💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_قصص آیات 14 تا 21
📄#صفحه_387
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_387
❇️#آیه15قصص
💠وَ دَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلی حِينِ غَفْلَةٍ مِنْ أَهْلِها فَوَجَدَ فِيها رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلانِ هذا مِنْ شِيعَتِهِ وَ هذا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغاثَهُ الَّذِي مِنْ شِيعَتِهِ عَلَی الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسی فَقَضی عَلَيْهِ قالَ هذا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُضِلٌّ مُبِينٌ (۱۵/قصص)
🌱وموسی وارد شهر شد، در حالی كه مردم (از ورودش) بیخبر بودند، پس در آنجا به دو مرد برخورد كه با يكديگر نزاع میكردند، اين يكی از طرفدارانش و آن (ديگری) از دشمنانش بود. پس آن كه از پيروان موسی بود، از او در برابر دشمنش ياری خواست. پس موسی (به حمايت از دوست خود) مُشتی بر او زد كه كار او را ساخت (و با همان مشت كشته شد)، موسی (از اين پيشامد تكانی خورد و) گفت: اين از كار شيطان بود، همانا او دشمن گمراه كنندهی آشكاری است.
🔹مصلحان جامعه بايد گاهی به صورت ناشناس و غير رسمی، بدون نام و عنوان در ميان مردم حاضر شوند. «دَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلی حِينِ غَفْلَةٍ مِنْ أَهْلِها»
📚حضرت موسی قبل از نبوّت نيز دارای يار و پيرو بود. «مِنْ شِيعَتِهِ»
📚گرچه موسی بزرگ شدهی كاخ فرعون بود، ولی مردم مستضعف به خاطر تفكّر ومنش، او را حامی و رهبر خود میدانستند. «فَاسْتَغاثَهُ»
📚دفاع و حمايت از مظلومان، شيوهی اوليای الهی است. «فَوَكَزَهُ مُوسی»
📚انبيا، افرادی با غيرت، جوانمرد، مظلومنواز وظلم ستيز بودهاند. فَاسْتَغاثَهُ ...
فَوَكَزَهُ مُوسی
📚مردان خدا در صورت لزوم بادشمن درگير میشدند و از زور بازو بهره میبردند. «فَوَكَزَهُ مُوسی»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_387
❇️#پشتيبانی از #مجرمان از بزرگترين گناهان است
💠قالَ رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِلْمُجْرِمِينَ (۱۷/قصص)
🌱(سپس موسی) گفت: پروردگارا! به خاطر (قدرت و) نعمتی كه بر من ارزانی داشتی، پس هرگز پشتيبان تبهكاران نخواهم بود.
🔷در فقه اسلامی باب مفصلی پيرامون" اعانت بر اثم" و" معاونت ظلمه" با احاديث فراوانی داريم كه نشان میدهد يكی از زشتترين گناهان ياری ستمكاران و ظالمان و مجرمان است و سبب میشود كه انسان در سرنوشت شوم آنها شريك باشد.
🔷اصولا ظالمان و ستمگران و افرادی همچون فرعون در هر جامعهای افراد خاصی هستند، و اگر توده جمعيت با آنها همكاری نكنند فرعونها فرعون نمیشوند اين گروهی از مردم زبون و ضعيف و يا فرصتطلب و دنياپرست هستند كه اطراف آنها را میگيرند، و دست و بال آنها و يا حد اقل سياهی لشكرشان میشوند، تا آن قدرت شيطانی را برای آنها فراهم میسازند.
🔷در قرآن مجيد روی اين اصل اسلامی و انسانی كرارا تكيه شده است: در آيه دوم سوره مائده میخوانيم: وَ تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوی وَ لا تَعاوَنُوا عَلَی الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ:" بر نيكی و تقوی تعاون كنيد، و به گناه و تعدی هرگز كمك نكنيد". قرآن با صراحت میگويد:" ركون بر ظالمان موجب عذاب آتش دوزخ است" وَ لا تَرْكَنُوا إِلَی الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ (هود- ۱۱۴).
🔷" ركون" خواه به معنی تمايل قلبی باشد، يا به معنی همكاری ظاهری، يا اظهار رضايت، و يا دوستی و خيرخواهی، يا اطاعت كه هر يك از مفسران تفسيری برای آن كردهاند و يا مفهومی كه جامع همه اينها است، و آن اتكاء و اعتماد و وابستگی است، شاهد زندهای بر مقصود ما است.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
4_5996980818709315807.mp3
43.65M
✅دینداری خردمندانه در مکتب علوی
جلسه بیست و نهم:
#راهنمایان_آسمانی، شئون ذاتی و شئون عرضی
✅پیامبران همواره خود را بشیر و نذیر معرفی کرده اند لذا شان ذاتی هادی اسمانی، #هدایت است نه #حاکمیت.
آیا اگر امام یا پیامبری، حاکم نبود، رسالت و امامتش ناقص است؟
💢نقد دلایلی که برخی علما #رای_مردم را تنها در دوره غیبت نافذ میدانند:
روایاتی که امام علی، امام حسن و امام حسین ع هم حاکمیت خود را منوط به رای مردم کرده اند.
💢هادیان اسمانی،، همه #علوم_غیب را نمی دانتد و فقط وحی و انچه که مریوط به دین است را از خدا دریافت می کنند.
استاد سلیمانی
@quranpuyan
#زندگي_قرآني
شماره 182؛
⭕️ هدف #بعثت انبیا:اقامه قسط و #عدل،
#عدالت یعنی جامعه بدون #فقر
💫فهم زمان، شناخت درست انسان و مقام و ارزش و #کرامت انسانى نیز در راه تحقق بخشى به تربیت و عدالت نقشى بس مهم دارد.
شناخت دینى انسان همان است که در «عهدنامه اشترى» آمده است:
انسانها دو گونه اند: برادران دینى ( #همکیشان) و برابران نوعى ( #همنوعان). و هیچیک نباید تحقیر گردند یا ستم ببینند. امام على(ع) در جایى دیگر درباره حکومت اسلامى مى فرماید: «حکومتى است که به هیچکس در آن ستم نرود، نه مسلمان و نه غیر مسلمان».
💫اغلب در محیط هاى دینى، اهل دین و اهل دنیا هر دو دم از دین مىزنند و به دنبال کار دینى مى روند. یکى از بزرگترین زیانهایى که به دین مىرسد، و #فاجعه هایى که ببار مىآید، از همین پیشامد است، زیرا اهل دنیا مانع اجراى عدالتند. و چون با اهل دین رفیق شوند، آنان را نیز از اجراى عدالتیا اجراى درست و دقیق آن منحرف مىسازند; و از آنجا که این شگرد را در پوششهاى دینى و به نام دین بکار مىبرند، و در مشاغلى نفوذ مىیابند، جهت دین را تغییر مىدهند، و جهتگیریهاى قرآنى را باطل مىکنند، و در نتیجه، از جمله، نسلهاى آگاه را به بریدگى و ناامیدى مىکشانند.
💫انسان براى مبارزه با خود آفریده نشده است، بلکه براى مبارزه با #خودیت آفریده شده است، یعنى براى حرکت تکاملى، در زندگى معتدل، و در میان جمع انسانى. و تحقق این حرکت بدون عدالت محال است.
پس در مرحله نخست باید به شناخت انسان پرداخت، و کاملترین شناخت انسان همان شناخت قرآنى است و نقطه اوج کمال انسان، در «تقوى» دانسته شده است، و راه رسیدن به تقوى را #عدالت دانسته است (اعدلوا، هو اقرب للتقوى).
و #عدالت راستین رسیدن به جامعه منهاى #فقر است; چنانکه امام #على (ع) درباره کوفه (تنها شهرى که در اختیار او بود، و از نفوذ عوامل گوناگون و مخرب نیز مصونیت چندانى نداشت)، مى فرماید:هیچ کس در کوفه نیست که زندگى او سامانى نیافته باشد، پایینترین افراد نان گندم مىخورند، و خانه دارند، و از بهترین آب آشامیدنى استفاده مى کنند.
و این چگونگى در کوفه جنگزده و نفوذ یافته آنروز، یعنى اینکه همه از رفاه نسبى برخوردار باشند، و فقیرى در آن یافت نشود، بحق بسیار بسیار اهمیت دارد. شاید، چنین شهرى در تاریخ، دیگر پدید نیامده باشد.
👌همچنین قرآن کریم، هدف اجتماعى از بعثت پیامبران را «اقامه #قسط» معرفى کرده است که همان حضور عدالت است در میان مردمان بصورتى سرشار و همه گیر (لیقوم الناس بالقسط)، یعنى ساختن جامعه قائم بالقسط.
❓و آیا عدالت چیست؟ عدالت بنابر سخن دو معصوم در قلمرو هدایت و تربیت انسان، همان است که #فقر نباشد و #مردم_در_معیشت و زندگى به « #استغنا» (بىنیازى) برسند،
و به راه رشد درآیند که بدون #عدالت تربیت نیست، و بدون تربیت رشد نیست، و بدون رشد هدایت نیست، و بدون هدایت معرفت نیست، و بدون معرفت عبادت نیست، و بدون عبادت سعادت نیست، زیرا سعادت کامل، در حال ارتباط انسان با خدا تحقق مى یابد. و یکى از مهمترین عوامل و زمینه هاى ممکن سازى ارتباط انسان با خدا، اجراى #عدالت است، از اینرو، در بیان هدف از بعثت پیامبران اقامه قسط و نشر عدالت در میان مردمان یاد گشته است.
🖌مرحوم استاد محمدرضا حكيمي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛