💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_یوسف آیات 87 تا 95
📄#صفحـہ_246
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_246
❇️بكوشيد و مايوس نشويد كه #ياس نشانه #كفر است!
💠يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّـهِ إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّـهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكافِرُونَ
🌱پسرانم، بروید و در مورد یوسف و برادرش جستوجو کنید و از حال آنان خبر بگیرید و از رحمت و گشایش خدا نومید نشوید؛ (زیرا) حقیقت این است که فقط افراد کافر از رحمت و گشایش خدا مأیوس میشوند.»
یوسف - ۸۷
🔷✨قحطی در مصر و اطرافش از جمله كنعان بيداد میكرد، مواد غذايی به كلی تمام میشود، دگربار يعقوب فرزندان را دستور به حركت كردن به سوی مصر و تامين مواد غذايی میدهد، ولی اين بار در سرلوحه خواستههايش جستجو از يوسف و برادرش بنيامين را قرار میدهد و میگويد:" فرزندانم برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد" (يا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ).
🔷✨و از آنجا كه فرزندان تقريبا اطمينان داشتند كه يوسفی در كار نمانده، و از اين توصيه و تاكيد پدر تعجب میكردند، يعقوب به آنها گوشزد میكند" از رحمت الهی هيچگاه مايوس نشويد" كه قدرت او ما فوق همه مشكلات و سختيها است وَ لا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّـهِ).
👈" چرا كه تنها كافران بیايمان كه از قدرت خدا بیخبرند از رحمتش مايوس میشوند" (إِنَّهُ لا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّـهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكافِرُونَ).
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_246
❇️#صبر و #تقوا، زمينه عزّت است
💠قالُوا أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ قالَ أَنَا يُوسُفُ وَ هذا أَخِي قَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنا إِنَّهُ مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ (۹۰/یوسف)
🌱گفتند: آيا تو خود (همان) يوسفی؟ گفت: (آری) من يوسفم و اين برادر من است. به تحقيق خداوند بر ما منت گذاشت. زيرا كه هر كس تقوا و صبر پيشه كند، پس همانا خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نمیكند.
🔹گذشت تاريخ و حوادث تلخ و شيرين، رابطهها و شناختها را تغيير میدهد.
«أَ إِنَّكَ لَأَنْتَ يُوسُفُ»
🔹اوليای خدا، همهی نعمتها را از او میدانند. «مَنَّ اللَّهُ عَلَيْنا»
🔹اجر صبر و تقوا، در دنيا نيز داده میشود. أَنَا يُوسُفُ ... مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ ...
🔹كسی لايق زمامداری و حكومت است كه در برابر حوادث، حسادتها، شهوتها، تحقيرها، زندانها، تبليغات سوء و ... امتحان داده باشد. مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ ...
🔹از حساسترين اوقات، برای تبليغ استفاده كنيد. (موقعی كه برادران از كار خود شرمنده وآماده پذيرش سخن يوسفاند او میگويد: مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ ...)
🔹لطف خداوند، حكيمانه و بر طبق ملاكها ومعيارها است. مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ ...
🔹صبر وتقوا، زمينه عزّت است. مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ ...
🔹تقوا و صبر از ويژگیهای محسنان است. «مَنْ يَتَّقِ وَ يَصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»*
🔹يكی از سنتهای الهی، حكومت صالحان است. «لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣4⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۴۸
قِيلَ يَانُوحُ اهْبِطْ بِسَلَامٍ مِّنَّا وَبَرَكَاتٍ عَلَيْكَ وَعَلَى أُمَمٍ مِّمَّن مَّعَكَ وَأُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ يَمَسُّهُم مِّنَّا عَذَابٌ أَلِيمٌ
ـ [پس از فروکش کردن آب و استقرار کشتي بر جودي] خطاب آمد: اي نوح، با سلام و برکاتي از سوي ما بر تو و اُمتهاي همراهت [از کشتي] فرود آي، و امتهائي به زودي [از نسل همراهانت پديد ميآيند که از نعمتهاي خود] بهرهمندشان خواهم کرد سپس [ستمگران آنها را به سبب سوء رفتارشان] عذابي دردناک از جانب ما خواهد رسيد. ۵۲
۵۲- فعل مجهول «قِيلَ» و ضمائر جمعي «مِّنَّاَ» و «سَنُمَتِّعُهُمْ»، نقش نوح و پيروان و مخالفينش را در نظام الهي، مشيّت او و نقش ملائک نشان ميدهد. هرچند ما به استبداد خوگرفتگان عادت داريم هر حرکتي را منتسب به رأس هرم کنيم.
هود : ۴۹
تِلْكَ مِنْ أَنبَاءِ الْغَيْبِ نُوحِيهَا إِلَيْكَ مَا كُنتَ تَعْلَمُهَا أَنتَ وَلَا قَوْمُكَ مِن قَبْلِ هَذَا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعَاقِبَةَ لِلْمُتَّقِينَ
اين [داستان] از خبرهاي غيبي است که بر تو وحي ميکنيم، پيش از اين، نه تو از آن آگاهي داشتي و نه قومت، ۵۳
پس [با توجه به پيروزي حق در تجربه نوح، در برابر سختيهاي رسالت] شکيبا باش [و بدان که] مسلماً فرجام [=پيروزي نهائي] از آنِ پرهيزکاران [=جهادگران با نفس] است. ۵۴
۵۳- اين آيه پاسخي است به کساني که ميگويند داستانهاي قرآن روايتي است که پيامبر از قصههاي متداول در ميان مردمان همزماناش کرده است! تأکيد اين آيه بر غایب بودن اين حقايق از دل و دانش مردم آن زمان و نزول وحياني آن، نشانگر واقعيت داشتن، نه اسطوره بودن، و اصالت آن است. اگر آن مردم از اين داستان خبر داشتند، اين ادعاي قرآن را همان موقع تکذيب ميکردند و نشانه نادرستي آن ميشمردند.
۵۴- «مُتَّقِي» در فرهنگ ما، نماد دينداري و اهل زهد و عبادت به شمار ميرود، هرچند اين تعريف دور از حقيقت نيست، اما تقوي از وقايه [ترمز]، دلالت بر خويشتنداري در تحريکات شيطان و هوي و هوسهاي نفساني ميکند. آنچنانکه نوح و ياران اندکاش را در برابر مخالفان موفق و پيروز ساخت، همين برتري در تسلط بر نفس در مقابل ايذاء و استهزاي انکار کنندگان، و پايداري در مسير حق بود. جمله: پيروزي با پرهيزکاران است «الْعَاقِبَهَ لِلْمُتَّقِينَ» را قرآن بارها تکرار کرده است [ر ک: اعراف ۱۲۸ (۷:۱۲۸) ، قصص ۸۳ (۲۸:۸۳) ، طه ۱۳۲ (۲۰:۱۳۲) ].
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره 52
سوره #بقره صفحه_35
⭕️💢 تا مى توانید #سوگند نخورید.
💮🔶وَلَا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِّأَيْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّوا وَتَتَّقُوا وَتُصْلِحُوا بَيْنَ النَّاسِ ۗ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید. و براى این که نیکى کنید، و تقوا پیشه سازید، و در میان مردم اصلاح کنید (با سوگند خود به خداوند، مانع تراشى نکنید و بدانید) خداوند شنوا و داناست.
(بقره/224)
🔶لَّا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ.
خداوند شما را بخاطر سوگندهایى که بدون توجّه یاد مى کنید، مؤاخذه نخواهد کرد، اما به آنچه دلهاى شما (با قصد و اختیار پذیرفته و) کسب کرده، مؤاخذه مى کند. و خداوند، آمرزنده و داراى حلم است.(بقره/225)
👈چنانکه در شان نزول خواندیم : دو آیه فوق ناظر به سوء استفاده از مساله سوگند است ،.
🔸در نخستین آیه مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود براى ترک نیکى و تقوا و اصلاح در میان مردم قرار ندهید و (بدانید) خدا شنوا و دانا است
سخنان شما را مى شنود و از نیات شما آگاه است (و لا تجعلوا الله عرضة لایمانکم ان تبروا و تتقوا و تصلحوا بین الناس و الله سمیع علیم ).
✴️ایمان جمع یمین به معنى سوگند است ، و عرضه (بر وزن غرفه ) به معنى در معرض قرار گرفتن چیزى است ، مثلا جنسى را که به بازار براى فروش مى برند و در معرض معامله قرار مى دهند، عرضه مى نامند، گاهى به موانع نیز، عرضه اطلاق مى شود، زیرا در معرض انسان و بر سر راه او قرار دارد.
بعضى نیز گفته اند: منظور این است که حتى براى کارهاى نیک ، اعم از کوچک و بزرگ ، #قسم یاد نکنید، و نام خدا را کوچک ننمایید، و به این ترتیب سوگند یاد کردن جز در مواردى که هدف مهمى در کار باشد عمل نامطلوب است این موضوع در احادیث زیادى نیز به چشم مى خورد،
👈از جمله اینکه در حدیثى امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: و لا تحلفوا بالله صادقین و لا کاذبین فان الله سبحانه یقول و لا تجعلوا الله عرضة لایمانکم : هیچ گاه سوگند به خدا یاد نکنید چه راستگو باشید، چه دروغگو، زیرا خداوند سبحان مى فرماید: خدا را در معرض سوگندهاى خود قرار ندهید.
👈سوگند یا عمدی و جدّی است؛ یا لغو و بدون قصد و براثر عادت، غضب مُفرِط و مانند آن. قِسم نخست بازخواست دارد نه قسم دوم.
سوگندهای جدی چند نوعاند:
1⃣. سوگند درباره انجام دادن یا ترک کردن کاری در آینده که تخلّف از آن گناه است و کفاره دارد.
2⃣. سوگندی که مربوط به گذشته و دروغ باشد که کفاره ندارد؛ ولی عذاب جهنّم را در پی دارد.
3⃣. سوگند در محاکم قضایی که اگر راست باشد، حق ثابت میشود و چنانچه دروغ باشد، در صورت جهل قاضی به سود دروغگو حکم صادر میشود و گناه هم دارد، هرچند در واقع حق دگرگون نمیشود.
4⃣. دیگری را #سوگند دادن که کاری را انجام دهد یا ترک کند (منع شده). این قسم دادن برای فرد سوگند داده شده تکلیفآور نیست.
📚تفاسیر: تسنیم، نمونه.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛