♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣5⃣ تدبر در سوره #نمل
❓چند سئوال از آيات انتهای سوره نمل
۱- آيه مشهور امن يجيب المضطر اذا دعاه ...آيا بر هر مضطری اطلاق دارد؟ و تعريف مضطر چيست؟
با توجه به اينكه نعمات و آيات الهي ذكر شده در آيات قبل،محسوس و قابل مشاهده و غير قابل انكار توسط مخاطبان يعني مشركان مي باشند،آيا اجابت مضطر هم اينگونه است؟
۲- آيا اين جمله با جمله بعدی و يجعلكم خلفائ الارض،ارتباط مفهومي دارد؟ يا دو نشانه جدا هستند؟
پاسخ :
بخش اول
ابتدا معاني كلمات خليفه و مضطر را مرور كنيم
اما خليفه مانند:خَلَف،صفت است، با اين تفاوت كه هرگاه به خداي متعال منتسب شود، منظور از آن، تأخّر كيفي است و خلائف، جمع خليفه است، اما خُلَفاء جمع خَليف است و تاء در خَليفَة - مثل: علّامَة - براي مبالغه است، بنابراين دلالتش بر مفهوم وصفي اش از خليف بيشتر است، همچنان كه خَلائِف بر وصف، تأكيد و تثبيت بيشتري نسبت به خُلَفاء دلالت ميكند. اما خَوالِف، جمع خالِفَۀ است و در معنايش تنها خَلَفيّت موجود است؛ يعني اين كه آنان به طور ظاهري بعد از گروهي و درپشت ايشان باشند.
التحقيق في كلمات القران
خليفه بمعني نائب و جانشين است در مفردات و اقرب ميگويد: خلافت نيابت از غير است در اثر غيبت منوب عنه و يا براي مرگش و يا براي عاجز بودنش و يا براي شرافت نائب و از اين قبيل است كه خداوند اولياء خويش را در ارض خليفه كرده يعني براي شرافت اولياء مثل هُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلٰائِفَ الْأَرْضِ انعام: ۱۶۵. راغب ميگويد: خلائف جمع خليفه و خلفاء جمع خليف است مثل «جَعَلَكُمْ خُلَفٰاءَ مِنْ بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ» نا گفته نماند اين سخن بنا بر قاعدۀ جمع است و گرنه مؤنّث و مذكّر در آن حساب نيست در بارۀ حضرت داود آمده جَعَلْنٰاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ ص: ۲۶ در اقرب الموارد ميگويد: خلفاء و خلائف هر دو جمع خليفه است. خلفاء مذكّر است گويند: «ثلاثة خلفاء» ولي در خلائف تذكير و تأنيث هر دو جايز است گفته ميشود: «ثلاثة خلائف و ثلث خلائف» و هر دو (خلائف و خلفاء) لغت فصيح اند شاهد قول اقرب آنست كه هر دو در قرآن مجيد آمده است.
[قاموس قران - اشاره - صفحه۶۰۶]
ادامه دارد...
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
✳بررسی #الزام_حجاب_بانوان در حکومت دینی:
⁉آيا قران و سنت، حكومت ها را به اجبار به پوشاندن موي سر زنان ملزم كرده است؟
🔴قسمت پنجم:
↩️3) ادامه #ادله_موافقان الزام حكومتي حجاب
3-3) #نهي_از_منكر:
↩️ج) كساني كه نهياز منكر را داراي مراتب دانستهاند، پس از اقدام زباني و بيان و راهنمايي، اقدام عملي را ذكر كردهاند، مشروط بر اينكه اقدامات پيشين تاثيري نداشته باشد. اما اين اقدام الزاماً تندي و كيفر نميباشد. مثلاً محروميتهاي اجتماعي و بهكارنگرفتن در نهادهاي دولتي ميتواند از اين قبيل باشد، نه زندان و مجازات و كيفر كردن. بنابراين اگر الزام حجاب با ادله نهي از منكر قابل اثبات باشد (بحث آن شد)، اقدام عملي آن الزاماً مجبور كردن مستقيم نيست و ميتواند روشهاي تنبيهي غيرمستقيم باشد.
↩️د) در قرآن كريم مطلبي بر مراتب داشتن امر به معروف و نهي از منكر نيامده و 👈رواياتي كه در اين باب رسيده بر مرتبه عملي و كيفر و ضرب و جرح در همه حوزههاي تكاليف شرعي دلالت ندارد، تا از آنها الزام و اجبار استفاده شود؛ زيرا مطابق با آن چه حر عاملي در «وسائل الشيعه» و در باب سوم از ابواب وجوب امر به معروف و نهي از منكر مطرح كرده، مراتب امر به معروف و نهي از منكر ناظر به احكام فردي و حوزه حقوق خصوصي نيست.
🖌روايت نخست اين باب مربوط به مخالفت مسلمانان با حكام ستمگر و مذمت سكوت و بيتفاوتي در برابر ظلم به جامعه است و ارتباطي به اجراي احكام شرعي ندارد (ر.ك. حرعاملي، 1414ق: ج16، ص131) و اگر شيخ حرعاملي عنوان اين باب را «وجوب الامر و النهي بالقلب ثم باللسان ثم باليد و حكم القتال علي ذلك» گذاشته و تنها اين روايت را نقل كرده، از آن نميتوان نسبت به ترك هر حرامي استفاده كرد. موضوع اين روايت يكي از مهمترين موضوعات جامعه يعني مقاومت در برابر #حاكمان_زورگو و ستمگر است. حال چگونه ميتوان اين موضوع را به موضوعاتي چون #ترك_حجاب تنزل داد؟!
🖌روايت تحف العقول هم كه از امام حسين(ع) نقل شده و به صورت مطلق است، ناظر به مبارزه با ستمگران و ايستادگي درباره ظلم و فساد حاكمان است و نه احكام شخصي و جزئي: خداوند آنها را بر ترك منكر سرزنش ميكند، چون ستم و منكر و فساد را ميبينند و سكوت ميكنند و با ستمكار همراهي ميكنند چون توقعاتي از او دارند و در انتظار بهرههايي از او هستند يا از تهديدهاي او ميترسند.
✳از سوي ديگر، فقيهاني كه به مراتب داشتن امر به معروف و نهي از منكر فتوا دادهاند، بر اساس اين روايات بوده و دليل ديگري نداشتهاند.
👈حاصل آنكه، روايات نهي از منكر بر #اقدام_عملي نسبت به هر كاري دلالت ندارد، در كارهايي چون ايستادگي در برابر حاكمان فاسد و انحراف آنان است و چون اصل، عدم دخالت در كار ديگران است، مگر اينكه با دليل مسلم ثابت شود؛ لذا نميتوان به اين اطلاقات تمسك كرد، چرا كه چنين شمول و اطلاقي محرز نيست و موضوع نهي از منكر دخالت در مسائل مهم و امور عامه حقوق اجتماعي است و
👈رواياتي كه #دخالت را لازم دانسته، در جايي است كه به ديگران #ظلم و تجاوز ميشود و ارشاد، هدايت و آگاه كردن اثري ندارد و انجام دهنده، زشتي آن را ميداند:
✳روايات ديگري كه گاه در آنها لفظ نهي از منكر نيامده، ولي مفاد آن اعتراض سياسي و مبارزه در برابر ستمگران است، نيز هرگز ناظر به الزام احكام شريعت نيست و از آنها نميتوان در موضوع حجاب استفاده كرد.
🔴👈بنابراين روايات نهي از منكر، دلالت بر الزام حجاب و #جواز_كيفر دادن ندارد.
ادامه دارد
🎙ايت الله سید محمد علی ایازی
مشروح ديدگاهاي مختلف را در لينك زير مطالعه نماييد
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst5547_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🤲الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی یحْلُمُ عَنِّی حَتَّى كَأَنِّی لَا ذَنْبَ لِی»
💞از خداوند تشكر میكنیم كه ما را تحمل میكند، آنچنان حلیمانه با ما برخورد میكند كه گویا هیچ جسارت، گستاخی و معصیتی مرتكب نشدهایم،
(دعای ابوحمزه ثمالی)
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_آلعمران آیات 53 تا 61
📄#صفحه_57
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_57
❇️خدايا ما هم از #شاهدان باشيم
💠رَبَّنا آمَنَّا بِما أَنْزَلْتَ وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِينَ
🌱پروردگارا! به آنچه نازل كردهاى ايمان آوردهايم و از پيامبر پيروى نموديم، پس ما را در زمره گواهان بنويس. 53/ ال عمران
👈در این آیه جملههایی نقل شده که بیانگر نهایت توحید و اخلاص حواریون است.
1⃣ لازمهى ايمان، پيروى از پيامبر است. «آمَنَّا ... وَ اتَّبَعْنَا الرَّسُولَ»
2⃣ ايمان به تمام دستورات الهى لازم است. «آمَنَّا بِما أَنْزَلْتَ»
3⃣ از خداوند بخواهيم ما را در ايمان ثابت و از حاميان انبيا قرار دهد. «فَاكْتُبْنا مَعَ الشَّاهِدِينَ»
در عبارت «مَعَ الشَّاهِدِينَ» معناى حمايت است كه در عبارت «مِنَ الشَّاهِدِينَ» نيست.
4⃣ شاهد بودن در اينجا به معناي حاضر بودن در صحنة دفاع از حق و گواه و نمونة اجابت دعوت رسول است.
📚تفسير نور،نمونه، بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_57
#تدبیر_خدا برتر از #مکر_دشمنان حق طلبان
💠وَ مَكَرُوا وَ مَكَرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ «54» ال عمران
🌱و (دشمنان عيسى) تدبير خود را (براى كشتن او) بكار بستند. خداوند نيز تدبير خود را (براى حفظ او) بكار برد و خداوند بهترين تدبير كننده است.
🔹نقشههای خدا بر نقشههای همه پیشی میگیرد، چرا که آنها معلوماتی اندک و قدرتی محدود دارند و علم و قدرت خداوند بیپایان است.
اراده و #تدبير_خدا، بالاتر از هر تلاش، حركت وتدبير است. «وَ اللَّهُ خَيْرُ الْماكِرِينَ»
🌹امام رضا عليه السلام فرمود: مراد از مكر خدا، كيفرِ مكر است وگرنه او اهل مكر نيست. عيون اخبارالرضا، ج 1، ص 126.
🔹گرچه آيه به يكى از سنّتهاى الهى اشاره دارد، ولى مراد از مكر در اينجا، توطئهى قتل حضرت عيسى است كه گروهى در زمان آن حضرت براى خاموش كردن دعوت او نقشهها كشيده، توطئهها كردند؛ حتّى براى حبس و دستگيرى و معرّفى او جايزه تعيين كردند و مقدّمات كشتن و به دار آويختن او را فراهم كردند. امّا خداوند نقشهى آنها را نقش برآب كرد و او را به بهترين شكل نجات داد.
🔹مشكل عيسي و يارانش در آن دوران، مشكلي درون ديني و اختلاف عميق ارتجاع ديني كاهنان يهودي با جنبش اصلاح ديني عيسي بود،
همانها كه عوامل متعصّب خود را براي سركوب عيسي و يارانش فرستادند و با دستگيري آنان و محاكمة درون ديني، به اتهام ارتداد و گمراه كردن مردم، عيسي را به مقامات عالي حكومتي و قيصر روم سپردند تا به جرم تحريكِ مردم در امتناع از پرداخت ماليات و تشكيل گروه مخفي براي براندازي و قصد به حكومت رسيدن، محاكمة رسمي و اعدامش نمايند. در واقع عيسي به مقابله با ارتجاع كاهنان و انحراف بنياسرائيل از آئين موسي پرداخته بود.
📚تفاسیر نور نمونه بازرگان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan