#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_369
❇️#آیه43و44شعراء
💠قالَ لَهُمْ مُوسی أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ (۴۳) فَأَلْقَوْا حِبالَهُمْ وَ عِصِيَّهُمْ وَ قالُوا بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ إِنَّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ (۴۴/شعراء)
🌱(روز موعود فرارسيد و همهی ساحران جمع شدند،) موسی به آنان گفت: بيفكنيد آنچه را میخواهيد بيفكنيد. پس (ساحران) ريسمانها و عصاهای خود را (به زمين) افكندند و گفتند: به عزّت فرعون سوگند كه قطعاً ما پيروزيم.
🔹مردان خدا به غلبهی حقّ و پوچی سحر ايمان داشته واز موضع قدرت و با آرامش سخن میگويند، نه از روی ضعف و ترس. «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ»
🔹به مخالفان فرصت دهيد تا در راه عقيده و هدف خود تلاش و حركت كنند، «أَلْقُوا ما أَنْتُمْ»، آنگاه محكم ومنطقی پاسخ آنان را بدهيد.
🔹كافر از درون متزلزل است و در ظاهر شعار میدهد. ساحران در پيروزی خود شك داشتند و در آيات قبل میگفتند: «إِنْ كُنَّا نَحْنُ الْغالِبِينَ» ولی در حضور فرعون، با خودشيرينی و تملّق گفتند: «بِعِزَّةِ فِرْعَوْنَ» وبه پيروزی تظاهر میكردند و به اصطلاح جنگروانی راه میانداختند. «إِنَّا لَنَحْنُ الْغالِبُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_369
❇️#آیه52و53شعراء
💠وَ أَوْحَيْنا إِلی مُوسی أَنْ أَسْرِ بِعِبادِي إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ (۵۲) فَأَرْسَلَ فِرْعَوْنُ فِي الْمَدائِنِ حاشِرِينَ (۵۳/شعراء)
و به موسی وحی كرديم كه بندگان مرا شبانه (از مصر) كوچ ده، زيرا شما تعقيب خواهيد شد. پس فرعون (از اين حركت آگاه شد و) به شهرها مأمور فرستاد تا مردم را گردآورند.
👈در آيات گذشته ديديم كه سرانجام موسی در آن صحنه سرنوشتساز پيروز از ميدان بيرون آمد. گرچه فرعون و فرعونيان به او ايمان نياوردند، ولی اين ماجرا چند اثر مهم داشت كه هر كدام پيروزی مهمی محسوب میشد:
🔹بنی اسرائيل به رهبر و پيشوای خود مؤمن و دلگرم شدند، و يكدل و يك جان گرد او را گرفتند، چرا كه بعد از سالها بدبختی و تيرهروزی و دربدری پيامبری آسمانی در ميان خود میبينند كه هم ضامن هدايت آنها است، و هم رهبر انقلاب و آزادی و پيروزی آنان خواهد شد.
🔹موسی در ميان مردم مصر و قبطيان جايی برای خود باز كرد، جمعی به او تمايل پيدا كردند و يا لا اقل از مخالفت با او وحشت داشتند، و صدای دعوت موسی در تمام مصر پيچيد.
🔹از همه مهمتر اينكه فرعون نه از نظر افكار عمومی، نه از نظر وحشت بر جان خود، قدرت مزاحمت با مردی كه عصائی اين چنين در دست دارد و زبانی آن چنان گويا در دهان، در خود نمیديد.
👈مجموع اين امور زمينه مساعدی را برای اينكه موسی بتواند در ميان آن مردم بماند و به دعوت و تبليغ بپردازد و اتمام حجت كند فراهم ساخت.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣3⃣ تدبر در سوره #کهف
🔹نکات فراز آیات ۴۶-۳۲ سوره کهف
۱- تکرار سه باره زینت در سوره: در آیه ۷ بیان شد که انچه بر روی زمین است زینت آن است تا بوسیله انها انسانها آزمایش شوند.
در آیه ۲۸ پیامبر و مسلمانان به صبر در مقابل دنیا خواهان و بی اعتنایی به زینت دنیا دعوت شد در آیه ۴۶ نیز پس از انکه زندگی دنیا طی مثالهایی ناپایدار معرفی شد،مال و فرزند را زینت موقت زندگی دنیا قلمداد نمود.
۲- چرا در آیه ۴۲ صاحب باغ ،گناه و اشتباه خود را شرک معرفی کرد؟
در سوره کهف مفهوم ظریفی از شرک بکار رفته است.همانگونه که بیان شد اولین سوره ایست که بطور مبسوط به شرک پرداخته است. آیات ۳۶-۳۴ و ۳۸ و ۴۲ و ۳۹ نشان میدهد که صاحب باغ با اتکا بر اموال و اولاد و سایر امکانات مادی خود، از قدرت خدا در اداره امور غفلت کرد و همه امور را به برنامه ریزی خود و متکی به امور عادی و تحت کنترل میدید. اما این حادثه نشان داد که او این عوامل را باشتباه وغفلت شریک و جایگزین خداوند در تدبیر امور کرده غافل از اینکه حتی اداره امور روزمره و عادی جهان هم با اذن او استمرار می یابد. در این فراز دو بار اشرک بربی احدا بکار رفت.
در فراز قبلی نیز با بیان مالهم من دونه من ولی و لایشرک فی حکمه احدا،به ولایت غالب و حکمرانی بدون شریک خداوند اشاره شده بود.
در دو فراز بعد نیز از اتخاذ شیاطین بعنوان ولی بجای خدا و اتخاذ شریک برای خدا نکوهش شده است.
۳- این مثال صاحب باغ در سوره کهف مشابه مثال اصحاب باغ در سوره قلم است. در انجا هم صاحبان یک باغ قرار گذاشتند فردا میوه ها را در ارامی جمع کنند و به محرومان ندهند اما غافل از این بودند که قدرت و اراده خدا مافوق اراده و تصمیم انهاست. صبحگاه که به باغ مراجعه کردند با باغی خشک و بی بر مواجه شدند.جالب انکه در سوره قلم هم این مثال برای مخالفان ثروتمند پیامبر مطرح شد که با اتکا به مال خود،به پیامبر پیشنهاد سازش داده بودند و خداوند با امر لاتطع و مفاهیمی مشابه سوره کهف، ایشان را برحذر داشت.
🖌آقای سید کاظم فرهنگ
https://b2n.ir/g94617
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
در اين شرايط اجتماعي، چگونه #بي_تفاوت نباشيم؟
🛑قسمت چهارم:
❓آيا #آشتي دادن و توافق بين طرفين نزاع، ممكن است؟
✳ در هفته هاي اخير برخي از مخاطبان و هموطنان متدين، نسبت به عملكرد طرفين منازعات اخير (حاكمان و معترضان خياباني) انتقاداتي دارند و چون هيچكدام را كاملا برحق نميدانند، نميتوانند با آنها همراهي كنند از طرفي هم دغدغه دين و اينده كشور را دارند . لذا مي پرسند كه #تكليف انها چيست؟
✅ در روزهاي قبل بيان شد كه طبق ايه 9 سوره حجرات "و اگر دو گروه از مؤمنان به نزاع پرداختند، پس ميان آنان صلح و آشتى برقرار كنيد" اولين وظيفهي نيروهاي خارج از منازعه، رفع خصومت و ايجاد #صلح بين طرفين درگيري است.
روز گذشته به لزوم تشويق حاكميت _بعنوان طرف اصلي نزاع كه در قدرت است-، به توافق و برسميت شناختن معترضان و دست برداشتن از سركوب و تهديد اشاره شد.
✅ 2-گفتگو با #معترضان: هرچند كه با حذف احزاب و افراد غيرهمسو با حاكميت در اين دههها، جنبش اعتراضي اخير فاقد رهبري مشخص در داخل كشور مي باشد، و امكان مذاكره و توافق با سران آن ممكن نيست، اما بايد از روشهاي اطلاع رساني و گفتگو، مشابه خودشان بهره جست و تك تك انها را در فضاي مجازي و شبكه هاي مختلف مخاطب قرار داد. معترضان هر چند خواسته ها و رويكردها و خاستگاههاي متفاوت دارند اما در يك چيز اشتراك دارند و ان اعتراض به وضع موجود است.
✅ فارغ از اينكه چقدر با خواست انها موافق يا مخالف باشيم، براي فراهم شدن سريعتر زمينه تحقق صلح و #اشتي بين طرفين منازعه ، در گفتگوهاي شفاهي و مكتوب خود، انها را ترغيب و تشويق كنيم به:
-بيان صريح ، محترمانه و اولويت بندي شده #خواستههايشان
- رعايت اخلاق و عقلانيت بيش از پيش و عدم غلتيدن در فضاي #نفرت و انتقام (بويژه نوجوانان و جوانان)
-عدم همراهي با اعمال #خشونت_اميز و محكوم نمودن افراد و گروهها و رسانههاي خشونت طلب و مرتكبين رفتارهاي تخريبگرانه و مسلحانه
🔷 مرتبا تكرار كنيم كه #جان و #مال و #آبرو و اعتقادات همه شهروندان ايراني محترم است چه مخالف آنها باشند چه موافق آنها. لذا تخريب و توهين و ازار و تمسخر كساني كه با ما همراه يا همفكر نيستند ،توسط هركس كه باشد مذموم و محكوم است.
♦ به انها ياداور شويم كه انها به شعارهای خود همواره پایبند باشند و مرتكب همان رفتارهاي اعتراض برانگيز #حاكميت و خشم و نفرتهاي انقلابي و شعارهاي مرده باد نشوند. به انكار و انگ زدن افراد غيرهمسو با خود و سلب ازادي رفتار آنها با ايجاد فشار رسانه اي مبتلا نشوند و مثل حاكميت به #حقانگاريمطلق خود و #خوداكثريتبيني دچار نشوند.
✅ مراعات اين موارد هم سبب ميشود كه حاكميت نتواند به بهانهها و عناوين مختلف از جمله عوامل اغتشاشگر، تخريب گر، مبارز مسلح و ...آنها را انكار و خواستههاي واقعي معترضان را ناديده انگارد و هم موجب ميشود تعداد بيشتري از مردم معترض كه فعلا ساكتند بتوانند با رفتارها و شعارهاي انها همراهي كنند كه در نتيجه حاكميت زودتر به پذيرش خواستهاي مشترك معترضان، تن در دهد و در نتيجه هرچه زودتر به فضاي پر تنش فعلي و ورود خسارتها و مصيبتهاي احتمالي به طرفين منازعه و نيز ساير مردم جامعه خاتمه داده شود.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🤲 اللّٰهُمَّ إِنِّى بِذِمَّةِ الْإِسْلامِ أَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ، وَبِحُرْمَةِ الْقُرْآنِ أَعْتَمِدُ عَلَيْكَ، وَبِمُحَمَّدٍ الْمُصْطَفىٰ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ أَسْتَشْفِعُ لَدَيْكَ؛
🌸خدایا! من با گردن نهادن به دین اسلام بهسوی تو متوسل میشوم و با حرمت نهادن به قرآن بر تو اعتماد میکنم و به دوستی محمّد، بنده برگزیدهات که (درود خدا بر او و خاندانش باد) نزد تو به شفاعت میطلبم؛
💫فرازی از دعای روز پنجشنبه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_شعراء آیات 61 تا 83
📄#صفحه_370
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan