#دعاهای_روزانه
💠 وَ خِرْلى فى قَضآئِکَ وَبارِکْ لى فى قَدَرِکَ حَتّى لا اءُحِبَّ تَعْجيلَ ما اَخَّرْتَ وَلا تَاْخيرَ ما عَجَّلْتَ
⚜و خیر در قضایت را برایم اختیار کن، و به من در تقدیرت برکت ده، تا تعجیل آنچه را تو به تأخیر انداختى نخواهم، و تأخیر آنچه را تو پیش انداختى میل نکنم.
بخشی از دعای عرفه امام حسین (ع)
🆔 @quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
🔥#عذاب بزرگ الهی برای #تمسخر مومنان و صدقه دهندگان
👈در آیه ۷۹ سوره #توبه عاقبت دردناکی برای مسخره کنندگان بیان شده است.
الَّذِينَ يَلْمِزُونَ الْمُطَّوِّعِينَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فِي الصَّدَقَاتِ وَالَّذِينَ لَا يَجِدُونَ إِلَّا جُهْدَهُمْ فَيَسْخَرُونَ مِنْهُمْ سَخِرَ اللَّهُ مِنْهُمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ
فولادوند :ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻣﺆﻣﻨﺎﻧﻰ ﻛﻪ [ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮ ﺻﺪﻗﻪ ﻭﺍﺟﺐ] ﺍﺯ ﺭﻭﻯﻣﻴﻞ ﺻﺪﻗﺎﺕ [ﻣﺴﺘﺤﺐ ﻧﻴﺰ] ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ ﻋﻴﺐ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ ﻭ[ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ] ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ [ﺩﺭ ﺍﻧﻔﺎﻕ] ﺟﺰ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺗﻮﺍﻧﺸﺎﻥ ﻧﻤﻰﻳﺎﺑﻨﺪ [ﻋﻴﺒﺠﻮﻳﻰ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ] ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻳﺸﺨﻨﺪ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ[ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﻛﻪ] ﺧﺪﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﻳﺸﺨﻨﺪ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﻭ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻋﺬﺍﺑﻰ ﭘﺮ ﺩﺭﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.
https://goo.gl/qzSu6s
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣4⃣ تدبر در سوره #صافات
در داستان #ذبح_اسماعيل توسط حضرت ابراهيم، آيا حضرت ابراهيم توسط خدا مامور به قتل فرزندش شد؟
برادر فاضل ما جناب آقای دکتر بهروز مرادی تفسیری از قصه ذبح اسماعیل به این قرار به دست داده است که:
▪️الف. این رؤیای حضرت اسماعیل مطابقی نبوده؛ بلکه نمادین بوده و مراد از ذبح اسماعیل قربانی کردن جسم او نبوده؛ بلکه قربانی کردن علاقه به غیر و تسلیم محض الله شدن بودن است.
▪️ب. او با استناد به شواهدی از قرآن که حاکی است، انبیاء علم غیب نمی دانستند، افزوده است که سبب این که حضرت ابراهیم آهنگ ذبح اسماعیل کرده بود، این بوده است که او علم تعبیر خواب نمی دانسته و خواب خود را اشتباه تعبیر کرده است.
▪️ج. همچنین اضافه کرده است که حمل قصه بر رؤیای مطابقی متخذ از تورات و انجیل است که محرف است و قابل استناد نیست. این بیان علیرغم این است که خود تأکید دارد، مسلمانان باید تفسیر خود را از آیات قرآن از خود قرآن اخذ کنند.
▪️د. همین طور بیان داشته است که در قرآن فرزندکشی مورد مذمت واقع شده و لذا هرگز مفاد قصه ذبح اسماعیل در قرآن نمی تواند عبارت از فرمان کشتن اسماعیل از سوی خدا باشد.
👈اما چنین بیانی و تفسیری به دلایلی که در ذیل می آید، مخدوش است:
🔸اولاً، اگر بناست که فهم ما از آیات قرآن، از خود قرآن اخذ شود، خود قرآن هرگز تورات و انجیل را محرف نشمرده؛ بلکه در خود قرآن، تورات و انجیل تصدیق شده و آنها را حامل احکام و مواعظه الهی شمرده و افزوده است که اگر اهل کتاب تورات و انجیل را برپا ندارند، رستگار نیستند؛ چنان که آمده است: قُلْ يا أَهْلَ الْکتابِ لَسْتُمْ عَلى شَيْءٍ حَتَّى تُقيمُوا التَّوْراةَ وَ اْلإِنْجيلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْکمْ مِنْ رَبِّکمْ (مائده، 68)
تردیدی نیست که در قرآن ناظر به همین تورات و انجیلی که به دست ما رسیده است، سخن گفته است؛ نه تورات و انجیلی که مسلمانان مدعی هستند، پوسیده و از بین رفته است.
🔸ثانیاً، در قرآن کشتن فرزندان برای بتان و یا از روی فقر مورد مذمت قرار گرفته است و آیات مربوط هرگز نافی جواز قربانی فرزند برای خدا نیست.
🔸ثالثاً، قریش بر ملت و آیین پدرشان حضرت ابراهیم بودند و لذا آنان را حنفا می شمردند و عبدالمطلب به پیروی از آیین آباء و اجدادی اش یعنی آیین حضرت ابرهیم نذر کرد که فرزندش را قربانی کند که البته بعد با قید قرعه به قربانی صد شتر تبدیل شد.
🔸رابعاً خود قرآن تصدیق کرده که حضرت ابراهیم رؤیایش را مبنی برذبح پسرش درست تعبیر کرده است: قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا (صافات، 105)؛ لذا این منافی این معناست که حضرت ابراهیم علم تعبیر رؤیا نداشته و او رؤیایش را درست تعبیر نکرده است. بنابراین به اصطلاح رؤیای حضرت ابراهیم صادقه بوده است؛ نه نمادین که نیازمند تعبیر باشد.
رؤیای حضرت ابراهیم از قبیل رؤیای حضرت محمد در زمینه ورود به مسجد الحرام بدون جنگ است؛ چنان که آمده است: لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنينَ مُحَلِّقينَ رُؤُسَکمْ وَ مُقَصِّرينَ لا تَخافُونَ فَعَلِمَ ما لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِنْ دُونِ ذلِک فَتْحاً قَريباً (فتح، 27)
🔸خامساً، اساساً نبی در گفتمان سامی عبارت از کسی است که از طریق رؤیا آگاهی کسب می کند و لذا به تعبیر رؤیاها واقف اند؛ از این رو، سایر مردم وقتی که رؤیایی می دیدند، برای یافتن تعبیر آن نزد نبی می آمدند؛ حال چگونه می توان ادعا کرد که حضرت ابراهیم واقف به مفاد رؤیای خود نبوده است؟
🔸سادساً، با استناد به آیاتی که انبیاء را بشری مثل سایر افراد بشر خوانده است که علم غیب نداشتند و فقط از طریق وحی علم غیب می یافتند، اظهار فرموده اید که حضرت ابراهیم علم تعبیر رؤیا نداشته است. این در حالی است که رؤیا یکی از طرق وحی بوده است و شما اگر برخورداری انبیاء را از وحی پذیرفته اید، باید بپذیرید که انبیاء به مفاد رؤیایی که خود می دیدند، واقف بودند و علم تعبیر رؤیا داشتند.
🔸سابعاً، قرآن به زبان عرب حجاز عصر حضرت محمد(ص) و برای هدایت آنان نازل شده است و لذا باید فهم آنان از آیات قرآن ملاک و مبنا قرار بگیرد؛ نه فهم هایی که مردمان معاصر با تکیه بر پیش فرض های امروزی به فهم آیات قرآن می پردازند و آن مردم هرگز قصه ذبح اسماعیل را نمادین تلقی نکرده بودند؛ بلکه بر همان معنای ذبح واقعی و جسمانی حمل می کردند. کافی است، به تفسیر صحابه و تابعان از آیات مربوط مراجعه شود.
🖌آقای دكتر جعفر نكونام
https://bit.ly/2CeDdxI
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🔰🔰تفاوت #تدبر و #تفسير چيست؟
✅" در (تدبّر در قرآن) همۀ اقشار مردمي در هر رتبه از فهم و درك، و مراتب علمي و روحي كه باشند، شركت دارند وصرفِ بهرهمندي ازترجمه، براي اصلِ تدبّر كفايت ميكند حال آنكه (تفسير) به مجتهدينِ درفهمِ قرآن، اختصاص دارد "
ولي¬الله نقي¬پورفر ، كتاب پژوهشی پیرامون تدبّر در قرآن
✅"مفهوم تدبّر، #فهم_روشمند و #هماهنگ ظاهر قرآن است. ظاهر قرآن عبارت است از آیه، سوره، کل قرآن و موضوعات؛ پس تدبّر در تمام این سطوح معنی دارد. آنچه تاکنون در ترجمه¬ها و تفاسیر بیشتر مورد توجه بوده، تدبّر در آیات قرآن است. تدبّر در سوره¬ها نیز کم¬و¬بیش در برخی از تفاسیر به چشم می¬خورد اما روشمند بودن و در نتیجه قابل تعلیم و ترویج بودن آن محل سؤال است.
🤔ممکن است خوانندۀ گرامی چنین بیندیشد که چرا تدبّر را تفسیر نمی¬خوانیم؟ پاسخ آن است که در فرهنگ قرآن کریم، وظیفه¬ای با اصطلاح تفسیر، بر عهدۀ مخاطبان قرآن گذاشته نشده است. "
حجت الاسلام علي صبوحي،كتاب روش تدبر در سوره هاي قرآن
بخشي از فصل 2-6 #كتاب "مباني و روش مطالعه و فهم ساده قران"
https://t.me/fahmequran
❓ايا روح همان نفس است؟ تفاوت نفس و روح از منظر قرآن چيست؟
🛑قسمت دوم:
🔶 کلمات مربوط به نفس و روح بسیار به جای هم به کار رفته اند و هر کدام هم در چند معنای مختلف - حتی روح و جان هم به جای هم به کار میروند
ولی اگر منظور از روح را آن در نظر بگیریم که و نفخت فیه من روحی و منظور از نفس بقیه ابعاد وجودی انسان ، مرز مشخصی بینشان هست و قابل تفکیک هستند. از جمله اینکه نفس ذائقة الموت است ولی روح که خداوند به خودش منتسب کرده چنین مرگی ندارد
حدیث زیر (و موارد دیگر) به من خیلی کمک کرد که حداقل برای خودم بتوانم تعریفی در نظر بگیرم
🔶"کمیل بن زیاد خطاب به امام علی علیه السلام عرض کرد: ای امیر مومنان! خواهم که از نفسم برایم بگویی، تا معرفتی بدان یابم !
🌹حضرت علیه السلام فرمود: ای کمیل! از کدام نفس برایت بگویم؟
کمیل گفت: مولای من! مگر بیش از یک نفس در من موجود است؟ !
فرمود: ای کمیل! در انسان چهار نفس موجود است:
🔸نامیه نباتیه و حسیه حیوانیه و ناطقه قدسیه و کلیه الهیه
هر یک از آن ها را پنج قوه و دو خصیصه است:
🔸نامیه نباتیه را پنج قوه است: ماسکه و جاذبه و هاضمه و دافعه و مربیه.
اما دو خصلت آن عبارت است از زیادت و نقصان، و انبعاث آن از کبد است.
🔸حسیه حیوانیه را نیز پنج قوه است که عبارتند از:
شنوایی و بینایی و بویایی و چشایی و لامسه.
دو خصلتش نیز رضایت و غضب است، و محل انبعاثش، قلب می باشد .
🔸نفس ناطقه قدسیه را نیز پنج قوه است: فکر و ذکر و علم و حلم و نباهت، و آن را انبعاثی نیست.
این نفس شبیه ترین اشباح، به نفوس ملکیه است، و دو خصیصه دارد که عبارتند از: نزاهت و حکمت
👈کلیه الهیه نیز پنج قوه دارد که عبارتند از: بقای در فنا و نعیم در شقا و عزت در ذلت و فقر در غنا و صبر در بلا. دو خاصیت آن نیز رضا و تسلیم است.
این همان نفسی است که مبداش خداست و عاقبت به سوی او بازگشت دارد؛
چنانکه خدای تعالی فرموده است:
و نفخت فیه من روحی و یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه.
و عقل وسط کل است"
نفس نباتی که مشکلی ندارد تک تک سلولهای زنده بدن ما آن را دارند
🔸نفس حیوانی که حواس ما به شکل ساده هستند (بینائی و...) و اثری که در مغز (ذهن) میگذارند و جمع بندی آن باعث خشم یا خواستن و ... میشود
🔹#نفس انسانی پیچیدگی و کارکردهای فوق العاده ذهن را شامل میشود (higher function به قول فیزیولوژیستها) هسته های مغزی متعدد و قشر پیچیده و ... که باعث میشود هویت انسانی خیلی پیچیده تر از یک حیوان باشد و ضمنا هم امکان یادگیری، تدبیر و دانش و .. به او میدهد (به اصطلاح مولوی شناسان "هویت کاذب" یا روانشاناسان ego)
🔸 و همین هویت مادی است که باعث میشود خداوند بگوید انسان ستیزه جو و کفور و عجول و هلوع و ... است
و روح الهی در اتصال با این سطح است و مرکزیتش مادی نیست (نفخه الهی) و هویت اصلی ماست نه هویت کاذب (دوگانگی ساختار انسان)
👌و اگر انسان بتواند تمرکزش را از ذهن مادی به این سطح غیرمادی منتقل کند بر #نفس مسلط شده است.
💫سركارخانم دكتر يارايي
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst1576_tfwt-nfs-w-rwH-z-mnZr-qrn.aspx
@quranpuyan
خــــداوندا
بنام تو که زیباترین نامهاست
روزمان را آغازمیکنیم
روزی که با نام و یاد توباشد
سراسر شادی است
سراسر عشق ومهربانی
و سراسر خیر وبرکت است
دوشنبه تون پر از خوبی
سلام
صبحتان زیبا
@quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
سوره نساء آيه ۱۴۹
💠 إِنْ تُبْدُوا خَيْرًا أَوْ تُخْفُوهُ أَوْ تَعْفُوا عَنْ سُوءٍ فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ عَفُوًّا قَدِيرًا
⚜ اگر(درباره ى خلق) به پنهان يا آشکار نيکی کنيد، يا از بدی ديگران در گذريد (بسيار محبوب خداست) كه خدا هميشه از بدی ها در مى گذرد.
🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷
چو نيکی نماييد بر اين و آن
اگر آشکار ست يا که نهان
که يزدان هميشه از اعمال بد
بدان رحمت خاص خود بگذرد
🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷
If you do good openly or conceal it or if you pardon an evil act [you should know that] verily, Allah is the powerful Forgiving.
▫️مأخذ نثر : قرآن مجید با ترجمه دکتر مهدی الهی قمشه ای
▫️مأخذ نظم : قرآن مجید با ترجمه شعری اميد مجد
▫️مأخذ انگليسی : قرآن مجید با ترجمه طاهره صفارزاده
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛