eitaa logo
قران پویان
468 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄ ✨ۛ ּبــڛۣــمۭــﷲ ﷻ ּاڶــڕحۡــمۭــنۨ ۛ ּاڸــڕحۡیــمۭ✨ 🌸✨ " مَنْ عَمِلَ صلِحاً مِّن ذَکرٍ أَوْ أُنثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسنِ مَا کانُوا یَعْمَلُون َ‌‏"97/نحل" 🌱 هر کس عمل صالح انجام دهد در حالی که مومن است، خواه مرد باشد یا زن، به او می بخشیم و پاداش آنها را به بهترین اعمالی که انجام دادند، خواهیم داد. ⁉️به‌راستی زندگی پاک یا حیات طیبه چیست؟ آیا این تعبیر قرآنی ناظر به زندگی دنیاست یا به زندگی آخرت؟ و یا تلاش می‌کند مرزهای حیات و زندگی رامتحول سازد و جهان‌بینی نوینی را برای مخاطب خود ترسیم کند؟ 👈 برای درک چیستی حیات طیبه و مفهوم آن با زیست ِقرآنی همراه شوید. 🤲امیدست با شناخت بهتر باورها و رفتارهای مطلوب و نامطلوب در پیاده سازی گامهای بلندتر و صحیح تری را برداریم . 🌸👌 از حضور، همکاری و پیشنهادات همه علاقمندان استقبال میکنیم. 💫لینک گروه واتساپ https://chat.whatsapp.com/EcWfio5iuIq01Dy5YeT0Tt 💫لینک کانال تلگرام https://t.me/zistequrani 💫لینک ایتا https://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d 🙏🌸 لطفا برای اطلاع سایر علاقه مندان، نمایید. ┄═❁🍃❈🌸🍃🌸❈🍃❁═┄
آن کس که به دل، شوق رخ یار ندارد راهی به سراپرده ی اسرار ندارد ای سالک سیر و سفر از خویش، به در شو ! آن آینه صاف است که زنگار ندارد سلام همراهان عزیز صبحتون بخیر ایام به کام @quranpuyan
💐‍ " الحُرَّه "، لقب بزرگ فاطمه(ع) 💐 🍃🌸 کمتر کسی میداند که یکی از القاب مهم و ارزشمند حضرت فاطمه(ع)، " الحُرَّه " است. یعنی " آزاده"، یعنی یک "زن آزاد". یک زن آزاد، زنی صاحب اختیار است، تصمیم گیرنده است و خود صاحب اذن است. کنیز و فرمانبر نیست. فرمانده است. و شگفتا که تاریخ روی این لقب، تبلیغی در خور و شایسته نداشته است! چرا؟! از چه می ترسیده است؟! هر چه باشد اکنون من این لقب بزرگ و نجات بخش را امروزه روز، به بانگ رسا می گویم تا تمامی زنان مسلمان عالم، به تاّسی از ایشان، شجاعانه آزادی و آزادگی شان را پاس دارند. فاطمه(ع) کسی است که برخوردار از آزادی الهی خویش است، چه تجلّیِ اسم فاطر است، چه این خداوند است که او را "حُرَّه" نامیده و آزادش خوانده است. علی(ع) نیز که خود ابو الائمه است، او را " اَیَّتُها الحُرَّه" خطاب می کند. چه علی(ع) خوب می داند که با چه وجود بزرگی روبروست. گاه کسانی که خواستار دیدار فاطمه(ع) می شدند، علی(ع) را واسطه قرار می دادند و علی(ع) در باره درخواست شان، اینگونه فاطمه (ع) را خطاب قرار می داد؛" ای آزاده، این کسان درخواست ملاقات کرده اند، چه اذن می دهی؟!" زیرا خوب می داند آنکه خدا آزاده اش نام نهاده، هموست که تصمیم گیرنده است. این اوست که صاحب اختیار است با که ملاقات داشته باشد و با که نداشته باشد. خدا را شکر که این نکات ظریف و هوشمندانه در لابلای کتب احادیث و سِیَر حفظ شده اند. زن مسلمان، یک زن آزاده است. زیرا نمونه ی بزرگ و بارزی چون فاطمه(ع) الحُرَّه را پیش رو دارد. زن آزاده، هموست که خردمند است، هموست که مدیر و مدبر است. هموست که قابل اعتماد است. چه یک زن آزاده، رها از تعلقات است، در بندِ این چیز و آن چیز نیست، جز این باشد آزاده نیست. یک زن آزاده، پاک و مطهر است زیرا برده ی نفسانیات نیست، در اسارت خواهش ها و آرزوهای واهی قرار ندارد. یک زن آزاده دارای نگاهی پر نفوذ، فهمی عمیق و وجودی قدرتمند است. یک زن آزاده، مربی آزادگی است. نسل آزاده به بار می آورد. نسلی که حماقت ها و جهالت ها را پشت سر گذاشته و مملو از رحمت و خدمت به تمامی مخلوقات خدا گشته است. ای زن فرهیخته که در هر کجای جهان هستی، "الحُرَّه" را دریاب. "آزاده" را دریاب. این آن چیزی است که فطرت الهی تو را شکوفا می کند. نه تنها فاطمه(ع) که مریم(ع) نیز "آزاده" است همچنانکه قرآن می گوید "اِنّی نَذَرتُ لَکَ ما فِی بَطنِی مُحَرّرا"... و بدان که "الحُرُّ حُرُّ و اِن مَسَّهُ الضُّرّ و العَبدُ عَبدُُ و اِن اَلبَسَتهُ الدُّرّ" ( آزاده، آزاده است اگرچه در سختی باشد، و برده، برده است اگرچه لباس مروارید نشان بر تن داشته باشد!)🌸🍃 مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣ تدبر در سوره ✅ نكات فراز آیات ۱۳-۱ بخش دوم 4⃣ معنای فبای آلائ ربکما تکذبان چیست؟ ترجمه مشهور ارایه شده از این آیه :پس کدامیک از نعمتهای خدا را تکذیب می کنید؟ اما با توجه به اینکه در ایات دیگر قران اشاره ای باین مطلب نشده که کافران و مخالفان زمان پیامبر،نعمتهای خدا را تکذیب میکردند و اصولا مراد از تکذیب نعمت چیست،ایا تکذیب وجود نعمت است یا وجود منعم؟ پذیرش این معنا کمی دشوار است. در اینجا دو احتمال میتوان مطرح کرد: ■ اول اینکه مراد از تکذیب،تکذیب عملی است نه لسانی. در سوره های قبلی نیز دیدیم که مکذبان معاد صرفا منحصر در منکران قیامت نیست بلکه کسانی هم که در زبان انرا باور دارند،اما در عمل انرا فراموش می کنند، جزو مکذبین قرار داشتند.در سوره رحمان هم با توجه به آیه ۶۰ که فرموده هل جزاء الاحسان الا الاحسان،در واقع عدم شکر گذاری انس و جن و غفلت از ادای وظیفه خود در برابر نعمات و احسان خدا که شاخص آن در مراعات میزان و معیارتشریع شده توسط خداوند است،نوعی تکذیب عملی نعمتها بشمار امده است. ■ احتمال دوم اینکه ب در فبای آلاء ربکما حرف جر برای مفعول به نباشد(چرا که فعل کذب اگر مفعولش غیر انسان باشد،معمولا با حرف اضافه ب میاید) بلکه مفعول به ،محذوف باشد و معنای ایه چنین باشد که پس بموجب و به پشتوانه کدام احسان و نعمت خدا،تکذیب می کنید؟ شروع سوره با صفت رحمان نشان میدهد که شاید منکران، عذاب و جهنم را بخاطر رحمانیت خدا تکذیب میکردند زیرا در آیه ۴۳ سوره به تکذیب جهنم اشاره شده است هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِي يُكَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ {43}اين است همان جهنمى كه تبهكاران آن را دروغ مى خواندند {43} و در واقع سوره با برشمردن نعمات مختلف خدا، برپایی قیامت و وجود عذاب جهنمی را نیز لازمه رحمانیت خدا میداند. البته بلحاظ قواعد زبانی،اتخاذ بای الائ ربکما بعنوان مفعول به(یعنی همان ترجمه مشهور) ارجح است. 5⃣ نعمتهای بیان شده در این فراز: ▪تعلیم قرآن ▪خلقت انسان ▪وضع امکان قدرت بیان و انتقال مفاهیم توسط انسان ▪قابل محاسبه و پیش بینی بودن تحولات و حرکتهای خورشید و ماه ▪خاضع و فرمانبر بودن کل افرینش در برابر خدا ▪خلق و حفظ اسمان که محافظ زمینیان از خطرات جوی است ▪وضع میزان ▪خلق و گستراندن زمین و رویاندن میوه ها و زراعات که تامین کننده خوراک زمینیان است https://v.ht/alrahman کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قران پویان
⬅️ برگی از نهج البلاغه؛ درددل سوزناک مولا علی ع با پیامبر بعد از فراق س😔😢 ✅  ای پیامبر خدا (ص)، صبر و بردبارى من با از دست دادن دخترت فاطمه کم شده، و توان خویشتندارى ندارم، امّا براى من که سختى جدایى تو را دیده، و سنگینى مصیبت تو را کشیدم، شکیبایى ممکن است. ✅ این من بودم که با دست خود تو را در میان قبر نهادم، و هنگام رحلت، جان گرامى تو میان سینه و گردنم پرواز کرد «پس همه ما از خداییم و به خدا باز مى گردیم». ✅ پس امانتى که به من سپرده بودى برگردانده شد، و به صاحبش رسید، از این پس اندوه من جاودانه، و شبهایم، شب زنده دارى است، تا آن روز که خدا خانه زندگى تو را براى من برگزیند. ✅ به زودى دخترت تو را آگاه خواهد ساخت که امّت تو چگونه در ستمکارى بر او اجتماع کردند، از فاطمه علیها السّلام بپرس، و احوال اندوهناک ما را از او خبر گیر، که هنوز روزگارى سپرى نشده، و یاد تو فراموش نگشته است. ✅ سلام من به هر دوى شما، سلام وداع کننده اى که از روى خشنودى یا خسته دلى سلام نمى کند. اگر از خدمت تو باز مى گردم از روى خستگى نیست، و اگر در کنار قبرت مى نشینم از بدگمانى بدانچه خدا صابران را وعده داده نمى باشد ✅متن عربی خطبه ۲۰۲؛ وَ مِنْ کَلَامٍ لَهُ (علیه السلام) رُوِیَ عَنْهُ أَنَّهُ قَالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَیِّدَهِ النِّسَاءِ فَاطِمَهَ ( علیها السلام ) کَالْمُنَاجِی بِهِ رَسُولَ اللَّهِ (صلى الله علیه وآله) عِنْدَ قَبْرِهِ : السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّی وَ عَنِ ابْنَتِکَ النَّازِلَهِ فِی جِوَارِکَ وَ السَّرِیعَهِ اللَّحَاقِ بِکَ قَلَّ یَا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِیَّتِکَ صَبْرِی وَ رَقَّ عَنْهَا تَجَلُّدِی إِلَّا أَنَّ فِی التَّأَسِّی لِی بِعَظِیمِ فُرْقَتِکَ وَ فَادِحِ مُصِیبَتِکَ مَوْضِعَ تَعَزٍّ فَلَقَدْ وَسَّدْتُکَ فِی مَلْحُودَهِ قَبْرِکَ وَ فَاضَتْ بَیْنَ نَحْرِی وَ صَدْرِی نَفْسُکَ فَ إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِیعَهُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِینَهُ أَمَّا حُزْنِی فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَیْلِی فَمُسَهَّدٌ إِلَى أَنْ یَخْتَارَ اللَّهُ لِی دَارَکَ الَّتِی أَنْتَ بِهَا مُقِیمٌ وَ سَتُنَبِّئُکَ ابْنَتُکَ بِتَضَافُرِ أُمَّتِکَ عَلَى هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ وَ اسْتَخْبِرْهَا الْحَالَ هَذَا وَ لَمْ یَطُلِ الْعَهْدُ وَ لَمْ یَخْلُ مِنْکَ الذِّکْرُ وَ السَّلَامُ عَلَیْکُمَا سَلَامَ مُوَدِّعٍ لَا قَالٍ وَ لَا سَئِمٍ فَإِنْ أَنْصَرِفْ فَلَا عَنْ مَلَالَهٍ وَ إِنْ أُقِمْ فَلَا عَنْ سُوءِ ظَنٍّ بِمَا وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِینَ . https://telegram.me/quranpuyan
فاطمه؛ یعنی همه‌ی مظلومان تاریخ فاطمه پس از مرگش، زندگی دیگری را در تاریخ ،آغاز کرد. در چهره همه ستمدیدگان، هاله‌ای از فاطمه پیدا بود. غضب‌شدگان، پایمال‌شدگان و همه قربانیان زور و فریب، نام فاطمه را شعار خویش داشتند. نام فاطمه، با عشق‌ها، عاطفه‌ها و ایمان‌های شگفت‌انگیز زنان و مردانی که در طول تاریخِ اسلام برای عدالت و آزادی می‌جنگیدند، در توالی قرون پرورش می‌یافت و در زیر تازیانه‌های بیرحم و خونین خلافت‌های جور و حکومت‌های بیداد و غضب، رشد می‌یافت و همه دل‌های مجروح را لبریز می‌ساخت. فاطمه، فاطمه است دکتر علی شریعتی سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) تسلیت باد @quranpuyan
🏴🏴🏴🏴🏴 ☑️ در سالروز شهادت حضرت زهرا (س) مجالس سالهای گذشته ،امسال درفضای مجازی برگزار میشود . ▪️روز یکشنبه ۲۸ دی ماه : 🔻صبح ساعت ۷:۱۵ 🔻عصر ساعت ۱۶:۱۵ 🔻شب ساعت ۲۰:۱۵ 🔲موضوع : ریشه های اختلاف در امت اسلامی پس از رحلت رسول اکرم (ص) ▪️این موضوع در سه بخش در ساعات فوق بصورت انلاین ازصفحه اینستاگرام ارائه میشود. https://www.instagram.com/sorooshmahallati @mohammadsorooshmahallati
"از نیایش های حضرت فاطمه سلام الله علیها" خدایا ⭐️ عاقبتم را به خوشبختی ختم کن و زندگی ام را قرین سلامت بدار؛ ای صاحب فضل و کمال و عزّت و عظمت، هیچ دشمن و حسودی را بر من شاد مکن و هیچ سلطان حقّ ستیز و هیچ شیطان شریری را بر من مسلط منما، بِرَحمَتِکَ یا اَرحَمَ الرّاحِمِین فلاح السائل ص ۲۲۸ 🆔 @quranpuyan
🌹آیات مرتبط با حضرت زهرا س)🌹 به نام خدا فاطمه دخت گرامی پیامبر اکرم در بستر اسلام و قرآن بزرگ شد و در فضای عطرآگین وحی و نبوت پرورش یافت. رسول خدا بیش از هر جای دیگر به خانه فاطمه رفت و آمد داشت. حتی در یک مرحله به مدت چهل روز هر روز صبح می رفت و بعد از سلام آیه تطهیر را تلاوت می فرمود. وقتی خداوند کلماتی را به حضرت ابراهیم یاد می دهد که او را امتحان کند و یا به حضرت آدم که او توبه کند، یکی از آن کلمات نام فاطمه بود. به حدی ایشان در ارزش دارند که اذیت او موجب اذیت پیامبر و خداوند است. بعد از ازدواج با علی دریایی عمیق می شوند که لؤلؤ آنها حسنین است و همه با هم اهل بیت پیامبر محسوب می شوند و اینها هستند که می توانند بطن قران را بفهمند و مس کنند. تسبیحات او که بعد از نماز مستحب است در قرآن ذکر کثیر نامیده شده است. در عصر جاهلیت که برای زن ارزش قائل نبودند قرآن حضرت زهرا را کوثر نامید که نه خیر بلکه خیر کثیر است. آیانی از قرآن در شأن حضرت فاطمه است که بعضی ارتباط با خدا دارد مانند: لیله ای برای قدر، فدک هدیه الهی، مشکوه نور خدا و... و بعضی هم با پیامبر مرتبط است از جمله: ذریه و ذوی القربای او، مصداق نسائنا در جریان مباهله و در موارد زیادی تحت عنوان اهل بیت رسول الله می باشد. و اینکه بعضی آیات مشترک با علی (ع) است مثل: همسر او به امر خدا ادای نذر و اطعام مسکین و یتیم و اسیر و آیاتی هم در شأن خود حضرت چون واقعاً فاطمه فاطمه است زیرا: لیله مبارکه، مؤمنه کامله ، دین قیمه، نساء العالمین و صراط مستقیم است که به تناسب موضوعات بالا ۸۳ آیه در ۳۸ سوره بیان شده است. فصل اول- فاطمه با خدا است 1️⃣ خیر کثیر از طرف خدا آیه ۱- انا اعطیناک الکوثر خیر کوثر همان فاطمه است. در بعضی منابع آمده است «انها نزلت فی فاطمه» علامه طباطبائی می فرمایند این آیه از این دلالت خالی نیست که فرزندان فاطمه ذریه رسول خدایند . 2️⃣ شبی برای خدا آیه ۲ و ۳- انا انزلناه فی لیله القدر- و ما ادریک ما لیله القدر امام صادق (ع) می فرمایند: منظور از «لیله» فاطمه زهرا (س) است و منظور از «القدر» خداوند متعال می باشد پس کسی که فاطمه را بدان گونه که سزاوار و شایان معرفت است، بشناسد «لیله القدر» را درک کرده است . 3️⃣ فدک هدیه خدا برای فاطمه آیه ۴ و ۵- وات ذالقربی حقه و المسکین و ابن السبیل. در حدیثی آمده است هنگامی که این آیه نازل شد پیامبر فدک را به فاطمه داد. به خاطر همین آیه بود که مأمون وقتی فهمید که شأن نزول آیه حضرت زهرا است دستور داد فدک را به فرزندان ایشان برگردانند. 4️⃣ اذیت فاطمه اذیت خدا است آیه ۶ - و الذین یؤذون المؤمنین و المؤمنات. در تفسیر قمی آمده است که منظور مؤمنین علی (ع)و مؤمنات فاطمه (س) است. آیه ۷ - ان الذین یؤذون الله رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخره . پیامبر می فرماید: اگر کسی فاطمه را اذیت کند شامل این آیه می شود. در جایی دیگر از قول پیامبر نقل شده است : فمن آذاها فقد اذانی و من اذانی فقد اذی الله. 5️⃣ چراغدان (مشکوه) نور خدا آیه ۸ - الله نور السموات و الارض مثل نور کمشکوه فیها مصباح . امام صادق (ع) می فرمایند: مشکوة (چراغدان) فاطمه است. 6️⃣ غذا از طرف خدا آیه ۹ - قالت هومن عند الله ان الله یرزرق من یشاء بغیر حساب. روزی پیامبر به خانه فاطمه رفت در حالی که چند روز در خانه او غذای قابل توجهی دیده نمی شد ناگاه غذای فراوان مخصوص نزد او مشاهده کرد از او پرسید این غذا از کجاست؟ فاطمه عرض کرد از نزد خدا (من عند الله). برگرفته از مقاله اقاي عبدالله رضايي فرد با عنوان سيماي فاطمه در قران و حديث https://goo.gl/3X6pLN کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت با عمومی سازی فهم و عمل به قرآن ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5978685297410442608.mp3
12.19M
قلمروتأسی و به حضرت زهرا(س) (نقدی برصورتگرایی درالگوگیری ازسیره فاطمی) آیا همه امور زندگی معصومین، قابل است؟ آیا دختران مسلمان باید در سن ازدواج، به حضرت فاطمه تمسک کنند!؟ توجه به صورت و ظواهر بقدری بوده که برخی فقهای متقدم، خواندن خطبه جمعه برای امتهای غیر عرب را هم به عربی فتوا داده اند. استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید 🌹🌹🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز از سال گذشته، ، هر روز فایل صوتی🎧 قرائت قران يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. تاکنون سوره های :👇 حمد _بقره _آل عمران _نساء _ مائده _ انعام _ اعراف _انفال _توبه _یونس _ هود _ یوسف _ رعد _ ابراهیم ، حجر نحل _ اسراء _ کهف _ مریم _ طه ، انبیاء حج_ مومنون _ نور _ فرقان _شعرا ، نمل - قصص ، عنکبوت ، روم و لقمان به اتمام رسیده که جهت دسترسی به انها میتوانید از لینکهای زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 👈 👈 👈 را شروع خواهیم نمود. 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://telegram.me/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔷 درس هایی مهم از زندگی حضرت زهرا(س) زندگی زهرا س بعنوان یک چگونه بود؟ 🔹 حضرت زهرا فرزند آخرین پیامبر خدا بود. سالهای اولی دوره مدینه در اثر فشار مشرکین به سختی گذشت اما در سالهای پایانی و پس از فتح مکه, زندگی مسلمانان بهبود پیدا کرده بود. در همین دوره, روزی پیامبر به همراه یکی از یارانش به درب خانه دخترش زهرا می رود و میخواهد وارد شود زهرا می پرسد تنهایی رسول الله می فرماید خیر . حضرت گوید من چیزی بر سر ندارم حضرت نیز عبای خویش را می دهد تا زهرا سرش را بپوشاند. این وضع مادی در زمانی بود که زندگی عموم مردم بهتر شده بود. 🔹 باز تاریخ نقل می کند که او علاوه بر داشتن چند فرزند کوچک به انجام کارهای خانه نیز همت می گمارد. اهل خانه از او خواستند حال که وضع مسلمانان بهتر شده به نزد رسولخدا برو و از وی یک خادمه که کمک کار تو باشد بخواه. او اینکار را انجام نداد ولی اهل خانه باز از او خواستند تا به نزد رسولخدا برود او نیز چنین کرد هنگامی که به نزد رسولخدا رفت شرمش آمد چنین تقاضایی کند نیت خود را آشکار نکرد و به منزل آمد. چیزی نگذشت که رسولخدا به خانه زهرا آمد به وی گفت برای گفتن چیزی آمدی ولی نگفتی و برگشتی, حال میشنوم. حضرت زهرا نیز با شرم تقاضایش را مطرح کرد. پیامبر گفت دخترم چیزی یادت میدهم که ارزشش بیش از خادمه است و به وی تسبیحات معروف به تسبیحات حضرت زهرا را یاد داد. از پدر بخاطر لطفش تشکر کرد. 🔹 این دو روایت که تاریخ آنها را ثبت کرده است, نشان میدهد که زهرایی که از منظر استانداردهای امروزی ژن خوب محسوب میشد چگونه وضع وی از متوسط جامعه پایین تر بود. و دوم اینکه پیامبر هم چنین فضایی برای فرزندش فراهم نمیکرد. 🔹 در جهان امروز که نه مثل رسولخدا و نه مانند حضرت زهرا با آن مقام والای معنوی وجود ندارد, پس سیستم را باید طوری طراحی کرد که نه فرزندان مقامات بتوانند از موقعیت خویش سوء استفاده کنند و نه مقامات بتوانند چنین فضایی را برای فرزندان و نزدیکانشان ایجاد کنند. 🖌محمدرضا یوسفی @quranpuyan
🔴 وصيت نامه حضرت زهرا سلام الله عليها بسم الله الرحمن الرحیم هذا ما اوصت به فاطمه بنترسول الله اوصت و هى تشهد ان لا اله الا الله و ان محمدا عبده و رسوله و ان الجنةحق والنار حق و ان الساعة آتیته لاریب فیها و ان الله یبعث من فى القبور. یا علىانا فاطمة بنت محمد (ص ) زوجنى الله منك لاكون لك فى الدنیا والاخره انت اولى بىمن غیرى حنوطى و غسلنى و كفنى باللیل وصل ولدى السلام الى یوم القیامه . بنام خداوند بخشنده مهربان این وصیت نامه دختر رسول خداست در حالى وصیت مى كند كه شهادت می دهد خدایى جز خداى یگانه نیست و محمد (ص) بنده و رسول اوست و بهشت حق است و آتش جهنم حق است و روز قیامت كه هیچ شكى در آن نیست فرا خواهد رسید و ذات الهى جمیع مردگان را از قبور برانگیزاند و زنده گرداندو همه را وارد محشر فرماید. اى على من فاطمه دختر حضرت محمد هستم خدا مرا به ازدواج تو درآورد تا در دنیا و آخرت براى تو باشم و تو از دیگران بر من سزاوارترى.على جان حنوط و غسل و كفن كردن مرا در شب به انجام رسان و شب بر من نماز بگذار وشب مرا دفن كن و هیچ كس را اطلاع نده. اینك با شما وداع می كنم و بر فرزندانم تا روزقیامت سلام و درود می فرستم. 📚 بحارالانوار، جلد ۴۳، ص ۲۱۴.(تبیان) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تا "خدا" هست، هیچ لحظه ای آنقدر سخت نمیشود که نشود تحملش کرد شدنی ها را انجام بده... و نشدنی ها را به "خداوند" بسپار 💮🌸 سلام عزیزان صبحتان متبرک به نگاه پر مهر خدا @quranpuyan
⭕️مقایسه آیات قرآن با پیشین 9⃣5⃣ به ابراهیم: 🌹سوره هود آیات ۷۱ تا ۷۴🌹 و زن او (ابراهیم) ایستاده بود، بخندید و ما وی را به اسحاق و از پی اسحاق به یعقوب مژده دادیم. گفت: وای بر من آیا فرزند می آورم در حالیکه پیرزنم و این شوهرم پیرمرد است؟ واقعاً این چیز بسیار عجیبی ست. گفتند: آیا از کار خدا تعجّب می کنی؟ رحمت خدا و برکات او بر شما خانواده است. همانا او ستوده ی بزرگوار است. 🌹پیدایش،فصل ۱۸ آیه ۱۰🌹 سارا، نزدیک در چادر ، پشت او ایستاده بود و گوش میداد. ابراهیم و سارا خیلی پیر بودند و عادت ماهانه ی زنانگی سارا قطع شده بود.سارا به خودش خندید و گفت: اکنون که من پیر و فرسوده شده ام ، آیا می توانم از رابطه ی جنسی لذّت ببرم؟ در حالیکه شوهرم نیز پیر و فرسوده است؟پس خداوند از ابراهیم پرسید: چرا سارا خندید و گفت، آیا حقیقتاً من می توانم بچّه دار شوم؟ آیا چیزی هست که برای خداوند مشکل باشد؟ https://bit.ly/2NCIaTh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴-۱ سوره رحمن از تفسیر نور ۱- خداوند،اولین معلّم قرآن است. «الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ» ۲- شریعت،بر اساس رحمت است. «الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ» ۳- شبهات را باید پاسخ داد.در برابر کسانی که می گویند:قرآن را بشری به پیامبر آموخته است: «یُعَلِّمُهُ بَشَرٌ» [29]،باید گفت:خدا آموخت. «الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ» ۴- تعلیم قرآن به انسان،جلوه ای از رحمت الهی است. «الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ» ۵- معلّمی،شأن خداوند است. «الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ» ۶- کار تعلیم و تعلّم،باید بر اساس محبّت و رحمت باشد. «الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ» ۷- قرآن،قابل درک و شناخت برای بشر است. «عَلَّمَ الْقُرْآنَ» خَلَقَ الْإِنْسانَ«3» او انسان را آفرید. ۸- علم،برترین کمالی است که خداوند به انسان عطا کرده است. عَلَّمَ ... عَلَّمَهُ (علم و تعلیم قبل و پس از خلقت انسان تکرار شده است) ۹- زبان،وسیله بیان است،اصل بیان هدیه الهی است. «عَلَّمَهُ الْبَیانَ» ۱۰- آفرینش انسان در میان دو تعلیم الهی قرار گرفته است. «عَلَّمَ الْقُرْآنَ ، خَلَقَ الْإِنْسانَ ، عَلَّمَهُ الْبَیانَ» ۱۱- قدرت بیان،جلوه ای از رحمت الهی است. اَلرَّحْمنُ ... عَلَّمَهُ الْبَیانَ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🛑 قسمت هشتم : آخرین قسمت ❓ ممنوعه در داستان وحوا، به چه معناست؟❓ ایا ادم و حوا برهنه بودند؟ نقدی بر نظر ‌ 💮🔶در آیات ابتدای سوره اعراف،داستان آدم و حوا در جنت و فریب آنها توسط شیطان بیان شده است: 💮🚫معنی شجره ممنوعه در كتب مقدس و ایات و روایات 💮🔶تفاسیری که در منابع اسلامی و تورات براى شجره ی ممنوعه آمده است.: ◀️ یکى تفسیر مادّى ،که از ان تعبیر به گندم شده است. چراکه عرب شجرة را تنها به درخت اطلاق نمى کند، بلکه به بوته هاى گیاهان نیز شجره مى گوید، 💢 لذا در قرآن مجید به بوته کدو شجره اطلاق شده است، مى فرماید: 🔸وَ أَنْبَتْنا عَلَیْهِ شَجَرَةً مِنْ یَقْطِین .(صافات.146) ◀️دیگرى تفسیر معنوى ،که از آن تعبیر به شجره حسد و طمع جاودانگی در عمر شده است. 💮کلمه شجرة در قرآن مجید در هر دو معنى به کار رفته است، گاهى در معنى درختان معمولى و مادى مثل: 🔸 وَ شَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَیْناءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ (مومنون.20) 👈که اشاره به درخت زیتون است. و گاهى در شجره معنوى به کار رفته مانند: 🔸وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآنِ (اسراء.60) که منظور از آن، جمعى از مشرکان و اقوام طاغی مى باشد. 👈در تورات، شجره ممنوعه به عنوان شجره علم و دانش و شجره حیات و زندگى معرفى شده است. (سفر تکوین.فصل دوم.شماره 17) 💮💢تورات مى فرماید: آدم قبل از آن که از شجره علم و دانش بخورد علم و دانشى نداشت و حتى برهنگى خود را تشخیص نمى داد، و هنگامى که از آن خورد، و به معنى واقعى، آدم(علیه السلام) گردید. 🔶دکتر ویلیام میلر که او را به عنوان مفسر برجسته و تواناى انجیل (و به طور کلى عهدین) به شمار مى آورند، در کتاب خود تحت عنوان مسیحیت چیست؟ چنین مى نویسد: شیطان به صورت مار داخل باغ شد و حوا را راضى کرد که از میوه آن درخت بخورد، سپس حوا آن را به آدم داد و آدم هم از آن میوه خورد، این عمل والدین اولیه ما، تنها یک اشتباه معمولى، و یا خطائى از راه بى فکرى نبود، بلکه عصیان عمدى بر ضد خالق بود. به عبارت دیگر آنها مى خواستند، خدا شوند، آنها مایل نبودند مطیع اراده خدا گردند، بلکه مى خواستند، امیال خود را انجام دهند، نتیجه چه شد؟ خدا آنها را به شدت سرزنش نمود و از باغ بیرون راند تا در جهان پر درد و رنج، زندگى کنند. (کتاب مسیحیت چیست ص16) این مفسر تورات و انجیل در حقیقت، خواسته است شجره ممنوعه تورات را توجیه کند، ولى گناه ضدیت و جنگ با خدا را به آدم نسبت داده است. 💮🔸🔸نقدی بر نظریه ی تورات: قرآن مى فرماید: همین که آدم و همسرش از آن درخت ممنوع چشیدند، بلافاصله لباس هایشان از تنشان فرو ریخت و اندامشان آشکار گشت (فَلَمّا ذاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُما سَوْآتُهُما). و نیز از این آیه به خوبى استفاده مى شود که آنها قبل از ارتکاب این خلاف، برهنه نبودند بلکه پوششى داشتند که در قرآن، نامى از چگونگى این پوشش برده نشده است، اما هر چه بوده است، نشانه اى براى شخصیت آدم و حوا و احترام آنها محسوب مى شده که با نافرمانى از اندامشان فرو ریخته است. 💮💢در حالى که تورات، آدم و حوا در آن موقع، کاملاً برهنه بودند، ولى زشتى آن را درک نمى کردند، اما هنگامى که از درخت ممنوع که درخت علم و دانش! بود خوردند چشم خردشان باز شد، خود را برهنه دیدند و از زشتى این حالت آگاه شدند!(سفر پیدایش.فصل دوم وسوم) 💮👈و خداوند در آیه 37از سوره ی اعراف مى فرماید: یا بَنی آدَمَ لایَفْتِنَنَّکُمُ الشَّیْطانُ کَما أَخْرَجَ أَبَوَیْکُمْ مِنَ الْجَنَّةِ یَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما: اى فرزندان آدم! شیطان شما را فریب ندهد، آن چنان که پدر و مادرتان را از بهشت، بیرون کرد، و لباس آنها را از تنشان جدا ساخت. .قران پس از آن می فرماید : 🔹🔶هنگامی که ادم وحواچنین دیدن بلافاصله از برگ های درختان بهشتی برای پوشیدن اندام خود استفاده کردند . (وَ طَفِقا یَخْصِفانِ عَلَیْهِما مِنْ وَرَقِ الجنه) 💫برگرفته از كانال نكات تفسيري آيات 💫 موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید. http://quranpuyan.com/yaf_postst5266_shtbh-dm-w-Hw-chh-bwd--mnZwr-z-nmyn-shdn-zshty-hyshn-chyst.aspx @quranpuyan
بخشی از دعای امام جواد(ع) "برای رفع ظلم و ستم از جهان" پروردگارا! ریشه ی ظلم را قطع کن و طناب بیدادگری را پاره پاره کن و بازار بدی را خاموش کن و کسانی را که از ستم بیزارند، عزیز فرما و ریشه گروه ستمکاران را از بیخ و بن برکن و آنان را بعد از نعمت و فراوانی، به کمبود و نقصان دچار فرما. مُهَجُ الدَّعَوات ص ۳۱۵ @quranpuyan