eitaa logo
قران پویان
472 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۴۶-۳۲ سوره کهف بخش دوم أَوْ يُصْبِحَ مَاؤُهَا غَوْرًا فَلَن تَسْتَطِيعَ لَهُ طَلَبًا {41} يا آب آن [در زمين] فروكش كند تا هرگز نتوانى آن را به دست آورى {41} وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَا أَنفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا {42} [تا به او رسيد آنچه را بايد برسد] و [آفت آسمانى] ميوه‏هايش را فرو گرفت پس براى [از كف دادن] آنچه در آن [باغ] هزينه كرده بود دستهايش را بر هم مى‏زد در حالى كه داربستهاى آن فرو ريخته بود و [به حسرت] مى‏گفت اى كاش هيچ كس را شريك پروردگارم نمى‏ساختم {42} وَلَمْ تَكُن لَّهُ فِئَةٌ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مُنتَصِرًا {43} و او را در برابر خدا گروهى نبود تا ياريش كنند و توانى نداشت كه خود را يارى كند {43} هُنَالِكَ الْوَلَايَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَوَابًا وَخَيْرٌ عُقْبًا {44} در آنجا [آشكار شد كه] يارى به خداى حق تعلق دارد اوست بهترين پاداش و [اوست] بهترين فرجام {44} مثال ۱ : کسی که به مال و دارایی و فرزندان خود متکی بود و خود را مالک و مدبر انها میدانست و بر همین پندار، عذاب قیامت را هم نفی میکرد با یک بلای اسمانی شبانه باذن خدا ثمره اش از دست رفت و در برابر این اعمال ولایت خدا، یاوری نداشت. وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَاء أَنزَلْنَاهُ مِنَ السَّمَاء فَاخْتَلَطَ بِهِ نَبَاتُ الْأَرْضِ فَأَصْبَحَ هَشِيمًا تَذْرُوهُ الرِّيَاحُ وَكَانَ اللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ مُّقْتَدِرًا {45} و براى آنان زندگى دنيا را مثل بزن كه مانند آبى است كه آن را از آسمان فرو فرستاديم سپس گياه زمين با آن درآميخت و [چنان] خشك گرديد كه بادها پراكنده‏اش كردند و خداست كه همواره بر هر چيزى تواناست {45} الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا {46} مال و پسران زيور زندگى دنيايند و نيكيهاى ماندگار از نظر پاداش نزد پروردگارت بهتر و از نظر اميد [نيز] بهتر است {46} مثال ۲ : زندگی دنیا (مال و فرزند) مانند ابی است که رونق موقت به گیاهان زمین میدهد اما پس از مدتی خشک و با بادی پراکنده میشوند.تنها اگر این فرصت دنیا با ایمان و عمل صالح آمیخته شود، ماندگار و نجات دهنده خواهد بود. عصاره فراز آیات ۴۶-۲۷ : ای پیامبر با ذکر این دو مثال بگو مال و فرزند و خدم و حشم، زینت زندگی دنیا و فناپذیر هستند. تفاخر و اتکا به انها و فراموشی از موثر اصلی جهان، که غالب بر همه چیز است، شرک به ربوبیت خدا و مایه خسران بوده و انجام عمل صالح برای رب مقتدر واحد، ماندگار و نجات دهنده است. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅گزيدهايي از نظرات در تفسير الميزان 🛑قسمت دوم 🔷 " در الدر المنثور در ذيل آيه فان تولوا فانما عليه ما حمل و عليکم ما حملتم ... مي‏گويد : ابن جرير روايت کرده که گفت : من عرضه داشتم : يا رسول الله،بعد از تو تکليف ما با که بر ما حکومت مي‏کنند چيست؟ اگر چنانچه احکام خدا را به نفع خود و به ضرر ما تفسير کنند ، و در نتيجه حق ما را که خدا برايمان قرار داده از ما سلب نمايند مي‏توانيم با آنان قتال نموده ، دشمنشان بداريم ؟ رسول خدا فرمود : آنان مسؤول وظايف خويش و شما مسؤول وظايف خويشيد . مؤلف : هيچ شکي نبايد کرد در اينکه اسلام با روح -حق و اماته باطل که در آن هست هرگز اجازه نمي‏دهد که ستمکاران متجاهر به ظلم بر مردم مسلط شوند ، و هرگز اجازه و را از ياغيان فاجر به مردمي که قدرت بر رفع ظلم را دارند نمي‏دهد . در ابحاث اجتماعي امروز نيز روشن شده که ، و افسار گسيختگي آنان در تحکم و بزرگترين خطر و پليدترين آثار را در اجتماع دارد ، که يکي از آنها پديد آمدن و ‏ها و جنگها است ، در هنگامي که مردم در مقام بر مي ‏آيند که ستمکاران را به عدالت و حق وا دارند" ترجمة الميزان ج : 15 - ص : 220 🔷 جامعه اسلامی، جامعه­ ای نیست که شهروندان در آن مدیریت می شوند، بلکه جامعه­ ای است که آن را، مدیریت می کنند! جامعه اسلامی جامعه­ ای نیست که یکی بر همه، دارد، بلکه جامعه­ ای است که چون قدرت از مردم نشأت می گیرد، همه بر همه تسلط دارند و به تعبیر علامه «تسلیط الکل علی الکل» است (المیزان، ج 1، ص 186). 🔶 "خداوند هرچند از ما اطاعت مطلق و بدون قید و شرط می خواهد، ولی رضایت ندارد که "احکام" و "معارف" که به ما ارائه می کند چشم بسته و کورکورانه و بدون تفکّر، اخذ کنیم، او می خواهد که "علل" احکام و قوانین برای ما روشن شود." (المیزان، ج2، ص197) https://b2n.ir/r85062 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 44 تا 55 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️حركت ! 💠أَ لَمْ تَرَ إِلى‏ رَبِّكَ كَيْفَ مَدَّ الظِّلَّ وَ لَوْ شاءَ لَجَعَلَهُ ساكِناً ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلاً 🌱آیا به (آفرینش) پروردگارت نگاه نکردی که چگونه (در ابتدای روز) سایه را می‌گستراند؟؛ و (البته) اگر می‌خواست، قطعاً سایه را بی‌حرکت قرار می‌داد. و خورشید را، نشان‌دهنده‌ی سایه قرار دادیم (، و باوجود آن، سایه معنا پیدا می‌کند). فرقان - ۴۵ 🔷بدون شك اين قسمت از آيه اشاره‌ای است به اهميت نعمت سايه‌های گسترده و متحرك، سايه‌هايی كه يك نواخت باقی نمی‌ماند بلكه در حركت است و نقل مكان می‌دهد، ولی در اينكه منظور از اين سايه كدام يك از سايه‌ها است در ميان مفسران‌ گفتگو است: جمعی می‌گويند اين سايه كشيده و گسترده همان سايه‌ای است كه بعد از طلوع فجر و قبل از طلوع آفتاب بر زمين حكمفرما است و لذتبخش‌ترين سايه‌ها و ساعات همان است، اين نور كم رنگ و سايه‌گستر، از لحظه طلوع فجر شروع می‌شود و به هنگام طلوع آفتاب روشنايی جايگزين آن می‌گردد. 🔷‏بعضی ديگر گفته‌اند منظور تمام سايه شب است كه از لحظه غروب شروع می‌شود و به لحظه طلوع آفتاب منتهی می‌گردد، زيرا می‌دانيم شب در حقيقت سايه نيمكره زمين است كه در برابر آفتاب قرار گرفته، سايه‌ای است مخروطی كه در طرف مقابل در فضا گسترده می‌شود و اين سايه مخروطی دائما در حركت است و با طلوع آفتاب در يك منطقه پايان می‌گيرد و در منطقه ديگر تشكيل می‌شود. 🔷‏بعضی نيز گفته‌اند منظور سايه‌ای است كه بعد از ظهر برای اجسام پيدا می‌شود و تدريجا كشيده‌تر و گسترده‌تر می‌گردد. ‏البته اگر جمله‌های بعد نبود ما از اين جمله معنی وسيعی می‌فهميديم كه تمام سايه‌های گسترده را در برمی‌گرفت ولی ساير قرائنی كه به دنبال آن آمده نشان می‌دهد كه تفسير اول از همه مناسبتر است. 🔷گستردگی و طولانی شدن مدّت سايه به خاطر پرورش و رشد و شكوفايی است. رَبِّكَ‌ ... مَدَّ الظِّلَ‌ (اگر نور، مستقيم و يا سايه دائمی‌بود، يا همگی می‌سوختند و يا منجمد می‌شدند.) 🔷شناخت سايه با وجود خورشيد و نور ممكن است، زيرا هر چيزی با وجود ضدش شناخته می‌شود. «ثُمَّ جَعَلْنَا الشَّمْسَ عَلَيْهِ دَلِيلًا» 📚تفاسیر نمونه و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً (۵۲/فرقان) 🌱‏پس، از كافران پيروی نكن و به وسيله‌ی قرآن (يا ترك پيروی از آنان) با آنان به جهادی بزرگ بپرداز. 🔹‏برخورد ما با كفّار چند مرحله دارد: ✔️‏اوّل: عدم اطاعت از آنان. «فَلا تُطِعِ» ✔️‏دوّم: مبارزه و جهاد. «وَ جاهِدْهُمْ» 👈‏جهاد و مبارزه نيز چند قسم است: جهاد با شمشير كه جهاد اصغر است، جهاد علمی با منطق قرآن و پاسخ دادن به شبهات دشمنان كه جهاد كبير است. ‏🔹سازش با كفّار ممنوع است. «فَلا تُطِعِ» (هرگونه تقاضای انحرافی كفّاررا با قاطعيّت رد كنيد) ‏🔹زمانی می‌توانيد در برابر كفّار، مستقل و مقاوم و با صلابت باشيد كه متمركز باشيد. «لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ نَذِيراً- فَلا تُطِعِ» يعنی اكنون كه رهبری در وجود يك پيامبر متمركز است، شما نيرومنديد، پس سازش نكنيد. ‏🔹پيروی نكردن از كفّار كافی نيست، جهاد لازم است، آن هم جهادی بزرگ و همه‌جانبه. فَلا تُطِعِ‌ ... وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً ‏🔹مبارزه‌ی منفی، يكی از شيوه‌های مبارزه است. (با ترك اطاعت از كفّار، با آنان جهاد كن) فَلا تُطِعِ‌ ... وَ جاهِدْهُمْ‌ ‏🔹قرآن بهترين ابزار جهاد علمی و فرهنگی و نيرومندترين وسيله‌ی بحث و محاجّه با دشمنان اسلام است. «جاهِدْهُمْ بِهِ» ‏🔹دشمنان شما برای تهاجم فرهنگی و فكری تلاش‌ها دارند، شما هم بيكار نباشيد. «جاهِدْهُمْ» طرفينی است. ‏🔹جهاد علمی و منطقی عليه كفر و شرك، بزرگ‌ترين جهاد است. «جِهاداً كَبِيراً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan