eitaa logo
قران پویان
473 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️نگاهي به كتاب معروف ميرزاي به مناسبت سالگرد صدور فرمان 🛑قسمت چهارم ؛ تنبیه ُالاُمَّة و تَنْزیه ُالمِلَّة، مشهورترین رساله درباره مبانی فکری و ابعاد گوناگون حکومت مشروطه، بر اساس نگرش شیعی، و به زبان فارسی است. ✏️✏️نويسنده 📌میرزا محمدحسین غروی (متوفی ۱۳۵۵ق) از شاگردان مبرِّز میرزا حسن شیرازی (متوفی ۱۳۱۲ق ۱۲۷۳ش)، آقا سید محمد فشارکی اصفهانی (متوفی ۱۳۱۶ق۱۲۷۷ش) و آخوند ملامحمد کاظم خراسانی (متوفی ۱۳۲۸ق)، و مجتهدی توانا و آگاه به مسائل زمان خود بود 📚محتوا 👈کتاب شامل مقدمه، پنج فصل و خاتمه است. در مقدمه مطالبی درباره حقیقت استبداد و مشروطیت، دولت، قانون اساسی، مجلس شورای ملی، حریت و مساوات آمده است. فصول پنج گانه کتاب عبارت‌اند از: 🔹1-پژوهش در بنیان سلطنت مجعوله در دین اسلام و توضیحِ اینکه نزد همه شرایع و حکما و عقلا، و «‌دل بخواهانه‌» پذیرفته نیست و سلطنت فقط به اقامه «‌وظایف و مصالح لازمه نوعیه‌» محدود است. 🔹2-بحث درباره اینکه در عصر غیبت چون دسترسی به صاحب مقام عصمت ممکن نیست و نایبان عام امام (فقیهان) نیز از «‌اقامه وظایفِ‌» حکومتی به دور مانده‌اند، واجب است سلطنت از شکل به صورت «‌تحدید استیلای جَوْری‌» ارجاع گردد. 🔹3-کفایت حکومت مشروطه برای محدودساختن حاکمیت. 🔹4-بررسی شبهه‌ها و ایرادهایی که درباره تأسیس حکومت مشروطه مطرح شده است. 🔹5-شرایط صحت و مشروعیت دخالت نمایندگان منتخب مردم در سیاست و وظایف آنان. خاتمه کتاب نیز دربرگیرنده دو «‌مقصد‌» (بخش) است: در «‌استقصاء » علاج قوای استبدادی ❇ هدف از نگارش این کتاب، چنانکه نائینی به صراحت بیان کرده، تنبیه امت به ضروریات شریعت و مبرّا کردن ساحَت دین (ملت) از زندقه و الحاد و بدعت (ظلم و استبداد) است. 👈هدف اصلی کتاب، نفی استبداد و اقامه دلیل بر درستی حکومت مشروطه، بر اساس مکتب تشیع، و پاسخ به اشکالات و شبهات مخالفان مشروطه است. ✏️نویسنده در سراسر کتاب، با دیدگاهی که را توجیه کننده و حاکمیت استبدادی می‌داند، به شدت مخالفت می‌کند. 📌 به عقیده او منکران و مخالفان ، مساوات، شورا و از قوای استبدادند، از این میان به ویژه افرادی را که در زیِّ روحانیت‌اند و از جهل مردم به سود خویش سوء استفاده می‌کنند، «‌شعبه » در کنار «‌شعبه استبداد سیاسی‌» می‌داند. به عقیده مؤلف، و قوای نفرین شده آن، از تمام جنبه‌های استبداد، برای جامعه خطرناک‌تر و مقابله با آن نیز مشکل‌تر و «‌در حدود امتناع است ». ❇اهمیت کتاب به دلیل حساس بودن موضوع و نظریه ابراز شده در این کتاب، از آغاز نگارش آن تا امروز نظرهای متفاوتی درباره آن اظهار شده است، ولی حتی جدی‌ترین منتقدان، نتوانسته‌اند عمق مباحث و دقت علمی آن را نادیده بگیرند و از ستایش و تحسین آن خودداری ورزند. ⭕آخوند خراسانی آن را «‌اجلّ از تمجید‌» دانسته و ملا عبدالله مازندرانی ضمن تمجید از این اثر، تمام اصول و مبانی سیاسی آن را مأخوذ از اسلام ذکر کرده است. ⭕به نوشته سیدمحمود طالقانی، این کتاب «‌با حرارت و استدلال محکم‌» نوشته شده و نظر نهایی و عالی اسلام و شیعه درباره حکومت با ارائه مدارک موثق، در آن بیان شده است و برای علما و مجتهدان، کتابی استدلالی و اجتهادی و برای عوام رساله‌ای تقلید درباره وظایف اجتماعی است. ⭕مرتضی مطهری این کتاب «‌ذی قیمت‌» را تفسیری دقیق از توحید عملی، اجتماعی و سیاسی اسلام دانسته که با استدلال‌ها و استشهادهای متقن، از قرآن و نهج البلاغه توأم است. 💻نقل از ويكي شيعه. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹وَاللَّهُ يُرِيدُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْكُمْ 🔸و خداوند می‌خواهد با رحمت و مغفرتش به شما توجه کند 📗سوره نساء، آیه ۲۷ @aquranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 53 تا 63 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5890991204916532500.mp3
2.79M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حتّی در زمان و نيز و ممنوع است 💠‏وَ لَمَّا جَهَّزَهُمْ بِجَهازِهِمْ قالَ ائْتُونِي بِأَخٍ لَكُمْ مِنْ أَبِيكُمْ أَ لا تَرَوْنَ أَنِّي أُوفِي الْكَيْلَ وَ أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ (۵۹/یوسف) 🌱‏و چون يوسف بارهای (غذايی) آنان را آماده ساخت، گفت: برادر پدری خود را (در نوبت آينده) نزد من آوريد. آيا نمی‌بينيد كه من پيمانه را كامل می‌دهم و بهترين ميزبان هستم.. 🔷✨‏يوسف برای جذب برادران گفت: «أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ» من بهترين ميزبانم، و آن برادران جذب شدند، ولی خداوند برای جذب مردم تعبيرات زيادی دارد: ‏«خَيْرُ الرَّازِقِينَ» او بهترين روزی رسان است. ‏«خَيْرُ الْغافِرِينَ» او بهترين بخشنده است. ‏«خَيْرُ الْفاتِحِينَ» او بهترين گشايشگر است. ‏«خَيْرُ الْماكِرِينَ» او بهترين تدبير كننده است. ‏«خَيْرُ الْوارِثِينَ» او بهترين وارث است. ‏«خَيْرُ الْحاكِمِينَ» او بهترين داور است. ‏امّا گروه بسياری از مردم جذب نمی‌شوند. ‏🔹يوسف برتوزيع ارزاق ذخيره شده مصر، نظارت مستقيم داشت. «جَهَّزَهُمْ» ‏🔹مديريّت صحيح يوسف عليه السلام موجب شد در زمان قحطی نه تنها مشكلی برای مردم مصر پيش نيايد بلكه به اطراف نيز كمك كند. «جَهَّزَهُمْ بِجَهازِهِمْ» ‏🔹هم رازداری لازم است و هم راستگويی. يوسف گفت: «بِأَخٍ لَكُمْ» و نگفت: ‏برادر من، تا راستگويی و رازداری با هم رعايت شود. ‏🔹اشخاص يا مؤسسه‌ها و يا كشورهايی كه كمك‌های اقتصادی می‌كنند، می‌توانند بعضی از شرايط را در جهت رشد و يا مصالح ديگر، مطرح كنند. ‏ائْتُونِي بِأَخٍ‌ ... ‏🔹حتّی در زمان بحران و قحطی نيز بی‌عدالتی و كم‌فروشی ممنوع است. «أُوفِي الْكَيْلَ» ‏🔹در معامله بايد مقدار جنس مشخص باشد. «الْكَيْلَ» ‏🔹بدی‌ها را با خوبی پاسخ دهيم. (يوسف سهم برادران را كامل داد و درباره‌ی ظلمی كه به او كرده بودند سخن نگفت) وَ جاءَ إِخْوَةُ يُوسُفَ‌ ... أُوفِي الْكَيْلَ ‏🔹كم‌فروشی يا عدالت كارگزاران، كارگران ودستياران، به حساب مسئول اصلی و مافوق است. «أَنِّي أُوفِي الْكَيْلَ» ‏🔹خريد و فروش و توزيع غلات در مصر زمان يوسف عليه السلام با پيمانه بوده است. ‏«أُوفِي الْكَيْلَ» ‏🔹مسئولين توزيع امكاناتِ عمومی بايد عادل باشند. «أُوفِي الْكَيْلَ» ‏🔹قدرت را وسيله‌ی انتقام قرار ندهيم. «أُوفِي الْكَيْلَ وَ أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ» ‏🔹مهمان‌نوازی از اخلاق انبياست. «خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ» ‏🔹به مسافران و كاروان‌هايی كه وارد منطقه شما می‌شوند حتّی در زمان نياز و قحطی، احترام كنيد. «خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا