eitaa logo
قران پویان
470 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ساير اوصاف 💠وَ يُعَلِّمُهُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ 🌱(خداوند) به او کتاب (آسمانی) و حکمت و تورات و انجیل را می‌آموزد. آل عمران - ۴۸ 🔷✨‏به دنبال صفات چهارگانه‌ای كه در آيات قبل برای حضرت مسيح ع بيان شد، (آبرومند در دنيا و آخرت بودن، از مقربان بودن، و سخن گفتن در گاهواره و از صالحان بودن) به دو وصف ديگر از اوصاف آن پيامبر بزرگ كه هر كدام نيز تركيبی از مجموعه اوصاف مهمی است، اشاره می‌كند. نخست می‌فرمايد:" خداوند به او كتاب و دانش و تورات و انجيل می‌آموزد" (وَ يُعَلِّمُهُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ التَّوْراةَ وَ الْإِنْجِيلَ‌). ‏نخست به تعليم كتاب و حكمت و دانش به طور كلی اشاره می‌كند و بعد دو مصداق روشن اين كتاب و حكمت يعنی تورات و انجيل را بيان می‌نمايد. 👌‏بديهی است افرادی كه به عنوان رهبر جامعه بشريت از سوی خداوند تعيين می‌شوند، بايد در درجه اول از علم و دانش كافی برخوردار باشند و آيين و قوانين زنده و سازنده‌ای با خود بياورند و در درجه بعد دلايل و اسناد روشنی برای ارتباط خود با خدا ارائه دهند و با اين دو وسيله ماموريت هدايت مردم را تكميل و تثبيت كنند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
‏إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ (۵۱/آل عمران) ‏به راستی كه خداوند، پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستيد كه اين راه مستقيم است. 💬‏نكته‌ها🔻 🔷✨‏برخلاف انجيل‌های تحريف شده كنونی كه از خداوند به عنوان پدر عيسی عليه السلام نام می‌برند، قرآن جمله‌ی‌ «رَبِّي وَ رَبُّكُمْ» را از زبان حضرت عيسی نقل می‌كند، تا با هرگونه تفكّر غلط و ادّعای الوهيّت درباره حضرت عيسی مبارزه كند. 👈 ‏حال كه بناست، راه خدا و بندگی او را بپذيريم كه راهی مستقيم و بدون انحراف است. در حالی كه راههای ديگر دارای لغزشها، محدوديّت‌ها و تابع هوس‌های درونی طاغوت‌هاست. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ فلسفه‌ی عبادت ما، ربوبيّت خداوند است. «إِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ» ‏2⃣ عيسی عليه السلام در مخلوق بودن وتحت تربيت بودن، همانند ساير مردم است. «رَبِّي وَ رَبُّكُمْ» ‏3⃣ عبادت و بندگی خدا، راه مستقيم سعادت است. «فَاعْبُدُوهُ هذا صِراطٌ مُسْتَقِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات فراز آیات ۱۲۲-۱۰۵ ۱- مشترکات دعوت انبیا در این چند فراز که به داستان ۵ پیامبر اشاره شده در ابتدای همه آنها ۵ ایه بطور مشترک وجود دارد که حاکی از اشتراک پیام اصلی انبیا و نیز یکسانی واکنش اقوام مختلف به دعوت انبیا و همچنین تبلیغ انبیا بدون درخواست اجر و مزد از مردم است كَذَّبَتْ قَوْمُ ...الْمُرْسَلِينَ {105} إِذْ قَالَ لَهُمْ ...أَلَا تَتَّقُونَ {106} إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {107} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {108} وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ {109} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {110} قوم .. پيامبران را تكذيب كردند {105}چون ...به آنان گفت آيا پروا نداريد {106}من براى شما فرستاده‏اى در خور اعتمادم {107} از خدا پروا كنيد و فرمانم ببريد {108}و بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمى‏كنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانيان نيست {109} ۲- در انتهای داستان هر قوم بعد از بیان مجازات قوم نیز این عبارت تکرار شده ان فی ذالک لایه و ماکان اکثرهم مومنین و ان ربک لهو العزیزالرحیم ۳- در این ۵ داستان علاوه بر دعوت مشترک انبیا به پیام خاص رسولان که متمرکز بر یک یا چند رفتار مهم یا عقیده خاص اشتباه آن قوم بوده نیز اشاره شده است. الف- قوم نوح: تمسخر و تحقیر پیروان نوح و درخواست از نوح که از انها جدا شده و انها را از خود طرد نماید. ب-قوم عاد:از ایات سوره اینگونه برمی آید که روحیه ای اشرافی و ستمگر و جبار داشتند و با ساخت کاخها و عمارات بلند و شدت عمل در مواجهه با زیردستان و کارهای عبث ،دنبال جاودانگی بوده اند. ج-قوم ثمود:در نعمتهای مختلف غرق بودند اما دچار غفلت شده و با تبعیت از مسرفینی که در زمین فساد می کردند،در استفاده از نعمتها دچار از حدگذرانی و تجاوز از حدود منطقی و شرعی شدند. د- قوم لوط:مبتلا به عمل زشت لواط و همجنس بازی در میان مردان بودند. ه-اصحاب ایکه(حجر):مبتلا به کم فروشی در معاملات و فروکاستن از ارزش کالاها و پیمانه ها بودند. ۴- آیه ۱۱۴-۱۱۲ پاسخ نوح درباره پیروانش است که میگوید من سابقه انها را نمیدانم.اما چون الان ایمان اوردنده اند،انها را طرد نمی کنم(مشابه سوره هود ) که پاسخی به سخن مشابه کافران معاصر پیامبر اسلام راجع به پیروان ایشان است. https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، ریشه ها و واکنشها 🛑قسمت هفدهم : 🔻نمونه‌هاي ديگري از روايات ساختگي. علامه طباطبايي هم علاوه بر مقدمه ،در داخل تفسير الميزان و در حين تفسير آيات مختلف از برخي روايات و نقل آنها در كتب تفسير شيعه و سني انتقاد كرده است. از جمله در سوره در داستان و زليخا در تفسير عبارت "و هم بها لولا ان رءا برهان ربه" كه در زير نظر علامه را مي آوريم: " در الدّرالمنثور است كه ابونعيم در كتاب حليه از على بن ابى طالب (عليه السلام) روايت كرده كه در تفسير آيه (و لقد همت به و هم بها) فرموده: زليخا به يوسف طمع كرد، و يوسف هم به وى طمع كرد.... 👈👈اين روايت از است، و چگونه ممكن است على بن ابى طالب (عليه السلام) چنين فرمايشى كرده باشد؟ با اينكه كلمات او و ساير ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) پر است از مسأله عصمت انبياء و مذهب اين امامان در اين باره معروف است. و نيز در همان كتاب آمده كه: ابو الشيخ از ابن عباس روايت كرده كه گفت: يوسف (عليه السلام)، سه بار دچار لغزش شد، يكى آنجا كه قصد زليخا را كرد، ... اين روايت مخالف صريح قرآن است كه مقام اجتباء و اخلاص را به يوسف نسبت داده،....و از اين قبيل روايات زياد است كه الدر المنثور آنها را نقل كرده، و ما پاره اى از آنها را در آنجا كه آيات را بيان مى كرديم نقل نموديم، و به هيچ يك آنها نيست.👉👉 حال با اينكه همه نامبردگان به طهارت دامن يوسف گواهى داده اند چرا عده اى سبك مغز اين حرفها را از خود درست مى كنند، و دست به دست مى گردانند؟ جهت عمده آنها دو چيز است: ✅افراط در پذيرش و تسليم در برابر هر چه نام دارد،😔😔 يكى از دو علت وقوع دراين افترائات مى باشد يكى از افراطشان در پذيرفتن و تسليم در برابر هر حرفى كه اسم حديث و روايت داشته باشد، ولو هر چه باشد. 👈👈اينها آنچنان نسبت به حديث ركون و خضوع دارند كه حتى اگر برخلاف صريح عقل و صريح قرآن هم باشد قبولش نموده احترامش مى گذارند، 😔 و هم وقتى اينها را ديدند، مشتى كفريات مخالف عقل و دين را به صورت روايات در دست و دهان آنان انداخته و به كلى حق و حقيقت را از يادشان بردند اذهانشان را از معارف حقيقى منصرف نمودند." تفسير الميزان ادامه دارد http://www.quranpuyan.com/yaf_postst510_nqd-lmh-TbTbyy-br-rwsh-tfsyr-mHdthyn.aspx @quranpuyan
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨ مَا شَاءَاللهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللهِ همه چیز به خواست خداست و جز قدرت خدا قوه‌ای نیست 🌱 سوره کهف ، آیه ۳۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 53 تا 61 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️منظور از" " چيست؟ 💠وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ 🌱(بنی‌اسرائیل برای نابودی عیسی و آیینش) نیرنگ به کار بستند و خدا (نیز برای نجات عیسی(ع) و ذلت بنی‌اسرائیل)، ترفندی به کار برد، و خداوند، بهترین ترفندها را به کار می‌برد. آل عمران - ۵۴ 🔷✨‏" مكر" در لغت عرب با آنچه در فارسی امروز از آن می‌فهميم تفاوت بسيار دارد" در فارسی امروز مكر" به نقشه‌های شيطانی و زيان بخش گفته می‌شود، در حالی كه در لغت عرب هر نوع چاره‌انديشی را" مكر" می‌گويند كه گاهی خوب و گاهی زيان‌آور است. 🔷✨‏در كتاب مفردات" راغب" می‌خوانيم: المكر صرف الغير عما يقصده:" مكر اين است كه كسی را از منظورش باز دارند" (اعم از اينكه منظورش خوب باشد يا بد). ‏در قرآن مجيد نيز گاهی" ماكر" با كلمه" خير" ذكر شده مانند:" وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ‌" (خداوند بهترين چاره‌جويان است) و گاهی" مكر" با كلمه" سيئ" آمده‌ است مانند:" وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ‌" (نقشه و انديشه بد جز به صاحبش احاطه نخواهد كرد). 👈 ‏بنا بر اين منظور از آيه مورد بحث و آيات متعدد ديگری كه" مكر" را به خدا نسبت می‌دهد اين است كه دشمنان" مسيح" با طرحهای شيطانی خود می‌خواستند جلو اين دعوت الهی را بگيرند اما خداوند برای حفظ جان پيامبر خود و پيشرفت آيينش تدبير كرد و نقشه‌های آنها نقش بر آب شد و همچنين در موارد ديگر. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️۵۶_۵۷_آل‌عمران 💠‏فَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِينَ (۵۶) 💠وَ أَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ (۵۷) ‏آل عمران: ۵۶-۵۷ 🌱‏و امّا گروهی كه كافر شدند، در دنيا و آخرت به عذابی سخت عذابشان می‌كنم و برای آنها هيچ ياورانی نيست. 🌱‏و امّا كسانی كه ايمان آورده و كارهای شايسته انجام داده‌اند، پاداش‌های آنها را (خدا) بطور كامل خواهد داد و خداوند ستمگران را دوست نمی‌دارد. 💬‏نكته‌ها🔻 ‏در تفسير اطيب‌البيان، نمونه‌ای از عذاب‌های دنيوی بنی‌اسرائيل، اين‌گونه آمده است: ۳۷ سال پس از حضرت مسيح، شخصی به نام طيطوس كه از قيصرهای روم بود، بر يهود مسلّط شد وميليون‌ها نفر از آنان را كشت و هزاران نفر را به اسارت گرفت. او دستور داد اموال آنان را به آتش كشيده و يا غارت كنند و اسيران آنها را طعمه‌ی درندگان سازند. ‏در كنار تهديد كفّار، تشويق اهل ايمان لازم است، چنانكه در كنار ايمان، انجام كارهای نيك لازم است. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏1⃣ سرانجام كفر و بی‌ايمانی، عذاب الهی است. «فَأُعَذِّبُهُمْ» ‏2⃣ هرچه اتمام حجّت بيشتر باشد، قهر خدا بر انكار كنندگان بيشتر خواهد بود. ‏كسانی كه زنده كردن مرده را از عيسی می‌بينند، ولی ايمان نمی‌آورند، مستحق هر نوع عذابی هستند. «فَأُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدِيداً» ‏3⃣ گاهی خداوند در اين دنيا نيز مجازات می‌دهد. «فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ» ‏4⃣ در برابر قهر خدا، هيچ قدرتی نمی‌تواند مانع باشد. «وَ ما لَهُمْ مِنْ ناصِرِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۴۰-۱۲۳ كَذَّبَتْ عَادٌ الْمُرْسَلِينَ {123} عاديان پيامبران [خدا] را تكذيب كردند {123} إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ هُودٌ أَلَا تَتَّقُونَ {124} آنگاه كه برادرشان هود به آنان گفت آيا پروا نداريد {124} إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ {125} من براى شما فرستاده‏اى در خور اعتمادم {125} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {126} پس از خدا پروا كنيد و فرمانم ببريد {126} وَمَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِينَ {127} و بر اين [رسالت] اجرى از شما طلب نمى‏كنم اجر من جز بر عهده پروردگار جهانيان نيست {127} أَتَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ {128} آيا بر هر بلندی ، بنايى (ویلایی) مى‏سازيد (فراتر از نیاز) و کاری عبث و بی فایده می کنید {128} وَتَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ {129} و كاخهاى استوار مى‏گيريد به اميد آنكه جاودانه بمانيد {129} وَإِذَا بَطَشْتُم بَطَشْتُمْ جَبَّارِينَ {130} و چون بازخواست می کنید[چون] زورگويان شدت عمل نشان میدهید{130} فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ {131} پس از خدا پروا داريد و فرمانم ببريد {131} وَاتَّقُوا الَّذِي أَمَدَّكُم بِمَا تَعْلَمُونَ {132} و از آن كس كه شما را به آنچه مى‏دانيد مدد كرد پروا داريد {132} أَمَدَّكُم بِأَنْعَامٍ وَبَنِينَ {133} شما را به [دادن] دامها و پسران مدد كرد {133} وَجَنَّاتٍ وَعُيُونٍ {134} و به [دادن] باغها و چشمه‏ساران {134} إِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ {135} من از عذاب روزى هولناك بر شما مى‏ترسم {135} قَالُوا سَوَاء عَلَيْنَا أَوَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَكُن مِّنَ الْوَاعِظِينَ {136} گفتند خواه اندرز دهى و خواه از اندرزدهندگان نباشى براى ما يكسان است {136} إِنْ هَذَا إِلَّا خُلُقُ الْأَوَّلِينَ {137} اين جز شيوه پيشينيان نيست {137} وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ {138} و ما عذاب نخواهيم شد {138} فَكَذَّبُوهُ فَأَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِينَ {139} پس تكذيبش كردند و هلاكشان كرديم قطعا در اين [ماجرا درس] عبرتى بود و[لى] بيشترشان ايمان‏آورنده نبودند {139} وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ {140} و در حقيقت پروردگار تو مسلط و در عین حال دارای رحمت(نسبت به مومنان) است {140} ♻️عصاره فراز آیات ۱۴۰-۱۲۳ : قوم عاد هم که رفتارهای جبارانه داشتند رسولشان را تکذیب و و دعوتش به پروا از خداوند را نادیده گرفته و عذاب را انکار کردند اما با عذاب خدای عزیز رحیم هلاک شدند. این هم نشانه و عبرتی است اما اکثرشان ایمان نمیاورند. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/a12394 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها 🛑قسمت هجدهم : 🔻نمونه‌هاي ديگري از روايات . روايات شان نزول 👈علامه طباطبایی در ذیل آیات جنگ احد در خصوص روایات شان نزول نیز ،نقد خود به روایات شان نزول را تکرار کرده ،مهم ترین ضعف تفاسیری که فقط مبتنی بر روایات است را آشکار می سازد: 💢🔻"دخالت آراء شخصى راويان و تاءثير اختلاف مذاهب درنقل 💢روايات وارده در داستان جنگ احد بسيار زياد است، ولى در آنها از جهات بسيارى اختلاف شديدى وجود دارد كه چه بسا انسان را دچار سوءظن مى كند و بيشتر اختلاف در رواياتى است كه درباره شاءن نزول بسيارى از آيات اين داستان وارد شده كه تقريبا شصت آيه مى شود آرى اينگونه روايات عجيب به نظر مى رسد و جاى هيچ شكى براى اهل تاءمل و دقت باقى نمى گذارد در اينكه حكم كند كه : 👈مذاهب و عقائد مختلف در آن روايات دست اندازى كرده و هر مذهبى روح عقيدتى خود را در روايتى دميده تا با زبان روايت حرف خود را زده باشد و خلاصه استفاده سياسى كرده باشد😞😳 و همين امر باعث شد كه ما از نقل آن روايات در اين بحث روايتى خود دارى كنيم. 👈اهل بحث متوجه اين نكته گردند كه آنچه در آمده اگر نگوئيم همه اش ،حد اقل بيشترش نظريه شخصى راويان است به اين معنا كه راويان آن احاديث غالبا حوادث تاريخى را نقل مى كنند آنگاه يكى از آيات كريمه قرآن را كه با آن حادثه مناسبتى دارد ضميمه نقل خود مى سازند و مردم خيال مى كنند كه آيه نامبرده اصلا در باره همان حادثه نازل شده و چه بسا همين عمل باعث شده كه يك آيه قطعه قطعه شود و يا چند آيه كه در يك سياق قرار دارند تكه تكه گردند و هر تكه اش را داراى تنزيلى مستقل بپندارند و در باره چند آيه اى كه پشت سر هم نازل شده بگويند: آن آيه اش در باره فلان حادثه و آيه دومش در باره آن حادثه ديگر و سومش در باره آن حادثه ديگر نازل شده است و در نتيجه نظم چنين آياتى به هم خورده سياقش به كلى از بين برود و اين خود يكى از اسباب سستى و بى اعتبارى اينگونه روايات است. اضافه كن بر اين آنچه را كه ما در اول اين بحث تذكر داديم و گفتيم : اختلاف مذاهب دينى هم در لحن اين روايات تاءثير گذاشته هر كسى آنها را به طرف مذهب خود سوق داده تا مذهب خويش را با آن توجيه و تاييد كند.😞 💢👈علاوه بر اينكه جوهاى سياسى و انگيزه هائى كه در هر زمانى حاكم بوده اثرى جدى در حقايق و معارف داشته و نگذاشته كه حقايق آنطور كه بوده باقى بماند بلكه در هاله اى از ابهام و اخفايش كرده است بنابراين كسى كه مى خواهد در مسائل تاريخى غور و دقت كند بايد اين عوامل كه گفتيم در ضبط و نقل احاديث تاريخى دخالت داشته اند را از نظر دور ندارد كه سخت در فهم حقايق مؤ ثر است (و تنها خدا هادى است )." تفسير الميزان ادامه دارد https://b2n.ir/g00634 @quranpuyan
امام علی علیه السلام(فرازی از دعای ایشان به درگاه خداوند متعال): يا خَيرَ مَن أفضَت إلَيهِ القُلوبُ اى بهترين كسى كه دل ها به سويش پرواز مى كند شرح الأخبار ج ۱ ص ۳۸۷ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 62 تا 70 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan