#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_319
❇️صحنه هولانگیز #قیامت
💠وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْجِبالِ فَقُلْ يَنْسِفُها رَبِّي نَسْفاً
🌱از تو دربارهی (سرنوشتِ) کوهها میپرسند. پس بگو: یقیناً پروردگارم (آنها را از جای میکند و) ذراتش را به باد میدهد؛
طه - ۱۰۵
🔹از آنجا که در آیات گذشته، سخن از حوادث مربوط به پایان دنیا و آغاز قیامت بود، در اینجا نیز همین مسأله را پیگیری میکند.
از این آیه چنین بر میآید که مردم از پیامبر (ص) در باره سرنوشت کوهها به هنگام پایان گرفتن دنیا سؤال کرده بودند.
لذا میگوید: «و از تو در باره کوهها سؤال میکنند» (وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْجِبالِ).
در پاسخ: «بگو: پروردگار من آنها را از هم متلاشی و تبدیل به سنگریزه کرده سپس بر باد میدهد»! (فَقُلْ یَنْسِفُها رَبِّی نَسْفاً).
🔹از مجموع آیات قرآن در مورد سر نوشت کوهها چنین استفاده میشود که آنها در آستانه رستاخیز مراحل مختلفی را طی میکنند:
نخست به لرزه میآیند سپس به حرکت در میآیند.
🔹در سومین مرحله از هم متلاشی میشوند و به صورت انبوهی از شن در میآیند و در آخرین مرحله آن چنان توفان و باد آنها را از جا حرکت میدهد و در فضا میپاشد که همچون پشمهای زده شده به نظر میرسد. (قارعه/ 5)
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_319
❇️#ایمان_بی_عمل مثل درخت بی ثمر است
💠وَ مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلا يَخافُ ظُلْماً وَ لا هَضْماً (۱۱۲/طه)
🌱و (امّا) هر كس از كارهای نيكو انجام دهد و مؤمن باشد، پس (در آن روز) نه از ستم و كاستی (در پاداشش) نترسد.
1- اگر چه انجام تمام كارهای شايسته امكان پذير نيست، ولی بايد به اندازهی توان و طاقت، كار صالح انجام داد. «مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ»
۲- نه تنها كارهای بزرگ كه ذرهّای از كار صالح بیپاداش نمیماند. «مِنَ الصَّالِحاتِ»
۳- شرط قبولی عمل صالح، ايمان به خداست. «وَ هُوَ مُؤْمِنٌ»
۴- ايمان از عمل جدا نيست، ايمان بی عمل، مثل درخت بی ثمر و عمل بیايمان همچون درخت بیريشه است. «وَ هُوَ مُؤْمِنٌ»
۵- آرامش و امنيّت روحی مؤمنان در قيامت در گرو كارهای صالح آنان است.
مَنْ يَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ ... فَلا يَخافُ ظُلْماً
۶- در قيامت، نه اصل عمل وپاداش از بين میرود تا ظلمی صورت گيرد «فَلا يَخافُ ظُلْماً» و نه آنكه از پاداش كم گذاشته میشود. «وَ لا هَضْماً»
۷- با آنكه پاداش، تفضّل الهی است نه استحقاق انسان، امّا خداوند در پاداش كسی كوتاهی نمیكند و كم نمیگذارد. «فَلا يَخافُ ظُلْماً وَ لا هَضْماً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره #هود
🔹نکات تفسیری آیات انتهای سوره هود خطاب به پیامبر
فاعبده و توكل عليه ))
از ظاهر كلام برمى آيد كه اين جمله متفرع بر جمله ((و اليه يرجع الامر كله )) باشد و معنايش اين است : وقتى همه امور مرجوع به او باشد پس غير او مالك چيزى نيستند، و در هيچ چيز استقلال ندارند، پس او را عبادت كن و براى خود در همه امور وكيلش بگير، و بر هيچ سببى از اسباب توكل مكن ، زيرا هر سببى را او سبب كرده و اگر بخواهد سببيّت را از آن سلب مى كند، پس اين خيلى نادانى است كه آدمى بر سببى از اسباب اعتماد كند و با اينكه خداوند از آنچه مى كنند غافل نيست ديگر چگونه جايز است در امر عبادت و توكّل بر او كوتاهى كنيم .
دو نوع اختلاف و مذمت يك نوع آن در قرآن كريم
چيزى كه هست يك نوع از اختلاف ، اختلافى است كه در عالم انسانى چاره اى از آن نيست ، و آن اختلاف طبايع است كه منتهى به اختلاف بنيه ها مى گردد. آرى تركيبات بدنى در افراد اختلاف دارد و اين اختلاف در تركيبات بدنى باعث اختلاف در استعدادهاى بدنى و روحى مى شود، و با ضميمه شدن اختلاف محيطها و آب و هواها اختلاف سليقه ها و سنن و آداب و مقاصد و اعمال نوعى و شخصى در مجتمعات انسانى پديد مى آيد، و در علم الاجتماع و مباحثش ثابت شده كه اگر اين اختلافات نمى بود بشر حتى يك چشم بر هم زدن قادر به زندگى نبود.
و خداى تعالى هم در قرآن كريم اين اختلاف را به خود نسبت داده و فرموده : ((نحن قسمنا بينهم معيشتهم فى الحيوه الدنيا و رفعنا بعضهم فوق بعض درجات ليتخذ بعضهم بعضا سخريا)) و در هيچ جاى از كلام خود آن را مذمّت ننموده ،
مگر در آن مواردى كه اين اختلاف آميخته با هواى نفس و بر خلاف هدايت عقل باشد، مانند اختلاف در دين ، چون خداى سبحان دين را يك مساءله فطرى دانسته و فرموده : بشر مفطور بر معرفت و توحيد خداست . و نيز درباره نفس انسان فرموده : تقواو فجور نفس را به نفس هر كسى الهام كرده . و نيز فرموده : دين حنيف از فطرياتى است كه بشر بر آن خلق شده ، و در خلق خدا تبديلى نيست .
و به همين جهت در موارد بسيارى از كلام مجيدش اختلاف در دين را به ظلم و طغيان اختلاف كنندگان نسبت داده ، از آن جمله فرموده : ((فما اختلفوا الا من بعد ما جاءهم العلم بغيا بينهم )).
و در آيه زير هر دو اختلاف را ذكر كرده و فرموده : ((كان الناس امة واحدة فبعث اللّه النبيّين مبشرين و منذرين و انزل معهم الكتاب بالحق ليحكم بين الناس فيما اختلفوا فيه )) اين همان اختلاف اول است كه اختلاف در امور مادّى و زندگى مادى است . ((و ما اختلف فيه )) اين آن اختلاف دومى يعنى اختلاف در امر دين است ((الا الذين اوتوه من بعد ما جاءتهم البيّنات بغيا بينهم فهدى الله الذين آمنوا لما اختلفوا فيه من الحق باذنه )).
آن اختلافى كه خداوند در آيه مورد بحث يعنى در جمله ((و لو شاء ربك لجعل النّاس امة واحدة )) منظور دارد، همان اختلافى است كه در آيات قبل بيان داشته بود و آن اختلاف در امر دين بود كه مردم دو طايفه شدند اندكى اهل نجات و بيشتر ستمكاران و اهل هلاكت .
تفسیر المیزان
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 118
سوره #ال_عمران صفحه_57
#تدبیر_خدا برتر از #مکر_دشمنان حق طلبان
🔶وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ «54» ال عمران
و (دشمنان عيسى) تدبير خود را (براى كشتن او) بكار بستند. خداوند نيز تدبير خود را (براى حفظ او) بكار برد و خداوند بهترين تدبير كننده است.
👌 نقشههای خدا بر نقشههای همه پیشی میگیرد، چرا که آنها معلوماتی اندک و قدرتی محدود دارند و علم و قدرت خداوند بیپایان است.
اراده و #تدبير_خدا، بالاتر از هر تلاش، حركت وتدبير است. «وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ»
🌹امام رضا عليه السلام فرمود: مراد از مكر خدا، كيفرِ مكر است وگرنه او اهل مكر نيست. عيون اخبارالرضا، ج 1، ص 126.
👈گرچه آيه به يكى از سنّتهاى الهى اشاره دارد، ولى مراد از #مكر در اينجا، توطئهى قتل حضرت عيسى است كه گروهى در زمان آن حضرت براى خاموش كردن دعوت او نقشهها كشيده، توطئهها كردند؛ حتّى براى حبس و دستگيرى و معرّفى او جايزه تعيين كردند و مقدّمات كشتن و به دار آويختن او را فراهم كردند. امّا خداوند نقشهى آنها را نقش برآب كرد و او را به بهترين شكل نجات داد.
👈مشكل عيسي و يارانش در آن دوران، مشكلي درون ديني و اختلاف عميق ارتجاع ديني كاهنان يهودي با جنبش اصلاح ديني عيسي بود،
🔻؛همانها كه عوامل متعصّب خود را براي سركوب عيسي و يارانش فرستادند و با دستگيري آنان و محاكمة درون ديني، به اتهام ارتداد و گمراه كردن مردم، عيسي را به مقامات عالي حكومتي و قيصر روم سپردند تا به جرم تحريكِ مردم در امتناع از پرداخت ماليات و تشكيل گروه مخفي براي براندازي و قصد به حكومت رسيدن، محاكمة رسمي و اعدامش نمايند. در واقع عيسي به مقابله با ارتجاع كاهنان و انحراف بنياسرائيل از آئين موسي پرداخته بود.
📚تفاسیر نور نمونه بازرگان
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دين_عقلاني و #آگاهانه
🛑قسمت دهم :
هیچ عبادتی بالاتر از #تفقّه در دین نیست
👈حضرت امیر(ع) به فرزندش امام مجتبی(ع) مینویسد: «وَتَفَقَّهْ فِی الدِّینِ» یعنی در دین #تفقّه کن
فهم عمیق و بصیرت کامل و دین به معنای شریعت و قانون الهی است که این شریعت و قانون، شامل اصول و فروع دین میشود.
معنای فهم دین این است که واجب است بر همه ی مردم نسبت به آنچه در دین است عالِم بشوند
تفقّه یعنی انسان دنبال فهم دین برود و این ظاهراً امری است واجب و لازم.
👈 در زمینه تفقّه در دین، باید موضوعات مختلفی را بحث کنیم مهمترین علمی که در دین باید تفقّه بشود و انسان آن را بداند سه علم است.
«آیَةٌ مُحْکَمَۀَ، سَنَّۀٌ قائِمَۀ، فَریضَۀٌ عادِلَۀ.»
آیت محکمه مقصود اصول اعتقادات است؛ توحید، نبوت، عدل، امامت، معاد و هر چه مسئله و بحث پیرامون مسائل عقیدتی مطرح است که به آنها اصول دین میگویند.
↩️سنۀ قائمه یک سلسله مسائل و دستورات اخلاقی است که برای تزکیه و تطهیر روح از صفات رذیله و زشت، برای ما صادر شده است که به آنها علم اخلاق میگویند.
فریضۀ عادله یک دوره احکام فقهی شرعی که مایحتاج یک مسلمان است مسائل شرعی که انسان به آنها احتیاج دارد که به آنها فروع دین میگویند.
💫امام صادق(ع) میفرماید: مقصود از علمی که رسول خدا فرمود بر هر مسلمانی طلب آن واجب است «هُوَ عِلْمُ التَّقْوَی وَالْیَقِینِ» (بحار ج ٢ ص ٣٢)علم تقوی و علم یقین است.
مرحوم مجلسی در ضمن تفسیر امام صادق(ع) میفرماید: علم تقوی همان علم به اوامر و دستورات و نواهی و محرمّات و تکلیفهایی که انسان اگر آنها را انجام بدهد از عذاب خداوند نجات پیدا میکند و علم یقین به آن علمی میگویند که مربوط به معارف و شناختهای مربوط به اصول دین و معتقدات قلبی است.
💫علی ع فرمودند:
علم ٢ قسم است: ١ـ علمی که مردم مجاز نیستند به ترک یاد گرفتن آن و باید تمام مسلمانان از مرد و زن آن را بیاموزند و آن علمی است که رنگ اسلام و مسلمانی به انسان میبخشد و آدمی با نداشتن آن علم مسلمان نخواهد بود و آن هم بسیار روشن است که علم #عقاید و علم به #احکام و علم #اخلاق است.
⬅️٢ـ علمی است که آموختن آن بر همه کس واجب نیست و آن علم، علم به خواص و اسرار مخلوقات و پی بردن به عظمت خداوند و قدرت حق است.
(خصال شیخ صدوق باب ٢ تاییها حدیث ٣٠)
همچنین علی علیه السّلام فرمود: هیچگاه خودت را سرگرم علمی نکن که ندانستن آن علم برای تو ضرری ندارد. نه ضرر دنیوی نه ضرر آخرتی و هیچگاه از فراگرفتن علمی که اگر آن علم را ندانی جهل تو اضافه میشود. غفلت نکن.
مثلاً راجع به علم اخلاق: حضرت امیر(ع) فرمود: همانطوری که زراعت احتیاج به باران دارد عقلاء هم نیاز به اصلاح و تربیت خود دارند و انسان در پرتو اخلاق اصلاح و تربیت میشود.
حضرت امیر فرمود: بر فرض اینکه اگر امیدی به بهشت و ترسی از جهنم هم نداشتیم و بر فرض اینکه پاداش و کیفری هم در کار نباشد باز بر ما لازم است که مکارم اخلاق را به دست بیاوریم چرا چون #مکارم_اخلاق از عوامل رسیدن به سعادت و رستگاری است. (مستدرک الوسائل ج ٢ ص ٢٨٣)
مطلب بعدی: آنقدر مسئله تفقّه در دین مهم است که در روایت آمده است هنگامی که رسول اکرم(ص) علی(ع) را برای مأموریتی به یمن اعزام کرد دربارهی علی(ع) اینگونه دعا کرد.
«اللُّهمَ فَقِّههُ فِی الدِّینِ» خدایا علی را در دین فقیه کن.
💫علی(ع): اِذا اَرادَ الله بِعَبْدٍ خیراً فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ. هرگاه خدای متعال بخواهد به بنده ای خیر برساند او را در دین فقیه میکند. (غررالحکم)
💫رسول خدا(ص) فرمود: هیچ عبادتی بالاتر از #تفقّه در دین نیست.
(کتاب ترغیب ج ١ ص ٩٣)
👌یک نکته مهم: قرآن میفرماید: «وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَۀَ فَقَدْ اُوتِیَ خَیراً کَثیراً» (بقره ٢٦٩) قرآن میفرماید: ما به هر کس حکمت دادیم به آن خیر کثیر داده ایم و یا در آیه دیگر قرآن میفرماید: «وَ لَقَدْ اتَینَا لُقْمانَ الْحِکْمَۀِ» ما به حضرت لقمان #حکمت دادیم. (سوره لقمان آیه ١٣)
از امام صادق(ع) پرسیدند: مراد و مقصود از #حکمت در این ٢ آیه چیست؟ امام فرمود: «اِنَّ الْحِکْمَۀَ اَلْمَعْرِفَۀُ وَالتَّفَقُّهُ فِیالدِّینِ» فرمود: مقصود از حکمت معرفت و تفقّه در دین است. (بحار ج ١ ص ٢١٥)
🔻در پایان این بحث یک حدیث در فضیلت #تفقّه در دین میخوانیم.
امام کاظم ع فرمود: در دین تفقّه کنید زیرا تفقّه کلید بصیرت است و عبادت تام است و تفقّه باعث میشود انسان به منازل بالا برسد و رتبههای جلیل، چه در دین و چه در دنیا و اگر کسی تفقّه در دین نکند خداوند از هیچیک از عمل او راضی نیست
👈و در حدیث دیگر آمده است:
هر کس تفقّه در دین نکند خداوند هیچ عملی از اعمال او را پاک نمیکند. (بحار ج ١٠ ص ٢٤٧، ج ٧٨ ص ٣٤٦)
🖍دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت
عباس ابوالحسنی
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
🍂اِلهى قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنآئِكَ
🍁كَما يَليقُ بِجَلالِكَ،وَ عَجَزَتِ الْعُقُولُ عَنْ
🍂اِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ،وَ انْحَسَرَتِ
🍁الْأَبْصارُدُونَ النَّظَرِ اِلى سُبُحاتِ وَجْهِكَ،
🤲خدایا! زبانها قاصر است از رسیدن به ثناى تو آنطور که شایسته جلال تو است و عقلها عاجز است از ادراک کنه جمالت. و دیدهها تار و بى فروغ ماند از نظر کردن به سوى انوار ذاتت.
💫مناجات العارفین
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
🆔 @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طه آیات 114 تا 125
📄#صفحـہ_320
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_320
❇️#آدم و فریبکارى #شیطان!
💠وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً
🌱بهراستی پیش از این، به آدم سفارش کردیم (که نزدیک آن درخت نشود)؛ ولی (او) فراموش کرد، و ما برای او ارادهای محکم نیافتیم.
طه - ۱۱۵
🔹در اینجا از داستان آدم و حوّا و مبارزه و دشمنى ابلیس با آنان سخن مىگوید.
شاید اشاره به این نکته که مبارزه حق و باطل منحصر به امروز و دیروز و موسى (ع) و فرعون نیست، از آغاز آفرینش آدم بوده و همچنان ادامه دارد.
🔹نخست از پیمان آدم با خدا سخن مىگوید، مىفرماید: «پیش از این، از آدم پیمان گرفته بودیم، اما او فراموش کرد، و عزم استوارى براى او نیافتیم»! (وَ لَقَدْ عَهِدْنا إِلى آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِیَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً).
🔹منظور از این «عهد» فرمان خدا دایر به نزدیک نشدن به درخت ممنوع است.
بدون شک آدم، مرتکب گناهى نشد بلکه تنها ترک اولایى از او سر زد، اصولا دوران سکونت آدم در بهشت یک دوران آزمایشى براى آماده شدن جهت زندگى در دنیا و پذیرش مسؤولیت تکالیف بود.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_320
❇️#توبه، زمينهی هدايت است
💠ثُمَّ اجْتَباهُ رَبُّهُ فَتابَ عَلَيْهِ وَ هَدی (۱۲۲) قالَ اهْبِطا مِنْها جَمِيعاً بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدیً فَمَنِ اتَّبَعَ هُدايَ فَلا يَضِلُّ وَ لا يَشْقی (۱۲۳/طه)
🌱سپس پروردگارش او را برگزيد، پس (لطف خويش را) بر او باز گرداند و او را هدايت كرد.
(خداوند به آدم وحوا) فرمود: از آن (بهشت و مقام والا) فرود آييد (كه) بعضی از شما، دشمن بعض ديگر خواهد بود، پس اگر از جانب من رهنمودی برای شما آمد، پس (بدانيد كه) هر كس از رهنمود من پيروی كند، نه گمراه میشود و نه تيره بخت.
🔹در گزينش افراد به سرشت پاك آنها توجّه كنيد و يكی دو لغرش را ملاك ردّ انتخاب قرار ندهيد. «ثُمَّ اجْتَباهُ رَبُّهُ فَتابَ عَلَيْهِ»
🔹گناه آدم، قبل از بعثت او به مقام پيامبری بوده است. «ثُمَّ اجْتَباهُ»
🔹زمان، در گزينش نقش دارد. «ثُمَّ اجْتَباهُ» ( «ثُمَّ» نشان گذشت زمان است)
🔹پذيرش توبه، از شئون ربوبيت الهی است. «ثُمَّ اجْتَباهُ رَبُّهُ فَتابَ عَلَيْهِ»
🔹به جای طرد نيروهای خلافكار، آنها را با عفو، جذب و هدايت كنيم. «فَتابَ عَلَيْهِ وَ هَدی»
🔹توبه، زمينهی هدايت است. «فَتابَ عَلَيْهِ وَ هَدی»
🔹پذيرش توبه، مانع بروز آثار وضعی گناه نيست. «فَتابَ عَلَيْهِ- اهْبِطا»
🔹يك گناه میتواند نسلی را در هبوط نگه دارد. «اهْبِطا مِنْها جَمِيعاً»
🔹هبوط بشر، سبب بروز دشمنیها میگردد. اهْبِطا ... بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ
🔹اوّلين بشارت به آدم، آمدن رهنمودهای الهی است كه با پيروی از آنها راه برای سعادت و برگشت به بهشت باز میشود. اهْبِطا- فَمَنِ اتَّبَعَ ...
🔹آمدن انبيا و هدايت الهی قطعی است. ( «يَأْتِيَنَّكُمْ» نون تأكيد دارد)
🔹در مديريت و تربيت، حتّی اگر بنا به مصالحی فرمان اخراج داديم باز هم وسيلهی رشد وبازسازی او را فراهم كنيم. اهْبِطا- يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدیً ...
🔹كسی جز خداوند نمیتواند هادی و راهنمای انسان باشد. «يَأْتِيَنَّكُمْ مِنِّي هُدیً»
🔹در جهان مادّيات، بروز تضاد و تزاحم قطعی است، مهم آن است كه انسان در اين بين خط الهی را گم نكند. بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ ... فَمَنِ اتَّبَعَ هُدايَ ...
🔹انسانها در انتخاب آزادند. «فَمَنِ اتَّبَعَ»
🔹خوشبختی و نجات انسان، در سايهی پيروی از اوامر الهی است. «فَمَنِ اتَّبَعَ هُدايَ فَلا يَضِلُّ وَ لا يَشْقی»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره #هود
🔹نکات تفسیری سوره هود از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای
1⃣ در آیه ۲۸، قبل از کلمه «انلزمکمواها» ، «واگذاری به مخاطب» صورت گرفته، یعنی که خواننده قرآن باید بداند که قبل از کلمه مذکور با چنین جمله ای جایِ خالی گذاشته شدهء عمدی (برای تحریک ذهن مخاطب) را پرکند:
«من حق دارم و باید رسالت و ماموریت خویش را انجام دهم و باید امکان انجامش را داشته باشم و بتوانم بطور آزادانه و بدون فشار و اکراه مطالبم را تبلیغ کنم»
2⃣ جمله «فار التنور» در (آیه ۴۰) میتواند پس از خبر دادن سیستم وحی به نوح (ع) که طوفانی در کار خواهد بود، و کشتی آنها را نجات، و طوفان کفار را غرق خواهد کرد، میتواند علامتی باشد که شمارش معکوس و سوار شدن به کشتی و آماده شدن برای حرکت، پس از مشاهده وقوع آن بوده باشد، یعنی که ای نوح! پس از اینکه دیدی آب در داخل آن تنور فوران کرد، بدان که موقع سوارشدن به کشتی فرا رسیده است.
3⃣ قانون الهی
قبلا عرض کرده ایم که رفتار الهی در رابطه با اقوامِ مکذبِ سلف با پیامبرانشان، دارای سه مرحله قابل تشخیص است:
۱ – پیامبران اعلام موجودیت و اعلام ماموریت و تحذیر و تبشیر میکنند،
۲ – مکذبان اعلام مخالفت و اعلام کفر و جنگ روانی و تهدید میکنند، و مدتی بر این منوال میگذرد، تا همه حرفها زده شده و حجت تمام شود، تا اینکه هرکس که ممکن است صف خود را مشخص کند،
۳ – مکذبان نیرویشان را جمع میکنند که پیامبر معاصر خویش و پیروان او را منهزم کنند، که عذابِ هلاکتِ جمعیِ مکذبان واقع میشود.
در این پاراگراف این مطلب را با وضوح در مورد نوح (ع) می بینیم.
4⃣ ناقه صالح
در آیه های ۶۴ و ۶۵ داستان شتری نقل شده که اول بار در سوره شمس به آن اشاره شده بود و چند بار در قرآن آمده و خلاصه مطلبش که از آیات مربوط استنباط میشود این است که قوم ثمود بطور جدّ و مصرّانه از پیامبرشان برای ایمان آوری شان معجزه ای خواستند که این بود که شتری از این کوهِ مقابل در بیاید و تقاضایشان اجابت شد ولی ایمان نیاورند و پس از مدتی با آن شتر که یاد آور شکست و بدعهدی شان بود بد شدند و دائما به پیامبرشان از او ایراد میگرفتند و نسبت به او بدگوئی میکردند، اما پیامبرشان آنها را برحذر میداشت که مبادا آزاری به او برسانند که غضب خواهند شد.
اما چیزی نگذشت که – علیرغم اینکه تولد معجزه آسایش را دیده بوده و دانسته بودند که این شتر یک شتر عادی نیست، و فواید زیادی برایشان دارد، تصمیم به نابودی اش گرفتند و پس از آن سه روز مهلت یافتند اما در آن مدت نیز توبه و عذرخواهی و ایمان آوریی از آنان دیده نشد و به هلاکت دستجمعی دچار شدند.
ادامه دارد...
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني
شماره 119
سوره #ال_عمران صفحه_57
⭕️ #شمول_عذاب دنيوي و اخروي بر منكران و مخالفان حق، #سنت_خداست.
🔶فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِينَ «56 آل عمران»
پس كساني را كه [با انكار رسالت عيسي و توطئه قتل او و يارانش] كافر شدند، در دنيا و آخرت [به آثار سوء اعمالشان] عذابي سخت ميدهم و هيچ ياوري براي آنان [در نجات] نخواهد بود.
وَ أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ«57»
و امّا كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام دادهاند، پاداشهاى آنها را (خدا) بطور كامل خواهد داد و خداوند ستمگران را دوست نمىدارد.
🔻عذاب از «ذُنُوب» [دنباله و آثار اعمال سوء] حاصل ميشود. همچنانكه از سوء تغذيه و عدم رعايت بهداشت بيمار ميشويم و رنج و عذاب ميكشيم. در دنيا هر كار نيك و بدي نتايج خود را دارد و اين يك اصل و قانون خدايي است كه هيچ بشري استثناء و بركنار از عواقب و آثار اعمال خود نيست.
🍂يهوديان و مسيحيان ادعا ميكردند ما فرزندان و دوستان خداييم [اين نظامات شامل ما نميشود]! خدا به پيامبر ميفرمايد: به آنان بگو: پس چرا به خاطر ذنوبتان [عواقب انحرافاتتان] اينقدر عذاب ميكشيد [به درد و رنج ميافتيد]؟ خير! شما هم بشري مثل بقية خلق خدا هستيد كه طبق مشيّت او مورد بخشش يا عذاب قرار ميگيريد [مائده 18 (5:18) ].
👈در این آیه، علاوه بر #عذاب آخرت که نتیجه داورى پروردگار در قیامت است، به مجازات شدید آنها در دنیا نیز اشاره شده است که دامنگیر افراد کافر، و مخالفان حق و عدالت خواهد شد، در حالى که هیچ کس توانایى حمایت از آنها را نخواهد داشت.
🍂 کافران كه (منظور در اینجا یهود است) گرفتار مجازات هاى دردناکى در همین جهان نیز خواهند شد، و تاریخ ملت یهود شاهد این مدعاست.
📚تفسير بازرگان و نمونه.
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دين_عقلاني و #آگاهانه
🛑قسمت یازدهم :
لزوم فهم نظام فكري دين براي عمل اگاهانه
↩️دو حدیث در اصول کافی هست که امام صادق(ع) فرمودند:
#تفقه در دین پیدا کنید که هر کسی تفقه در دین پیدا نکند در حکم اعراب بادیه نشین است که هیچ ارتباطی با دین و #معارف_الهی نداشته اند
و خداوند به کسی که تفقه در دین ندارد، توجهی نکرده و اعمال او را پاکیزه نمی دارد.
⬅️نکته مهم در این احادیث تأکید بر #تفقه در دین است.
متأسفانه بعد از رحلت رسول خدا(ص) انحرافی که در جامعه اسلامی توسط حاکمان و #عالمان_وابسته به آنها شکل گرفت این بود که تفقه در دین جای خودش را به #دینداری_ظاهری و صرف انجام یکسری تکالیف دینی و شرعی داد و مسلمانان تصور کردند همین که رفتار دینی براساس توصیه های قرآن و نبی داشته باشند، کفایت می کند. در حالی که خواسته اصلی پیامبر(ص) تنها این نبود بلکه او به دنبال تحقق تفقه در دین بود.
❓حال #تفقه در دین به چه معناست؟
تفقه در دین یعنی دین را عمیق شناختن و توجه جدی و عالمان و آگاهانه به دین داشتن.
⬅️تفقه در دین یعنی #دین را از روی #تحقیق با دیدگانی باز انتخاب کنیم،
تفقه در دین احاطه بر #نظام_فکری_دینی است که با سعی و کوشش فراوان برای طالبان حقیقی آن مکشوف خواهد شد.
✅در روایت دیگری حضرت می فرماید: هر کسی که مورد توجه و عنایت خداوند قرار بگیرد، #تفقه در دین نصیبش می شود.
🖊حجت الاسلام وحیدی، سايت شفقنا
❇️ انس بن مالک میگوید: مردى نزد پیامبر خدا آمد و عرض کرد: اى رسول خدا کدام عمل برتر است؟
حضرت فرمود: #علم و معرفت به خدا.
عرض کرد: ای رسول خدا، من از عمل مىپرسم و تو از علم مىگویى؟
آن حضرت فرمود:
🔻إنَّ قَلیلَ العَمَلِ یَنفَعُ مَعَ العِلمِ و إنَّ کَثیرَ العَمَلِ لایَنفَعُ مَعَ الجَهلِ.
🔺#عمل_اندک همراه با #دانش سودمند است و اعمال فراوان با نادانى فایدهای ندارد.
🛑 "و نکته بسیار مهم این است که:
تفقّه باید به خاطر دین باشد و تعلّم به خاطر اینکه #عمل کنیم به آنچه را یاد گرفتیم.
عَنِ النَّبِی اَوْحَی الله عَزَّ وَ جَلَّ اِلی بَعْضِ انبیائه قُلْ للّذین یَتَفَقَّهُونَ لِغَیْرِ الدِّینِ وَ یَتَعَلَّمُونَ لِغَیرِالعَمَلِ وَ یَطلُبُونَ الدُّنیا لِغَیرِ الاخِرَۀِ ...
خداوند وحی کرد به یکی از پیامبرانش و به او فرمود: بگو به کسانی که برای غیر دین تفقّه میکنند و علوم را یاد میگیرند نه برای عملکردن و دنیا را برای آخرت نمیخواهند اینها لباس میش پوشیدند ولی دل آنها دل گرگ است زبان آنها از عسل شیرینتر است ولی اعمال آنها از زقّوم تلختر است اینها با من مکر و حیله میکنند و مرا مسخره میکنند. (بحار ج ١ ص ٢٢٤)"
🖊عباس ابوالحسنی
پايان
قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آیههاینور
…وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ
و از مردم کسانی را که امر به عدالت میکنند، به قتل می رسانند، پس آنان را به عذابی دردناک بشارت ده.
آل عمران/٢١
@quranpuyan