eitaa logo
قران پویان
487 دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
708 ویدیو
627 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
💐🍁لزوم برخورد با ، حذف و 🛑خداوند در قرآن کریم می فرماید ما انسان را کریم خلق کردیم؛ ﴿وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِی آدَمَ﴾ یعنی ساختار خلقت بشر کریمانه است، لذا مسئولین باید تمام همتشان این باشد که . 🔹 ما ملت ایران، ملتی بزرگ و بزرگ زاده ایم، ما در کشوری بزرگ که هم تاریخ و هم جغرافیا دارد زندگی می کنیم، ما عالمان و دانشمندان بزرگی همچون ابن سینا و فارابی و امثال آن داریم، لذا شایسته است با مدیریت خوب، با ادب و احترام و بر اساس کرامت با مردم برخورد شود. 🔸 کشور ما دارای سرمایه های عظیم خدادادی است و باید از این سرمایه ها استفاده کرد اینکه امیرالمومنین می فرماید «مَن وَجَدَ ماءً و تُرابا ثُمّ افتَقَرَ فَأبعَدَهُ اللّه» یعنی کشوری که آب دارد، خاک دارد، و نتواند خود را اداره کند😔، نیازمند به دیگران باشد، خدا او را از رحمت دور کند! 🔹مسئولین باید این کلمات را مد نظر قرار دهند و بر و همت گمارند تا را از کشور ریشه کن کنند. 🔸 ما در زمان دفاع مقدس جوانانی داشتیم که در شبهای سرد زمستان در بالای کوهها ایستادند و یخ زدند و شدند تا از این مرز و بوم دفاع کنند، الان نیز چنین و داریم، اینها هستند، باید قدر این سرمایه ها را بدانیم و اجازه ندهیم در کشور اتفاق بیافتد. 🎙ايت اله جوادي املي در ديدار با رييس دولت مورخ 403/2/21 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم  نَصْرٌ مِنَ اللهِ وَ فَتْحٌ قَريبٌ یارى از جانب خداوند و پیروزى نزدیک است 🌷 سوره صف ، آیه ۱۳ 🆔 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 121 تا 130 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
164962048_-980232789.mp3
2.36M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ فکر و اندیشه 💠قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّ هذا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ فِي الْمَدِينَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ 🌱فرعون گفت: «پیش از این‌که به شما اجازه دهم، به او ایمان آوردید؟ قطعاً این دسیسه‌ای ست که شما (با تبانی پیشین) در مورد شهر به کار بسته‌اید تا ساکنانش را از آن بیرون کنید. به‌زودی (سرنوشت خود را) خواهید دانست. أعراف - ۱۲۳ 🔹هنگامى که ضربه تازه‏اى با پیروزى موسى (ع) بر ساحران و ایمان آوردن آنها به موسى (ع) بر ارکان قدرت فرعون فرود آمد، فرعون بسیار متوحش و دستپاچه شد، لذا بلافاصله دست به دو ابتکار زد: نخست اتهامى که شاید عوام پسند هم بود به ساحران بست، سپس با شدیدترین تهدید آنها را مورد حمله قرار داد، ولى بر خلاف انتظار فرعون ساحران آنچنان مقاومتى در برابر این دو صحنه از خود نشان دادند که ضربه سومى بر پایه‏هاى قدرت لرزان او فرود آمد. چنانکه قرآن مى‏گوید: «فرعون به ساحران گفت: آیا پیش از این که به شما اجازه دهم به او (موسى) ایمان آوردید»؟! (قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَکُمْ). 👈و این بالاترین نوع استعمار است که ملتى آنچنان برده و اسیر گردند که حتى حق فکر کردن و اندیشیدن و ایمان قلبى به کسى یا مکتبى را نداشته باشند. این همان برنامه‏اى است که در «استعمار نو» نیز دنبال مى‏شود. سپس فرعون اضافه کرد: «این توطئه و نقشه‏اى است که شما در این شهر (و دیار) کشیده‏اید تا به وسیله آن اهل آن را بیرون کنید» (إِنَّ هذا لَمَکْرٌ مَکَرْتُمُوهُ فِی الْمَدِینَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها). این تهمت به قدرى بى‏اساس و رسوا بود که جز عوام النّاس و افراد کاملا بى‏اطلاع نمى‏توانستند آن را بپذیرند. سپس فرعون بطور سر بسته اما شدید و محکم آنها را تهدید کرد و گفت: «اما به زودى خواهید فهمید»! (فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ). 🔹در استعمار فرهنگی حكومت‌ها، آزادی انديشه و حقّ انتخاب عقيده از مردم سلب می‌شود. «قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ» ‏ 🔹يكی از شيوه‌های طاغوت‌ها، تهمت‌زدن به مردان حقّ است. «إِنَّ هذا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ» حتّی به كارگزاران خود اعتماد ندارند و هر حركت معنوی را سياسی می‌بينند، چنانكه در جای ديگر، فرعون ساحران را شاگرد موسی می‌شمرد. ‏«إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ» [طه، ۷۱.] ‏ 🔹طاغوت‌ها از حس وطن‌دوستی و عواطف مردم، در مسير اهداف خود سوءاستفاده می‌كنند. «لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها» ‏ 🔹تهديد به قتل و شكنجه، از ابزار سلطه‌ی طاغوت‌هاست. «فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ» 📚تفسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مشكلات طبيعی و اجتماعی را بايد از راه طبيعی و با تدبير حل كرد، نه با 💠‏قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا قالَ عَسی‌ رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ (۱۲۹/اعراف) 🌱‏(قوم موسی) گفتند: هم پيش از آنكه نزد ما بيايی آزار می‌شديم و هم پس از آنكه آمدی! (پس چه بايد كرد؟) موسی گفت: اميد است پروردگارتان دشمن شما را نابود كند و شما را در اين سرزمين، جانشين آنان سازد تا ببيند شما چگونه عمل می‌كنيد. 🔹بنی‌اسرائيل توقّع داشتند پس از قيام موسی عليه السلام كارها يك شبه درست شود و كشور مصر، با همه‌ی امكانات در اختيار آنان قرار گيرد و فرعونيان نابود شوند. از اين رو مدّعی بودند كه قيام حضرت موسی برايشان رفاه نياورده است، امّا در پاسخ آنان می‌فرمايد: پيروزی، نياز به شرايطی همچون صبر، تلاش وتوكّل دارد كه با فراهم شدن آنها، ياری الهی فرامی‌رسد. ‏🔹 رفاه و امنيّت، اوّلين خواسته‌های مردم از حكومت‌هاست. قالُوا أُوذِينا ... ‏🔹 مردم ضعيف الايمان، در هر شرايطی از انبيا توقّع رفاه دارند و در غير اين صورت از آنان نيز انتقاد می‌كنند. قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ‌ ... ‏🔹 گاهی رهبران آسمانی، مورد انتقاد پيروان كم‌ظرفيّت و كم‌تحمّل خود نيز قرار می‌گرفتند. «قالُوا أُوذِينا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما جِئْتَنا» ‏🔹 اغلب مردم، سعادت و خوشی را در راحتی و آسايش می‌پندارند و نبود آن را ناكامی می‌دانند، غافل از آنكه اديان آسمانی برای تنظيم و جهت صحيح دادن به زندگی آمده‌اند، نه برطرف كردن تمام مشكلات دنيوی مردم. مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنا وَ مِنْ بَعْدِ ما ... ‏🔹 مشكلات طبيعی و اجتماعی را بايد از راه طبيعی و با تدبير حل كرد، نه با اعجاز. (با توجه به آيه قبل‌ «اصْبِرُوا»، و جمله: «بَعْدِ ما جِئْتَنا» ‏🔹 رهبر بايد انتقادها را بشنود و پيام اميدبخش بدهد. «عَسی‌ رَبُّكُمْ» ‏🔹 ايمان به نظارت خداوند، مايه‌ی دقّت و پرهيزكاری است. «يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ» ‏🔹 حكومت بر مردم، وسيله‌ی آزمايش است، نه لذّت‌جويی. «فَيَنْظُرَ كَيْفَ» ‏🔹مردم در قبال حكومت مسئولند و با آن آزمايش می‌شوند. «كَيْفَ تَعْمَلُونَ» و نفرمود: «كيف أعمل» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan