#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_578
❇️آيا انسان گمان میكند كه #بيهوده و #بیهدف رها میشود"؟!
💠أَ يَحْسَبُ الْإِنْسانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدىً
🌱آیا انسان خیال میکند که به حال خود رها میشود؟
قیامه - ۳۶
🔹" سدی" (بر وزن هدی) به معنی مهمل و بيهوده و بیهدف است، عرب میگويد:" ابل سدی" در مورد شتری كه بدون ساربان رها شده و هر جا میخواهد به چرا میرود.
🔹منظور از" انسان" در اين آيه همان انسانی است كه منكر معاد و رستاخيز میباشد، آيه میگويد: او چگونه باور میكند خداوند اين جهان پهناور را، با اين عظمت، و اينهمه شگفتيها، برای انسان بيافريند، ولی در آفرينش انسان هدفی نباشد،؟ چگونه میتواند باور كرد، كه هر عضوی از اعضای انسان برای هدف خاصی آفريده شده باشد، چشم برای ديدن و گوش برای شنيدن، و قلب برای رسانيدن غذا و اكسيژن و آب به تمام سلولهای بدن. حتی خطوط سر انگشتان انسان نيز حكمتی دارد، ولی برای مجموع وجود او هيچ هدفی در كار نيست، و بيهوده و مهمل و بدون هيچگونه برنامه و امر و نهی و تكليف و مسئوليت آفريده شده است؟
🔹يك فرد عادی اگر مصنوع كوچكی بیهدف بسازد به او ايراد میكنند، و نامش را از زمره انسانهای عاقل حذف مینمايند، چگونه خداوند حكيم علی الاطلاق ممكن است چنين آفرينش بیهدفی داشته باشد؟! و اگر گفته شود هدف همين زندگی چند روزه دنيا است، همين خور و خواب تكراری و آميخته با هزار گونه درد و رنج، قطعا اين چيزی نيست كه بتواند آن آفرينش بزرگ را توجيه كند.
🔹بنا بر اين نتيجه میگيريم كه اين انسان برای هدف بزرگتری يعنی زندگی جاويدان در جوار قرب رحمت حق، و تكامل بیوقفه و بیپايان، آفريده شده است
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_578
❇️#آزمايش انسان، براساس #آگاهی و #آزادی است
💠إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً (۳) إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالاً وَ سَعِيراً (۴/انسان)
🌱به راستی ما راه (حق) را به او نمايانديم، خواه شاكر (و پذيرا) باشد يا ناسپاس. همانا ما برای كفر پيشهگان زنجيرها و غلها و آتشی برافروخته آماده ساختهايم.
👈هدايت، چند گونه است:
🔸گاهی هدايت فطری است. چنانچه قرآن میفرمايد: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها»۱ خداوند به نفس بشر، خير و شرّ را الهام كرد.
🔸نوع ديگر، هدايتی است كه از طريق تحصيل، تعقّل، مشورت، تجربه ومطالعه به دست میآيد.
🔸و نوع سوم هدايتی است كه از راه تبليغ و ارشاد انبيا و اوليا صورت میگيرد.
👈تشكّر گاهی قلبی است، يعنی همه نعمتها را از خدا بدانيم؛ گاهی عملی است، بدين معنا كه انسان نعمتهای خداوند را فقط در راه حق مصرف كند و گاهی زبانی است، يعنی انسان «الحمد لله رب العالمين» را بر زبان جاری كند.
🔹آزمايش انسان، براساس آگاهی و آزادی است:
آگاهی به واسطه چشم و گوش و عقل و فطرت درونی و هدايت بيرونی؛ و آزادی برمبنای اختيار كه به تمام انسانها داده شده است: نَبْتَلِيهِ ... سَمِيعاً بَصِيراً إِنَّا هَدَيْناهُ ... إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً
🔹خداوند، حجت را بر انسان تمام كرده است. «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ»
🔹راه درست، يكی بيش نيست. «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ» (كلمه «سبيل» مفرد است.)
🔹هدايت، نعمتی در خور سپاس است. «إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً» (پيمودن راه دين، شكر الهی و انحراف از آن، كفران و ناسپاسی است.)
🔹كسانی كه هدايت انبيا را نپذيرند، بالاترين مرحله از كفر را مرتكب شدهاند.
(به جای آنكه بگويد «اما كافرا»، فرمود: «إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً». زيرا «كفور»، اوج كفر است.)
🔹هركس شاكر نباشد، كفور است، راه سوّمی وجود ندارد. «إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً»
🔹در تربيت انسان، نقش هشدار، بيش از بشارت است. (لذا قرآن ابتدا هشدار میدهد و سپس بشارت.) إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ ...
🔹كيفرهای الهی دارای ملاك و معيارند. «أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالًا وَ سَعِيراً»
🔹هر انتخابی، سرانجام خود را به دنبال دارد. كفر، دوزخ را و شكر، بهشت را.
إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً ... إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ ... إِنَّ الْأَبْرارَ ...
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
5⃣6⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹فراز آیات ۸۸-۸۵ سوره قصص
إِنَّ الَّذِي فَرَضَ عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لَرَادُّكَ إِلَى مَعَادٍ قُل رَّبِّي أَعْلَمُ مَن جَاء بِالْهُدَى وَمَنْ هُوَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ {85}
در حقیقت ، همان کسی که (القا و ابلاغ) این قرآن را بر تو مقرر کرد ، یقیناً تو را به سوی بازگشتگاه (مکه) بازمی گرداند. بگو: «پروردگارم بهتر می داند چه کس هدایت آورده و چه کس در گمراهی آشکاری است؟» {85}
وَمَا كُنتَ تَرْجُو أَن يُلْقَى إِلَيْكَ الْكِتَابُ إِلَّا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ ظَهِيرًا لِّلْكَافِرِينَ {86}
و تو امیدوار نبودی که بر تو کتاب القا شود ، بلکه این رحمتی از پروردگار تو بود. پس تو هرگز پشتیبان کافران مباش. {86}
وَلَا يَصُدُّنَّكَ عَنْ آيَاتِ اللَّهِ بَعْدَ إِذْ أُنزِلَتْ إِلَيْكَ وَادْعُ إِلَى رَبِّكَ وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُشْرِكِينَ {87}
و البته نباید تو را از آیات خدا- بعد از آنکه بر تو نازل شده است- باز دارند ، و به سوی پروردگارت دعوت کن ، و زنهار از مشرکان مباش. {87}
وَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ {88}
و با خدا معبودی دیگر مخوان. خدایی جز او نیست. جز ذات او همه چیز نابود شونده است. فرمان از آنِ اوست. و به سوی او بازگردانیده می شوید. {88}
♻️عصاره فراز آیات ۸۸-۸۵ : ای پیامبر با توجه به ایات قبل و امید به رحمت خدا و بدون توجه و ترس از مخالفان، به دعوت خود بسوی خداوند یگانه ادامه بده که حکمرانی تنها از آن اوست.
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#مطهرات و #نجاسات
💠مروري بر دلايل و برخي فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني
🛑قسمت دهم:
⭕️از بين رفتن عين نجاست - چه به وسيله ى آب و چه هر وسيله ى پاك ديگر از جمله اسفالت ، #زمين و...موجب طهارت است
مسألهى 59- تنها عين نجس موجب متنجس شدن چيزى ديگر است به شرطى كه با رطوبت سرايت كننده با آن برخورد كند، اما چيز #متنجس (كه در اثر برخورد با هين نجاست، نجس شده) در اين حكم مانند عين نجس نيست، 👈يعني متنجس ترى اگر چيز پاكى را، تَر كند اينجا انتقال متنجس بوده و محكوم به همان حكم است، 👈ولى متنجس خشك اگر با چيزى پاك و تَر برخورد كند آن را متنجس نمىكند.
مسألهى 60- خود نجاست و تنجس به چند راه ثابت مىشود، كه شما خودت با ديدن نجس يا متنجس يقين كنى، يا كسى كه چيزى در اختيار او است بگويد فلان چيز نجس يا متنّجس است، مگر در صورتىكه گواهيش موجب اطمينان نباشد، يا برمبناى وسواسى بودن يا اجتهاد و تقليد مخصوص خودش كه مورد قبول شما نيست آن را نجس يا متنجس بداند، و بالاخره بايد كسى كه مورد اطمينان شما است گواهى بر نجس يا متنجس بودن چيزى بدهد و بالاخره قاعده ى «لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ» كلًا هم در اينجا و هم در همه جا حاكم است.
مسألهى 67- كف پا يا عصا و يا لاستيك ماشين يا دوچرخه و بالاخره هر وسيله ى سوارى يا پياده كه با ماليدن يا راه رفتن به روى #زمين عين نجاستش برطرف گردد، پاك مىشود و در اين حكم فقط پاك بودن زمين شرط است و ديگر هيچ، كه اگر اسفالت يا آجر و مانند آنها هم باشد، مادامى كه به آن زمين و زمينى گويند، پاككننده است.
🔻🔻و اصولًا از بين رفتن عين نجاست كلًا- چه به وسيله ى آب مطلق يا مضاف و چه هر وسيله ى پاك ديگر موجب طهارت است
رساله توضيح المسائل نوين،
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
.
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحیم
وَلَنْ تَجِدَ مِنْ دُونِهِ مُلْتَحَدًا
و هرگز جز او پناهى نخواهى يافت
🌸 سوره کهف ، آیه ۲۷
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انسان آیات 6 تا 25
📄#صفحه_579
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan