🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بیستم
#تمرین 13
#اسراف
👈انواع #اسراف در اسلام وقران-#اسراف چيست؟ #مسرف كيست؟
در ایات قرآن کریم،23 بار کلمات مشتق از ریشه #سرف بکار رفته و با کلماتی چون #مسرف، #اسراف، #مسرفین و ...
این کار ،مذمت شده است
🔶کلمه #اسراف در تفاسیر به معنای تجاوز از حد اعتدال ،تجاوز از حد مباح؛تجاوز از حد حق و عدالت بیان شده است که میتواند شامل زیاده روی و یا کم روی(افراط و تفریط )باشد.
🔶در قران کریم کلمات مشتق شده از ریشه #سرف شامل اسراف ، مسرف و فعل اسرف در چند زمینه کار رفته که بسیار گسترده تر از باور رایج در جامعه در خصوص محدود شدن اسراف به خوردن و اشامیدن و امور مالی می باشد. براین اساس میتوان انواع #اسراف و مصادیق آنها و نیز مجازات انها را در قران استخراج نمود
1) #اسراف در عقاید
2) #اسراف در اعمال
.....................
🖋سید کاظم فرهنگ 🌹🌹
ادامه مطلب را در لينك زير ميتوانيد مطالعه نماييد
http://quranpuyan.com/yaf_postsm777findunread_mfhwm-srf-w--msrf-dr-yt-qrn.aspx#post777
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بیستم
#تمرین 13
#اسراف
◀️ امیرالمؤمنین علیه السلام :
🔶كَثرَةُ الأَكلِ وَالنَّومِ تُفسِدانِ النَّفسَ، وتَجلِبانِ المَضَرَّةَ
🔷زياد خوردن و زياد خوابيدن، جان را تباه مى كند و زيان به بار مى آورد
📗عيون الحكم والمواعظ صفحه 389🌹🌹
🍃🌼🍃
تهیه شده در گروه #عملبهقرآن در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بیستم
#تمرین 13
#اسراف
👈انچه #اسراف به حساب نمی اید .(در احادیث نقل شده در کتاب بحار الانوار )
🔶رسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله :
لا خَیرَ فی السَّرَفِ ، ولا سَرَفَ فی الخَیرِ .
در #اسراف ، خیری نیست و در [کارهای ]خیر #اسراف نیست
🔷امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:
إذا أرادَ اللهُ بِعَبْدٍ خَیْراً ألْهَمَهُ الاِقْتِصادَ وحُسْنَ التَّدْبِیرِ، وجَنَّبَهُ سُوءَ التَّدْبِیرِ والإسرافَ.
هر گاه خداوند خیر بندهای را بخواهد، به او صرفهجویی و حسن تدبیر عطا کند و از بی تدبیری و #اسراف دورش سازد
.
🔶الإمامُ الکاظمُ علیه السلامـ وقد سُئلَ عَن عَشَرَةِ أقْمِصَهٍ هَل ذلکَ مِنَ السَّرَفِ ـ: لا ، ولکن ذلکَ أبقی لِثِیابِهِ ، ولکنَّ السَّرَفَ أن تَلبَسَ ثَوبَ صَونِکَ فی المکانِ القَذِرِ .
🔹امام کاظم علیه السلامـ وقتی از ایشان سؤال شد : آیا داشتن ده پیراهن #اسراف است؟
ـفرمود : خیر . بلکه داشتن پیراهن زیاد باعث می شود که پیراهنهایش بیشتر عمر کند.
بلکه #اسراف ان است که لباس بیرون را در جای کثیف بپوشد.
🍃🌼🍃
تهیه شده در گروه #عملبهقرآن در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
خدايا!
✨اگر مرا با زنجيرها ببندی،
✨و عطایت را از میان همه خلق از من منع کنى،
✨و ديدگان بندگانت را بر رسوايی هايم بگشايی،
✨و فرمان دهى که مرا به آتش دوزخ کشند
✨و میان من و نیکان جدایى افکنى،
اميدم را از تو نخواهم بريد،
و آرزويم را از عفو تو باز نخواهم گرداند،
و محبتت از ❤️م بيرون نخواهد رفت،
من فراوانی عطايت را نزد خود، و پرده پوشی ات بر گناهانم در دار دنيا را فراموش نخواهم كرد.
قسمتی از دعای ابوحمزه ثمالی( امام سجاد علیه السلام )
@quranpuyan
⬛️◼️◾️سیل، تقدیر یا تدبیرِ ما؟!
🔘حادثه سیل در مناطق مختلف کشور بارِ دیگر سوال نقش تقدیر الهی یا تدبیر انسانی را در ذهنها زنده کرد. تقدیرگرایان هر حادثه را به اراده و مشیت الهی مستند میسازند و مردم را به تسلیم و رضا دعوت میکنند و در مقابل تدبیرگرایان همه حوادث را ناشی از سوء تدبیر انسانی میدانند و انسانها را به استفاده از عقل و تدبیر برای کاهش آن تشویق مینمایند. ولی تعالیم قرآنی به ما می آموزد که تقدیر هرچند حق است ولی رفتار انسانها نیز یک عامل موثر در آن بوده و تقدیر جدایِ از رفتار انسانها رقم نمیخورد: «وَ مَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ»(سوره شوری/۳۰) «فَمَا كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَ لٰكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ»(سوره توبه/۷۰) «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ»(سوره روم/۴۱)
🔘از امتیازات فقه شیعه (که مبتنی بر "اصل عدل" است) تاکید بر اختیار و مسؤلیت انسان است. براساس این مبنا، هیچ کس نمیتواند مسؤلیت رفتار خود را نادیده انگارد و خود را در پناه تقدیر مخفی نماید. مثلا کسی که مانعی در خیابان بوجود می آورد و یا حتی پوست میوهای را در مسیر عابری می اندازد، نسبت به همه پیامدها و حوادث بعدی آن ضامن است. این یک اصل مسلم فقهی است که مستند به روایات است: «مَنْ أَضَرَّ بِشَيْءٍ مِنْ طَرِيقِ الْمُسْلِمِينَ فَهُوَ لَهُ ضَامِنٌ». این اصل، اختصاص به "طریق المسلمین" هم ندارد و همه فضاهای عمومی اعم از دریا و مرتع و جنگل و .. را در برمیگیرد. و چون این منابع حیاتی در اختیار دولت بوده و حفاظت از آنها از وظایف حکومت است، از این رو حکومت نسبت به آنها ضامن می باشد.
🔘مسؤلیت حکومت دینی در قبال طبیعت، علاوه بر مبنای فوق نیازمند قبول یک اصل دیگر (اصل اعتبار علم و بکارگیری آن) نیز هست. زیرا صیانت از طبیعت بدون بهره گیری از دانش و تجارب بشری امکان پذیر نیست. استاد بزرگوار شهید مطهری در مباحث جامعه و تاریخ میگفت: طبیعت تا شناخته شده نباشد، ارباب انسان است و به هر نسبت که شناخته شود، خدمتگزار میشود و می توان آن را مهار کرد. یک نمونه آن بیماریهایی مثل وباست که روزی حاکم علی الاطلاق بودند و وقتی شناخته شدند از پای درآمدند و نمونه دیگر سیل است که امروز هم قابل پیش بینی است و هم از قبل قابل تدبیر است.
ولی اگر در جامعه دینی "علم" ارزش واقعی خود را نداشته باشد و از دانشِ متخصصان استفاده نشود و بنام دین تخطئه شوند و یا دیگران عرصه را بر ایشان تنگ کنند، چکونه می توان از طبیعت در برابر حوادث طبیعی حفاظت کرد؟ آن روز که مطهری رابطه علم و ایمان را بحث میکرد، میگفت: علم در برابر هجوم بیماریها و سیلها و زلزله ها ایمنی میدهد و ایمان در برابر اضطرابها و تنهائیها و پوچ انگاریها. ولی امروز ما با جمعی مواجهیم که میخواهند ایمان را جایگزین علم کنند و در حالی که خود بهره لازم را از علم ندارند، فرصت را از اهل دانش سلب میکنند و به نظر کارشناسی آنان وقعی نمی نهند . شگفت آور است که هنوز هم آثار نزاع علم و ایمان دیده میشود.
🔘روحانیت و علمای دین در مواضع گذشته خود نشان داده اند که در تحلیل حوادث طبیعی تقدیرگرا نبوده و نقش بی تدبیری ها را نادیده نگرفته اند. مثلا در شهریور سال ۵۷ که زلزله هولناک طبس اتفاق افتاد، امام خمینی بجای آنکه مردم را به رضا در برابر قضای الهی فرا خواند، تلفات سنگین را ناشی از بی تدبیری رژیم پهلوی دانست و اعتراض کرد "در محیطی که زلزله خیز است هیچ گونه اقدامی برای حفظ جان مردم محروم صورت نگرفته " ایشان به همین دلیل شخص شاه را عامل خراب شدن خانه ها در زلزله معرفی کرد : "شاه برای زلزله زدگانی دلسوزی میکند که "خود" در اثر بی توجهی در امور خانه سازی، خانه های آنان را بر سر مردمش خراب کرده است"
اگر این منطق درست است و کوتاهی دولت ها در پیشگیری از وقوع حوادث طبیعی یک عامل جدی در تلفات انسانی و خسارتهای گسترده مالی است، پس باید اجازه دهیم تا کارشناسان مربوطه بشکل مستقل بررسی نموده و نقش بی تدبیری ها را در این حوادث مشخص نمایند.
نظام میتواند این حوادث تلخ را فرصتی برای دیدن عیب های خود و اصلاح آنها قرار دهد. در غیر این صورت هر حادثه طبیعی در شرایط ضعف اعتماد عمومی زمینه یک آسیب اجتماعی و سیاسی را فراهم میسازد.
@mohammadsorooshmahallati
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #بیستم
#تمرین 13
#اسراف
◀️خداوند متعال می فرمایند:
🔸َكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ.
🔷 بخوريد و بياشاميد و[لى] زيادهروى مکنيد که او #اسرافکاران را دوست نمىدارد.(31)اعراف
🍃🌼🍃
تهیه شده در گروه #عملبهقرآن در پیام رسان ایتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
کمک های مادی و معنوی خود را از هموطنان گرفتار شده در #سیلاب های اخیر کشور دریغ نکنیم.
https://eitaa.com/quranpuyan