eitaa logo
قران پویان
473 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
620 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️آسمان‌ها و زمين و همه چيز تحت 💠فَلِلَّـهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ 🌱پس سپاس و ستایش، مخصوص خداست؛ پروردگار آسمان‌ها و پروردگار زمین؛ پروردگار جهانیان. جاثیه - ۳۶ 🔹در پايان اين سوره برای تكميل بحث توحيد و معاد كه بيشترين مباحث اين سوره را در برمی‌گرفت، ضمن دو آيه وحدت ربوبيت و عظمت خداوند و قدرت و حكمت او را بيان می‌كند، و پنج وصف از صفات خدا را در اين قسمت منعكس می‌سازد. 🔹‏نخست می‌گويد:" پس تمام حمد و ستايش مخصوص خدا است" (فَلِلَّـهِ الْحَمْدُ). ‏چرا كه او" پروردگار همه آسمانها، و پروردگار زمين، و پروردگار همه جهانيان است" (رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ‌). 🔹‏" رب" به معنی مالك و مدبر، و حاكم و مصلح است، بنا بر اين هر خير و بركتی است از ناحيه ذات پاك او است و به همين دليل تمام ستايشها به او باز می‌گردد، حتی ستايش گل، و صفای چمن، و صفای نسيم، و زيبايی ستارگان ستايش او است كه همه از ذات پاكش سرچشمه می‌گيرد و با لطف و عنايتش پرورش می‌يابد. 🔹‏جالب اينكه يك بار می‌گويد: پروردگار آسمانها، بار ديگر پروردگار زمين، و سرانجام پروردگار همه جهان هستی و جهانيان، تا اعتقاد به ارباب انواع و خدايان مختلفی را كه برای موجودات گوناگون قائل بودند درهم بكوبد، و همه را به سوی توحيد ربوبی دعوت كند. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
مردم!؟ 💠وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ يَدْعُوا مِنْ دُونِ اللَّـهِ مَنْ لا يَسْتَجِيبُ لَهُ إِلى‏ يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ هُمْ عَنْ دُعائِهِمْ غافِلُونَ 🌱چه کسی گمراه‌تر است از افرادی که به‌جای خدا، کسانی را صدا می‌زنند که تا روز قیامت به آنان پاسخی نمی‌دهند، و (اصلاً) آن (معبود)ها از صدا زدن اینان بی‌خبرند؟ أحقاف - ۵ 🔹بالاترين گمراهی، انحراف در شناخت است و كسی كه خدای عليم و قدير و سميع و بصير را رها كرده و به سراغ غير او می‌رود، گرفتار چنين گمراهی شده است، زيرا غير خدا توان انجام هيچ كاری را ندارد. 🔹انحرافات فكری و اعتقادی، بالاترين انحرافات بشر است. «مَنْ أَضَلُّ» ‏ 🔹هر راهی غير از راه خداوند، گمراهی است. «مَنْ أَضَلُّ مِمَّنْ يَدْعُوا مِنْ دُونِ اللَّـهِ» ‏ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣8⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره یوسف این تنها قصه ای است در قرآن که شکل «قصه ایِ کامل» دارد، هم از کودکی کسی شروع میشود، و هم مراحل مهم زندگی او را دارد، و هم «پایان خوشِ» داستانی را. بر عکسِ قصه یوسف (ع) قصه های موسی (ع) است که از – تقریبا – اول وحی (به ترتیب نزول از سوره اعلی) تا آخر آن (سوره مائده) – تقریبا – همیشه یکی از داستان های موسی هست. چرا خداوند داستان موسی را نیز مانند قصه یوسف عرضه نکرد؟ مثلا از تولدش تا وفاتش! (آنهم پیوسته!) و اسمش را هم میتوانست بگذارد سوره موسی! (خیلی هم به نظر همانها قشنگ میشد!) قصه یوسف چیست؟ برادرانی که بر برادرشان حسد میورزند و تا آنجا پیش می روند که او را بکشند، تا اینکه یکی شان (که خون پیغمبرزادگی اش به جوش می آید می گوید نه بابا گناه دارد! چرا بکشیدش؟ توی یک چاهی بیاندازید شاید بعضی ها پیدایش کردند!) و خلاصه اینکه برادرشان را تا حد مرگ می آزارند و او سر از جای دیگر در می آورد و – تقریبا – شاه میشود و برادران سابق سر تعظیم و تسلیم خم میکنند که بله حق با تو بود و ما خطاکار بودیم. آیا داستان پیامبر ما غیر از این بود؟ کسانی که همه جور او را به خوبی می شناختند بارها کمر به قتل او نبستند؟ به انواع راه ها سعی در خاموشی صدایش نکردند؟ تا نهایت امکاناتشان عرصه را بر او و دوستدارانش تنگ نکردند؟ تا اینکه زد و یک طوری شد و او از جایی دیگر سر در آورد و شاه شد و به دار و دیارش برگشت و برادران سابق سر تعظیم و تسلیم فرو آوردند که تو راست میگفتی و ما خطاکاریم. بله ، داستان های قرآنی (و بطور کلی هر متن قرآنی) آن روزها که داشت نازل میشد به منظور ایجاد سرگرمی نبود، و امروز هم که قرن ها از نزولش میگذرد، و فردا هم که قرن های بیشتری از نزولش گذشته خواهد بود، مفسر را باید به این فکر بیاندازد که چرا خداوند این را فرموده؟ منظور خداوند در آن روز های نزول سوره یوسف این بود که به پیامبر – ص - و مسلمانان بگوید کمی دیگر صبر کنید، شما هم یوسف وار پیروزمندانه به آنها باز خواهید گشت ولی مانند آنان رفتار نخواهید کرد، و امروز، و فردا، مفسران باید این نکته را بفهمند که منظوری که خداوند در آن روزهای نزولِ مطالب قرآنی داشت، را، کشف کنند و از آن برای «درد»های زمان خودشان «نسخه» ای بپیچند. از تفسیر مرحوم گنجه ای https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
♦️◀️ درسی از ع : پرهيز از و تحميل هزينه بي مبنا بر مردم 👈یکی از وجوه منفي سياست خارجي ناكارامد ما، ربط دادن آن به و این ادعاست که آموزه های دینی ما را مکلف به درگیری مستمر و آشتی ناپذیر با آمریکا و اسراییل و غرب کرده، در حالی که سیره پیامبر ص و اهل بیت ع به عنوان رهبران معصوم دین، هرگز مبتنی بر و درگیری مستمر با ظلم و استکبار به هر قیمتی و به بهای آن بر مردم و به فقر و فلاکت کشاندن آنان نبوده است. به معنای اتخاذ موضع عقلایی در برابر ظالم و مستکبری که توان درگیرشدن با او را نداری و نتیجه درگیری ات تضعیف و نابودی توست، از مهمترین توصیه های اهل بیت ع به پیروان خود بوده است. تمام دوران اهل بیت، مدارا، ، پرهیز از جنگ و درگیری و در مواردی بیعت و با حاکمانی بوده است که از مصادیق مستکبر بوده اند و هرگز در صدد ایجاد و آغاز درگیری با حاکم ظالمی که هیچ افق مطمئن و روشنی برای پیروزی در آن نیست، نبوده اند. یکی از بارزترین نمونه های تقیه، حیات سیاسی امام رضا ع است که به خاطر قدرت فائقه و سرکوبگر طاغوت عباسی، مأمون، تحمیل او را در مورد پذیرش ولایت عهدی می پذیرد و از مدینه عازم خراسان می شود بدون آن که در صدد و درگیری و به فنا دادن جان خود و شیعیان و یا مثلا ایجاد عاشورایی دیگر، تحت عنوان ظلم ستیزی که هیچ دستاورد مهم و قابل اعتنایی برای این درگیری نمی دیده، برآید. امام رضا ع در دوران ولایتعهدی تحمیلی، گاه مامون را نصیحت و یا سرزنش می کرد. 👈اکنون با تحقیقات صورت گرفته، بر خلاف ذهنیت ترویج شده در آغاز انقلاب، معلوم شده است که در ماجرای عاشورا، یزید آغازگر درگیری و تهدید امام حسین ع به قتل بر آمد، و امام ع تا آخرین ساعات مانده به درگیری و شهادت، در صدد جلوگیری از جنگ بود اما این ابن زیاد بود که درصدد اسیرکردن امام و کشتن ذلیلانه او برآمده بود و در این جاست که امام شهادت را بر ذلت ترجیح داد. ضمن آن که سازش ذلیلانه امام با یزید می توانست به هدم و محو نام اسلام و پیامبر ص منجر شود. نکته مهم دیگر در ماجرای عاشورا این است که بعد از قطعی شدن درگیری و جنگ، امام حسین به یاران خود توصیه کرد که او را رها کرده و به دیار خود بروند، چرا که ابن زیاد فقط جان او را می خواهد. در واقع امام هرگز در صدد تحمیل جنگ و فداکاری و شهادت بر یاران نزدیک خود ـ تا چه رسد بر یک ملت و جامعه ـ برنیامد. ❓آیا این سیره و منش سیاسی امام رضا ع برای مسئولان نظام که به نام و اهل بیت برپاشده، درس آموز نیست؟ ✍مهدی نصیری کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
اللّٰهُمَّ ثَبِّتْنِى عَلىٰ دِينِكَ مَا أَحْيَيْتَنِى؛ خدایا! تا زنده‌ام مرا بر دین خود ثابت بدار؛ وَلَا تُزِغْ قَلْبِى بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنِى، و دلم را پس از آنکه به نور هدایت روشن کردی منحرف مکن  وَهَبْ لِى مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً و از نزد خود رحمتی بر من ببخش إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ  چراکه تنها تو بخشاینده‌ای صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَعَلَىٰ آلِ مُحَمَّدٍ درود فرست بر محمّد و خاندان محمّد 📖بخشی از دعای روز جمعه @quranpuyan