eitaa logo
قران پویان
486 دنبال‌کننده
6هزار عکس
708 ویدیو
626 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره 174 سوره صفحه_66 ❌ در . 🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا أَضْعافاً مُضاعَفَةً وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ‌ «130» ال عمران 🔷اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! ربا (و بهره‌ى پول) را با افزودن‌هاى مكرّر نخوريد، از خدا پروا كنيد تا شايد رستگار شويد. 👈 روش قرآن در مبارزه با ریشه دار اجتماعى این است که: تدریجاً زمینه سازى مى کند، افکار عموم را تدریجاً به مفاسد آنها آشنا مى سازد، و آن گاه که آمادگى براى پذیرفتن تحریم نهائى حاصل شد، ♦️قانون را به صورت صریح اعلام مى نماید (مخصوصاً در مواردى که آلودگى به گناه زیاد و وسیع باشد). و نیز مى دانیم: عرب، در زمان جاهلیت آلودگى شدیدى به خوارى داشت و مخصوصا محیط مکّه محیط رباخواران بود، و سرچشمه بسیارى از بدبختى هاى اجتماعى آنها نیز همین کار زشت و ظالمانه بود، ♦️🔖به همین دلیل، قرآن براى ریشه کن ساختن رباخوارى، حکم تحریم را در چهار مرحله بیان کرده است: 1⃣۱ ـ در آیه ۳۹ سوره روم نخست درباره ربا به یک پند اخلاقى قناعت شده، آنجا که مى فرماید: وَ ما آتَیْتُمْ مِنْ رِباً لِیَرْبُوَا فی أَمْوالِ النّاسِ فَلا یَرْبُوا عِنْدَ اللّهِ وَ ما آتَیْتُمْ مِنْ زَکاة تُریدُونَ وَجْهَ اللّهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُضْعِفُون: آنچه به عنوان ربا مى پردازید تا در اموال مردم فزونى یابد، نزد خدا فرونى نخواهد یافت، و آنچه را به عنوان زکات مى پردازید و تنها رضاى خدا را مى طلبید (مایه برکت است و) کسانى که چنین کنند داراى پاداش مضاعفند . و بدین طریق اعلام مى کند تنها از دیدگاه افراد کوته بین است که ثروت رباخواران از راه سود گرفتن افزایش مى یابد، اما در پیشگاه خدا چیزى بر آنها افزوده نمى شود، بلکه زکات و انفاق در راه خدا است که ثروت ها را افزایش مى دهد. 2⃣۲ ـ در سوره نساء آیه ۱۶۱ ضمن انتقاد از عادات و رسوم غلط یهود به عادت زشت رباخوارى آنها اشاره کرده، مى فرماید: وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ: یکى دیگر از عادات بد آنها این بود که ربا مى خوردند با این که از آن نهى شده بودند . 3⃣۳ ـ در سوره بقره آیات ۲۷۵ تا ۲۷۹ نیز هر گونه رباخوارى به شدت ممنوع اعلام شده و در حکم جنگ با خدا ذکر گردیده است. 4⃣۴ ـ و بالاخره در آیه 130 آل عمران، حکم تحریم صریحاً ذکر شده، اما تنها به یک نوع از انواع ربا و نوع شدید و فاحش آن است اشاره شده است. 📚تفسير نمونه کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🔰تبعات بداموزي و بدفهمي دين،اختلافات مذهبي و تندروي ها مقدسات هر كسي محترم است ريشه اش همان هستند. جريان بين مسلمانها كه شكل گرفت، اين زمينه است براي تضارب آراء بالأخره اگر انسان متحد نشود، نزديك مي شود حداقل تفاهم هست، نيست، اختلاف داخلي نيست، بيگانگان در اين زد و خوردها دخالت نمي كنند، ❌❌ هر كسي است آنها وقتي ﴿يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ﴾ جريان كربلا را بوجود آوردند، جريان قتل وجود مبارك حضرت امير(سلام الله عليه) را به وجود آوردند همين بود. 🔻آن ملعون هم سعي كرد كه در بهترين فرصت، يعني ماه مبارك رمضان در شب قدر اين كار را بكند كه به بهشت برود اين ابن ملجم ملعون اين كار را كرده اين صبر كرده فاصله بشود، زمان مناسب بشود، ماه مبارك رمضان بيايد، شب قدر بيايد كه او به بهترين عبادت برسد. منشأش است. 👈اين وحدت نقش مؤثري دارد، اين همايشها، اين گردهماييها، اين سمينارها، مواظب بودن گفتار و رفتار و كردار، نكردنها، و را به ديگران نثار نكردن. آدم مي تواند تبرّي داشته باشد اما طوري كه به خونريزي نرسد آنها هم راه داده اند ديگر. وقتي گفتند آدم مي تواند از واجبها صرفنظر بكند «مس علي الخفين» هست «عند التقيه» خب خيلي از چيزها را هم گفتند شما مي توانيد انجام بدهيد ديگر به جايي نرسد كه اين خونريزيها بشود. 🎙ايت اله جوادي املي کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِیئِینَ وَ سَبِیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِینَ شیوه ات به بدکاران احسان و روشت زندگی بخشیدن به متجاوزان است از دعای امام صادق ع در ماه رجب @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 36 تا 44 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5794244644212578672.mp3
2.58M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏فَلَمَّا جاءَ سُلَيْمانَ قالَ أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ فَما آتانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتاكُمْ بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ (۳۶) ارْجِعْ إِلَيْهِمْ فَلَنَأْتِيَنَّهُمْ بِجُنُودٍ لا قِبَلَ لَهُمْ بِها وَ لَنُخْرِجَنَّهُمْ مِنْها أَذِلَّةً وَ هُمْ صاغِرُونَ (۳۷/نمل) 🌱‏چون (پيك حامل هدايا) نزد سليمان آمد، سليمان گفت: آيا مرا با مالی ناچيز مدد می‌كنيد؟ پس (بدانيد) آنچه خداوند به من داده بهتر است از آنچه به شما داده است، (من با هديه‌ی شما شاد نمی‌شوم) بلكه شما هستيد كه به هديه‌ی خودتان خوشحاليد. (سليمان به پيك بلقيس) گفت: به سوی آنان برگرد، پس ما حتماً لشكريانی برآنان وارد می‌كنيم كه برای آنان تاب مقابله نيست و ما حتماً آنان را از منطقه، ذليلانه آواره می‌كنيم در حالی كه خواری را احساس خواهند كرد. ‏🔹انگيزه‌ی اوليای خدا مادّيات نيست. «أَ تُمِدُّونَنِ» (مردان خدا خود را با پول معامله نمی‌كنند، زيرا آنان امير دنيا هستند نه اسير آن). ‏🔹مردان خدا، تيزبين و هوشيار و قاطعند. انگيزه‌های فاسد را در پشت هدايا می‌بينند و می‌گريزند و صاحبان آن انگيزه‌ها را توبيخ و سرزنش می‌كنند. ‏«أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ» ‏🔹هدايا را به نحو احسن بپذيريد و پاسخ دهيد. «إِذا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْها»۱ امّا نه در مواردی كه هديه جنبه‌ی رشوه دارد. «أَ تُمِدُّونَنِ» ‏🔹مردان خدا نعمت‌ها را از او می‌دانند. «فَما آتانِيَ اللَّهُ» ‏🔹گاهی بيان قدرت خود، لازم است. «فَما آتانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتاكُمْ» ‏🔹بهترين اهرم برای طرد مال حرام، توجّه به الطاف الهی است. «أَ تُمِدُّونَنِ بِمالٍ فَما آتانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتاكُمْ» ‏🔹اوليای خدا با الطاف الهی به آرامش می‌رسند. «فَما آتانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتاكُمْ» و مردم مادّی با مادّيات. «بَلْ أَنْتُمْ بِهَدِيَّتِكُمْ تَفْرَحُونَ» ‏۱🔹علم و حكمت، بهتر از مال است. «فَما آتانِيَ اللَّهُ خَيْرٌ مِمَّا آتاكُمْ» .بعد از منطق، نوبت قدرت‌نمايی است. «فَلَنَأْتِيَنَّهُمْ» ‏🔹در برابر كسانی كه تنها به قدرت متكی هستند، با صلابت سخن بگوييد. ‏«فَلَنَأْتِيَنَّهُمْ» ‏🔹جهاد، در اديان قبل نيز مطرح بوده است. «فَلَنَأْتِيَنَّهُمْ» ‏🔹تبليغ و ارشاد، بدون هجرت و قدرت كارساز نيست. «فَلَنَأْتِيَنَّهُمْ» ‏🔹كسی كه از مادّيات بگذرد، می‌تواند با قدرت سخن بگويد و از حقّ دفاع كند. «ارْجِعْ إِلَيْهِمْ فَلَنَأْتِيَنَّهُمْ» ‏🔹رهبر بايد از قوای مسلح خود اطمينان كافی داشته باشد. «بِجُنُودٍ لا قِبَلَ لَهُمْ بِها» ‏🔹قدرتِ نظامی اهل حقّ بايد بيش‌از قدرت اهل باطل باشد. «بِجُنُودٍ لا قِبَلَ لَهُمْ» ‏🔹تحقير و به ذلّت كشاندن حكومت‌های كفر وشرك جايز است. «أَذِلَّةً وَ هُمْ صاغِرُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي‌ 💠قالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ وَ مَنْ شَكَرَ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ 🌱(امّا) کسی که دانشی (مختصر) از کتاب (الهی) داشت، گفت: «پیش از آن‌که چشم بر هم زنی، من آن را برایت می‌آورم.» پس هنگامی که (سلیمان) آن را نزد خود حاضر دید، گفت: «این از لطف و عنایت پروردگار من است تا مرا بیازماید که آیا شکر می‌کنم یا ناسپاسی. هر کس شکر کند، فقط به سود خودش شکر کرده است، و هر کس ناسپاسی کند، (صرفاً به خودش ضرر زده است؛ زیرا) پروردگار من، بی‌نیاز و بسیار نعمت‌بخش است.» نمل - ۴۰ 🔷‏دنيا پرستان مغرور، هنگامی كه به قدرت می‌رسند، همه چيز را جز خود فراموش می‌كنند، و تمام امكاناتی را كه بدست آورده‌اند، قارون‌وار كه می‌گفت: إِنَّما أُوتِيتُهُ عَلی‌ عِلْمٍ عِنْدِي‌:" آنچه را دارم بر اثر علم و دانش من است" (سوره قصص آيه ۷۸) از ناحيه خودشان می‌دانند لا غير، در حالی كه بندگان خاص خدا به هر جا برسند می‌گويند: هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي‌:" اين از فضل خدا است بر ما". 🔷‏جالب اينكه سليمان نه تنها اين سخن را به هنگام مشاهده تخت ملكه سبأ در برابرش بيان كرد، بلكه افزود اين برای اين است كه خدا مرا بيازمايد، آيا شكر گذارم يا نه؟. ‏قبلا نيز در همين سوره خوانديم كه سليمان نعمتهای خود را همه از خدا می‌داند، و خاضعانه رو به درگاهش می‌كند كه پروردگارا! شكر اينهمه نعمت را به من الهام كن و توفيقی عطا فرما كه بتوانم در پرتو آن، جلب رضای تو كنم. 👈‏آری اين است معيار شناخت موحدان خالص از دنيا پرستان مغرور، و اين است راه و رسم مردان پرظرفيت و با شخصيت در برابر كم‌ظرفيتان خودخواه. ‏گرچه معمول شده است كه بعضی از متظاهران فقط اين جمله پر معنی سليمان (هذا مِنْ فَضْلِ رَبِّي‌) را بر سر در كاخهای طاغوتی خود می‌نويسند بی آنكه به آن اعتقادی داشته باشند و در عملشان كمتر انعكاسی داشته باشد ولی مهم آنست كه هم بر سر در خانه باشد، هم در پيشانی تمام زندگی انسان و در قلب او، عملش‌ نشان دهد كه همه را از فضل خدا می‌داند، و در مقام شكر آن برآيد، نه شكر با زبان كه شكر با عمل و با تمام وجود. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan