eitaa logo
قران پویان
457 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
692 ویدیو
615 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 16 تا 23 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ روشن و روشنگر 💠وَ كَذلِكَ أَنْزَلْناهُ آياتٍ بَيِّناتٍ وَ أَنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يُرِيدُ (۱۶/حج) 🌱‏و اين گونه قرآن را (به صورت) آيات روشن نازل كرديم، و البتّه خداوند هر كس را بخواهد هدايت می‌كند. 🔹پس از ترسیم نمونه هایى از کشمکش ها و جدال هاى بى مورد و بى جان حق ناپذیران و ستیزه جویان، اینک روشنگرى مى کند که خدا، قرآن و آیات روشن و روشنگر آن را فروفرستاد تا داور و حجت او در میان مردم باشد؛ در این مورد مى فرماید: وَ کَذلِکَ اَنْزَلْناهُ آیاتٍ بَیِّناتٍ 🔹و همان گونه که آیات گذشته را به عنوان حجت و گواه فرو فرستادیم، همین گونه این قرآن را - که کران تا کران آن آیاتى روشن و روشنگر است و بر توحید و توحیدگرایى و عدل و داد و مقررات فردى و اجتماعى راه مى نماید - فرو فرستادیم تا مشعل فراراه شما باشد. وَ اَنَّ اللَّهَ یَهْدى مَنْ یُریدُ 🔹و بى گمان خدا هرکه را بخواهد و شایسته اش بنگرد، او را به وسیله این قرآن به راه حق و عدالت و دین باورى و دیندارى راه مى نماید. 📚تفسیر مجمع البیان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠إِنَّ اللَّهَ يُدْخِلُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ يُحَلَّوْنَ فِيها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤاً وَ لِباسُهُمْ فِيها حَرِيرٌ (۲۳/حج) 🌱‏قطعاً خداوند كسانی را كه ايمان آورده و كارهای نيكو انجام داده‌اند، به باغ‌هايی كه نهرها از زير (درختان) آن جاری است، وارد می‌كند، در آن جا با دستبندهايی از طلا و مرواريد زينت داده می‌شوند و در آن جا لباسشان از ابريشم است. 🔹بهترين راه شادی وتفريح، استفاده از طبيعت است. «جَنَّاتٍ‌- انهار» ‏ 🔹در كنار تهديد، اميد و بشارت لازم است، در آيه‌ی قبل فرمود: «ذُوقُوا عَذابَ الْحَرِيقِ» و در اين آيه فرمود: «لِباسُهُمْ فِيها حَرِيرٌ» 🔹يكی از زيبايی‌های قرآن، تناسب ميان بيم‌ها و اميدها، انذارها و بشارت‌های آن است. «قُطِّعَتْ لَهُمْ ثِيابٌ‌- وَ لِباسُهُمْ فِيها حَرِيرٌ» ‏ 🔹برهنگی ارزش نيست، بهشتيان هم لباس دارند. «لِباسُهُمْ فِيها حَرِيرٌ» ‏ 🔹خداوند، محروميّت‌ها را جبران می‌كند. ابريشم و طلا كه در دنيا برای مردان حرام است، در آخرت وسيله‌ی زيورشان خواهد بود. «ذَهَبٍ‌- حَرِيرٌ» 🔹زيبايی و موزون بودن كلمه‌ها و جمله‌ها، نوعی فصاحت است. (آخرين جمله‌ی آيه قبل «حريق» بود و آخرين جمله اين آيه‌ «حَرِيرٌ» است) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣8⃣ تدبر در سوره در آيه ۷۴ سوره فرقان يكي از دعاهاي عبادالرحمان اين است كه ما را براي متقين امام و پيشوا قرار بده. منظور از امام در اينجا چيست؟ آیه ی ۷۴ سوره ی فرقان وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا {۷۴} و كسانى‏اند كه مى‏گويند پروردگارا به ما از همسران و فرزندانمان آن ده كه مايه روشنى چشمان [ما] باشد و ما را پيشواى پرهيزگاران گردان {۷۴} آیه ی ۱۲۴ سوره ی بقره وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ {۱۲۴} و چون ابراهيم را پروردگارش با كلماتى بيازمود و وى آن همه را به انجام رسانيد [خدا به او] فرمود من تو را پيشواى مردم قرار دادم [ابراهيم] پرسيد از دودمانم [چطور] فرمود پيمان من به بيدادگران نمى‏رسد {۱۲۴} در هر دو آیه از "جعل امام" سخن به میان آمده... اما تفاسیر عبارت جعل امام دردوآیه خیلی با هم تفاوت دارد. در آیه ی ۷۴ سوره ی فرقان عبارت بسیار رقیق ترجمه و تفسیر میشود و صحبت از الگو و پیشوا بودن در حد بسیار سطحی است هر چند که صحبت از امام متقین بودن است... در مقابل تفاسیر در رابطه با آیه ی ۱۲۴ سوره ی بقره مشخص است و همه دوستان از آن آگاه هستند... تفسیر بسیار خاص، جعل میشود انتصاب از طرف پروردگار و امام معنای خاصی پیدا میکند، که جایگاه خاصی را هم میطلبد. اما آیا حقیقتا، بدون در نظر گرفتن روایات، و اطلاعات قبلی... میتوان از خود آیات به چنین اختلافی در رابطه با این عبارت قرآنی رسید؟ پاسخ ۱ فرقان : ۷۴ و کسانی که گويند: پروردگارا، ما را روشنی چشمی از [مشاهدة ايمان و عمل نيکوی] همسران و فرزندان‌مان موهبت فرما ۷۸ و ما را الگوی [عملی] پرهيزکاران گردان. ۷۹ __ ۷۸- «قره عين» اشاره به چيزی است که موجب آرامش و راحتی خيال آدمی گردد. کلمه قره، با قرار و مستقر و استقرار همريشه است و از آرام و قرار گرفتن چشم حکايت مي‌کند، شخص مضطرب و نگران، گوئی چشمش به اين سو و آنسو مي‌گردد و بي‌قرار است. ۷۹- در نظام قرآني، پرهيزکاران بالاترين مقام را دارند و بدون تقوا، نه ايمان تحقق پيدا مي‌کند و نه عمل صالح. اما آخرين ويژگی عبادالرحمن، دعای آنها در پيشوا و الگوی پرهيزکاران شدن است و اين به راستی دعائی بسيار بلند و زياده‌طلبی مي‌نمايد. ولی اگر آن را دنباله نيمه اول آيه و در ارتباط با خانواده معنا کنيم، در اينصورت جايگاه آنرا بهتر درک مي‌کنيم. اين دعائی دوطرفه برای فرزندان و والدين است، دعاکننده از يکطرف آنچنان سعادتی در دنيا و آخرت برای همسر و فرزندان خود آرزو مي‌کند که موجب چشم روشنی و راحتی خيال او در مورد جسم و جان و روح و روان گردد، و از طرف ديگر، از آنجائيکه والدين الگوی عملی فرزندان به شمار مي‌آيند، برای خود نيز توفيق امام و اسوه بودن برای آنان را، به همراه متقی گشتن آنان در پيروی نيکو از حق طلب مي‌کند. تفسير بازرگان https://b2n.ir/j95286 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مروري بر ع به امام ع 🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟ 🛑قسمت بیست پنجم : 💠 اثبات و ابعاد آن 🔶اعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّهُ لَوْ كَانَ لِرَبِّكَ شَرِيكٌ لَأَتَتْكَ رُسُلُهُ وَ لَرَأَيْتَ آثَارَ مُلْكِهِ وَ سُلْطَانِهِ وَ لَعَرَفْتَ أَفْعَالَهُ وَ صِفَاتِهِ، وَ لَكِنَّهُ إِلَهٌ وَاحِدٌ كَمَا وَصَفَ نَفْسَهُ، لَا يُضَادُّهُ فِي مُلْكِهِ أَحَدٌ وَ لَا يَزُولُ أَبَداً وَ لَمْ يَزَلْ، أَوَّلٌ قَبْلَ الْأَشْيَاءِ بِلَا أَوَّلِيَّةٍ وَ آخِرٌ بَعْدَ الْأَشْيَاءِ بِلَا نِهَايَةٍ، بدان، اى فرزند، اگر پروردگارت را شريكى بود، پيامبران او هم نزد تو مى آمدند و آثار پادشاهى و قدرت او را مى ديدى و افعال و صفات او را مى شناختى. ولى خداى تو آن گونه كه خود خويشتن را وصف كرده، خدايى است يكتا. كسى در ملكش با او مخالفتى نكند، هرگز زوال نيابد و همواره خواهد بود. پيش از هر چيز بوده است، كه او را آغازى نيست و بعد از هر چيز خواهد بود، كه او را نهايتى نيست. 🖋ترجمه انصاریان 🌱🌱 او: 🌴امام(عليه السلام) در این بخش به سراغ يکى از دلايل توحيد مى رود، همان توحيدى که پايه اصلى تمام دين و رکن رکين آن است; مى فرمايد: «پسرم بدان اگر پروردگارت شريکى داشت، رسولان او به سوى تو مى آمدند و آثار ملک و قدرتش را مى ديدى و افعال و صفاتش را مى شناختى»; امام(عليه السلام) در يک نگاه براى نفى شريک و همتا براى خداوند به سه امر استدلال مى کند: نخست اينکه اگر خدا شريک و همتايى مى داشت حتما حکيم بود و خداوند حکيم بايد بندگان را از وجود خويش آگاه سازد و اوامر و نواهيش را توسط پيامبران خويش به گوش آنها برساند در حالى که ما مى بينيم تمام انبيا بشر را به سوى خداى واحد دعوت کرده اند; آيات قرآن و متون کتب آسمانى گواه اين مطلب است. از سوى ديگر اگر پروردگار ديگرى وجود داشت بايد آثار ملک و قدرت و سلطان او در جهان نمايان گردد در حالى که هر چه در اين عالم بيشتر دقت مى کنيم به وحدت آن آشناتر مى شويم. جهان مجموعه واحدى است با قوانين يکسان که بر سر تا سر آن حکومت مى کند و اين وحدت که از ساختمان اتم ها گرفته تا کهکشان هاى عظيم همه تحت قانون واحدى به حيات خود ادامه مى دهند، دليل بر يکتايى آفريدگار و يگانگى خداست. آن گاه امام(عليه السلام) در ادامه اين سخن به هفت وصف از صفات خداوند اشاره مى کند: نخست مى فرمايد: «ولى او خداوند يگانه است، همان گونه که خودش را به اين صفت توصيف کرده است»; (وَلَکِنَّهُ إِلَهٌ وَاحِدٌ کَمَا وَصَفَ نَفْسَهُ). 💎📖 در قرآن مجيد نيز بارها خودش را به توصيف کرده اس. ↩در دومين وصف مى فرمايد: «هيچ کس در ملک و مملکتش با او ضديت نمى کند»; (لاَ يُضَادُّهُ فِي مُلْکِهِ أَحَدٌ). اين همان توحيد در است که يکى از شاخه هاى توحيد افعالى است; مالک يکى است و حاکم يکى. دليل آن هم روشن است، زيرا وقتى بپذيريم خالق اوست طبعا مالک و حاکم جز او نمى تواند باشد. آن هم خالقيت مستمر، چرا که مى دانيم خلقتش دائمى است; يعنى ما لحظه به لحظه آفريده مى شويم درست مانند نور چراغ که به منبع مولّد برق ارتباط دارد و اگر يک لحظه رابطه اش قطع شود خاموش مى گردد. آرى او همه روز خالق است و همواره حاکم و مالک. آن گاه در بيان سومين و چهارمين وصف مى افزايد: «و هرگز زايل نخواهد شد و همواره بوده است»; (وَلاَ يَزُولُ أَبَداً وَلَمْ يَزَلْ). دليل اينها روشن است، زيرا مى دانيم او واجب الوجود است، واجب الوجود حقيقتى است که به تعبير ساده، وجود او از ذاتش مى جوشد، بنابراين چنين وجودى ازلى است و بايد ابدى باشد. بنابراين پنجمين و ششمين وصف را هم مى توان از اينجا نتيجه گرفت که مى فرمايد: «او سرسلسله هستى است بى آنکه آغازى داشته باشد و آخرين آنها است بى آنکه پايانى برايش تصور شود»; اين دو وصف نيز از لوازم ازليت و ابديت ذات پاک اوست که آن هم نتيجه واجب الوجود بودن او است. 🖋شرح ایت الله مکارم شیرازی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله: الزُّهْدُ فِي اَلدُّنْيَا قَصْرُ اَلْأَمَلِ وَ شُكْرُ كُلِّ نِعْمَةٍ وَ اَلْوَرَعُ عَنْ كُلِّ مَا حَرَّمَ اَللَّهُ زهد به دنيا ، عبارت است از: كوتاه كردن آرزو، گزاردن شكر هر نعمتى، و پرهيز از هر آنچه خداوند ، حرام كرده است. تحف العقول ج۱ ص۵۸ 🌸 سالروز میلاد با سعادت رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و امام جعفر صادق علیه السلام بر شما مبارک و فرخنده باد 🌸 🆔 @quranpuyan
═❁🍃❈🌸❈🍃❁══❁🍃❈🌸❈🍃❁═ اللّٰهُمَّ اجْعَلْ جَوَامِعَ صَلَواتِكَ، وَنَوَامِيَ بَرَكاتِكَ، وَفَواضِلَ خَيْراتِكَ، وَشَرائِفَ تَحِيَّاتِكَ وَتَسْلِيمَاتِكَ وَكَرامَاتِكَ وَرَحَمَاتِكَ، وَصَلَوَاتِ مَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ، وَأَنْبِيائِكَ الْمُرْسَلِينَ، وَأَئِمَّتِكَ الْمُنْتَجَبِينَ، وَعِبادِكَ الصَّالِحِينَ، وَأَهْلِ السَّمَاواتِ وَالْأَرَضِينَ، وَمَنْ سَبَّحَ لَكَ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَرَسُولِكَ وَشاهِدِكَ وَنَبِيِّكَ وَنَذِيرِكَ وَأَمِينِكَ وَمَكِينِكَ وَنَجِيِّكَ وَنَجِيبِكَ وَحَبِيبِكَ وَخَلِيلِكَ وَصَفِيِّكَ وَصَفْوَتِكَ وَخاصَّتِكَ وَخالِصَتِكَ وَرَحْمَتِكَ وَخَيْرِ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ، نَبِيِّ الرَّحْمَةِ، وَخازِنِ الْمَغْفِرَةِ، وَقائِدِ الْخَيْرِ وَالْبَرَكَةِ؛ خدایا قرار ده درودهای همه جانبه‌ات و روینده برکاتت و فزونی‌های خیراتت و شرافت‌های تحیاتت و سلام‌هایت و کرامت‌هایت و رحمت‌هایت و درودهای فرشتگان مقرّبت و انبیای مرسلت و امامان برگزیده‌ات و بندگان شایسته‌ات و اهل آسمان‌ها و زمین‌ها و هرکه تسبیح تو گوید، ای پروردگار جهانیان، از گذشتگان و آیندگان، بر محمّد بنده‌ات و فرستاده‌ات و گواه بر آفریده‌هایت و پیامبرت و بیم‌دهنده‌ات و امینت و بنده با قدرت و ارجمند و نجیبت و محبوب و دوست صمیمی و برگزیده و مخصوص، خالص و رحمتت و بهترین انتخاب شده از میان آفریده‌هایت، پیامبر رحمت و خزانه‌دار آمرزش و پیشرو خیر و برکت؛ 🌾از زیارت حضرت رسول (ص) ═❁🍃❈🌸❈🍃❁══❁🍃❈🌸❈🍃❁═ 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4ویژگی از نگاه امام ع 🥀امام صادق ع از جد بزرگوارش نقل میکند که رسول خدا (ص) فرمودند : 🌐💢 آنکس که پس از من بر امتم یابد را به یاد خدا سفارش میکنم که حتما 🔹بر جماعت مسلمین مهربانی کند ، 🔹بزرگ سالشان را گرامی شمارد ؛ 🔹بر ناتوانانشان رحمت آورد ؛ 🔹دانشمندانشان را بزرگ دارد ؛ 🔹و با سیاستهایی که موجب ضرر مردم گردد آنها را خوار نکند ؛ 🔹و فقر را در جامعه شیوع ندهد که مردم را کافر میکند . 📚 اصول کافی ج ۱ ص ۴۰۶ 🍃🌺🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
4_5852832808493384490.mp3
7.37M
🔻بمناسبت ولادت پیامبر اکرم(ص)🔻 🌸🌸«پیامبر »🌸🌸 استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۞﷽‌۞ 💠 «کتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَیک مُبارَک لِیدَّبَّرُوا آیاتِهِ وَ لِیتَذَکرَ أُولُوا الْأَلْبابِ».ص/ 29 🌱 کتابی فرخنده بر تو فرو فرستادیم، تا در آیات آن تدبر کنند و خردمندان از آن پند گیرند. 🌺راست ترین سخن، رساترین پند و زیباترین حکایت، کتاب خدا (قرآن) است کتاب خدا را محکم بگیرید زیرا رشته ایست مستحکم ونوریست آشکار و داروییست شفابخش و پربرکت 🌺با توجه به ختم یک دور قران مجید در برنامه تلاوت روزانه یک صفحه در گروه و استقبال مخاطبان عزیز از تداوم آن، باميد خدا دوره جدید را 👈👈 ازشنبہ 23 مهر ماه با مطالعه و تدبر در سوره مباركه آغاز مي كنيم هر روز یک صفحه از قران کریم به همراه :👇 ✔️ترجمه و توضيح ساده آیات صفحه بصورت صوتي و تصویری ✔️فایل صوتی تفسیر آقای قرائتی و بازرگان ✔️و چند نكته تفسيري از صفحه آغاز میڪنیم و انشالله بہ ترتیب ادامہ خواهد یافت. 👈👈عزیزانی که در گروههای تقرب واتساپ عضو بوده اند، می توانند از ادامه سوره انعام را در گروه تلگرامی دنبال کنند. 💫شما هم میتوانید از شنبه با ما شروع کنید. 🙏لطفا براے سایر علاقہ مندان هم نمایید. ჻࿐ 🍃═🌸━━┓   @taqarrob99 ┗━━🌸═🍃჻࿐
🌴پیامبر، منادی از و باطل خداوند در سوره اعراف در توصیف رسول گرامی اسلام میفرماید: ﴿وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأغْلاَلَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾؛ آن بارهای سنگین آن غُلی كه در گردن و دست و پای اینهاست و جلوی اینها را گرفته، حریت را از اینها سلب كرده، را از اینها سلب كرده،این زنجیری که در دست و پای اینهاست حضرت باز می کند. حالا آداب و سُنن جاهلی است که به عنوان زنجیر هست یا استعمار و استثمار و استکبار و هاست که است که در دست و پای اینهاست، به هر تقدیر فرمود إصری که در اعضا و جوارح اینها دست و پای اینها را بَست و آن غُل هایی که در گردن اینهاست را برمی دارد. اگر است، اگر است، اگر است، اگر است، همه این عناوین رَذل چهارگانه، یا زنجیری است در دست و پا یا غُلی است در گردن؛ کار پیغمبر این است که هم این «إصر» را بر می دارد و هم آن «غُل» را. 🔸 گاهی هم ممکن است برخی از آداب و سُنن جاهلی دست و پا گیر باشد، قیود و توهّم، دست و پا گیر باشد؛ همین اعتقاد به شانس، اعتقاد به فال گیری، اعتقاد به کف بینی، اینها یک سلسله زنجیرهای آداب و سُنن باطلی است که دست و پاگیر است. دین بر اساس حق و و ، این زنجیرهای دست و پاگیر را که باطل است از اینها گرفته است. نحس دانستن دختر و فرق گذاشتن بین دختر و پسر هم جزء سنن جاهلی بود. یک سلسله سُنن بود که إصر و زنجیر دست و پاگیر بود، غُل و زنجیر گردن گیر بود، پیامبر اینها را برداشت: ﴿یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الأغْلاَلَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾. 🎙ایت الله جوادی املی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ إِنَّ اللهَ بِالنَّاسِ لَرَءُوفٌ رَحِيمٌ یقیناً خدا به همه مردم رئوف و مهربان است 🌱 سوره حج ، آیه ۶۵ 🆔️ @quranpuyan