eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته 11 2-در سوره بقره نیز خداوند در بیان پاداش از کلمه توفی استفاده کرده یعنی کننده ،آنچه را که در راه خدا داده ،بطور کامل دریافت خواهد نمود. ◀️ لَّيْسَ عَلَيْكَ هُدَاهُمْ وَلَكِنَّ اللّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ فَلأنفُسِكُمْ وَمَا تُنفِقُونَ إِلاَّ ابْتِغَاء وَجْهِ اللّهِ وَمَا تُنفِقُواْ مِنْ خَيْرٍ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ ﴿۲۷۲﴾سوره بقره 🔶هدايت آنان بر عهده تو نيست، بلكه خدا هر كه را بخواهد هدايت مى كند، و هر مالى كه كنيد، به سود خود شماست، و(لى) جز براى طلب خشنودى خدا مكنيد، و هر مالى را كه كنيد (پاداش آن) به طور كامل به شما داده خواهد شد و ستمى بر شما نخواهد رفت 🌹🌹 تهیه شده توسط گروه (کریم)درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
🌹سلام بر مخاطبان گرامی 🔸🔸آشنایی اجمالی با اهداف و تاریخچه فعالیتهای قرآن پویان 🙏بلطف خدا فعالیتهای قرآنی در فضای دیجیتال را در سال 1391 با تا سیس با هدف ایجاد بستری برای هم اندیشی و گفتگوی متقابل پیرامون فهم بهتر آیات و سوره های قرآن و نیز تبیین و عملیاتی کردن مفاهیم اجتماعی قران شروع کردیم ✅ادرس سایت http://www.quranpuyan.com ✅با ورود برنامه تلگرام به ایران،ابتدا قران پویان ✅و سپس قران پویان را با شناسه @quranpuyan تاسیس کردیم. 🔽شعار کانال قران پویان: 👈تدبر در قرآن،تعقل در شريعت 👈با عمومي سازي فهم و عمل به قرآن ✅از سال 96 "روش ساده فهم قران" آغار شد که اطلاعاتش در کانال زیر موجود است: @tadabbor_quranpuyan ✅بر اساس محتوای دوره اموزشی ؛امسال "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران" منتشر گردید که مطالب مرتبط و فهرست کتاب را در لینک زیر میتوانید مشاهده نمایید @fahmequran ✅هم چنین با توجه به درخواستهای مخاطبان در نمایشگاه رسانه های دیجیتال سال96، که اولین برنامه اندرویدی برپایه روش فهم ساده قران و بر اساس لیست تحقیقی ترتیب نزول سوره ها ست،تهیه شد و تاکنون چند بار بروزرسانی و تکمیل شده است. توضیحات بیشتر تنزیل در کانال زیر @tanzilapp و لینک دانلود آن: https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ ✅با بروز مشکل برای تلگرام،کانال قران پویان در پیام رسان هم ایجاد شد https://eitaa.com/quranpuyan ✅هم چنین به تازگی به منظور عملیاتی کردن مفاهیم قران،گروه به قران هم در ایتا تشکیل شده است. http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d ✅با توجه به غربت مباحث و رسانه های مرتبط با تدبر و مفاهیم قران،به منظور اطلاع رسانی از رویدادهای اموزش مفاهیم و تفسیر و تدبر قران گروه در تلگرام با لینک زیر ایجاد گردید. https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw امیدواریم با تاییدات خداوند،در تحقق اهداف قرانی مدنظر موثر و موفق باشیم نکته: تمرکز فعالیتهای قران پویان در فضای دیجتال است و فاقد دفتر یا مرکز فیزیکی می باشد. 🌹🌹از حضور و همفکری کلیه علاقه مندان در کانال ها و گروه های فوق استقبال می کنیم. صفحه قرآن پويان در https://www.instagram.com/quranpuyan/ مشاهده فیلم و کلیپ قرآنی در http://www.aparat.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چه زيباست كه چون صبح، پيام ظفر آريم گل سرخ گل نور ز باغ سحر آريم چه زيباست، چو خورشيد درافشان و درخشان زآفاق پر از نور، جهان را خبر آريم سلام روزتون بخیروپرازشادی @quranpuyan
📖 ؟ کسی که بر اساس اعتقادات ایدئولوژیک زندگی کند، سرسخت می شود و عاقبت می شکند. اما کسی که بر اساس "آگاهیِ زنده" زندگی کند، نرم می شود و شکستنی در کارش نیست. یکی چون "سنگ" است و دیگری چون "آب". و نرمی بر سختی پیروز است. "دین" یک آگاهیِ پویا و زنده است. دین، عقیده نیست، "ایمان" است. عقیده، ذهنی است. ایمان، قلبی است. برای همین است که در قرآن حرف از عقیده نمی بینی، حتی یک آیه هم نمی گوید "اِعتَقِدُوا". آنجا سخن از "ایمان" است. و ایمان، آن به آن، بر آن افزوده می شود. زیرا پویاست و این منظر قرآن است."فَزادَهُم اِیماناً" - "فَزادَتهُم اِیماناً" - "لِیَزدادُوا اِیماناً مَعَ اِیمانِهِم" - ... و به یاد داشته باش که پیامبر(ص) می فرمایند؛ هر که از نرمی و مدارا بی بهره باشد، از "خیر" بهره ای ندارد. "مَن یُحرَمُ الرِّفقَ یُحرَمُ الخَیرَ". برگرفته از سایت مسعود ریاعی 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره : 💢⚜💢 بررسی کلمات کلیدی و خاص سوره: 💠ترکیب معتداثیم تنها در سوره مطففین و قلم ذکر شده است.جالب انکه ایه إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِ آيَاتُنَا قَالَ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ نیز تنها در این دو سوره بکاررفته است. 💠ترکیب یوم الدین نیز تنها در سوره های نیمه اول مکی تکرار شده که در سوره مطففین نیز بکاررفته است. 💠ویل یومئذ للمکذبین ،11بار در سوره مرسلات و یکبار در سوره مطففین بکاررفته است. 💠کلمه فجار فقط در سه سوره بکاررفته است: انفطار،مطففین و صاد 💠مقربون و مقربین به عنوان دسته ای از دسته های سه گانه ادمیان در اخرت،تنها در سوره های مطففین و واقعه ذکر شده است. 💠کلمه ابرار فقط 6 بار در قرآن تکرار شده که 2 بار آن در سوره مطففین است. دو گانه تقابلی ابرار و فجار نیز فقط در سوره مطففین و انفطار مشاهده میشود. همچنین جمله ان الابرار لفی نعیم نیز فقط در همین دو سوره انفطار و مطففین مشاهده میشود. 💢جالب انکه در سوره انفطار هم تکذبون بالدین و یوم الدین وجود دارد. و مفاهیم و عبارات مشترک در این دوسوره زیاد است و لذا میتوان سوره های انفطار و مطففین را زوج سوره نامید که نزول انها نیز تقریبا نزدیک به هم است. 💢لذا هم بلحاظ مفهومی و هم بلحاظ کلمات و عبارات کلیدی این سوره با سوره های دوران نیمه نخست مکی مطابقت دارد و دلیلی بر مدنی بودن سوره از درون سوره مشاهده نمیشود.در این زمینه برخی مفسرین با استناد به یک نقل تاریخی که شان نزول این سوره را کم فروشی مردم مدینه دانسته،این سوره را مدنی بشمار آورده اند. وحال انکه اولا کم فروشی یکی از موضوعات سوره است نه تمام ان ثانیا کم فروشی در همه دوران ها و در همه شهرها و کشورها وجود داشته و دارد. خود قران نیز از زبان شعیب تاکید بسیاری بررعایت کیل و پیمانه دارد هم چنین در برخی سوره هایی که مکی بودنشان مورد توافق است،نیز توصیه های مبنی بر مراعات میزان و پیمانه وجود دارد. 🖌 سید کاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8652 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️مشارکت در چاپ سوم كتاب چگونه قران بخوانيم و بفهميم. 💐در ماه پربركت #رجب،به نيت اموات خود،با اهداي 50 جلد كتاب قراني، ضمن درج نام #متوفا بر كتاب،5 جلد نيز #هديه بگيريد. مهلت مشاركت:تا #دوشنبه 20 اسفند لينك ثبت نام و پرداخت: https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
🍃🌼🍃 بسم الله الرحمن الرحیم سلام بر شما : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته 11 3- در سوره انفال نیز بیان شده و در راه خدا و جهاد را باعث برگشت کامل ان به خود انسان میداند. ◀️ وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدْوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِن دُونِهِمْ لاَ تَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ يَعْلَمُهُمْ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ ﴿۶۰﴾انفال 🔶 در برابر آنها (دشمنان) آنچه توانائي داريد از نيرو آماده سازيد (و همچنين) اسبهاي ورزيده (براي ميدان نبرد) تا به وسيله آن دشمن خدا و دشمن خويش را بترسانيد و (همچنين) گروه ديگري غير از اينها را كه شما نمي‏شناسيد و خدا مي‏شناسد و هر چه در راه خدا كنيد. به شما باز گردانده مي‏شود و به شما ستم نخواهد شد.🌹🌹 تهیه شده توسط گروه (کریم)درپیام رسان ایتا 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 از و در چیست؟ - و در قران- تعريف محكم و متشابه از ديد ✨✨قسمت چهارم در  خصوص ايات محكم ومتشابه ديدگاه متفاوت مرحوم حجت الاسلام سيد مرتضي جزايري را ارسال مي كنم: " متن موجود و در دسترس قرآن را به چهار بخشِ قصص، احکام، احوال شخصيه (حوادث روزگار نزول ) و درنهايت حقايق يا ( ام الکتاب ) منقسم مي‌دانست و سه بخش اول رامتشابه ( و آن‌هم به معني همانند بَردار ) مي‌دانست و درحقيقت، تنها بخش چهارم يا محکماتِ اين کتاب را، «قرآن» به اصطلاحِ خودِ اين کتاب مي‌شناخت و اطلاق «قرآن» به «ما بين الدّفَّتين» را اصطلاحِ رايج ميان مسلمانان بر مي‌شمرد و لفظ «قرآن» در متن وحياني را به معنايي اخصّ از اصطلاح متشرعه. براين باور بودکه متشابهات اين کتابِ مقدس، بيان مصاديق تمثيلي ( قصص ) و جزئيّات رفتاري ( احکام ) و راه‌کارهاي اجتماعي ( احوال شخصيّه ) است که به فرض تغييرِ شرايط زماني و مکاني و همچنين فرهنگي محيط نزول، تغيير پذيرند و بي‌گمان، به‌گونه‌هاي بی‌شمارِ ديگری ( و البتّه بسته موقعيّت‌ها ) نيز مي‌توانستند مورد بيان قرار گيرند و از اين جهت، آن‌ها را متشابه مي‌دانست. بنابراين، هشدار مي‌داد که هنگام استناد و برداشت از آن‌بخش‌ها، ضروري‌ است بيش از هر چيز، جانب صيانت از مفا‌هيم امّ‌الکتاب ملحوظ شود و ناخواسته، اصول قرباني فروع نشوند و مفاهيم متشابه با عنايت به ريشه‌هاي محکم آن، دريافت و متشابهاتِ آن با توجّه به محکمات، معني و تفسير و برداشت گردند و هنگام توضيح و ترجمة و نيز تفسيرِ آن، جاهلانه در مورد آن‌ها حکم نشود که تالي فاسدهاي ‌بی‌شماري را سبب خواهد گرديد و جامعة ديني را در برابر دعاوي گزاف و غير قابل دفاعي قرار خواهد داد و پافشاري بر صحّت آن‌ها به دين‌گريزي منجر خواهدآمد. باري، او متشابه را همانند بردار معني مي‌کرد و اين بخش عمدة قرآن از نظر حجم را سايه‌هايي مي‌دانست که اين سو و آن سو شدنِ آن‌ها، چيزي از قدر اين کتاب نمي‌کاهد. همچنين نشان مي‌داد که خاستگاه تمثيلي بخش قصص و کاربرد تعليمي قسمت احکام و همچنين وضوح گويش‌هاي مربوط به وقايع روزمرّة تاريخ نزول ايجاب مي‌کند که دريافت اين بخش‌ها به هيچ وجه دشوار نباشد و نيست. جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp8709 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه اللَّهُمَّ أَحْيِنِي مَا أَحْيَيْتَنِي مَوْفُورا خدایا تا زنده ام زندگى همراه با عناياتى فراوان روزى ام كن "بخشی از دعای ماه رجب" @quranpuyan
امام هادى عليه السلام: الجاهِلُ أسيرُ لِسانِهِ نادان، اسير زبان خويش است 📚 الدّرة الباهرة صفحه ۴۱ ◼️ سالروز شهادت امام هادی علیه السلام را تسلیت عرض می نماییم. https://eitaa.com/quranpuyan
📖 ؟ فرد مسلمان در قرآن به و نقایص خودمان فکر کنیم و در صدد رفع آنها باشیم یا أَيُّهَا النَّاسُ طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَيْبُهُ عَنْ عُيُوبِ النَّاسِ وَ طُوبَى لِمَنْ لَزِمَ بَيْتَهُ وَ أَكَلَ قُوتَهُ وَ اشْتَغَلَ بِطَاعَةِ رَبِّهِ وَ بَكَى عَلَى خَطِيئَتِهِ فَكَانَ مِنْ نَفْسِهِ فِي شُغُلٍ وَ النَّاسُ مِنْهُ فِي رَاحَةٍ امام علی علیه السلام: اى مردم خوشا به حال كسى كه شناسى نفس، او را از جويى ديگران باز دارد، و خوشا به حال كسى كه به خانه و خانواده خود پردازد، و غذاى حلال خود را بخورد، و به اطاعت پروردگار مشغول باشد، و بر خطاهاى خويش بگريد، و همواره به خويشتن خويش مشغول باشد و مردم از او در امان باشند. نهج البلاغه-بخشی از خطبه ۱۷۶ http://yon.ir/Qpt2728 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
🔶"تبارک اسم ربک ذی الجلال والاکرام." 🔷پربرکت و زوال‌ناپذیر است نام پروردگار صاحب جلال و بزرگوار تو!(78)سوره الرحمن Blessed is the name of your Lord, Owner of Majesty and Honor.🌹🌹 🔶🔶 https://eitaa.com/quranpuyan
🌷🌷ومَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فِي سَبِيلِ اللّهِ يُوَفَّ إِلَيْكُمْ وَأَنتُمْ لاَ تُظْلَمُونَ {60} سوره مبارکه انفال ⬅️ و هر چيزى در راه خدا انفاق كنيد به خود شما بازگردانيده مىشود .👌 🌺🌺با تبریک حلول ماه رجب با مشارکت در چاپ سوم کتاب مبانی و روش فهم ساده قران، از طرف خود یا به نیابت از خود، از برکات دنیوی و اخروی قرانی بهره مند شوید. روشهای مشارکت: 1-مشارکت در اهدای کتاب از یک جلد تا 30 جلد (بازاء هر جلد 15000 تومان) ازلینک زیر https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/82062 2- مشارکت و اهدای بیش از 50 جلد کتاب:بازاء هر 5 میلیون ریال مشارکت، نام متوفا (در صورت درخواست اهدا کننده) در 50 جلد از کتابها درج شده، 5 جلد از این کتب نیز به فرد خیر اهدا میشود. این افراد از لینک زیر میتوانند پرداخت نمایند. https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196 با تشكر اجرکم عندالله
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره : 💢⚜💢سیرکلی سوره مطففین: 💠در فراز اول از کم گذاران و کاهندگان حقوق مردم نکوهش شد و علت انرا بی باوری به بعث در قیامت خواند. سپس متذکر شد که اینها فاجرند و نامه عمل فجار هم در سجین ثبت و ضبط است. 💠در فراز دوم به ریشه یابی تکذیب و ناباوری به معاد پرداخت و انرا ناشی از استمرار گناه و تجاوز و انحراف تدریجی قلوب انها دانست .در سوره های قبل نیز خواندیم که میل به فجور و گناه،موجب ناباوری و غفلت و دیرپنداری قیامت میشود. در واقع این دو فراز به کم فروشان و کم گذاران هشدار میدهد که هرگونه فجور و تضییع حقوق دیگران با بی باوری به معاد،ارتباط مستقیم و دوطرفه دارند. 💠در فراز بعدی به نقطه مقابل این فجار یعنی ابرار و سرنوشت اخروی بسیار مطلوب انها پرداخت تا دوگانه هدایتی تنبیه و تشویق را متمایز نموده،امکان انتخاب مسیر توسط مخاطبان را فراهم نماید. 💠در فراز اخر نیز به بروز رفتار زشت تری از مکذبان و فجارکه نتیجه همان زنگار قلب و تکذیب معاد است اشاره میکند و ان تمسخر اهل ایمان بدلیل حق پنداری خود و باطل انگاری مومنین(طرف مقابل) است که ضمن انذار از جزای اخروی،به معکوس شدن این صحنه در اخرت اشاره کرده همزمان ، به مومنین نیز دلداری میدهد. ♻️بعبارتی میتوان گفت از ابتدا تا انتهای سوره در هر فراز زشتی اعمال و شدت گمراهی بی باوران به معاد افزایش یافته است. کم گذاران-فجار- مکذبین-مجرمین تمسخرکننده مومنین 📚درس سوره مطففین: استمرار تجاوز به حقوق مردم و گناه،باعث سیاهی قلب و انکار یوم الدین و مقابله با اهل حق است.باترک اینها به ابرار ملحق شوید. 🖌 سیدکاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp8652 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃 : هر هفته تمرین ‌‌به‌ یک دستور قرانی هفته 11 ْ ♦️♦️نكوهش شديد از عابدان و نمازگزاران بي توجه به هم نوعان:در سوره ماعون 🍁راندن يتيم و عدم اطعام مساكين نشانه عملي بي باوري به جزاست. بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمـَنِ الرَّحِيم. ِ به نام خداوند رحمتگر مهربان🌹 🔶أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ {1}آيا كسى را كه [روز] جزا را دروغ مى پندارد ديدى {1} فَذَلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ {2}اين همان كس است كه يتيم را بسختى مىراند {2} 🔶وَلَا يَحُضُّ عَلَى طَعَامِ الْمِسْكِينِ {3}و به خوراكدادن بينوا ترغيب نمىكند {3} ◀️عصاره فراز آیات 1-3:راندن یتیمان و عدم تشویق به توجه به مساکین از نشانه های عملی تکذیب(دروغ پنداشتن) جزا و معاد است. فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ {4}پس واى بر نمازگزارانى {4} 🔶الَّذِينَ هُمْ عَن صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ {5}كه از(باطن) نمازو عبادات شان غافلند {5} الَّذِينَ هُمْ يُرَاؤُونَ {6}آنان كه تظاهر مى كنند {6} 🔶وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ {7}و از [دادن] زكات [و وسايل و مايحتاج خانه] خوددارى مىورزند {7} ◀️عصاره فراز آیات 4-7:نمازگزاران وعابدان غافلی هم که از منع می کنند،مکذب و بی باور به جزا هستند. 🔶درس سوره ماعون:بی توجهی به هم نوعان نیازمند نشانه عدم باور به جزاو معاد است حتی اگر از عبادت کنندگان باشد. ♻ در سوره ماعون از مصلینی که به هم نوعان کمک نمی کنند بشدت نکوهش شده و انرا نشانه عدم باور به معاد و جزای اخروی دانسته است. در سوره معارج هم مصلین قابل قبول از نظر قران شرایطی دارند که یکی از انها توجه به سایل و محروم است که مکمل مفهوم همین سوره ماعون است. در سوره هاي انتهاي دوران مكي و سوره هاي مدني نيز افعال اقام الصلاه و اتي الزكاه باهم بكار رفته اند. 👈 يعنی که نماز در قران،یک بسته رفتاری و سبک زندگی خاص مبتنی بر توجه توام به خدا و هم نوعان است نه فقط خواندن نمازهای یومیه. 🖋سید کاظم فرهنگ 🍃🌼🍃 http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
♻️مشارکت در چاپ سوم كتاب چگونه قران بخوانيم و بفهميم. 💐در ماه پربركت #رجب،به نيت اموات خود،با اهداي 50 جلد كتاب قراني، ضمن درج نام #متوفا بر كتاب،5 جلد نيز #هديه بگيريد. مهلت مشاركت:تا #دوشنبه 20 اسفند لينك ثبت نام و پرداخت: https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
برخيزكه شب گذشت وخورشيد دميد سر زد ز افق تلاءلوء عشق و اميد عطر گل و شرم لاله و چَه چَه مرغ فرياد كند كه پيك اميد رسيد سلام و درود صبحتان سرشار از عشق و امید @quranpuyan
از منظر قرآن و عترت 💢💢متاسفانه در ماههاي اخير با موج فزاينده تورم و افزايش فشار مادي و رواني به قشر متوسط و ضعيف جامعه، و عدم عملكرد مناسب و موثر مقامات كشور در حل مشكلات اقتصادي كه نگراني و دغدغه زيادي را در بين هموطنان ايجاد كرده است،ما را بران داشت تا به سهم خود در تذكر و بيدارسازی مسئولان ذيربط و بهبود امور جامعه اسلامي گام برداريم 🔻لذا علاوه بر ارسال پستهای عادي كانال كه به خودسازی فردی و اصلاح روابط بين افراد جامعه اختصاص دارد، بتدريج آن دسته از دستورات و توصيه های قران و معصومين كه مخاطب آن، مسئولين و مقامات هستند را نيز ارسال می كنيم. شايد كه متذكر شوند. شماره ۱ : تامين مناسب مردم «ثُمَّ أَسْبِغْ عَلَيْهِمُ الاَْرْزَاقَ.» نهج البلاغه ، عهد نامۀ مالک اشتر ( نامۀ ۵۳ ) آن‌گاه روزى‌ها را بر آنان فراخ‌دار و به طور كامل تأمينشان كن. "از منظر امام على(ع) تأمين شدن مادّى مردم از همه نظر، از حقوق نخستين آنان است، و فرارفتن از خط فقر، دستيابى به اين نقطه از تأمين است، چنان‌كه در آموزه‌هاى پيشوايان دين، از اين نقطه به «غنا» يعنى بى‌نياز شدن مردم از نظر مادّى تعبير شده، و معيارهاى آن نيز مشخص گرديده است؛ معيارهايى كه بر اساس آن زندگى مردمان به فراخى از نظر اقتصادى تأمين شود، كه اميرمؤمنان على(ع) براى آن تعبير «سَبْغ» را مطرح كرده است : «سَبْغ» در اصل به معناى زره و پيراهن گشاد و بلند است كه همه تن را دربرگيرد، يا چيزى كه تمام چيز ديگرى را به فراخى بپوشاند؛ و به معناى كامل، تمام، فراخ و گشاده آمده است؛ و «اِسْبَاغ ارزاق» تأمين مادّى فراخ و همه جانبه است؛ و اين چيزى است كه امام على(ع) مطلوب مى‌داند و فراتر از خط فقر زيستن را در چنين حدّى مى‌شناسد. در نگاه امام على(ع) روابط و مناسبات اقتصادى بايد به گونه‌اى باشد كه هر انسان شاغل و تلاشگرى بتواند در رفاه اقتصادى به سر برد، و هر انسان از كار مانده و ناتوانى از تأمين كامل برخوردار باشد. برگرفته از كانال دكتر مصطفی دلشادتهرانی 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
#رواق:اطلاع رساني رويدادهاي اموزشي قرآني https://news.akhbarrasmi.com/news/13970813325768167 از لينك زير به رواق ملحق شويد:https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره تفسیر نور (بخش اول) ◀️ خطر را با کلماتِ هشدار دهنده اعلام کنید. «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ» ◀️ مال حرام از راه کم فروشی، عامل سقوط انسان است. «وَیْلٌ لِلْمُطَفِّفِینَ» ◀️ تفاوت گذاردن در گرفتن و دادن کم فروشی است. آنچه بر خود نمی پسندی بر دیگران مپسند. اِکْتٰالُوا... یَسْتَوْفُونَ - کٰالُوهُمْ... یُخْسِرُونَ ◀️ کم فروشی نسبت به هر کس، گرچه مسلمان نباشد، نارواست. «عَلَی النّٰاسِ» ◀️ بالاتر از گناه، انس گرفتن با گناه است، به گونه ای که کم فروشی شغل انسان شود. «یُخْسِرُونَ» (فعل مضارع، نشانه استمرار است. ) ◀️ برای جلوگیری از مفاسد اقتصادی، باید یاد معاد را در دل‌ها زنده کنیم. «أَ لایَظُنُّ أُولٰئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ» ◀️ اعتقاد به معاد حتّی در حدّ گمان بازدارنده است. «أَ لاٰ یَظُنُّ أُولٰئِکَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ» ◀️حوادث روز قیامت، بزرگ و هولناک است. «لِیَوْمٍ عَظِیمٍ» ◀️ برای کم فروشی و حق الناس باید پاسخگو باشیم. ◀️ کم فروش، فاجر است و پرده دیانت را می‌درد. لِلْمُطَفِّفِینَ... اَلفُجّٰارِ ◀️ سرنوشت فاجران، قطعی و مشخص است. «کِتٰابٌ مَرْقُومٌ» ◀️ گناه، انسان را به کفر و انکار حقایق وامی دارد. «وَ مٰا یُکَذِّبُ بِهِ إِلاّٰ کُلُّ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ» ◀️ کسانی آیات قرآن را افسانه و اسطوره می‌خوانند که در گرداب گناه و طغیان فرو رفته اند. «کُلُّ مُعْتَدٍ أَثِیمٍ إِذٰا تُتْلیٰ عَلَیْهِ آیٰاتُنٰا قٰالَ أَسٰاطِیرُ الْأَوَّلِینَ» ◀️ توجیه وحی به افسانه، راهی است برای کافر ماندن. «قٰالَ أَسٰاطِیرُ الْأَوَّلِینَ» ◀️ لقمه ی حرام، انسان را تا مرز کفر پیش می‌برد. (در آغاز سوره سخن از کم فروشی بود که عامل کسب لقمه حرام است، در آیات بعد سخن از فجور شد و در ادامه سخن از تکذیب است. ) «وَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ» http://yon.ir/Qp8652 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
♻️مشارکت در چاپ سوم كتاب چگونه قران بخوانيم و بفهميم. 💐در ماه پربركت #رجب،به نيت اموات خود،با اهداي 50 جلد كتاب قراني، ضمن درج نام #متوفا بر كتاب،5 جلد نيز #هديه بگيريد. مهلت مشاركت:تا #دوشنبه 20 اسفند لينك ثبت نام و پرداخت: https://idpay.ir/quranpuyan1/shop/37196
در قرآن 🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸 از و در چیست؟ - و در قران- تعريف محكم و متشابه از ديد ✨✨قسمت پنجم مقاله آقای شاکر به نام "بررسي سير تاريخي روايات، آثار و ديدگاهها در محکم و متشابه"به سه ديدگاه زير در تعريف محكم و متشابه برخوردم 1-ايت الله معرفت:محکم هر سخن و گفتاري که رسا و شبهه ناپذير باشد و مورد کج فهمي قرار نگيرد، چنان گفتار و حتي کرداري را محکم گويند؛ مبهم، سخني است که نارساست و نياز به تفسير دارد تا رفع ابهام شود. متشابه از ريشه «شبه» اسم مصدر به معناي «مثل» و يا «شبه» مصدر به معناي همانند بودن گرفته شده است، که اين همانندي مايه شبهه ميگردد. متشابه احتمال چند معنا دارد که همين موجب شک و شبهه ميشود. آيةالله معرفت در باره فرق «متشابه» و «مبهم» ميگويد که متشابه نياز به تأويل دارد و حال آن که مبهم نياز به تفسير دارد؛ زيرا در مبهم هيچ تشابهي وجود ندارد و نيز محل ترديد و شبهه نيست.۸ البته در تشابه نياز به تفسير و تأويل است. تفسير براي رفع ابهام و تأويل براي دفع شبهه است؛ اما تفسير مبهم فقط رفع ابهام است.۹ آيةالله معرفت رابطه بين تشابه و ابهام را از نوع عموم و خصوص من وجه ميداند. 2-از سعيد بن جبير نقل شده است که محکمات به آياتي از قرآن گفته ميشود که محتواي آن در همه کتب آسماني آمده و از اين رو، به ام الکتاب موسوم گشته است. (جامع البيان، ج۳، ص۱۱۷؛ تفسير القرآن العظيم، ج۲، ص۵) 3- از مقاتل بن حيّان نقل شده که محکمات را از آن رو محکمات گفته اند که همه اهل اديان به آن رضايت دهند. ( الکافي، ج۲، ص۲۸؛ وسائل الشيعة، ج۲۷، ص۱۸۲؛ البرهان، ج۱، ص۵۹۷ و نيز: نور الثقلين، ج۱، ص۳۱۳.) جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇 http://yon.ir/Qp8709 🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛