eitaa logo
قران پویان
485 دنبال‌کننده
6هزار عکس
708 ویدیو
625 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن ارتباط با ادمین @farpuy
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5774003575743058379.mp3
3.83M
📖 مبارکه  و 🎙 حجت الاسلام قرائتی 🆔@quranpuyan
4_5774003575743058380.mp3
6.57M
📖 مبارکه  و 🎙 حجت الاسلام قرائتی 🆔@quranpuyan
‌🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
. 🌱🌱 مزرعه است . 🔹آیه 24فجر يَقُول‌ُ يا لَيتَنِي‌ قَدَّمت‌ُ لِحَياتِي‌ «24» 💫فرداي‌ قيامت‌ ميگويد: اي‌ كاش‌ ‌من‌ ‌تا‌ زنده‌ بودم‌ ‌در‌ دنيا پيش‌ انداخته‌ بودم‌ ‌براي‌ امروزم‌. دو نحوه‌ حيات‌ داريم‌ يكي‌ حيات‌ دنيوي‌ ‌که‌ ‌در‌ حقيقت‌ ‌اگر‌ ‌با‌ و و طي‌ شود زنده‌ ‌است‌ و الا كافر و مشرك‌ و جاهل‌ و عاصي‌ و فاسق‌ و فاجر و ظالم‌ ‌در‌ حقيقت‌ مرده‌ هستند: 🌱‌النّاس‌ موتي‌ و اهل‌ العلم‌ احياء 📚اطیب البیان (سید عبدالحسین طیب) ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
. 🔻در. منت نگذارید 🔹آیه 6 بلد 🔸يقول اهلكت مالا لبدا 👈كلمه (لبد) به معناى بسيار است، سياق اين آيه و ساير آيات تا آخر سوره چنين مى رساند كه در آن روزها شخصى اظهار و يا تمايل به اسلام نموده، مقدارى از مال خود را هم انفاق نموده و آن را بسيار دانسته، و نهاده و گفته (اهلكت مالا لبدا)، و در پاسخ اين منت كه نهاده آيات مورد بحث نازل شده، و سخن او را چنين رد كرده كه : رستگارى و رسيدن به حيات طيب و ميمون دست نمى دهد، مگر با تحمل سختى در راه خدا، و دخول در زمره كسانى كه به راستى ايمان آورده يكديگر را به صبر و مرحمت سفارش مى كنند، 📚المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣7⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره قصص ● اشاره به اينكه ملاك در ثواب و عقاب ، آثار حاصل از اعمال است اين را بايد دانست كه ملاك در ((حسنه و سيئه )) به خاطر اثرى است كه از آنها براى انسان حاصل مى شود، و به خاطر آن آثار، اعمالى را حسنه ، و اعمالى ديگر را سيئه مى ناميم ، نه به خاطر جرم و اسكلت اعمال ، كه يك نوع حركت است ثواب و عقابى هم كه بر اعمال مترتب مى شود، باز به لحاظ آن آثار است ، نه به خاطر متن عمل ، همچنان كه قرآن كريم نيت باطنى را نيز مورد محاسبه قرار مى دهد، و مى فرمايد: ((و ان تبدوا ما فى انفسكم او تخفوه يحاسبكم به الله )) با اين بيان ، جواب از اشكالى كه بر اطلاق آيه شده ، كه : توحيد يك حسنه است ، و هيچ پاداشى مهم تر از آن نيست ، پس چگونه پاداش بهتر از آن را به شخص موحد مى دهند؟ و لابد آيه شريفه يا مربوط به عقايد نيست ، و يا به مساله توحيد تخصيص خورده است ، روشن مى شود توضيح اينكه گفتيم : ملاك در ثواب و عقاب به خاطر آثار حاصل از اعمال است ، نه به خاطر خود اعمال ، در مساله توحيد هم ملاك اثرى است كه بر اين عمل قلبى مترتب مى شود، و اين اثر غير از خود توحيد است ، گرچه هيچ عملى بهتر از توحيد فرض ندارد، ولى ممكن است چيزى را فرض كرد كه از اثر توحيد بهتر و افضل باشد علاوه بر اين توحيد هر چه و به هر معنا فرض شود، قابل شدت و ضعف و نقصان و زيادت است ، و پر واضح است كه توحيد شخص موحد كه در يك حدى از شدت و ضعف قرار دارد، اگر در وقت جزا دادن چند برابر شود از برابرش بهتر است ظاهر كلام اقتضاء داشت به جاى جمله ((فلا يجزى الذين عملوا)) بفرمايد: ((فلا يجزون )) يعنى ضميرى به كلمه ((من - كسى كه )) برگرداند، ولى چنين نفرمود، بلكه دوباره اسم ظاهر به كار برد، يعنى به جاى ضمير، موصول ((الذين )) را به كار برد، و شايد اين تعبيراشاره به اين باشد كه حكم در آيه ، مخصوص كسانى است كه زياد معصيت مى كنند، و خطا سراپايشان را گرفته ، نه كسى كه در عمر يك گناه از او سرمى زند، همچنان كه كلمه ((سيئات )) كه جمع ((سيئه )) است ، و نيز جمله ((كانوا يعملون - همواره مرتكب مى شدند))، نيز دلالت بر اين كثرت و اصرار و استمرار دارد، و اما كسى كه هم گناه مى كند و هم حسنه به جاى مى آورد، اميد هست كه خداى تعالى او را بيامرزد، همچنان كه خودش فرموده : ((و آخرون اعترفوا بذنوبهم ، خلطوا عملا صالحا و آخر سيئا، عسى الله ان يتوب عليهم ان الله غفور رحيم )) تفسیر المیزان جلد ۱۶ صفحه ۱۲۰ https://zaya.io/rffo8 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉️ايا دين، زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ آيا حديث صحيح است؟ مراد از ان چيست؟ ⭕️پيرو انتشار كليپي مبني برمجاز بودن تهمت زدن به مخالفان فكري ازجمله ولايت فقيه و نيز سابقه ان و ريشه دار بودن اين انديشه غلط در ذهن بسياري ازعلماي متاخر، در چند قسمت به اين موضوع خواهيم پرداخت 🛑قسمت چهارم ↩️ : مخالفان را به بهانه بدعت، هر تهمتي مي زنند. 🌱روایت رسول خدا در خصوص « » است، ولی اگر در میان متدینان باب « » نسبت به آنان باز شود، این باب به روی دیگران هم باز خواهد بود وهر کس پس از «انگ بدعت» گذاری، مستحق هر نسبتی می شود و می توان هر کار زشتی را به نام او ثبت کرد!! ⁉مگر در نهضت که آخوند خراسانی و میرزای نائینی، از تاسیس مجلس شورای ملی، و تدوین قانون اساسی، دفاع کردند، به عنوان حامیان«بدعت» معرفی نشدند؟ 😔و مگر تنبیه الامّه نائینی در پاسخ به این اتهام نیست که قانون اساسی را «بدعت» نگوئید، ومجلس شورای را بدعت نخوانید، و اخذ به رأی اکثریت را بدعت نشمارید و مگر فتوای شهید ثانی به وجوب عینی نماز جمعه در عصر غیبت،از سوی برخی از علما، « » دانسته نشد؟ 😔 🛑در جامعه ای که عده ای به دنبال بهانه برای « » اند، کافی است که فردی در اثر کینه ی شخصی و اختلاف جناحی، به سرعت ، بدعت گذار شود، و بعد هم هر نسبتی به او جایز باشد که: بهائی است، و همجنس باز است و . ❇قضیه «بهانه برای مستی» را شهید مطهری به همین تناسب نقل میکند: «آن زمانی که یک شاهی ارزش داشت، یک نفر رفت دکان عرق فروشی وگفت: یک شاهی عرق بده، عرق فروش گفت: یک شاهی که عرق نمی شود،او اصرار کرد که یک ته استکان! عرق فروش گفت مردم عرق می خورند که مست بشوند،این یک ذره فائده اش چیست؟ گفت: تو همان را بده، بد مستی اش با خودم!» 🔹🔻شهيد مطهری سپس می گوید: بعضی مردم که دنبال بهانه اند برای بدمستی و هرزگی اند گفته اند: اجازه هست هر که دلمان میخواهد، برای اهل بدعت جعل کنیم، بعد با هر کسی که کینه ی شخصی پیدا می کنند، فورًا یک تهمتی می زنند و می گویند: او اهل بدعت است، و شروع می کنند به جعل کردن و تهمت زدن! آن وقت ببینید بر سر دین، چه می آید؟😔😔 🔹برای اینکه روشن شود، در جامعه ما و اعوجاج تا کجا رسوخ کرده و فقه و چگونه آسیب دیده است، 👈می توان سخن را به عنوان مقیاس قرار داد، شخصیتی که در «تحقیق» و «تقوی» الگوی فقهاست: 🔻«مسلمانی که عقیده ی کافری را مورد نقد و اعتراض قرار می دهد، 👈فقط می تواند از «دلیل منطقی» بر علیه او استفاده کند، 👈و حق ندارد به او نسبت ناروا داده و او را قذف کند، حتی اجازه نداردکه زشتی های ظاهری و یا عیوب باطنی اش را موجب ناسزا قرار داده و به او خطاب کند: ای جزامی، و لو در واقع هم جزامی باشد، ویا او را کودن و پست بنامد! ⭕مسلمان حق ندارد، به دین و آئین کفر او دروغ ببندد و زشتی ها و ایراداتی که در آن واقعا وجود ندارد، به آن نسبت دهد. از قواعد شهید هم همین طور استفاده می شود.» ادامه دارد 🖌تهمت در خدمت ديانت،محمد سروش محلاتي http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
خدا جاااان … حضور توست که زندگی را هر چقدرسخت.. سبزتر.. و هر چه آشوب تر.. آرام می کند … وقتی تو هستی پشت آدم به کسی گرم ست .. که گرمایِ وجودش، آسمانی ست … و لبخندش بالی به آسمانِ آبی… @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا