است (أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ).
ایمان افراد را دگرگون مىسازد و در سراسر زندگى آنها اثر مىگذارد و آثار حیات را در تمام شؤون آنها آشکار مىنماید.
🔹سپس مىگوید: «ما براى چنین افراد نورى قرار دادیم که با آن در میان مردم راه بروند» (وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ).
منظور از این «نور» تنها قرآن و تعلیمات پیامبر صلّى اللّه علیه و آله نیست، بلکه علاوه بر این، ایمان به خدا، بینش و درک تازهاى به انسان مىبخشد افق دید او را از زندگى محدود مادى و چهار دیوار عالم ماده فراتر برده و در عالمى فوق العاده وسیع فرو مىبرد.
👌در پرتو این نور مىتواند راه زندگى خود را در میان مردم پیدا کند، و از بسیارى اشتباهات که دیگران به خاطر آز و طمع، و به علت تفکر محدود مادى، و یا غلبه خودخواهى و هوى و هوس، گرفتار آن مىشوند مصون و محفوظ بماند.
و این که در روایات اسلامى مىخوانیم: المؤمن ینظر بنور اللّه
با ایمان با نور خدا نگاه مىکند» اشاره به همین حقیقت است.
🔹سپس چنین فرد زنده و فعال و نورانى و مؤثرى را با افراد بىایمان لجوج مقایسه کرده، مىگوید: «آیا چنین کسى همانند شخصى است که در امواج ظلمتها و تاریکیها فرو رفته و هرگز از آن خارج نمىگردد»؟! (کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ لَیْسَ بِخارِجٍ مِنْها).
👈از هستى و وجود این گونه افراد در حقیقت چیزى جز یک شبح، یک قالب، یک مثال و یک مجسمه باقى مانده است، هیکلى دارند بىروح و مغز و فکرى از کار افتاده! و در پایان آیه اشاره به علت این سرنوشت شوم کرده، مىگوید: «این چنین اعمال کافران در نظرشان جلوه داده شده است» (کَذلِکَ زُیِّنَ لِلْکافِرِینَ ما کانُوا یَعْمَلُونَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣3⃣ تدبر در سوره #حجر
🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان
حجر : ۴۱
قَالَ هَذَا صِرَاطٌ عَلَيَّ مُسْتَقِيمٌ
ـ [خداوند] گفت: اين [اخلاص] راهي است مستقيم به سوي من. ۲۶
__
۲۶- هر مسلمان نمازخواني روزانه حداقل ۱۰ بار در نمازهاي پنجگانه خود از خدا ميخواهد که: «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ». صراط مستقيم به شهادت اين آيه و آياتي ديگر، صاحب اختيار [ربّ] شناختن خدا و انحصاراً او [نه ديگران] را ارباب دانستن است. اين جمله را قرآن دو بار ديگر از زبان عيسي(ع) نقل کرده است، [آلعمران ۵۱ (۳:۵۱) و زخرف ۶۴ (۴۳:۶۴) ] عبادت خالصانه خدا، نه دل دادن به شيطان، همان عهدي است که خدا در ازل با آدميان بسته و در قيامت از آن بازخواست ميکند : يس ۶۰ (۳۶:۶۰) و ۶۱ [أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ وَأَنِ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ]
حجر : ۴۴
لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِّكُلِّ بَابٍ مِّنْهُمْ جُزْءٌ مَّقْسُومٌ
آن را هفت در است، که هر دري ويژه گروهي از آنان است. ۲۷
__
۲۷- نيازي به بيان نيست که منظور از «ابواب جهنم»، درهاي معمولي نيست، بلکه راهها، روشها و درهاي فريبي است که شيطان در دنيا به روي شيفتگان دنيا ميگشايد و به ورود در آن ترغيب ميکند. دوزخ يک دروازه ندارد، شيطان هر کسي را متناسب با نقطه ضعفش به دري دعوت ميکند و اين درها و دامها متنوعاند.
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛