#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_377
❇️#واقع_نگری و #ايمان
💠إِنَّ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ
🌱ما اعمال کسانی را که به آخرت ایمان ندارند، (در نظرشان) زیبا جلوه میدهیم، و بدین ترتیب، ایشان (همواره) سرگرداناند.
نمل - ۴
🔷مساله مهم در زندگی انسان اين است كه واقعيات را آن چنان كه هست درك كند، و در برابر آن موضعگيری صريح داشته باشد، پندارها، پيشداوريها، و تمايلات انحرافی، حب و بغضها، مانع از درك و ديد واقعيات آن چنان كه هست نگردد، و مهمترين تعريفی كه برای فلسفه شده است همين است،" درك حقايق اشياء آن چنان كه هست".
👈به همين دليل يكی از مهمترين تقاضاهايی كه معصومين از خدا داشتند اين بود اللهم ارنی الاشياء كما هی:" خداوندا واقعيتها و موجودات را آن گونه كه هست به من نشان ده" (تا ارزشها را به درستی بشناسم و حق آن را ادا كنم). و اين حالت بدون" ايمان" ميسر نيست، چرا كه هوا و هوسهای سركش، و تمايلات نفسانی بزرگترين حجاب و سد اين راه است، و رفع اين حجاب جز در پرتو تقوی و كنترل هوای نفس، امكان پذير نيست.
🔷لذا در آيات فوق خوانديم:" كسانی كه به آخرت ايمان ندارند، اعمال زشتشان را برای آنها زينت میدهيم، و سرگردان میشوند".
نمونه آشكار و عينی اين معنی را در زندگی گروهی از دنيا پرستان زمان خود به روشنی میبينيم.
🔷آنها به مسائلی افتخار میكنند، و جزء تمدنش میشمارند كه در واقع چيزی جز ننگ و آلودگی و رسوايی نيست.
لجام گسيختگی و بی بند و باری را نشانه" آزادی".
برهنگی و آلودگی زنان را دليل بر" تمدن".
مسابقه در تجمل پرستی را نشانه" شخصيت".
غرق شدن در انواع فساد را، مظهر" حريت".
آدم كشی و جنايت و ويرانگری را دليل بر" قدرت".
خرابكاری و غصب سرمايههای ديگران را،" استعمار" (آبادسازی!).
به كار گرفتن وسائل ارتباط جمعی را در مسير زنندهترين برنامههای ضد اخلاقی دليل بر" احترام به خواست انسانها".
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_377
❇️#آیه6نمل
💠وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ (۶/نمل)
🌱به يقين كه تو قرآن را از سوی حكيمی دانا دريافت میكنی.
🔹دريافت كنندهی وحی، رسول خدا صلی الله عليه و آله است. «وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ»
🔹قرآن، تبلور علم و حكمت الهی است. «الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ»
🔹علم پيامبر لدنّی است. «مِنْ لَدُنْ»
🔹در نزول ودريافت قرآن، هيچ واسطهی غير امينی وجود ندارد. «لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ»
🔹احكام دين، از سرچشمهی علم الهی است و در هر دستوری، حكمتی نهفته است. «حَكِيمٍ عَلِيمٍ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
82.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅«امروز، چه نیازی به قرآن؟»
قرآن هرگز تمام نشده است، چراکه هنوز دارد ما را خطاب قرار میدهد و برای ما به زیباییِ تمام سخن میگوید و این کتابِ تمامنشدنی بر آن است تا همچنان بر ما نازل شود و پیوسته از سوی خداوندِ دوستدارِ انسان، بر ما ابلاغ گردد تا ما را تزکیه کند، تعلیم دهد، حکمت آموزد، به نیکوترین راهها هدایت کند، قدرت تشخيص ببخشد، درستکار کند، به تعقل و تأمل در خویش و تفکر و تحقیق در پیرامون خویش فرابخواند، رشد دهد و رستگار کند.
هنوز بر فراز حکمت ایستاده و ناطقی فعال است و نهیب میزند و هشدار میدهد و هشیار میکند و بشارت میدهد و بیدار میکند و امید میبخشد و صبر میآموزد و نیکی تعلیم میدهد و هنوز سخنان پرمغز و نغز روانهی جانهای مشتاق و روانهای روان و وجدانهای پاکِ جویای معنا و معنویت و پرهیزدهنده از #بیهودگی و مسخشدگی و وصلشونده به #حق و #عدالت و #آزادی میسازد.
سخنران: دکتر بهروز مرادی؛
(جامعهشناس دین و قرآنپژوه)
@quranpuyan
May 11
#زندگي_قرآني
شماره173
سوره #ال_عمران صفحه_65
⚡️❄️ #عفو_يا_عذاب_انسانها، دست خداست نه انبيا و #شفعا.
🔶لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ أَوْ يُعَذِّبَهُمْ فَإِنَّهُمْ ظالِمُونَ «128» ال عمران
(اي پيامبر) هيچ گونه اختياري (درباره عفو كافران، يا مؤمنان فراري از جنگ، يا هدايت كافران) براي تو نيست مگر اينكه (خدا) بخواهد آنها را ببخشد، يا مجازات كند؛ زيرا آنها ستمگرند.
🎊🔸شأن نزول:
💔پس از آن که دندان و پیشانی پیامبر صلّی اللّه علیه و آله در جنگ «احد» شکست و آن همه ضربات سخت بر پیکر مسلمین وارد شد، پیامبر از آینده مشرکان نگران گردید و پیش خود فکر میکرد چگونه این جمعیت قابل هدایت خواهند بود و فرمود: «چگونه چنین جمعیتی رستگار خواهند شد که با پیامبر خود چنین رفتار میکنند در حالی که وی آنها را به سوی خدا دعوت میکند».
آیه نازل شد و به پیامبر دلداری داد که تو مسؤول هدایت آنها نیستی بلکه تنها موظف به تبلیغ آنها میباشی.
🔶 معنى آيه رويهمرفته چنين مىشود:" در باره سرنوشت آنها كارى از دست تو ساخته نيست مگر اينكه خدا بخواهد آنها را ببخشد يا بخاطر ستمى كه كردهاند مجازاتشان كند "و منظور از" آنها "يا كفارى مىباشند كه در اين جنگ ضربههاى سخت به مسلمانان وارد ساختند و حتى دندان و پيشانى پيغمبر ص را شكستند، و يا مسلمانانى مىباشند كه از ميدان جنگ فرار كردند، و پس از پايان جنگ پشيمان شدند و از پيغمبر تقاضاى عفو كردند، آيه مىگويد" #عفو "بخشش يا مجازات و عذاب آنها به دست خدا است و پيامبر هم بدون اذن پروردگار كارى انجام نمىدهد".
🔴وقتى رهبرى امّت صداقت كامل دارد، اينگونه عمل مىكند كه حتّى آياتى را كه از او سلب مسئوليّت مىكند، با كمال صداقت و شهامت براى مردم باز مىخواند، كه خداوند فرمود: تو كارهاى نيستى
1⃣- عفو يا عذاب به دست خداوند است. #شفاعتِ اوليا هم بدون اذن او صورت نمىگيرد و هرگز پيامبران از پيش خود در برابر خداوند استقلالى ندارند.
«لَيْسَ لَكَ مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ»
2⃣- راه #توبه حتّى براى #فراريان از جبهه حقّ و يا كفّارى كه بزرگترين صدمه را به مسلمانان زدهاند، بسته نيست. «أَوْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ»
📚تفسير نور و نمونه.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
May 11
❇️توان بالای عقلی و روحی حضرت #زینب (س)
🔸#توان_عقلی زینب کبری
“توان عقلی” ؛ تعقّل و فهم عمیق مسائل معاصر است ، با چنین توانایی میتوان مسائل جاری و آینده را عمیقا ؛ “فهم کرد” و ارزیابی درست داشت .
🔹حضرت زینب با توان عقلی بالایی دنیای خود را شناخت و از خطرات و نیازها و راهکارها غافل نبود و بخوبی یافته های درست خود را به افکار عمومی عرصه کرد .
👈و این “فهم عمیق” زینب کبری قبل اینکه به میدان تجربه آید و دیگران به آن معترف شوند ، به تایید و تصریح زبان عصمت ، یعنی ؛ به زبان حضرت زین العابدین (ع) آمد و خطاب به ایشان فرمود : “شما توانسته ای بدون اشارتی از سوی کسی تمام امور را ‘فهم’ کنی.”
🔹ذکاوت و قدرت فهم و عقل زینب کبرا درتشخیص صحیح مسیر حق و انحرافات فکری و سیاسی زمان خویش مثال زدنی است .
⭕او چیزی را میدید که جامعه نمیدید ، او دید در تاریکخانه ی بنی امیه ؛ #دین_سازی میشود و با این دین سازی بَدَلی، با زبان دین ؛ اولا ؛ “ #جبرگرایی” ترویج میشودو درنتیجه همه مدیریت ها و کاستی ها و خشونت ها و آدمکشی ها به پایِ خدا گذاشته میشود! ،
و ثانیا؛ با نام “خلافت اسلامی” مجوز خودرائی و دیکتاتوریت و تضییع حقوق رسمی شده! ، و ثالثا؛ به اسم “ضرورت تبعیت از #حاکم” کوچکترین سخن حقی در دفاع از دین و مردم ؛ گناه نابخشودنی و تمرد بر خلیفه و حاکم شمرده میشود!
🔹مواجحه با این تاریکخانه ؛ هم نیاز به چراغ دارد که اسلام شناسی است ، و هم نیاز به عقلانیت دارد و البته نیاز به توان روحی و شکست ناپذیری دارد، و زینب (ع) تمام اینها را داشت.
🔹بدین سان بود که او به “ #عقیله بنی هاشم” نام یافت. البته طبق نقل تاریخ، دیگرانی چون ابن عباس تفاوت زینب از بانوان دیگر بنی هاشم را دریافتند و جملگی از او در مدنیه و بعدها در کوفه به ؛ “عقیلتنا بنی هاشم ” نام بردند . پس ایشان قبل از کربلا هم به یک دختر و یا زن کاملی از جهت فهم نام برده شده.
🔹“#عقل” یعنی فهم صحیح و رفتار درست و “عقیل” یعنی کسی که همواره در امور از عقل بهرمند است و “عقیله” که مبالغه است ، یعنی کسی که بسیار اندیشمند و فهیم است و هیچ چیزی و از حیث زمان و مکان و شرایط اطراف او را از اندیشه صحیح و انتخاب درست غافل نمیکند .
🔹زینب کبری این “فهم عمیق” را با چشمه سار “علم و دانش” نو به نو میکرد. زینب قبل از ایراد خطبه های کوفه و شام مراتب دانش دینی اش نهفته بود ، اگرچه وسعت دانش و علم او را برخی از زنان کوفه در درس تفسیر سوره مریم شنیده بودند ، اما آن خطبه ها با آن محتوای سنگین علمی مراتب معلومات زینب را علنی و فراگیر نمود.
🔸توان روحی زینب کبری
مهم اینجاست که کم نیستند انسانهای بلندمرتبه در فکر و اندیشه که وقتی در مواجهه با ظلم و خشونت و شکنجه و کشتن قرار میگیرند ، کمر خم میکنند و چه بسا زمین گیر میشوند! اما حضرت زینب از آن دسته اندیشمندانِ صحیح النظر نیست که در برابر امواج سنگین مصائب غرق شود.
🔹زینب؛ درکنار آن توانایی عقلی که سخنش را تقدیم نمودم ، دارای “توان روحی” است. آن همه مصائبی که زینب دید، کافی بود گوشه ای از آن اگر با هر فرد دیگری تماس پیدا میکرد او را از تصمیم گیری صحیح و به موقع ، محروم میساخت ، اما زینب از آنچنان توانایی روحی بهرمند است که او را متزلزل و محروم نساخت !
🔹رفتار او در مدیریت کاروان اهلبیت از کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام ، و خصوص برخورد اعجاب آفرینش در مقابل ابن زیاد و یزید،شاهد این حقیقت است .
🔹در “توان روحی” او؛ غیر از “صبر و استقامت”، فضیلتی کمیاب بنام “ #شجاعت” نهفته است که حقیقتا درباره شجاعت زینب (س) قلم توانایی نوشتن ندارد!
او در همهمه و غوغای کوفه با یک اشارت، مردمان کوفه را به خاموشی بُرد و آنان به این اعتراف وا داشت که به یکدیگربگویند؛ #علی (ع) را دیدیم که ظهور کرده !
🔹و از سوی دیگر توان روحی او بود که توانست با “یک تشر” به هسته مرکزی قدرت ، در آن مجلسی که اجازه اظهار حشمت و شوکت و شجاعت ، به کسی داده نمیشد ، یزید را سکه یک پول سیاه کند!
📚استاد هادی سروش
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11