eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🛑 قسمت پنجم : ❓ایا در داستان ، به معنای درخت است؟❓ ایا ادم و حوا برهنه بودند؟ منظور از نمودار شدن زشتی ها چیست؟ 💮🔶در آیات ابتدای سوره اعراف،داستان آدم و حوا در جنت و فریب آنها توسط شیطان بیان شده است. 💮🔶 اعراف:20 💮🛑سِفر پيدايش، فصل3 بند 4- ...خدا خوب مي داند زماني كه از ميوه آن درخت بخوريد چشمان شما باز مي شود و مانند خدا مي شويد و مي‌توانيد خوب را از بد تشخيص دهيد ( همچنين در بند 20). 💮🔸نكتة فوق براي فهم مسئله است وگرنه در هيچ آيه قرآن، در ارتباط با داستان ، مطلقاً ذكري از كلمه «عورات»، كه مفسرين بجاي كلمه «سوآه» به كار برده‌اند، نشده است و معلوم نيست اين قصّه خيالي از كجا وارد ذهنيت مسلمانان شده است! چه بسا اين برداشت را هم مفسرين از تورات گرفته باشند. 🔸👈در قرآن همه جا از آشكار شدن «سوآه» ياد كرده است. سوآه كه از كلمه سوء (بدي) مشتق مي‌شود، به چيزي گفته مي‌شود كه ظاهر شدنش شرم آور باشد. گويا به اين خاطر، شارحين اين قصه سراغ اندام‌هاي جنسي رفته‌اند كه شرم آشكار شدن‌شان بديهي‌تر است!؟ 💮🔶معناي دقيق كلمه «سوآه» را، كه پنج بار در قرآن و تماماً در داستان آدم بكار رفته است، در داستان اختلاف دو فرزند آدم، كه تجربه پدر را تكرار كردند، به روشن‌ترين وجه مي‌توان دريافت. وقتي يكي از آن دو(قابيل) برادر خود (هابيل) را به قتل رساند، جنازه مقتول آشكاركننده جنايت و عداوت ناشي از حسادت در نفس قاتل گرديد. او كه نمي‌دانست با مدرك جنايت چه كند، با مشاهده كلاغي كه چيزي را در خاك مخفي مي‌كرد، جنازه برادر را در خاك پنهان نمود! وصف جنازه مقتول در قرآن، با همان كلمه « »، مي‌تواند راهنمايي باشد براي تبيين اين كلمه؛ وقتي جسم عزيزترين وابستگان هم بايد به سرعت در خاك پوشيده شود، وگرنه بوي منزجركننده‌اش همگان را فراري مي‌دهد، فساد اخلاقي انسان و عصيان پروردگار بيشتر آشكار كننده مي‌گردد. اگر مفارقت روح حياتي از جسم انزجار مي‌آورد، مفارقت روح خدايي از آن چه مي كند؟ ⭕️20- بزرگترين ترس و نگراني آدمي دو چيز است: 💢1- پير شدن و ترس از مرگ، 💢2- از دست دادن مالکيت‌هاي اعتباري و قدرت. اين که 14 بار در قرآن به مؤمنان وعده داده شده است که در بهشت نه ترسي خواهند داشت و نه حُزني (لا خوف عليهم و لاهم يحزنون)، عطف به همين نياز ذاتي آدمي است که تنها در بهشت تأمين مي‌گردد و اتفاقاً را در دنيا به چنين فريبي وسوسه کرد . 🛑🔸(فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَانُ...وَقَالَ مَا نَهَاكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَهِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَوْ تَكُونَا مِنَ الْخَالِدِينَ- اعراف 20 (7:20) ). 🔹مَلک شدن آدمي، همان فرشته صفت شدن اکتسابي اوست که شايسته جايگاه بهشتي‌اش مي‌کند، او بايد در بهشتي ساختن زمين مشارکت نمايد تا در رستاخيز، از ميراث‌بران بهشتي باشد که در بنايش سهيم بوده است. 📚از تفسیر اقای عبدالعلی بازرگان 💫 ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید. http://quranpuyan.com/yaf_postst5266_shtbh-dm-w-Hw-chh-bwd--mnZwr-z-nmyn-shdn-zshty-hyshn-chyst.aspx @quranpuyan
💫پروردگارا! از جانب خود به ما رحمتی بخش و کار ما را برای ما به سامان رسان. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://telegram.me/quranpuyan
📖 ؟ "و بَشِّرِ المُخبِتِینَ" (و بشارت ده خاموش شدگان را!) "اِخبات" نرمی و خاموشی است. خاموشیِ آتشِ خواهش ها و فروکش کردن نار طبیعت بشری و خلاص شدن از نفس اماره ی آتشین است. مُخبِت کسی است که در وادی تسلیم، آرام گرفته و خاموش و متواضع گشته و از بند ماسوای حق رها شده است. چنین کسی از قالب های سخت ذهنی، از عواطف و هیجانات کور مخرّب، و از رسومات بازدارنده ی بشری خلاص شده و اکنون در فطرت الهی خویش، ساکن و آرام و متواضع گشته است. و بشارتِ مُخبِت، رهایی اوست. چه آن کس که بتواند از شبکه ی آتشین خواستن ها و داشتن ها به نیکی عبور کند و از اتاقک ذهنِ پر خواهشش "مُخلَص" به در آید، پاداشش همین است. نشانه ی بارز "مُخبِتِین"، بی خواهشی و بی آرزویی است. جز این باشد، یعنی هنوز خاموش نیست. بدان که مقام رهایی و حریّت، از آنِ "مُخبِتِین" و بشارت شادی بخش شان است. 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره ✅ نكات فراز آیات ۱۳-۱ بخش اول 1⃣ تکرار سه باره میزان ( از مجموع ۹ بار در قرآن) و یکبار وزن،این کلمات را در این فراز،کلیدی و مهم کرده است. میزان در آیه ۷ به انواع معیارها و میزان های سنجش مادی و معنوی که خداوند برای قوام جهان هستی و انسان ها افریده و تشریع کرده،اشاره دارد. در آیه ۸ فی المیزان را میتوان به میزانکم برگداند. و با توجه به وجود کلمه الا در ابتدای ایه ،مجموع آیات ۷ و ۸ اینگونه معنا میشود که خدا همانگونه که میزان و وسیله سنجش استمرار حرکت جهان برحساب و نظم مورد انتظار قرار داد،با تعلیم قران و نزول کتب آسمانی،معیارهای و میزانهای مربوط به زندگی انسانها را هم تشریع کرد تا شما انسانها در معیار ها و میزان های زندگی خود طغیان و سرکشی نکنید و ازجمله در یکی از این میزان ها که ترازو و سنجش مادی اشیاست،کم نگذارید. 2⃣ در آیه ۶ نجم، را برخی به معنای ستارگان گرفته اند و برخی به معنای گیاهان و روییدنیها. هر دو حالت صحیح بنظر میرسد حالت اول با شمس و قمر در آیه ۵ تناسب داشته و مفهوم آیه ۶ اینگونه خواهد بود که هر آنچه در زمین و آسمان هست، خاضع نسبت به خدا هستند. اما حالت دوم ارجح است.چرا که در آیه ۵ به اجرام سماوی پرداخته و در آیه ۶ به موضوعات زمینی می پردازد. همچنین با توجه به معنای ریشه لغت نجم یعنی روییدن و شجر به معنای رشد و نمو کردن،ایه این مفهوم را میرساند که هر آنچه ظهور و تولد می کند و هر آنچه که رشد و نمو دارد، از تولد تا کمال،در برابر خدا خاضعند. 3⃣ آلاء : بمعني نعمت،نعمتهاي كثير،احسان و عطا ست . در سوره اعراف آيات ۶۹ و ۷۴ نيز فاذكروا آلاء الله با معناي نعمات خدا بكاررفته است.با توجه به آيه هل جزاء الاحسان الا الاحسان در آيه ۶۰، ميتوان معنای احسان را در اين سوره در نظر گرفت. https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا